Roberto Marcelino Ortiz

De Wikipedia
Roberto Marcelino Ortiz
Presidente d'Arxentina

20 febreru 1938 - 26 xunu 1942
Agustín Pedro Justo - Ramón Castillo
diputáu d'Arxentina

Vida
Nacimientu Buenos Aires24 de setiembre de 1886[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires15 de xunetu de 1942[1] (55 años)
Causa de la muerte Diabetes
Estudios
Estudios Universidá de Buenos Aires
Instituto Libre de Segunda Enseñanza (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu abogáupolíticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Premios
Creencies
Partíu políticu Unión Cívica Radical (es) Traducir
Concordancia (Argentina) (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Jaime Gerardo Roberto Marcelino María Ortiz (24 de setiembre de 1886Buenos Aires – 15 de xunetu de 1942Buenos Aires) foi un políticu arxentín, presidente del so país ente 1938 y 1940.[4]

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació en Buenos Aires. Fíu d'inmigrantes, los sos padres yeren vascos, nacíos, el padre en Zalla, Vizcaya y la madre en Yanci, Navarra.[4] El so padre, Fermín Manuel Ortiz, estableció la estancia El Comercio sobre tierres que fueren de l'antigua estancia San Juan.[5] La so madre llamábase Josefa Lizardi.

Ortiz inscribir na Universidá de Buenos Aires na carrera de medicina, pero por cuenta de una fuelga'l centru d'estudios cerró momentáneamente, polo que decidió camudase a derechu. Participó de la fallida Revolución de 1905, realizada pola Unión Cívica Radical, partíu al que perteneció hasta 1925. En 1909 graduar de la universidá col títulu d'abogáu.

En 1912 contrái matrimoniu con María Luisa Iribarne (1887-1940), fía de Francisco Iribarne y Benigna Catalina Daubert, y con quien tuvo a los sos trés fíos: María Angélica 1914, Roberto Fermín 1915 y Jorge Luis 1918.

Semeya d'Ortiz nel so llibru, publicáu n'Ideariu Democráticu” (1937).

En 1920 foi electu diputáu nacional. Formó parte del sector de la Unión Cívica Radical que cuestionó a Hipólito Yrigoyen pola so verticalismo y fueron conocíos como antipersonalistas.

El presidente Marcelo T. de Alvear nomar Ministru d'Obres Públiques en 1925, onde rebaxó les tarifes de los ferrocarriles operaos por capitales británicu.

En 1925 dixebrar de la UCR pa fundar xunto a otros radicales la Unión Cívica Radical Antipersonalista. Ente 1925 y 1928, desempeñóse como Ministru d'Obres Públiques del presidente Marcelo T. de Alvear.

Magar el so llegalismu, Ortiz sofitó'l golpe d'Estáu militar que derrocó al presidente Hipólito Yrigoyen en 1930, pero refugo l'intentu de Uriburu por faer un gobiernu corporativista” (inspiráu nel fascismu de Mussolini n'Italia), argumentando qu'esi modelu nun taba funcionando n'Europa. En 1931 contribuyó a formar la Concordanza, una coalición de los partíos Demócrata Nacional, Unión Cívica Radical Antipersonalista, y Socialista Independiente encabezada pol futuru presidente Agustín P. Justo, que sostuvo'l réxime policial y fraudulento que gobernó hasta 1943, conocíu col nome de década infame.

Como parte d'esi réxime foi Ministru de Facienda del Xeneral Justo dende 1935 a 1937. Esi añu publicó “Ideariu Democráticu (Al traviés de la República)”, la so plataforma política escontra los comicios nacionales.

Mientres el discursu radial emitíu per Radio del Estáu, Ortiz tuvo acompañáu de la so esposa María Luisa, quién tamién faló per radio (daqué inéditu na hestoria arxentina).[6] Nes eleiciones presidenciales de 1937, Ortiz foi acompañáu por un compañeru de fórmula de l'ala conservadora de la Concordanza: Ramón S. Castillo. Les eleiciones fueron ganaes pola fórmula oficialista al traviés del fraude, como foi públicamente reconocíu por propios y estraños.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Roberto Ortiz a pocu d'asumir como presidente.

Roberto Ortiz intentó impulsar ensin resultancia reformes que dexaren restablecer un réxime menos fraudulento. Nesti aspeutu nun duldar n'intervenir la Provincia de Buenos Aires, gobernada pol célebre caudiellu conservador Manuel Frescu, depués de les eleiciones llexislatives fraudulentas de febreru de 1940, torgando l'asunción como gobernador de Buenos Aires d'Alberto Barceló. Igual midida adoptara al intervenir la Provincia de Catamarca depués de les eleiciones de febreru de 1940, al denunciase irregularidaes eleutorales que beneficiaron a los conservadores.

Poco dempués de qu'asumiera como presidente, Ortiz careció seriamente de diabetes, enfermedá que depués lo dexaría dafechu ciegu. Arriendes de esti acontecimientu, tuvo de solicitar llicencia al frente del Poder Executivu'l 3 de xunetu de 1940, asumiendo'l cargu'l vicepresidente de la República Arxentina Ramón S. Castillo.

L'escándalu de la venta de tierres d'El Palombar[editar | editar la fonte]

Mientres el periodu de la so llicencia médica al frente del Poder Executivu españó'l escándalu pola venta de tierres del Palombar, a partir de la denuncia d'una venta de terrenes destinaos a l'ampliación de la base militar allugada nesa llocalidá de la Provincia de Buenos Aires. Esta operación foi realizada por un intermediariu, a preciu sobrevaluado con cuenta de que los beneficios, una vegada pagaos los verdaderos propietarios, fueren partíos ente funcionarios del Ministeriu de Guerra. La suma fuera aprobada nel presupuestu del Ministeriu de Guerra pol Congresu, previu pagu de sumes de dineru a diputaos radicales y al presidente de la Cámara de Diputaos y de la Comisión de Presupuestu. Esta denuncia foi fogoneada pol senador conservador, Benjamín Villafañe, y descubierta pol ex gobernador de la Provincia de Buenos Aires, Manuel Frescu, quien actuaba movíu pola rensía de resultes de la intervención decretada por Ortiz al so gobiernu. La denuncia ponía en tela de xuiciu la política moralizadora d'Ortiz, pos ésti roblara'l decretu autorizando concretar la operación de compra de les tierres a pidimientu del Ministru de Guerra, el xeneral Carlos Márquez.[7]

N'abril de 1940 morrió María Luisa Iribarne, esposa d'Ortiz, y el primer mandatariu tuvo recluyíu na so casa particular delles selmanes. El fallecimientu de la so muyer xunto a la denuncia de la compra fraudulenta de tierres n'El Palombar, terminó d'afectar la moral y l'ánimu del presidente y la so salú.

La Comisión investigadora tuvo presidida por Alfredo Palacios, quien determinó la participación de los diputaos arreyaos y solicitó la formación d'un xuiciu políticu al Ministru de Guerra, evitando solicitar l'enxuiciamientu a Ortiz, que de realizase provocaría una grave situación institucional, ante la posibilidá real d'un retrocesu na política de llucha contra'l fraude empecipiada pol Presidente.[8]

Inesperadamente, el Presidente Ortiz presentó'l so arrenunciu a la Presidencia de la Nación, el 22 d'agostu de 1940, a manera de protesta pol votu del Senáu al informe presentáu pola Comisión Investigadora, cuestionando los barruntos del informe sobre'l so Ministru de Guerra, lo cual yera consideráu por Ortiz como un ataque a la so persona. Esta decisión tamién foi una estratexa política destinada a desactivar la meyora de la investigación parllamentaria, envalentonada polos llexisladores conservadores más duros. L'Asamblea Llexislativa refugó l'arrenunciu del Presidente Ortiz, el 24 d'agostu d'esi añu, por 170 votos contra unu, depués d'una campaña de sofitu al so favor realizada pola Unión Cívica Radical, el Partíu Socialista y la Concordanza, quien consideraron a Ortiz como inocente de l'acusación de complicidá nesti escándalu. Esta votación foi considerada por Ortiz como un pronunciamientu nacional” al so favor, anunciando la so voluntá de dar en reasumir la presidencia cuando la so salú ameyorara, proyeutu políticu que cuntaba col sofitu de la Unión Cívica Radical, hasta entós presidida por Marcelo Torcuato de Alvear, que había resultancia favorecida con un gran númberu de banques nel Congresu nes eleiciones llexislatives de 1940, gracies a la política de llimpieza eleutoral impulsada por Ortiz.[9]

Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Ortiz despidir d'unu de los sos custodios, el día del so arrenunciu

L'españíu de la Segunda Guerra Mundial en setiembre de 1939 determinó que l'Arxentina declarárase neutral nel conflictu. Sicasí la llucha armada algamó les agües del Río de la Plata, cuando n'avientu de 1939, el Acorazáu de bolsu Admiral Graf Spee llibró una batalla naval con buques británicos nes agües del estuariu. Acorrexáu y col buque estropiáu, el capitán Hans Langsdorff ordenó'l fundimientu de la so propia nave, mientres la tripulación foi internada na Arxentina, metanes la conmoción de la opinión pública arxentina y uruguaya, que s'enllargó col suicidiu de Langsdorff nel Hotel d'Inmigrantes de Buenos Aires.

Una de les midíes más revesoses del so mandatu con rellación al conflictu foi la circular secreta antisemita roblada en 1938 pol canciller tamién radical José María Cantilo, qu'ordenó “a cónsules arxentinos n'Europa negar visaos a 'indeseables o espulsaos', n'alusión a ciudadanos xudíos d'esi continente”.[10] Nel ámbitu de la política internacional, coetanea al españíu de la Segunda Guerra Mundial mostro una actitú neutral, nel ámbitu comercial tuvo un tratu bien favorable col Reinu Uníu, al cual concedió ventayes comerciales.[11]

Arrenuncia[editar | editar la fonte]

La salú del Presidente Ortiz empioró progresivamente, quedando ciegu dafechu, polo que presentó'l so arrenunciu definitivu al cargu de presidente 27 de xunu de 1942.[12] Finó'l 15 de xunetu d'esi añu, asumiendo la presidencia Ramón S. Castillo, quien dexaría de llau les polítiques reformistes d'Ortiz y afitaría la torna de los conservadores a los puestos políticos claves de l'alministración.

Gabinete[editar | editar la fonte]

 Estandarte Presidencial
Ministerios del Gobiernu de
Roberto M. Ortiz
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Diógenes Taboada
Miguel J. Culaciati
20 de febreru de 19382 de setiembre de 1940
2 de setiembre de 1940 - 27 de xunu de 1942
Ministeriu de Rellaciones
Esteriores y Cultu
José María Cantilo
Julio Argentino Pascual Roca
Guillermo Rothe
Enrique Ruiz Guiñazú
20 de febreru de 19382 de setiembre de 1940
2 de setiembre de 1940 - 28 de xineru de 1941
28 de xineru de 1941 - 13 de xunu de 1941
19 de xunu de 1941 - 27 de xunu de 1942
Ministeriu de Facienda Pedro Groppo
Federico Pinedo
Carlos Alberto Acevedo
20 de febreru de 19382 de setiembre de 1940
2 de setiembre de 194013 de marzu de 1941
17 de marzu de 194127 de xunu de 1942
Ministeriu de Xusticia
ya Instrucción Pública
Jorge Eduardo Coll
Guillermo Rothe
20 de febreru de 19382 de setiembre de 1940
2 de setiembre de 1940 - 27 de xunu de 1942
Ministeriu d'Agricultura José Padilla
Cosme Massini Ezcurra
Daniel Amadeo y Videla
20 de febreru de 19388 de marzu de 1940
8 de marzu de 19402 de setiembre de 1940
2 de setiembre de 1940 - 27 de xunu de 1942
Ministerio d'Obres Públiques Manuel Ramón Alvarado
Luis Alberto Barberis
Salvador Oría
20 de febreru de 19388 de marzu de 1940
8 de marzu de 19402 de setiembre de 1940
2 de setiembre de 1940 - 27 de xunu de 1942
Ministeriu de Guerra Carlos Márquez 20 de febreru de 193827 de xunu de 1942
Ministeriu de Marina Llión Scasso 20 de febreru de 193827 de xunu de 1942

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7195874. Apaez como: Roberto Marcelino Ortiz. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. «Decreto concediendo el Collar de la Orden de Isabel la Católica al Excmo. Sr. Doctor don Roberto M. Ortiz, Presidente de la República Argentina» páxs. 1159 (15 febreru 1940).
  3. Afirmao en: Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnat. Páxina: 497. Editorial: Edita. Llingua de la obra o nome: finlandés. Data d'espublización: 2017. Autor: Antti Matikkala.
  4. 4,0 4,1 Luna, 1979, p. 83.
  5. Pablo Zubiaurre, Dende la tierra, Ayacucho, 2003, ISBN 987-21125-0-9.
  6. Luna, 1979, p. 16.
  7. Luna, Félix.(1985). “Roberto Marcelino Ortiz, reportaxe a l'Arxentina opulenta”. Buenos Aires: ed. Suramericana.
  8. Luna, Félix.(1985). “Roberto Marcelino Ortiz, reportaxe a l'Arxentina opulenta”. Buenos Aires: ed. Suramericana
  9. Luna, Félix.(1985). “Roberto Marcelino Ortiz, reportaxe a l'Arxentina opulenta”. Buenos Aires: ed. Suramericana
  10. Arxentina: Resquiebros nazis en pasáu tapáu, por Marcela Valente, 2005
  11. Ortiz: Reportaxe a l'Arxentina opulenta Escritu por Felix Luna, Penguin Random House Grupu Editorial Arxentina
  12. López, Ignacio Alejandro. «[<http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-17842016000200004&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1853-1784 LOPEZ, Ignacio A. "Un Presidente enfermu y una comisión investigadora Prerrogativas senatoriales y el casu de inhabilidad presidencial mientres l'alministración de Roberto M. Ortiz". Rev. hist. derechu [online]. 2016, n.52 [citáu 2017-04-25], pp. 101-130.]». Consultáu'l 25 d'abril de 2017.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Luna, Félix (1979). Ortiz: reportaxe a l'Arxentina Opulenta. Buenos Aires: Suramericana. ISBN 9789500739627.
  • López, Ignacio (2011). "L'esmantelamientu del fraude patrióticu”: les intervenciones federales mientres la presidencia de Roberto M. Ortiz (1938-1940)", Anuariu del Centru d'Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, Córdoba (Arxentina), añu 11, n° 11, 2011, pp. 107-127. ISSN 1666-6836

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]