Transición española

De Wikipedia
(Redirixío dende Transición Española)
Persones atáquense ante un colexu eleutoral en Toledo el 15 de xunu de 1977. Esi día celebraron les primeres eleiciones llibres dende febreru de 1936. Con una participación del 78,83 %, la Unión de Centru Democráticu d'Adolfo Suárez llogró mayoría simple nes Cortes pa la llexislatura constituyente, que concluyó tres la promulgación de la Constitución de 1978.

La Transición española[1] ye'l periodu de la historia contemporánea d'España nel que se llevó a cabu'l procesu pol que'l país dexó tras el réxime dictatorial del xeneral Francisco Franco y pasó a rexise por una Constitución que restauraba la España democrática. Dicha fase constitúi la primer etapa del reináu de Xuan Carlos I.

Esiste ciertu consensu n'asitiar l'entamu de la transición na muerte del xeneral Franco, el 20 de payares de 1975, tres la cual el denomináu Conseyu de Rexencia asumió, de forma transitoria, les funciones de la xefatura del Estáu hasta'l 22 de payares, fecha na que foi proclamáu rei ante les Cortes y el Conseyu del Reinu Xuan Carlos I de Borbón, que fuera designáu seis años antes por Franco como'l so socesor «a títulu de rei».

El rei confirmó nel so puestu al presidente del Gobiernu del réxime franquista, Carlos Arias Navarro. Sicasí, llueu se manifestaría la dificultá de llevar a cabu reformes polítiques sol so gobiernu, lo que produciría un distanciamientu cada vez mayor ente Arias Navarro y Xuan Carlos I. Finalmente'l rei esixó-y la dimisión el 1 de xunetu de 1976 y Arias Navarro presentar. Sustituyólu Adolfo Suárez, quien s'encargaría de entablar les conversaciones colos principales líderes de los distintos partíos políticos de la oposición democrática y fuercies sociales, más o menos llegales o toleraes, de cara a instaurar un réxime democráticu n'España.

El camín utilizáu foi la ellaboración d'una nueva Llei Fundamental, la octava, la Llei pa la Reforma Política que, non ensin tensiones, foi finalmente aprobada poles Cortes franquistes y sometida a referendu el día 15 d'avientu de 1976. De resultes de la so aprobación pol pueblu español, esta llei promulgóse'l 4 de xineru de 1977. Esta norma contenía la derogación tácita del sistema políticu franquista en solu cinco artículos y una convocatoria d'eleiciones democrátiques.

Les eleiciones celebráronse finalmente'l día 15 de xunu de 1977. Yeren les primeres dende la Guerra Civil. La coalición Unión de Centru Democráticu (UCD), liderada por Adolfo Suárez, resultó la candidatura más votada anque nun algamar la mayoría absoluta y foi la encargada de formar gobiernu. A partir d'esi momentu empezó'l procesu de construcción de la democracia n'España y de la redaición d'una nueva constitución. El 6 d'avientu de 1978 ratificar en referendu la Constitución española col 87,78 per cien de votos favorables, que representaben el 58,97 per cien del censu eleutoral, entrando a valir el 29 d'avientu.[2]

A principios de 1981 dimitió Adolfo Suárez debíu, ente otres razones, al distanciamientu col monarca y a les presiones internes del so partíu. Mientres la celebración de la votación nel Congresu de los Diputaos pa escoyer como socesor a Leopoldo Calvo-Sotelo (UCD) producióse'l golpe d'Estáu empobináu pol teniente coronel Antonio Tejero, el xeneral Alfonso Armada y el teniente xeneral Jaime Milans del Bosch, ente otros. El golpe, conocíu como 23-F, fracasó.

Les tensiones internes de UCD provocaríen la so desintegración a lo llargo de 1981 y 1982, llegando finalmente a eslleise en 1983. El segmentu democristiano terminaría integrándose en Alianza Popular, pasando asina a ocupar la franxa del centroderecha. Per otru llau, los miembros más cercanos a la socialdemocracia xunir a les files del Partíu Socialista Obreru Español (PSOE). Mientres, el ex-presidente Suárez y un grupu de disidentes de UCD empecipiaron un nuevu proyeutu políticu centrista que caltendría representación parllamentaria nel Congresu hasta les eleiciones de 1993, el Centru Democráticu y Social.

El PSOE asocedió a la UCD en llogrando la mayoría absoluta nos comicios del 82, ocupando 202 de los 350 escaños, y empezando asina la ii llexislatura democrática. Per primer vegada dende les eleiciones xenerales de 1936, un partíu consideráu d'esquierdes o progresista diba formar gobiernu. La mayoría de los historiadores asitien nesti acontecimientu'l final de la Transición, anque dalgún enllargar al 1 de xineru de 1986, cuando se produció la entrada d'España na Comunidá Europea.

Mientres la transición tuvieron llugar varios centenares de muertes, tanto a manes de grupos terroristes d'estrema izquierda, principalmente Euskadi Ta Askatasuna (ETA) y los Grupos de Resistencia Antifascista Primeru d'Ochobre (GRAPO),[3] como por ataques de grupos terroristes d'estrema derecha; otros perecieron por causa de la intervención de les fuercies del orde públicu. Les investigaciones al respeutu asitien el númberu de víctimes mortales nun intervalu de 500 a 700 persones (ente 1975 y los primeros años de la década de los 80), la inmensa mayoría frutu d'atentaos terroristes, destacando la banda armada ETA, que foi direutamente responsable d'abondo más de la metá de les muertes.[nota 1]

Delimitación del periodu[editar | editar la fonte]

Visita a EE.UU de los Reis d'España. Imaxe de la cena de gala'l 14 d'ochobre de 1981 na Casa Blanca xunto al presidente d'Estaos Xuníos Ronald Reagan y la so esposa.

La transición española empecípiase'l 20 de payares de 1975 tres el fallecimientu del dictador Francisco Franco y la consiguiente proclamación de Xuan Carlos I como Rei d'España dos díes más tarde.[12] Sicasí, dellos autores adelantren la fecha d'entamu de la transición al 20 d'avientu de 1973, fecha del asesinatu del presidente Carrero Blanco, dada la importancia qu'ésti tenía na estructura del réxime y l'impautu que tuvo la so desapaición, que favoreció diversos intentos de reforma p'asegurar la so subsistencia tres la muerte de Franco. Inclusive dalgún retrotrayer a l'aprobación de la Llei Orgánica del Estáu en 1966.

Ente que pal entamu de la transición esiste ciertu consensu, nun asocede lo mesmo cola so final.[13] Dellos historiadores asitiar na celebración de les primeres eleiciones democrátiques el 15 de xunu de 1977. Otros retrasar hasta l'aprobación de la Constitución n'avientu de 1978, momentu nel que consideren rematáu'l procesu de transición institucional dende un réxime dictatorial hasta otru democráticu y constitucional. Otros enllarguen daqué más el periodu, hasta la celebración de les primeres eleiciones celebraes conforme a la nueva llei fundamental en marzu de 1979 o al intentu fallíu de golpe d'Estáu de febreru de 1981, por entender qu'hasta entós taría vixente l'amenaza golpista per parte d'un sector del Exércitu. Un sector más ampliu enllarga la duración de la Transición hasta la celebración de les eleiciones que, n'ochobre de 1982, dieron el trunfu al Partíu Socialista Obreru Español (PSOE), momentu nel que dexa de gobernar la Unión de Centru Democráticu (UCD), partíu políticu que lideró'l cambéu de réxime políticu.[14] Tampoco falten quien establecen[¿quién?] el fin d'esti periodu en 1986, cola entrada del país na Comunidá Económica Europea (futura Xunión Europea). A lo último, hai un sector claramente minoritariu que lo enllarga hasta les eleiciones del añu 1996 nes que ganó'l Partíu Popular, lo que daría al periodu una duración de más de venti años.[¿quién?]

Contestu[editar | editar la fonte]

La Revolución de los Claveles[editar | editar la fonte]

El 25 d'abril de 1974 en Portugal producir con ésitu un llevantamientu militar pa provocar la cayida de la dictadura del Estado Novo surdida en 1933, pa dar orixe a una república presidencialista democrática. La situación de Portugal y la vecina España teníen munches diferencies, pero tamién semeyances nel momentu d'empecipiase la transición democrática:

  • Les dictadures de Portugal y España yeren les más llonxeves d'Europa; la portuguesa surdida en 1926 y l'española col golpe d'estáu de 1936 y la posterior Guerra Civil, cuntando dende'l primer día col sofitu de la dictadura portuguesa.
  • Les fuercies democrátiques de derecha o conservadores yeren minoritaries na viéspora de los cambeos sociales y políticos que s'averaben, a pesar de lo cual consiguieron un 42,9% de los votos nes primeres eleiciones democrátiques. En dambos casos l'exércitu yera mayoritariamente conservador.[15]
  • La izquierda con meyor organización y aparentemente con más sofitu en dambos países yeren los comunistes, el portugués PCP y l'español PCE, tanto en política como nos sindicatos, ente que los socialistes empiecen a reorganizase mientres los años 70, anque la so actividá nel exiliu y nel interior nun sumiera totalmente dende los años cuarenta.
  • Importante presencia de nueves clases medies que ciscaben un cambéu pacíficu, ente otres coses pola esperiencia de la Guerra Civil n'España o la Guerra Colonial de Portugal.
  • El fracasu de la participación social de dambos sistemes de partíu únicu.
  • La posición reformista, pa intentar siguir col réxime de partíu únicu pero asumiendo dellos pocos cambeos, adoptada polos gobiernos d'Arias Navarro (1974-1976) y Marcelo Caetano (1968-1974), fracasaren.
  • Tanto'l PSOE y el so sindicatu UXT como'l PCE y CCOO, consideraron nun primer momentu como atinaos el modelu rupturista del pasáu y la formación d'un gobiernu provisional.
  • Nes fuercies armaes surden organizaciones nueves que sofiten los cambeos, en Portugal el Movimientu de les Fuercies Armaes portugués, y n'España la Unión Militar Democrática o la Unión Democrática de Soldaos, pero con un pesu dafechu distintu.
  • Munchos medios de comunicación de dambos países fueron censurados pol so defensa de los nuevos cambeos sociales y políticos.
Monumentu conmemorativo en Grândola.

La cayida del réxime portugués provocó una terrible molición nes fuercies que sofitaben el réxime franquista, yá que se producieron manifestaciones multitudinaries a favor de la revolución, la persecución per parte de la policía política o l'entusiasmu polos militares rebalbos, que yeren situaciones que provocaben fuertes reacciones represives. El Primeru de Mayu de 1974, más d'un millón de persones coló peles cais de Lisboa. Dos díes depués, Franco y el príncipe Xuan Carlos vieron les imáxenes d'estos fechos, manifestando bastante molición ante un país que derivaba escontra la izquierda con una aparente gran presencia de los comunistes.[ensin referencies]

Sicasí, derivar casi revolucionaria de Portugal y la crítica situación española causaron muncha esmolición n'Europa, por cuanto so la presión de la Guerra Fría dirixentes de munchos países pensaben que podíen desestabilizar l'equilibriu de poderes rexonal. Willy Brandt manifestó que cuanto más a la izquierda asitiárase Portugal, más a la derecha asitiaríase España.[ensin referencies] Henry Kissinger espresar nel mesmu sentíu y amosóse d'alcuerdu en que nun tendría de repitir se dicha situación nel país vecín,[ensin referencies] nun debiéndose dexar qu'antes de la muerte de Franco nun hubiera yá una oposición moderada. Mientres estos años foi cuando la Plataforma Democrática liderada pol PSOE n'España empezó a ganar protagonismu xunto con otres organizaciones opositores lideraes pol PCE que conformaron la Xunta Democrática. Finalmente dambes organizaciones fundir en marzu de 1976 creando Coordinación Democrática más conocida como la Platajunta.

Otros acontecimientos[editar | editar la fonte]

Dientro del periodu anterior a la transición democrática tamién son destacables otros fechos como :

Les opciones polítiques tres la muerte del xeneral Franco[editar | editar la fonte]

Ante l'agravamientu de la enfermedá del dictador, el 30 d'ochobre de 1975, y por segunda y última vegada, el príncipe Xuan Carlos asumió en funciones la Xefatura del Estáu. A la muerte de Franco, el conseyu de rexencia asumió, de forma igualmente interina dicha xefatura. Xuan Carlos convirtióse dos díes depués, el 22 de payares, en Rei, en virtú de la Llei de la Socesión na Xefatura del Estáu. Hasta entós, el Príncipe caltuviérase nun discretu segundu planu siguiendo les pautes marcaes por Franco. Pero la desapaición del xeneral diba dexar a Xuan Carlos facilitar, como Rei d'España, la implantación d'un sistema políticu democráticu nel país. Esti proyeutu cuntaba con amplios sofitos dientro y fora d'España: los países occidentales, un sector importante del capitalismu español ya internacional,[18] la gran mayoría de la oposición al franquismu y una parte creciente del propiu réxime franquista.

Sicasí, la transición tuvo que superar les resistencies xeneraes por el mesmu réxime, nun marcu de tensiones causaes por grupos radicales d'estrema izquierda y grupos franquistes d'estrema derecha. Estos postreros, amás, cuntaben con un sofitu considerable dientro del exércitu. Tales grupos amenaciaben con deteriorar la situación política por demás, empecipiando un procesu de involución.[19]

La realización de dichu proyeutu esixía que la oposición controlara a los sos partidarios pa evitar cualquier provocación y que l'exércitu nun cayera na tentación d'intervenir nel procesu políticu ya intentara salvar les estructures franquistes. Nesta doble direición movióse l'actuación política de Don Xuan Carlos y los sos collaboradores.[ensin referencies]

Ante la nueva etapa histórica que s'abrir, había trés[ensin referencies] postures claramente estremaes:

  • Los partidarios del réxime franquista (conocíos como ultres o el búnker), defensores del caltenimientu de la llegalidá franquista, o como muncho, de la so actualización. A pesar del so escasu sofitu social, apoderaben l'exércitu y un órganu fundamental dientro de la organización del Estáu, el Conseyu del Reinu.[ensin referencies]
  • La oposición democrática, entamada primero en dos asociaciones de partíos políticos, la Xunta Democrática d'España y la Plataforma de Converxencia Democrática, qu'acabaron fundiéndose na asociación Coordinación Democrática, conocida como Platajunta. Ésta defendía la rotura col réxime franquista pa pasar direutamente a un Estáu democráticu.
  • Torcuato Fernández Miranda, ex-presidente interín del gobiernu en 1973, profesor de Derechu Políticu de Xuan Carlos I, partidariu de reformar les Lleis Fundamentales del Movimientu por aciu les sos propies disposiciones pa llegar asina a la democracia evitando vacíos llegales. En pallabres del propiu Fernández Miranda, tratar de dir "de la llei a la llei al traviés de la llei".

Xuan Carlos empecipió'l so reináu ensin salise de los calces de la llegalidá franquista. Asina, xuró fidelidá a los Principios del Movimientu, tomó posesión de coronar ante les Cortes franquistes y respetó la Llei Orgánica del Estáu de 1966 pal nomamientu del so primer Xefe de Gobiernu.[ensin referencies] Sicasí, yá nel so discursu ante les Cortes amosóse abiertu a un tresformamientu del sistema políticu español.[20]

La proclamación de Xuan Carlos I[editar | editar la fonte]

Xuan Carlos de Borbón en 1971, cuando yera Príncipe d'España, socesor del xeneral Franco designáu por ésti dos años antes.

Tres la muerte del xeneral Franco'l 20 de payares de 1975, asumió interinamente el poder el Conseyu de Rexencia, formáu por un teniente xeneral, un arzobispu y un miembru del Movimientu Nacional, hasta que dos díes depués, el 22 de payares de 1975, el Príncipe d'España Xuan Carlos de Borbón, designáu en xunetu de 1969 pol Caudiellu como'l so socesor «a títulu de rei», foi proclamáu col títulu de Xuan Carlos I ante les Cortes franquistes. Tres la intervención «dende la emoción na alcordanza a Franco» del presidente de les Cortes Alejandro Rodríguez de Valcárcel, Xuan Carlos I xuró les Lleis Fundamentales del Reinu y pronunció de siguío un discursu nel qu'evitó faer referencia al trunfu franquista na Guerra Civil Española y nel que, dempués de manifestar el so «respetu y gratitud» a Franco, afirmó que se proponía algamar «un efectivu consensu de concordia nacional» —la frase completa yera la siguiente: «Que toos entiendan con arrogancia y altor de mires que'l nuesu futuru va basar nun efectivu consensu de concordia nacional». «Un mensaxe que ye tou un programa», según Julio Gil Pecharromán[21]. D'esta forma dexó claro que nun apostaba pol puru «continuismu inmovilista» que preconizaba'l llamáu búnker —que defendía la perpetuación del franquismu so la Monarquía instaurada por Franco, siguiendo'l modelu establecíu na Llei Orgánica del Estáu de 1967—,[22] pero col so mensaxe al Exércitu de qu'encarara'l futuru con «sele tranquilidá» dexaba entever que la reforma facer dende les mesmes instituciones del réxime.[23][24] Los aplausos más entusiastes, sicasí, nun los llevó'l nuevu rei sinón la familia del xeneral Franco presente na ceremonia.[22] La oposición antifranquista recibió con frialdá'l discursu del rei. El PSOE nuna nota afirmó que «nun sorprendiera a naide y cumplió el so compromisu col réxime franquista».[23]

Estandarte del rei Xuan Carlos.

Un símbolu de que los sos proyeutos reformistes cuntaben col respaldu internacional foi qu'a la so proclamación como monarca allegaron destacaos xefes d'Estáu o representantes de los mesmos d'altu nivel —los presidentes de Francia y d'Alemaña y el vicepresidente d'Estaos Xuníos, ente ellos—, lo que nun asocedió colos funerales del xeneral Franco, a los que namái allegaron el dictador chilenu xeneral Augusto Pinochet y l'esposa del dictador filipín, Imelda Marcos.[25][26]

Que tamién podía cuntar con una Ilesia católica española qu'apostaba pol tresformamientu del sistema políticu, poner de manifiestu'l cardenal Tarancón na homilía que pronunció'l 27 de payares na ceremonia relixosa que se celebró con presencia de la familia real na ilesia de San Jerónimo'l Real de Madrid, na que nun mentó la guerra civil —namái fixo una referencia a «la figura escepcional, yá histórica» del xeneral Franco— y encamentó al rei a selo de «tolos españoles» —ensin distinciones ente vencedores y vencíos—.[22][27]

Torcuato Fernández Miranda.

Sicasí, la ratificación nel cargu de presidente del gobiernu de Carlos Arias Navarro causó una enorme decepción —el diariu clandestín del PCE Mundo Obrero afirmó que se trataba del franquismu con rei» y el pretendiente carlista Carlos Hugo de Borbón Parma dixo que yera'l gobiernu d'una monarquía fascista»—[28] apenes desaniciada pol nomamientu de Torcuato Fernández Miranda, antiguu preceptor del príncipe, como nuevu presidente de les Cortes y del Conseyu del Reinu, instituciones clave nel treme mandáu pola dictadura franquista.[29] La decepción atenuóse cuando se conoció la composición del nuevu gobiernu, nel qu'apaecíen les más destacaes figures del reformismu franquista como Manuel Fraga Iribarne, José María de Areilza y Antonio Garrigues y Díaz Cañabate. Tamién participaben nesti gobiernu otros «reformistes» franquistes procedentes de les families católica (Alfonso Osorio) y falanxista (los «reformistes azules», Adolfo Suárez y Rodolfo Martin Villa).[30] En realidá los miembros del gobiernu fuéron-y impuestos a Arias Navarro pol rei, y nel casu de Suárez fuera una suxerencia de Fernández Miranda.[31] Na prensa de cutiu denominábase al nuevu gobiernu como «gobiernu Arias-Fraga-Areilza-Garrigues».[32]

Nel nomamientu de Torcuato Fernández Miranda al mandu de la presidencia del Conseyu del Reinu y de les Cortes, el rei Xuan Carlos I afacer a les pautes marcaes pola Llei Orgánica del Estáu, so les cualos el Conseyu del Reinu propunxo una terna de candidatos allegaos al franquismu: amás de Torcuato Fernández-Miranda, taben Licinio de la Fuente y Emilio Llambo d'Espinosa y Enríquez de Navarra. D'esta miente, el rei llogró asitiar a esti fiel collaborador so al mandu de la presidencia del Conseyu del Reinu y de les Cortes. Fernández Miranda yera un vieyu franquista que, sicasí, compartía col monarca la necesidá de qu'España evolucionara a un sistema democráticu, y, pa ello, va apurrir les sos sólides conocencies xurídiques a esti proyeutu.[33]

El gobiernu d'Arias Navarro (payares de 1975-xunetu de 1976): la reforma Arias-Fraga»[editar | editar la fonte]

El proyeutu de reforma del gobiernu d'Arias Navarro[editar | editar la fonte]

Manuel Fraga Iribarne, el ministru más relevante del gobiernu d'Arias Navarro.

Arias Navarro escarecía d'un plan de reforma del réxime franquista —nel Conseyu Nacional del Movimientu llegó a declarar qu'en realidá'l propósitu del so gobiernu yera la continuidá del franquismu al traviés d'una democracia a la española»—[34][35] y amás pensaba que los cambeos teníen de ser llindaos como cuando'l 28 de xineru de 1976 dirixiéndose a los procuradores de les Cortes na sesión de presentación del so gobiernu díxo-yos: «Correspuéndevos la xera d'actualizar les nueses lleis ya instituciones como Franco deseyara».[36]

El gobiernu adoptó'l programa que presentó Fraga Iribarne, —refugando la propuesta d'Antonio Garrigues de convocar eleiciones a Cortes Constituyentes— que consistía n'algamar una democracia lliberal» que fuera homologable cola del restu de países europeos occidentales a partir d'un procesu gradual y controlao dende'l poder de cambeos paulatinos de les «lleis fundamentales» franquistes. Por eso tamién foi conocíu como «reforma na continuidá» y la so base de sofitu sería lo qu'entós se llamó'l «franquismu sociolóxicu».[37]

Por que el proyeutu tuviera ésitu tendríen de vencese dos resistencies: la del «búnker» inmovilista, que tenía una fuerte presencia nel Conseyu Nacional del Movimientu y nes Cortes —que yeren los dos instituciones que tendríen qu'aprobar les reformes de les lleis fundamentales—, amás del Exércitu y la Organización Sindical Española franquista; y tamién la de la oposición democrática, cola que nun se pensaba axustar nin apautar nengún elementu esencial del procesu, pero a la que sí se diba a dexar la so participación eleutoral, escluyíos los «totalitarios», en referencia a los comunistes. Nesti últimu puntu'l so modelu yera la Restauración de Cánovas.[37] Como señaló Javier Tusell, Fraga «pretendía ser Cánovas del Castillo ensin tener en cuenta que les circunstancies yeren bien distintes a les de diba un sieglu».[38]

El proyeutu concretar na reforma de tres ley fundamentales, que los sos cambeos teníen de ser esaminaos por una comisión mista Gobiernu-Conseyu Nacional del Movimientu propuesta por Fernández Miranda y Suárez—[39], colo que «la ellaboración del programa llexislativu escapaba en gran parte al control de Fraga y de los sos aliaos reformistes del Gabinete ministerial»,[40] y de les lleis de Xunta y d'Asociación, qu'incluyía tamién el cambéu del Códigu Penal. La nueva Llei de Xunta foi aprobada poles Cortes franquistes el 25 de mayu de 1976 —nella establecíase que les manifestaciones na cai teníen de cuntar cola autorización del gobiernu— y tamién la d'Asociaciones Polítiques,[41] defendida pol ministru Adolfo Suárez, quien afirmó que si España yera plural les Cortes «non podíen dexase el luxu d'ignoralo» —una intervención qu'impresionó ente otros a Areilza («diz aquelles coses qu'Arias tuvo de dicir va meses») y tamién al rei—.[34] Con esta intervención en defensa de los principios democráticos Suárez asitiar a la izquierda de Fraga y foi una de les claves qu'espliquen que al mes siguiente fuera nomáu pol rei nuevu presidente del Gobiernu en sustitución d'Arias Navarro.[42]

La reforma Arias-Fraga llancó cuando'l 11 de xunu les Cortes refugaron el cambéu del Códigu Penal que tipificaba como delitu l'afiliación a un partíu políticu, un requisitu imprescindible por que les lleis aprobaes nun fueren papel moyáu.[43] Los procuradores nel so propósitu de torgar la llegalización del Partíu Comunista introducieron una enmienda en que se prohibíen aquelles organizaciones polítiques «sometíes a una disciplina internacional y partidariu de la implantación d'un réxime totalitariu. Como señaló Javier Tusell, «asina se daba la paradoxa de que quien nel pasáu habíen estáu tentaos pol totalitarismu d'un signu agora sentíense con autoridá como pa vetar el totalitarismu de los demás». Tampoco salió alantre'l proyeutu de reforma de les lleis fundamentales» de Cortes y de Socesión, diseñáu por Fraga, que pretendía crear unes nueves Cortes formaes por dos Cámares, una escoyida por sufraxu universal y la otra de calter orgánicu».[44][45]

La ofensiva de la oposición democrática: los sucesos de Vitoria y de Montejurra[editar | editar la fonte]

Nos últimos años de la dictadura la oposición antifranquista formó dos organismos unitarios pa combatila: la Xunta Democrática, fundada en xunetu de 1974 pol abogáu y políticu, Antonio García-Trevijano xunto col Partíu Comunista d'España y otros grupos, y la Plataforma de Converxencia Democrática, fundada en xunu de 1975 ya integrada por partíos antifranquistes «moderaos» y pol PSOE.

La Xunta Democrática defende:

1. La formación d'un gobiernu provisional que sustituya al actual (...)
2. L'amnistía absoluta de toles responsabilidaes por fechos de naturaleza política (...)
3. La llegalización de los partíos políticos (...)
4. La llibertá sindical (...)
5. Los derechos de fuelga, de xunta y de manifestación pacífica.
6. La llibertá de prensa, de radio, d'opinión (...)
7. La independencia y l'unidá xurisdiccional de la función xudicial.
8. La neutralidá política y la profesionalidá (...) de les fuercies armaes.
9. La reconocencia, so la unidá del Estáu español, de la personalidá política de los pueblos catalán, vascu y gallegu (...)
10. La separación de la Ilesia y l'Estáu.
11. La celebración d'una consulta popular (...) pa escoyer la forma definitiva del Estáu.

12. La integración d'España nes Comunidaes Europees (...)
— Declaración de la Xunta Democrática d'España. (1974)

La Xunta Democrática defendía la «rotura democrática» col franquismu por aciu la movilización ciudadana —que remataría nuna aición nacional» o una fuelga xeneral—, lo qu'implicaba'l refugu a la socesión del príncipe Xuan Carlos y a la monarquía franquista», la formación d'un gobiernu provisional, la convocatoria d'un referendu sobre la forma de gobiernu —republicana o monárquica— y la depuración de responsabilidaes de los dirixentes franquistes pola represión —a los que nun algamar l'amnistía, que dexaría la escarcelación de los presos por delitos políticos y la vuelta de los exiliaos—.[46]

Pela so parte la Plataforma de Converxencia Democrática tamién defendía la rotura democrática» col franquismu, pero ensin qu'ello implicara poner en riesgu la estabilidá social y político, polo que prefería la vía de la negociación col gobiernu franquista a la movilización social. Amás, los sos integrantes taben dispuestos a arrenunciar a la convocatoria d'un referendu sobre la forma de gobiernu —Monarquía o República—, aceptando, por tanto, a la nueva Monarquía, si ésta conducía al país escontra la instauración d'un sistema dafechu democráticu. Per otru llau, tampoco esixiríen responsabilidaes a les autoridaes franquistes pola represión polo que l'amnistía política que demandaben tamién los ampararía. A lo último, otru de les llendes autoimpuestos sería nun cuestionar el sistema económicu-social vixente. El PSOE sofitaba esta estratexa porque creía que nun había otra alternativa p'algamar la democracia, dada la debilidá» de la oposición antifranquista.[47]

El PCE y la Xunta Democrática impulsaron una gran movilización en contra de la Monarquía franquista». Hubo baturiciu nes universidaes, celebráronse manifestaciones al berru de «Llibertá y Amnistía», eslleíes violentamente pola policía, y desamarróse una folada de fuelgues enforma mayor que les yá bien importantes de 1974 y 1975. Los motivos de les fuelgues convocaes poles illegales Comisiones Obreres[35] yeren fundamentalmente económicos —la gravedá de la «crisis del petroleu de 1973» acentuábase— pero tamién teníen motivaciones polítiques pos los pidimientos d'aumentos salariales o de meyores nes condiciones de trabayu diben acompañaes d'otres como la llibertá sindical, la reconocencia del derechu de fuelga, la llibertá de xunta y d'asociación, cuando non claramente reclamaben l'amnistía pa los presos y exiliaos políticos.[48]

Memorial alzáu en Vitoria poles víctimes de los Sucesos de Vitoria

La respuesta del gobiernu foi la represión. El ministru de la Gobernación Manuel Fraga llegó a comparar la fuelga xeneral que se declaró en Sabadell a primeros d'añu cola «ocupación de Petrográu en 1917».[49] El 24 de febreru morría en Elda, por disparu de la policía, un trabayador, y el 3 de marzu teníen llugar en Vitoria los incidentes más graves, que se saldaron cola muerte de cinco persones y más de 100 mancaos, tamién por disparu de la policía. Darréu declaróse una fuelga xeneral nel País Vascu y en Navarra en solidaridá coles víctimes que tuvo un enorme siguimientu —tamién n'otres zones— lo que, según David Ruiz, punxo «al descubiertu la incapacidá del gobiernu central pa controlar la situación».[49] El presidente Arias Navarro propunxo declarar l'estáu d'esceición pero Adolfo Suárez, que naquellos momentos exercía de ministru de la Gobernación interín ante l'ausencia de Fraga de viaxe nel estranxeru, opúnxose y consiguió que la midida nun s'aplicara.[50]

Pa bona parte de la oposición, los «sucesos de Vitoria» amosaron l'auténtica cara de la reforma Arias-Fraga» y enfoscáronse les manifestaciones y les fuelgues, colos consiguientes enfrentamientos coles fuercies d'orde públicu —en Basauri, cerca de Bilbao, morría pocu dempués otru trabayador—.[51]

La inmediata lliberación de los presos y deteníos políticos y sindicales ensin esclusión, la torna de los exiliaos y una amnistía que restituya en tolos sos derechos a los privaos d'ellos por motivos políticos o sindicales.

L'eficaz y plenu exerciciu de los derechos humanos y de les llibertaes polítiques consagraes nos testos xurídicos internacionales, especialmente la de tolos partíos políticos, ensin esclusión dalguna.
La reconocencia inmediata y plenu de la llibertá sindical y el refugu del actual sindicatu estatal.

El plenu, inmediatu y efectivu exerciciu de los derechos y de les llibertaes polítiques de les distintes nacionalidaes y rexones del estáu español. El funcionamientu d'un poder xudicial únicu ya independiente según les esixencies d'una sociedá democrática. La realización de la rotura o alternativa democrática por aciu l'apertura d'un periodu constituyente, que conduza, al traviés d'una consulta popular, basada nel sufraxu universal, a una decisión sobre la forma del estáu y del Gobiernu, según la defensa de les llibertaes y derechos políticos mientres esti periodu.
—Oxetivos de la Plantajunta (marzu de 1976).

Con too y con eso, les movilizaciones nun tuvieron l'abondu grau de siguimientu como pa baltar al gobiernu, y muncho menos a la monarquía franquista». Faíase, pos, cada vez más evidente que l'alternativa de la rotura democrática» acompañada d'una aición nacional decisiva» nun yera vidable, polo que'l so principal valedor, el Partíu Comunista d'España, decidió en marzu de 1976 camudar d'estratexa y adoptar l'alternativa de la rotura democrática apautada» que defendía la oposición moderada y el PSOE, anque ensin abandonar la movilización de los ciudadanos pa exercer una presión continua sobre'l gobiernu y obliga-y a axustar cola oposición.[43][52]

El cambéu d'estratexa del PCE, dexó la fusión el 26 de marzu de los dos organismos unitarios de la oposición, la Xunta Democrática y la Plataforma de Converxencia Democrática, que dio nacencia a Coordinación Democrática —conocida popularmente como «Platajunta»—. Nel so primer manifiestu refugó la reforma Arias-Fraga» y esixó una inmediata amnistía política, la plena llibertá sindical y una rotura o alternativa democrática por aciu l'apertura d'un periodu constituyente». Con éses del primer escenariu de rotura con llevantamientu popular pasar a la esixencia de la convocatoria d'eleiciones xenerales de les que pudiera derivase un procesu constituyente. [53][54]

Poco dempués de formase la Platajunta el gobiernu toleró que'l sindicatu socialista UXT celebrara dientro del país el so XXX Congresu camufláu sol términu «Xornaes d'Estudiu». Según l'historiador David Ruiz, esta decisión obedeció a que'l gobiernu pretendió fortalecer al «renacíu y debilitáu sindicatu socialista frente al peligru que suponíen les illegales Comisiones Obreres estrechamente venceyaes al PCE» como lo demostraría'l fechu de que «mientres tenía llugar la celebración del citáu congresu con asistencia a él como convidaos d'una representación de sindicatos europeos, el dirixente de CC OO, Marcelino Camacho, fuera nuevamente encarceláu xunto a otros políticos al salir d'una xunta de la Platajunta celebrada nun céntricu hotel madrilanu».[55]

A principios de mayu tuvieron llugar los sucesos de Montejurra nos qu'hubo un enfrentamientu ente los dos sectores nos qu'entós taba estremáu'l carlismu, resultando muertes dos persones, y 30 firíes, por disparos efectuaos por miembros de la facción integrista, partidaria de Sixto Enrique de Borbón Parma frente a la «socialista autoxestionaria» encabezada pol so hermanu Carlos Hugo de Borbón Parma, presidente del Partíu Carlista, ensin que les fuercies d'orde públicu intervinieren.[52][56] La investigación policial posterior, «desenvuelta con enorme lentitú y non poques estobises», demostró la implicación nos fechos de neofascistes italianos y arxentinos, y de dellos aparatos del Estáu y los servicios secretos. «N'años socesivos diríen conociéndose les conexones d'esti episodiu, denomináu polos sos promotores Operación Reconquista, con otres trames dedicaes a la desestabilización».[57]

El fin del gobiernu d'Arias Navarro[editar | editar la fonte]

A principios de xunu de 1976 el rei visitó Estaos Xuníos y nel so discursu ante'l Congresu, de que'l so conteníu exacto nun tuvo conocimiento Arias Navarro, ratificó'l so compromisu pa dotar a España d'una democracia plena.[58] Xuan Carlos dixo: «La Monarquía va faer que, so los principios de la democracia, caltener n'España la paz social y l'estabilidá política, al empar que s'asegure l'accesu ordenáu al poder de les distintes alternatives de gobiernu, según los deseos del pueblu español llibremente espresaos».[59] Mes y mediu antes la revista Newsweek afirmara que'l rei Xuan Carlos dixera a unu de los sos periodistes —lo que nunca foi desmentíu— que «Arias yera un desastre ensin paliativos».[34]

El nuevu líder español [el rei Xuan Carlos] ta gravemente esmolecíu cola resistencia de la derecha al cambéu políticu. Creo que yá llegó la hora de la reforma, pero'l presidente del Gobiernu, Carlos Arias Navarro, una residuu de los díes de Franco, demostró más inmovilismu que movilidá. El rei cunta que aries ye un desastre ensin paliativos, yá que se convirtió nel abanderáu d'esi grupu de lleales a Franco conocíu como El Búnker. […] Desque xubió al tronu, el rei fixo tolo posible pa convencer a Arias, y atópase con que'l presidente, de sesenta y siete años d'edá, respuénde-y Sí Maxestá y nun fai nada, cuando nun fai lo contrario de lo que'l rei quier.[…]
—Newsweek, 25 d'abril de 1976

Por eses mesmes feches Arias Navarro realizara una declaraciones per televisión nes qu'arramara duros ataques a la oposición democrática, mientres les sos rellaciones col rei deteriorárense hasta'l puntu de qu'Arias -y confesó a unu de los sos collaboradores más cercanos: «Pásame como colos neños; nun lo soporto más de diez minutos».[60]

Dempués de comenta-y el rei a Areilza «esto nun puede siguir, so pena de perdelo tou…»,[60] el 1 de xunetu Xuan Carlos esixó-y a Arias Navarro que-y presentara'l so dimisión, lo qu'ésti fixo darréu. A los pocos díes Torcuato Fernández Miranda llograba que'l Conseyu del Reinu incluyera ente los trés aspirantes a presidente del gobiernu al candidatu del rei»: Adolfo Suárez, un «reformista azul» que nun había destacáu demasiáu hasta entós.[61][60]

El nomamientu de Suárez causó un enorme desconciertu y decepción ente la oposición democrática y los círculos diplomáticos, según nes redacciones de los periódicos.[61] Una comentarista políticu, qu'acabaría siendo ministru con Suárez, escribió que'l so nomamientu fuera un «inmensu error».[62][63]

Según l'historiador David Ruiz, la eleición de Suárez obedeció a que na so biografía política «allegaba la doble ventaya de nun provocar suspicacias ente los franquistes más influyentes pol escasu relieve de les funciones que desempeñara [gobernador civil de Segovia, direutor xeneral de TVE, ministru con cartera irrelevante nel últimu gobiernu d'Arias Navarro], y la de conocer de cerca determinaos tremes de l'Alministración del réxime de Franco, incluyida la televisión, dende la que potenciaría nel tardofranquismu l'espardimientu de la imaxe favorable del príncipe Xuan Carlos, col que va compartir, amás, el fechu de pertenecer a la mesma xeneración y delles aficiones».[64]

El gobiernu de Suárez (xunetu de 1976-xunu de 1977): la reforma como rotura apautada»[editar | editar la fonte]

Nel desenvolvimientu d'esta etapa histórica efeutuóse lo que l'históricu líder del PCE, Santiago Carrillo, denominó como una rotura apautada», anque los primeres que s'amosaron partidarios, n'establecer alcuerdos col Gobiernu, fueron los partíos asociaos na Plataforma de Converxencia Democrática, de la que formaben parte'l PSOE, el PNV, dellos partíos rexonales y Izquierda Democrática, y non la Xunta Democrática, liderada pol PCE. «Entá si proclamó la rotura democrática, como la Xunta [Democrática], la Plataforma [de Converxencia Democrática] amosóse dispuesta a entrar en negociaciones col gobiernu con oxetu de dir conquistando parceles de llibertá. Dende'l primer momentu, la estratexa de rotura defendida en declaraciones y manifiestos quedó matizada pola disposición a axustar colos sectores del poder que se comprometieren nun procesu democratizador, y a dir ocupando un espaciu cada vez mayor na escena política», afirma Santos Julia.[65] La xénesis, desenvolvimientu y corolariu de la idea de la rotura apautada» foi esplicada por Santos Julia de la siguiente forma:

La rotura, que siempres s'entendió como vía pacífica a la democracia col momentu clave d'una fuelga xeneral, empezó a entendese como vía negociada: rotura dexó por completu de referise al axente que tenía de conducir el procesu pa designar namái'l so fin, una constitución. Sería, como la bautizara Carrillo y saludar tolos demás, una rotura apautada (...)El proyeutu de rotura, tal como foi formuláu en declaraciones conxuntes polos distintos organismos de la oposición, foi en definitiva el qu'acabó realizándose sacante nun puntu: nun foi la oposición democrática la que dirixió'l procesu a la democracia. Pero, señalada esta obviedad, nun tien enforma sentíu lucubrar sobre qué tipu de democracia sería posible si'l proyeutu de rotura fuera conducíu pola oposición. Argumentóse que al arrenunciar a dirixir el procesu y sumase en definitiva al proyeutu del Gobiernu, la oposición abandonó nel camín la voluntá d'instaurar un modelu de democracia distinta a la realmente esistente. Pero a la de definir en qué consistiría esti modelu inéditu de democracia, naide ye, nin puede ser, bien específicu: llaméntase que la democracia resultante nun sía bien participativa, que los partíos desenvolvieren enclinos oligárquicos, que la sociedá nun tea bien movilizada, que la calidá de la democracia sía baxa, que nun sía, a última hora, una democracia ciudadana. Pero tou esto podríase dicir, nun grau o otru, de cualquier democracia del nuesu tiempu ensin que pueda establecese un venceyu ente los oríxenes y el funcionamientu...[66]

El proyeutu reformista: la Llei pa la Reforma Política[editar | editar la fonte]

Adolfo Suárez en 1979.

Adolfo Suárez formó un gobiernu de mozos reformistes» franquistes, nel que nun incluyó a nenguna figura prominente —Fraga y Areilza, negar a participar—, pero que nun escarecía d'esperiencia política —díxose que yera un gobiernu de PNNs», en referencia a los profesores universitarios non numerarios—[64]. El pesu mayor tener los «reformistes» democristianos del grupu Tácito o asimilaos (Alfonso Osorio, Marcelino Oreja, Landelino Lavilla, Leopoldo Calvo Sotelo,...) siguíos de los «reformistes azules», como'l mesmu Suárez y Rodolfo Martin Villa o Fernando Abril Martorell. [67] Namái unu de los miembros del gabinete, l'almirante Pita da Veiga, fuera ministru con Franco. [68] En referencia a la relativa mocedá del gabinete, Fraga Iribarne comentó: «Xubilaron anticipadamente a la nuesa xeneración».[60] Mundo Obrero, el periódicu clandestín del PCE, consideró que duraría tan pocu que lo llamó «gobiernu de branu».[69]

Na so primer declaración, fecha ante les cámares de TVE, el nuevu presidente presentó'l so proyeutu reformista» que contenía importantes novedaes de llinguaxe y d'oxetivos y que causó un enorme impautu na mayoría de la población. Afirmó que'l so Gobiernu nun representaba opciones de partíu sinón que se constituyía en xestor llexítimu pa establecer un xuegu políticu abiertu a toos» y que la so meta yera consiguir «que los Gobiernos del futuru sían la resultancia de la llibre voluntá de la mayoría de los españoles».[68] Dempués de manifestar el so convencimientu de que la soberanía moraba nel pueblu, anunció qu'ésti s'espresaría llibremente nunes eleiciones xenerales que se convocaríen p'antes del 30 de xunu del añu siguiente. Trátase de «alzar a la categoría de normal lo qu'a nivel de la cai ye a cencielles normal».[70] Amás de la concesión de l'amnistía más amplia «posible», ufiertábase una vía de diálogu cola oposición democrática, anque siempres acutar el gobiernu la última pallabra sobre la direición del procesu. A lo último, Suárez anunció que la reforma política» que se diba entamar someter a referendu. [67]

Artículo 1°. 1) La democracia na organización política del Estáu español basar na supremacía de la Llei, espresión de la voluntá soberana del pueblu. Los derechos fundamentales de la persona son inviolables y venceyen a tolos órganos del Estáu. 2) La potestá d'ellaborar y aprobar les lleis mora nes Cortes. El Rei sanciona y promulga les lleis.
Artículu 2°. 1) Les Cortes componer del Congresu de los Diputaos y del Senáu. 2) Los diputaos del Congresu van ser escoyíos por sufraxu universal, direutu y secretu de los españoles mayores d'edá. 3) Los senadores van ser escoyíos en representación de les entidaes territoriales. [...]
Artículu 3°. 1) La iniciativa de la reforma constitucional va corresponder: a) al gobiernu, b) al Congresu de los Diputaos. [...]
Disposiciones Transitories. Primer. El gobiernu va regular les primeres eleiciones a Cortes pa constituyir un Congresu de 350 diputaos y escoyer 207 senadores a razón de cuatro per provincia y unu más per cada provincia insular, dos per Ceuta y dos per Melilla. Los senadores van ser escoyíos por sufraxu universal. (...)
Disposición final. La presente llei va tener rangu de Llei Fundamental.
—Llei pa la Reforma Política (1976)

Del fracasu de la reforma Arias-Fraga» el nuevu gobiernu aprendió que cualquier intentu de cambéu de les lleis fundamentales» franquistes tendría d'amenorgase a una sola y contundente nueva «llei fundamental» qu'implicara la derogación de fechu de too lo anterior. [71]

Según l'historiador Javier Tusell el proyeutu de llei de la reforma política foi redactáu conjuntamente pol presidente de les Cortes, Torcuato Fernández Miranda, el vicepresidente del gobiernu Alfonso Osorio y el ministru de Xusticia Landelino Lavilla, y del mesmu hubo dellos borradores,[68] anque'l primeru ellaborar Fernández Miranda. Llevaba por títulu Llei pa la Reforma Política, «pa la» non «de», lo que significaba, según Julio Gil Pecharromán, «que la llexitimidá de l'actuación democristiana nun correspondería al vixente Parllamentu franquista que lo facer# posible al aprobar la llei, sinón a otru pluralista y constituyente, escoyíu por sufraxu universal».[72]

El proyeutu yera bien senciellu. Creábense unes nueves Cortes, formaes por dos cámares, el Congresu de Diputaos y el Senáu, compuestes de 350 y 204 miembros, respeutivamente, escoyíes por sufraxu universal, sacante'l senadores designaos pol rei «en númberu non cimeru a la quinta parte» de los miembros del Senáu.[72] Con éses según Javier Tusell, «lo fundamental de Llei de Reforma Política yera la convocatoria d'eleiciones y la configuración d'un marcu institucional mínimu pa realizales».[73] Pero coles mesmes quedaben abolíes implícitamente toles instituciones establecíes nes lleis fundamentales» que nun fueren eses Cortes, esto ye, toles instituciones franquistes ensin esceición —el Conseyu Nacional del Movimientu y el Movimientu mesmu, les Cortes establecíes na llei de 1942, el Conseyu del Reinu y el Conseyu de Rexencia de la llei de 1967, etc.—, polo que la llei de reforma lo que faía en realidá yera liquidar lo que pretendía reformar.[74] Nel preámbulu de la llei al basar la llexitimidá nel sufraxu universal introducíase una especie «autorruptura» —espresión acuñada por Javier Tusell— coles instituciones franquistes. Nel articuláu d'esta «octava llei fundamental del franquismu», proponíase un cambéu sustancial del réxime políticu anque ensin cuestionar la forma de gobiernu, pos nun se faía alusión a la Monarquía. [75]

Pero lo que Suárez tenía que consiguir yera muncho más difícil: que les Cortes franquistes suicidárense» y votaren a favor d'una Llei que suponía la so desapaición y la del propiu réxime pa dar pasu a la democracia. Amás tendría de salvar otros munches torgues: convencer a la cúpula militar de la necesidá de la reforma; desallugar de les posiciones de poder a los franquistes inmovilistes; convencer a la oposición democrática de la bondá de la mesma y consiguir que participara nel procesu pa legitimarlo, tanto interna como internacionalmente.[74]

L'aproximamientu a la oposición democrática y les sos llendes[editar | editar la fonte]

Federica Montseny celebra un mitin de la CNT en Barcelona en 1977, tres 36 años de dictadura.
Actu realizáu en mayu de 2008 na antigua cárcel de Carabanchel n'homenaxe a los presos políticos del franquismu. Tán presentes Julián Ariza (segundu pela izquierda), Nicolás Redondo (terceru pela izquierda), Marcelino Camacho (terceru pela derecha) y la vilba de Simón Sánchez Montero, que ta del brazu de Camacho.

El nuevu talante del gobiernu y sobremanera del so presidente camudó'l clima políticu superándose la crispadura que se viviera mientres les últimes selmanes del gobiernu d'Arias Navarro.[68] Nel intre se producieron los primeros contactos colos partíos de la oposición democrática —mientres los meses de xunetu y agostu Suárez faló colos democristianos José María Gil Robles y Joaquín Ruiz Giménez; los socialistes Felipe González y Joan Reventós y col catalanista Jordi Pujol, ente otros—[76] ya inclusive, de forma discreta y al traviés de persones interpuestes, con Santiago Carrillo, el secretariu xeneral del PCE. Frutu de los mesmos, y de la promesa fecha na so primer declaración, foi la concesión d'una amnistía'l 31 de xunetu, pero que nun foi completa pos s'escluyeron los delitos de sangre» polo qu'entá permanecieron nes cárceles munchos «presos vascos» presuntos miembros d'ETA.[74][77] L'amnistía incluyó a los profesores que perdieren los sos puestos na Universidá por sofitar les protestes estudiantiles de mediaos de los años 60.[68] Tamién hubo contactos colos sindicatos illegales Comisiones Obreres, Unión Sindical Obrera (USU) y UXT.[78]

Sicasí, la reconocencia del derechu de xunta y de manifestación entá siguió concediendo una amplia discrecionalidad a les autoridaes a la d'autorizar o non una manifestación, lo que tuvo especial relevancia nel País Vascu y Navarra pos ellí yeren de normal prohibíes porque diben xuníes al pidimientu d'amnistía de los presos vascos» y a la reclamación del autogobiernu que les autoridaes rellacionaben darréu col terrorismu d'ETA, qu'empezó a atentar contra autoridaes civiles —el 4 d'ochobre foi asesináu Juan María Araluce, presidente de la Diputación de Guipúzcoa—. En Barcelona rexuntáronse un millón de persones el 11 de setiembre pa celebrar la diada de Cataluña.[74]

El 23 d'ochobre formó la Plataforma d'Organismos Democráticos qu'arrexuntaba a Coordinación Democrática, a l'Asamblea de Cataluña y a otros organismos unitarios rexonales de la oposición. La nueva plataforma repitió la so disposición a axustar col gobiernu siempres que se preguntar nel referendu sobre la convocatoria de Cortes Constituyentes, llegalizárense tolos partíos políticos, decretárase una amnistía total», repunxérense los estatutos d'autonomía aprobaos mientres la República, desmantelárense les instituciones de la dictadura franquista y formárase un gobiernu de «ampliu consensu democráticu» —abandonada yá la reivindicación del gobiernu provisional—. P'algamar estos oxetivos la oposición caltuvo la so estratexa de presión «dende embaxo» que remató cola convocatoria de la primer fuelga xeneral de la transición pal 12 de payares. Esta tuvo un siguimientu apreciable —cerca d'un millón de trabayadores secundar— pero que nun foi abondu pa forzar al gobiernu a camudar la estratexa que se trazara d'una reforma «de la llei a la llei».[74]

L'aprobación y refrendo de la Llei pa la Reforma Política[editar | editar la fonte]

La torga que más esmolecía al gobiernu pa sacar alantre la reforma política» nun yera lo que pudiera dicir la oposición democrática, sinón l'Exércitu que se consideraba'l garante últimu del legáu de Franco». El 8 de setiembre Adolfo Suárez axuntar cola cúpula militar pa convencer a los altos mandos de la necesidá de la reforma. Nesa xunta falar de les llendes que nunca se trespasaríen: nun se cuestionaría nin la Monarquía nin la unidá d'España»; nun s'esixiríen responsabilidaes por soceder mientres la Dictadura franquista; nun se formaría nengún gobiernu provisional qu'abriera un procesu constituyente; nun se llegalizaríen los partíos revolucionarios» —nesti puntu los militares incluyíen al Partíu Comunista, la so bestia negra» dende la guerra civil—. A lo último que'l procesu que conduciría a les eleiciones siempres taría sol control del gobiernu. Una vegada clarificados les llendes, les rocees del Exércitu quedaron disipaos y Suárez llogró'l vistu bonu pal procesu que diba entamar.[79][80]

Cartelu de propaganda del Referendu sobre la Llei pa la Reforma Política.

Sicasí, la primer crisis colos militares nun tardó enforma tiempu en producise cuando'l xeneral Fernando de Santiago, vicepresidente del gobiernu, manifestóse contrariu al esmantelamientu de la Organización Sindical franquista que se taba entamando y sobremanera a los contactos que taba calteniendo'l gobiernu col sindicatu clandestín Comisiones Obreres, polo que foi cesáu del so cargu y retiráu del serviciu activu, siendo sustituyíu pol xeneral Manuel Gutiérrez Mellado, un militar «aperturista». Tamién foi unviáu a la reserva'l xeneral Carlos Iniesta Cano, ex direutor xeneral de la Guardia Civil, por solidarizase col xeneral De Santiago.[81][68]

El proyeutu de Llei pa la Reforma Política empezar a aldericar nes Cortes franquistes el 14 de payares, dos díes depués de la fuelga xeneral convocada pola oposición democrática.[82] Mientres l'alderique varios procuradores oponer al proyeutu, como Pilar Primo de Rivera qu'utilizó como argumentu la victoria franquista na Guerra Civil Española:[83]

[...] Y entós piensa unu que los muertos ¿para qué? ¿quién pon de pies a los muertos? ¿quién-yos da l'amnistía a los muertos? La sensación de desllealtá escontra ellos ye tan terrible qu'a mi siquier esmuelme la conciencia. Si perdiéramos tendríamos qu'aguantanos, pero habiendo lleváu a feliz términu la nuesa Revolución ¿por qué vamos perdela?

Sometíu a votación el proyeutu'l 18 de payares el gobiernu Suárez llogró un ésitu resonante al ser aprobáu por 435 procurador, mientas namái 59 opunxéronse, 13 abstuviéronse y 24 nun fueron a votar. Pa consiguir esa resultancia'l gobiernu emplegóse a xeitu, cuntando amás cola collaboración inestimable del presidente de les Cortes, Fernández Miranda: la llei tramitar pol procedimientu d'urxencia lo que llindó los alderiques y la votación final nun foi secreta; alvertir a los procuradores que desempeñaben altos cargos na alministración de que corríen el riesgu de perdelos si nun sofitaben el proyeutu; prometer a otros que podríen anovar los sos escaños nes nueves Cortes que diben escoyese al formar parte de candidatures que'l gobiernu taba dispuestu a sofitar. Esto ye lo qu'esplicaría que les Cortes franquistes decidieren «suicidase» —faese'l harakiri por decisión propia, como titularon dellos diarios a otru día de la votación—.[84] [85] Con mirar puestes nes próximes eleiciones, más de la metá de los procuradores, 184 esautamente, ingresaron de siguío en Alianza Popular, la federación de partíos qu'acababa de crear Manuel Fraga Iribarne.[82][86]

Papeleta de votu favorable al SI utilizada nel referendu sobre la Llei pa la Reforma Política.
Papeleta de votu favorable al SI utilizada nel referendu sobre la Llei pa la Reforma Política.

Una vegada aprobada poles Cortes, el gobiernu convocó un referendu pal día 15 d'avientu sobre la Llei pa la Reforma Política. Esto plantegó un dilema a la oposición democrática, pos la cuestión que se diba a someter al votu de los ciudadanos nun trataría sobre la forma d'Estáu, Monarquía o República, como habíen veníu defendiendo les fuercies polítiques antifranquistes dende los años 40, lo que-yos inclinaba a faer campaña a favor del NON. Pero'l NON yera lo que defendíen los ultres» del «búnker», que na so propaganda utilizaron el eslogan: «Franco votaría non». Finalmente Coordinación Democrática decantar pola astención —«porque si votes sí, quédense, y si votes non, nun se van», según el eslogan acuñáu pol PCE—[87], anque la oposición moderada dexó llibertá de votu a los sos simpatizantes. Sicasí, el gobiernu nun dio nenguna oportunidá a la oposición por que pudiera esponer la so postura nos medios de comunicación que controlaba, especialmente nel de mayor influencia, la televisión —nin tampoco na radio—, y esplegó una terrible campaña a favor del SI, polo que la resultancia del referendu foi'l que cabía esperar: namái s'abstuvo un 22,3 % del censu eleutoral —sacante nel País Vascu, onde se dobló la media española— y el SI ganó, col 94,2% de los votos. El NON namái consiguió'l respaldu del 2,6 % de los votantes y hubo un 3% de votos en blancu.[74][88] Pa consiguir esa resultancia'l gobiernu cuntó amás con tola maquinaria alministrativa y política del Estáu, empezando polos cincuenta gobernadores civiles.[89] Otru factor que pudo influyir na resultancia foi la molición provocada pol secuestru d'Antonio María de Oriol, presidente del Conseyu d'Estáu, perpetáu polos GRAPO cuatro díes antes de celebrase'l plebiscitu.[90][91]

La Reforma política, y implícitamente la Monarquía y el so gobiernu, quedaben asina llexitimaos pol votu popular. A partir d'esi momentu, yá nun tenía sentíu la reivindicación de la oposición de que se formara un gobiernu de «ampliu consensu democráticu». Va Ser el gobiernu de Suárez el que va asumir la xera que la oposición asignara a esi gobiernu: convocar eleiciones xenerales.[84][87] Asumiendo que la iniciativa política pasara al gobiernu de Suárez, Felipe González, líder del PSOE, declaró que la oposición democrática tenía que superar «la dialéutica del tou o nada» y participar nel procesu diseñáu por aquél.[92]

La crisis de la última selmana de xineru de 1977[editar | editar la fonte]

Cai de Atocha de Madrid

La última selmana del mes de xineru de 1977 —la selmana tráxica de la transición o los Siete díes de xineru[93] foi'l momentu más delicáu de la transición antes de les eleiciones yá que los franquistes del búnker propunxéronse detener el procesu de cambéu creando un clima de llerza que xustificara la intervención del Exércitu. La primer provocación producióse'l 23 de xineru na Gran Vía de Madrid, cuando un estudiante, Arturo Ruiz, que participaba nuna manifestación proamnistía yera asesináu por unos matones del grupu d'estrema derecha Fuercia Nuevo —na manifestación de protesta pol crime morrió una de los participantes, María Luz Nájera, por causa de un bote de fumu llanzao pola policía antidisturbios—[93]. A otru día del asesinatu del mozu Arturo Ruiz produció'l fechu más grave: pistoleros «ultres» aprucieron nel despachu d'unos abogaos llaboralistes venceyaos a comisiones obreres» y al Partíu Comunista, sito na cai de Atocha de Madrid, y punxeron contra la paré a ocho d'ellos y a un conserxe, disparando de siguío. Cinco miembros del bufete morrieron nel actu y otros cuatro fueron gravemente mancaos.[94][92]

Pero la Matanza de Atocha de 1977 nun consiguió'l so oxetivu de crear un clima que remembrara la guerra civil sinón que pela cueta llevantó una fola de solidaridá col Partíu Comunista, que rexuntó na cai a un ensame ordenao y silencioso p'asistir al entierru de los militantes comunistes asesinaos. L'Exércitu, por tanto, nun tuvo nengún motivu pa intervenir y nin siquier el gobiernu decretó l'estáu d'esceición, como pretendía la estrema derecha. Como señaló Santos Juliá, «la conquista de la llegalidá pol PCE que toos, sacante ellos mesmos, dexaren pa dempués de les eleiciones, avanzó aquella tarde más que nos dos años anteriores: esi entierru destruyó la imaxe del comunista como daquién escluyíu de la nación, un estranxeru, l'enemigu, que la Dictadura construyera mientres años. Aquel día, la llexitimidá simbólicamente alcanzada convertir nel más sólidu soporte pa consiguir la llegalidá».[95]

En plena crisis aprucieron los GRAPO, que como la estrema derecha —pero por razones contraries— tamién queríen detener el procesu de transición política, y secuestraron el mesmu día de la matanza de Atocha» al presidente del Conseyu Supremu de Xusticia Militar, xeneral Emilio Villaescusa Quilis —mientres inda calteníen secuestráu a Antonio María de Oriol, presidente del Conseyu d'Estáu— y asesinaron a trés policías. Pero tampoco nesta ocasión nin el gobiernu Suárez nin l'Exércitu cayeron na provocación.[96] El 11 de febreru seríen lliberaos los dos secuestraos nuna operación de la policía empobinada por un conocíu comisariu franquista, Roberto Conesa.[97]

La crisis de los siete díes de xineru» produció l'efeutu contrariu de los que pretendíen desestabilizar el sistema pos s'aceleró'l procesu de negociación ente'l gobiernu y l'oposición y de llegalización de los partíos políticos y el 18 de marzu publicó'l decreto-ley que regularía les eleiciones.[98] Coles mesmes siguió'l procesu d'esmantelamientu de les instituciones franquistes, ensin llevar a cabu nengún tipu de depuración de los sos funcionarios, que pasaron a otros organismos del Estáu, calteniendo la mesma categoría y sueldos —«la reforma consistía en desmantelar el réxime calteniendo l'Alministración», afirma Santos Juliá—. Asina, les Cortes franquistes quedaron eslleíes pa siempres y socesivos decretos y lleis fueron poniendo fin al Tribunal d'Orde Públicu, al Movimientu Nacional, a la Organización Sindical Española, etc. El 1 d'abril un decretu estableció la llibertá sindical. Nos dos meses siguientes el gobiernu ratificó los pactos internacionales sobre derechos humanos y llibertaes civiles.[99]

El Sábadu Santu Colloráu»: la llegalización del Partíu Comunista d'España[editar | editar la fonte]

Santiago Carrillo, secretariu xeneral del PCE, en 1979.

La demostración d'orde y de disciplina del PCE mientres l'entierru de los cinco abogaos llaboralistes asesinaos nel atentáu de la cai de Atocha de Madrid na última selmana de xineru,[100] punxo n'evidencia que la transición política nun sería creíble nin real si dexábase fora al Partíu Comunista d'España. Tou esto obligó al gobiernu a replantegase la so postura de llegalizar al PCE dempués de les eleiciones tal como se comprometiera Adolfo Suárez na xunta caltenida cola cúpula militar el 8 de setiembre del añu anterior—. Amás el PCE intentó por tolos medios forzar al gobiernu a tomar una decisión. Tres la presentación pública en Roma del Comité Central del partíu, hasta entós clandestín,[87] el so secretariu xeneral Santiago Carrillo entró n'España pa de siguío pasiase tranquilamente peles cais de Madrid y ufiertar una rueda de prensa arrodiáu de la direición del PCE, hasta que finalmente a finales d'avientu foi deteníu pola policía, xunto con otros miembros del comité executivu. El gobiernu acabó poniendo en llibertá a Carrillo a los pocos díes —anque tamién embaraxó la opción d'espulsalo del país—[100]. Naquel momentu'l PCE nun consiguió ser llegalizáu pero'l so secretariu xeneral pudo abandonar la clandestinidá y convocar una rueda de prensa xunto colos otros dos líderes eurocomunistas, el francés Georges Marchais y l'italianu Enrico Berlinguer. [101] El 27 de febreru Suárez y Carrillo entrevistáronse de callao na casa del periodista José Mario Armeru, qu'hasta entós fixera d'intermediariu ente'l presidente y el secretariu xeneral del PCE, algamando un entendimientu que duraría'l restu de la transición.[100] Según Julio Gil Pecharromán, el compromisu al que se llegó foi que'l PCE frenaría la presión popular na cai en cuenta de la so próxima llegalización. Según este mesmu historiador el rei taba a favor de la llegalización y unviara un representante so a Bucuresti por que se entrevistara con Ceaușescu, bien amigu de Santiago Carrillo, y sondiar un posible alcuerdu.[102]

El gobiernu unvió la posible llegalización del PCE al Tribunal Supremu por que ésti dictaminara si según los estatutos que presentaren tratar d'un grupu políticu «totalitariu» —lo que fadría imposible la so inscripción nel rexistru de partíos—, pero l'altu tribunal devolvió-y l'espediente al gobiernu por que ésti decidiera. Naquel momentu les encuestes d'opinión refundiaben un resultáu favorable a la llegalización (un 45% a favor frente a namái un 17% en contra). [100]

A lo último el 9 d'abril, aprovechando que mediu país taba de vacaciones de Selmana Santa, el presidente Suárez tomó la decisión más venturera de tola transición: llegalizar al PCE.[93] [100] Esi día, Sábadu Santu, los comunistes salieron a la cai coles sos banderes coloraes pa celebrar que dempués de trenta y ocho años volvíen ser un partíu llegal n'España. Pero les reacciones nun se fixeron esperar. Manuel Fraga calificó la decisión de Suárez como «un auténticu golpe d'Estáu», anque pocu dempués rectificó. La más grave foi la de les Fuercies Armaes. El ministru de Marina, almirante Gabriel Pita da Veiga, dimitió y el gobiernu tuvo que recurrir a un almirante de la reserva pa cubrir el so puestu, yá que nengunu n'activu quixo sustituyi-y. El Conseyu Supremu del Exércitu espresó'l so acatamientu «en considerancia a los intereses nacionales d'orde cimeru», anque nun s'abstuvo d'espresar la so opinión contraria. Dellos otros altos mandos militares manifestaron la so opinión de que Suárez -yos mintió» na xunta que tuvieren con él el 8 de setiembre y que-yos traicionara». Con éses la llegalización del PCE convertir nun puntu neurálxicu de la transición», como lo llamó Santos Juliá, porque «foi la primer decisión política d'importancia tomada n'España dende la guerra civil ensin cuntar cola aprobación del exércitu y contra el so paecer mayoritariu».[96] El Partíu Comunista como contrapartida tuvo qu'aceptar la Monarquía como forma de gobiernu y la bandera rojigualda,[103] y les banderes republicanes sumieron de les sos mítines.[104]

A finales d'esi mesmu mes d'abril, el 28, fueron llegalizaos los sindicatos obreros, incluyíu Comisiones Obreres con fuertes vinculaciones col Partíu Comunista d'España, y la franquista Organización Sindical Española (OSE) foi reconvertida na Alministración Institucional de Servicios Socioprofesionales (AISS) que nun sumió hasta 1986.[105] El patrimoniu de OSAR como'l del Movimientu Nacional, tamién suprimíu, pasó al Estáu, incluyíos los sos medios de comunicación: 39 diarios, 40 emisores de radio, 10 revistes y una axencia de prensa (Pyresa).[106] Toos ellos constituyeron l'organismu Medios de Comunicación Social del Estáu (MCSE). Meses antes fuera suprimíu'l franquista Tribunal d'Orde Públicu «sustituyíu por una Audiencia Nacional pa xulgar delitos de terrorismu y otros d'ámbitu estatal».[107]

El 13 de mayu aterrizaba en Madrid l'avión procedente de Moscú que llevaba a bordu a Dolores Ibárruri, la Pasionaria, que volvía a España dempués d'un exiliu de 38 años.[108] A otru día otru exiliáu don Xuan de Borbón dexaba los sos derechos a la Corona española al so fíu, el rei Xuan Carlos I.[106] A finales d'esi mes de mayu Torcuato Fernández Miranda, «artífiz importante de la transición como presidente de les Cortes», presentaba la dimisión del so cargu, lo que «paeció indicar l'empiezu d'una nueva etapa política».[109]

El País Vascu caltúvose, a lo llargo de too esti periodu, en plena ebullición política. Les reivindicaciones d'amnistía política, cuantimás la selmana proamnistía del 8 al 15 de mayu na que morrieron siete persones pola represión,[110] obligaron a Adolfo Suárez a dila concediendo en distintes etapes hasta llegar a l'amnistía total d'ochobre de 1977 aprobada poles Cortes democrátiques salíes de les eleiciones de xunu.

Les eleiciones del 15 de xunu de 1977[editar | editar la fonte]

El 18 de marzu de 1977 el gobiernu promulgó'l decretu-llei que regulaba les eleiciones que se diben a celebrar en xunu. Pal Congresu de los Diputaos establecía un sistema eleutoral de representación proporcional correxíu —pola aplicación del sistema D'Hont y la fixación d'un mínimu de dos diputaos por provincia, lo que favorecía a les zones rurales en desterciu de les zones urbanes ya industriales más poblaes—[111] y llistes zarraes y bloquiaes; pal Senáu un sistema eleutoral mayoritariu y de llistes abiertes, nel que 41 escaños, de los 207, nun yeren elegibles sinón que seríen designaos direutamente pol rei.[106] Dos meses dempués solicitaren la so inscripción nel rexistru 111 partíos, de los que fueron llegalizaos 78. La prensa empezó a falar de sopa de sigles. [98]

Pola izquierda, el panorama taba apoderáu polos dos partíos históricos, el PSOE y el PCE. El primeru muncho menos enllantáu, pudiera realizar el so XXVII Congresu dientro d'España n'avientu de 1976 dempués de cuarenta años, gracies a la tolerancia del gobiernu pos entá nun fuera llegalizáu. El PSOE reafitar nesi Congresu como un partíu socialista marxista y republicanu, anque'l programa inmediatu que defendía yera moderáu —poner en marcha una serie de reformes sociales y económiques que dexaren algamar los niveles de bienestar y de proteición social que gociaben los europeos del norte d'Europa, dempués de bastantes años de gobiernos socialdemócrates—.[101][112] Nel Congresu, celebráu sol lema Socialismu ye llibertá y al qu'asistieron importantes líderes socialistes europeos como Willy Brandt y Olof Palme, ratificóse'l lideralgu del grupu sevillanu encabezáu por Felipe González y Alfonso Guerra.[69]

Pero apostándo-yos l'espaciu socialista» al PSOE atopaba'l Partíu Socialista Popular del profesor Enrique Tierno Galván amás d'otros partíos socialistes d'ámbitu rexonal» —ente los que destacaba'l Moviment Socialista de Catalunya— que formaben la Federación de Partíos Socialistes (FPS), qu'a la fin optaríen por presentar candidatures conxuntes de Unidá Socialista PSP-FPS, en llugar d'integrase nel PSOE, que se negó a formar coalición con ellos.[113]

Pela so parte el PCE, el partíu antifranquista hexemónicu, abandonara'l marxismu-leninismu y la so dependencia del Partíu Comunista de la Xunión Soviética, y agora defendía'l llamáu eurocomunismu, una vía democrática p'algamar el socialismu −escurre que compartía colos partíos comunistes italianu y francés−, anque ensin abandonar del tol modelu leninista de la Revolución d'Ochobre de 1917. Xunto al PCE y apostándo-y l'espaciu comunista» esistía un numberosu grupu de pequeñes organizaciones y partíos d'estrema izquierda que nun fueron llegalizaos y que por tanto nun pudieron presentase a les eleiciones so les sos propies sigles —Movimientu Comunista, PCE (marxista-leninista), Partíu del Trabayu d'España, Lliga Comunista Revolucionaria, Organización Revolucionaria de Trabayadores, Organización Comunista d'España (Bandera Colorada), etc.—.[113]

Per otru llau, los partíos republicanos, con una escasa implantación, tampoco fueron llegalizaos y tamién tuvieron que presentase a les eleiciones camuflaos —como foi'l casu de la histórica Esquerra Republicana de Cataluña—.[114]

Logo d'Unión de Centru Democráticu, la coalición liderada por Adolfo Suárez que ganó les eleiciones de xunu de 1977.

Na derecha la situación yera más confusa que na izquierda. Na estrema derecha'l búnker franquista apaecía bien estazáu ente diversos grupos falanxistes y Fuercia Nuevo, que se presentó a les eleiciones so la candidatura Alianza Nacional 18 de Julio. Ente los reformistes franquistes, Manuel Fraga Iribarne acabó liderando al sector que pensaba que la reforma de Suárez había alloriáu demasiáu lloñe cola llegalización del PCE y cola considerancia de les nueves Cortes como constituyentes. Asina nació, n'ochobre de 1976, una coalición llamada Alianza Popular integrada por siete exministros franquistes, moteyaos por un sector de la prensa como los siete magníficos: Manuel Fraga, Laureano López Rodó, Federico Silva Muñoz, Cruz Martínez Esteruelas, Gonzalo Fernández de la Mora, Licinio de la Fuente y Enrique Thomas de Carranza.[115][116] La pretensión de Fraga foi, según Javier Tusell, «vertebrar el franquismu sociolóxicu».[116] Un puntu de vista que comparte Julio Gil Pecharromán.[117]

Pela so parte, los reformistes franquistes que sofitaben la reforma de Suárez fundaron en payares de 1976 un partíu que llamaron Partíu Popular —tomando'l nome de los partíos democristianos europeos—. El partíu encabezáu por Pío Cabanillas y José María de Areilza defendía la opción centrista «col propósitu d'evitar la politización de la vida española en dos bloques antagónicos», según dicíase nel so manifiestu fundacional.[86] D'esti partíu surdió la idea de formar una gran coalición qu'acoyera tamién a los partíos de la oposición moderada —lliberales d'Ignacio Camuñas y Joaquín Garrigues Walker; democristianos de Fernando Álvarez de Miranda; socialdemócrates de Francisco Fernández Ordoñez—. Asina foi como nació la coalición que finalmente se llamó Unión de Centru Democráticu (UCD), a que'l so frente poner el mesmu Suárez y los principales ministros del so gobiernu —los homes del presidente—, moviendo a los fundadores del Partíu Popular —José María de Areilza foi obligáu a abandonalo—[118]. Los únicos partíos de la oposición democrática moderada que nun s'integraron na operación de UCD fueron los democristianos d'Izquierda Democrática de Joaquín Ruiz Giménez y de Federación Popular Democrática de José María Gil Robles, aliaos con dos partíos democristianos «rexonales» (Xunió Democrática de Catalunya y Unió Democràtica del País Valencià), que formaron el Equipu Demócrata Cristianu del Estáu Español. Tampoco s'integraron en UCD los nacionalistes vascos del PNV nin los nacionalistes catalanes de la Convergència Democràtica de Catalunya, liderada por Jordi Pujol. [119]

Ficheru:Eleiciones generales españolas de 1977 - distribución del voto.svg
Distribución del votu por provincies nes eleiciones xenerales d'España de 1977.

Les eleición celebraron el 15 de xunu de 1977 ensin que se produxera nengún incidente y con una participación bien alta, cercana al 80% del censu. La victoria foi para UCD, anque nun consiguió algamar la mayoría absoluta nel Congresu de Diputaos —llogró'l 34 % de los votos y 165 escaños: faltáben-y 11 pa la mayoría absoluta—.[120] La razón del so ésitu rellacionóse entós con que la coalición liderada por Suárez consiguiera capitalizar la enorme popularidá del presidente y les enormes ventayes que-y concedió la única canal de televisión qu'entós esistía n'España (TVE), según los arrogantes creitos que-y concedieron los bancos pa financiar la campaña eleutoral.[118]

El segundu trunfador foi'l PSOE que se convirtió nel partíu hexemónicu de la izquierda —al consiguir el 29,3% de los votos y 118 diputaos— desbancando per ampliu marxe al PCE —que llogró'l 9,4% de los votos y quedóse en 20 diputaos— a pesar de que yera'l partíu que soportara'l mayor pesu na llucha antifranquista —tamién quedó desbancado el PSP de Tierno Galván que namái llogró seis diputaos y el 4% de los votos—. L'otru gran ganáu de les eleiciones, xunto col PCE, foi l'Alianza Popular de Fraga que namái llogró'l 8,3% de los votos y 16 diputaos —13 de los cualos fueren ministros con Franco—[121], anque l'escalabru mayor carecer la democracia cristiana de Ruiz Giménez y Gil Robles que nun llogró nengún diputáu. [122] Una de les razones del fracasu de la democracia cristiana foi que la xerarquía de la Ilesia católica nun la sofitó; otra foi que'l so programa nun conectó col so eleutoráu potencial. [112] Per otru llau, nin la estrema derecha —que namái llogró en xunto 192.000 votos—[123] nin la estrema izquierda consiguieron representación parllamentaria. [111]

Tres les eleición dibuxó un sistema de partíos llamáu de «bipartidismu imperfectu», onde dos grandes partíos o coaliciones (UCD y PSOE), que s'asitiaben escontra'l centru políticu, recoyeren el 63% de los votos y partíense más del 80% de los escaños (283 de 350), y otros dos partíos o coaliciones asitiábense, con muncho menores sofitos, nos estremos —AP na derecha, PCE na izquierda—. La esceición al bipartidismu imperfectu constituyir el País Vascu, onde la PNV consiguió 8 escaños, y Cataluña onde'l Apaute Democràtic per Catalunya encabezáu Jordi Pujol llogró 11.[122][124]

El segundu gobiernu d'Adolfo Suárez (1977-1979): la construcción del sistema democráticu[editar | editar la fonte]

Suárez decidió gobernar en minoría, pos nun podía formar coalición con Alianza Popular poles sos resonancies franquistes, esperando llograr alcuerdos puntuales con otres fuercies polítiques. Foi según nació'l consensu, «nuevu vocablu que s'incorporaría dende entós al léxicu políticu castellán de la transición española a la democracia».[125]

El presidente nun esperó a l'apertura de les Cortes pa formar el so primer gobiernu escoyíu democráticamente. La composición del mesmu guardó l'equilibriu ente los diversos grupos que s'integraren en UCD —Joaquín Garrigues Walker y Ignacio Camuñas, de los lliberales; Landelino Lavilla, Marcelino Oreja, José Manuel Otero Novas y Íñigo Cavero, de los democristianos; Francisco Fernández Ordóñez y Juan Antonio García Díez, col economista independiente Enrique Fuentes Quintana, propuestu por ellos, de los socialdemócrates—, anque los puestos clave acutar pa persones del so enfotu –Fernando Abril Martorell, Rodolfo Martin Villa, y el xeneral Manuel Gutiérrez Mellado, qu'asumió la nueva cartera de Defensa, qu'unificaba los trés ministerios militares del franquismu, polo qu'esti xeneral foi l'únicu militar nel gobiernu—.[126][127] [128]

La Llei d'Amnistía y el pactu del olvidu»[editar | editar la fonte]

Marcelino Camacho, diputáu comunista y líder de Comisiones Obreres.

La midida que los diputaos de les Cortes recién escoyíes consideraron más urxente foi la de promulgar una llei d'amnistía total que punxera en llibertá a los presos qu'inda quedaben nes cárceles por delitos «de motivación política», incluyíos los «de sangre». Llei que nun cuntó col respaldu del franquismu sociolóxicu representáu por Alianza Popular, que finalmente s'abstuvo al nun considerala «una bona medicina».[129] Con esta llei tratar de dar per acabada una reivindicación bien antigua de la oposición antifranquista, pero'l problema que se-y plantegaba agora ye qu'esta amnistía tamién diba amparar a les persones que cometieren delitos mientres la represión franquista —y que podríen ser denunciaes agora que se gociaba de llibertá— polo qu'una vegada aprobada la llei yá non podríen pidise responsabilidaes poles violaciones de los derechos humanos cometíes polos aparatos de represión de la dictadura. La izquierda favoreció esta especie de «pactu del olvidu» —que non d'amnesia coleutiva, sinón de «echar al olvidu», según Santos Juliá— y el proyeutu de Llei d'Amnistía foi «presentáu conjuntamente —signu de los tiempos— polos grupos centrista, socialista, comunista, minoríes vasca y catalana, mistu y socialistes de Cataluña».[130] El diputáu comunista Marcelino Camacho, encarceláu mientres la dictadura, esplicar asina: «(...) la primer propuesta presentada nesta Cámara foi precisamente fecha pola Minoría Parllamentaria del Partíu Comunista y del PSUC el 14 de xunetu y empobinada precisamente a esta amnistía. Y nun foi un fenómenu de la casualidá, señores y señores Diputaos, ye la resultancia d'una política coherente y consecuente qu'empieza cola política de reconciliación nacional del nuesu Partíu(...) Nós considerábamos que la pieza capital d'esta política de reconciliación nacional tenía que ser l'amnistía. ¿cómo podríamos reconcilianos los que tuviéramos matando los unos a los otros, si nun borrar esi pasáu d'una vez pa siempre?».[131] Y Xabier Arzallus en nome del PNV sorrayó la llucha del pueblu vascu p'algamar l'amnistía y añadió que «la reconcialiación nun tien d'almitir nengún protagonismu». En pallabres de Santos Juliá esta amnistía foi plantegada pola oposición franquista muncho primero del entamu de la transición y foi pensada por «quien sufriéndolo [la guerra civil y el franquismu], recitaron esi pasáu como guerra fratricida» siendo a ellos a quien se debe la insistencia d'echar al olvidu'l pasáu de la guerra civil».[132]

El 21 d'avientu de 1977 el gobiernu de UCD suprimió la fiesta del 18 de xunetu». Según Julio Gil Pecharromán, naquel momentu «munchos tuvieron la certidume de que Franco y el franquismu yeren yá parte de la Historia d'España».[133]

Los Pactos de la Moncloa[editar | editar la fonte]

Palaciu de La Moncloa, sede de la Presidencia del Gobiernu d'España dende 1976.

El gobiernu de Suárez nun encetara la crisis económica empecipiada en 1974 por cuenta de la prioridá concedida al procesu de transición política. El nuevu ministru de Economía Fuentes Quintana propunxo la firma d'un gran «pactu social» que compensara con meyores sociales y delles reformes xurídicu-polítiques —qu'incluyíen la despenalización del adulteriu o de los anticonceutivos[134] les dures midíes d'axuste que se teníen que tomar pa estabilizar la economía y amenorgar la inflación, considerada como'l principal problema: l'amenorgamientu del déficit públicu y l'establecimientu de la norma de que les xubíes salariales apautar en función de la inflación prevista, non de la pasada como asocedía hasta entós.[135][136] La propuesta de pactu tamién tenía un componente políticu pos pretendía asegurar un clima de paz social suficiente p'aldericar la nueva Constitución.[137]

La propuesta foi bien acoyida polos partíos de la oposición —especialmente pol PCE, qu'abogaba pola formación d'un gobiernu de concentración nacional[134] y toos ellos xunto con UCD acabaron axustando y roblando el 27 d'ochobre de 1977 los Pactos de la Moncloa, llamaos asina pol llugar onde se llevó a cabu l'actu de la firma —el palaciu de La Moncloa, la nueva sede del gobiernu en Madrid—.[138][139]. Anque los alcuerdos afectaben direutamente a la rellación ente empresarios y trabayadores, nengunu de los dos sectores fueron consultaos.[140]

La resultancia de los pactos foi que se llogró estabilizar la economía y controlar la inflación −del 26,4% de 1977 pasar al añu siguiente al 16,5 —[141], y a cambéu aumentó'l gastu social —subsidiu de desemplegu, pensiones, gastos n'educación y sanidá— gracies a la reforma fiscal que punxo en marcha'l ministru Francisco Fernández Ordóñez. En paralelu a la negociación de los Pactos, el sector empresarial que s'atopaba güérfanu de sofitos, empezó a entamase, creándose en marzu de 1977 el Círculu d'Empresarios[142] y en xunu la patronal CEOE.[143] Sicasí la conflictividá llaboral nun menguó y el númberu de fuelgues siguió aumentando hasta algamar el so puntu culminante en 1979. Entós empezaron a baxar gracies al Alcuerdo Marcu Interconfederal robláu en xunetu per UXT y pola acabante crear patronal CEOE, y al que s'opunxo Comisiones Obreres.[144]

La cuestión rexonal»[editar | editar la fonte]

Otru problema urxente que'l gobiernu Suárez y les nueves Cortes tuvieron qu'encetar foi la «cuestión rexonal», una y bones les demandes d'autogobiernu per parte del Cataluña y del País Vascu nun almitíen más demorances. Nel casu de Cataluña, el Consell de Forces Polítiques de Catalunya venía reclamar dende la so constitución n'avientu de 1975, y tres les eleición tolos parllamentarios catalanes sacante unu pidieron al gobiernu que restableciera'l Estatutu d'Autonomía aprobáu pola República.[145] Pero Suárez optó por contautar col presidente de la Xeneralidá republicana nel exiliu, Josep Tarradellas, con quien s'entrevistó'l 27 de xunu[146] y tres una trabayosa negociación ésti pudo tornar a Barcelona dempués de que'l gobiernu aprobara un decretu-llei de 29 de setiembre de 1977 que restableció «provisionalmente» la Xeneralidá anque ensin faer referencia al Estatutu de 1932 y ensin atribuciones específiques que fueren más allá de les mesmes de les diputaciones provinciales. Dellos parllamentarios catalanes acabante escoyer criticaron l'alcuerdu ente Tarradellas y el gobiernu porque nun se restableció l'autonomía de Cataluña, una cuestión que se dexaba pa más palantre, una vegada que s'aprobara la nueva Constitución.[144][147]

Nel casu del País Vascu, Suárez intentó llegar al mesmu alcuerdu col lehendakari nel exiliu Jesús María Leizaola pero ésti nun aceptó, polo que'l gobiernu tuvo qu'axustar cola Asamblea de Parllamentarios Vascos —integrada por 12 diputaos de los partíos d'ámbitu estatal, y 8 de la PNV y 1 Euskadiko Ezkerra—. Una primer torga surdió cuando los diputaos de UCD per Navarra, qu'ostentaben la mayoría nesi territoriu, negar a integrase na Asamblea de Parllamentarios Vascos, al contrariu de lo que fixeron los diputaos per Navarra del PSOE y de la PNV. Finalmente n'avientu de 1977 constituyóse'l Conseyu Xeneral Vascu, escluyida Navarra, so la presidencia del socialista Ramón Rubial, anque como nel casu de Cataluña tampoco foi restablecíu'l Estatutu d'Autonomía aprobáu pola República.[148][147]

La concesión d'un réxime de «preautonomía» a Cataluña y al País Vascu, afaló o «espertó» —nes rexones qu'escarecíen de tradición histórica nesti aspeutu, que yeren la mayoría— los movimientos autonomistes» que'l gobiernu enrió dando en la constitución d'órganos de preautonómicos en toles rexones que la reclamaren, anque les llendes d'éstes dieron llugar a delles tensiones, sobremanera coles que taben constituyíes por una única provincia, como Cantabria, La Rioxa o la Rexón de Murcia.[149] Según Javier Tusell el «espertar» autonomista foi obra «de la clase política dirixente qu'acabó tresmitiéndola al restu de la sociedá».[150] Per otru llau, como señaló Santos Juliá, «la forma puramente pragmática d'atender les demandes autonómiques de toles rexones dexó pendiente pa dempués de la Constitución un cúmulu de problemes qu'acabaríen per avafar l'ésitu llográu pol gobiernu nos sos tratos colos nacionalismos históricos. Pos lo que taba en discusión —pero nunca s'aldericó espresamente— con estos procesos yera si la constitución final del Estáu quedaría so la lóxica federal o si les autonomíes catalano y vascu -y seique gallega- recibiríen un tratamientu especial. Finalmente impúnxose, entá evitando la denominación, la lóxica federalista...».[151]

El terrorismu d'ETA, el GRAPO y l'estrema derecha[editar | editar la fonte]

Sello d'ETA.

A pesar de que la Llei d'Amnistía punxo en llibertá a tolos «presos d'ETA presos vascos», ETA non yá nun abandonó la llucha armada» sinón qu'amontó'l númberu d'atentaos terroristes —el mesmu día d'ochobre de 1977 nel que les Cortes aprobaron la llei, ETA asesinó a trés persones[147] y al añu siguiente perpetó 71 atentaos cola resultancia de 85 muertos—, colo que nun se cumplieron n'absolutu les mires de qu'una vegada instaurada la democracia y llograda l'amnistía total» el terrorismu diría menguando hasta sumir. Les aiciones» d'ETA atoparon cierta comprensión na PNV y ente amplios sectores de la Ilesia vasca que, según Santos Juliá, acoyó «como héroes y mártires d'una causa sagrada a los militantes d'ETA muertos n'enfrentamientos cola policía o a resultes de la esplosión de los sos propios artefautos». Amás, según Juliá, «l'aición represiva de les fuercies de policía y guardia civil contribuyó a crear en redol a ETA un ampliu sofitu social ente la población nueva»[149] Asina, según Javier Tusell, bona parte de la sociedá vasca consideraba a los militantes d'ETA «como heroicos lluchadores antifranquistes». Según una encuesta realizada a finales de los setenta, ente un 13% y un 16% de los vascos consideraba a los miembros d'ETA como patriotes y ente un 29% y un 35% como idealistes.[152]

El recursu a la violencia p'algamar los sos oxetivos tamién foi utilizáu por otros grupos nacionalistes, anque nengún llogró «el nivel de profesionalidá y eficacia y el sofitu social qu'algamó ETA». Foi'l casu del Movimientu pola Autodeterminación ya Independencia del Archipiélagu Canariu, del grupu independentista catalán Terra Lliure y, más tarde, el del Exército Guerrilheiro do Povo Galego Ceive, anque la so actividá foi bien curtia y amenorgada.[153]

El GRAPO siguió actuando, anque nunca llegó a cuntar con más de dos o tres grupos operativos, y tampoco desparecieron l'actuaciones violentes de la estrema derecha, perpetaes polos Guerrilleros de Cristu Rei o pola Alianza Apostólica Anticomunista, copia de l'Alianza Anticomunista Arxentina o Triple A, que cuntaron cola complicidá de sectores involucionistas de la policía. [153]

El discutiniu y aprobación de la nueva Constitución[editar | editar la fonte]

Según la Llei pa la Reforma Política les Cortes escoyíes el 15 de xunu de 1977 nun teníen espresamente'l calter de constituyentes. Sicasí, como la llei derogaba de fechu el restu de Lleis Fundamentales del Reinu faíase necesariu ellaborar una Constitución que les sustituyera, polo que les Cortes portáronse como si fueren constituyentes, anque ensin poner en cuestión la Monarquía. El gobiernu Suárez pretendió ellaborar pola so cuenta un proyeutu de Constitución que presentaría a les Cortes, pero la firme oposición de socialistes y comunistes obligó-y a rectificar y aceptar la creación d'una Comisión d'Asuntos Constitucionales nel Congresu de Diputaos que sería la encargada d'ellaborar el proyeutu de Constitución que depués sería aldericáu nel plenu de la Cámara, pal so posterior alderique nel Senáu. La Comisión de la mesma nomó una ponencia de siete miembros por que presentara un anteproyeutu. Formar trés diputaos de UCD —Miguel Herrero y Rodríguez de Miñón, José Pedro Pérez Llorca y Gabriel Cisneros—, unu del PSOE —Gregorio Peces Barba—, unu del PCE-PSUCJordi Solé Tura—, unu d'Alianza PopularManuel Fraga Iribarne— y unu poles minoríes vasca y catalana —Miquel Roca i Junyent—.[154]

Los socialistes vencieron unu de los dos puestos que-yos correspondíen a Miquel Roca por que'l nacionalismu catalán tuviera representáu na ponencia, pero pela so parte UCD negar a vencer a la PNV unu de los trés que-y pertenecíen polo que nun hubo nengún representante del nacionalismu vascu na mesma,[155] anque la PNV nun taba dispuestu a vencer na so aspiración a que fuera reconocida la soberanía del pueblu vascu», cola que nun taba d'alcuerdu nengún otru grupu políticu.[156]

La ponencia realizó los sos trabayos so la confidencialidad más estricta, a resguardu de la vista del públicu —al contrariu de los asocedíu cola Constitución de 1931—, lo que facilitó que se produxeren concesiones mutues ente los diversos partíos pa llegar a un testu constitucional que satisfixera a toos.[157] Los ponentes propunxéronse llograr un testu de consensu que fuera aceptable pa les grandes fuercies polítiques por que cuando éstes alternárense nel gobiernu nun tuvieren que camudar la Constitución.[155] Con éses como señaló Javier Tusell, «a diferencia de asoceder n'España nos años trenta, nos años setenta hubo un consensu xeneralizáu sobre la necesidá d'un testu constitucional que tuviera'l sofitu de la inmensa mayoría de los grupos políticos. A él llegó tres dieciocho meses y al traviés d'un testu de más de 160 artículos. Pero'l final feliz nun tien de faer escaecer la dificultá d'un procesu del que son testimoniu tantu esa duración como'l llargor de la Constitución».[156] Mientres UCD dexó ante les demandes de la izquierda d'un testu ampliu nel que se reconocieren tolos derechos y llibertaes fundamentales, el PSOE y el PCE arrenunciaron a la forma republicana d'Estáu en favor de la monarquía ensin que mediara la convocatoria d'un plebiscitu específicu sobre la tema; en pallabres de Santu Juliá nel PSOE'l «implícitu monárquicu yera vieyu, de más de 30 años, pero xunto a él siempres caltuvieron la esplícita afirmación republicana» y el PCE «nun punxo torga dalguna a una definición que topetaba cola so anterior historia» dedicándose en collaboración con Alianza Popular a que los poderes de la Corona fueren práuticamente nulos.[157] El PSOE caltuvo formalmente la so enmienda a favor de la República, pero cuando se produció la votación de la mesma abstuvo, «una rebuscada fórmula que-y dexaba aceptar la monarquía… ensin pronunciase a favor de la mesma», según l'historiador David Ruiz.[158]

Per otra parte, los partíos d'ámbitu estatal almitieron la propuesta del nacionalista catalán, Miquel Roca, d'introducir el términu nacionalidáes na Constitución, anque foi refugáu por un sector de UCD y de AP cuando se producieron les primeres filtraciones del anteproyeutu. Unu de los momentos más críticos, que tuvo a puntu de romper el consensu foi'l discutiniu del artículu 27 rellacionáu cola cuestión relixosa, pero finalmente llegaríase a una redaición consensuada na que se reconocía la «llibertá d'enseñanza» y la llibertá de creación de centros docentes» —y por tanto, el derechu de la Ilesia Católica a caltener los sos centros relixosos—, pero almitíase que «los profesores, los padres y, nel so casu, los alumnos van intervenir nel control y xestión de tolos centros sosteníos pola Alministración con fondos públicos» —esto ye, non yá los centros estatales, sinón tamién los centros privaos o relixosos subvencionaos pol Estáu—.[159]

Otres temes conflictives, como'l derechu de fuelga, el albuertu, la pena de muerte, la intervención del Estáu na economía o les autonomíes, fueron alcordaos por aciu concesiones d'unu y otru llau o por aciu el recursu a redacciones ambigues de los artículos, como asocedió col albuertu —la propuesta socialista de «toles persones tienen derechu a la vida» foi sustituyida por toos tienen derechu a la vida», lo que contentaba tanto a los antialbortistas de UCD, que nesi toos» incluyíen al fetu, como a los socialistes proabortistas, que nun lo incluyíen—.[160]

Papaleta a favor del del referendu pa la ratificación de la Constitución española.

La ponencia acabó los sos trabayos n'abril de 1978 y la Comisión d'Asuntos Constitucionales empezó a aldericar l'anteproyeutu'l 5 de mayu. Pero la verdadera negociación llevar al marxe de la comisión Fernando Abril Martorell en nome de UCD y del gobiernu y el vicesecretariu xeneral del PSOE Alfonso Guerra, que s'axuntaron en priváu pa consensuar les temes conflictives, lo que dexó la rápida aprobación de los artículos del anteproyeutu por centristes y socialistes que sumaben 30 diputaos d'un total de 36 miembros. El consensu ampliar a comunistes y a nacionalistes catalanes qu'apurrieron les sos propies propuestes, pero una parte d'Alianza Popular y la PNV nun se sumaron al mesmu.[161] Hubo un intentu d'última hora d'Abril Martorell por que los nacionalistes vascos sumar al consensu proponiéndo-yos añedir una enmienda qu'aludiera a les llibertaes históriques, pero la PNV siguió esixendo la reconocencia de la soberanía nacional de los vascos, polo que nun se llegó a nengún alcuerdu.[162]

Un sector d'Alianza Popular refugó ente otres coses la incorporación del términu nacionalidaes y la PNV nun consideró abonda como reconocencia de los derechos del pueblu vascu» lo que dicía la disposición adicional primer: «La Constitución ampara y respeta los derechos históricos de los territorios forales. L'actualización xeneral de dichu réxime foral va llevar a cabu, nel so casu, nel marcu de la Constitución y de los Estatutos d'Autonomía».[160]

Finalmente'l 31 d'ochobre de 1978 foi votáu nel Congresu y nel Senáu'l proyeutu de Constitución. Nel Congresu votaron a favor 325 diputaos, 6 en contra cinco diputaos de AP y el diputáu d'Euskadiko Ezkerra— y 14 abstuviéronse —los 8 diputaos de la PNV, más 6 de AP y del grupu mistu—.[163] Nel Senáu sofitar 226 senadores y votaron en contra 5. La Constitución llogró asina un enorme respaldu parllamentariu.[155]

El 6 d'avientu de 1978 la Constitución foi sometida a referendu, siendo aprobada pol 88% de los votantes, y refugada pol 8%, con una participación del 67,11 % del censu, diez puntos inferior a la del referendu sobre la Llei pa la Reforma Política, de dos años antes. Nel País Vascu la campaña astencionista promovida pol PNV tuvo ésitu polo qu'ellí la Constitución foi aprobada namái pol 43,6% del censu eleutoral.[164] Tamién foi nel País Vascu onde se rexistró un mayor porcentaxe de votos negativos (el 23,5%). Una situación distinta a la de Cataluña, onde'l nivel de participación foi similar al del restu d'España, y los votos afirmativos superaron el 90%.[165]

La constitución de 1978, a diferencia de la de 1931, foi la única constitución española que foi refrendada y sofitada pol pueblu español por aciu referendu.[166]

El tercer gobiernu de Suárez, el 23-F y el gobiernu de Calvo Sotelo (1979-1982)[editar | editar la fonte]

Les eleiciones xenerales y les municipales de 1979[editar | editar la fonte]

Aprobada la Constitución, Adolfo Suárez decidió eslleir les Cortes y convocar nueves eleiciones. Los dos fuercies polítiques mayoritaries reforzárense nel añu anterior —UCD convirtiéndose en partíu políticu nel so primer Congresu celebráu n'ochobre; el PSOE unificando'l socialismu español al absorber al Partíu Socialista Popular de Tierno Galván y a otros partíos socialistes d'ámbitu rexonal— y aspiraben a ganar. Por eso na campaña eleutoral quedó soterráu'l consensu y los ataques ente los dos partíos fueron frecuentes —nuna intervención en televisión Suárez llegó a dicir que lo que taba en xuegu yera «nin más nin menos que la mesma definición del modelu de sociedá en qu'aspiramos a vivir»—.[167][168]

Una novedá de la campaña foi'l papel preponderante que xugó la televisión pa espublizar los mensaxes de los partíos en desterciu de los mítines que'l so númberu baxó drásticamente respectu de les eleiciones de 1977, [169] anque dellos historiadores atribuyir al desencantu».[168]

El resultancia de les eleiciones nun satisfixo a nengún de los dos grandes partíos yá que les coses quedaron como taben en 1977. UCD volvió ganar —llogró'l 34,3% de los votos—, pero ensin algamar la mayoría absoluta como pretendía —consiguió 168 diputaos—, y el PSOE nun ameyoró sensiblemente les sos resultancies y siguió na oposición —quedar nel 30% de los votos y llogró namái trés diputaos más, pasando de 118 a 121, a pesar de qu'absorbiera al PSP de Tierno Galván—. Lo mesmo asocedió con AP —que se presentó sol nome de Coalición Democrática y esanició de les sos candidatures a los exministros franquistes, escluyíu Fraga— y el PCE, que tampoco ganaron posiciones —el PCE llogró'l 10,6% de los votos y 23 escaños, ente que AP baxaba al 5,6% y perdía 7 diputaos, pasando de 16 a 9, un resultáu que tuvo a puntu de provocar que Fraga abandonara la política—. Amás aumentó l'astención al respeutive de les de 1977 –pasó del 21 al 32 per cientu atribuyéndose a lo qu'entós s'empezar a llamar el desencantu» de los españoles cola clase política al nun resolver los dos grandes problemes que más-yos esmolecíen: la crisis económica y el terrorismu. [170][171][172]

Enrique Tierno Galván na manifestación del 1 de Mayu pocu dempués de ganar les eleiciones a l'alcaldía de Madrid. A la so izquierda'l comunista Ramón Tamames, que sería'l primera teniente d'alcalde, en virtú del pactu suscritu pol PCE y el PSOE.

Confirmábase'l bipartidismu imperfectu —UCD y PSOE llograren dos tercios de los votos y más del 80% de los escaños— pero los resultaos ufiertaron delles novedaes al respeutive de 1977: los nacionalistes vascos radicales llograron representación parllamentaria —Herri Batasuna, al que se consideraba "brazu políticu" d'ETA-Militar, y Euskadiko Ezkerra, venceyada a ETA políticu-militar—; el Partíu Socialista d'Andalucía consiguió cinco diputaos y otros partíos "rexonales" como Unión del Pueblu Canariu, Unión del Pueblu Navarro y Partíu Aragonés Rexonalista, unu cada unu; Esquerra Republicana de Cataluña, que pudo presentase coles sos propies sigles, tamién consiguió representación; y la candidatura d'estrema derecha Unión Nacional encabezada por Blas Piñar llogró un escañu per Madrid.[173][174]

Un mes dempués de les xenerales tuvieron llugar les primeres eleiciones municipales dende la II República, que se saldaron esta vegada cola victoria de la izquierda, qu'ocupó les alcaldíes de la mayoría de les grandes ciudaes gracies a los pactos postelectorales que suscribieron el PSOE y el PCE. Mientres los socialistes Enrique Tierno Galván y Narcís Serra, ocupaben les alcaldíes de Madrid y de Barcelona, respeutivamente, el comunista Julio Anguita convertir nel primer alcalde comunista d'una gran ciudá española de tola so historia.[175]

A partir d'entós, según David Ruiz, «la vida municipal cobraría enorme puxanza», a pesar de los escasos medios económicos y personales con que cuntaben los conceyos, «dexando'l saneamientu y arreglamientu de los espacios urbanos, racionalizando la circulación nellos y favoreciendo la recuperación de tradiciones y fiestes populares».[176]

La crisis del PSOE y el fortalecimientu del lideralgu de Felipe González[editar | editar la fonte]

Nun consiguir la victoria nes eleiciones xenerales supunxo una fonda decepción nel senu del PSOE y abrió l'alderique internu sobre cómo consiguila. El sector más a la izquierda del partíu abogaba por abandonar la contemporización cola derecha, ente que la direición defendía que l'asunción d'una política radical alloñaría al partíu de la posibilidá d'algamar el poder. Pa ello debía esaniciar la definición del PSOE como un partíu marxista». La confrontación de los dos postures producir nel XXVIII Congresu del PSOE que se celebró en mayu de 1979, namái un mes dempués de celebrase les eleiciones municipales, y qu'abrió una grave crisis.[177]

Luis Gómez Llorente y Pablo Castellano, dirixentes socialistes qu'encabezaron la oposición a la eliminación del marxismu nel XXVIII Congresu del PSOE.

Nel Congresu la mayoría de los delegaos oponer a la propuesta de la direición d'esaniciar el marxismu de la definición del partíu —un partíu «de clase, de mases, marxista y democráticu» alcordárase nel Congresu de Suresnes—, como yá fixeren la mayoría de los partíos socialistes europeos mientres los dos décades anteriores, col argumentu de que l'arrenunciu al marxismu yera un requisitu imprescindible pa poder ganar les eleiciones. En cuanto conocióse la resultancia de la votación el secretariu xeneral Felipe González y el restu del comité executivu presentaron la dimisión. Sicasí, los socialistes que defendieren el caltenimientu del marxismu, encabezaos por Luis Gómez Llorente, Francisco Bustelo y Pablo Castellano nun presentaron una candidatura alternativa a la direición del partíu, polo que se tuvo que nomar una comisión xestora hasta la celebración d'un Congresu Estraordinariu pasáu'l branu.[178][177] Como señaló Javier Tusell, la «indigencia estratéxica de la izquierda del partíu» —al nun prever la dimisión de González— tuvo de resultes la esaltación del secretariu xeneral dimitíu, provocando «ente los militantes una especie de sentimientu de orfandad».[179]

Nel Congresu Estraordinariu celebráu en setiembre de 1979 Felipe González foi aclamáu polos delegaos y el marxismu foi esaniciáu de la definición del partíu —a partir d'entós definióse como «de clase, de mases, democráticu y federal» que «asume'l marxismu como un preséu teóricu, críticu y non dogmáticu, pal analís de la realidá social, recoyendo les distintes aportaciones, marxistes y non marxistes, que contribuyeron a faer del socialismu la gran alternativa emancipadora del nuesu tiempu y respetando dafechu les creencies personales»—[180]. Según David Ruiz, el cambéu que se produció ente un Congresu y otru debió al cambéu que s'introdució nos estatutos del partíu nel sentíu de primar les delegaciones provinciales sobre les locales, lo que dexó un mayor control de la eleición de los delegaos per parte del aparatu del partíu empobináu pol número dos del PSOE Alfonso Guerra —de fechu el númberu de delegáu pasó d'unos mil a daqué más de cuatrocientos—[181]. La resultancia foi'l reforzamientu del lideralgu de Felipe González y la culminación de la «refundación» del PSOE empecipiada cinco años antes nel Congresu de Suresnes y favorecida polos grandes partíos socialistes europeos. Arreglada la crisis el PSOE endureció la so campaña d'oposición al gobiernu de UCD y n'especial al so presidente. Felipe González llegó a emponderar a Manuel Fraga, a quien-y cabía l'Estáu na cabeza», pa zaherir a Suárez.[182]

El cambéu ideolóxicu del PSOE tamién se debió a qu'a diferencia de los años trenta la mayoría de los sos afiliaos yá nun yeren obreros industriales y agora cuntaba con sofitos importantes ente les clases medies.[183]

La cuestión autonómica»[editar | editar la fonte]

El peneuvista Carlos Garaikoetxea, presidente del Conseyu Xeneral Vascu, qu'axustó con Suárez el Estatutu de Gernika.

Como en 1977 Suárez optó por formar un gobiernu en minoría que recurriría a alcuerdos puntuales coles distintes fuercies polítiques, especialmente los andalucistes y el restu de rexonalistes, pa sacar alantre los sos proyeutos de llei. Suárez rehuyó l'alderique de invistidura, «lo que suponía un testimoniu de les sos medranes a l'actuación ante'l Congresu».[184]

La cuestión más urxente que tuvo qu'encetar foi la «autonómica», pos tanto catalanes como vascos reclamaben la tramitación inmediata de los sos respeutivos proyeutos d'estatutu, el de Sau y el de Gernika.[185]

Cartelu de Herri Batasuna pidiendo l'astención nel reférendum sobre'l Estatutu de Gernika celebráu'l 25 d'ochobre de 1979.

Nel branu de 1979 Suárez axustó col nuevu presidente del Conseyu Xeneral Vascu, el nacionalista vascu Carlos Garaikoetxea, l'Estatutu del País Vascu, algamando un alcuerdu, lo que constituyó un enorme ésitu yá que s'entendió que yera la vía pola que la PNV incorporar a la Constitución. Nel testu final reconocióse un ampliu nivel d'autogobiernu, cola creación d'una policía propia, por casu, y restableciéronse los conciertos económicos. El 25 d'ochobre foi sometíu a referendu nel que participó'l 59,7% del censu, resultando aprobáu por una peramplia mayoría.[186][187]

Tamién remató con ésitu la negociación del Estatutu d'Autonomía de Cataluña, que llogró un nivel similar d'autogobiernu —anque ellí nun s'aplicaría'l réxime de conciertos— y unes instituciones mesmes similares. Foi sometíu a referendu el mesmu día que'l del País Vascu, resultando aprobáu con una participación eleutoral similar a la del referendu vascu.[186]

Poco dempués celebraríense les primeres eleiciones a los parllamentos respeutivos, que dieron la victoria a los nacionalistes de la PNV nel País Vascu —con Carlos Garaikoetxea como nuevu lehendakari— y a los nacionalistes de Convergència en Cataluña —con Jordi Pujol como nuevu Presidente de la Xeneralidá—.[188][189][190]

L'aprobación de los Estatutos vascu y catalán —y el discutiniu del gallegu— disparó les mires autonómiques de munches rexones p'aportar a l'autonomía pola vía rápida del artículu 151 de la Constitución y algamar asina'l mayor nivel de competencies posible dende'l primer momentu y tener un Parllamentu y un tribunal de Xusticia mesmos —lo que pola vía lenta del artículu 143 namái se consiguiría dempués de cinco años d'autonomía—. Ante la perspeutiva de que se desencadenara un carrusel» de referendus autonómicos el gobiernu decidió «racionalizar» el procesu.[191]

El problema plantegar n'Andalucía onde yá se dieron los primeros pasos qu'establecía l'artículu 151 —los ocho diputaciones y trés cuartes partes de los conceyos solicitaren l'Estatutu— polo que'l gobiernu viose obligáu a convocar el referendu autonómicu encamentando coles mesmes l'astención de los votantes, lo que motivó la dimisión del ministru de cultura, l'andaluz Manuel Clavero Arévalo. El PSOE y los andalucistes del PSA, sicasí, fixeron campaña a favor del sigo. El referendu celebró'l 28 de febreru de 1980 y la resultancia foi que la iniciativa autonómica foi aprobada pola mayoría absoluta de los eleutores censaos nes 8 provincies andaluces, sacante na d'Almería, lo que supunxo un desastre pal gobiernu y pa UCD.[188] El beneficiariu foi'l PSOE qu'a partir d'entós convirtióse na fuercia político hexemónica n'Andalucía.[192]

La descomposición de UCD y la dimisión de Suárez[editar | editar la fonte]

El revés que sufrió UCD n'Andalucía sumar a la derrota nes eleiciones municipales y nes autonómiques de Cataluña y el País Vascu. A ello añadió l'agravamientu de la situación económica por cuenta de la «segunda crisis del petroleu» de 1979 —superóse'l millón de paraos—, el recrudecimiento de les aiciones terroristes d'ETA qu'en 1979 y 1980 marcaron el puntu álgido de la so actividá —174 muertos n'atentaos perpetaos por ETA nesos dos años, bona parte d'ellos militares.—, el creciente «desencantu» ciudadanu, etc.[188][193]

Adolfo Suárez en 1980.

Tou esto acabó acentuando les diferencies polítiques ente los grupos qu'integraben UCD sobre diversos temes, como la política esterior —Suárez paeció que pretendía integrar a España nel bloque de los países ensin alliniar y non na OTAN—, la educativa —sobre'l financiamientu de los colexos privaos relixosos—, el divorciu —a que la so llegalización oponer el sector democristiano al igual que la Ilesia Católica—, l'autonomía universitaria, la televisión privada, etc. Estes discrepancies provocaron l'apertura d'una crisis de gobiernu a mediaos d'abril de 1980 que se saldó cola formación d'unu nuevu que'l so home fuerte yera l'amigu del presidente, Fernando Abril Martorell.[194][195][196]

Cuando a principios de mayu'l nuevu gobiernu diba ser presentáu nes Cortes, el PSOE, superada yá la so crisis interna, presentó una moción de censura na que Felipe González ufiertábase como alternativa de gobiernu con un programa d'afitamientu de la democracia y de reformes sociales. Anque nun consiguió que la moción de censura saliera alantre —lo que yera previsible dada la correlación de fuercies qu'esistía nel Congresu de Diputaos—, Felipe González salió bien fortalecíu y pasó a ser el líder políticu meyor valoráu en toles encuestes d'opinión, desbancando per primer vegada a Adolfo Suárez qu'ocupaba esi puestu dende 1976. [194] L'alderique de la moción de censura celebráu'l 30 de mayu foi retresmitíu per televisión a tol país y el PSOE confirmar dende entós como una verdadera alternativa de gobiernu.[197] Les encuestes asitiaron yá al PSOE per delantre de UCD n'intención de votu.[196]

Suárez salió bien debilitáu de la moción de censura socialista —«la opinión pública comenenciuda pudo contemplar en direutu'l llaceriosu estáu políticu en que s'atopaba'l presidente Suárez, mientres Felipe González algamaba momentos estelares nes sos intervenciones», afirma David Ruiz—[197] lo que foi aprovecháu polos barones del so propiu partíu pa impone-y la participación nel gobiernu. Asina ye como se formó en setiembre de 1980 el tercer gobiernu de Suárez dende les eleiciones de 1979 y del que salió l'anterior home fuerte Fernando Abril Martorell. Sicasí, el sector democristiano nun quedó satisfechu y empecipió «una rebelión en toa regla», según Santos Juliá, como pudo comprobase mientres la eleición del nuevu voceru del grupu parllamentariu nel Congresu de Diputaos nel que llograron que'l so candidatu Miguel Herrero y Rodríguez de Miñón imponer al del gobiernu, por 103 votos contra 45.[198]

La eleición d'Herrero de Miñón punxo n'evidencia la debilidá de Suárez dientro del so propiu partíu, lo que coincidió con un deterioru de la situación económica, una brutal medría de los atentaos terroristes d'ETA —en namái dos selmanes d'ochobre fueron asesinaos trés policías, trés guardias civiles, un militar, dos civiles y un miembru de la executiva de UCD en Guipúzcoa—, y los rumores sobre una posible intentona del Exércitu, que yera afalada dende ciertos periódicos —como'l coleutivu Almendros qu'escribía nel ultraderechista El Alcázar[199] y que poníen como exemplu'l golpe d'Estáu militar qu'acababa de trunfar en Turquía. Los socialistes propunxeron entós la formación d'un gobiernu de concentración presidíu por una personalidá independiente —dos miembros de la direición del PSOE caltuvieron una entrevista col xeneral Alfonso Armada na qu'ésti-yos propunxo la formación d'un gobiernu de coalición presidíu por él—[200] y el denomináu sector críticu presentó un documentu a aldericar nel próximu II Congresu de UCD nel qu'esixíen mayor democracia interna nel partíu, lo qu'equivalía a cuestionar el lideralgu de Suárez.[201] Lo que pretendía n'última instancia esti "sector críticu" yera que UCD abandonara les sos venetaes "izquierdistes" y formara un gobiernu de coalición cola Alianza Popular de Manuel Fraga.[202]

Salón de plenos de la Casa de Xuntes de Gernika onde los representantes de Herri Batasuna amosaron el so refugu a los reis d'España nel actu qu'entamara'l gobiernu vascu por cuenta de la so visita al País Vascu.

El 29 de xineru de 1981, el mesmu día en que taba previstu qu'empezara'l II Congresu de UCD en Mallorca pero que fuera suspendíu por causa de una fuelga de controladores aéreos, Adolfo Suárez fixo pública per televisión la so decisión de dimitir de la presidencia del gobiernu y del partíu. Xustificar cola enigmática frase: «Nun quiero que'l sistema democráticu de convivencia sía, una vegada más, un paréntesis na vida d'España».[203][204] Dos díes depués Suárez axuntó a los barones de UCD qu'alcordaron proponer a Leopoldo Calvo Sotelo, vicepresidente del gobiernu y número dos del partíu, como candidatu a la presidencia del gobiernu.[205][206][207]

La crisis política que vivía'l país apinóse cuando se conoció qu'ETA asesinara a José María Ryan, inxenieru industrial de la central nuclear de Lemóniz que fuera secuestráu unos díes antes, y que coincidió cola muerte por tortures nel Hospital Penitenciariu de Carabanchel del presuntu etarra José Ignacio Arregui.[208] Tamién alimentó la tensión les muestres de refuga que recibieron los reis per parte de los representantes de Herri Batasuna cuando visitaron la Casa de Xuntes de Gernika xunto al lendakari Carlos Garaikoetxea.[200]

El 22 de febreru, Calvo Sotelo sometió'l so programa de gobiernu a l'aprobación del Congresu de Diputaos pero nun algamar la mayoría absoluta, polo qu'habría que volver repitir la votación a otru día, y entós bastaría cola mayoría simple pa llograr la invistidura de la Cámara. Suárez hasta esi momentu siguiría siendo presidente del gobiernu en funciones.[208]

El fracasáu golpe d'Estáu del 23 de febreru de 1981[editar | editar la fonte]

El 23 de febreru de 1981, un grupu de guardias civiles armaes encabezadures pol teniente coronel Antonio Tejero aprucieron nel hemiciclu del Congresu de Diputaos cuando se taba produciendo la segunda votación de la invistidura de Calvo Sotelo como nuevu presidente del Gobiernu. Tejero yera un militar conocíu por haber participáu años antes nuna combalechadura involucionista llamada Operación Galaxa que pretendía tomar al asaltu'l Palaciu de la Moncloa y pola que namái foi sancionáu con un arrestu de siete meses.[209][210] [211] Dempués de disparar al aire, d'ordenar «¡al suelu tol mundu!» y d'intentar baltar al teniente xeneral Manuel Gutiérrez Mellado que s'enfrentó a él, Tejero comunicó a los diputaos que quedaben toos reteníos a la espera de la llegada de l'autoridá competente, militar de xacíu», como manifestó unu de los guardias civiles que taben a los sos órdenes.[209]

Tanque M-47Y1 del Exércitu de Tierra que foi'l modelu utilizáu pola División d'Infantería Motorizada Maestrazgo nᵘ 3 pa ocupar Valencia por orde del teniente xeneral Milans del Bosch.

De forma simultánea, el capitán xeneral de la III Rexón Militar, Jaime Milans del Bosch, declaró'l «estáu de guerra» na so demarcación al berru de «¡Viva'l Rei y viva siempres España!», estableció'l toque de queda y ordenó que carros de combate ocuparen la ciudá de Valencia, sede la capitanía xeneral. Milans tamién se punxo en contautu col restu de capitanes xenerales por que secundaren la so iniciativa alegando que taba a la espera de les órdenes del rei. Empecipiábase asina un golpe d'estáu que llevaba meses preparar y nel que confluyeron dos iniciatives distintos. Una encabezada pol xeneral Alfonso Armada, que pretendía formar un gobiernu de concentración presidíu por él, y otra encabezada por Milans del Bosch, y que'l so brazu executor yera'l teniente coronel Tejero, que pretendía l'establecimientu d'una xunta militar qu'asumiera'l poder.[212]

Cuando'l rei tuvo noticies de lo que taba asocediendo, ordenó a tolos capitanes xenerales que permanecieren nos sos puestos y que nun sacaren les tropes a la cai, y a Milans del Bosch que mandara volver a los sos cuarteles a los tanques y a los soldaos qu'ocupaben Valencia. Coles mesmes sofitó la formación d'un gobiernu d'emerxencia integráu polos subsecretarios de los distintos ministerios y presidíu pol secretariu d'Estáu pa la Seguridá. Foi crucial que'l capitán xeneral de Madrid Quintana Lacazzi negar a sumase a la sulevación, lo que torgó que los conxuraos pudieren faese col control de la estratéxica División Acorazada Brunete que tenía los sos cuarteles mui cerca de Madrid, y que'l xeneral Gabeiras, xefe del Estáu Mayor del Exércitu, tampoco lo fixera.[213] Unu de los sos collaboradores consiguió que les unidaes militares qu'ocuparen les instalaciones de TVE abandonar.[214]

Mentanto, el xeneral Armada, otru de los conxuraos, pretendió que'l rei autorizáralu a presentase nel so nome nel Congresu de Diputaos, pero Xuan Carlos I negóse. A pesar d'ello Armada allegó al Congresu onde s'entrevistó con Tejero, al que-y esplicó'l so plan pa formar un gobiernu de concentración presidíu por él y pidió-y que-y dexara dirixir se a los diputaos. Tejero negar en redondu porque él quería un gobiernu puramente militar.[213][214]

La Corona, símbolu de la permanencia y unidá de la Patria, nun puede tolerar en forma dalguna aiciones o actividaes de persones que pretendan atayar pola fuercia'l procesu democráticu que la Constitución votada pol pueblu español determinó nel so día al traviés de referendu.
—Discursu del rei Xuan Carlos I na madrugada del 24 de febreru

A la una de la madrugada, el rei, vistíu de capitán xeneral como xefe supremu de les Fuercies Armaes, dirixir al país condergando'l golpe militar y defendiendo el sistema democráticu. Foi «el momentu decisivu pa la derrota del golpe».[215] Dos hores más tarde Milans del Bosch ordenaba la retirada de les sos tropes y a la mañana del día siguiente Tejero rindíase, siendo lliberaos el gobiernu y los diputaos. El golpe del «23-F» fracasara.[216]

Poco dempués convocáronse manifestaciones de sofitu a la Constitución y en defensa de la democracia que fueron les más multitudinaries de les celebraes hasta entós, afalaes pol fechu de que tolos ciudadanos pudieren contemplar per televisión lo qu'asocediera nel hemiciclu del Congresu de los Diputaos yá que los golpistes creyeron que les cámares taben apagaes cuando en realidá siguíen grabando. [217]

Según David Ruiz el 23-F foi «un episodiu anacrónicu» pero foi tamién un acontecimientu capital de la Transición». «El desencantu políticu que fixera actu de presencia tres el consensu constitucional… paeció estenase de secute».[218]

El gobiernu de Calvo Sotelo (1981-1982): desintegración de UCD, crisis del PCE y ascensu del PSOE[editar | editar la fonte]

Leopoldo Calvo Sotelo en 1976.

Leopoldo Calvo Sotelo foi investido presidente del gobiernu por 185 votos a favor —los del so partíu UCD y los de la minoría catalana y los andalucistes— y 158 en contra, dempués de refugar la ufierta de Felipe González de formar un gobiernu d'amplia base parllamentaria. La novedá principal que presentó'l nuevu gobiernu foi que nun había nél nengún militar, per primer vegada dende la República —el ministeriu de Defensa ocupar Alberto Oliart—.[199]

Calvo Sotelo propúnxose faer frente a los problemes qu'apuraren al gobiernu anterior, y pallo buscó l'alcuerdu col PSOE. Na cuestión militar atopar, y Felipe González aceptó que namái se xulgara a 32 de los más de 200 militares implicaos nel golpe y a un solu civil. Tamién-y sofitó más palantre nel recursu que presentó'l gobiernu ante'l Tribunal Supremu por que se agravaren les penes a que fueren condergaos pol tribunal militar que xulgó a los golpistes.[219] Dalgunes de les penes impuestes primeramente yeren tan leves que dexaren a los principales encausaos siguir nel Exércitu —el Supremu condergó a Tejero, a Armada y a Milans del Bosch a la pena máxima de trenta años de cárcel—.[220] El PSOE tamién sofitó la Llei de Defensa de la Constitución dirixida a prevenir cualesquier nueva intentona de golpe d'Estáu y qu'incluyía la suspensión de los periódicos que los afalaren.[221] Sicasí, en determinaos casos el gobiernu nun s'amosó tan firme nel sometimientu al poder civil de los militares como cuando namái condergó a un mes d'arrestu a un fíu de Milans del Bosch, oficial del exércitu, que faltara públicamente al rei llamándolo «gochu».[222]

Plantía:Mapa autonomíes d'España

Coles mesmes el gobiernu de Calvo Sotelo atopó'l sofitu de los socialistes na cuestión rexonal colos que robló'l 31 de xunetu un pactu autonómicu» que pretendía reordenar tol procesu, cerrando la vía del artículu 151 a les rexones que nun fueren los cuatro que yá lo habíen consiguíu (Cataluña, País Vascu, Galicia y Andalucía). A cambéu, xeneralizaríense los estatutos d'autonomía a toes elles —configurando'l llamáu Estáu de les Autonomíes— ya igualaríense nel nivel institucional: toles comunidaes cuntaríen con un parllamentu y un Tribunal Cimeru de Xusticia propios. Coles mesmes, alcordóse que toles comunidaes autónomes diríen adquiriendo progresivamente unos niveles de competencies similares a los de del artículu 151.[223] Los nacionalistes catalanes y vascos y otros sectores acusaron al gobiernu de que'l parón autonómicu pretendía contentar a los militares qu'impondríen asina una especie de democracia xixilada», pero Calvo Sotelo siempres negó rotundamente esta acusación.[222]

L'alcuerdu UCD-PSOE afigurar na Llei Orgánica d'Harmonización del Procesu Autonómicu (LOAPA) que foi recurrida al Tribunal Constitucional polos partíos nacionalistes.[221] El 5 d'agostu de 1983 el Tribunal declaró inconstitucional el Títulu I de la llei porque les Cortes nun teníen la potestá d'interpretar la Constitución. [224][225] El restu del articuláu de la LOAPA foi declaráu constitucional, polo que se dio validez al procesu pol que se cerrara «» el procesu autonómicu. Asina cuando Calvo Sotelo eslleió les Cortes n'agostu de 1982 pa convocar nueves eleiciones namái quedaben por aprobar los estatutos de Baleares, Castiella y Llión, Estremadura, Madrid, Ceuta y Melilla.[226]

El gobiernu Calvo Sotelo tamién consiguió que'l sindicatu Comisiones Obreres xunir a la política de concertación social pa encarar la crisis qu'hasta entós refugara cola firma xunto cola UXT y la patronal CEOE del Alcuerdu Nacional d'Empléu (ANE).[225]

No que'l gobiernu nun atopó'l sofitu del PSOE foi na decisión de solicitar l'ingresu d'España na OTAN, lo que ponía fin al supuestu "neutralismu" del gobiernu d'Adolfo Suárez.[227] Sicasí ésti nel so discursu de invistidura de marzu de 1979 yá afitara como oxetivu de la política esterior española la entrada na OTAN —anque ensin afitar fecha pa la mesma— como complementu al pidimientu d'adhesión a la Comunidá Económica Europea que presentara dos años antes, el 28 de xunetu de 1977. Esta mesma idea fuera espuesta por Calvo Sotelo nel so discursu de invistidura antes del golpe nel qu'argumentara que la posición xeopolítica d'España nun-y dexaba ser neutral —y qu'amás España yá taba integrada na defensa occidental al traviés de los pactos roblaos con Estaos Xuníos, anque de forma colateral y ensin participar nes decisiones—[228] y nel qu'amestara la entrada na OTAN col ingresu na CEE nun momentu en que les negociaciones taben paralizaes por causa de les presiones del presidente francés Giscard d'Estaing. El golpe del 23-F, según Santos Juliá, lo que fizo foi añedir un nuevu argumentu: «que la integración de los militares españoles nuna organización internacional acabaría coles sos venetaes golpistes».[229]

El PSOE oponer a la pretensión del gobiernu d'aprobar la entrada d'España na OTAN con una votación nel Congresu y cuando finalmente'l 29 d'ochobre de 1981 ésta producióse —186 diputaos votaron a favor y 146 en contra— Felipe González prometió que cuando llegara al poder convocaría un referendu sobre la permanencia. Asina'l PSOE llanzó la campaña contra la decisión del gobiernu col equívocu y ambiguu lema[230] «OTAN, d'entrada non. Esixe un referendu».[231] El PCE tamién participó na campaña col so propiu lema «Pola paz y el desarme».[230] La resultancia foi que s'amenorgó'l sofitu de la opinión pública a la OTAN que pasó del 57% a tan solo un 17%.[232] Sicasí, la campaña nun fixo camudar d'opinión al gobiernu y el 6 de xunu de 1982 el Consejo Atlánticu aconceyáu en Bonn, la entós capital de la República Federal Alemana, aceptó a España como'l decimosestu país miembru de la OTAN.[230]

Mientres los primeros meses Calvo Sotelo consiguió ameyorar la valoración del gobiernu respeuto de la dómina final de Suárez, pasando del 26% al 40% pero a partir de la seronda de 1981 cayó en picáu por cuenta de la sensación de «xiru a la derecha» que provocaron dalgunes de les sos decisiones —como'l nomamientu de Carlos Robles Piquer al mandu de RTVE— y sobremanera a la creciente desunión de UCD,[233] pos per un sitiu el sector críticu democristiano encabezáu por Miguel Herrero y Rodríguez de Miñón y Oscar Alzaga averar a Alianza Popular y pol otru'l sector socialdemócrata averar al PSOE —el so líder Francisco Fernández Ordóñez abandonó'l gobiernu y la mayoría de los diputaos d'esti enclín pasar al grupu mistu en payares de 1981—.[231][234]

Unu de los momentos en que se fixo más evidente la división interna de UCD foi mientres la tramitación de la llei de divorciu, porque dio llugar al primer casu d'indisciplina parllamentaria. El sector socialdemócrata, principal impulsor de la llei, votó cola oposición nel Senáu cuando los democristianos intentaron introducir una clausa de durez» que s'alcordara primeramente —y que tamién fuera apautada cola xerarquía de la Ilesia Católica—[235], polo que nun foi aprobada. UCD tamién s'amosó dafechu estremada cuando s'aldericó la Llei d'Autonomía Universitaria o la de la televisión privada, polo que nenguna de los dos lleis llegó a aprobase.[221]

Según Javier Tusell, el desencadenante de la desmembración de UCD foi l'abandonu de Suárez de la presidencia del partíu, yá que yera él quien lo caltenía xuníu, y tres la so marcha los diversos sectores de UCD «nun atoparon una manera d'entamar el consensu internu»" y desamarráronse les disputes personales ente los líderes de los diversos sectores. «Hubo diverxencies de tipu ideolóxicu, nenguna d'elles insalvable, pero fueron muncho más graves les personales. Foi la inconsciencia practicada nes disputes internes quien liquidó a UCD como partíu».[236]

Distribución xeográfica de los afeutaos pol síndrome del aceite tóxico nos años 81-82:[237]

     más de 5.000 casos: Madrid.      5.000 - 1.001 : Llión y Valladolid.      1.000 - 501 : Segovia y Palencia.      500 - 101 : Zamora, Salamanca, Ávila, Toledo, Burgos, Soria y Guadalaxara.      100 - 51 : Cantabria.      50 - 11 : Asturies, Ourense y Vizcaya.

Un sucesu rellacionáu cola salú pública empioró entá más la credibilidá del gobiernu porque reaccionó tarde y mal —el ministru de Sanidá dimitió—. Trátase d'una intoxicación masiva provocada pola esviadura pal consumu humanu d'una partida d'aceite de colza d'usu industrial y que por tanto taba adulterada. Unes 20.000 persones d'estracción social popular viéronse afeutaes y hubo víctimes mortales.[238]

Los socesivos reveses eleutorales acentuaron entá más la disgregación de UCD. Nes eleiciones gallegues del 20 d'ochobre de 1981 los centristes fueron superaos por Alianza Popular que consiguió'l 30 per cientu de los votos. [239] Calvo Sotelo intentó entós recomponer la unidá del partíu asumiendo personalmente la presidencia del mesmu en sustitución d'Agustín Rodríguez Sahagún, escoyíu nel Congresu de Palma de Mallorca, y remocicando el so gobiernu, nel que'l home fuerte pasó a ser el vicepresidente Rodolfo Martín Villa, «la figura más destacada de los centristes procedentes del réxime anterior», según Javier Tusell. Pero a principios de 1982 empezó la fuga de diputaos a Alianza Popular. En mayu de 1982 UCD sufrió un nuevu revés nes eleiciones autonómiques andaluces, nes que'l PSOE consiguió la mayoría absoluta,[240] pero nes que de nuevu Alianza Popular superó en votos a UCD. Entós Landelino Lavilla fíxose cargu de la presidencia del partíu pero tampoco consiguió detener la sangría de dixebres». Los democristianos fundaron un nuevu partíu, el Partíu Demócrata Popular, y hasta'l mesmu Suárez abandonó UCD pa formar el suyu, el Centru Democráticu y Social (CDS).[241] Ante esta situación, un partíu rotu y n'escorribanda, Calvo Sotelo eslleió les Cortes n'agostu de 1982 y convocó nueves eleiciones pal 28 d'ochobre.[239][238]

Coles mesmes que UCD se desmoronaba diba ganando sofitos el PSOE gracies a la imaxe contraria que taba proyeutando: la de ser un partíu xuníu, seriu y responsable, el partíu del cambéu.[239] Tres el congresu estraordinariu'l PSOE abandonara la retórica radical p'adoptar «una postura reformista que conectaba muncho meyor cola actitú mayoritaria de la sociedá española». La «modernización» foi la nueva pallabra clave, en llugar de «socialismu».[242]

La unidá y el lideralgu del partíu quedaron confirmaos nel XXIX Congresu que se celebró na seronda de 1981. Nél la xestión de la executiva foi aprobada pol 99,6 per cientu de los compromisarios y el secretariu xeneral foi reelixíu pol 100 %, lo que nun asocediera nunca na historia del PSOE, nin siquier nel tiempu del so fundador Pablo Iglesias. Nel Congresu aprobóse'l programa de gobiernu a aplicar cuando'l PSOE algamara'l poder, que se caracterizó pola moderación: nun se trataba d'algamar el socialismu sinón de consolidar la democracia, «modernizar» la sociedá y faer frente a la crisis económica. Asina pos nun habría nacionalizaciones d'empreses, nin planificación de la economía, nin lliquidación de la enseñanza relixosa.[243]

L'ascensu del PSOE tamién se vio favorecíu pola crisis interna que vivió l'otru gran partíu de la izquierda española, el Partíu Comunista d'España.[239] La eliminación del "leninismu" de los sos principios ideolóxicos nel IX Congresu celebráu n'abril de 1978 yá foi oxetu de crítiques[244] per parte del llamáu sector prosoviéticu pero, como asocedió nel PSOE, la crisis desamarróse dempués de les eleiciones de marzu de 1979 cuando les mires de que'l PCE llograría un resultáu muncho meyor que'l llográu en 1977 nun se cumplieron. Arreciaron entós les crítiques a la direición personificada nel secretariu xeneral Santiago Carrillo non yá per parte de los prosoviéticos sinón tamién del llamáu sector renovador pero Carrillo recurrió paradóxicamente al vieyu principiu leninista del centralismu democráticu p'acallantar les voces disidentes.[245]

Les eleiciones del 28 d'ochobre de 1982[editar | editar la fonte]

Les eleiciones des 28 d'ochobre de 1982 fueron les que tuvieron el mayor índiz de participación de la democracia —foi del 79,8 %, lo que significó más de venti millones de votantes—[246], polo que tuvieron un efeutu relegitimador», en pallabres de Santos Juliá, de la democracia y del procesu de transición política.[247]

Sol lema Pol cambéu, el PSOE collechó un resonante trunfu al llograr más de diez millones de votos, cerca de cinco millones más qu'en 1979, lo que suponía'l 50% de los votantes y la mayoría absoluta nel Congresu de Diputaos (202 diputaos) y nel Senáu. El segundu partíu más votáu, Alianza Popular (106 diputaos), llogró la metá de los votos (5 millones y mediu) y quedóse a 20 puntos porcentuales de distancia, anque ameyorara de forma espectacular les sos resultancies al respeutive de 1979 al pasar del 6% al 26% de votos, convirtiéndose a partir d'entós na nueva alternativa conservadora al poder socialista . El PCE (con 4 diputaos) y UCD (con 12) fueron práuticamente barríos del mapa, según el Centru Democráticu y Social de Suárez (que namái llogró 2 diputaos). Per otru llau la estrema derecha perdió l'únicu diputáu que tenía y el partíu Solidaridá Española promovíu pol golpista Antonio Tejero, nun llegó a algamar nin los 30.000 votos.[247][248]

Ficheru:Eleiciones generales españolas de 1982 - distribución del voto.svg
Resultancia de les eleición por provincies.

Con esta resultancia, calificáu como d'auténticu «terremotu eleutoral», el sistema de partíos esperimentó un entorno radical pos del bipartidismu imperfectu (UCD/PSOE) de 1977 y 1979 pasárase a un sistema de partíu dominante (el PSOE).[249] El nuevu sistema de partíos viose confirmáu nes eleiciones municipal y autonómicu de mayu de 1983 que de nuevu supunxeron un trunfu arrollador del PSOE, yá que 12 de les 17 comunidaes autónomes pasaron a tar rexíes por socialistes —por mayoría absoluta en 7 d'elles—[244], ente que siguieron ostentando les alcaldíes de les principales ciudaes. Namái los gobiernos autonómicos de Galicia, Cantabria y Baleares (d'Alianza Popular), y de Cataluña (de CiU) y el País Vascu (de la PNV), escapaben al control socialista.[250]

Les eleiciones de 1982 fueron consideraes pola mayoría de los historiadores que s'ocuparon de la tema como'l final del procesu de transición política empecipiáu en 1975. De primeres, pola elevada participación que se produció, la más alta de les rexistraes hasta entós (79,8%), lo que revalidó'l compromisu de los ciudadanos col sistema democráticu y demostró que la "vuelta tras" que defendíen los sectores "involucionistas" nun cuntaba con nengún respaldu del pueblu. De segundes, porque per primer vegada producíase l'alternanza política propia de les democracies, gracies al llibre exerciciu del votu polos ciudadanos. De terceres, porque aportaba al gobiernu un partíu que nada tenía ver col franquismu yá que yera unu de los vencíos na guerra civil.[251]

El primer gobiernu socialista de Felipe González (1982-1986): l'afitamientu del sistema democráticu[editar | editar la fonte]

La política militar: el fin de l'amenaza golpista[editar | editar la fonte]

Felipe González, en 1986.

El gobiernu socialista entendió que pa consolidar el réxime democráticu n'España había qu'acabar colos sos dos enemigos principales: el «golpismu» y el «terrorismu». En cuanto al primeru, poner en marcha una serie de midíes empuestes a la profesionalización del exércitu y a la so subordinación al poder civil colo que la idea d'un poder militar «autónomu» quedó dafechu refugada. Asina, como destacó Santos Juliá, «la solombra del golpe militar dexó d'entamar sobre la política española per vegada primera dende los entamos de la transición».[252]

El ministru de Defensa del primer gobiernu socialista Narcís Serra llevó a les Cortes una Llei de Plantíes del Exércitu de Tierra que prevía l'amenorgamientu progresivu nun 20% del númberu de xenerales, xefes, oficiales y suboficiales. Como la reforma militar de Azaña de la Segunda República, pretendía crear un exércitu más profesional y eficaz acabando col mal reinal del escesivu númberu de mandos —de los 66.000 de 1982 pasar a 57.600 en 1991—[253]. Serra tamién presentó en 1984 la Llei Orgánica de la Defensa y Organización Militar, que punxo a la Xunta de Xefes d'Estáu Mayor so l'autoridá direuta del ministru ya integró nun mesmu organigrama a la Marina, al Exércitu del Aire y al Exércitu por aciu la creación de la nueva figura del Xefe del Estáu Mayor de la Defensa, que taba so les órdenes inmediates del ministru.[252] Coles mesmes integró la xurisdicción militar na civil por aciu la creación d'una Sala Especial del Tribunal Supremu y amenorgó de nueve a seis les rexones militares históriques.[254]

El gobiernu socialista entá tuvo que faer frente a una última intentona golpista en xunu de 1985 que foi desarticulada polos servicios d'información y de la que nun se dio noticia a la opinión pública hasta más de diez años dempués. El plan consistía n'activar una carga esplosiva debaxo de la tribuna presidencial del desfile del Día de les Fuercies Armaes que se diba a realizar el primer domingu de xunu en La Coruña y culpar a ETA. Tres esti últimu casu, el golpismu sumió dafechu de la vida política española.[255]

Per otru llau amenorgóse'l tiempu del serviciu militar obligatoriu que pasó de 15 a 12 meses en 1984 y de 12 a 9 en 1991 y regulóse la oxeción de conciencia que dende la so entrada a valir en 1988 dio llugar a la masiva arribación de miles nuevos dispuestos a realizar la prestación social sustitutoria del serviciu en files —tamién hubo insumisos que fueron condergaos por negar se a realizar nin una cosa nin la otra—.[253]

La finalización del Estáu de les autonomíes[editar | editar la fonte]

Amás d'aprobase los pocos estatutos d'autonomía que quedaben pendientes, diose una enorme descentralización del gastu públicu, al tresferise a les comunidaes autónomes les competencies que determinaben los sos respeutivos estatutos y qu'hasta entós había veníu exerciendo l'Estáu central. Escontra 1988 el gastu mediu de les comunidaes autónomes yá algamaba'l 20% del gastu públicu total y dende esa fecha siguió aumentando. Asina en poco tiempu, como destacó Santos Juliá, «España pasó de ser l'Estáu más centralista d'Europa a unu de los más descentralizaos». [256] Sicasí, tanto'l gobiernu del País Vascu, presidíu dende 1984 pol peneuvista José Antonio Ardanza como'l de Cataluña, presidíu dende 1980 pol líder de CiU Jordi Pujol, siguieron reivindicando mayores cotes d'autogobiernu y opunxéronse a la nivelación» de toles comunidaes autónomes, acusando tamién al gobiernu de retayar les sos competencies por aciu el recursu a les lleis orgániques, tou ello agraváu pola continuidá del terrorismu d'ETA.

La integración na Comunidá Europea y la permanencia na OTAN[editar | editar la fonte]

Dende un primer momentu, los gobiernos socialistes propunxéronse la integración plena d'España n'Europa. Por fin en 1985 remataron les negociaciones pal ingresu na Comunidá Económica Europea (CEE, entós formada por diez miembros) y el 12 de xunu tuvo llugar la firma en Madrid del Tratáu d'Adhesión. El 1 de xineru de 1986 producíase la entrada efectiva d'España —xunto con Portugal— na CEE. Sicasí, la otra gran apueste de la política esterior socialista, el caltenimientu d'España na OTAN en determinaes condiciones, «desencadenó la mayor confrontación política de la década de los ochenta».[257]

L'ingresu na Comunidá Económica Europea[editar | editar la fonte]

Cuando los socialistes llegaron al gobiernu les negociaciones pal ingresu na Comunidá Económica Europea siguíen bloquiaes por causa de la posa na ampliación impuesta pol presidente francés Giscard d'Estaing. P'acelerar el procesu'l gobiernu de Felipe González procuró anidiar les rellaciones con Francia, que la so presidencia taba agora ocupada pol socialista François Mitterrand, lo que dexó un rápidu progresu de les negociaciones y a finales de marzu de 1985 el ministru d'Asuntos Esteriores, Fernando Morán y el secretariu d'Estáu pa la Comunidá, Manuel Marín, anunciaron el final del procesu. Asina'l 12 de xunu de 1985 roblóse'l tratáu d'adhesión a la CEE y el 1 de xineru de 1986 producióse l'ingresu efectivu d'España xunto con Portugal na CEE que pasó asina de 10 a 12 miembros. [258] Como destacó David Ruiz, l'ingresu na CEE foi «un acontecimientu d'altu significáu en cuantes que concluyía el secular aislamientu d'España».[257]

El referendu sobre la permanencia na OTAN[editar | editar la fonte]

Tres la entrada d'España na CEE llegó'l momentu de convocar el prometíu referendu sobre la permanencia d'España na OTAN. Pero Felipe González y el so gobiernu anunciaron que diben defender qu'España siguiera na OTAN, anque baxu trés condiciones atenuantes: la non incorporación a la estructura militar, la prohibición d'instalar, almacenar o introducir armes nucleares y l'amenorgamientu de les bases militares norteamericanes n'España. Primeramente González tuviera que convencer al so propiu partíu nel XXX Congresu celebráu n'avientu de 1984, y amás el xiru respeuto de la OTAN provocó la dimisión del ministru d'Asuntos Esteriores Fernando Morán en desalcuerdu con él.[259]

Según Santos Juliá, los principales factores qu'influyeron nel cambéu d'actitú del gobiernu del PSOE fueron «les presiones d'Estaos Xuníos y de dellos países europeos; la rellación ente la permanencia na OTAN y la incorporación d'España a la CEE y l'actitú favorable a un estrechamientu de venceyos cola Alianza adoptada dende bien llueu pol Ministeriu de Defensa». A esto añadió la idea de que yera imprudente salise de la OTAN nun momentu en que s'apinaben les tensiones de la segunda guerra fría.[260]

Ante'l «viraje» del PSOE, la bandera del refugu a la OTAN foi recoyida pol Partíu Comunista d'España —agora dirixíu pol asturianu Gerardo Iglesias que sustituyera a Santiago Carrillo, quien acabó abandonando'l PCE pa fundar Mesa d'Unidá Comunista— que formó una amplia coalición d'organizaciones y de partíos d'izquierda incluyíos socialistes qu'abandonaron el PSOE al tar en desalcuerdu col cambéu de posición del so partíu—, de la que surdiría Izquierda Xunida (España), coalición que se presentó a les eleiciones xenerales d'ochobre de 1986. Pela so parte, la proatlantista Alianza Popular optó paradóxicamente pola astención, dexando solo al gobiernu, lo que constituyó, en pallabres de David Ruiz, una «penosa estratexa… que desacreditará la carrera política del so fundador, Manuel Fraga, en cuantes qu'aspirante al gobiernu del Estáu».[261]

En contra de lo esperao, Felipe González —qu'anunció que dimitiría si ganaba'l "NON", lo que paez qu'influyó en munchos votantes— consiguió finalmente da-y la vuelta a les encuestes y el "SÍ" acabó imponiéndose nel referendu que se celebró'l 12 de marzu de 1986, anque per un estrechu marxe. Votaron a favor de la permanencia 11,7 millones de votantes (el 52%) y en contra 9 millones (el 40%), ente que 6,5 millones votaron en blancu. El "NON" trunfó en cuatro comunidaes: Cataluña, País Vascu, Navarra y Canaries.[262] Nel País Vascu la campaña antiOTAN favoreció la crecedera de Herri Batasuna, el partíu de la izquierda abertzale, que consiguiría cinco escaño nes eleiciones d'ochobre de 1986.[263]

La resultancia del referendu, «la más dura prueba del so enllargáu mandatu»,[264] reforzó'l lideralgu de Felipe González, tantu nel so partíu como nel conxuntu del país, como pudo comprobase nes eleiciones xenerales celebraes esi mesmu añu nes que'l PSOE volvió consiguir la mayoría absoluta, anque con 18 diputaos menos qu'en 1982. Nun foi ayenu a ello que se superara la crisis económica y entrárase nuna fase de fuerte espansión que se va enllargar hasta 1992.[265][263]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes al pie[editar | editar la fonte]

  1. * Fuentes oficiales del Ministeriu d'Interior indiquen que ETA, ente 1976 y 1982, foi responsable de 328 víctimes;[4] al GRAPO atribúyense-y 61 muertes, ente 1976 y 1983, según la fundación víctimes del terrorismu.[5] El terrorismu d'estrema derecha foi'l responsable de 38 muertos, ente 1975 y 1982, según el Coleutivu de Víctimes del Terrorismu del País Vascu,[6] anque Mariano Sanchez Soler atribúye-y 65 víctimes mortales dientro de la cifra de 591 persones muertes nel periodu 1975-1983. El mesmu autor añade 344 persones muertes a manes d'ETA; 54 persones muertes pola represión policial; 8 persones muertes na cárcel o en comisaría; 51 enfrentamientos ente la Policía y grupos terroristes.[7] Paloma Aguilar contabiliza más de 460 muertes violentes ente 1975 y 1980: 63 muertes en manifestaciones y 400 n'atentaos terroristes.[8] Ente que nel llibru Violencia y transiciones polítiques a finales del sieglu XX recuéyense, ente 1975 y 1982, 504 víctimes mortales siendo'l 96,2% consecuencies d'atentaos terroristes (338 víctimes d'ETA, que correspuende al 73,8%; 58 muertos responsabilidá del GRAPO, que correspuende al 12,6%; y 39 muertos per parte del terrorismu d'estrema derecha que correspuende al 8,5%) y el 3,8% de resultes de manifestaciones, disturbios o enfrentamientos de naturaleza política.[9] Otros asitien la cifra en 700, que señalen que se dieron 3500 actos de violencia, entendíos ente los años 1975 y 1982.[10][11]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Adolfo Suárez, claves de redaición editorial=Fundéu BBVA» (23 d'abril de 2014). «Los sustantivos que designen tantu formes d'Estáu o de gobiernu como acontecimientos y periodos históricos escribir con minúscula: monarquía, dictadura, democracia, franquismu o transición; sicasí, pueden escribise con mayúscula pa indicar el so usu antonomásticu referíu a un periodu históricu determináu o a la forma de gobiernu que lu caracteriza: la Transición, la Dictadura»
  2. «Constitución española. Ellaboración y aprobación de la Constitución Española de 1978». Congresu de los Diputaos (2003).
  3. El GRAPO mató a más de 80 persones mientres la transición y el 95% de les muertes por manes d'ETA produciéronse dempués de la muerte de Franco [www.iugm.uned.es/img/publicaciones/papeles/papeles-estudiar/terrorismu/aviles-t01.doc]
  4. [1]
  5. Fundación Víctimes del terrorismu
  6. [2]
  7. Sánchez Soler, Mariano (2010). escritu en Barcelona. La transición sangrienta. Una historia violenta del procesu democráticu n'España (1975-1983). Península.  cuentu-de-faes-con-591-muertos Ver esti artículu periodísticu
  8. Damian Gonzalez. El Franquismu y la Transición n'España.  p. 203. ISBN 9788483193853. 
  9. Eduardo González. Violencia y Transiciones polítiques a Finales del Sieglu XX.  p. 99. ISBN 9788496820319. Violencia y Transiciones polítiques a Finales del Sieglu XX
  10. Sánchez Pérez, Francisco (marzu 2013). Los mitos del 18 de xunetu. Barcelona: Crítica.  p. 18. ISBN 978-84-9892-475-6. 
  11. Baby, Sophie (24 de payares de 2006) (en francés). Violence et politique dans la transition démocratique espagnole. Université de París. 
  12. Ortuño Anaya, Pilastra (2005) Los socialistes europeos y la transición española (1959-1977). Madrid: Marcial Pons, páx. 22. ISBN 84-95379-88-0. «lo que podríamos llamar la transición a la democracia puramente dicha, que s'empecipió'l 20 de payares de 1975, fecha de la muerte de Francisco Franco»
  13. Ortuño Anaya, Pilastra (2005) Los socialistes europeos y la transición española (1959-1977). Madrid: Marcial Pons, páx. 22. ISBN 84-95379-88-0. «Con respectu a la fin del procesu de la transición española, esisten diferencies d'opinión ente los especialistes d'esti periodu.»
  14. Jiménez-Díaz, J.F. & Delgado-Fernández, S. (2016): “Introduction”, en Jiménez-Díaz, José Francisco & Delgado-Fernández, Santiago -Editores-: Political Leadership in the Spanish Transition to Democracy (1975-1982). Nueva York, Hauppauge: Nova Science Publishers, 2016, páxs. 1-20.
  15. Frieyro de Lara, B. (2010). "Les fuercies armaes españoles na transición a la democracia". Revista d'Historia Actual, (4), 173-183.
  16. Martínez Milán, J.M (1991) "La descolonización d'El Sáḥara Occidental" Espaciu, Tiempu y Forma, S. V, H.^ Contemporánea, t. IV, 1991, páxs. 191-200
  17. Eduardo Villaverde Marruedo. «PSOE na Transición (1974-79). Un aproximamientu históricu.». Consultáu'l 8 de mayu de 2009.
  18. Anselmo Flores (2000) “Los empresarios y la transición a la democracia n'España” Estudios Sociolóxicos, vol. XVIII, núm. 3, setiembre-avientu, 2000, páxs. 695-726 El Colexu de Méxicu, A.C. Distritu Federal, Méxicu
  19. Rodríguez Jiménez, J.L (2009) "La estrema derecha ante la transición y l'afitamientu de la democracia (1975-2005)" en Canal, Jordi (ed.), La derecha española nel sieglu XX, Madrid, Dilex, 2009.
  20. "Ayeri empezó'l Reináu de Don Xuan Carlos I d'España" ABC (23 de payares, 1975)
  21. Gil Pecharromán, 2008, p. 316.
  22. 22,0 22,1 22,2 Juliá, 1999, p. 213.
  23. 23,0 23,1 Tusell, 1997, p. 12.
  24. Preston, 2003, p. 359-360.
  25. Tusell, 1997, p. 12-13.
  26. Gil Pecharromán, 2008, p. 316-317.
  27. Tusell, 1997, p. 13. "Tarancón fixo una allabancia de Franco a la so entrega, pero tamién mentó los sos inevitables errores y realizó una meridiana alusión a la necesidá de serenidá y tactu"
  28. Ruiz, 2002, p. 20.
  29. Tusell, 1997, p. 16-18. "[El rei] yera consciente de que'l primer gobiernu de la monarquía había de ser de transición"
  30. Juliá, 1999, p. 214.
  31. Tusell, 1997, p. 19-20.
  32. Tusell, 1997, p. 20.
  33. Francisco G. Basterra. Memoria de la Transición. España Vuelve tener rei. Páx.65. El País. Dep Llegal: B-30728-1995
  34. 34,0 34,1 34,2 Tusell, 1997, p. 22.
  35. 35,0 35,1 Ruiz, 2002, p. 21.
  36. Gil Pecharromán, 2008, p. 329.
  37. 37,0 37,1 Juliá, 1999, p. 215.
  38. Tusell, 1997, p. 19.
  39. Tusell, 1997, p. 21.
  40. Gil Pecharromán, 2008, p. 330.
  41. Juliá, 1999, p. 215-216.
  42. Gil Pecharromán, 2008, p. 331.
  43. 43,0 43,1 Juliá, 1999, p. 216.
  44. Tusell, 1997, p. 23-24.
  45. Ruiz, 2002, p. 26.
  46. Juliá, 1999, p. 208.
  47. Juliá, 1999, p. 208-209.
  48. Juliá, 1999, p. 216-217.
  49. 49,0 49,1 Ruiz, 2002, p. 23.
  50. Gil Pecharromán, 2008, p. 332.
  51. Juliá, 1999, p. 217.
  52. 52,0 52,1 Tusell, 1997, p. 26.
  53. Juliá, 1999, p. 217-218.
  54. Tusell, 1997, p. 26-27. "[Los dirigenes de la oposición] fueron conscientes de que'l marcu ideal pa la transición –un Gobiernu provisional de consensu o un referendu previu antes d'empecipiase tol procesu de tresformamientu- faltaba enforma de ser posible
  55. Ruiz, 2002, p. 25.
  56. Ruiz, 2002, p. 23-24.
  57. Gil Pecharromán, 2008, p. 334.
  58. Ruiz, 2002, p. 27. "Foi un discursu de conteníu sustancialmente distintu… del pronunciáu pol rei mediu añu antes en Madrid ante'l procuradores de les Cortes por cuenta de la so proclamación"
  59. Gil Pecharromán, 2008, p. 337.
  60. 60,0 60,1 60,2 60,3 Tusell, 1997, p. 30.
  61. 61,0 61,1 Juliá, 1999, p. 218.
  62. Tusell, 1997, p. 31.
  63. Ruiz, 2002, p. 29.
  64. 64,0 64,1 Ruiz, 2002, p. 30.
  65. Santos Julia
  66. 67,0 67,1 Juliá, 1999, p. 218-219.
  67. 68,0 68,1 68,2 68,3 68,4 68,5 Tusell, 1997, p. 34.
  68. 69,0 69,1 Ruiz, 2002, p. 32.
  69. Tusell, 1997, p. 32.
  70. Juliá, 1999, p. 219-220.
  71. 72,0 72,1 Gil Pecharromán, 2008, p. 343.
  72. Tusell, 1997, p. 37.
  73. 74,0 74,1 74,2 74,3 74,4 74,5 Juliá, 1999, p. 220.
  74. Tusell, 1997, p. 36-37.
  75. Gil Pecharromán, 2008, p. 338.
  76. Ruiz, 2002, páxs. 21; 30.
  77. Gil Pecharromán, 2008, páxs. 337-338.
  78. Juliá, 1999, p. 220-221.
  79. Tusell, 1997, p. 36.
  80. Juliá, 1999, p. 221.
  81. 82,0 82,1 Ruiz, 2002, p. 31.
  82. Gil Pecharromán, 2008, p. 344.
  83. 84,0 84,1 Juliá, 1999, p. 222.
  84. Tusell, 1997, p. 38.
  85. 86,0 86,1 Gil Pecharromán, 2008, p. 340.
  86. 87,0 87,1 87,2 Ruiz, 2002, p. 33.
  87. Tusell, 1997, p. 39.
  88. Ruiz, 2002, p. 31-32.
  89. Tusell, 1997, p. 40.
  90. Gil Pecharromán, 2008, p. 345.
  91. 92,0 92,1 Ruiz, 2002, p. 34.
  92. 93,0 93,1 93,2 Ruiz, 2002, p. 35.
  93. Juliá, 1999, p. 223.
  94. Juliá, 1999, p. 224. "La opinión pública sufrió un entorno espectacular: si n'ochobre de 1976, namái se declaraben a favor de la llegalización del PCE un 25 por 100 de los españoles, mientres otru 35 manifestar en contra, n'abril de 1977 la proporción habíase más qu'invertíu: 55 a favor contra namái un 12 por 100 en contra"
  95. 96,0 96,1 Juliá, 1999, p. 224-225.
  96. Gil Pecharromán, 2008, p. 347.
  97. 98,0 98,1 Juliá, 1999, p. 225.
  98. Juliá, 1999, p. 222-223. "Suárez remataba asina la primer fase d'una transición llegal de la Dictadura a la Democracia, cola neutralización de la capacidá de bloquéu de los sos adversarios, el desplazamientu de llexitimidá escontra la Corona y al gobiernu, la derogación de fechu de les Lleis Fundamentales, la disolución de les instituciones de la Dictadura y la paulatina incorporación de la oposición a un procesu controláu dende'l gobiernu"
  99. 100,0 100,1 100,2 100,3 100,4 Tusell, 1997, p. 42.
  100. 101,0 101,1 Juliá, 1999, p. 226.
  101. Gil Pecharromán, 2008, p. 349-350.
  102. Juliá, 1999, p. 226-227.
  103. Ruiz, 2002, p. 35-36.
  104. Gil Pecharromán, 2008, páxs. 351-352.
  105. 106,0 106,1 106,2 Ruiz, 2002, p. 36.
  106. Gil Pecharromán, 2008, p. 352.
  107. Gil Pecharromán, 2008, p. 351.
  108. Tusell, 1997, p. 44.
  109. Floren Aoiz "El xarrón rotu" páx.261 ISBN 84-8136-329-4
  110. 111,0 111,1 Ruiz, 2002, p. 38.
  111. 112,0 112,1 Tusell, 1997, p. 48.
  112. 113,0 113,1 Juliá, 1999, p. 227.
  113. Juliá, 1999, p. 229.
  114. Juliá, 1999, p. 228.
  115. 116,0 116,1 Tusell, 1997, p. 46.
  116. Gil Pecharromán, 2008, p. 341.
  117. 118,0 118,1 Ruiz, 2002, p. 37.
  118. Juliá, 1999, p. 228-229.
  119. Juliá, 1999, p. 230.
  120. Tusell, 1997, p. 47.
  121. 122,0 122,1 Ruiz, 2002, p. 37-39.
  122. Gil Pecharromán, 2008, p. 354.
  123. Tusell, 1997, p. 52.
  124. Ruiz, 2002, p. 39.
  125. Juliá, 1999, p. 231-233.
  126. Ruiz, 2002, p. 40.
  127. Tusell, 1997, p. 54.
  128. Alianza Popular sostuvo que l'amnistía de 1977 nun yera "bona medicina". 18 d'abril de 2010. https://elpais.com/diario/2010/04/18/espana/1271541610_850215.html. 
  129. Juliá, 1999, p. 233-235. "Escaecer ye nun recordar lo asocedío; echar al olvidu ye escaecese voluntariamente, enfrentase al pasáu pa llegar a la conclusión que nun va determinar el futuru"
  130. «transición diariu de les cortes».
  131. Juliá, 1999, p. 233-234.
  132. Gil Pecharromán, 2008, páxs. 356.
  133. 134,0 134,1 Ruiz, 2002, p. 41.
  134. Juliá, 1999, p. 236.
  135. Ruiz, 2002, p. 40-41.
  136. Tusell, 1997, p. 56.
  137. Juliá, 1999, p. 236-237.
  138. Tusell, 1997, p. 55-56.
  139. Anselmo Flores (2000) “Los empresarios y la transición a la democracia n'España” Estudios Sociolóxicos, vol. XVIII, núm. 3, setiembre-avientu, 2000, páxs. 695-726 El Colexu de Méxicu, A.C. Distritu Federal, Méxicu.
  140. Ruiz, 2002, p. 42.
  141. Rodríguez Braun, Carlos (2002). 25 Años de Círculu d'Empresarios: 1977-2002. Círculu d'Empresarios. http://circulodeempresarios.org/sites/default/files/publicaciones/2009/07/25-Anos-del-Circulo-de-Empresarios_1.pdf. 
  142. Joaquín Estefanía: “CEOE 25 años de la derecha económica” El País (1 d'avientu, 2002) y Merced Cabrera y Fernando Rey (2002) “El poder de los empresarios: política y economía na España contemporánea (1875-2000)” Ed. Taurus. ISBN 9788430604395
  143. 144,0 144,1 Juliá, 1999, p. 237-238.
  144. Tusell, 1997, p. 66.
  145. Tusell, 1997, p. 66-67.
  146. 147,0 147,1 147,2 Tusell, 1997, p. 67.
  147. Juliá, 1999, p. 239.
  148. 149,0 149,1 Juliá, 1999, p. 239-240.
  149. Tusell, 1997, p. 65.
  150. Juliá, 1999, p. 240. "La Constitución xeneralizó'l principiu d'autonomía a toles nacionalidaes y rexones, ensin distinción d'atribuciones y competencies. La única diferencia amenorgar a les víes d'accesu, más rápida, gracies a la disposición transitoria segunda, pa les comunidaes que yá hubieren plebiscitado proyeutos d'Estatutu mientres la República, y más lenta pa los demás".
  151. Tusell, 1997, páxs. 57; 66.
  152. 153,0 153,1 Juliá, 1999, p. 246.
  153. Juliá, 1999, p. 240-241.
  154. 155,0 155,1 155,2 Ruiz, 2002, p. 44.
  155. 156,0 156,1 Tusell, 1997, p. 58.
  156. 157,0 157,1 Juliá, 1999, p. 241-242.
  157. Ruiz, 2002, p. 45.
  158. Juliá, 1999, p. 242-243.
  159. 160,0 160,1 Juliá, 1999, p. 243.
  160. Juliá, 1999, p. 241-243.
  161. Tusell, 1997, p. 60.
  162. Juliá, 1999, p. 243-244.
  163. Juliá, 1999, p. 244.
  164. Ruiz, 2002, p. 46.
  165. noticiasjurídicas
  166. Juliá, 1999, p. 246-247.
  167. 168,0 168,1 Tusell, 1997, p. 70.
  168. Ruiz, 2002, p. 49.
  169. Juliá, 1999, p. 247-248.
  170. Ruiz, 2002, p. 49-50.
  171. Tusell, 1997, p. 70-72.
  172. Juliá, 1999, p. 248.
  173. Ruiz, 2002, p. 50.
  174. Ruiz, 2002, p. 50-51.
  175. Ruiz, 2002, p. 51.
  176. 177,0 177,1 Tusell, 1997, p. 88-89.
  177. Ruiz, 2002, p. 51-52.
  178. Tusell, 1997, p. 89.
  179. Tusell, 1997, p. 72.
  180. Tusell, 1997, p. 89-90.
  181. Ruiz, 2002, p. 52-53.
  182. Tusell, 1997, p. 90.
  183. Tusell, 1997, p. 73.
  184. Juliá, 1999, p. 248-249.
  185. 186,0 186,1 Juliá, 1999, p. 249.
  186. Tusell, 1997, p. 68.
  187. 188,0 188,1 188,2 Juliá, 1999, p. 250.
  188. Ruiz, 2002, p. 53-54.
  189. Tusell, 1997, p. 67-68.
  190. Juliá, 1999, p. 249-250.
  191. Ruiz, 2002, p. 53.
  192. Ruiz, 2002, p. 54-55.
  193. 194,0 194,1 Juliá, 1999, p. 251.
  194. Ruiz, 2002, p. 55-56.
  195. 196,0 196,1 Tusell, 1997, p. 74.
  196. 197,0 197,1 Ruiz, 2002, p. 54.
  197. Juliá, 1999, p. 251-252.
  198. 199,0 199,1 Juliá, 1999, p. 254.
  199. 200,0 200,1 Ruiz, 2002, p. 57.
  200. Juliá, 1999, p. 252.
  201. Ruiz, 2002, p. 56.
  202. Ruiz, 2002, p. 57-58. "Y venti años dempués de la so dimisión, en declaraciones a dellos medios de comunicación, Adolfo Suárez volvió repitir que fueron la crisis del so propiu partíu, l'acoso del PSOE y la defensa de la monarquía de Xuan Carlos I los que lu llevaren a presentar la dimisión, refugando la influencia de los entá entós poderes fácticos, como l'exércitu, la banca y los empresarios de la CEOE"
  203. Tusell, 1997, p. 75. "A estes altures Adolfo Suárez sabía qu'espertaba una oposición creciente non yá ente los sos adversarios sinón tamién ente los sos propios siguidores. Dábase cuenta de les sos llimitaciones. Perdió-y el so falta de formación, que-y faía tarrecer l'alderique, la so rocea, el so escesu de osadía y los sos conseyeros, que nunca fueron los meyores. El presidente nun foi emburriáu a dimitir pol monarca, nin polos poderes económicos, nin pol Exércitu. Lo qu'en realidá -y asocedió a Suárez foi que se derrumbar psicolóxicamente dempués d'una estancia nel poder de cinco años superando unes circunstancies pergraves. Tuvo l'abondu grandor moral como p'aceptar esta situación y espresala con sinceridad ante los sos compatriotes"
  204. Juliá, 1999, p. 252-253.
  205. Tusell, 1997, p. 82. "El nome de Leopoldo Calvo Sotelo pa la Presidencia del Gobiernu foi suxuríu pol mesmu Suárez. Collaborador estrechu d'ésti, el nuevu presidente nunca se adscribió a un enclín nel senu de UCD. […] Intelixente, cultu y arteru ya inclusive sogón parllamentariu, Calvo Sotelo paecía más derechiegu que Suárez, pero tamién más sólidu qu'él"."
  206. Ruiz, 2002, p. 64.
  207. 208,0 208,1 Juliá, 1999, p. 253.
  208. 209,0 209,1 Juliá, 1999, p. 253-254.
  209. Ruiz, 2002, p. 61-62.
  210. Tusell, 1997, p. 77.
  211. Ruiz, 2002, p. 61-63.
  212. 213,0 213,1 Ruiz, 2002, p. 63.
  213. 214,0 214,1 Tusell, 1997, p. 79.
  214. Tusell, 1997, p. 80.
  215. Ruiz, 2002, p. 63-64.
  216. Ruiz, 2002, p. 58; 64.
  217. Ruiz, 2002, p. 57-58; 64.
  218. Juliá, 1999, p. 254-255.
  219. Ruiz, 2002, p. 65. "La condena de los principales golpistes brindaría per primer vegada a los demócrates españoles, dende los tiempos del xeneral Sanjurjo en 1932, la posibilidá de presencies la subordinación del poder militar al civil, cumpliéndose d'esa manera col preceptu constitucional"
  220. 221,0 221,1 221,2 Tusell, 1997, p. 84.
  221. 222,0 222,1 Ruiz, 2002, p. 65-66.
  222. Juliá, 1999, p. 255.
  223. Juliá, 1999, p. 255-256.
  224. 225,0 225,1 Ruiz, 2002, p. 66.
  225. Juliá, 1999, p. 256.
  226. Tusell, 1997, p. 112. "En realidá, nun hubo más que dellos signos superficiales d'esta actitú [neutralista] como, por casu, recibir a Yasir Arafat o unviar representación a la conferencia de países convocada por Fidel Castro en L'Habana"
  227. Tusell, 1997, p. 84. 112
  228. Juliá, 1999, p. 256-257.
  229. 230,0 230,1 230,2 Ruiz, 2002, p. 67.
  230. 231,0 231,1 Juliá, 1999, p. 257-258.
  231. Tusell, 1997, p. 113.
  232. Tusell, 1997, p. 82-83.
  233. Tusell, 1997, p. 85.
  234. Ruiz, 2002, p. 66-67.
  235. Tusell, 1997, p. 84-85.
  236. Nun se marquen les provincies con menos de diez caso. Fonte: Informe del Plan Nacional del Síndrome Tóxicu (El País, 18.01.1983).
  237. 238,0 238,1 Ruiz, 2002, p. 68.
  238. 239,0 239,1 239,2 239,3 Juliá, 1999, p. 258.
  239. Juliá, 1999, p. 260.
  240. Tusell, 1997, p. 86.
  241. Tusell, 1997, p. 87-89.
  242. Juliá, 1999, p. 259. "Los antes denominaos poderes fácticos, la banca, la Ilesia, l'exércitu, nada teníen de tarrecer d'un gobiernu socialista"
  243. 244,0 244,1 Ruiz, 2002, p. 70.
  244. Tusell, 1997, p. 91.
  245. Ruiz, 2002, p. 69.
  246. 247,0 247,1 Juliá, 1999, p. 261.
  247. Ruiz, 2002, p. 69-70.
  248. Ruiz, 2002, p. 70-71.
  249. Juliá, 1999, p. 261-262.
  250. Juliá, 1999, p. 261. "Atribuyóse a les eleiciones d'ochobre de 1982 un efeutu religitimador de la Democracia y viose nelles el fin del procesu de la transición política. En verdá, les eleiciones cortaron en secu l'enclín escontra una creciente astención y estenaron toles duldes respeuto al nivel de llexitimidá que la Democracia pudiera esfrutar ente los españoles"
  251. 252,0 252,1 Juliá, 1999, p. 263-264.
  252. 253,0 253,1 Ruiz, 2002, p. 75.
  253. Ruiz, 2002, p. 74-75.
  254. Ruiz, 2004, p. 76.
  255. Juliá, 1999, p. 265-266.
  256. 257,0 257,1 Ruiz, 2002, p. 80.
  257. Juliá, 1999, p. 267.
  258. Ruiz, 2002, p. 81-82.
  259. Juliá, 1999, p. 266-267.
  260. Ruiz, 2002, p. 80; 86.
  261. Ruiz, 2004, p. 82-83.
  262. 263,0 263,1 Ruiz, 2002, p. 86.
  263. Ruiz, 2004, p. 83.
  264. Juliá, 1999, p. 268-269.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

  • Carr, R.: España de la Restauración a la democracia. (1875 - 1980). Ed. Ariel. Barcelona, 1983.
  • Carr y Fusi, J.P.: España de la dictadura a la democracia. Barcelona, 1979.
  • Castellán, P.: Por Dios, pola Patria y el Rei: una visión crítica de la transición española. Madrid, 2001.
  • Cebrián, J.L.: La España que bocexa. Apuntes pa una historia crítica de la transición. Ed. Taurus. Madrid, 1980.
  • Jiménez-Díaz, J.F. & Delgado-Fernández, S. -Editores-: Political Leadership in the Spanish Transition to Democracy (1975-1982). Nueva York, Hauppauge: Nova Science Publishers, 2016. (Coleición: Political Leaders and Their Assessment).
  • Martínez Cuadráu, M.: "L'escenariu políticu español na perspeutiva 1975". En Anuariu Económicu y social d'España. 1975. Ed. Planeta. Barcelona, 1976.
  • Preston, P.: El trunfu de la democracia n'España: 1969-1982. Plaza y Janés. Ed. Barcelona, 1986.
  • Zambrana, J.: L'alternativa llibertaria (Catalunya 1976 - 1979). Ed. Fet a mà-CEDALL. Badalona, 2000.
  • Agüero, P.: Militares, civiles y democracia. La España postfranquista en perspeutiva comparada , Madrid, Alianza, 1999.
  • Águila, R. y Montoro, R.: El discursu políticu de la transición española. Madrid, CIS y Sieglu XXI, 1984.
  • De Santiago GuerRvos, J.: El Léxicu políticu de la transición española. Salamanca, Universidá de Salamanca, 1992.
  • De la Águila, Rafael: "La transición democrática n'España: Reforma, rotura y consensu" en Revista d'Estudios Políticos, 25, Madrid,1982.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Dictadura de Francisco Franco

Periodos de la Historia d'España

Transición Española
Socesor:
Gobiernos de Felipe González