Heráldica

De Wikipedia
Representación de blasones y conxuntos heráldicos nun armorial sieglu XV.

La heráldica ye la ciencia del blasón. Ye tamién un campu d'espresión artística, un elementu del derechu medieval y de les dinastíes reales hasta los nuesos díes. Más apocayá, foi almitida dientro de les ciencies amiestes de la historia xunto cola diplomática, la falerística, la sigilografía y la vexiloloxía.

Desenvolver mientres la Edá Media en toa Europa hasta convertise nun códigu coherente d'identificación de persones, progresivamente incorporáu por estamentos de la sociedá feudal como la nobleza y la Ilesia Católica pa la identificación de llinaxes y miembros de la xerarquía, siendo igualmente adoptáu por otros coleutivu humanos, como gremios y asociaciones, amás de ser adoptáu pa la identificación de ciudaes, villes y territorios.

Carauterización[editar | editar la fonte]

Siguiendo a Alberto Montaner Frutos, la heráldica ye un sistema de comunicación que forma parte del sistema de la emblemática y ta formáu por signos constituyíos por armeríes (escudos d'armes).[1] Estes armeríes tán conformaes por cuatro conxuntos d'elementos (repertorios paradigmáticos): el campu (de normal llindáu pola representación d'un escudu, anque non siempres), que solo escepcionalmente tien valor distintivu; les particiones del campu, que delimitan zones nel so interior; les señales, tamién denominaes muebles (figures xeométriques o oxetos) y los esmaltes, o colores heráldicos, que s'estremen en metales (oru y plata) y colores (gules, azur, sable, sinople y púrpura). A partir del sieglu XIV apaez un cuartu repertoriu paradigmáticu, el de los ornamientos esteriores al campu, que pueden asitiase enriba del escudu (el timbre, que tien como formes básiques la corona y el yelmu, esti postreru con o ensin cimera), a los sos llaos, sosteniéndolo (soportes o tenantes, que la so distinción ye irrelevante), arrodiándolo (collares, cintes, gordones...) o enmarcándolo (como'l casu de mantos y pabellones). Estos elementos paradigmáticos escoyer pa formar signos sintagmáticos según ciertos principios, como la que prescribe que nun s'utilice nel campu y les señales esmaltes del mesmu grupu (colores y metales), sinón combinar metal y color.[2]

Definiciones[editar | editar la fonte]

Blasón ye una pallabra d'orixe escuru, pue ser que venga de dalguna llingua franconia de la pallabra blâsjan (antorcha encendida, gloria), o más probablemente del llatín blasus significando ‘arma de guerra'.[3] “Blasonar” significa describir les armeríes siguiendo les regles de la ciencia heráldica. Nun estrictu sentíu, el blasón ye, entós, un enunciáu que puede ser oral o escritu. Ye la descripción de les armeríes fecha nun llinguaxe téunicu, el llinguaxe heráldicu. El blasonamiento ye l'aición que consiste en describir les armeríes (y por tanto d'enunciar el blasón que representa). La ciencia del blasón ye bien antigua, fúndase menos d'un sieglu dempués que s'estableciera l'usu d'armeríes na Edá Media. En esgrima, los blasones (mariellu, colloráu, azul...) son exámenes que dexen probar un nivel de téunica adquirida, d'arbitrar o de participar en ciertes competencies. Dalgunos son distribuyíos igualmente dempués d'una victoria. Espresar nuna pieza de tela (que'l so color camuda siguiendo'l nivel) nel coldu o añedida al costazu desarmáu.

Arma, escudu, blasón y armeríes[editar | editar la fonte]

Les definiciones siguientes son precises, anque ta lloñe de reflexar el so usu real. Na práutica los términos “blasón”, “armes”, “escudu” y “armeríes” funcionen como sinónimos y son intercambiables, tantu nes obres comunes como nes de los estudiosos de la heráldica.

  • Les armes son emblemes pintaos nun escudu que tienen de poder ser descrites na llingua del blasón, y que designen a daquién o a daqué. Tienen el mesmu rol qu'una marca, logotipu o nome propiu: son la manera heráldica d'identificar, representar o remembrar una persona, física o moral (casa o familia, ciudá, corporación...). Les armes son consideraes xeneralmente como la propiedá (intelectual) d'esta persona, que ye'l titular.
  • L'escudu ye l'elementu central y principal de les armeríes, ye'l soporte privilexáu sobre'l que se representen les armes. Sicasí, diverses armes pueden ser representaes nun mesmu escudu, ensin necesariamente representar a una sola persona: puede ser la unión de dos armes representando un matrimoniu o la superposición de numberoses armes. Un escudu representa entós unes armes o una alianza d'armes. En tolos casos, l'escudu delimita gráficamente'l suxetu del que fala la composición y ye abonda pa identificar les armes o una alianza.
  • Les armeríes (siempres en plural) son aquelles que tán representaes gráficamente sobre un oxetu armáu (exemplu: l'escudu). Les armeríes entienden el conxuntu de la panoplia formada pol escudu, que designa al suxetu, y los sos eventuales ornamientos esteriores (soporte, corona, collar d'orde...), que dicen daqué sobre'l suxetu. Dellos ornamientos esteriores (cimeras, tenantes) formen parte de les armes (y tán acomuñaes sistemáticamente), dalgunos son arbitrarios o fantásticos (lambrequines, símbolos alegóricos o votivos), pero la mayor parte son la representación heráldica de títulos, de cargos o de dignidaes: son atribuyíos oficialmente y pueden variar según l'estáu del titular nun momentu dau.
  • Blasonar significa describir les armeríes. El blasón ye la resultancia de faelo: ye la descripción (en términos heráldicos) de tolo que ye significativu nes armeríes, y más específicamente nel escudu. La correspondencia ente un blasón y la so representación ye la exa de la heráldica: la descripción d'un blasón tien de dexar representar correutamente les armeríes y la llectura correuta de les armeríes tien de conducir a un blasón que rinda cuntes sobre les sos traces significatives. Dos representaciones (o armeríes) son equivalentes si respuenden al mesmu blasón, son por tanto les mesmes armes, anque puede haber munches maneres equivalentes de blasonar les armes.

Ciencies heráldiques[editar | editar la fonte]

Partíu d'azur y de gules

La heráldica ye lo relativo al llinguaxe del blasón, a la ciencia de los heraldos y al diseñu de les armeríes. Más específicamente, ye la disciplina que tien por oxetu la conocencia y l'estudiu de les armeríes. La heráldica cubre cuatro disciplines conexes:

  • El blasonamiento. Históricamente, la heráldica ye la ciencia de los heraldos, que nos torneos anuncien a los caballeros describiendo nel so llinguaxe propiu les armeríes que portaben nel so escudu. Esta disciplina enllargar hasta la heráldica teórica, que tien por oxetu precisar les regles del blasón, el so vocabulariu, la so gramática y la so semántica. Puede convertise nun deporte mental consistente en describir en términos de blasón figures variaes y orixinales, dacuando alloñaes de composiciones tradicionales, que la so llexitimidá fuelga en ser fiel a un xeniu heráldicu.
  • La composición. La caña tradicional de la heráldica referir a la creación y a la composición de les armes y blasones p'aquel que desea convertise en titular. Esta heráldica sofitar nuna parte na xenealoxía del titular y per otra parte nel simbolismu particular que desea conferi-y a les sos armes. La heráldica, nun teniendo más reglamentos qu'ella mesma (salvu en ciertos países), puede llevar a estes composiciones emburriaes pola vanidá del veceru a escesos: la heráldica creó numberosu muebles inútiles a cencielles por orixinalidá. La regla fundamental de la nobleza ye que ye'l titular quien tien de da-y prestíu a les sos armes, non a la inversa, y tien d'haber, poro, una prudente sobriedá.
  • La decoración. La caña artística de la heráldica interesar na representación gráfica de los blasones na forma d'armes y d'armeríes, p'armar toa clase de soportes.
  • La heráldica histórica, finalmente, ye una ciencia auxiliar de la historia. Per un sitiu, sofitar nos documentos y muebles armaos pa llograr información particular sobre la historia del titular. Por otru, analiza la composición d'eses armes y blasones pa estudiar, de manera xeneral, la simbólica social.

Raigaños históricos de la heráldica[editar | editar la fonte]

Caballeros y batalles[editar | editar la fonte]

Caballero[editar | editar la fonte]

De gules con un caballeru de plata, portando un escudu d'azur con una cruz patriarcal n'oru, que ye de Lituania.

L'usu de les armeríes vien de la evolución del equipu militar ente los sieglos XI y XII, que fixeron práuticamente imposible la reconocencia de la cara d'un caballeru. El cascu de los caballeros (que figura inda nos ornamientos esteriores) cubría progresivamente la cara: la ñariz ta protexida por un nasal, la cota de malla (que protexe la cabeza y el pescuezu) tiende a cubrir la parte baxa de la cara y ta definitivamente cerráu por una visera móvil.

Pa faese reconocer nes batalles y los torneos, los caballeros empiecen a pintar figures distintives sobre los sos escudos (muebles y pieces o figures xeométriques).

Escuderu[editar | editar la fonte]

L'escuderu ye un xentil home qu'acompaña a un caballeru y carga el so escudu. A partir del momentu nel que l'escudu porta les figures distintives, l'escuderu que porta l'escudu puede representar al caballeru, entá na so ausencia. L'escuderu ye probablemente l'orixe de la representación de los tenantes nos ornamientos esteriores.

Les cinco rexones principales del escudu (xefe, corazón, lladrales diestru y accidente, punta) referir a partes del cuerpu del escuderu que porta'l blasón nel pechu y preséntase de frente. Como l'escuderu ta vistu de frente, “diestra” y “siniestra” tán invertíos n'heráldica tocantes a la so significación avezada: la diestra del escuderu ye la izquierda del observador y viceversa.

Escena d'un tornéu - Códiz Manesse.

Torneos y batalles[editar | editar la fonte]

La razón de ser d'un caballeru ye llibrar batalles. La batalla déxa-y probar la so valentía al traviés de los sos alcuentros y los rescates recoyíos sobre los vencíos aumentaben los sos bienes materiales.

Nun empiezu nun hai gran diferencia ente'l desenvolvimientu d'una batalla y el d'un tornéu. Nos dos casos tratar d'una gran trifulca armada entamada nun campu de batalla ente dos bandos, onde los participantes respeten ciertes regles. La diferencia ye na redolada de la confrontación.

  • Los torneos desenvolver en tiempos de paz, pa dexar a los caballeros ganar gloria y riqueza, y amosar cual ye'l bandu más fuerte y prestixosu, pal honor colectivo.
  • Inversamente, les batalles son entamaes en tiempos de guerra p'amosar cual ye'l bandu más fuerte, por casu pa vencer a quien gobierna sobre tal o cual territoriu. Dexen tamién a los caballeros participantes ganar gloria y riqueces (y por tanto nun tenía sentíu matar al adversariu yá que nun habría naide pa pagar el rescate).
  • Lo que caracteriza l'estáu de guerra, nesta dómina, ye la marcha de caballería. Ella consiste en travesar el territoriu enemigu quemando y masacrando tou al so pasu. La marcha nun ye bien peligrosa pa la tropa armada y sirve sobremanera como provocación contra'l señor del llugar: nun pudiendo protexer les sos tierres y los sos sirvientes contra les agresiones de los enemigos, amuésase incapaz y por tanto deshonrado (amás, como los cultivos fueron quemaos, ta quitáu d'ingresos financieros de les sos tierres).

La batalla de Crécy ye la primera gran batalla onde la regla del xuegu” nun foi respetada: les tropes ingleses llibraron una batalla non pa llograr gloria y rescates, sinón pa neutralizar a les tropes franceses (y llograr). Los franceses protestaron que los ingleses nun respetaren les regles del xuegu (pérfidamente, d'ende la llocución "zaguina Albión") aplicada a Inglaterra, pero eses regles a cencielles camudaren yá. A partir entós los xéneros dixébrense. Los torneos desenvolver en campos zarraos y les batalles conviértense cada vez más nun asuntu de mercenarios y soldaos, non de caballeros.

Heraldu[editar | editar la fonte]

Anque menos conocíes, tamién podemos atopar nesta dómina heraldas. Teníen les mesmes ocupaciones que los heraldos. Les más destacaes fueron Escolástica de Muñón y Cesarea Taberné.

Godofredo de Bouillón portando un Tabardo.

Pa los grandes señores, el rol del escuderu tomó progresivamente una dimensión diplomática y especializóse na función del heraldu. Desarmaos, ensin valor de rescate, beneficiar d'inmunidá diplomática de facto, y pueden movese llibremente p'asegurar la so misión, incluyendo los campos y países enemigos. Son suxetos, arriendes d'ello, d'una imparcialidá y discreción estrictes. L'actividá de los heraldos rexir por tou un códigu de derechos y obligaciones.

Los heraldos d'armes porten una túnica, el tabardo, que los fai darréu identificables. Ye una túnica trupa y baxa hasta les rodíes, armada de les armes del so señor por alantre, detrás y nes mangues. Ye una vistimienta qu'indica que'l so portador beneficiar de los privilexos d'inmunidá de los heraldos. El tabardo tresforma al heraldu nun símbolu viviente de les armes y del honor del so señor.

Na Edá Media, l'heraldu vuélvese un servidor públicu al serviciu d'un príncipe o un señor. Nel desenvolvimientu de la guerra, ta encargáu de llevar la declaración de guerra, les alvertencies. Pa los caballeros que participen nuna esfriega (sía en batalla o en tornéu), puede recibir testamentos o depósitos sagraos y asegúrase de los dignos servicios funerales en casu de ser necesariu. El so papel complétase finalmente sobremanera lo que respecta al honor: reconoz les armes de los nobles y xixila los blasones, preside les ceremonies y los xuegos, y ye testigu d'actos de valor.

Creación de la heráldica[editar | editar la fonte]

Nos torneos y les xustes, los heraldos anunciaben al caballeru mentando'l so blasón, ye dicir la descripción de les figures cubriendo'l so escudu, antes de nomar al so titular. Esta práutica ye l'orixe del llinguaxe heráldicu, nun orixe natural y comprensible pa tol públicu. Ye esta práutica la que funda y establez la heráldica.

  • Per una parte, afita'l venceyu ente un titular y les sos armes, lo qu'impon como primer regla'l nun tomar les armes pertenecientes a otros.
  • Per otra parte, implica la equivalencia heráldica ente la representación gráfica (armeríes) y la descripción oral (el blasón), que nun describe sinón lo más significativo.

A partir del sieglu XIV, los heraldos convertir n'especialistes de la heráldica, o la ciencia de les armeríes y blasones. Son ellos quien codifican la composición y la descripción formulando, notablemente, les regles del blasón, viaxando y estableciendo armeríes pa pintar y retener les qu'atopaben.

El rei d'armes ye aquel que ta designáu pa xulgar les armeríes (y los títulos de nobleza).

La heráldica na sociedá[editar | editar la fonte]

Escudo, estandarte y cascu armaos.

Representar una identidá[editar | editar la fonte]

Les figures pintaes nel escudu, establecíes y enunciaes polos heraldos, dan orixe a la heráldica. La heráldica ye esencialmente la ciencia de los heraldos, y el so orixe nun puede entendese sinón al traviés del so rol.

El primer elementu que foi armáu, con un oxetivu militar, foi l'escudu del caballeru. Dempués estos elementos fueron retomaos en tol so equipu, pa dexar reconocer al titular (nos llaos de les sos armes) pero tamién pa representar (estandarte) o marcar la so propiedá (cascos y armadures de caballos)...

Esti venceyu ente les armes y el so titular foi retomáu na composición de los sellos. Les armeríes fueron asina tresformaes na imaxe de la personalidá xurídica. La práutica de sellos armaos estender hasta ser d'usu común de toles entidaes capaces de tener un sellu. Esta práutica entá ta viva nel usu de los aniellos armaos, que tán, en principiu, destinaos a sirvir de sellu —ye polo que tán grabaos de manera cóncava y de normal usaos nel deu meñique—.


Desenvolvimientu históricu[editar | editar la fonte]

Nun principiu acutaes a los xefes de guerra que les portaben nos sos escudos (fin del s. XI), l'usu d'armeríes estendióse progresivamente a los caballeros y dempués a la nobleza (s. XII). Al traviés de la identificación de la persona poles armeríes, notablemente nos sellos, l'usu estender a les muyeres y a los nobles prelaos (fin del s. XII). y de los prelaos a los burgueses, artesanos y xueces, capítulos, corporaciones, comunidaes urbanes (principios del s. XIII), comunidaes eclesiástiques y órdenes relixoses (s. XIV), señoríos, dominios, provincies, universidaes y alministraciones civiles... Tresformaes nun signu d'identidá social, les armes vuélvense hereditaries y designen a cases, ye dicir a les families y venceyos de parentescu (s. XV), dempués, y más xeneralmente, a venceyos sociales, que son cada vez más representaos.

Hasta'l sieglu XVI, les figures emplegaes yeren principalmente figures animales, en númberu bastante acutáu (una quincena d'usu corriente), según dellos muebles inanimaos (delles vegaes astractos), y sobremanera figures xeométriques. Sicasí, el repertoriu se engrandece con oxetos, armes, partes del cuerpu, edificios, etcétera.

Estudiu d'oxetos armaos[editar | editar la fonte]

Armar un oxetu amestába-y un elementu decorativu y afirmaba un venceyu col titular, legible y comprensible por aquellos que nun sabíen lleer. Les armeríes atopábense asina en tolos testimonios del pasáu: documentos, llibros, tapiceríes, monumentos, plaques de chimenees, muebles, xoyes, vehículos... La identificación de les armeríes (cuando nun son fantástiques) dexen remplazar el so soporte nel tiempu y l'espaciu social, y de retrasar parte de la historia del orixe xeográficu. La identificación del titular ye facilitada polos ornamientu esteriores, notablemente les órdenes de caballería representaes. Estos pueden conducir a una gran precisión (incluyendo l'añu de creación), cuando esta modificó frecuentemente la composición de les sos armes y la conxunción d'armes sobre un mesmu soporte puede conducir a conclusiones inclusive más precises.

La nobleza y les armes[editar | editar la fonte]

D'azur al chevrón d'oru.

La composición d'un blasón representó gráficamente la situación d'un titular conforme a un ciertu orde social, ente los sieglos XIII y XIX. L'estudiu del blasón supón entós una cierta conocencia de la sociedá y de la so organización en nobleza, rangos, órdenes y costumes.

Sicasí, tener armeríes nunca foi, dende'l puntu de vista históricu, un privilexu d'una clase noble.

Les armes nun son nobles por naturaleza, nun entamu nun son más que la insinia del titular. Ye la obligación d'esti titular “anobleceles”, ye dicir manifestar la so nobleza polos sos actos, otorgándo-yos honor y gloria a les sos armes. La reconocencia social oficial d'esti calter noble, o “ennoblecimiento”, nun vien reconocer sinón una nobleza que yá foi adquirida primeramente.

El noble ye esencialmente'l xefe” de daqué, ye quien tien gloria y honor. El mediu p'aportar puede ser poles armes, por violencia o usurpación, por heriedu de posesiones o siendo'l titular d'un cargu... Nesta lóxica, l'exerciciu eficaz y durable del poder ye la so propia llexitimación y solo la resultancia cunta nel llargu plazu. Una persona ye reconocida como noble cuando ocupa una situación de mandu o responsabilidá por un tiempu enllargáu, al puntu d'identificala con esa persona social. Les armes representen al empar a la persona, el so poder actual y la gloria acumulada por munches xeneraciones.

L'ésitu atrai más ésitu, incluyíu a los miembros de la so familia, y una casa noble” tiende a caltenese asina. La direición d'unes tierres o d'un territoriu ye xeneralmente hereditaria y nun ye siempres posible estremar les armes d'una tierra d'aquelles de la casa que la dirixe. Sicasí, un cargu ye xeneralmente personal, anque ta más a voluntá que figure nos ornamientos esteriores que nes armes puramente felicidaes.

Les armes más famoses son el signu d'una propiedá coleutiva coles que se debe o desea rellacionar. La rellación traducir en retomar les armes integralmente (en casu del xefe de la caña), con una brisura o nuna composición. Esta rellación llograr por derechu (títulu, heriedu y caña), por adquisición (dominios teníos) o por privilexu adquiríu o concedíu. Ye un honor el portar armes famoses y esti honor obliga en principiu al titular a contribuyir a la gloria d'eses armes. Ye eso lo que s'espresa na frase “Nobleza obligada”: portar armes nobles significa a cencielles que se ye d'una caña noble pero nun diz namás sobre'l so propiu calter.

Titular[editar | editar la fonte]

Sello polacu presentando les armes de posesión real.

El titular d'un blasón ye la persona” que designa esi blasón. Les armes pertenécen-y a un ciertu titular, del cual represéntense los atributos polos adornos esteriores. Ye'l conxuntu d'esta rellación lo que representen les armeríes. El titular puede ser de cualquier tipu (individuu, familia, coleutividá o institución).

La composición d'armes nueves traduz lo que'l titular poner per delantre en rellación a un texíu de venceyos y de derechos sociales: simbólica primitiva, pero tamién pertenencia a una caña (poles armes de la familia), afirmación de la so xenealoxía (por composición de les armes de los sos padres, güelos), matrimoniu (por composición de les armes del cónyuge), dominios sobre los cualos tiénense derechos reales o supuestos, actuales o pasaos. Les armes de les ciudaes o instituciones componer con aquelles del so fundador o señor.

Les armes, puramente dichu, son xeneralmente invariables pero los adornos esteriores dependen xeneralmente del titular: los sos títulos, dignidaes y cualidaes, la so función o la so condición social.

Orde de caballería[editar | editar la fonte]

Les órdenes de caballería nacen coles cruzaes, alredor d'órdenes relixoses con vocación militar (Orde del Temple, Orde del Santu Sepulcru, Orde de los Hospitalarios...). Como toles órdenes monástiques, eses órdenes pueden acomuñar a non-relixosos: la pertenencia a una orde manifiesta la so asociación con una cierta vocación (varia d'alcuerdu a la orde) y el prestíu de la orde fuelga sobre'l miembru asociáu. Al términu de la Edá Media, les órdenes de corte ensin vocación relixosa fueron creaes, la más prestixosa siendo la orde del Toisón d'Oru.

Les órdenes pueden ser soberanes (por casu, la Orde de Malta). Lo más frecuente ye que taben xuníes al país o a la casa dinástica que la hai creáu.

Les insinies de la orde de caballería fueron xeneralmente parte de los ornamientos esteriores de les armeríes. Ciertes órdenes inscribíense, dependiendo del xefe, nel escudu del titular. Lo más avezáu ye que s'añedir un collar de la orde alredor del escudu. Cuando'l titular yera miembru de munches órdenes, la orde más prestixosa asitiar nel esterior.

L'almisión a una orde yera l'oxetu d'un actu oficial y rexistrao, ye por ello que la representación d'un collar de la orde nes armeríes dexen identificar al titular más precisamente qu'a cencielles enunciando les armes familiares.

En Francia, les órdenes de caballería nacionales (Saint-Michel, Saint-Esprit...) fueron suprimíes pola Asamblea Constituyente, coles mesmes que los atributos de la nobleza. Napoleón creó la orde nacional de la Lexón d'Honor y l'Orde Nacional del Méritu foi creada nel Sieglu XX.

Nobleza y armeríes[editar | editar la fonte]

Exemplu d'armeríes del Imperiu francés.

En Francia, l'Asamblea Constituyente decreta'l 19 de xunu de 1790 la supresión de la nobleza (como estatutu de la persona) y de los sos atributos reales o supuestos: títulos de dominiu, privilexos, órdenes de caballería, armeríes y llibertaes. Prohibíes por un tiempu, les armeríes fueron restauraes de primeres del s. XIX por Napoleón por decretu'l 1 de marzu de 1808 que llindó, mientres l'Imperiu, el so usu a los nobles, llimitación abolida por Lluis XVIII mientres la restauración. Les armeríes yá nun son l'oxetivu social nes que se convirtieren a la fin del antiguu réxime.

Derechu d'armes[editar | editar la fonte]

Jurídicamente, les armes son l'equivalente designáu d'un nome propiu (nome de familia o nome de llugar) y son accesorios a esi nome. Les armes son una propiedá regular, de tresmisión hereditaria y susceptible de ser adquiríu o conferíu. El derechu acomuñáu coles armeríes paezse como a aquel de les marques y ye probablemente la primer tema sobre'l que s'ellaboró un derechu internacional (por normes o costumes).

Como regla xeneral, cada unu puede portar armes, a reserva de nun usurpar aquelles d'otros. Dellos países que caltuvieron una nobleza (notablemente'l Reinu Xuníu) impunxéron-y una reglamentación específica, hasta un tribunal dedicáu (Escocia). Sicasí, el derechu” a portar tales o tales armes ye pola mayor parte un asuntu de costume.

El principal problema del derechu d'armes ye, pa un titular, el probar l'anterioridá nel usu d'un blasón que reivindicó. Esta prueba ye xeneralmente apurrida al traviés d'actos oficiales que rexistren un blasón dau o alcuerden un cambéu nes armes presistentes.

Les regles del blasón per se, ye dicir aquelles que falen sobre la composición de les armes, tán implícites y respuenden a les costumes. El calter bien o mal constituyíu d'un blasón evaluar en función d'un espíritu heráldicu”. La evaluación sofita sobre'l conceyu d'autoridaes eminentes que pronuncien les sos lleiciones nos sos trataos d'heráldica a los que faen referencia. Estes regles modificaes o movibles como aquelles de bon tonu: cuando'l conseyu de les autoridaes ye unánime, el xuiciu puede ser trazáu, pa los casos más marxinales este tien de ser modificáu.

Creación y evolución de los blasones[editar | editar la fonte]

Anque la creación de los blasones depende de la iniciativa de los sos futuros propietarios, tien, dende l'entamu, regles más o menos estrictes, con vistes a faer la identificación eficaz: llectura fácil pol emplegu de colores francos sobreponiéndose los unos sobre los otros, motivos de gran tamañu con contornes simplificaes fácilmente legibles, y sobremanera la unicidá de les armeríes —de cutiu non respetada, más por inorancia que por voluntá de plaxu—.

Blasón de Gonesse.

Esta voluntá d'identidá traduzse tamién pol usu de símbolos, alcordanza de fechos marcantes o traducciones de traces carauterístiques venceyaos al propietariu (Armes alusives), o por figuración del patronímicu, xuegu de pallabres (Armes parlantes) —p.e. el xeroglíficu” que constitúin les armes de Gonesse, una comuña del Valle del Oise, la terliz” (gond en francés) enllazáu por una lletra S: gond-esse en francés—.

Pero'l blasón nun ta fitu y puede evolucionar en función:

  • d'una alianza na que los blasones de los aliaos axuntar pa nun formar más qu'unu, una xunta codificada por regles que traducen el tipu d'unión (ver más en “partición”);
  • d'una heriedu, qu'impon dacuando al herederu un cambéu (una brisura) del blasón inicial en función del grau de parentela;
  • d'una distinción honorífica alcordada por un suzerano, que-y da a un vasallu'l derechu d'añedir nel so blasón un elementu distintivu del so (una aumentación);
  • d'una distinción o cambéu pa estremar un nuevu blasón d'aquel del que se deriva (una brisura).

D'igual manera puede sumir y ser reemplazáu por un blasón de sustitución, cuando'l blasón orixinal foi “deshonrado” por una aición pocu honorable del so propietariu o d'un ancestru del mesmu (ver lleón, lleón cobarde, llaín, etc.).

Regles del blasón[editar | editar la fonte]

Escudu d'armes de la familia noble húngara Rosty de Barkócz dau en 1632.

De fechu nun se conoz más qu'una sola regla que pueda enunciase en términos indiscutibles —ye dicir pa la que pueda determinase con certeza si ye respetada o non—: «Non metal sobre metal, non esmalte sobre esmalte». Esta ye la regla de contrariedá de los esmaltes.

Dacuando puede afirmase:

  1. El blasón tien de ser regular, completu y curtiu: esta regla significa esencialmente que ten de ser posible blasonar siguiendo les regles avezaes (regulares), y que'l blasón tien de ser específicu —nun ye posible tener como blasón “d'azur con trés muebles d'oru” ensin especificar los muebles, por casu—. El blasón tien de ser curtiu, ye dicir poco cargáu. Esta regla perdió la so pertinencia casi totalmente por cuenta de la proliferación de blasones compuestos, de brisuras y otros agregos.
  2. Los muebles qu'apaezan delles vegaes tienen de ser idénticos en tamañu, forma y color.
  3. Non pueden variase los atributos d'un mueble al respective de otru igual, pero esiste una esceición: los muebles repitíos sobre un campu estremáu en dos zones pueden ser “d'unu nel otru”, ye dicir ser del color del campu sobre'l cual nun tán allugaos. Nel casu de que dalgunos d'estos muebles tean allugaos sobre la partición, son particionados de manera idéntica, y cada una de les zones formaes se colorea del color del campu opuesto. Esta regla ta lloñe de ser absoluta y conócense numberosos casos de grupos non homoxéneos.

Significáu de les armes[editar | editar la fonte]

Les armes son de xuru significatives, hai sistemes precisos y completos d'interpretación simbólica d'armes yá definíos, pero tales sistemes aparenten ser una “mancia” (arte adivinatorio). Anque hai armes que fueron deliberadamente compuestes en referencia a unu d'esos sistemes, nun ye'l casu xeneral, y l'identificación precisa del sistema utilizáu ye igualmente una xera delicada.

El valor que puede tomar una figura nun sistema particular ye'l mesmu de cada sistema y nun puede xeneralizase. Si munchos cruzaos portaron una cruz, si'l bezante carga usualmente el blasón d'un antiguu cruzáu, nun podemos deducir por eso que toles cruces heráldiques fueron creaes nes cruzaes, nin que la pieza honorable en forma de cruz tuviera siempres un motivu relixosu: puede nun ser más qu'una figura puramente xeométrica, o resultar d'una composición, o referise a un llugar.

Pero dempués d'establecer como principiu qu'hai siempres un significáu en cada eleición de figures, hemos de dicir que numberoses armes nun tienen significaos conocíos, y los que se-yos dan davezu nun son, frecuentemente, más qu'hipótesis. La interpretación de lo simbólico ten de ser prudente col so contestu: el titular de les armes nun les compunxo arbitrariamente y un significáu puede tener el so orixe n'armes presistentes.

Armes compuestes[editar | editar la fonte]

Los escudos compuestos pueden corresponder a matrimonios, a pieces concedíes pola Gracia del Rei o por alquisiciones. Quien carguen los sos derechos nes armes correspondientes traducir gráficamente na composición de les armeríes.

La composición más simple consiste en poner dos escudos xuntos calteniendo la forma individual de cada unu. Na Edá Media teníase'l vezu de xuntar los blasones de los cónyuges, l'home a diestra (el llugar d'honor) y la muyer a la siniestra. Dempués esta moda evolucionó y acuarteláronse los blasones coles armes de los maríos —nel primer y cuartu les armes del maríu, nel segundu y el terceru les de la esposa—.

Nos sieglos XVII al XVIII, les armes subcompuestas buscaben (bien artificialmente) representar sistemáticamente toles aliances y ancestros d'un personaxe, polos sos cuarteles de nobleza, al puntu de volvese globalmente ilegibles. Nestos escesos, que completaben les grandes armes, la composición oponer a la primer regla del blasón, que-y impon a les armes el ser simples. Sicasí, ye llexítimu (entá por vanidá) representar sobre un mesmu escudo les armes de tolos güelos, bisagüelos, tatarabuelos etc. (p'amosar respeutivamente 8, 16, 32 ó 64 cuarteles de nobleza), pero esta composición ye artificial y nun amuesa más que les aliances. Les armes personales tienen de caltenese simples.

Esmaltes[editar | editar la fonte]

Los esmaltes son el nome de les distintes tonalidaes cromátiques representaes n'heráldica. Los esmaltes estremar en tres grupos: metales, colores y una combinación de dambos llamada forros.

Colores principales Colores neutros Metales principales Forros principales
Azur
Gules
Sinople
Púrpura
Sable
Oru
Plata
Armiño
Vero

Esmaltes secundarios, menos frecuentes
Aurora
Cenizo
Leonado
Moráu
Sanguineu

Metales[editar | editar la fonte]

Colores[editar | editar la fonte]

Forros[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Montaner (2012:43)
  2. Montaner (2012:43-44)
  3. Glosariu de M. Guerard pal "Polyptique" del abá Irminon (citáu nel diccionariu heráldicu de Charles Grandmaison, 1861

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]