Crisis del petroleu de 1973

De Wikipedia
Gráficu de la evolución de los precios del petroleu al llargu plazu (1861-2007). La llinia naranxa amuesa'l nivel de precios constantes, afechu según la inflación. La llinia azul amuesa los precios corrientes.

La crisis del petroleu de 1973 (tamién conocida como primer crisis del petroleu) empezó'l 23 d'agostu de 1973, arriendes de la decisión de la Organización de Países Árabes Esportadores de Petroleu (qu'arrexuntaba a los países árabes miembros de la OPEP más Exiptu, Siria y Tunicia) con miembros del golfu Pérsicu de la OPEP (lo qu'incluyía a Irán) de nun esportar más petroleu a los países que sofitaren a Israel mientres la guerra de Yom Kippur (llamada asina pola fecha conmemorativa xudía Yom Kippur), qu'enfrentaba a Israel con Siria y Exiptu. Esta midida incluyía a Estaos Xuníos y a los sos aliaos d'Europa Occidental.

L'aumentu del preciu, xuníu a la gran dependencia que tenía los mundu industrializáu del petroleu, provocó un fuerte efeutu inflacionista y un amenorgamientu de l'actividá económica de los países afeutaos. Estos países respondieron con una serie de midíes permanentes pa frenar la so dependencia esterior.[1]

Causes de la crisis[editar | editar la fonte]

Antes del embargu, l'Occidente industrializáu, sobremanera Estaos Xuníos, solía disponer de petroleu abondoso y baratu. Les ciudaes d'Estaos Xuníos posteriores a la Segunda Guerra Mundial, bien estendíes, con enormes nucleos urbanos de cases unifamiliares esvalixaes, dependíen del automóvil como principal mediu de tresporte, de cuenta qu'utilizaben combustible de forma masiva. Ente 1945 y finales de los 60, Occidente y Xapón consumíen más petroleu que nunca. Namái n'Estaos Xuníos, el consumu doblárase ente 1945 y 1974. Con un 6% de la población mundial, Estaos Xuníos consumía los 33% de la enerxía de tol mundu. Coles mesmes, la economía d'Estaos Xuníos caltenía una cuarta parte de la producción industrial mundial, lo cual quier dicir que los trabayadores d'Estaos Xuníos yeren cuatro veces más granibles que la media global, pero a cambéu'l país consumía cinco veces más enerxía.

El petroleu, sobremanera el procedente d'Oriente Mediu, pagar en dólares d'Estaos Xuníos, colos precios tamién afitaos en dólares. Mientres el mandatu del presidente Richard Nixon, el modelu económicu norteamericanu taba yá escosu, la crecedera yera nulu, y sicasí la inflación yá empezaba a ser esmolecedora. Mientres el branu de 1971, Nixon taba so una fuerte presión pública por qu'actuara de forma tayante ante esti estancamientu económicu. Pa provocar una cayida del preciu del oru nos mercaos internacionales, Nixon abandonó'l patrón oro el 15 d'agostu de 1971, rematando asina'l sistema de Bretton Woods, que funcionara dende'l fin de la Segunda Guerra Mundial. El dólar foi devaluáu nun 8% en rellación col oru n'avientu de 1971, y volvióse a devaluar en 1973.

Fundación de la OPEP[editar | editar la fonte]

La OPEP yera un grupu de catorce países, incluyendo siete naciones árabes, pero tamién otros grandes esportadores de petroleu del mundu en desenvolvimientu. Formóse'l 17 de setiembre de 1960 pa protestar contra la presión de les grandes compañíes petroleres, que pretendíen amenorgar los precios retayando los pagos a los productores. Primeramente funcionaba como una unidá de comerciu informal encargada de la venta del petroleu de los países desenvueltos. Llindaba les sos actividaes a intentar amontar los beneficios de la venta de crudu a les compañíes d'Occidente y ameyorar el control sobre los niveles de producción. Sicasí, a principios de los 70 empezó a amosar la so fortaleza.

Embargu árabe de crudu[editar | editar la fonte]

El 16 d'ochobre de 1973, como parte de la estratexa política derivada de la Guerra del Yom Kippur, la OPEP detuvo la producción de crudu y estableció un embargu pa les unviaes petrolíferes escontra Occidente, especialmente escontra Estaos Xuníos y los Países Baxos. Tamién s'alcordó un boicó a Israel. Puesto qu'en condiciones normales les fluctuaciones na demanda del petroleu son pequeñes (cuando xube'l preciu namái se merca un pocu menos), los precios teníen que xubir drásticamente pa consiguir que s'amenorgara notablemente la demanda, y asina poder establecer un nuevu nivel de consumu impuestu pola ufierta. Gracies al embargu consiguióse esti oxetivu. El control del gobiernu d'Estaos Xuníos, pensáu pa caltener el preciu a unos niveles aceptables, acabó aumentando l'impautu económicu por cuenta de les cortes de suministru. De resultes, empecipióse una enllargada recesión y aumentó notablemente la inflación. Esta situación duraría hasta principios de los años 80.

Los efeutos del embargu son claros: doblóse'l preciu real del crudu a la entrada de la refinería y produciéronse cortes de suministru. Tou esto aceleró una etapa económica negativa nel mundu occidental que yá empezara, y llevó a una recesión global mientres l'añu siguiente.

Al llargu plazu, l'embargu produció un cambéu en delles polítiques estructurales d'Occidente, avanzando escontra una mayor conciencia enerxética y una política monetaria más restrictiva pa combatir meyor la inflación.

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

1973[editar | editar la fonte]

  • 23 d'agostu: Axuntar en Riyad y axusten de callao un alcuerdu pol que los árabes van utilizar el "arma del petroleu" como parte del inminente conflictu militar.
  • 15 de setiembre: La OPEP declara un frente de negociación, consistente nos seis países del Golfu Pérsicu, pa primir a l'alza de los precios y rematar el so sofitu a Israel, establecíu nos alcuerdos de Teḥrán de 1971.
  • 6 d'ochobre: Exiptu y Siria ataquen a Israel el día del Yom Kippur, empezando asina la cuarta guerra árabe-israelina, más conocida como Guerra del Yom Kippur.
  • 8-10 d'ochobre: Fracasen les negociaciones de la OPEP coles compañíes petrolíferes pa revisar los alcuerdos de 1971.
  • 16 d'ochobre : Arabia Saudita, Irán, Iraq, Emiratos Árabes Xuníos, Kuwait y Qatar xuben los precios unilateralmente nun 17% hasta los 3,65 dólares per barril y anuncien cortes de suministru.
  • 23-28 d'ochobre: L'embargu árabe de crudu estender hasta Holanda.
  • 5 de payares: Los esportadores árabes amenorguen la producción nun 25%. Darréu amenorgaríase un 5% más.
  • 23 de payares: L'embargu árabe empieza a afectar tamién a Portugal, Rodesia y Sudáfrica.
  • 27 de payares: El presidente Richard Nixon robla una llei pa emerxencies rellacionaes cola escasez de crudu, imponiendo controles nel preciu, la producción, la loxística y la venta.
  • 9 d'avientu: Los ministros d'enerxía de los países árabes alcuerden un futuru amenorgamientu de la producción n'otru 5% pa "los países non amigos", qu'entraría a valir en xineru de 1974.
  • 25 d'avientu: Los ministros d'enerxía árabes atayen l'amenorgamientu anterior. El ministru saudín Yamani promete una medría d'un 10% na producción de la OPEP.

1974[editar | editar la fonte]

  • 7-9 de xineru: La OPEP decidió conxelar los precios hasta'l 1 d'abril del mesmu añu.
  • 11 de febreru: El secretariu d'estáu norteamericanu Henry Kissinger presentó un proyeutu d'independencia enerxética para EE.XX.
  • 12-14 de febreru: Los progresos na distensión árabe-israelina provocaron alderiques sobre la estratexa enerxética ente los líderes d'Arxelia, Exiptu, Siria y Arabia Saudita.
  • 17 de marzu - Los ministros d'enerxía árabes, cola esceición de Libia, anunciaron el fin del embargu contra Estaos Xuníos.

Impautu económicu inmediatu del embargu[editar | editar la fonte]

Veceru d'una gasolinera lleendo nun periódicu vespertín el sistema de racionamientu xunto a un lletreru qu'indica que nun hai gasolina (1974).

Los efeutos del embargu fueron inmediatos. La OPEP obligó a les compañíes petroleres a aumentar los precios de forma drástica. El preciu del petroleu cuadruplicar dende 1974 hasta llegar cuasi a los 12 dólares per barril (75 dólares/m³).

Los países d'Oriente Mediu, qu'habíen estáu apoderaos poles potencies industriales mientres enforma tiempu, acababen de tomar el control d'un productu básicu. El fluxu de capital invirtióse y los países esportadores de petroleu empezaron a atropar una enorme riqueza. Dalgunos de los ingresos fueron distribuyíos ente otros países subdesendolcaos, que les sos economíes habíen quedáu atrapaes ente l'aumentu del preciu del petroleu y un amenorgamientu del preciu de les sos propies esportaciones de productos básicos y materies primes, por causa del amenorgamientu de la demanda occidental. Amás, gran parte d'estos fluxos de capital gastar en compres masives d'armes que exacerbaban tensiones polítiquessobremanera n'Oriente Mediu.

Los estaos miembros de la OPEP, en víes de desenvolvimientu, empezaron a nacionalizar les sos empreses petrolíferes. En particular, los saudinos adquirieren el control d'Aramco, dafechu nacionalizada en 1980 sol gobiernu d'Ahmed Zaki Yamani. Por cuenta de que otros miembros de OPEP siguieron el so exemplu, los ingresos del cartelu disparáronse. Arabia Saudita, anubierta de beneficios, realizó una serie d'ambiciosos planes quinquenales de desenvolvimientu, de los cualos el más ambiciosu, qu'empezó en 1980, prevía una inversión pública de 250 000 millones de dólares. Otros miembros del cártel tamién comprometieron importantes programes de desenvolvimientu económicu.

Coles mesmes, el caos apoderárase d'Occidente. N'Estaos Xuníos, el preciu de venta al públicu d'un galón de gasolina pasó d'un permediu de 38,5 centavos en mayu de 1973 a 55,1 centavos en xunu de 1974. Mentanto, la Bolsa de Nueva York perdía 97 000 millones de dólares del so valor en seis selmanes.

Col entamu del embargu, les importaciones petrolíferes d'EE.XX. procedentes de los países árabes amenorgar dende los 1,2 millones de barriles (190.000 m³) diarios hasta los 19.000 barriles (3000 m³). El consumu diariu menguó nun 6,1% ente setiembre y febreru, y un 7% mientres el branu de 1974, cuando Estaos Xuníos sufrió'l primer periodu d'escasez de combustible dende la Segunda Guerra Mundial.

Por cuenta de la interdependencia mundial a nivel social y económicu, los países industrializaos importadores de petroleu non comunistes asistieron a una repentina inflación y una recesión económica. Nos países industrializaos, especialmente n'Estaos Xuníos, la crisis provocó que les condiciones de vida volviérense bien adverses pa los paraos, los grupos sociales marxinaos, dellos trabayadores de mayor edá, y cada vez más, pa los trabayadores más nuevos. Les escueles y oficines n'EEXX tuvieron que cerrar de cutiu p'aforrar el combustible de la calefacción, y les fábriques tuvieron qu'amenorgar la producción y despidir trabayadores. En Francia, la crisis del petroleu punxo fin al periodu conocíu como Trente Glorieuses, los postreros 30 años d'alta crecedera económica, y empezaron los años de desemplegu permanente.

L'embargu nun foi uniforme en toa Europa. De los nueve miembros de la Comunidá Económica Europea (CEE), Holanda enfrentar a un embargu total pol so sofitu a Israel, el Reinu Xuníu y Francia calteníen prácticamente'l mesmu suministru (por habese negáu a dexar a Estaos Xuníos utilizar los sos aeródromos y establecer un embargu d'armes y suministros tantu pa los árabes como pa los israelinos), ente que los otros seis enfrentar a retayos parciales. El Reinu Xuníu foi tradicionalmente un aliáu d'Israel. Ello ye que el gobiernu de Harold Wilson sofitara a los israelinos mientres la Guerra de los Seis Díes, pero'l so socesor, Edward Heath, modificara esta política en 1970, pidiendo a Israel que volviera a les sos fronteres previes a la guerra de 1967. Los miembros de la CEE nun consiguieren establecer una política común mientres el primer mes de la Guerra del Yom Kippur. Sicasí, emitieron una declaración el 6 de payares, una vegada que l'embargu y l'aumentu del preciu yá empezaren; esta declaración, interpretada como pro-árabe, sofitaba la llinia francu-británica, y asina la OPEP llevantó l'embargu a tolos miembros de la CEE. La xubida de los precios tuvo un impautu enforma mayor que l'embargu n'Europa, especialmente nel Reinu Xuníu (onde esta circunstancia sumar a la fuelga de los mineros del carbón pola mor una crisis enerxética mientres l'iviernu de 1973-74, un factor importante nel cambéu de gobiernu).

A pesar de ser tamién un oxetivu del embargu, Xapón superó especialmente bien les remortines de la crisis enerxética mundial de los años 70 en comparanza con otros países desenvueltos ya importadores de petroleu. Los fabricantes d'automóviles xaponeses lideraron la revolución nesti sector. Los grandes automóviles de los años 50 y 60 sustituyir por vehículos muncho más compactos y eficientes dende un puntu de vista enerxéticu. Per otra parte, en Xapón había ciudaes con una densidá bien alta de población y por tanto con unos tresportes públicos bien desenvueltos.

Unos meses más tarde abocanó la crisis. L'embargu llevantar en marzu de 1974 dempués de les negociaciones de la Cume Petrolíferu de Washington, pero los efeutos de la crisis enerxética notar mientres tola década de los 70. El preciu de la enerxía siguió aumentando l'añu siguiente, d'acordies col debilitamientu del dólar nos mercaos mundiales.

Control de precios y racionamientu[editar | editar la fonte]

Les gasolineres d'Oregón esplegaron lletreros esplicando'l sistema de banderes nel iviernu de 1973-1974.

La crisis agravóse entá más pola mor del control de los precios n'Estaos Xuníos, que llindó'l preciu del "petroleu antiguo" (yá descubiertu), mientres dexaba que'l petroleu recién afayáu pudiera ser vendíu a un preciu más eleváu, lo que supunxo una retirada del petroleu antiguo del mercáu y una escasez artificial. L'oxetivu yera promover les prospecciones petrolíferes. Esta escasez llevó al racionamientu de gasolina (que tamién se produció en munchos otros países). Los automovilistes enfrentar a llargues coles nes gasolineres.

N'Estaos Xuníos, los conductores de vehículos que les sos matrícules acabaren en númberu impar (o matrícules personalizaes) fueron autorizaos a adquirir carburante namái nos díes impares del mes, y la mesma norma aplicar a los propietarios de vehículos con matrícules pares. Eso sí, a esceición del día 31 de los meses de 31 díes, o'l 29 de febreru nos años bisiestos, magar esti últimu día nunca s'aplicó la norma, una y bones les restricciones fueren esaniciaes en 1976.

En dellos estaos d'Estaos Xuníos utilizaron cartelos y banderes de trés colores distintos pa indicar la disponibilidad de gasolina nes estaciones de serviciu. Una bandera verde indicaba venta ilimitada de gasolina. Una bandera mariella denotaba restricciones y racionamientu. Una bandera colorada indicaba que nun se disponía de gasolina, pero la estación de serviciu taba abierta pa otros servicios.

Cupones de gasolina impresu en 1974 (nunca fueron usaos).

Los cupones de racionamientu de gasolina fueron encargaos en 1974 y 1975 pa l'Alministración Federal d'Enerxía, pero nunca fueron realmente utilizaos mientres esta crisis o la de 1979.

Munches competiciones automovilístiques paralizáronse o se retrasaron debíu al racionamientu. El Rally de Córcega de 1973 retrasóse un mes, y el de Rally de Montecarlu y Suecia de 1974 nun se realizaron.[2]

Caltenimientu y amenorgamientu de la demanda[editar | editar la fonte]

En 1973, Nixon nomó a William Y. Simon como'l primer direutor de la Oficina Federal d'Enerxía. Pa intentar amenorgar el consumu, en 1974 establecióse una llende máxima de velocidá de 55 mph (unos 90 km/h) por aciu la Llei d'Emerxencia d'Aforru d'Enerxía n'Autovíes. Per otru llau, en 1975 constituyóse la Reserva Estratéxica de Petroleu d'EEXX, y en 1977 creóse'l Departamentu d'Enerxía, amás de la Llei Nacional d'Enerxía de 1978.

Impúnxose'l horariu de branu ente'l 6 de xineru de 1974 y el 23 de febreru de 1975. Esta midida xeneró importantes crítiques, yá que obligó a munchos neños a dir a la escuela antes del amanecer. La norma tradicional, qu'adelantraba los relós una hora l'últimu domingu d'abril, foi restaurada en 1976.

La crisis tamién concenció a les empreses y los particulares sobre l'aforru enerxético. Munchos periódicos llevaben anuncios a páxina completa.

Dempués de que los estándares de la CAFE fueren aprobaos pol Congresu en 1975, los "Trés Grandes" fabricantes d'automóviles d'EEXX punxeron en marcha l'amenorgamientu de los tamaños de los automóviles por que tuvieren un consumu máximu de 9 llitros a los 100 km. En 1980 yá nun había automóviles de luxu con 3,3 m de distancia ente exes y pesu brutu permediu de 2000 kg. Los fabricantes d'automóviles empezaron a asonsañar a los fabricantes europeos esaniciando gradualmente la tradicional tracción trasera, menos eficiente que la tracción delantera.

Anque nun taben regulaos pola nuevu llexislación, los grupos d'automovilismu de carreres introducieron voluntariamente polítiques d'aforru. En 1974 atayáronse les 24 hores de Daytona y la NASCAR amenorgó les distancies de les carreres nun 10%. La ronda de clasificación de 500 milles d'Indianapolis amenorgar de cuatro díes a dos, y esaniciáronse dellos díes d'entrenamientos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Vease, por casu, Alan S. Blinder, Economic Policy and the Great Stagflation (New York: Academic Press, 1979); Otto Eckstein, The Great Recession (Amsterdam: North-Holland, 1979); Mark Y. Rupert and David P. Rapkin, "The Erosion of U.S. Leadership Capabilities," in Paul M. Johnson and William R. Thompson, eds., Rhythms in Politics and Economics (New York: Praeger, 1985)
  2. (2008) Scalextric, Campeones de Rally. Vol. I - 1973:El primer Campeonatu del Mundu.. Altaya, páx. 92-95. ISBN 978-84-487-2507-5..

Enllaces rellacionaos[editar | editar la fonte]