Thomas Hardy

De Wikipedia
Thomas Hardy
Vida
Nacimientu Dorchester (es) Traducir[1]2 de xunu de 1840[2]
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Muerte Dorchester (es) Traducir[3]11 de xineru de 1928[4] (87 años)
Sepultura Abadía de Westminster[5]
Stinsford (en) Traducir[5]
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Casáu con Emma Hardy (es) Traducir (1874 – )[5]
Florence Dugdale (1914 – )[6]
Estudios
Estudios Architectural Association School of Architecture (es) Traducir
King's College de Londres (es) Traducir
(1865 - 1866) ensin valor
Llingües falaes inglés[7]
Oficiu escritor, novelista, guionistapoeta
Trabayos destacaos Tess, la de los d'Urberville (es) Traducir
Lejos del mundanal ruido (es) Traducir
Jude el oscuro (es) Traducir
Premios
Nominaciones
Miembru de Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Real Sociedá de Lliteratura
Movimientu naturalismo (es) Traducir
IMDb nm0362762
Cambiar los datos en Wikidata

Thomas Hardy (2 de xunu de 1840Dorchester (es) Traducir – 11 de xineru de 1928Dorchester (es) Traducir) foi un novelista y poeta inglés, superador del naturalismu del so tiempu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Año de formación (1840-1870)[editar | editar la fonte]

El so padre, Thomas Hardy, yera un constructor de Higher Bockhampton, llocalidá inglesa cercana a Dorchester, y, la so madre, Jemima Hand, trabayó como cocinera y sirvienta. Dambos contraxeron matrimoniu en Melbury Osmund, el 22 d'avientu de 1839.

El novelista, nacíu'l 2 de xunu de 1840 y morrió'l 11 de xineru de 1928, foi'l primoxénitu de la pareya. La so madre, una muyer cultivada, procuró-y delles llectures, como la traducción inglesa de Dryden de les obres completes de Virxiliu, y el Rasselas de Johnson, que lleó con solu ocho años. De 1848 a 1856 asistió a la escuela llocal en Bockhampton, onde aprendió llatín, francés y alemán.

A los 16 años, en 1856, empezó'l so aprendizaxe en Dorchester xunto al arquiteutu y restaurador local James Hicks, a que les sos órdenes trabayó hasta l'añu 1861. Mientres esta etapa estudió a los tráxicos griegos, baxu tutelar de Horace Moule. En 1859, lleó L'orixe de les especies de Charles Darwin. Esi mesmu añu escribió'l so primer poema, Domicilium.

En 1862 treslladóse a Londres como ayudante del arquiteutu eclesiásticu Arthur Blomfield, especialista en restauraciones d'ilesies y constructor d'otres nueves n'estilu neogóticu. Asistió al teatru y la ópera y visitó casi diariamente la National Gallery.

Nesta etapa lleó a Herbert Spencer, Huxley, John Stuart Mill y los poetes románticos y postrománticos Shelley, Scott, Browning y Swinburne. En 1865 publicó'l so primer artículu tituláu How I Built Myself a House. Unvió dellos de los sos poemes a periódicos, pero fueron refugaos.

En 1867 tornó a Dorchester pa trabayar con Hicks, y va siguir na construcción a pesar de la so mala salú. . Esi mesmu añu empezó la so primer novela, güei perdida, que llevaba'l títulu de The Poor Man and the Lady. Ye posible que n'anguaño caltuviera un romance cola so prima Tryphena Sparks, modelu de los sos personaxes Fancy Day y Sue Bridehead. En 1868 concluyó The Poor Man and the Lady, pero tornó publicar siguiendo los conseyos de George Meredith. Tres la muerte de Hicks, treslladóse a Weymouth pa trabayar col so socesor, Crickmay. En 1870 Crickmay unvió a Hardy a St. Juliot, en Cornualles, pa entamar la restauración de la ilesia. Ellí conoció a la so futura esposa, Emma Lavinia Gifford, la cuñada del párrocu, con quien tendría un solu fíos y que la so descendencia remontar a la fecha a la capital de la República de Nicaragua.

Desenvolvimientu de la so obra narrativa (1871-1897)[editar | editar la fonte]

Thomas Hardy, 1889

En 1871 publicó la so novela Remedios desesperaos, qu'empezara a escribir dos años enantes. A ella siguieron Sol árbol del monte (1872), Unos güeyos azules (1873) y Lloñe del mundanal ruiu (1874). Esta postrera, qu'apaeciera primeramente como folletín nun periódicu, algamó un ésitu considerable. Casóse esi añu con Emma Lavinia Gifford en Paddington y, afaláu por ella, abandonó l'arquiteutura pa dedicase profesionalmente a escribir. La so unión duraría hasta la muerte d'ella, en 1912, magar nos últimos años alloñáronse.

En 1876, tres dellos cambeos de residencia, la pareya instalar en Sturminster Newton. Esi mesmu añu, Hardy publicó otra novela, The Hand of Ethelberta. En 1878 apaeció El regresu del nativu, y Hardy camudar cola so esposa a Upper Tooting. Nesa dómina la so reputación como novelista y la so amistá col biógrafu Leslie Stephen abriéron-y les puertes de los cenáculos lliterarios de la capital.

En 1880 publicó The Trumpet-Major. Esi mesmu añu cayó seriamente enfermu, y tuvo de guardar cama mientres seis meses, qu'aprovechó pa escribir The Laodicean, publicada en 1881. En 1883 treslladóse a Dorchester pa supervisar la construcción de Max Gate, vivienda proyeutada por él mesmu, y a la que se treslladó cola so esposa en 1885.

Nos ochenta Hardy goció de bastante prestíu y ésitu económicu y conoció en Londres a personaxes como Matthew Arnold, Henry James, Tennyson y Robert Browning. En 1886 apaeció L'alcalde de Casterbridge y al añu siguiente Los habitantes del monte, dambes de gran interés.

Na primavera de 1887 viaxó a Italia, onde visitó Xénova, Pisa, Florencia, Roma, Venecia y Milán; en 1887 y, en 1888, a París. Esi añu publicó la so primer coleición de rellatos curtios, Wessex Tales, xéneru nel qu'entornaría d'equí p'arriba.

En 1891 apaecieron dos nueves noveles sos, Tess de d'Urbervilles y A Group of Noble Dames. En 1892 finó'l padre del novelista. Mientres los noventa viaxó tamién a Dublín en 1893 y a Bruxeles y Waterloo en 1896 pa ambientar el so poema sobre les guerres napoleóniques The Dynasts.

En 1895 apaeció una de les sos noveles más importantes, Jude l'escuru. Tres la so publicación, recibió dures crítiques por ser considerada inmoral (dalgún críticu faló absurdamente de «Jude l'obscenu»). Por ello, Hardy tomó'l resolución de nun escribir más noveles y dedicase n'esclusiva a la poesía. Sicasí, publicó entá una novela que tuvo gran resonancia: La bienamada (escrita diez años enantes) en 1897. Esi mesmu añu fixo un viaxe a Suiza.

El so Lloñe del mundanal ruiu foi afecha al cine en 1967; tamién foi llevada al cine la so novela Tess, de Urberville por Polanski en 1979. La novela "Jude l'Escuru" foi llevada al cine en 1996, col títulu de "Jude", siendo dirixida por Michael Winterbottom.

Regresu a la poesía. Años finales (1898-1928)[editar | editar la fonte]

Cansáu de que los críticos -y reconviniesen poles temes caltriantes de los sos llibros, Hardy consagróse, en publicando Jude l'escuru, a la poesía.

El primer llibru de versos de Hardy, Poemes de Wessex, apaeció en 1898, cuando l'autor cuntaba 58 años d'edá. En 1902 publicó Poemes del pasáu y del presente. Esa fecha empezó la redaición de la so obra más ambiciosa, The Dynasts, que la so primer parte (de trés) vio la lluz en 1904, añu en que finó la madre del poeta. Les dos partes siguientes apaecieron, respeutivamente, en 1906 y 1908. En 1909 publicó un nuevu llibru de poemes, Rises del tiempu. Nel añu 1910 el rei Eduardu VII concedió-y la Orde del Méritu.

La so esposa, cola que compartiera la so vida mientres tres décades, morrió de secute en payares de 1912. Hardy escribió sobre la so hestoria d'amor uno de los sos meyores llibros poéticos, Lo que queda d'una vieya llapada. En 1913, el poeta realizó un pelegrinaxe sentimental a St. Juliot, onde conociera a la so esposa, y a Plymouth, onde ella naciera.

En febreru de 1914 casar por segunda vegada, agora con Florence Emily Dugdale, que fuera la so secretaria. Thomas Hardy publicó un total de catorce noveles. Recibió'l doctoráu honoris causa de la Universidá de Cambridge en 1913, y en 1920 de la d'Oxford. En 1914 publicó otru llibru de poesía, Sátires de circunstancies. En 1923 dio a la imprenta una obra de teatru en versu, The Famous Tragedy of the Queen of Cornwall y, en 1925, Fantasíes humanes, la última coleición de poemes que publicó en vida.

Síntesis final[editar | editar la fonte]

Por esta dómina empezó a redactar la so autobiografía, qu'apaecería póstumamente, en 1928, y de la que s'abarrunta que fora en realidá escrita, siquier en parte, pola so vilba, Florence Emily Dugdale.

La so biografía, en gran midida escrita por él mesmu pos, apaeció sol nome de la so segunda esposa en dos volúmenes dende 1928–30, como The Early Life of Thomas Hardy, 1840–91 y The Later Years of Thomas Hardy, 1892–1928; güei tán publicaes nuna edición crítica d'un solu volume como The Life and Work of Thomas Hardy, editada por Michael Millgate (1984).

Finó na so residencia de Max Gate en 1928 y recibió sepultura nel llamáu Rincón de los Poetes (Poets' Corner) na abadía de Westminster, pero'l so corazón foi soterráu na tumba de la so primer esposa, en Stinsford, mui cerca d'onde xacen tamién los padres del autor.

Obra[editar | editar la fonte]

A pesar de que publicó'l so primer llibru pasada la trentena, Hardy nun foi en realidá un escritor tardíu. La so primer vocación foi la poesía llírica. En fracasando nos sos intentos de publicar poemes, probó fortuna cola novela, anque despreciaba'l xéneru por causa del so calter descomanadamente comercial y fachendosu (meretricious). La narrativa de Hardy llogró ciertu ésitu, magar la crítica se encarnizó con él pola ideoloxía materialista, naturalista y pesimista implícita nes sos tristísimas y deprimentes últimes noveles. Dende 1895 abandonó definitivamente la novela pa dedicase con tenacidá al desenvolvimientu de la so interesante obra llírica.

Noveles[editar | editar la fonte]

L'acción de toles sos noveles desenvolver nel campu inglés, nuna rexón bautizada pol novelista como Wessex y que ye en realidá la so Dorset natal. Cada ciudá de Wessex tien la so equivalencia real na toponimia de Dorset; asina, Oxford recibe nes noveles de Hardy el simbólicu nome de Christminster. Nesti mundu producen tolos acontecimientos de les sos obres, magar la obra de Hardy enche tou posible costumismu en cuantes que esi paisaxe resulta simbólicu d'un pensamientu bien definíu. Utiliza'l dialeutu de Dorset como exemplu d'inglés antiguu y noble en trance de desapaición pol destín de la modernidá.

La cosmovisión de Hardy ye atea y de un radical y obsesivu pesimismu, d'invasor negror. Los sos personaxes lluchen una y otra vez contra un destín contrariu; les mediatizaciones sociales y morales tresmánenlos irremediablemente y, anque faen lo que pueden por sobrevivir, vense envueltos nel ciegu determinismu d'un universu apoderáu pola seleición natural de Charles Darwin y la social de Herbert Spencer y pola filosofía pesimista d'Arthur Schopenhauer.

El destín de los personaxes vese, sicasí, alteriáu dacuando por una suerte momentanea qu'asemeya una ironía, yá que funciona de anticlímax pa una hecatombe dramática na que la voluntá humana resulta vencida al cabu por una necesidá implacable. Hai intenses descripciones de los campos, montes, estaciones y clima de Wessex, que reflexen como un espeyu l'interior aveséu d'unos personaxes sumíos na desdicha.

Hardy clasificó les sos noveles y les sos coleiciones de cuentos en tres clases:

Noveles de personaxe y redolada

  • The Poor Man and the Lady («El probe y la dama»; 1867, inéditu y perdíu)
  • Under the Greenwood Tree (1872)
  • Lloñe del mundanal ruiu (Far from the Madding Crowd, 1874); Espasa-Calpe, y depués, Alba Editorial, 2002.
  • El regresu del nativu (The Return of the Native, 1878); 2006, Ediciones d'Intervención Cultural
  • L'alcalde de Casterbridge (The Mayor of Casterbridge, 1886); (1980, Edhasa); Vida y muerte del alcalde de Casterbridge: hestoria d'un home de calter (1999, 2010, Alba Editorial)
  • Los habitantes del monte (The Woodlanders, 1887. Editorial Impedimenta, 2013)
  • Tess of the D´Urbervilles (Tess of the d'Urbervilles, 1891); Teresa dels Urberbilles (1979, Aymá); Tess d' Urberville (1981, Mundu Actual d'Ediciones; 1984, Fascículu Planeta); Tess de los d'Urberville (2002, Círculu de Llectores); Tess d'Ubervilles (1994, Ediciones Tarrezas de Güei); Tess la de los d'Uberville (1981, 1999, Alianza Editorial); Tess, la de los d'Urberville: (una muyer pura) (2006, Alianza Editorial.
  • Pequeñes ironíes de la vida (Life's Little Ironies, 1894, una coleición de cuentos); Navona Editorial, 2009. ISBN 978-84-937393-0-0
  • Jude l'escuru (Jude the Obscure, 1895); Jude l'escuru (1972, Alianza Editorial; 2002, Alba Editorial); Jude, l'escuru (2002, Puntu de Llectura); Jude, l'obscur (1983, 2002, Edicions 62)

Romances y fantasíes

  • Un par de güeyos azules (A Pair of Blue Eyes, 1873); versiones castellanes: Un par de güeyos azules (2001, Ediciones del Bronce, 2001; RBA Coleicionables, 2005),Unos güeyos azules (Mondadori, 2009; Nueves Ediciones de Bolsu, 2010);
  • The Trumpet-Major (1880)
  • Two on a Tower (1882)
  • Un grupu de nobles dames (A Group of Noble Dames, 1891, una coleición de cuentos); versión castellana n'Alba Editorial, 2009. ISBN 978-84-8428-457-4
  • La bien amada (The Well-Beloved, 1897) (publicáu per primer vegada en forma de serie 1892); El Cobre Ediciones, 2005; y Espasa-Calpe

Noveles d'inxeniu

  • Desperate Remedies («Remedios desesperaos», 1871)
  • La mano de Ethelberta (The Hand of Ethelberta, 1876); Editorial Belvedere, 2009.
  • A Laodicean (1881)

Rellatos curtios[editar | editar la fonte]

Hardy tamién produció una serie de cuentos menores y una novela en collaboración, The Spectre of the Real (1894). Una coleición de rellatos curtios, amás de los yá mentaos, ye A Changed Man and Other Tales (1913). Les sos obres arrexuntáronse en 24 volúmenes na edición Wessex (1912–13) y en 37 volúmenes na edición Mellstock (1919–20).

Coleiciones de cuentos

  • Pequeñes ironíes de la vida (Life's Little Ironies)
  • *Misterios de Wessex (Wessex Tales, 1888); Ediciones Forum, 1984. Na edición del añu 1896 apaeció'l rellatu «Una muyer con imaxinación», incluyíu en 1912 en Life's Little Ironies. Atópase en Cuando s'abrir la puerta. Cuentos de la Nueva Muyer (1882-1914), Alba Editorial, 2008, ISBN 978-84-8428-418-5.

Short stories (con fecha de la primer publicación)

  • "How I Built Myself A House" (1865)
  • "Destiny and a Blue Cloak" (1874)
  • "The Thieves Who Couldn't Stop Sneezing" (1877)
  • "The Duchess of Hamptonshire" (1878)
  • "The Distracted Preacher" (1879)
  • "Conciudadanos (Fellow-Townsmen," 1880); en castellán, Editorial Belvedere, 2009
  • "The Honourable Laura" (1881)
  • "What The Shepherd Saw" (1881)
  • "A Tradition of Eighteen Hundred and Four" (1882)
  • "Los trés desconocíos (The Three Strangers," 1883); en castellán, Los trés desconocíos y otros rellatos (1991, Compañía Europea de Comunicación ya Información)
  • "The Romantic Adventures Of A Milkmaid" (1883)
  • "Interlopers At The Knap" (1884)
  • "Namái un entemediu (A Mere Interlude," 1885); n'España, 2009, Editorial Nortesur S.L.U.
  • "A Tryst At An Ancient Earthwork" (1885)
  • "Alicia's Diary" (1887)
  • "The Waiting Supper" (1887–88)
  • El brazu amostalgo (The Withered Arm) (1888)[9]
  • "A Tragedy Of Two Ambitions" (1888)
  • "The First Countess of Wessex" (1889)
  • "Anna, Lady Baxby" (1890)
  • "The Lady Icenway" (1890)
  • "Lady Mottisfont" (1890)
  • "The Lady Penelope" (1890)
  • "The Marchioness of Stonehenge" (1890)
  • "Squire Petrick's Lady" (1890)
  • "Barbara Of The House Of Grebe" (1890)
  • "The Melancholy Hussar of The German Legion" (1890)
  • "Absent-Mindedness in a Parish Choir" (1891)
  • "The Winters And The Palmleys" (1891)
  • "For Conscience' Sake" (1891)
  • "Incident in Mr. Crookhill's Life"(1891)
  • "The Doctor's Legend" (1891)
  • "Andrey Satchel and the Parson and Clerk" (1891)
  • "The History of the Hardcomes" (1891)
  • "Netty Sargent's Copyhold" (1891)
  • "On The Western Circuit" (1891)
  • "A Few Crusted Characters: Introduction" (1891)
  • "The Superstitious Man's Story" (1891)
  • "Tony Kytes, the Arch-Deceiver" (1891)
  • "To Please His Wife" (1891)
  • "The Son's Vetu" (1891)
  • "Old Andrey's Experience as a Musician" (1891)
  • "Les nueses fazañes na cueva (Our Exploits At West Poley 1892–93); Editorial Escuela Española, 1987
  • "Master John Horseleigh, Knight" (1893)
  • "The Fiddler of the Reels" (1893)
  • "Una muyer soñadora (An Imaginative Woman," 1894); n'España, 1992, Compañía Europea de Comunicación ya Información.
  • "The Spectre of the Real" (1894)
  • "A Committee-Man of 'The Terror'" (1896)
  • "The Duke's Reappearance" (1896)
  • "The Grave By The Handpost" (1897)
  • "A Changed Man" (1900)
  • "Enter a Dragoon" (1900)
  • "Blue Jimmy: The Horse Stealer" (1911)
  • "Old Mrs. Chundle" (1929)
  • "The Unconquerable"(1992)
  • Cuentos completos, Alba, 2013, escoyeta global

Poesía[editar | editar la fonte]

La poesía de Hardy utiliza un llinguaxe preñáu d'arcaísmos, espón nella una cosmovisión tan aveseda, materialista y desengañada como la de les sos noveles. La guapura ye namái una ilusión pasaxera. Ezra Pound dixo en 1937, tres el descubrimientu de la poesía de Hardy: "Agora sí que ye esto claridá: equí ta la collecha d'escribir primeru venti noveles".

A los 55 años, Hardy retomó la poesía qu'abandonara na so mocedá. Poemes de Wessex (Wessex Poems, 1898) y Poemes del pasáu y del presente (Poems of the Past and the Present, 1901) son coleiciones de poemes escritos bastante tiempu tras. Dinastíes -The Dynasts I(1904), II (1906), III (1908)- ye un drama épicu irrepresentable escritu ente 1903 y 1908, en 19 actos y 130 escenes, nos que se narra la llucha d'Inglaterra contra Napoleón. Siguieron Rises del tiempu (Time Laughing-stocks, 1909), Sátires de circunstancies (Satires of Circumstance, 1914), Momentos de visión (1917), Poemes llíricos (1922), Fantasíes humanes (Human Shows, 1925) y Pallabres pel hibiernu (1928). Ente los sos más conocíos poemes atópense "Abril de 1914", "Wessex Heights", "En tiniebles, yo", "El funeral de Dios", "La naturaleza qu'entruga" y "A un ruiseñor".

Sobre Dinastíes, Christopher Morley, en pallabres del personaxe de Roger Mifflin de la so novela La llibrería encantada (The haunted bookshop), diz :

"EL LLIBRU QU'EVITARÍA LA GUERRA ( referir a la de 1914-1918 )

Agora que la llucha terminó, ye un bon momentu de lleer Dinastíes de Tomás Hardy. Nun quiero vendelo, porque ye unu de los más grandes ayalgues que tengo. Pero si dalgunu garantízame que va lleer los trés volúmenes, y que va dexar que la so mente absorber, toi dispuestu a empresta-y los.

Si abondos alemanes lleeren con atención Dinastíes enantes de xunetu de 1914, nun habría guerra.

Si a cada delegáu a la Conferencia de Paz obligárase-y a lleelo primero qu'empiecen les sesiones, nun habría más guerres."

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Store norske leksikon. Data de consulta: 11 avientu 2020. Identificador Store norske leksikon: Thomas_Hardy. Nome del autor: Jakob Lothe. Llingua de la obra o nome: Bokmål. ISSN: 2464-1480.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Харди Томас. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Afirmao en: Oxford Dictionary of National Biography. Oxford Biography Index Number: 33708. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2004.
  6. «Pall Mall Gazette» (inglés) páxs. 1 (10 febreru 1914).
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. 8,00 8,01 8,02 8,03 8,04 8,05 8,06 8,07 8,08 8,09 8,10 8,11 Afirmao en: nobelprize.org. Identificador de nominación de persona al Premio Nobel: 3892. Editorial: Fundación Nobel. Llingua de la obra o nome: inglés.
  9. Ediciones castellanes: (1981, Fontamara; 1984, Alianza Editorial); "El brazu amostalgo y otros cuentos tenebrosos" (1999, Valdemar); "El brazu amostalgo y otros rellatos" (1974, Alianza Editorial); "El brazu amostalgo: y otros rellatos" (2004, Reinu de Redonda)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]