Agustín Pedro Justo

De Wikipedia
Agustín Pedro Justo
Presidente d'Arxentina

20 febreru 1932 - 20 febreru 1938
José Félix Uriburu - Roberto Marcelino Ortiz
Vida
Nacimientu Concepción del Uruguay26 de febreru de 1876[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires[2]11 de xineru de 1943[1] (66 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Causa de la muerte hemorraxa cerebral
Familia
Padre Agustín Pedro Justo
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá de Buenos Aires
Colegio Nacional de Buenos Aires (es) Traducir
Colexu Militar de la Nación
Llingües falaes castellanu
Oficiu militarpolíticu
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Arxentín
Graduación xeneral
soldáu
Creencies
Partíu políticu Unión Cívica Radical (es) Traducir [3]
Cambiar los datos en Wikidata

Agustín Pedro Justo (26 de febreru de 1876Concepción del Uruguay – 11 de xineru de 1943Buenos Aires) foi un inxenieru, militar, diplomáticu y políticu arxentín. Foi presidente del so país ente 1932 y 1938. El so gobiernu asocedió mientres la Década Infame pola corrupción y el fraude eleutoral. Foi escoyíu nes eleiciones de 1931, sofitáu pola dictadura militar gobernante y los sectores políticos qu'integraríen pocu dempués la Concordanza. Sobre la so eleición pesó l'acusación de fraude eleutoral.[4] Mientres el so gobiernu tuvo la persistente oposición de los sectores yrigoyenistas de la Unión Cívica Radical.

Unu de los mayores llogros del so mandatu foi'l destacáu llabor diplomáticu del so canciller, Carlos Saavedra Lames, que-y valió a ésti'l Premiu Nobel de la Paz. Pero esti llabor foi avafada por constantes acusaciones de corrupción y d'apurrir la economía nacional a los capitales estranxerossobremanera los británicos, colos que'l so vicepresidente, Julio Argentino Pascual Roca, suscribió'l Apauto Roca-Runciman. El so nome sonó como candidatu a un nuevu periodu mientres l'accidentáu gobiernu de Ramón Castillo pero la so muerte, a los 66 años d'edá, atayó les sos esperances. Dexó a la historia un Estudiu preliminar pa les obres completes de Bartolomé Mitre, personaxe a quien almiraba.

Mocedá[editar | editar la fonte]

Justo nació en Concepción del Uruguay, entós capital de la provincia d'Entre Ríos. El so padre, tamién llamáu Agustín Pedro Justo, fuera gobernador de la provincia de Corrientes y depués diputáu nacional en Buenos Aires; siguía activu en política, y pocu dempués de nacer el so fíu treslladar cola so familia a Buenos Aires. La so madre, Otilia Rolón Onieva, provenía d'una tradicional familia correntina. A los 11 años, Justo ingresó al Colexu Militar de la Nación a l'arma d'artillería. Como cadete, y xunto con dellos de los sos condiscípulos, participó na Revolución del Parque, tomando les armes de la guardia pa sumase a la columna de los revolucionarios.[5] Arrestáu y depués amnistiáu, egresó en 1892 col grau d'alférez.

Ensin abandonar la carrera militar, cursó estudios d'inxeniería na Universidá de Buenos Aires. En 1895 recibió l'ascensu al grau de teniente segundu, en 1897 a teniente primeru y en 1902 a capitán. Egresado como inxenieru civil na UBA, un decretu gubernamental homologó el so títulu al d'inxenieru militar en 1904. Foi nomáu profesor na Escuela d'Aplicación pa Oficiales; cola so promoción al grau de mayor dos años más tarde foi propuestu pa les cátedres de matemátiques nel Colexu Militar y de telemetría y telegrafía óptica en la Escuela Nacional de Tiru, que se-y concederíen en 1907. Fadría una granible carrera académica sobre esta base. El 1 d'avientu de 1900 casóse con Ana Encarnación Bernal Harris (1878-1942) ―fía del xeneral Liborio Bernal y Ana Petronila Mercedes Harris―, cola que tuvo siete fíos. Unu d'ellos foi'l teóricu políticu trotskista Liborio Justo (1902-2003).

Al añu siguiente recibió'l nomamientu de segundu xefe nel Batallón de Ferrocarrileros, al empar que se lo promovía a subdireutor na Escuela de Tiru. Col grau de teniente coronel cumplió per primer vegada funciones diplomátiques, siendo agregáu militar a la comisión unviada en representación de l'Arxentina nes festividaes del centenariu de Chile en 1910. Al so regresu foi destináu a Córdoba, como comandante de la IV Brigada d'Artillería.

Empiezos de la carrera política[editar | editar la fonte]

En 1915, mientres el mandatu de Victorino de la Plaza, foi designáu al frente del Colexu Militar, onde permanecería los siete años siguientes. La enorme influyencia del cargu ayudólu a texer contactos nos medios políticos, según nos castrenses. Allegáu a la caña antipersonalista del radicalismu (aquellos que s'oponíen al lideralgu partidariu de Hipólito Yrigoyen), trabó bones rellaciones con Marcelo T. de Alvear. Mientres el so exerciciu amplió la currícula del colexu y promovió la formación del cuerpu docente.

Siendo Alvear presidente, en 1922 abandonó'l Colexu Militar pa ocupar el Ministeriu de Guerra. Promovíu al rangu de xeneral de brigada el 25 d'agostu de 1923, Justo solicitó la medría del presupuestu de defensa p'adquirir equipos y ameyorar les instalaciones del Exércitu; fomentó tamién la reorganización de la estructura de les fuercies armaes. A fines de 1924 foi unviáu como plenipotenciario al Perú, onde se celebraba'l centenariu de la batalla d'Ayacucho. Mientres los años siguientes ocupó interinamente los Ministerios d'Agricultura y d'Obres Públiques, amás del de Guerra, que nun abandonaría hasta la conclusión del mandatu de Alvear. En 1927 recibiera l'ascensu a xeneral de división.

Pol so invariable temperamentu antipersonalista,[6] Justo sofitó la candidatura de Leopoldo Melo y Vicente Gallo, de la Unión Cívica Radical Antipersonalista. Ante'l trunfu de la fórmula de Yrigoyen y Beiró ―qu'empecipió en 1928 el so segundu mandatu col sofitu masivu de los votantes y la mayoría na Cámara de Diputaos―, Justo recibió invitaciones de la cada vez más entamada derecha nacional pa sumase al programa de choque contra'l caudiellu radical. Anque próximu a los conceutos que los diarios nacionalistes La Nueva República ―empobinada por Ernesto Palaciu y los hermanos Rodolfo y Julio Irazusta― y La Fronda ―so la direición de Francisco Uriburu (fíu)― vertíen alrodiu de la necesidá de «orde, xerarquía y autoridá», nun xuntó estrechamente a ellos; el programa de supresión de la forma republicana de gobiernu y la so sustitución por un sistema corporativu, al estilu de la Italia y la España fascistes, diba contra la so vocación lliberal.

Justo y el golpe de 1930[editar | editar la fonte]

Agustín P. Justo con Félix Uriburu en setiembre de 1930.

Alredor de Justo rexuntóse otra faición, non menos decidida sicasí a tomar les armes contra'l gobiernu constitucional de Yrigoyen. Viviegamente promovida pol xeneral José Luis Maglione, compañeru de camada de Justo, y pol coronel Luis J. García ―que liderara la Loxa San Martín y más tarde sería una de les cabeces del GOU―, espresar nes páxines de La Nación y de Crítica. Declaraciones de Justo en xunetu de 1930 alrodiu de la inconveniencia d'intervenir militarmente pa nun poner en peligru la llegalidá constitucional» atestigüen l'enfrentamientu ente les faiciones.[7]

A diferencia de l'Armada, más radicalizada, bona parte del Exércitu sofitaba la opción de Justo, cola notable esceición del nucleu nacionalista que depués converxería nel GOU. Ante la promesa de José Félix Uriburu, cabeza del bandu estremista, de caltener l'orde institucional, Justo dio'l so alcuerdu al golpe, que se produció na madrugada del 6 de setiembre, instaurando per primer vegada un gobiernu militar dende la firma de la Constitución (1853). Nun se sumó a la so direición nin, nuna primer instancia, al grupu gobernante, qu'encabezaría Uriburu con un gabinete compuestu, en bona parte, polos adalides locales de les multinacionales petrolíferes, que fueren finalmente los ideólogos del golpe d'Estáu.[8]

Ficheru:Justo-Roca-Boleta eleutoral 1931.jpg
Boleta eleutoral de 1931, Justo-Roca.

Justo buscó espresamente alloñase de Uriburu, que cuntaba con un ampliu predicamento ente la oficialidá, pero que nun podía alcordar el sofitu de los partíos políticos, que s'estremaron rápido tres la desapaición de Yrigoyen, focu de la so común antipatía. Refugó la vicepresidencia que Uriburu ufiertára-y, y aceptó solo de volao comandar les fuercies armaes, arrenunciando pocu más tarde.

Normalización constitucional: candidatura de Justo[editar | editar la fonte]

Cuando'l fracasu de Uriburu n'implementar na provincia de Buenos Aires el modelu corporativu col que deseyaba reemplazar el sistema republicanu costó-y a este la carrera política del so ministru d'Interior, Matías Sánchez Sorondo, Justo refugó nuevamente les ufiertes de Uriburu d'alcordar un gobiernu de coalición. La mayoría de la oficialidá del Exércitu Arxentín, encolumnada detrás de la figura del ex-ministru de Guerra d'Alvear, el Partíu Socialista Independiente, dellos dirixentes conservadores de la Provincia de Buenos Aires y el fallíu candidatu presidencial de la Unión Cívica Radical Antipersonalista Leopoldo Melo agora primíen al presidente por que llamara a eleiciones.

A partir d'eses primeres coincidencies, Justo texó una rede de sofitos sobre los cualos construyir el so capital políticu y una futura candidatura presidencial. Cuntaba pa ello con militares y dirixentes del radicalismu antipersonalista del so enfotu que, dende los sos puestos de xerarquía nes provincies interveníes, cumplíen el doble propósitu d'aprovi-y información política rexonal y axustar sofitos nel so nome pa un futuru proyeutu políticu nacional. Ente esos funcionarios destáquense: el teniente coronel Francisco S. Torres, el coronel Justiniano de la Zerda, Silvio Carrera, Pablo Calatayud, el coronel Rosendo Hermelo, el médicu Sebastián Figueroa, y otros.

Pela so parte, el presidente de facto sigue buscando sofitos ente los políticos y convoca al so antiguu amigu, el ex-presidente Marcelo T. de Alvear; que, mientres un tiempu, paez ser el socesor a votar nunes futures eleiciones presidenciales. En redol a él, reagrúpense agora los radicales antipersonalistas y dellos yrigoyenistas. L'anulación de les eleiciones bonaerenses alloñar. En mayu de 1931, finalmente'l gobiernu provisional convoca a eleición de presidente y vice de la República, y primíu pola so coprovinciano l'industrial Robustiano Patrón Patrón Costas, da vía llibre a la candidatura de Justo. La segunda decisión, se proscribe la candidatura de Alvear por non trescurrir el periodu de seis años qu'esixe la Constitución de 1853.

El 13 de febreru de 1932, la revista Cares y Caretes amosaba a Justo ―qu'asumiría los 20 de febreru― de vacaciones na sablera: «Díes antes d'asumir, toma vacaciones de branu y charra democráticamente con un bañero».

Les fuercies non yrigoyenistas, cola salvedá de los demócrates progresistes de Santa Fe y los socialistes de la Capital, entornen, una a una, el so sofitu a una candidatura de Justo. La Convención Nacional de los Antipersonalistas del 10 de setiembre proclama la fórmula Agustín Justo/José Nicolás Matienzo y refuguen la posibilidá d'una única llista col conservador Partíu Demócrata Nacional.

El Partíu Socialista Independiente plantega una requisitoria de cuatro puntos:
a) que les Fuercies Armaes caltuviérense ayenes a cualquier inxerencia direuta o indireuta nel gobiernu;
b) que'l presidente respetara les prerrogativas del Congresu, ensin intentar atacalo o apoderalo;
c) que los ministros recuperaren el so rol de funcionarios constitucionalmente responsables y que'l presidente gobernara pa la Nación y non pa un partíu; y
d) el respetu a les instituciones federales pa terminar coles intervenciones illegales.

Justo aceptó'l programa y el II Congresu del Partíu Socialista Independiente del 19 de setiembre de 1931 formalizó la so adhesión al binomiu antipersonalista.

La Convención Nacional Demócrata, so la presidencia de Cevallos, votó la fórmula Agustín Justo/Julio Argentino Roca (fíu) ante l'aventatu de los radicales antipersonalistas; convirtiendo al xeneral Justo nel candidatu bígamu», como se-y denominó d'equí p'arriba.

Presentar a les eleiciones de 8 de payares de 1931 como candidatu a presidente; proscripto el radicalismu na candidatura de Alvear, que tomara'l camín de l'astención revolucionaria», trunfó con floxura nelles con 237 eleutores contra 122 de la fórmula de Lisandro de la Torre y Nicolás Repetto, anque fueron bultables los barruntos de fraude tantu en Buenos Aires como nel interior. El Partíu Demócrata Nacional consiguió imponer al so candidatu a vicepresidente.

La presidencia[editar | editar la fonte]

Agustín P. Justo y Getulio Vargas.

Justo asumió'l 20 de febreru de 1932. Amás de la convulsión política debida al golpe, tuvo de faer frente a los resultaos de la Gran Depresión, qu'acabara col superávit comercial y el plenu emplegu de los gobiernos de Yrigoyen y Alvear.

El so primer ministru de Facienda, Alberto Hueyo, tomó midíes por demás restrictives sobre la economía. El socialista independiente Antonio de Tomaso, n'Agricultura, acompañólu; amenorgóse'l gastu públicu, contráxose la circulación de moneda y aplicáronse midíes d'austeridá fiscal. Un emprestu patrióticu» busca fortalecer les arques del fiscu. El primer impuestu sobre la nafta sirvió pa financiar l'acabante crear Direición Nacional de Vialidad, qu'acometería la meyora de la rede vial. Les dificultaes del programa de Hueyo convenceríen finalmente a Justo d'adoptar esti modelu, de índole dirigista, na so política económica. Tamién fomentaría esti proyeutu l'intendente de Buenos Aires, Mariano de Vedia y Mitre, qu'entamó un ambiciosu proyeutu d'organización urbana, abriendo les Diagonales Norte y Sur, pavimentando l'avenida General Paz, enanchando la cai Corrientes, construyendo'l primer tramu de l'avenida Nueve de Julio y alzando l'Obeliscu.

La sustitución de Hueyo pol socialista disidente Federico Pinedo (Partíu Socialista Independiente) marcaría un cambéu na política del gobiernu. La intervención gubernamental na economía fíxose más marcada, creándose la Xunta Nacional de Granos, la de Carnes, y pocu tiempu más tarde, col asesoramientu del economista inglés Otto Niemeyer, crearíase'l Bancu Central de la República Arxentina.

Megaplán d'obres públiques y privaes[editar | editar la fonte]

Pola crisis económica de 1929, Justo apostó por una nuevu política similar a la qu'aplicó nos Estaos Xuníos d'América el presidente Franklin D. Roosevelt, que consistió n'aguiyar el gastu públicu por aciu inversión n'infraestructura. Mientres el so gobiernu executó tou tipu de proyeutos como hidroeléctriques, carreteres, escueles y polo xeneral tou tipu d'obres públiques, modernizando significativamente el país. [ensin referencies]

Les principales obres públiques y privaes que s'entamaron, empecipiaron o realizaron mientres el gobiernu de Justo fueron

La planificación y realización d'estes obres foi posible porque Justo cuntó con collaboradores espertos, como Mariano de Vedia y Mitre, Alberto Prebisch, Juan M. Obarrio, Carlos Thays, Manuel R. Alvarado, Justiniano Allende Posse y Domingo Selva, ente otros. El llabor desenvueltu pol so ministru d'Obres Públiques, Manuel R. Alvarado, foi xigante. Alvarado siguió la so xera mientres la siguiente presidencia con Roberto M. Ortiz al cargu de Poder Executivu Nacional.

Rellación cola UCR[editar | editar la fonte]

La oposición radical foi bien marcada. El 5 d'abril de 1931 el radicalismu yrigoyenista ganara les eleiciones a gobernador na provincia de Buenos Aires contra les mires de Uriburu y de Sánchez Sorondo; anque'l gobiernu militar anular, costaron la carrera del ministru y forzaron a Uriburu a dexar el poder. Yá antes, militares lleales al gobiernu constitucional de Yrigoyen, col sofitu de civiles armaos, entamaron proyeutos insurreccionales pa restituyilo. El primeru d'estos foi dirixíu pol xeneral yrigoyenista Severino Toranzo, en febreru de 1931. Nel mes de xunu, en Curuzú Cuatiá, provincia de Corrientes, foi asesináu'l coronel Regino Lescano, que proyeutaba una movilización yrigoyenista. N'avientu, ante una asonada similar del teniente coronel Atilio Cattáneo, Justo decretó l'estáu de sitiu, volvió encarcelar al vieyu Yrigoyen, y detuvo tamién a Alvear, Ricardo Rojas, Honorio Pueyrredon y otros líderes del partíu.

En 1933 hubo alzamientos radicales en Buenos Aires, Corrientes, Entre Ríos y Misiones, que se saldaron con más de mil deteníos. Yrigoyen, gravemente enfermu, foi devueltu a Buenos Aires y calteníu so arrestu domiciliariu; morrió'l 3 de xunetu, y el so entierru nel campusantu de la Recoleta xeneró una manifestación multitudinaria. N'avientu, mientres la xunta de la convención nacional de la UCR, un alzamientu conxuntu de militares y políticos desamarrar en Santa Fe, Rosario y Paso de los Libres. José Benjamín Ábalos, ex-ministru de Yrigoyen, y el coronel Roberto Bosch fueron deteníos pol alzamientu, y los convencionales y dirixentes del partíu encarcelaos na islla Martín García.

Alvear, antiguu padrín de Justo, se exilió, ente qu'otros fueron deteníos nel penal de Ushuaia.

Coles mesmes, el gobiernu de Justo afaló a les fraiciones provinciales de la O.C.R. a desobedecer l'astención eleutoral decretada pol Comité Nacional ante la proscripción de la fórmula Alvear-Güemes en 1932. El casu más bultable foi'l de los radicales tucumanos, quien se dixebraron del Comité Nacional de la O.C.R. en 1934 pa convertise na O.C.R. Concurrencista que se caltendría nel poder hasta 1943.

Apauto Roca-Runciman[editar | editar la fonte]

Unu de los más revesosos sucesos del mandatu de Justo tuvo llugar en 1933, cuando les midíes de proteición de la producción adoptaes pol Reinu Xuníu llevaron a Justo a unviar al vicepresidente, a la cabeza d'una delegación téunica, a tratar l'adopción d'un alcuerdu comercial que llograra condiciones ventaxoses pa l'Arxentina. Los británicos adoptaren, na Conferencia de Ottawa de 1932, midíes tendientes a favorecer la importación procedente de les sos colonies y dominios; la presión de los hacendados arxentinos por que'l gobiernu restaurara'l comerciu col principal comprador de granos y carne arxentín fuera enorme. Les negociaciones, lideraes pol presidente del conceyu de comerciu británicu, el vizconde Walter Runciman, fueron intenses, y resultaron na firma'l 27 d'abril del apauto Roca-Runciman.

El tratáu amenó escándalu, pos el Reinu Xuníu aseguró a l'Arxentina solo un cupu inferior al de los sos dominios, de 390 000 tonelaes añales de carne, en cuenta de cuantiosas concesiones pa les empreses britániques. El 85 % de la esportación tenía de realizase al traviés de frigoríficos estranxeros (na so mayoría yeren estauxunidenses ya ingleses), les tarifes de los ferrocarriles operaos pol Reinu Xuníu nun se regularíen, nun s'afitaríen derechos aduaneros sobre'l carbón, daríase tratamientu especial a les empreses britániques con inversiones n'Arxentina y amenorgaríense los precios de la esportación. Non menos problemátiques resultaron les declaraciones del vicepresidente Roca, qu'afirmó tres la firma del pactu que «pola so importancia económica, l'Arxentina paecer a un gran dominiu británicu».

Lisandro de la Torre foi unu de los sos principales y más vociferantes opositores; en sesión del Senáu, afirmó que

[y]l conveniu nun asegura ventaya dalguna, y la razón qu'inclina a votalo a los que lo voten y a escusalo ―non a defendelo― a los que lo escusen, ye la medrana. Tarrezse qu'Albión, provocada imprudentemente a faer un tratáu, fádiese si refúgase, tome represalies y coloque a Arxentina en peores condiciones qu'antes (...) nun hai 350 000 tonelaes aseguraes porque'l tratáu diz que Gran Bretaña puede amenorgar la cuota de carne esfrecida en circunstancies imprevistes (...) La misión empuesta a un imposible, por pura imprudencia de la Cancillería, dempués d'aceptar tou lo que pidía Inglaterra, aceptó que nada se diera a l'Arxentina.

Nun editorial escribiría ―burllándose de les pallabres de Roca― que

nestes condiciones nun podría dicise que l'Arxentina convirtiérase nun dominiu británicu, porque Inglaterra nun se toma la llibertá d'imponer a los sos dominios asemeyaos humildaciones.

El Partíu Demócrata Nacional, unu de los que sofitara la candidatura de Justo, estremóse pola mor del fechu. Finalmente, el Senáu refrendó'l pactu'l 28 de xunetu. Delles fuelgues jalonaron les deliberaciones, cuantimás na provincia de Santa Fe, qu'acabó siendo intervenida pol gobiernu central.

Alderique de les carnes[editar | editar la fonte]

De la Torre siguió movilizándose contra'l pactu, presentando'l 1 de setiembre de 1934 un proyeutu que proponía crear una comisión investigadora pa establecer la midida en que'l comerciu de carnes arxentines favorecía a los frigoríficos esportadores, abarruntando que los precios pagos a los productores nun guardaben rellación col preciu de venta nel esterior. La investigación al respeutu daría llugar al alderique más célebre del periodu, revelando les conexones ente les empreses frigorífiques britániques, los estancieros de la Sociedá Rural Arxentina, y los funcionarios de la Xunta Nacional de Carnes creada ad hoc dempués de la firma del pactu.

La comisión investigadora formóse, incluyendo a De la Torre; finalmente presentó dos despachos, unu pola mayoría, qu'afirmaba que los precios yeren xustos, y unu en minoría que presentó De la Torre'l 18 de xunu de 1935. El despachu de De la Torre llevó al descubrimientu de fuertes estafes al fiscu per parte de delles empreses; nun fechu espectacular, de la Torre llogró l'arrestu del xerente del frigoríficu Anglu, quien se negara a facilitar a la xusticia datos fundamentales pa la investigación y llevaba una doble contabilidá. Disimulaos como bultos de carne esfrecida pa la esportación, la policía intervieno ingentes cantidaes de documentación qu'Anglu despintaba. Demostró tamién que safaben los controles cambiarios fitos pol Bancu Central ―creáu l'añu anterior pa regular el fluxu monetario― acutar moneda estranxera pa vendela nel mercáu llibre, onde algamaba precios más altos que l'oficial. De la Torre acusó a Federico Pinedo (ministru de Facienda), y Luis Duhau (ministru d'Agricultura), de tracamundiar la información en cuenta de favores económicos.

La investigación tendría un desenllaz tráxicu'l 23 de xunetu de 1935, cuando'l senador demócrata-progresista Enzo Bordabehere ―que s'averara a de la Torre mientres un discursu d'este pa caltener a raya al ministru Duhau, que lo taba faltando―, foi asesináu de trés balazos pel costazu daos pol excomisario Ramón Valdés. La prensa suxurió la razón del fechu sería la rellación de Valdés con Duhau y Pinedo. Bordabehere foi soterráu trés díes más tarde, acompañáu d'un enorme cortexu aciagu.[10]

Política esterior[editar | editar la fonte]

En 1933, Justo dispunxo la reincoporación de l'Arxentina a la Sociedá de Naciones, de la que Yrigoyen retirar. Esi mesmu añu viaxaría al esterior, daqué inusual na dómina pa los mandatarios, a atopase con Getúlio Vargas en Brasil, intentando estrechar los llazos comerciales col enorme vecín. Visitó tamién al mandatariu uruguayu, Gabriel Terra, de regresu a l'Arxentina.

Saavedra Lames, como canciller, intentó movilizar a los gobiernos de la rexón en contra de la doctrina Monroe, promovida pol gobiernu de los Estaos Xuníos, xestionando un tratáu rexonal llamáu Pactu de Non Agresión y Conciliación. La reticencia arxentina a la intervención estauxunidense llevara al gobiernu a alloñase de la Comisión de Neutrales qu'intentaba mediar na Guerra del Chaco, na que Paraguái y Bolivia topábense engarraos. Como alternativa, Saavedra Lames y el so par brasilanu entamaron el llamáu grupu ABeCePé (Arxentina, Brasil, Chile y Perú, los cuatro países estremeros colos contendentes). El 6 d'agostu de 1932, el ABCP unvió a los contendentes una invitación a deponer les armes, dixebrándose al empar nos términos más duros de la demanda formal que pocos díes antes unviara la Comisión de Neutrales, considerándola una intolerable inxerencia na política de los países en conflictu. El fracasu de la propuesta de la Comisión de Neutrales, refugada pol Paraguay, dexó a Saavedra Lamas vía llibre pa encabezar un procesu de conciliación entamáu pol ABCP, pero la reticencia de Bolivia a aceptar la so propuesta enzancó les negociaciones. Tres dos propuestes infructuoses, en febreru de 1933 les cancilleríes arxentino y chileno ellaboraron conxuntamente un plan de negociaciones, formalizáu nel Acta de Mendoza, que paeció cuntar col sofitu de dambos gobiernos. Sicasí, Bolivia presentó una serie de reserves, reparando lo que consideraba un indebíu favor escontra la posición paraguaya. La inobservancia de les mesmes pol gobiernu arxentín dio finalmente al traste col proyeutu.

El Pactu de Non Agresión y Conciliación foi un ulterior esfuerciu nesi sentíu. Sofitándose en dellos trataos presistentes, pretendía establecer un mecanismu universal de resolución pacíficu de conflictos ente los sos miembros. Roblar n'ochobre de 1933 en Rio de Janeiro, suscribiéndolo Arxentina, Brasil, Chile, Méxicu, Paraguay y Uruguái. El Acta de Rio de Janeiro, roblada a otru día, volvía intentar ufiertar una solución al conflictu bolivianu-paraguayu, que dende mayu adquiriera calter bélicu. Foi, sicasí, refugada una vegada más. Un ulterior esfuerciu de la Lliga de les Naciones naufragó pola oposición paraguaya, refrendada por Saavedra Lames. Solo en 1935 pudo formase un grupu mediador, nel que participaron los Estaos Xuníos amás de los miembros del ABCP y Uruguái. El 7 de xunu suscribieron finalmente dos protocolos dando fin a la guerra; la posición paraguaya, favorable a diferir lo más posible la fixación arbitral de les fronteres, cuntó col sofitu de los mediadores. Les tratativas insumirían dellos años más, hasta la firma en 1938 del Tratáu de Paz, Amistá y Llendes, pero la xestión valdría-y a Saavedra Lames el Premiu Nobel de la Paz en 1936.

Nel planu políticu, el fraude apoderó l'escenariu eleutoral. Cuasi tolos comicios sufrieron irregularidaes y episodios de violencia.

Política económica[editar | editar la fonte]

Agustín P. Justo fala al traviés de Radio del Estáu por cuenta de la conmemoración del Día Universal del Aforru, 1937.

La intervención del gobiernu federal na actividá económica resultó cada vez más intensa; en 1934 llexislóse la recaldación centralizada de los impuestos, que van ser depués redistribuidos a les provincies en réxime de coparticipación, en llugar de dexar a estes recaldalos y unviar la parte correspondiente al gobiernu central, como fuera hasta entós la norma. Creáronse una Xunta Reguladora de Vinos, que se sumó a les de Granos y Carnes, y la Direición Nacional de Parques nacionales, antecedente inmediatu de l'Alministración de Parques Nacionales. El Congresu aprueba la llei que crea la Corporación de Tresportes de la Ciudá de Buenos Aires col fin de protexer les inversiones ingleses ante la crecedera de les compañíes de coleutivos.[11]

El 6 de xunu de 1935 diose fin a les preparaciones de dellos años y, con un diseñu del británicu Otto Niemeyer, creóse'l Bancu Central de la República Arxentina; conformáu pol Estáu ya instituciones creiticies privaes, taría al cargu de xestionar el valor de la moneda y controlar los cambeos. El plan d'organización basar nel aplicáu na India polos británicu; Raúl Prebisch foi'l so primer direutor.

Esi mesmu añu realizó'l primer censu industrial, qu'afitó en 600 000 la cantidá de trabayadores ocupaos na actividá. Sancionáronse lleis regulando l'actividá bancaria y les inversiones. Les condiciones ufiertaes pal asentamientu de capitales estranxeros fomentaron la industrialización, sobremanera nes provincies de Buenos Aires y Santa Fe, onde s'aniciaron alimentarias (Adams, Royal, Suchard, Quaker), de cauchu (Firestone), llétriques (Eveready, Osram, Philco) y testiles (Ducilo, Sudamtex). Les primeres grandes empreses arxentines empiecen a cobrar importancia, como Di Tella, que va fabricar electrodomésticos y automóviles.[ensin referencies]

El pactu Roca-Runciman foi denunciáu unilateralmente en 1936 pol Reinu Xuníu; les tratativas pa sostenelo desaguaron na firma d'otru tratáu, el Malbrán-Eden, qu'afitó fuertes aranceles a la importación de carnes arxentines en Gran Bretaña. Sicasí, la defensa arxentina de los intereses comerciales ya industriales británicos siguió; esi mesmu añu una llei dio forma a la Corporación de Tresportes, destinada a protexer los servicios ferroviarios y tranviarios en manes britániques de la competencia plantada polos coleutivu.

En 1934 tuvieron llugar les primeres eleiciones dende l'asunción de Justo; l'astencionismu de los radicales favoreció al Partíu Socialista, pero'l fraude masivu aseguró que toles provincies, salvu Santa Fe y San Juan quedaren en manes de la coalición gobernante.

Situación política[editar | editar la fonte]

En 1935 el fin del exiliu de Alvear, que volvió ponese al mandu de la conducción radical, decidió'l fin de l'astención revolucionaria; la decisión causó'l retiru de FORXA de la UCR, y obligaría a la Concertación a apelar nuevamente al fraude pa evitar la derrota nes urnes. El trunfu de Manuel Frescu en Buenos Aires foi visiblemente orquestado, y en Córdoba foi imposible evitar la eleición del radical yrigoyenista Amadeo Sabattini magar los sangrientos incidentes que jalonaron la votación. Santa Fe, en manes del demócrata progresista Luciano Molinas, foi intervenida.

En 1936 les movilizaciones obreres conducieron a qu'un congresu constituyera na so forma definitiva a la CGT (Confederación Xeneral del Trabayu). La nueva conducción, en sofitu a los trabayadores de la construcción, declaró'l primer paru masivo n'años. Ante la formación de piquetes que llinden la circulación pública y entamen mítines pa movilizar a los indecisos, la policía recibió orde d'intervenir y actuó con durez. En Plaza Once, onde se produció la principal concentración, les aiciones saldar con muertos, mancaos y más de 2000 deteníos. Los obreros de la construcción, nel centru de la disputa, entamar na Federación Obrera de la Industria de la Construcción, allegada al Partíu Comunista. Un vieyu proyeutu de llei de Sánchez Sorondo dar a trámite pa llograr la illegalización del Partíu Comunista, a la que De la Torre oponer con fiereza. El 1 de mayu de 1936, la CGT convocó a un actu multitudinariu, nel que per primer vegada axuntáronse tolos partíos de la oposición y el movimientu obreru. Esi mesmu añu la presión sindical llogró la sanción de la Llei 11.729 de contratu de trabayu pal sector servicios.

Esi mesmu añu, les divisiones nel senu del radicalismu acentuar por influxu del escándalu de la renovación de la concesión de la Compañía Hispanu-Americana d'Eletricidá (CHADE), que sobornara a los conceyales pa llograla, magar ser oxetu de numberoses crítiques pol incumplimientu de les condiciones de concesión, l'aumentu esplosivu de les tarifes y la deficiente o nula provisión de serviciu nes árees menos rentables.[12] FORXA denunció los fechos, y amenáronse agafaos alderiques alrodiu de los mesmos, que cuntaron cola aprobación de Alvear. N'incidentes relativos a ellos, el mozu dirixente yrigoyenista Arturo Frondizi foi afrelláu a tiros.

Pese al desprestixu de Alvear, este representaba la principal torga a la continuación de la Concordanza. Xunto col santafesino Enrique Mosca percorrería los país en 1937, asegurando que nin siquier el fraude va poder detenelos. La Concordanza opúnxo-yos la candidatura del radical antipersonalista Roberto M. Ortiz y el conservador Ramón Castillo. En setiembre realizáronse les eleiciones, nes que los incidentes con muertos y mancaos, según la intervención policial contra los fiscales de la oposición, fueron frecuentes; delles provincies taben interveníes, ente elles Catamarca, al mandu de la cual Justo asitiara al ultranacionalista y filonazi Gustavo Martínez Zuviría. Aun así, la victoria foi pa los radicales na ciudá de Buenos Aires, Córdoba, La Rioxa y Tucumán, pero les cruciales provincies de Buenos Aires, Santa Fe y Mendoza quedaron en manes de la Concordanza, que finalmente consagró a Ortiz.

Gabinete de ministros[editar | editar la fonte]

 Estandarte Presidencial
Ministerios del Gobiernu de
Agustín Pedro Justo
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Leopoldo Melo
Ramón S. Castillo
Manuel Ramón Alvarado
20 de febreru de 1932 - 29 d'abril de 1936
6 d'agostu de 1936 - 21 de xunu de 1937
21 de xunu de 1937 - 20 de febreru de 1938
Ministeriu de Rellaciones
Esteriores y Cultu
Carlos Saavedra Lames 20 de febreru de 1932 - 20 de febreru de 1938
Ministerio de Facienda Alberto Hueyo
Federico Pinedo
Roberto M. Ortiz
Carlos Alberto Acevedo
20 de febreru de 1932 - 20 d'agostu de 1933
24 d'agostu de 1933 - 30 d'avientu de 1935
4 de xineru de 1936 - 21 de xunu de 1937
21 de xunu de 1937 - 20 de febreru de 1938
Ministeriu de Xusticia
ya Instrucción Pública
Manuel M. de Iriondo
Ramón S. Castillo
Jorge de la Torre
20 de febreru de 1932 - 26 d'avientu de 1935
4 de xineru de 1936 - 6 d'agostu de 1937
6 d'agostu de 1936 - 20 de febreru de 1938
Ministeriu d'Agricultura Antonio de Tomaso
Luis Duhau
Miguel Ángel Cárcano
20 de febreru de 1932 - 3 d'agostu de 1933
24 d'agostu de 1933 - 13 d'agostu de 1935
4 de xineru de 1936 - 20 de febreru de 1938
Ministerio d'Obres Públiques Manuel Ramón Alvarado
Eleazar Videla
20 de febreru de 1932 - 1936
1936 - 20 de febreru de 1938
Ministeriu de Guerra Manuel A. Rodríguez
Basilio Pertiné
20 de febreru de 1932 - 24 de febreru de 1936
30 de marzu de 1936 - 20 de febreru de 1938
Ministeriu de Marina Pedro Segundu Casal
Manuel A. Rodríguez
Eleazar Videla
20 de febreru de 1932 - 7 de payares de 1933
7 de payares de 1933 - 29 de xineru de 1934 (int.)
29 de xineru de 1934 - 20 de febreru de 1938

Tres la presidencia[editar | editar la fonte]

El 20 de febreru de 1938 apurrió la banda presidencial a Roberto M. Ortiz, y retiróse a la vida privada. Un gran bibliófilu, dedicó bona parte d'estos años a escribir una introducción a la obra de Mitre, de quien yera almirador y partidariu decidíu de los sos postulaos políticos.

Tres l'arrenunciu y muerte d'Ortiz, les sos diferendos cola política de neutralidá de Castillo fixéronse cada vez más tanxibles. Justo anunció públicamente la so opinión de qu'Arxentina tendría de declarar la guerra al Exa Roma-Berlín-Tokiu, una cuestión qu'estremaba tamién agriamente al Exércitu. Aspirando probablemente a una reeleición a la fin del mandatu de Castillo, foi Justo quien notificó al ministru de Guerra d'este, el xeneral Juan Tonazzi, de los intentos de golpe d'estáu que se xestaron nel so contra, unu empobináu pol xeneral Ramón Molina ―ente que los sos líderes cuntar el coronel Eduardo Lonardi y los tenientes coroneles Urbano de la Vega y Roberto Dalton― y otru pol xeneral Benjamín Menéndez, sofitáu polos xenerales Pedro P. Ramírez y Ángel M. Zuloaga. Tonazzi desarticuló dambos planes con llindada repercusión pública.

La figura de Justo, única capaz d'alcordar sofitos masivos nun exércitu estremáu ente anglófilos y germanófilos, esmoleció a Castillo, que deseyaba la eleición de Robustiano Patrón Patrón Costas como'l so socesor. La so muerte, en xineru de 1943, cuntando 66 años d'edá, estenó'l panorama pa este, al empar que modificó la distribución d'influyencies nel Exércitu. Los principales beneficiaos seríen en realidá los germanófilos, que'l so grupu más entamáu, el GOU, derrocaría a Castiellu pocu más tarde.

Obres[editar | editar la fonte]

  • Justo, Agustín P. (1939). Estudio preliminar pa les obres completes de Bartolomé Mitre. Buenos Aires: La Nación.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 28 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: http://historiapolitica.com/datos/biblioteca/pineiro.pdf.
  4. El llamáu «fraude patrióticu» foi un sistema de control establecíu ente 1931 y 1943, por aciu el cual los sectores conservadores buscaron evitar l'accesu del radicalismu al poder
  5. Saguier, 2006.
  6. El antipersonalismo yera una postura política frontalmente opuesta a Hipólito Yrigoyen y les sos polítiques. El nome provién de l'acusación de «personalista» que faía de Yrigoyen, debíu al exerciciu verticalista del mandu.
  7. Sarobe, 1957.
  8. Gálvez, 1939.
  9. Lara llamaría a Justo'l padre» del Monumental y de la Bombonera.
  10. L'eventu sería más tarde la tema d'una película, Asesinatu nel Senáu de la Nación (1984) del cineasta Juan José Jusid.
  11. Toncoso, Oscar A. (1976). «El pactu Roca-Runciman». Historia Integral Arxentina Vol. 7, El sistema en crisis. Buenos Aires: CEAL. p 95
  12. Gómez-Ibáñez, 1999, páx. 21.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Escudé, Carlos; Cisneros, Andrés (2000). Historia de les Rellaciones Esteriores Arxentines. Buenos Aires: Conseyu Arxentín pa les Rellaciones Internacionales. [1].
  • Gálvez, Manuel (1939). Vida de Hipólito Yrigoyen, l'home del misteriu. Buenos Aires: Talleres Gráficos Kraft.
  • Gómez-Ibáñez, José (2000). Lessons from the nationalization of electric utilities in Latin America, 1943-1979. Cambridge, Massachusetts: John F. Kennedy School of Government, Harvard University. [2].
  • Saguier, Eduardo R. (2006). Un alderique históricu inconcluso na América Llatina (1600-2000), tomu XV. Buenos Aires: s/y. [3].
  • Sarobe, José María (1957). Memories sobre la revolución del Seis de Setiembre de 1930. Buenos Aires: Gure.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.