Julio Argentino Pascual Roca

De Wikipedia
Julio Argentino Pascual Roca
senador d'Arxentina

29 agostu 1916 - 1r mayu 1922
Distritu: Provincia de Córdoba
diputáu d'Arxentina


Gobernador de la provincia de Córdoba (es) Traducir

Vida
Nacimientu Córdoba y Córdoba[1]17 de mayu de 1873[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires[1]8 d'ochobre de 1942[1] (69 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Familia
Padre Julio Argentino Roca
Madre Clara Funes de Roca
Estudios
Estudios Universidá de Buenos Aires
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, diplomáticuabogáu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Creencies
Partíu políticu Partido Autonomista Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Julio Argentino Pascual Roca, popularmente llamáu Julio Argentino Roca (h) o Julito, por ser el fíu del xeneral Julio Argentino Roca, (17 de mayu de 1873Córdoba y Córdoba – 8 d'ochobre de 1942Buenos Aires) foi un abogáu y políticu arxentín, miembru del Partíu Demócrata de Córdoba, cuatro veces diputáu nacional por Córdoba, senador nacional por Córdoba, Gobernador de Córdoba, Vicepresidente de la República Arxentina, embaxador estraordinariu a Gran Bretaña para retribuir la visita del Príncipe de Gales en 1933, embaxador en Brasil y Ministru de Rellaciones Esteriores.

Familia y primeros años[editar | editar la fonte]

Julio Argentino Pascual Roca y Funes, talo como la so fe de bautismu, yera fíu del xeneral Julio Argentino Roca y de doña Clara Funes, descendiente d'una familia tradicional cordobesa. Sobrín nietu del ex vicepresidente Marcos Paz, hermanu de la madre del xeneral Roca, y sobrín de dos poderosos hacendados: Ataliva y Alejandro Roca.

Egresó como abogáu de la Universidá de Buenos Aires y doctoróse en xurisprudencia en 1894 por aciu la tesis "Posesión hereditaria". Casóse con María Esther Salomé Llavallol Elía el 18 d'avientu de 1897 en San Isidro (Buenos Aires). El matrimoniu nun tuvo descendencia.

Simultáneamente exerció la docencia, desempeñándose como Profesor de Derechu Internacional públicu na Escuela de Guerra, Profesor d'Historia d'América nel Institutu de Llibre Enseñanza y Profesor Suplente d'Introducción a dereches na Universidá de Buenos Aires.

Tocantes al so patrimoniu personal, los sos principales ingresos de vida proveníen de la ganadería y l'alministración de facienda en San Andrés de Giles, estendiéndose escontra la década del '20 a Río Cuarto. Participó na feria d'esposición de la Sociedá Rural Ganadera del Norte en 1905.[2]

Primer periodu como diputáu: la revolución radical de 1905[editar | editar la fonte]

Julio Argentino Pascual Roca desempeñóse políticamente dientro del conservadorismu de la Provincia de Córdoba, primero nel Partíu Autonomista Nacional fundáu pol so padre Julio Argentino Roca -quien fuera dos veces Presidente de la Nación Arxentina- depués nel Partíu Constitucional del gobernador Félix T. Garzón y más tarde nel Partíu Demócrata de Córdoba.

Cola vixencia de la Llei 4.161, el territoriu eleutoral de la provincia de Córdoba estremar nun númberu de circunscripciones igual al númberu de Diputaos qu'escoyía. D'esa manera, el autonomismo local, al designar los sos representantes de distritu, postuló a Julito Roca nos comicios del 13 de marzu de 1904; que por cuenta de la maquinaria oficialista de torga y manipulación del votu llibre, resultó escoyíu diputáu nacional a la edá de trenta años.

Al españar la revolución radical de 1905, el diputáu Roca atopar de vacaciones en Córdoba xunto a la so familia. Los sublevaos prindar xunto al vicepresidente de la República José Figueroa Alcorta y al gobernador José Vicente de Olmos. Los rebeldes cordobeses quedaron solos na xesta revolucionaria, teniendo de rindise ante'l xeneral Lorenzo Wintter. Los prisioneros fueron lliberaos.

Segundu periodu como diputáu: el fin del roquismo[editar | editar la fonte]

La muerte del presidente conservador Manuel Quintana llevó a José Figueroa Alcorta na Casa Rosada, y la nueva política presidencial agora tuvo empobinada a esaniciar toa influencia del xeneral Julio A. Roca na política arxentina. L'enfrentamientu ente'l roquismo y el oficialismo nacional manifestóse principalmente nel Congresu de la Nación Arxentina; onde, non solo bloquióse la Llei de Presupuestu pal añu 1908, sinón qu'amás se promovió'l so xuiciu políticu. Figueroa Alcorta, n'alcuerdu de ministros, retiró les iniciatives gubernamentales sometíes a considerancia del congresu en sesiones estraordinaries, y robló un decretu de reconducción del presupuestu de 1907, clausurando l'edificiu del Congresu per mediu del Departamentu de Bomberos y torgando la xunta de los llexisladores en tol territoriu nacional.

En tantu los principales medios de prensa escrita denunciaben el "golpe del estáu" del "cordobesito juarista", el presidente preparar pa imponer a los sos adherentes nos comicios del 8 de marzu de 1908, pa la renovación de la Cámara de Diputaos de la Nación Arxentina. Los gobernadores del interior recibieron instrucciones precises del ministru del Interior Marco Ablanéu (fíu), qu'indicara que'l presidente yera, agora, "la sola autoridá con tolos prestíos que daba'l cargu al primer maxistráu". Toos acataron votar la llista oficialista, salvu, el lleal gobernador de Córdoba José Antonio Ortiz y Herrera. Este sostuvo una llista roquista, que faía posible la reelección de Julito, teniendo d'arrenunciar el 3 de setiembre de 1909, antes de la llegada d'un interventor federal a Córdoba.[3]

Tercer periodu como diputáu[editar | editar la fonte]

L'añu del Centenariu arxentín marcó un nuevu aldu institucional na historia de la República Arxentina. El nuevu presidente conservador Roque Sáenz Peña taba decidíu a encarar una reforma eleutoral que punxera les coses públiques n'orde, aguiyando la participación cívica de los nuevos sectores sociales nel sistema del poder y dando per tierra'l modelu de conducción política del xeneral Julio Argentino Roca vixente dende 1880.

Coles mesmes, el 27 de xunetu de 1911, promulgóse la Llei 8.130 que derogaba tola llexislación anterior sobre formación del rexistru eleutoral. La nueva llexislación dispunxo la confección d'un nuevu padrón eleutoral permanente, sobre la base de los padrones del enrolamiento militar; sustituyendo'l sistema d'inscripciones al envís de transparentarlo evitando una situación aparente pal fraude. Este foi'l primer pasu escontra una nueva llei d'eleiciones.

Na provincia de Córdoba, el gobernador Félix T. Garzón espresó nel so discursu d'inauguración que sería'l so especial "interés la educación política del pueblu" y que buscaría "l'exerciciu de los derechos populares acostumando a esi pueblu, al respetu y cumplimientu de les lleis". Pela so parte, el presidente de la República aconseyába-y al gobernador Garzón, por aciu una carta del 30 de xineru de 1911, encarar decididamente un procesu de reforma provincial: "Tarrecer la llegalidá del votu ye amosase amedranáu pola democracia faciendo incurrir a l'actual xeneración nuna cobardía cívica...".

Sicasí, pa da-y mayor solidez al sistema utilizáu na provincia de Córdoba, optar por una reforma constitucional y el respeutivu proyeutu sancionóse'l 13 de febreru de 1912. Sicasí, na eleición de Diputaos Nacionales del 7 d'abril de 1912 impúnxose la llista del oficialista Partíu Constitucional, dexando en minoría a la Unión Cívica Radical. El llexislador radical electu pola minoría, Pedro Carvia Molina, arrenunció en disconformidá col trámite eleutoral, la depuración de los padrones y la conformanza de les meses comiciales. Na eleición complementaria del 1 de setiembre, nuevamente impúnxose'l candidatu oficialista: Julio Argentino Pascual Roca. Otra vegada, el fíu del "foín" consiguió sobrevivir pola necesidá de construyir una fuercia político qu'apigurara a tolos sectores conservadores de la provincia de Córdoba.

Na Asamblea Constituyente cordobesa, les sos sesiones estender dende'l 5 de xunetu hasta'l 5 de setiembre de 1912. La reforma introdució los principios establecíos pola Ley Sáenz Peña nel orde nacional: votu universal, masculín, adultu, secretu y obligatoriu. Amás, sancionó la eleición por llista incompleta y por distritos pa diputaos y senadores provinciales. Sicasí, caltuvo la llista completa -o “votu íntegru”- pa los eleutores de gobernador y vicegobernador que s'escoyeríen por departamentu en cantidá igual al doble de los llexisladores provinciales.

El conservadorismu cordobés[editar | editar la fonte]

El radicalismu taba en francu ascensu políticu y les fuercies conservadores de la provincia de Córdoba desorganizadas o en desapaición. Na necesidá política de retener la gobernación y la medrana d'una marea radical cubriendo'l país enteru, impunxo un reagrupamientu de los elementos conservadores ya independientes so un programa d'aición política col fin de siguir controlando'l gobiernu provincial cordobés, anque per debaxo d'esa fusión coyuntural, los grupos siguieren funcionando coles sos propies estructures organizativas y órganos de decisión. Ente les figures polítiques qu'acompañaron la idea frentista taben: Ramón J. Cárcano, Rafael Núñez, Angel F. Avalos, Félix Garzón Maceda, Julio Rodríguez de la Torre, Jesús Maidana y el mesmu Julito Roca ente otros caudiellos locales.

Nesi sentíu, se nuclearon los conservadores modernistes de Cárcano, los poderosos varones del vieyu Partíu Autonomista Nacional, el Partíu Constitucional, el Partíu Independiente, el Partíu Departamental de Ríu IV, la Unión Independiente de Terceru Embaxo, el Partíu Departamental de Villa Dolores, amás d'otros grupos lideraos por caudiellos locales (los Pucheta de Ríu Primeru, los Cornejo de San Justo, los Roldán d'Unión, los Altamira de Villa María) y grupos independientes como'l comité Universitariu. Toos ellos asociáronse sol mesmu rótulu de la coalición pellegrinista de 1906: "Concentración Popular". Nellos, taba axuntáu'l control del aparatu estatal y l'aición de los caudiellos políticos del interior, elementos decisivos pa cumplir coles mires de ganar la gobernación en 1912.

Roca sofitó la candidatura de Ramón J. Cárcano a la gobernación, quien s'impunxo a los radicales na eleición d'aquél añu, y darréu sumóse a la nueva creación d'ésti: el Partíu Demócrata de Córdoba, nel cual foi designáu Secretariu Xeneral. En 1914 foi unu de los fundadores del Partíu Demócrata Progresista.[4]

Senador[editar | editar la fonte]

Al términu del so tercer mandatu como diputáu nacional, l'Asamblea Llexislativa de Córdoba designó a Julio Argentino Pascual Roca como senador de la Nación pol periodu 1916 - 1925.

Gobernador ensin oposición[editar | editar la fonte]

En 1919 los demócrates cordobeses, que buscaben siguir nel poder cuntando con mayoría llexislativa, sancionaron la Llei 2.825 qu'afitó un nuevu mecanismu de representación territorial na asignación de banques pa la Cámara de Diputaos de Córdoba.

La llei 2.825 estableció como base de representación un diputáu por cada 21.000 habitantes o fraición que nun baxara de 10.000 (en 1921 foi amenorgada a 9.000) y estremó la provincia en seis distritos eleutorales, pero cola particularidá de qu'esos distritos yeren interdepartamentales; en contraposición a lo qu'establecía la Constitución de 1912 que, nel art. 1, inc. C de les Disposiciones Transitories de la Reforma, prescribía eleición distrital sobre la base d'arrexuntar departamentos allegaos en "diez distritos".

Tou eso foi consideráu pol radicalismu como una maniobra de fraude eleutoral, una y bones l'actu llexislativu sancionáu despintaba una estratexa de manipulación de la xeografía eleutoral que'l so oxetivu yera quebrar el caudal de votos del radicalismu nos partíos del este y sureste pampeano, onde la O.C.R. reclutaba bona parte de los sos sofitos.

Coles mesmes, el 5 de febreru de 1921, por decisión (ratificada'l 11 de payares), la Convención del partíu proclamó l'astención eleutoral. Esta política consistía na negación de llexitimidá de cualquier autoridá o actu d'autoridá deriváu de procesos comiciales non afechos a derechu por aciu la omisión de presentar llista de candidatos nel ámbitu provincial. Y entendió los comicios llexislativos provinciales de marzu de 1921, gubernativos de payares del mesmu añu, de diputaos nacionales de marzu de 1924 y llexislativos provinciales del mesmu añu.

Los demócrates siguieron alantre col proyeutu y consagraron al so candidatu a la Gobernación, Julio Argentino Pascual Roca, quien s'impunxo na eleición xeneral del 21 de payares d'esi añu na que solo votaron 29.083 eleutores de los 165.327 inscriptos, el nivel más baxu de participación eleutoral dende la sanción de la Ley Sáenz Peña.

La posición del radicalismu cordobés, "astención o intervención", disgustó al presidente radical Hipólito Yrigoyen que refugó dambes opciones. Pero la inflexibilidad del Comité Central impúnxose ante la fuercia de los fechos políticos. El 17 de mayu de 1922, nel so cumpleaños númberu cuarenta y nueve, asumió como gobernador de la provincia de Córdoba, Julio Argentino Pascual Roca, una xestión ensin llexitimidá y con divisiones nel senu del propiu Partíu Demócrata de Córdoba ente "nuñistas", católicos partidarios del ex gobernador Rafael Núñez, y "rothistas", lliberales partidarios del ministru Guillermo Rothe. Como resultancia, el 15 de marzu de 1923 la Cámara de Diputaos de la Nación Arxentina aprobó un proyeutu d'intervención federal a Córdoba, unviáu pol Poder Executivu Nacional, pero'l trámite foi retrasáu.

Los antagonismos nel partíu motivaron l'arrenunciu del gobernador Roca y del so gabinete'l 20 de febreru de 1924, buscando'l respaldu de l'Asamblea Llexislativa que refugó la dimisión del mandatariu. El 1 de xunetu de 1924, la Cámara de Senadores de la Nación Arxentina, con mayoría conservadora, refugó'l proyeutu d'intervención federal de la provincia.

Sicasí, magar les rellaciones ente los radicales de Córdoba y el poder central nun fueron los meyores, l'ésitu de la posición astencionista aniciaba na creciente unidá y disciplina partidaria amosada. Fechu que nun algamar pa recuperar el poder en 1925, cuando'l demócrata Ramón J. Cárcano imponer por estrechu marxe al radical personalista Benito Soria.

Líder demócrata y diputáu per cuarta vegada[editar | editar la fonte]

Ramón J. Cárcano llegó a la so segunda gobernación en 1925. El radicalismu volviera al sable eleutoral depués de la sanción de la nueva llei eleutoral de 1925 establecía eleición direuta pa diputaos, senadores y gobernador y vice, colo que s'esaniciaba al colexu eleutoral. Toles eleiciones realizaríense simultáneamente cada cuatro años. Los nuevos distritos eleutorales se circunscribían a cada departamentu, de manera que nesi aspeutu nun variaba la situación pa les eleiciones del poder executivu pero sí –y significativamente- del poder llexislativu. Amás, les llistes de llexisladores teníen de ser votaes na so totalidá y esaniciábense les borratinas. Esta falta de llibertá p'armar la mesma llista llevó a que ciertos sectores denominar “llei candáu”.

Tres años dempués, la situación interna del radicalismu camudara fuertemente. Les fraiciones radicales paecíen entender la necesidá de fundise pa llograr el trunfu a nivel provincial y p'asegurar la eleición presidencial de Yrigoyen nel mesmu añu. Escoyer por eso candidatos que caltuvieren la fusión del partíu. Per otra parte, los demócrates enfrentaben un procesu de dixebra que, magar rexistró'l so mayor agudización escontra mediaos de la década, siguía manifestándose ente les ales lliberal y conservadora del partíu.

En xineru de 1926, el nome de Julio Roca empezaba a sonar como garantía d'unidá ente la dirigencia demócrata de Córdoba. Poro, foi escoyíu presidente de la Convención Demócrata, a propuesta de Pablo Rueda, y cabeza de llista de diputaos nacionales, que ganó les eleiciones del 14 de marzu de 1926.

Nueva candidatura a gobernador y derrota de 1928[editar | editar la fonte]

Envalentonado pola so cuarta victoiria como diputáu nacional, Julio Argentino Pascual Roca tresformar nel candidatu natural a la gobernación pa definir el socesor de Ramón J. Cárcano. Anque les preferencies d'ésti y de Guillermo Rothe inclinar pol diputáu nacional José Heriberto Martínez, la Convención Demócrata escoyó a Roca y al revesosu dirixente de Terceru Enriba, Mariano P. Ceballos, como candidatu a la vicegobernación.

Depués de fuertes discutinios, los radicales sostuvieron la fórmula d'Enrique Martínez y José Antonio Ceballos, que nos comicios del 11 de marzu de 1928 imponer por 93.140 votos a 75.523 del binomiu demócrata.

La resultancia abasnó a la conducción partidaria. Roca presentó'l so arrenunciu a la presidencia del partíu y a la so banca na Cámara de Diputaos de la Nación Arxentina.

Entamó un viaxe a Europa aduciendo razones de salú.

El golpe d'estáu de 1930 y la so non participación nel gobiernu de facto[editar | editar la fonte]

La crisis financiera internacional d'ochobre de 1929, que dio entamu a la Gran Depresión, tuvo serios efeutos na República Arxentina que'l so financiamiento rentístico provenía principalmente de les actividaes de comerciu internacional. L'amenorgamientu de los precios agrícoles, la desocupación, la espulsión de mano d'obra de les zones rurales a les grades urbes y el surdimientu de les villes miseria tresformar en descontentu popular escontra la segunda presidencia del radical Hipólito Yrigoyen.

Les midíes gubernamentales frente a la crisis paecíen insuficientes y na eleición llexislativa del 2 de marzu de 1930, les fuercies de la oposición llograron más votos que'l oficialismo trunfando n'importantes distritos eleutorales como Córdoba. Conforme avanzaben los meses, asocediéronse los rumores d'un golpe institucional en contra del gobiernu. Mientres los efeutos de la crisis agrávense, un grupu de militares y civiles decidió derrocar al presidente Yrigoyen. Ante la promesa del xeneral José F. Uriburu, cabeza del bandu estremista, de caltener l'orde institucional, numberosos dirixentes políticos dieron el so alcuerdu al golpe d'estáu, que se produció na madrugada del 6 de setiembre, instaurando per primer vegada dende la firma de la Constitución de la Nación Arxentina un gobiernu de facto, encabezáu por un militar.

En tantu, dellos dirixentes del Partíu Demócrata de Córdoba encabezaos por Guillermo Rothe sumar al gobiernu de facto; l'ex gobernador de Córdoba nun s'incorporó a la so direición nin, nuna primer instancia, al grupu gobernante, qu'encabezó'l xeneral Uriburu con un gabinete compuestu, en bona parte, por almiradores del réxime fascista de Benito Mussolini n'Italia.

Cuando'l fracasu de Uriburu n'implementar na provincia de Buenos Aires el modelu corporativu col que deseyaba reemplazar al sistema republicanu costó-y a este la carrera política del so ministru d'Interior, Matías Sánchez Sorondo, yá nun pudo alcordar el sofitu de los partíos políticos, que s'estremaron rápido tres la desapaición de Yrigoyen, focu de la so común antipatía.

Les eleiciones presidenciales de 1931[editar | editar la fonte]

La mayoría de la oficialidá del Exércitu Arxentín, encolumnada detrás de la figura del ex ministru de guerra radical Agustín P. Justo, primió al presidente de facto José Félix Uriburu por que llamara a eleiciones. Frente a esa decisión, l'ala lliberal del antiguu conservadorismu arxentín axuntar nuna convención nacional pa dar orixe al Partíu Demócrata Nacional, siguiendo'l modelu organizativo de los demócrates cordobeses lideraos per Julio Argentino Pascual Roca.

Col sofitu de lo que depués va ser la Concordanza, el nuevu Partíu Demócrata Nacional oficializó la fórmula Agustín P. Justo - Julio Argentino Roca (Fíu); en cuantes que una coalición de la Unión Cívica Radical Antipersonalista y el Partíu Socialista Independiente sostuvo'l binomiu Agustín P. Justo - José Nicolás Matienzo. El nome de Xustu yera sosteníu pol exércitu, en tanto'l segundu llugar de la fórmula polos políticos. Presentar a les eleiciones del 8 de payares de 1931; proscripto el yrigoyenismo, que tomara'l camín de la "astención revolucionaria", trunfó con floxura nelles contra la fórmula de Lisandro de la Torre y Nicolás Repetto, anque los barruntos de fraude en Buenos Aires y l'interior fueron bultables.

Vicepresidente de la República[editar | editar la fonte]

El 20 de febreru de 1932 Julio Argentino Pascual Roca asumió como Vicepresidente d'Arxentina, en cuantes qu'Agustín P. Justo facer como Presidente de la República Arxentina. Numberosos dirixentes demócrates cordobeses ocuparon puestos de relevancia nel orde nacional.

Roca revisando'l borrador del tratáu en compañía de Walter Runciman, na sala de conferencies del Ministeriu de Comerciu, 27 d'abril de 1935.

Cola cuenta de terminar de salir de la crisis mundial provocada pola Gran Depresión y a fin reactivar les esportaciones ganaderes d'Arxentina escontra Gran Bretaña, foi coautor, xunto col Vizconde Walter Runciman, del Apauto Roca-Runciman y firmante del mesmu en Londres, en febreru de 1933.

Nesa oportunidá realizó la siguiente declaración que se volvió famosa

La xeografía política non siempres llogra nos nuesos tiempos imponer les sos llendes territoriales a l'actividá de la economía de les naciones. Asina pudo dicir un publicista de celosa personalidá que l'Arxentina, pola so interdependencia recíproca ye, dende'l puntu de vista económicu, una parte integrante del Imperiu Británicu.

La frase foi realizada'l 10 de febreru de 1933, por cuenta de los alcuerdos ente Arxentina y Gran Bretaña, na agasayadura que la delegación arxentina ufiertó-y al Príncipe de Gales, nel Club Arxentín de Londres, en Dorchester House.

Formó parte d'una serie de declaraciones similares y tradicionalmente foi considerada pola historiografía nacionalista arxentina como una frase humillante pa l'Arxentina, símbolu de lo qu'esti sector denominó "Estatutu Llegal del Coloniaje".[5]

Sicasí, la frase asina citada omite les pallabres

…, y solo trátase d'una opinión ayena,…

colo que puede entendese que'l so oxetivu solu yera resaltar la importancia de la rellación ente dambos países y nun espresar una subordinación de l'Arxentina a Gran Bretaña.[6]

Coles mesmes, frente a les nueves estategias económiques internacionales de Gran Bretaña, que abroqueló el so comerciu esterior priorizando al Imperiu Británicu, Roca llogró introducir un nichu nesi nuevu orde internacional económicu y asitiar la producción del comerciu esterior arxentín.

El pactu tuvo implicancias polítiques de gran escala que más tarde desencadenaron un conflictu, amenáu pola denuncia del diputáu Lisandro de la Torre. Duró solamente 3 años al caducar en 1936 y suscribise el Pactu Eden-Malbràn.

Embaxador y Ministru de Rellaciones Esteriores[editar | editar la fonte]

El 20 de febreru de 1938 Julio Argentino Pascual Roca remató'l so periodu como Vicepresidente de la República y el presidente Roberto M. Ortiz designar embaxador en Brasil.

El 2 de setiembre de 1940 el presidente n'exerciciu Ramón Castillo designar Ministru de Rellaciones Esteriores y Cultu. Arrenunció'l 26 de xineru de 1941 en desalcuerdu cola política de Castillo de siguir col fraude patrióticu.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Al retirase de la vida pública, aniciar na so estancia "La Llarga", allugada n'a l'oeste del Partíu de Daireaux a una distancia de 17,95 quilómetros en llinia recta dende la Plaza San Martín de Daireaux y sobre les víes del Ferrocarril del Sud; establecimientu recibíu n'heriedu a la muerte del so padre.

Finó en Buenos Aires, el 8 d'ochobre de 1942.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 20 xunetu 2018. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Conversu (F.), La lenta formación de capitales, families, comerciu y poder en Córdoba. 1850-1888.
  3. Rosa, José María: "Historia Arxentina" - Vol. IX. Buenos Aires, Oriente, 1974.
  4. PDP. «Síntesis histórica del Partíu Demócrata Progresista, fundáu pol Dr. Lisandro de la Torre». PDP Capital Federal. Consultáu'l 20 de febreru de 2015.
  5. Troncoso, Oscar A. (1976). El Pactu Roca-Runciman, n'Historia Integral Arxentina (T. 7. El Sistema en Crisis), Buenos Aires: Centro Editor d'América Llatina, páx. 131
  6. Lanús, Juan Archibaldo (2001). Aquel Apoxéu, Política Internacional Arxentina 1910-1939, Buenos Aires, Emece Editores, páx.350

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Rins, Elba Cristia; Winter, María Felisa (2000). L'Arxentina una historia pa pensar 1976-1996. Madrid.
  • Troncoso, Oscar A. (1976). «El pactu Roca-Runciman», Historia integral arxentina; El sistema en crisis. Buenos Aires: Centro Editor d'América Llatina.
  • Vedoya, Juan Carlos (1974). Arxentina rica, con veda y ensin plata. Apauto Roca-Runciman. Buenos Aires: Marlona.

Romero, Luis A. "II. La Restauración Conservadora, 1930-1943." Curtia Historia Contemporánea De L'Arxentina, 1916-2010. 3rd ed. Buenos Aires: Fondu De Cultura Económica, 2012. N. páx. Print.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Enrique Santamarina
Vicepresidente d'Arxentina
20 de febreru de 193220 de febreru de 1938
Socesor:
Ramón Castillo


Predecesor:
Jerónimo Del Barcu
Gobernador de Córdoba
17 de mayu de 1922 - 17 de mayu de 1925
Socesor:
Ramón J. Cárcano