Guerra colonial portuguesa

De Wikipedia
Guerra colonial portuguesa
Parte de descolonización de África (es) Traducir
Fecha 4 febreru 1961 → 25 abril 1974
Llugar Bandera d'Angola Angola
Bandera de Mozambique Mozambique
Bandera de Guinea-Bisáu Guinea-Bisáu
Bandera de Santu Tomé y Príncipe Santu Tomé y Príncipe
Timor Oriental
Resultáu

Victoria parcial de les fuercies portugueses n'Angola y Mozambique [1]
Victoria parcial del PAIGC en Guinea-Bisáu, independencia de facto de parte del país en 1973.

Tres la Revolución de los Claveles, en 1974, retirada total de les fuercies portugueses d'África, como previstu nos alcuerdos de Lusaka y Arxel[2]
Consecuencies
Belixerantes
cantu Portugal
Col sofitu de:
cantu Sudáfrica
cantu Rodesia
cantu Zaire
 Estaos Xuníos d'América
cantu OTAN
cantu MPLA
cantu FRELIMO
cantu PAIGC
cantu FRETILIN
cantu MLSTP
Col sofitu de:
Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética
Cuba Cuba
Bandera de la República Popular China República Popular China
Bandera d'Arxelia Arxelia
 Tanzania
 Senegal
Bandera de Tunicia Tunicia
 Guinea
Comandantes
N'Angola:
Bandera de Portugal Francisco da Costa
En Mozambique:
Bandera de Portugal Antonio A. do Santos
Bandera de Portugal Kaúlza de Arriaga
En Guinea-Bisáu:
Bandera de Portugal António de Spínola
N'Angola:
cantu Agostinho Neto
cantu Mário Pinto de Andrade
En Mozambique:
cantu Eduardo Mondlane
cantu Samora Machel
En Guinea-Bisáu:
cantu Amílcar Cabral
cantu Luís Cabral
En Timor Oriental:
cantu José Ramos-Horta
En Stu. Tomé y Príncipe:
cantu Manuel Pinto da Costa
Fuercies en combate
• 148 000 en total
- 65 000 (Angola)
- 32 000 (Guinea-Bisáu)
- 51 000 (Mozambique)
• 18 000 (Angola)
• 10 000 (Guinea-Bisáu)
• 10 000-15 000 (Mozambique)
Baxes
• 8289 muertos
• 15 507 con defectos
permanentes[3]
• 64 000 aprox[4]
[editar datos en Wikidata]

La guerra colonial portuguesa o guerra d'Ultramar llevar a cabu ente les Fuercies Armaes Portugueses y les fuercies entamaes polos movimientos de lliberación de les antigües colonies portugueses d'Angola, Guinea-Bisáu y Mozambique ente los años 1961 y 1974. En cada unu d'esos territorios al conflictu suel llamáse-y guerra d'independencia.

La espresión "guerra colonial" yera refugada pol Gobiernu portugués, una y bones los territorios ultramarinos portugueses teníen l'estatutu de provincies y non de colonies. Les Naciones Xuníes, sicasí, consideraben que sí yeren colonies, porque los derechos de los indíxenes africanos yeren distintos a los de los colonos blancos y los africanos asimilaos. Per otra parte, por cuenta de que les operaciones militares yeren consideraes de seguridá interna poles autoridaes portugueses, el términu "guerra" tampoco yera utilizáu. Por estes razones, el términu utilizáu xeneralmente pelos medios militares portugueses yera'l de campañes ultramarines.

L'entamu d'esti periodu de la historia de Portugal tuvo llugar n'Angola, el 4 de febreru de 1961, na zona que pasaría a denominase Zona Sublevada do Norte (Zona Rebalba del Norte), que correspuende a los distritos de Zaire, Uíge y Cuanza Norte. La Revolución de los Claveles en Portugal el 25 d'abril de 1974 supunxo'l fin d'esti periodu y el primer pasu escontra la independencia d'estes colonies. Col cambéu del aldu políticu del país, los intentos de les Fuercies Armaes Portugueses por caltener el control d'Angola, Guinea y Mozambique dexaron de tener sentíu. Los nuevos dirixentes anunciaron la democratización del país y taben dispuestos a aceptar les reivindicaciones d'independencia de les colonies, polo que pasaron a axustar les fases de transición colos movimientos de lliberación nacional que s'atopaben en guerra contra Lisboa.

A lo llargo del so desenvolvimientu foi necesariu aumentar progresivamente la movilización de les fuercies portugueses, nos trés escenarios d'operaciones, de forma proporcional al aumentu de los frentes de combate que, a principios de la década de los 1970 llegaríen al so momentu críticu. Per parte de Portugal, la guerra sofitar pol principiu políticu de defensa d'aquello que se consideraba territoriu nacional, basándose nel principiu ideolóxicu de nación pluricontinental y multirracial. Per otru llau, los movimientos de lliberación nacional xustificar en base de primeres inalienable d'autodeterminación ya independencia, nun marcu internacional de sofitu ya incentivu de la llucha.

Contestu políticu-social[editar | editar la fonte]

Nes colonies europees siempres esistieron movimientos d'oposición y resistencia a la presencia de les potencies coloniales. Por eso, a lo llargo del sieglu XX, el sentimientu nacionalista, fuertemente impulsáu pola Primer y Segunda Guerra Mundial taba patente en tolos movimientos europeos, polo que nun yera sorprendente que se notara tamién nes colonies, yá que tamién munchos de los sos nativos participaben nelles, esponiendo la paradoxa de la celebración de la victoria na llucha pola lliberación en territoriu colonial, entá sometíu y dependiente.

Per otru llau, tamién les grandes potencies emerxentes de la Segunda Guerra Mundial (Estaos Xuníos y la XRSS) alimentaben, tanto ideológicamente como materialmente, la formación de grupos de resistencia de lliberación nacional, na so disputa peles zones d'influencia. Ye nesti contestu, nel que tien llugar la Conferencia de Bandung en 1955, onde se va dar per primer vegada voz propia a les colonies, que s'enfrentaben a los mesmos problemes y buscaben una alternativa a la simple alliniadura nel conflictu bipolar que confrontaba a los dos grandes potencies. Éstes, taríen llamaes a considerar con otra llexitimidá les reivindicaciones del llamáu Tercer Mundu, que pa caltener l'equilibriu nes rellaciones internacionales de la Guerra Fría, teníen d'enriar los sentimientos autonomistes pal so beneficiu, como zona d'influencia. La influencia esterna nes colonies perdía la orientación puramente separatista y desestabilizadora, y caminaba escontra un sofitu efectivu nes rellaciones colos países colonizadores.

A finales de la década de 1950, les Fuercies Armaes Portugueses tuvieron qu'enfrentase a la paradoxa de la situación política xenerada pol Estado Novo, que s'enllantara y sofitara dende 1926: per un sitiu, la política de neutralidá portuguesa mientres la Segunda Guerra Mundial asitiaba al exércitu al marxe d'un eventual conflictu Este Oeste; por otru, aumentaba, na perspeutiva del réxime, la responsabilidá nel caltenimientu de la soberanía sobre los vastos territorios ultramarinos.

Puestu de control del PAIGC en Guinea, 1974.

L'ingresu de Portugal na OTAN formaría una élite de militares que se tornaría indispensable pa la planificación y la conducción de les operaciones militares na guerra colonial. Esta "Xeneración OTAN" xubiría rápido a los cargos políticos más altos, según a los más altos cargos militares, ensin necesidá de probar la fidelidá al réxime. La Guerra Colonial establecía asina incompatibilidaes ente la estructura militar (fuertemente influyida poles potencies occidentales de réxime democráticu) y el poder político. Dellos analistes consideren que'l llamáu «Golpe de Botelho Moniz» marcó l'entamu d'esta rotura, bien como l'orixe d'una cierta rocea del réxime en rellación al caltenimientu d'un únicu centru de comandu, por cuenta de la amenaza d'una confrontación armada. Esta situación provocaría, como se verificaría más tarde, la descoordinación ente los trés Estaos Mayores (Exércitu de Tierra, Fuercies Aérees y Marina de Guerra).

Colonies portugueses en África nos años de la guerra colonial.
Colonies portugueses n'Asia nos años de la guerra colonial.

Oposición[editar | editar la fonte]

Contrariando lo que l'Estado Novo pretendía tresmitir, esto ye, que les colonies formaben parte de la unidá nacional, los comunistes fueron los primeres n'oponese a los combates en África. Ello ye que el Partíu Comunista Portugués foi la primer organización en manifestase públicamente contra la guerra pidiendo la independencia inmediato y pacífico de les colonies yá en 1957, mientres el so V Congresu celebráu na clandestinidá.

Sicasí, la censura del réxime obligó al PCP a representar dos papeles: el de partíu políticu y el de fuercia de cohesión ente los sectores de la oposición, colos cualos alcordó programes que nun reflexaben les sos posiciones anticolonialistes; siguiendo la mesma llinia d'orientación, mientres les eleiciones presidenciales celebraes mientres l'Estado Novo colos candidatos de cohesión Norton de Matos (1949), Quintão Meireles (1951), Humberto Delgado (1958), y lo mesmo los candidatos sofitaos pol PCP: Ruy Luís Gomes y Arlindo Vicente.

Dempués del fraude eleutoral de 1958, Humberto Delgado formó'l Movimento Nacional Independente (MNI) que, n'ochobre de 1960, defendía la necesidá de preparar a les colonies, antes de concede-yos el derechu d'autodeterminación. Sicasí, nun plantegaba nenguna fecha o plan. La llinia oficial del Estado Novo calteníase: Portugal tenía derechos inalienables y llexítimos sobre les colonies, y yera eso lo que tresmitíen los medios de comunicación y propaganda del réxime salazarista.

N'abril de 1964, el Directoriu d'Aición Demócrata-Social reclamó una solución política, non militar. En sintonía con esta iniciativa, en 1966, el socialista Mário Soares suxurió la convocatoria d'un referéndum sobre la política colonial a siguir por Portugal, precedíu por un alderique nacional a realizar mientres seis meses.

Oliveira Salazar finó en 1970, pero taba yá estremáu del poder dende 1968 por problemes de salú, siendo reemplazáu nel mandu políticu por Marcelo Caetano. Les eleiciones llexislatives de 1969 verificaríen una radicalización de la situación política, especialmente ente les nueves xeneraciones, que se sentíen víctimes pola continuación de la guerra. Les universidaes desempeñaríen un papel fundamental nel espardimientu d'esta postura. Surde, asina, les publicaciones Cadernos Circunstância, Cadernos Necessários, Tempo y Manera, y Polémica. Nesti ambiente, l'Aición Revolucionaria Armada (ARA) y les Brigaes Revolucionaries (BR) convertir nuna importante forma de resistencia contra'l sistema colonial portugués, dirixendo los sos ataques, principalmente, contra l'exércitu.

L'ARA, venceyada al Partíu Comunista Portugués, empecipió les sos aiciones militares n'ochobre de 1970, calteniéndoles hasta agostu de 1972. Destacar ente les sos aiciones l'ataque a la Base Aérea de Tancos contra l'equipamientu de la Fuercia Aérea, el 8 de marzu de 1971, y l'atentáu contra les instalaciones del cuartel xeneral de Comiberlant, en Oeiras, n'ochobre del mesmu añu. Les BR, de la mesma, empecipiaron les sos aiciones armaes el 7 de payares de 1971, col sabotaxe de la base de la OTAN de Pinhal de Ameiro y remataron la so actividá'l 9 d'abril de 1974, contra'l navío Niassa que se preparar pa zarpar de Lisboa tresportando tropes pa Guinea-Bisáu. Les BR llegaron, inclusive, a actuar nes colonies, asitiando una bomba na Comandancia Militar de Bisáu, el 22 de febreru de 1974.

Un F-84 siendo cargáu con bombes, a mediaos de 1960, na base aérea de Luanda (Angola).

Tamién l'allugamientu de los sectores financieru y empresarial, clases medies y movimientos obreros constituyó un importante puntu d'inflexón na contestación a la política del réxime. Estos sectores solíen apreciar mayormente que la guerra colonial constituyía una fonte de problemes económicos debíu al eleváu gastu militar que tenía d'encarar el Gobiernu portugués pa sostener l'esfuerciu bélicu en tres escenario distintos d'África, ensin cuntar la llucha contra los independentistes de Timor Oriental, n'Asia. Inclusive espresar negativa de Portugal a la descolonización faía impopular dientro de la OTAN ufiertar sofitu incondicional al réxime de Lisboa namái pa caltener un imperiu colonial, mientres otros estaos integraos na OTAN (como'l Reinu Xuníu, Francia , Holanda, y Bélxica) yá arrenunciaren diba años a la idea de caltener territorios coloniales.

Inclusive diversos sectores empresariales empezaben a duldar que les colonies, como manifestaba insistentemente la propaganda del Estado Novo, yeren "fundamentales pa la subsistencia del país", infiriendo contrariamente en qu'un país como Portugal (probe y atrasáu pa los estándares de la Europa Occidental de la segunda metá del sieglu XX) despilfarraba dineru en devanéu, sosteniendo una costosa guerra nes colonies. Coles mesmes, les inversiones de capital portugués en África nun xeneraben dividendos abondos que xustificaren la mantención de la burocracia colonial, col agravante de que debíu al pequeñu tamañu de la economía portuguesa yera precisu otorgar amplia participación al capital estranxeru pal aprovechamientu económicu de les colonies.

La mayor esmolición respeuto al destín de les colonies yera la suerte de los colonos portugueses ellí residentes (aproximao 800.000 civiles, partíos por toa África), una masa constiuída por funcionarios, pequeños propietarios, y tamién obrerus, que reproducíen nes colonies l'espectru social de la metrópolis. Anque les élites polítiques portugueses nun previeren esautamente cuál sería'l destín d'estos colonos tres una hipotética retirada portuguesa d'África, cuando les colonies independizáronse, unos 700.000 individuos d'orixe lusitanu tornaron masivamente a Portugal (los retornaos), nun rápidu éxodu onde en poques selmanes los colonos dexaron tras propiedaes, puestos de trabayu, y cases.

El conflictu armáu[editar | editar la fonte]

La guerra colonial llevar a cabu, principalmente, en medios rurales, onde les fuercies de guerrilla independentistes teníen mayor facilidá de movimientu, y onde-y yera más difícil al exércitu portugués mover grandes contingentes que controlaren tol territoriu. Aun así, hasta 1974, casi toles grandes ciudaes d'Angola, Mozambique o Guinea-Bisáu taben baxu firme control portugués, y ello ye que el poder de les guerrilles independentistes yera solu visible n'árees alloñaes de los grandes centros económicos y políticos.

Helicópteru de la Fuercia Aérea Portuguesa operando en África.

Esto motivó que munchos líderes guerrilleros africanos, como Samora Machel o Agostinho Neto, defendieren la preparación de les sos fuercies pa una llarga llucha de baxa intensidá, previendo que se tardaría años espulsar a les autoridaes coloniales. Magar les guerrilles independentistes llograben sofitu de la XRSS o de la República Popular China (en forma d'armes modernes y financiamiento), difícilmente llograben ésitos militares que punxeren en serio riesgu l'autoridá colonial portuguesa sobremanera'l territoriu; inclusive en dellos casos había movimientos guerrilleros que pertenecíen ente sigo (como'l MPLA, la UNITA, y el FNLA n'Angola), o países estremeros de les colonies qu'aguiyaben la independencia d'estes (como Senegal y Guinea, nel casu de Guinea-Bisáu).

Dambos bandos utilizaben armamentu llixeru, básicamente ametralladores y granaes, anque'l portugueses teníen al so favor el sofitu aereu d'helicópteros llixeros pa tresporte de tropes y ataques aire-tierra. Nestos casos, el poder de fueu del exércitu portugués torgó a les guerrilles llanzar ataques masivos contra grandes centros urbanos; de fechu solo asocedió un gran ataque de tropes guerrilleres a una ciudá so control portugués: Villa Daly, nel norte de Mozambique, anque les guerrilles del FRELIMO nun llograron tormar la ciudá. Magar dellos comandantes portugueses como'l xeneral Kaúlza de Arriaga postulaben entá la idea d'usar operaciones de guerra convencional, otros xefes como António de Spínola y Francisco da Costa Gomes preferíen aplicar les táctiques de contraguerrilla usaes por dambos bandos de la recién Guerra de Vietnam.

Una cuestión importante del desenvolvimientu de la guerra colonial foi que, mientres les últimes fases de la guerra, Portugal empezó a reclutar soldaos nativos de les colonies, tanto portugueses blancos como negros, llegando a constituyir estes tropes casi la metá de les fuercies totales so mandu portugués. La política colonial portuguesa favoreciera a ciertos grupos nativos africanos, dependiendo de la so aceptación del imperialismu portugués y de la importancia económica de los sos respeutivos territorios, buscando asina una integración cultural y racial que "legitimara" la dominación dende Lisboa, dexando inclusive a diversos miembros de la élite nativa cursar estudios na metrópolis o incorproarse a los graos menores de l'alministración.

Anque tal oxetivu de "integración" nun se llogró en vista de que el Gobiernu portugués siguía favoreciendo primero de too los intereses metropolitanos, sí hubo numberosos africanos que por diversu razones (discrepancies polítiques colos independentistes, meyor nivel de vida, simple llealtá a la metrópolis) sofitaron al gobiernu colonial portugués y llegaron a enrolarse nes tropes portugueses.

Fin de la guerra[editar | editar la fonte]

El fin de la guerra nun foi bastiáu pola evolución bélica d'esta, sinón pola Revolución de los Claveles, socedida'l 25 d'abril de 1974. Hasta entós, la guerra siguiera un efectivu estancamientu onde les tropes portugueses nun esaniciaren la resistencia guerrillera, pero de la mesma el PAIGC, el FRELIMO y el MPLA nin siquier controlaben tol territoriu rural de les colonies. La cayida del Estado Novo implicó que'l nuevu gobiernu revolucionariu de Lisboa decidiera poner fin a la guerra por aciu la reconocencia de la independencia de les colonies. La nueva alministración metropolitana taba dirixida por munchos militares nuevos, d'idees socialistes, que víen con aprobación a los movimientos guerrilleros que siguieren tales enclinos, polo que se dio a los soldaos d'ultramar la orde de volver a Portugal.

Monumentu en Lisboa dedicáu a los combatientes portugueses muertos en África.

Anque la descolonización yera un eventu yá practicáu n'otros llugares d'África, nel Imperiu colonial portugués nun hubo directives específiques pa cada casu. Ello ye que el Gobiernu de Lisboa esperaba un altu al fueu siguío por una simple retirada de los soldaos y l'Alministración portuguesa, pero nun se planió en detalle cómo se trespasaría'l poder a les guerrilles, nin estes taben entá entamaes p'asumir la direición de los nuevos Estaos que se formaben.

Los comandantes militares portugueses procedieron con cierta autonomía p'axustar la salida de les sos tropes y de los funcionarios, siguiendo les órdenes de Lisboa, mientres los civiles portugueses a cencielles sacupaben masivamente los sos cases en cuantes que la autoridá portuguesa retirar en poques selmanes. Líderes del FRELIMO en Mozambique y del MPLA n'Angola yeren contrarios a la presencia de grandes mases de colonos portugueses, considerando que siempres sería un riesgu pa la independencia recién ganada, y ello ye que encamentaron a que la retirada portuguesa incluyera a los civiles (yá seya por mieu a represalies o por dislocación del aparatu estatal y económico que-yos dexaba subsistir). La medrana a les represalies fizo que numberosos africanos lleales a Portugal tamién fuxeren, pero quien nun pudieron faelo fueron víctima de violencies y persecuciones.

La retirada de les tropes portugueses ente 1974 y 1975 marcó'l fin de la guerra colonial en África, anque esta conclusión foi mayormente caótica y desordenada. Al éxodu de civiles portugueses y la retirada de les fuercies metropolitanes siguió tomar del poder poles guerrilles y la creación de nuevos Estaos, d'una forma dacuando demasiáu rápida ya improvisada, de forma que líderes guerrilleros viéronse forzaos en poques selmanes a instalar una alministración confiable en vastos territorios pa formar nuevos Estaos colos sos servicios esenciales. En Angola, la situación fíxose más dramática en tantu los dos mayores faiciones guerrilleres (MPLA y UNITA) llanzar a una guerra civil darréu dempués de qu'empezara la evacuación de les tropes portugueses. Esto asocedería tamién en Mozambique más palantre, con una guerra civil ente'l FRELIMO y la RENAMO, ente 1977 y 1992.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. A Guerra Colonial - do Ultramar - da Libertação, 2nd Season (Portugal 2007, direutor Joaquim Furtado, RTP)
  2. A Guerra Colonial - do Ultramar - da Libertação, 1st Season (Portugal 2007, direutor Joaquim Furtado, RTP)
  3. yá fueren físiques o psicolóxiques
  4. (ente civiles y guerrilleros)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Becket, Ian et all., A Guerra non Mundu, Guerres y Guerrilhas dende 1945, Lisboa, Verbu, 1983
  • Marques, A. H. de Oliveira, História de Portugal, 6ª ed., Lisboa, Palas Editora, Vol. III, 1981
  • Mattoso, José, História Contemporânea de Portugal, Lisboa, Amigos do Livro, 1985, «Estado Novo», Vol. II y «25 d'Abril», vol. únicu *

Mattoso, José, História de Portugal, Lisboa, Ediclube, 1993, vols. XIII y XIV

  • Pakenham, Thomas, The Scramble for Africa, Abacus, 1991 ISBN 0-349-10449-2
  • Reis, António, Portugal Contemporâneo, Lisboa, Alfa, Vol. V, 1989;
  • Rosas, Fernando y Brito, J. M. Brandão, Dicionário de História do Estado Novo, Vienda Nova, Bertrand Editora, 2 vols. 1996
  • Vários autores, Guerra Colonial, edição do Diário de Notícias
  • Jornal do Exército, Lisboa, Estáu-Maior do Exército
  • Cann, John P, Counterinsurgency in Africa: The Portuguese Way of War, 1961-1974, Hailer Publishing, 2005

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]