Torrejoncillo del Rey

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

Plantía:Problemes artículu

Torrejoncillo del Rey
Vista general del pueblo.JPG
Bandera de Torrejoncillo del Rey.svg Escudo de Torrejoncillo del Rey.svg
Alministración
PaísBandera d'España España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaFlag Cuenca Province.svg Provincia de Cuenca
Tipu entidá conceyu d'España
Alcalde de Torrejoncillo del Rey Traducir Mariano Briones Moreno
Códigu postal 16...
Xeografía
Coordenaes 40°00′27″N 2°34′12″O / 40.0075°N 2.57°O / 40.0075; -2.57Coordenaes: 40°00′27″N 2°34′12″O / 40.0075°N 2.57°O / 40.0075; -2.57
Torrejoncillo del Rey is located in España
Torrejoncillo del Rey
Torrejoncillo del Rey
Torrejoncillo del Rey (España)
Superficie [convert: unknown unit] km²
Altitú 931 Q11573
Llenda con Palomares del Campo, Campos del Paraíso, Pineda de Gigüela, Los Valdecolmenas, Villarejo de la Peñuela, Abia de la Obispalía, Huerta de la Obispalía y Zafra de Záncara
Demografía
Población 363 hab. (2018)
Porcentaxe 0.18% de Provincia de Cuenca
Densidá Error d'espresión: Operador < inesperáu hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Torrejoncillo del Rey ye un conceyu español perteneciente a la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una población de 433 habitantes (INE 2015), una superficie de 201,46 km² y una altitú media de 933 msnm.

Torrejoncillo del Rey ye una llocalidá enclavada nes llendes de la Sierra, la Alcarria y el Llurdiu conquense. El términu municipal entiende delles pedaníes: Horcajada de la Torre, Naharros, Villar de la Águila, Villar del Fornu y Villarejo Sobrehuerta. L'actividá económica d'estos conceyos céntrase fundamentalmente na agricultura de secanu (ceberes y xirasoles) y na ganadería.

Toponimia[editar | editar la fonte]

«Torrejoncillo» diminutivu de torre, del Rei: antes llamáu «de Huete», llamóse «del Rei» al ser villa real. Les talayes o pequeñes torres de vixilancia a que los sos pies surdíen aldegues fundaes mientres la repoblación medieval, motivaben topónimos alusivos a tales circunstancies como La Talaya; Talayuelas; Torrecilla; La Torreta; Castejón, etc. motivu pol que se llamó Torrejoncillo al asentamientu nesti llugar de los cristianos repobladores de l'alfoz optense y por referencia a una pequeña torrecilla que los sos muertes sumieron col intre de los sieglos. D'antiguo, denominóse-y Torrejoncillo de Huete pa estremalo d'otres poblaciones llamaes col mesmu nome y por depender de la xurisdicción optense, camudándose'l so segundu apelativu pol del Rei cuando pasó a ser villa independiente con xurisdicción propia'l 10 de xunetu de 1537, según cédula expedida en Valladolid.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Torrejoncillo del Rey

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 13 d'avientu de 1995. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Escudu partíu. Unu de plata torre de gules, dos de gules corona real cerrada de plata orlada de seis roeles tamién de llata. Al timbre corona real zarrada.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera rectangular, de proporciones 2:3, formada por dos triángulos que compon la diagonal del ángulu inferior del estil al superior de la batiente, siendo blancu con torre colorada xuntu al estil y colloráu con corona real blanca orlada de seis círculos tamién blancos el de la batiente.»

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 931 msnm.[3][4]
Noroeste: Carrascosa del Campo Norte: Pineda de Gigüela Nordés: Los Valdecolmenas y Villarejo de la Peñuela
Oeste: Carrascosa del Campo Rosa de los vientos.svg Este: Abia de la Obispalía
Suroeste: Palombares del Campo Sur: Zafra de Záncara Sureste: Huerta de la Obispalía

Historia[editar | editar la fonte]

El 28 de febreru de 1689 se principió a litigar pleitu nel Conseyu de Castiella, ente'l Ldo. Don Francisco de Villanueva Ramírez, Caballero de Calatrava, Fiscal del Conseyu de Castiella, y D. Juan de Aponte y Chaves, axente y procurador xeneral del Reinu, y el Conceyu, xusticia y reximientu de la villa de Torrejoncillo y Juan de Bendicho, el so procurador, d'una parte, con Don Jerónimo Francisco de Eguía, Marqués de Naharros, de la otra, sobre retención de la gracia fecha a dichu Marqués de la xurisdicción, señoríu y vasallaxe de la citada villa de Torrejoncillo. La villa alegó que dende 1537 taba eximida de la ciudá de Huete por privilexu del emperador Carlos V al cual sirviera con distintes cantidaes. El privilexu dicía asina: “Don Carlos [...] Por cuanto per parte de vos el Conceyu, rexidores, escuderos, oficiales y omes bonos del llugar de Torrejoncillo, xurisdicción qu'agora ye de la ciudá de Huete, foinos fecha relación diciendo que nel dichu llugar ai trescientos y cinco vecinos y que nun hai nél alcaldes ordinarios nin los rexidores tienen xurisdicción dalguna en nenguna causa civil nin criminal de cualquier calidá y cantidá que sía, y que dende'l dichu llugar de Torrejoncillo a la dicha ciudá de Huete hai tres llegües y los vecinos reciben munches fatigues y vexames, daños y menos cabos en dir a xuiciu a la dicha ciudá de Huete, y qu'asocede que los probes y viudes y otres persones dexen de pidir y siguir la so xusticia y de defender de los que daqué-yos piden y demanden pol dañu que reciben en dexar la llabranza de les sos heredaes y pierden lo que-yos ye debíu y nun se defenden de los alcaldes en dichu llugar nin tener xurisdicción en causes criminales, munches vegaes queden los delitos que se faen en dichu llugar y nos sos términos impunidos y les partes dagnificadas; y nos suplicastes y pedistes por mercé vos eximiésemos y estremáramos de la xurisdicción, suxeción y señoríu de la dicha ciudá de Huete, y vos diéramos xurisdicción civil y criminal, pixín mistu imperiu y vos fixéramos villa por vos y sobre vos, o como la nuesa mercé fuera".

Cuesta de callar Conventu

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 201,46 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 394 habitantes y una densidá de 1,96 hab./km².

Gráfica d'evolución de Torrejoncillo del Rey ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Destaca la derivada del corderu y el gochu: bonos chorizos y morcielles de la tierra. Les Farrapes Manchegues, les Migues, y la caldereta de corderu tamién son platos típicos d'esti pueblu.

Otros aspeutos[editar | editar la fonte]

Na actualidá cunta con unos pocos vecinos por cuenta de la despoblación. N'otres dómines llegó a superar el millar d'habitantes. Pa dinamizar el tratu con estos habitantes y dar información de primera mano inclusive a los foranos, y xentes que de xemes en cuando vuelven pasar los branos, n'agostu de 2014 el Conceyu de Torrejoncillo del Rey, a cardu del so alcalde Mariano Briones, pon en marcha la web torrejoncillodelrey.com na cual van compartise estes informaciones, sobre llugares, eventos y demás del pueblu pa beneficiu de tolos comenenciudos.

Ye la patria de Alonso de Ojeda, conquistador d'Indies.

Una cai del pueblu

Cerca del conceyu atopa la denomada «Cueva de la Mora Encantada», que foi en tiempos de los romanos una importante mina de lapis especularis (espejuelo) col cual realizábense les ventanes.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes d'interés son les dedicaes a San Blas, San Anton, la Xubida y Baxada de la Virxe d'Urbanos dende la so ermita y les fiestes d'Agostu. Fiestes: 2 de mayu, 22 d'agostu, Primer domingu de xunu.

Patrimoniu históricu artísticu[editar | editar la fonte]

La plaza, col Pilón

Ilesia parroquial de Santu Domingu de Silos (Villar de la Águila). [ensin referencies] Na actualidá tán realizándose trabayos pa poder faela visitable, estes mines fueron d'importancia en dómina romana y antes del descubrimientu del cristal yá que col so llámines cubríen los ventanales de los fanegueros ciudadanos que podíen dexá-ylo; hai una vía romana que trescurre dende la mina hasta l'antigua ciudá romana de Segobriga.

«En Hispania la piedra especular estrayer de gran fondura per mediu de pozos; tamién se la  atopa nel interior d'otra roca, so tierra, d'onde s'estrayi'l bloque enteru o se corta,  pero polo xeneral, puede sacase con facilidá, por topase aisllada en forma de llábanos. Hasta agora, nunca apaecieron pieces mayores de cinco pies de llargor, Ye manifiestu que, en dicha área, el mugor de la tierra, por causa de ciertes emanaciones, endurezse y petrifica en forma de cristales.»

Pliniu'l Vieyu: Hestoria Natural, XXXVI -161

Referencies[editar | editar la fonte]

Torrejoncillo del Rey en Facebook: https://www.facebook.com/torrejoncillodelrey

Web oficial del Conceyu de Torrejoncillo del Rey: torrejoncillodelrey.com
Blogue d'amigos del pueblu:torrejoncilleros.blogspot.com


Torrejoncillo del Rey