Tailandia na Segunda Guerra Mundial

De Wikipedia
Tailandia na Segunda Guerra Mundial
Parte de Frente del Sureste d'Asia na Segunda Guerra Mundial y Historia de Tailandia
Resultáu Victoria nipo-tailandesa
Belixerantes
cantu Unión Indochina

cantu Malaya
cantu Imperiu de la India
Bandera de Tailandia Tailandia

Bandera de Xapón Imperiu del Xapón
Comandantes
Bandera de Francia Henri Hoppenot
Bandera de Irlanda Bandera del Reinu Xuníu Luis Mountbatten
Bandera de Tailandia Plaek Pibulsonggram
Bandera de Xapón Hirohito (†)
Bandera de Xapón Hideki Tōjō (†)
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Frente Sureste d'Asia

En 1939 el Reinu de Tailandia yera l'únicu país independiente de la rexón, cuando'l Imperiu Xaponés conquistó los territorios del sureste d'Asia nel Teatru del Pacíficu, mientres la Segunda Guerra Mundial.

Tailandia llindaba al este cola Indochina francesa, al sur cola Malasia británica, y al oeste y norte cola Birmania británica, un estáu del Raj Británicu n'India. Históricamente, el reinu tailandés puxaba por caltener la so soberanía contra la influencia francés y británico, polo que la meyora de les fuercies xaponeses escontra'l país en 1941, foi vistu por munchos tailandeses como una agresión igual a la de los européos.

Sicasí, el primer ministru tailandés y mariscal de campu Plaek Pibulsonggram («Phibun») vio na cayida de Francia una oportunidá de reponer territorios perdíos n'Indochina en guerres anteriores en 1893 y 1903. El primer capítulu de la intervención tailandesa nel conflictu ente Xapón y los Aliaos Gran Bretaña y Francia foi la Guerra francu-tailandesa de 1940-1941 na que Pibun recuperó dellos territorios reclamaos per Tailandia en Laos y Camboya. Esta fase terminó nel 9 de mayu de 1941 cola firma d'un armisticiu en Tokiu.[1][2]

Na segunda fase, Xapón fixo una incursión contra Tailandia'l 8 d'avientu d'aquel añu (unos díes dempués del ataque contra Pearl Harbor) nel marcu de les sos operaciones en Malasia. Pa evitar una guerra abierta, Tailandia aceptó la influencia xaponesa convirtiéndose nel únicu estáu asiáticu aliáu oficialmente colos nipones, si salvamos a los gobiernos títeres instalaos polos xaponeses en Manchukuo y otres zones ocupaes.

Sicasí del rol pro-Exa de Phibun y l'estáu tailandés, dempués de 1941 munchos ciudadanos de Tailandia fixeron opositores de delles maneres contra Xapón, inclusive los miembros del Seri Thai (Tailandeses Llibres). En xunu de 1944 la perda de sofitu na asamblea nacional derrocó al réxime de Pibun, y el papel de Tailandia na guerra amenorgar hasta'l términu de la guerra.

Tailandia antes de la Guerra[editar | editar la fonte]

Plaek Pibulsonggram.

Hasta 1932 el reinu foi rexíu por una monarquía absoluta instalada por un golpe d'estáu, dirixíu por coroneles de la Real Fuercies Armaes de Tailandia (RTAF). Sicasí'l réxime militar prometió reformes democrátiques, en 1938 unu de los sos socios principales, el ministru de defensa Plaek Pibulsonggram, tomó'l poder como un dictador total. Una de les sos reformes foi'l cambéu del nome del reinu de Siam a Tailandia.

Política interna[editar | editar la fonte]

Pibun copiaba la conducta d'otros dictadores del so tiempu, y el so réxime tomó un cursu de militarismu y xenofobia. El primer asociáu de Phibun, Xeneral Wichit Wichitwathakan declaró que los chinos Chan en Tailandia son "peores que los xudíos" y dirixó una campaña de discriminación económica contra ellos.[3] Irónicamente, Wichitwathakan depués almitió qu'él mesmu foi un miembru d'aquella raza, y hai pruebes que Pibun tamién tuvo raigaños chinos.[4] La esclusión de la xente chino, 10 per cientu de la población nel reinu en 1910, de la vida tailandesa, foi una parte de la estratexa nacionalista de Pibun y Wichit nel estranxeru.

Otres polítiques de Phibun fueron l'imponer el idioma tailandés por cuenta de los dialeutos locales y l'abandonu oficial del vistíu tailandés tradicional en favor de traxes occidentales. Una parte d'esta conducta foi asonsañada per otros países vecinos, como China y Xapón, que reconocieron que l'aislamientu cultural d'estos estaos dende va munchos años, creaba oportunidaes pal imperialismu européu.

Política Estranxera[editar | editar la fonte]

La discriminación anti-china foi una parte de la política de defensa contra la República de China de Chiang Kai-Shek. La posibilidá d'una China fuerte foi bien esmolecedora pa Phibun y los sos colegues, como tal la espansión europea nel so área del mundu. Tailandia tuvo importancia estratéxica nel este d'Asia, asina tanto Inglaterra como Francia tuvieron intereses económicos y políticos nel reinu.

L'ascensu de Xapón y la so agresividá militar fueron de primeres un cambéu prestosu pa Tailandia. Xapón tuvo los oxetivos múltiples d'ocupar les atenciones militares de Chiang Kai-Shek y la Xunión Soviética. Al otru llau, Tailandia tuvo bones rellaciones con Australia y los Estaos Xuníos y los imperios europeos, sicasí qu'hubo d'ellos una postura amenazadora al reinu, y contribuyeron enforma a la economía. Cola espansión de Xapón nos años 1930, Phibun y otros políticos tailandéses nun creyeron que l'imperiu fuera una amenaza direuta a les fronteres del país. Tou eso camudara nel 14 de mayu de 1940 cola cayida de Holanda, potenciar rectora n'Indonesia naquellos años a una invasión alemana, y la siguiente capitulación de Francia nel 25 de xunu. Naide en Tailandia creyó que Xapón pudiera confrontar una potencia europea nel campu de batalla antes, magar en 1939 l'imperiu probara la so determinación contra los soviéticos na Batalla de Khalkhin Gol en Manchuria.

Polo xeneral la élite de Tailandia miró con rocea a Xapón, especialmente en rellación a les sos ocupaciones de países asiáticos como Corea y Manchuria (dende 1931). Nel segundu d'ellos l'imperiu compunxo un réxime de títeres debaxo la regla nominal del Emperador Puyi, magar el poder real taba nes fuercies d'ocupación, l'Exércitu de Kwantung.

Fase I: Guerra con Indochina[editar | editar la fonte]

El territoriu al este de Tailandia, compuestu de los estaos modernos de Vietnam, Camboya, y Laos, foi hasta la guerra, una colonia francesa controlada por tropes coloniales y milicies locales lleales a monarques apoderaos. Va doscientos años el Reinu de Siam perdiera los sos territorios en Camboya y Laos en conflictos con Francia, el mayor d'ellos en 1893 (la Guerra Franco-Siamesa) na que Laos cayó so control francés y siguientes concesiones en 1903 y 1907. Nel 25 de xunu de 1940 Francia, cola so metá norte ocupada per Alemaña Nazi, robló un armisticiu en Compiegne terminando les sos hostilidaes cola Exa. Los términos del armisticiu fueron dudosos en rellación a les posesiones coloniales de Francia: Esencialmente estes quedaron sol status quo, pos la capacidá de Francia caltener el so exércitu estranxeru foi comprensiblemente llindada. Xapón robló un alcuerdu cola Francia de Vichy en setiembre de 1940 clarificando los sos derechos de travesar los territorios indochinos con tresportes.[5] Con rapidez Xapón violó l'alcuerdu, col so Exércitu de Cantón entrando por Indochina nun intentu de tomar el control de la colonia Francesa pola fuercia, la resistencia francesa foi dura, y hasta'l términu de setiembre nengún otru alcuerdu caltuvo los derechos de Francia n'Indochina.

Sicasí, viendo la esperiencia de Xapón, Phibun ordenó a la so propia fuercia aérea atacar el próximu mes pa provocar una guerra fronteriza. En 1941 fuercies terrestres entraron n'Indochina y consiguieron ocupar Laos y Camboya a pesar de la dura resistencia de la Lexón Estranxera Francesa y artillería cimera. La marina francesa repunxo, con una incursión naval esitosa, acabando cola Batalla de Ko Chang (16-17 de xineru) cerca de la isla tailandesa del mesmu nome. Ko Chang foi una derrota total pa les fuercies tailandeses. Nel 28 de xineru un altu'l fueu tomó efeutu hasta'l 9 de mayu, al concluyir, un tratáu de paz punxo fin a los enfrentamientos ente los tailandéses y franceses.

Resultaos de la primer fase[editar | editar la fonte]

Tailandia recibió pol tratáu tolos territorios laoisianos al oeste del Ríu Mekong, y amás d'eso una porción del noroeste de Camboya. En Tailandia la resultancia foi vistu como un trunfu históricu y de rectificación d'inxusticies anteriores realizaes per Francia contra'l reinu, el nacionalismu de Phibun llegó al so cume. Los sos oponentes domésticos, munchos d'ellos herederos de la nobleza cayida de 1932 nun pudieron negar qu'él restaurara en gran manera l'honor de la nación.

Tres les cortines, la victoria tuvo una cuesta pesada, la sorpresa del ataque tailandés nun foi bien vista en Xapón, onde los xenerales preferíen una Indochina sobreviviente so un réxime francés débil, a diferencia d'una esfera d'influencia tailandesa que podía sirvir de plataforma a los intereses d'Inglaterra. Pibun tuvo qu'aprobar les condiciones xaponeses pa recibir el sofitu del imperiu, según garantizar ayuda a estos nes invasiones futures de Birmania y Malasia, ello ye que'l Mariscal nun creyó que Xapón llevaría a cabu estos planes, anque naquellos tiempos l'Imperiu Británicu taba aislláu pola guerra contra Alemaña y ensin ayuda soviética, nin norteamericana.

Les bases britániques en Ḥong Kong y Singapur, y los estauxunidenses nes Filipines fueron fuertes y Australia foi un representante terrible na rexón, aun así Pibun nun reconoció que los deseos de Xapón estender escontra tola área del Océanu Pacíficu.

Fase II: Pearl Harbor en Tailandia[editar | editar la fonte]

Nel 8 d'avientu de 1941 Xapón cumplió los sos planes de confrontar l'Imperiu Británicu nel este d'Asia, asaltando los territorios de Hong Kong y Malasia. Como una parte del ataque contra'l segundu, divisiones xaponeses entraron per Tailandia y llucharon contra les Reales Fuercies Armaes Tailandeses, pos a la fin del mesmu día Phibun mandó a toles sos tropes nun aguantar a la meyora estranxera. Agora Tailandia foi asitiada nuna posición entá más comprometida: Dar suministru traseru a les ambiciones de Xapón contra Malasia, un papel repitíu depués cuando en 1942 Xapón atacó Burma.

Alianza con Xapón[editar | editar la fonte]

Fumimaro Konoe al cabu de la so alministración. El príncipe conservador miraba escontra Tailandia y otres naciones asiátiques como aliaos pervalibles.
El so socesor Xeneral Mayor Hideki Toxu nun vía nos países ocupaos per Xapón más que títeres inferiores.

En Xapón les actitúes con al respective de les races asiátiques variaron. Nel militar xaponés, l'exemplu de Corea foi más almiráu, en que la casa real coreana foi asimilada cola so igual xaponesa.[6] Nel serviciu civil xaponés fueron opiniones distintes. El Príncipe Fumimaro Konoe, el primer ministru hasta ochobre de 1941, animaba la idea de la esfera de coprosperidad del este d'Asia. Konoe, un palombu de paz con respectu de les potencies europees y los Estaos Xuníos, temaba del peligru d'una guerra contra la Xunión Soviética nel norte de China, y asina tuvo polítiques bien conservadores en rellación del so socesor Xeneral Mayor Hideki Tōjō. Otros partidarios de la esfera fueron el ministru d'asuntos estranxeros Hachiro Arita y el cientista Sato Nobuhiro. Ellos creyeron que'l pueblu xaponés nun yera bastante grande numbéricamente pa caltener la so hexemonía sobre otres naciones asiáticos al llargu plazu, pos con elles ayuda pudiera dirixiles contra l'imperialismu occidental.

La esfera al cabu sí esistía, pos solo foi una mázcara pa les intenciones imperiales de Xapón y el so racismu inherente.[7] Tailandia foi un partidariu de l'alianza, pos los sos líderes rápido afayaron que'l tratamientu d'ellos nun foi n'igualdá de condiciones. El presidente del réxime proxaponés en Burma, Ba Maw, describió con desilusión porque fracasó l'atentáu xaponés de ganar sofitu con otres xentes asiátiques:

«Los militaristes (xaponeses) víen a tou solamente del puntu de vista xaponés, y entá peor, aportunaben que tolos otros faciendo negocios con ellos fadríen lo mesmo. Pa ellos foi un namái métodu faer cualquier cosa, el xaponés; una sóla meta ya interés, el xaponés; y un únicu destín pa los países asiáticos orientales, faese tales Manchukuos o Corees arreyaos pa siempres a Xapón. Allíes imposiciones raciales . . . fixeron que cualquier comprensión xenuina ente los militaristes y la xente de la nuesa rexón fuera esencialmente imposible.»[8]

Ocupación n'otru nome[editar | editar la fonte]

La acomodación con Xapón yá tuvo los sos opositores de primeres de la so creación. El ministru de finances nel gabinete del Mariscal Phibu, Pridi Banomyong, refugó cooperar con agresiones xaponeses contra Bretaña y Francia, sicasí de la so propia oposición a los intereses d'aquelles naciones en Tailandia cuando sirvió como ministru d'asuntos estranxeros hasta 1937.[9] Nel 30 d'avientu de 1941 Phibun dio formalmente al exércitu de Xapón los derechos de mover con llibertá nel so territoriu, y por eso escaló a Pridi.[10] Tres un solu mes, coles derrotes de les potencies occidentales en tolos frentes de l'avanzada xaponesa, Phibun tomó'l pasu de declarar la guerra oficialmente contra Gran Bretaña y los Estaos Xuníos en 25 de xineru de 1942.[11] La familia real se exilió a lo llargo como una respuesta a les polítiques imprudentes de Phibun.[12]

Regalos del patrón[editar | editar la fonte]

Xapón dio a Tailandia delles árees qu'históricamente fueron rexíes pol reinu, inclusive a los Estaos Shan de Burma y cuatro provincies nel norte de Malasia. La invasión de les zones Shan, como una parte del ataque xeneral de Xapón contra Burma, foi perpetáu por cuatro divisiones terrestres del Exércitu Phayap (noroeste) col auxiliu d'una ala de la Real Fuercia Áerea Tailandesa. La incursión foi la mayor contribución del esfuerciu tailandés a la guerra.

Tropes ensin guerra[editar | editar la fonte]

Tropes occidentales forzaos obrar como presos d'esclavitú nel Ferrocarril de la Muerte.

A pesar de qu'en Tailandia nunca hubo un teatru mayor de combate na guerra foi bien importante pa la rede de suministru del exércitu del imperiu de Xapón y los sos 150.000 tropes nel país fueron un avisu claru contra traición interna. Nel 22 de xunu de 1942, tando fartos de tresportar suministros y refuerzos pola so marina traviés el Estrechu de Malaca, l'exércitu xaponés empezaba la construcción d'un ferrocarril ente Bangkok y Yangon, la capital de Burma. Pa mano d'obra'l xaponeses escoyeron aprovechar en 60.000 prisioneros de guerra aliaos y otros 180.000 obreros d'esclavitú asiáticos. Les condiciones na construcción fueron horribles, 90.000 asiáticos morrieron, y otros 16.000 de les tropes de cautivos aliaos.[13] Llamáu'l Ferrocarril de la Muerte de Burma, la obra foi unu de los crímenes de guerra más famoses nel mundu occidental tres la guerra, como tal la Masacre de Nankín (1937) y la Marcha de la Muerte de Batán (tamién en 1942). La crueldá contra los prisioneros foi traza bien común nel exércitu imperial, y ayudó n'asustar el gobiernu de Phibun de les consecuencies de desafiar la regla xaponesa.

Oposición a la Exa[editar | editar la fonte]

Phibun yá foi impopular dende dellos sectores de la sociedá tailandesa de primeres de la guerra. Unu d'ellos foi la nobleza, la qu'opunxera l'alzamientu de la dictadura militar en 1932 y atentaba un golpe finada contra ella en 1933 na Rebelión del Príncipe Boworadet. Munchos nobles miraben a Phibun con rocea, como tales nobles n'Alemaña ya Italia a ellos dictadores fascistes. Les minoríes étniques de Tailandia, fadiaes pol nacionalismu de Phibun, fueron opositores bien feroces.

Seri Thai[editar | editar la fonte]

Pridi Banomyong empezó'l so trabayu en formar una resistencia tailandesa darréu col so saquéu por Phibun tres la incursión xaponesa. Miembros famosos del movimientu Seri Thai (Tailandéses Llibres) fueron la Reina Ramphaiphanni, vilba del Rei Prajadhipok, la qu'ayudó ganar infiltrar l'alministración del mariscal. Munchos oficiales señores tuvieron enllaces con Seri Thai, inclusive'l secretariu xeneral del gabinete de Phibu, Tawee Boonyaket. El ministru d'asuntos estranxeros, Direk Janayama, foi un otru axente de Seri Thai, hasta que los xaponeses -y requisitaron como embaxador a Toko como un "castigu".

Phibun cai de poder[editar | editar la fonte]

En 1944, a pesar de les noticies lúgubres de los frentes, Phibun anunció planes de mover la capital de Bangkok a una ciudá nueva na selva, y construyir una otra ciudá en tributu al budismu. Cola escasez de suministros básicos naquellos tiempos, la propuesta foi recibida con burlles y protestes na asamblea nacional. Phibun, él que yá fixera ostensiblemente un dictador total, foi espuestu como un líder ensin remor de la realidá, y nel 1 d'agostu foi reemplazáu con Khuang Abhaiwongse, un conservador con enllaces con Seri Thai. Debaxo de Khuang, Tailandia adulces desfixo cola so alianza con Xapón, la que yá tuvo perdiendo la guerra. Pero les tropes xaponeses entá quedaron aparcaes per suelu tailandés amenaciando al estáu tailandés.

El términu de la guerra[editar | editar la fonte]

Dende la cayida de Phibun y el términu de la guerra, la influencia de los aliaos en Tailandia faíase más fuerte, como un resultáu de les derrotes de Xapón, especialmente en Burma. Nel 1 de mayu de 1945, Rangún foi prindada por tropes britániques. Pridi y otros oficiales nel gobiernu Khuang trabayaron con axentes de la Office of Strategic Services estauxunidense. Seri Thai preparó pal iviernu de 1945 una rebelión mayor p'abrir la puerta pa la lliberación de Tailandia por tropes aliaos, anque n'agostu los Estaos Xuníos bombardearon les ciudaes de Hiroshima y Nagasaki. Nel 15 d'agostu, ente que l'Emperador Hirohito lleó una declaración de capitulación, Tailandia entá foi debaxo d'ocupación xaponesa, como tal Indochina, Indonesia, Malasia, y munchos territorios de China.

Tailandia tres la guerra[editar | editar la fonte]

De primeres hubo delles voces nel llau aliáu que pidieron un xuiciu contra Phibun pol so papel na guerra. Pero les circunstancies de Tailandia antes la guerra, siendo un país pequeñu corralada por potencies imperialistes, dio al dictador la esplicación de que trabayara en favor de los intereses del so propiu pueblu. Munchos tailandeses, inclusive los que s'opunxeron al so réxime, alcordaron que Tailandia nun podía aguantar una invasión xaponesa ensin sufrir de castigos xaponeses del estilu usáu contra la población civil de China.

Otra nación comparable a Tailandia na guerra foi Finlandia, que foi nuna coalición cola Alemaña Nazi contra la Xunión Soviética nos años 1941-44. El líder militar finlandés, el Mariscal de Campu Barón Carl Gustaf Emil Mannerheim lluchara contra la dominación rusa, y nun tuvo ambiciones d'espansión imperialista. Como Mannerheim, Phibun tuvo enforma valor estratéxicu a güeyos de los aliaos occidentales, más América y Francia que Gran Bretaña. Col empiezu de la Guerra d'Indochina contra guerrilleros comunistes del Viet Minh, Francia foi llista al escaecer diferencies del pasáu pa recibir respaldu tailandés. Nos años 1945-49 la Guerra civil china foi una esmolición mayor pal Presidente Harry Truman, y los Estaos Xuníos quería caltener el réxime conservador en Tailandia. En 1947 ente qu'en Tailandia Phibun devolvió al poder con una otra golpe d'estáu, Bretaña tuvo que confrontar una revuelta comunista en Malasia. Asina col so vuelta naide de los poderes occidentales protestó'l revanchismo d'él. En 1948 el mariscal foi instaláu de nuevu como primer ministru y dirixó la política partidaria al Oeste na Guerra Fría.

Tailandia so Phibun tuvo bien estremada, especialmente les fuercies armaes, col exércitu (pro-Phibun) y la marina (pro-Pridi) siendo enemigos aspros. En 1949 y 1951 la marina dio ayuda a dos golpes fracasaos contra'l dictador, y en 1957 el Mariscal de Campu Sarit Thanarat dirixó un golpe esitosu. Phibun fuxó a Xapón, pos les sos polítiques en Tailandia, empezaes nos años 1930 quedaron como aquelles de Thanarat y los sos otros socesores.

Alcordanza de la guerra[editar | editar la fonte]

Güei el papel de Tailandia na Exa ye quiciabes el más desconocíu, como resultáu del so calter de "vinagreru" nel llau de Xapón.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Young, Edward M. Aerial Nationalism: A History of Aviation in Thailand. Smithsonian Institution Press: 1995.
  2. Hesse d'Alzon, Claude. La Présence militaire française en Indochine. Château de Vincennes: Publications du service historique de l'Armée de Terre, 1985.
  3. Chris Baker, Pasuk Phongpaichit. A History of Thailand. Cambridge University Press. p. 130.
  4. Leifer, Michael. Dictionary of the Modern Politics of South-East Asia. Routledge. p. 204
  5. Hammer, Ellen J. Struggle for Indochina, 1940-1955. [1]
  6. Tratáu de anexón Xapón-Corea.[2]
  7. Dower, John W. War Without Mercy: Race and Power in the Pacific War. 1986 pp. 262-290.
  8. Lebra, Joyce C. Japan's Greater East Asia Co-Prosperity Sphere in World War II: Selected Readings and Documents. Oxford: Prensa de Oxford, 1975. p. 157.
  9. "When Pridi's diplomatic skills shaped the nation's fate". The Nation. Bangkok. 14 de mayu de 2000. [3]
  10. E. Bruce Reynolds. Thailand and Japan's Southern Advance 1940-1945. Nueva York: St. Martin's Press, 1994.
  11. Judith A. Stowe. Siam becomes Thailand: A Story of Intrigue. Hurst & Company, 1991.
  12. Reynolds.
  13. Wigmore, Lionel. The Japanese Thrust - Australia in the War of 1939-1945. Canberra: Australian War Memorial, 1957. páxina 588.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Figures importantes:

Otros estaos enllazaos con Xapón: