Malasia británica

De Wikipedia
La Malaya británica ente 1909 y 1946.

Malasia británica (n'inglés British Malaya) foi un conxuntu d'estaos de la península de Malaca colonizaos polos británicu dende los sieglos XVIII y XIX hasta la segunda metá del sieglu XX. Hasta la conformanza de la Unión Malaya en 1946, estes colonies nun taben so una alministración unificada: Hasta 1946 la Malaya británica taba integrada poles Colonies Britániques de los Estrechos, los Estaos Malayos Federaos y los Estaos Malayos Ensin Federar.

Malasia foi, de los llamaos "protectoraos" británicos, colonia que defendieron dende'l primer momentu yá que yera la mayor fonte d'ingresos del imperiu. Malasia apurría'l 85% de la producción mundial de cauchu natural, 45% d'estañu y 23% de cromu. L'oxetivu británicu pa salvaguardar los intereses occidentales yera caltener a Malasia fuera del algame d'Indonesia y pallo entamó la construcción d'un estáu anexonando los territorios británicos del norte de Borneo, formando asina una Federación de Malasia y consiguiendo amás el predominiu de la población étnica malaya sobre la china.

Bandera de la Federación Malaya, formada polos británicu'l 31 de xineru de 1948 y compuesta por once estaos malayos según poles colonies britániques de Penang y Malaca.

El principal problema col qu'atoparon los británicos foi la diversa composición étnica y social: malayos musulmanes, chinos ya indios (traíos polos británicu como mano d'obra). En 1948 los británicos roblaron un alcuerdu pa formar la Federación Malaya, lo que traxo consigo una guerrilla de combatientes d'etnia mayoritariamente china por cuenta de que los plantadores empecipiaron la espulsión de los llabradores chinos de les tierres que cultivaben y estos clamaben la independencia. Los británicos empecipiaron campañes p'acusar a les guerrilles d'intereses comunistes y el 17 de xunetu de 1948 ilegalizaron al partíu comunista y a organizaciones izquierdistes, empecipiando asina una represión contra la población d'etnia china y la campaña de "emerxencia" pola cual mediu millón de llabradores d'etnia china fueron treslladaos a "pueblos protexíos" p'aisllalos de la guerrilla.

En 1957 los intereses coloniales camudaron por cuenta de que Gran Bretaña producía cauchu sintéticu y yá nun precisaba los recursos del territoriu, polo que decidió da-y la independencia y dexar el gobiernu en manes de Tunku Abdul Rahman. El procesu d'afitamientu remató en 1963 al crear la Federación de Malasia, compuesta por Malaya, la ciudá estáu de Singapur, Sabah y Sarawak ( les posesiones britániques del norte de Borneo) escluyendo'l sultanatu de Brunéi ( protectoráu británicu productor de petroleu). Esto provocó revueltes sociales acusando de la defensa de los intereses coloniales pero tres les revueltes raciales de 1969 consiguióse cierta estabilidá y n'especial bienestar social yá que indios y chinos, con menores preferencies que los malayos y otres etnies natives, aportaron a la ciudadanía.

Orixe de la influencia británica na política malaya[editar | editar la fonte]

En 1771 los británicos establecieron factoríes en Penang, d'antiguo parte de Kedah, y en Singapur en 1819.

Yá a mediaos del sieglu XVIII podíen atopase firmes britániques comerciando na península de Malaca. N'abril de 1771, Jourdain, Sulivan & De Souza, una empresa inglesa en Madras, India, unvió a Francis Light, capitán de la Compañía Británica de les Indies Orientales, p'atopase col Sultán de Kedah, Muhammad Jiwa Shah, col propósitu d'abrir el mercáu d'esi país al llibre comerciu. El Sultán enfrentaba múltiples amenaces esternes nesi momentu. Siam, que s'atopaba en guerra con Birmania, llograba refuerzos de Kedah, que yera'l so estáu vasallu. Kedah yera un aliáu ronciegu de Siam. Nes negociaciones ente'l Sultan y Light, el Sultán aceptó l'establecimientu d'una factoría británica operando en Kedah si los británicos comprometer a protexer al país d'amenaces esternes. Light llevó esa propuesta a los sos superiores na India, quien comoquier la refugaron.

Dos años más tarde el Sultán morrió y foi reemplazáu por Abdullah Mahrum Shah. El nuevu Sultán, sintiéndose desesperáu, ufiertó-y a Light la islla de Penang como compensa pola ayuda militar. Light informó-y a la Compañía Británica de les Indies Orientales sobre la ufierta del Sultán. La Compañía ordenólu a Light apoderase de Penang, pero ensin garantizar l'ayuda militar que'l Sultán pidía. Finalmente la compañía decidió nun unviar nenguna ayuda, y el Sultán, sintiéndose traicionáu, espulsó a Light de Penang. La negativa de Light provocó que'l Sultán fortaleciera'l so exércitu y que fortificara Prai, un tramu de sablera frente a Penang. Reconociendo esta amenaza, los británicos movilizáronse y afararon col fuerte de Prai. Con esta derrota'l Sultan foi forzáu a roblar un alcuerdu que-yos dexaba llegalmente a los británicos ocupar Penang; como compensa'l Sultán recibiría una renta añal de 6.000 pesos españoles. El 1 de mayu de 1791 la bandera británica (la Union Jack) foi izada oficialmente en Penang. En 1800 Kedah venció Prai a los británicos y el Sultan recibió 4.000 pesos adicionales como renta añal.

Penang foi más tarde bautizada Isla del Príncipe de Gales, ente que Prai foi rebautizada Provincia Wellesley. En 1821 Siam invadió Kedah, escaló la capital, Alor Star, y ocupó el sultanatu hasta 1842. El desafíu d'un númberu creciente de conflictos y guerres civiles, particularmente llargues y violentes, que s'estendieron pol denomináu Tercer Mundu mientres la década de los 90, esixó l'enfotu de la comunidá internacional y fomentó la emerxencia d'un modelu de respuesta que tuviera en cuenta les fontes, actores, dinámiques, según les consecuencies de los nuevos patrones de conflictu dende'l fin de la Guerra Fría.

Les Naciones Xuníes percibieron claramente, nesti nuevu contestu internacional, una oportunidá d'espansión del so papel como garante de la paz y la seguridá internacionales. Asina, asumiendo mires xeneralizaes, col final de la confrontación bipolar y de la renacencia de la Organización, el so Secretariu xeneral Boutros-Ghali ellaboró un nuevu marcu conceptual de respuesta a los conflictos contemporáneos, avanzando con cuatro estrategia d'aición bien ambicioses na so Axenda pa la Paz: diplomacia preventiva (preventive diplomacy), caltenimientu de la paz (peacekeeping), reestablecimientu de la paz (peacemaking), y afitamientu de la paz (peacebuilding). Esti famosu documentu de les Naciones Xuníes de 1992 presentó, per vegada primera, el conceutu de "afitamientu de la paz postconflicto" como la nueva prioridá de la Organización, definida como:

"aiciones pa identificar y sofitar estructures que fortalezan y solidifiquen la paz, de forma qu'eviten una torna al conflictu". Unu de los grandes males que careció, y sigue careciendo la humanidá, ye'l de les guerres. La violencia, el terrorismu, les amenaces, los conflictos, alterien la paz y semen desequilibriu nes naciones. Los países en guerra perdieron grandes bienes que taben al serviciu de la coleutividá, y sobremanera, perdieron vides humanes que yá non se recuperen

Espansión de la influencia británica sobre l'actual Malaya[editar | editar la fonte]

Antes del final del sieglu XIX los británicos prauticaron una política de non intervención. Pero varios factores como la fluctuante ufierta de materia primo, convencer de la necesidá de desempeñar un papel más activu nos estaos malayos.

Dende'l sieglu XVII hasta principios del sieglu XIX, Malaca fuera una colonia neerlandesa. Mientres les guerres napoleóniques, ente 1811 y 1815, (cuando los Países Baxos viéronse invadíos per Francia) Malaca y otres colonies neerlandeses nel Sureste d'Asia quedaron baxo tutela británica pa evitar que los franceses reclamaren les posesiones de los Países Baxos. Cuando la guerra terminó, en 1815, Malaca foi devuelta a los neerlandeses. En 1824, los británicos y el neerlandeses roblaron un tratáu conocíu como "Tratáu anglo-neerlandés de 1824". Nel tratáu, ente otres coses, Malaca yera tresferida llegalmente a l'alministración británica. El tratáu convirtióse asina nel únicu alcuerdu oficial qu'estremaba a la etnia malaya del universu malayu en dos entidaes separaes, definiendo les fronteres ente la Malasia británica y les Indies Orientales Neerlandeses (actual Indonesia), y convirtiéndose asina na base de l'actual frontera ente Indonesia y Malasia.

Johor y Singapur[editar | editar la fonte]

Mapa alemán de Singapur de 1888

El Singapur actual foi fundáu por Sir Stramford Raffles, con ayuda del Mayor William Farquhar. Antes, Raffles fuera Teniente Gobernador de la colonia neerlandesa de Java, controlada polos británicu mientres les guerres napoleóniques, dende 1811 hasta 1815. En 1818 fuera nomáu pal mesmu cargu en Bencoolen. Consciente de que los neerlandeses monopolizaban el comerciu nel archipiélagu malayu, taba convencíu de que los británicos precisaben una nueva colonia comercial pa compensar el poder neerlandés. Meses d'esploraciones llevar a Singapur, una islla na punta inferior de la península malaya. La islla taba gobernada por un temenggung.[1]

Singapur atopábase, coles mesmes, so control de Tengku Abdul Rahman, el Sultán de Johor, de la mesma so la influencia de los neerlandeses y de los bugis (etnia de Sulawesi). El Sultán de Johor nunca taría acordies con l'allugamientu d'una base británica en Singapur.

Sicasí, Tengku Abdul Rahman convirtiérase en Sultán namái porque'l so hermanu mayor, Tengku Hussein, atópase en Penang cuando'l so padre, el Sultán anterior, morrió en 1812. Na cultura malaya, pa convertise nel socesor del Sultán ye necesariu tar xunto a ésti nel momentu de la so muerte. Tengku Abdul Rahman taba presente cuando'l so padre morrió, ente que Tengku Hussein atópase en Penang. Entrín y non, el temenggung de Singapur prefería a Tengku Hussein como Sultán.

Los británicos aprovecharon estos conflictos internos. primero reconocieron a Tengku Abdul Rahman como gobernante. Pero en 1819 Raffles fixo un tratu con Tengku Hussein, onde los ingleses reconocíen a ésti como'l llexítimu Sultán de Singapur en cuenta de una base comercial en Singapur. Amás, Tengku Hussein y el temenggung recibiríen un estipendio añal de parte de los británicos. El tratáu foi ratificáu'l 6 de febreru de 1819. Cola ayuda del Temenggung, Hussein abandonó Penyengat asemeyando dise de pesca, y llegó a Singapur, onde foi instaláu rápido como Sultán.

El neerlandeses disgustáronse enforma cola aición de Raffles. Sicasí, cola firma del Tratáu anglo-neerlandés de 1824, la so oposición a la presencia británica en Singapur escayó. Amás, estremar al Sultanatu de Johor, d'alcuerdu al tratáu, ente l'actual Johor y el nuevu Sultanatu de Riau.

Les Colonies del Estrechu[editar | editar la fonte]

Dempués d'asegurase d'aisllar a Singapur del territoriu colonial neerlandés al traviés del Tratáu anglo-neerlandés de 1824, los británicos ocupar de centralizar l'alministración de Penang, Malacca y Singapur. Con esi propósitu en 1826 establecióse una entidá conocida como les Colonies del Estrechu, con capital en Penang. Más tarde, en 1832, la capital treslladar a Singapur. Magar estos trés colonies fueron la columna vertebral de les Colonies, a lo llargo de los años sumar a estes la isla de Navidá, les islles Cocos, Labuan y Dinding de Perak.

Hasta 1867, les Colonies yeren responsabilidá d'un Alministrador designáu pola Compañía Británica de les Indies Orientales en Calcuta. El alministradores de les Colonies nun taben satisfechos cola forma en que Calcuta remanaba los sos asuntos y quexáronse en Londres. La Compañía inclusive intentara anular l'estatutu de "puertu llibre" del que gociaba Singapur dende 1856. Sicasí, la Compañía eslleir en 1858 depués de la Rebelión de los Cipayos, y la India convertir nuna colonia alministrada direutamente pola Corona, empecipiándose'l periodu llamáu Raj británicu. Al sumir el poder de Calcuta, y cola intensa presión exercida polos alministradores de les Colonies, en 1867 la colonia foi asitiada direutamente sol poder de la Oficina Colonial en Londres y declarar una colonia de la Corona.

En 1946, dempués de la Segunda Guerra Mundial, la colonia eslleióse y foi absorbida pola Unión Malaya, ente que Singapur dixebrar de la Unión y formó una nueva colonia de la Corona. La Unión Malaya dempués foi sustituyida pola Federación de Malaya en 1948, y en 1963, xunto con Sabah, Sarawak y Singapur formó una Federación entá mayor llamada Malaysia.

Los estaos malayos del norte y Siam[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la historia, l'antiguu reinu de Siam foi perdiendo vastes estensiones de los sos territorios a manes de los colonialistes europeos. Tanto la Indochina Francesa como la Birmania y la Malaya britániques beneficiar de los territorios quitaos a Siam

Hasta fines de sieglu XIX la Compañía Británica de les Indies Orientales namái s'interesara nel comerciu y trató no posible de caltenese alloñada de la política malaya. Sicasí, la influencia de Siam nos estaos malayos del norte, especialmente en Kedah, Terengganu, Kelantan y Pattani alvirtió a los británicos de la necesidá de comerciar en paz. Polo tanto en 1826 los británicos, al traviés de la Compañía, roblaron un tratáu secretu conocíu güei como Tratáu Burney col rei de Siam. Los cuatro estaos malayos nun tuvieron presentes mientres la firma del alcuerdu. Nesi tratáu los británicos reconocíen la soberanía siamesa sobre estos estaos malayos del norte. A cambéu, Siam reconoció la soberanía británica en Penang y la provincia de Wellesley, y dexó-y a la Companía el comerciu en Terengganu y Kelantan ensin torgues.

Casi un centenar d'años más tarde, roblóse un nuevu tratáu qu'agora se conoz como Tratáu anglu-siamés de 1909 o Tratáu de Bangkok. Nel nuevu alcuerdu, Siam alcordaba arrenunciar a la so soberanía sobre Kedah, Perlis, Terengganu y Kelantan, ente que Pattani permanecía en territoriu siamés. Perlis yera una parte de Kedah que mientres el reinu de Siam foi dixebráu d'ésti. El distritu de Satun en Kedah foi amestáu sicasí por Siam nel mesmu alcuerdu. Pattani, per otra parte, foi estremada nes provincies de Pattani, Yala y Narathiwat tres la firma del tratáu.

A pesar de que'l Rei Chulalongkorn de Siam amosábase ronciegu a roblar el tratáu, l'aumentu de la presión francesa sobre la frontera oriental de Siam obligar a cooperar colos británicos. Al igual que con Caña IV, Chulalongkorn esperaba que los británicos dexaríen en paz a Siam si xuntar a la demanda británica. Enantes, en 1893, Siam había perdíu Shan, rexón anguaño nel nordeste de Birmania, a manes de los británicos. La demarcación del Tratáu de Bangkok sigue siendo anguaño la frontera ente Malasia y Tailandia.

Los gobernantes malayos nun reconocieron l'alcuerdu, pero yeren demasiáu débiles p'aguantar a la influencia británica. En Kedah, dempués del Tratáu de Bangkok, George Maxwell foi unviáu polos británicu como'l conseyeru del Sultán. Construyóse un ferrocarril pa coneutar a Kedah con Siam en 1912. Namái en 1923 el gobernador de Kedah, Sultan Abdul Halim Hamid Syah, aceptó un asesor británicu.

El Sultanatu de Perlis sufriría una esperiencia similar. Los sos gobernantes nun reconocen el tratáu de 1909, pero los británicos convertir n'el alministradores de facto del estáu. Namái en 1930 el Sultán de Perlis, Raxa Syed Alwi, reconoz la presencia británica en Perlis, almitiendo a Meadows Frost como'l primer asesor británicu nesi Sultanatu.

Perak y el Tratáu de Pangkor[editar | editar la fonte]

Perak ye un estáu na mariña occidental de la Península Malaya. Ente los sieglos XVII y XIX afayóse que yera ricu en estañu. Ello ye que Perak tenía los depósitos aluviales d'estañu más ricos del mundu.

Coles mesmes Europa pasaba pola Revolución Industrial y esto creó una enorme demanda d'estañu. Los británicos, según el neerlandeses, atópase en Perak, cada unu tratando de monopolizar la producción d'estañu y d'otres materies primes menores. Sicasí, la política de Perak yera inestable, y el costo de les operaciones mineres d'estañu aumentaba. Por casu, en 1818 Siam ordenólu a Kedah atacar a Perak. La falta de seguridá en Perak llevó a los británicos a establecer un protectoráu en Perak en 1826.

Como los británicos sobreexplotaban los xacimientos mineros de Perak, sufrióse una escasez de mano d'obra. Buscando resolver el problema, l'alministrador malayu Long Jaafar convidó a los chinos de Penang a trabayar Perak, especialmente en Larut. Na década de 1840 la población china de Perak esplotó.

Los nuevos inmigrantes más d'una vegada yeren miembros de sociedaes secretes. Dos de les más grandes yeren Ghee Hin y San Hai. Estos dos grupos trataron d'aumentar regularmente la so influencia en Perak y esto dio llugar a frecuentes escaramuzas. Estes escaramuzas fueron descontrolándose, y nin siquier Ngah Ibrahim, el Menteri Besar (equivalente a un primer ministru), podía estabilizar la situación.

Raxa Abdullah, Sultán de Perak

Mentanto, taba llevándose a cabu una llucha pol poder na corte real de Perak. El Sultán Ali morrió en 1871 y el siguiente na llinia pa ocupar el tronu yera'l Raxa Muda, el príncipe herederu, Raxa Abdullah. A pesar d'esto, Raxa Abdullah nun tuvo presente mientres l'entierru del Sultán Alí. Al igual que nel casu de Tengku Hussein de Johor, Raxa Abdullah nun foi nomáu como nuevu Sultán polos ministros de Perak. Sicasí, el segundu na llinia, el Raxa Bendaraha, que yera Raxa Ismail, convertir en Sultán de Perak.

Raxa Abdullah taba furiosu y negóse a aceptar la noticia de bona gana. Entós solicitó sofitu políticu de delles fontes na so llucha pol tronu: de dellos xefes llocales de Perak, de personal británico col cual fixera negocios nel pasáu, y de les sociedaes secretes chines. Ente los británicu que lu sofitaben atopábase'l comerciante británicu W.H.M. Read. Amás, comprometer a aceptar un asesor británicu si los británicos reconocíenlu como'l llexítimu gobernante de Perak.

Desafortunadamente para Raxa Abdullah, el Gobernador de les Colonies de los Estrechos naquel momentu yera Sir Harry Ord, que yera amigu del Menteri Besar, Ngah Ibrahim, quien tenía cuentes pendientes con Raxa Abdullah. Cola ayuda de Sir Ord, Ngah Ibrahim unvió a Malaya tropes de cipayos dende la India pa evitar que Raxa Abdullah lluchara de forma activa por reclamar el tronu, y pa llograr estender un pocu'l control sobre les sociedaes secretes chines.

En 1873 la Oficina Colonial en Londres decató a Sir Ord por incompetente. Foi sustituyíu en curtiu por Sir Andrew Clarke, a quien se-y ordenar investigar a xeitu lo que taba asocediendo nos estaos malayos pa informar a la Oficina Colonial la manera de simplificar l'alministración británica en Malasia.

En colloráu, les Colonies de los Estrechos. Londres yera consciente de que les Colonies de los Estrechos dependíen cada vez más de la economía de los Estaos malayos del interior, incluyendo Perak

. Tres la llegada de Clarke a Singapur, munchos comerciantes británicos, incluyíu Read, fixéronse cercanos al gobernador. Al traviés de Read, Clarke enterar del problema de Raxa Abdullah y de la voluntá d'ésti d'aceptar un representante británicu na so corte si los británicu ayudar.

Clarke aprovechó la oportunidá p'ampliar la influencia británica. De primeres, fixo un llamamientu a toles sociedaes secretes chines y esixó a estos grupos a una tregua permanente. Más tarde, al traviés de la firma del Tratáu de Pangkor del 20 de xineru de 1874, Clarke finalmente reconoció a Raxa Abdullah como'l llexítimu Sultán de Perak. Darréu, J.W.W. Birch foi designáu Residente Británicu en Perak. Raxa Ismail, al nun formar parte del alcuerdu, viose obligáu a abdicar por cuenta de la intensa presión de parte de Clarke.

Selangor[editar | editar la fonte]

Xunto con Perak, Selangor al sur tenía grandes depósitos d'estañu en redol a Hulu Selangor nel norte, Hulu Klang nel área central y Lukut cerca de Negeri Sembilan al sur. Alredor de 1840, so la direición de Raxa Jumaat de Riau, la minería del estañu convertir nuna gran empresa. El so esfuerciu puestu foi compensáu pol Sultán Muhammad de Selangor; Raxa Jumaat foi nomáu en 1846 alministrador de Lukut.

Na década de 1850, Lukut surdió como unu de los más modernos asentamientos na Península Malaya (ensin cuntar a les Colonies de los Estrechos). Nun momentu dau llegó a haber ellí non menos de 20.000 trabayadores, de los cualos la mayoría yeren d'etnia china. Raxa Jumaat morrió en 1864 y la so muerte creó un vacíu de poder, tres los cual, adulces Lukut cayó nel olvidu.

Mentanto, Hulu Klang esfrutaba una crecedera ensin precedentes por cuenta de la minería del estañu. Ente 1849 y 1850, Raxa Abdullah bin Raxa Jaafar, primu de Raxa Jumaat, foi nomáu alministrador de Hulu Klang pol Sultán. Los inmigrantes chinos en Lukut, que se quedaren ensin trabayu cola ruina d'esa rexón, treslladar a Hulu Klang. Quien s'encargó d'esta migración de trabayadores chinos a Hulu Klang foi Sutan Puasa de Ampang, quien reemplazó la especialización puramente minera de Hulu Klang pola producción de mercancíes que diben dende l'arroz al opiu. Cola prosperidá de Hulu Klang, empezaron a llevantase dellos asentamientos a finales de la década de 1860, ente ellos Klang y Kuala Lumpur, esta postrera actual capital de Malaysia. Kuala Lumpur foi fundada por un Kapitán chinu[2] llamáu Yap Ah Loy.

Tal como asocediera en Perak, esti rápidu desenvolvimientu atraxo l'interés de los británicos presentes nes Colonies de los Estrechos. La economía de Selangor volvióse tan importante pa la prosperidá de les Colonies de los Estrechos que cualquier perturbación de la paz en Selangor mancaría a les Colonies tamién. Poro, los británicos disponer a crease una voz na política de Selangor. En 1874 Frank Swettenham foi nomáu conseyeru del Sultán de Selangor. Esi mesmu añu llograron encalorar una guerra civil que se desamarrara pola mor del ataque a un barcu británicu en Penang per parte de pirates, que fueron sentenciaos a muerte por un tribunal improvisáu.

Sungai Ujong, Negeri Sembilan[editar | editar la fonte]

Negeri foi otru de los principales productores d'estañu en Malasia. En 1869, surdió una llucha de poder ente Tengku Antah y Tengku Ahmad Tunggal, una y bones dambos aspiraben a convertise nel próximu gobernante de Negeri Sembilan, cargu conocíu como Yamtuan Besar. Esti conflictu ente los dos príncipes estremó a la confederación y punxo en peligru la disponibilidad d'estañu proveniente de Negeri Sembilan pa los británicos.

Sungai Ujong, un estáu dientro de la confederación, yerasobremanera, sitiu de munches mines d'importancia local, y taba gobernáu por Datu' Kelana Sendeng. Sicasí, otru cacique local llamáu Datu' Bandar Kulop Tunggal tenía más influencia que Dato' Kelana. Datu' Bandar gociaba d'un gran sofitu local ya inclusive de los inmigrantes chinos que trabayaben nes mines de Sungai Ujong. Otra manera, l'amenorgada popularidá de Datu' Kelana faía-y depender a ésti d'otru cacique llamáu Sayid Abdul Rahman, qu'ostentaba'l cargu de Laksamana Raxa Laut de la confederación (Llixeramente equivalente a Real Almirante). Esta situación causó frecuentes disturbios en Sungai Ujong.

Los años anteriores a 1873 sicasí fueren años de relativu aselu yá que Dato' Kelana caltuviérase ocupáu n'encalorar l'intentu de secesión del estáu de Sungai Linggi socatráu pol estáu de Rembau. Sungai Linggi comunicaba a Negeri Sembilan con Malacca, y un altu volume de comerciu pasaba al traviés de Sungai Linggi diariamente. Quien controlara Sungai Linggi ganaría riqueza por aciu impuestos.

Más tarde en 1872, Datu' Kelana morrió, y a principios de 1873, el so antiguu mentor, Sayid Abdul Rahman, alzóse como'l nuevu Yamtuan Besar. Sayid trató de compensar el poder del so rival, Datu' Bandar. Cuando los británicos camudaron la so política non-intevencionista en 1873 por aciu la sustitución de Sir Harry Ord por Sir Andrew Clarke como nuevu gobernador de les Colonies de los Estrechos, Sayid Abdul darréu diose cuenta de que los británicos podríen ayudar a fortalecer la so posición en Sungai Ujong. Nun perdió tiempu en contautar y primir a los británicos de Malacca. N'abril de 1874, Sir Clarke reconoció a Sayid como'l llexítimu xefe d'estáu de Sungai Ujong. Dambos roblaron un tratáu qu'establecía que Sayid debía "gobernar Sungai Ujong xustamente, protexer a los comerciantes británicos, y evitar toa aición anti británica ellí". Datu' Bandar nun foi convidáu a roblar l'alcuerdu y, poro, afirmó que nun tenía obligación dalguna sobre él. Per otra parte, Datu' Bandar y los paisanos refugaben la presencia británica en Sungai Ujong. Esto amenorgó'l sofitu popular de Sayid.

Llueu, una empresa empobinada por William A. Pickering del Protectoráu chinu de les Colonies de los Estrechos foi unviáu a Sungai Ujong pa evaluar la situación en nome de les Colonies Britániques de los Estrechos. Reconoció la difícil situación en que s'atopaba Sayid ya informó d'esto al gobiernu de les Colonies de los Estrechos. Los británicos unviaron 160 soldaos a Sungai Ujong p'ayudar a Pickering a ganar a Datu' Bandar. A finales de 1874, Datu' Bandar fuxó a Kepayang. A pesar de la derrota, los británicos pagar una pensión y garantizáron-y asilu en Singapur. Lo llargo del añu la influencia británica fíxose mayor, hasta'l puntu de qu'un Asistente Residente foi puestu ellí p'asesorar y ayudar a Sayid col gobiernu de Sungai Ujong.

Pahang[editar | editar la fonte]

Los británicos arreyar nel gobiernu de Pahang al rematar una guerra civil ente dos candidatos al tronu del reinu ente 1858 y 1863.

Resistencia[editar | editar la fonte]

Pocu antes del españíu de la Segunda Guerra Mundial n'Asia, los británicos detuvieron a dellos líderes influyentes de la organización nacionalista Kesatuan Melayu Muda (KMM). Sicasí, la mayoría d'ellos fueron lliberaos mientres la Segunda Guerra Mundial, cuando'l xaponeses invadieron y ocuparon Malaya. Entós los dirixentes del KMM formaron el Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS) pa llevar a cabu'l llabor de la KMM de formar una "Gran Indonesia" cola reunificación de los territorios d'Indonesia y Malasia, que fueren partíos ente Inglaterra y los Países Baxos nel Tratáu anglo-neerlandés de 1824. Sicasí, el proyeutu nunca se materializó por cuenta de la súbita rindición xaponesa dempués del bombardéu d'Hiroshima y Nagasaki. Col regresu de los británicos, los líderes KRIS formaron el Partíu Nacionalista Malayu (PNM, tamién conocíu como'l Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya o PKMM) p'algamar los sos oxetivos per medios democráticos. Sicasí, el PNM foi llueu prohibíu pol gobiernu como parte d'una represión de los partíos d'esquierda, qu'acabó cola primer fase del nacionalismu malayo.

La centralización (1890-1910)[editar | editar la fonte]

Pa simplificar l'alministración de los estaos malayos y especialmente pa protexer y desenvolver el codalosu comerciu de la minería d'estañu y de la estraición del cauchu, Gran Bretaña trató de consolidar y centralizar el control, xuniendo cuatro estados malayos: Selangor, Perak, Pahang y Negeri Sembilan, nos Estaos Malayos Federaos. En Kuala Lumpur, la capital, los Residentes Xenerales británicos alministraron la Federación, dexándo-yos a los Sultanes caltener ciertu poder llindáu namái a les funciones d'autoridá islámica y asuntos malayos. Introducióse una llexislación moderna pa los Estaos Malayos Federaos, cola creación del Conseyu Federal. Anque los sultanes teníen menos poder que los sos homólogos de los Estaos Malayos Ensin Federar, la Federación Malaya tenía un mayor grau de modernización.

Bandera de la colonia de los Estaos Malayos Federaos

Los Estaos Malayos Ensin Federar per otra parte caltuvieron virtualmente la so independencia, con una mayor autonomía, y, en llugar de tener un Residente británicu, namái taben obligaos a aceptar un Asesor británicu. Perlis, Kedah, Kelantan y Terengganu fueron apurríes por Siam a los Estaos Non Federaos dempués del Tratáu anglu-siamés de 1909.

Pela so parte, el Johor independiente tuvo, dende los primeros tiempos de la presencia británica en Malasia, que vencer Singapur a los británicos, y magar los esfuercios políticos del Sultán, finalmente viose obligáu a aceptar un Asesor en 1914, convirtiéndose Johor nel últimu estáu malayu de perder la so soberanía.

Esti periodu de lentu afitamientu del poder nun gobiernu centralizáu (los Sultanes calteníen los sos privilexos, pero non el gobiernu de los sos estaos) tendría un gran impautu más tarde na construcción de la identidá nacional. Efeutivamente, marcó la transición de la idea de los estaos malayos como un coleutivu de tierres rexíes por gobernantes feudales, a la idea d'una monarquía constitucional federal. Esto convertiríase nel modelu pa la futura Federación de Malaya, y más tarde pa Malaysia y, n'última instancia, nun modelu únicu na rexón del Sureste asiáticu, onde otros países adoptaron l'alministración centralizada.

Pero otra manera, dempués de la Primer Guerra Mundial, los británicos adoptaron una política de descentralización pa Malasia. Esto fixo p'atraer a los Estaos Non Federaos a sumase a los Estaos Malayos Federaos. D'esta unificación surdiría la Unión Malaya, la primer colonia británica unificada en Malasia.

La Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Malasia y Singapur sufrieron la ocupación xaponesa de 1942 a 1945. Mientres la guerra calcúlase que 100.000 persones fueron asesinaes.

Xapón invadió primero la islla de Borneo a mediaos d'avientu de 1941, aterrizando na mariña oeste cerca de Miri en Sarawak, invasión que se completó'l 23 de xineru de 1942, cuando aterrizó en Balikpapan, nel Borneo neerlandés. Calcúlase que mientres tola guerra, un total de 100.000 persones fueron asesinaes.

Mientres la guerra una fuercia de resistencia combatió a los xaponeses dende les xungles de Malasia. Grupos tales como l'Exércitu Anti-Xaponés del Pueblu Malayu (MPAJA), del comunista Chin Peng, y la británica "Fuercia 136" participaron na mayor parte de la resistencia anti xaponesa mientres la ocupación.

Les condiciones de vida nesta dómina fueron brutales, con frecuentes represalies contra la población d'orixe chinu per parte del exércitu xaponés d'ocupación y la policía secreta Kempeitai.

En Borneo, la ocupación tamién foi aguantada por grupos guerrilleros. Ente ellos taben la guerrilla Kinabalu, dirixida por Albert Kwok nel oeste, y otra empobinada por Mustapha Datu na parte norte. Sicasí, la guerrilla Kinabalu terminó col asesinatu en masa de Kwok y los sos siguidores en Petagas el 21 de xineru de 1944.

Nel periodu 1942-45 les posiciones xaponeses en Borneo fueron bombardeadas poles fuercies aérees aliaes, con ataques devastadores en Sandakan y Labuan. El 10 de xunu de 1945 la 9ª División australiana empezó desembarcos en Brunéi y en Labuan, preludios d'una campaña pa retomar el norte de Borneo. La guerra nel norte de Borneo terminó cola rindición de la 37ª División del exércitu xaponés roblada pol Teniente Xeneral Baba Masao en Labuan, el 10 de setiembre de 1945.

La Batalla de Malasia foi una campaña qu'enfrentó a los Exércitos Aliaos, nesti casu los de la Commonwealth británica, y les fuercies xaponeses na Malasia continental, dende'l 8 d'avientu de 1941 hasta'l 31 de xineru de 1942, mientres la Segunda Guerra Mundial. Pa los británicos la campaña foi un desastre.

Ente los dos guerres mundiales, la estratexa militar de Gran Bretaña nel Alloñáu Oriente viose socavada pola falta d'atención y financiamientu. Los planes del Gobiernu británicu basábense principalmente nel estacionamiento d'una gran flota na Base Naval de Singapur. Sicasí, la espera de la llegada de la Royal Navy estendióse dellos meses, hasta que finalmente, cuando españó la guerra n'Europa en 1939, rescamplaba que la flota nun llegaría.

La Batalla de Malasia empecipióse cuando, depués de la invasión xaponesa y la retirada de los británicos, la 25ª División del Exércitu Británicu en Malasia contraatacó invadiendo'l 8 d'avientu de 1941. Tropes xaponeses empecipiaron un asaltu anfibiu na mariña norte de Malasia, en Kota Bharu, y empezaron a avanzar pola mariña oriental de Malasia.

Diecisiete bombarderos de l'Armada Imperial Xaponesa atacaron Singapur, el primer ataque aereu destináu a la colonia. Los xaponeses fueron primeramente aguantaos pol III Cuerpu del Exércitu de la India y dellos batallones del Exércitu británicu.

La Fuercia Naval aliada, que consistía nos acorazaos HMS Prince of Wales y HMS Repulse, xunto con cuatro destructores, comandada pol almirante Tom Phillips, había llegáu xustu antes del españíu de les hostilidaes. Sicasí, la superioridá aérea xaponesa provocó'l fundimientu de los buques el 10 d'avientu de 1941, dexando la mariña este de Malasia espuesta y dexando a los xaponeses siguir los sos desembarcos.

Acorazáu HMS Príncipe de Gales

Los escuadrones de los aliaos en Malasia zarapicar con numberosos problemes, ente ellos: mala construcción y mal equipamientu de los aviones, insuficientes suministros de pieces de repuestu, insuficiente númberu de personal de sofitu, aeródromos difíciles de defender contra l'ataque aereu, falta d'una clara y coherente estructura de mandu, antagonismu ente la RAF y la Real Fuercia Aérea Australiana, y pilotos ensin esperiencia qu'escarecíen de formación fayadiza. Sufrieron graves perdes na primer selmana de la campaña. Amás, el serviciu d'intelixencia militar xaponés llogró poner a los sos órdenes a un oficial británicu, el capitán Patrick Heenan, un oficial d'enllaz col Exércitu indiu. La eficacia de les aiciones de Heenan alderícase, los xaponeses fueron capaces de destruyir casi tolos aviones de los Aliaos nel norte de Malasia en tres díes. Heenan foi deteníu'l 10 d'avientu y unviáu a Singapur. Sicasí, los xaponeses yá llograren la superioridá aérea. Ensin una verdadera presencia naval, los británicos nun podíen enfrentase a les operaciones navales xaponeses na mariña malaya, y con práuticamente nengún avión aliáu na zona, los xaponeses tamién teníen el dominiu de los cielos, dexando a les tropes aliaes de tierra y a la población civil espuestes a un ataque aereu.

Tropes xaponeses cruciando un ríu malayu.

La islla malaya de Penang foi bombardeada diariamente polos xaponeses y tailandeses a partir del 8 d'avientu, y foi finalmente abandonada polos británicu'l 17 d'avientu. Armes, barcos, suministros y una estación de radio fueron abandonaos y dexaos en manes de los xaponeses, lo que causó muncha vergüenza ente los británicos. Dellos soldaos coloniales malayos quedar pa xunise a los tailandeses.

El 23 d'avientu Tailandia robló un Tratáu onde oficializaba la so amistá col Xapón imperial, lo que determinó l'afitamientu de la so alianza militar. Xapón compensó a Tailandia pola so cooperación mientres la guerra dexando -y l'estáu malayu de Kedah. Nun pasó enforma tiempu por que el Exércitu xaponés dirixir escontra'l so próximu oxetivu, la ciudá de Kuala Lumpur. Los xaponeses entraron y ocuparon la ciudá ensin oposición el 11 de xineru de 1942. La islla de Singapur atopábase agora a menos de 200 milles de distancia pal exércitu xaponés invasor. La 11ª División del Exércitu de la India llogró retrasar la meyora xaponesa sobre Kampar per unos díes, a lo que siguió la desastrosa batalla del Ríu Slim, na que dos brigaes de la División India fueron práuticamente aniquilaes.

A mediaos de xineru, l'Exércitu xaponés llegó a la zona sur del Estáu malayu de Johor, onde, el 14 de xineru, atopar con tropes de la 8ª División australiana, comandada pol Xeneral Gordon Bennett. Na batalla contra los australianos, los xaponeses esperimentaron el so primera gran revés tácticu, por cuenta de la obstinada resistencia de los australianos en Xemes. La batalla en redol a la Ponte de Gemensah resultó costosa pa los xaponeses, que perdieron hasta 600 víctimes, pero la ponte mesmu, que fuera baltáu mientres los combates, foi reparáu nun plazu de seis hores.

L'Exércitu Xaponés esplégase sobre Johor.

Una de les batalles más sangrientes de la campaña empezó'l 15 de xineru de 1942 nuna península de la mariña oeste, cerca del ríu Muar. Bennett designó a la 45ª Brigada de la India pa la defensa, pero ésta foi destruyida, resultando muertos el so comandante, el Xeneral de Brigada H.C. Duncan, y trés comandantes del so batallón. Encabezada pol Teniente Coronel d'Australia, Charles Anderson, el remanente de les tropes indies, xunto coles australianes, formaron la Fuercia Muar, que llevó a cabu una retirada de cuatro díes. Cuando la Fuercia llegó a la ponte en Sulong Parit, que s'atopaba en manes del enemigu, Anderson, con creciente númberu de muertos y mancaos, ordenó "sálvese quien pueda". Los que pudieron fuxeron a les selves, banzaos y plantíos de cauchu en busca del cuartel xeneral del batallón en Yong Peng. Los mancaos fueron dexaos a mercé de los xaponeses y 135 d'ellos fueron torturaos y asesinaos no que se conoz como la Masacre de Sulong Parit.

El 31 de xineru entama la postrera retirada de les fuercies aliaes de Malasia. Inxenieros ingleses volaron un furacu de 20 m. de diámetru na calzada que xunía Johor con Singapur. Los invasores xaponeses y los infiltrados, de cutiu amarutaos de civiles de Singapur, empezaron a cruciar l'Estrechu de Johor en botes inflables pocu dempués. En menos de dos meses, la Batalla de Malasia terminara nuna completa derrota pa les fuercies de la Commonwealth. Cerca de 50.000 tropes de la Commonwealth fueren prindaes o muertes mientres la batalla.

La ocupación xaponesa de Malasia namái terminó cuando Xapón robló la rindición en 1945, depués de los bombardeos atómicos estauxunidenses sobre Hiroshima y Nagasaki.

La Unión malaya y la Malasia independiente (1945-1957)[editar | editar la fonte]

Un añu dempués de la Segunda Guerra Mundial, la unidá de la colonia británica foi finalmente consolidada cola formación de la Unión Malaya'l 1 d'abril de 1946. La nueva Unión foi recibida con una fuerte oposición de los malayos. Esta oposición xiraba en redol a dos cuestiones: los vagos criterios de ciudadanía, que yera negada a los trabayadores d'orixe chinu, y l'amenorgamientu del poder de los gobernantes malayos llocales. Por cuenta de la presión exercida, la Unión foi sustituyida pola Federación de Malaya, el 31 de xineru de 1948. La Federación llogró la independencia formalmente'l 31 d'agostu de 1957.

Tolos estaos malayos formaron más tarde una federación más grande llamada Malasia, el 16 de setiembre de 1963, xunto con Singapur (el cual más tarde volver a dixebrar), Sarawak y Borneo del Norte.

La Emerxencia malaya[editar | editar la fonte]

En xunu de 1948 el Partíu Comunista Malayu (MCP) empezó una revuelta armada contra la regla del imperiu na Península de Malaca. Les fuercies del MCP, l'Exércitu de Lliberación Nacional Malayu, foi compuestu pola mayor parte de los chinos nel ultramar, o Tusán como son conocíu nel idioma cantonés. L'alministración británica moteyó al conflictu la Emerxencia Malaya, un xuegu llegal pa evitar les cuestes d'una guerra oficial. El MCP tuvo los sos oríxenes nel Exércitu Popular Antixaponés Malayu (MPAA), lo que foi un grupu similar a los partisanos européos na Segunda Guerra Mundial qu'ayudaron a la causa Aliaos.[3]

La emerxencia foi unu de los primeros conflictos na Guerra Fría, y asocedió coles mesmes que la Guerra d'Indochina ente Francia y los Vietminh. A diferencia de los francéses, el alministradores británicos de Malasia tuvieron bones rellaciones coles autoridaes en Malasia. Una otru contraste importante ye que los siguidores del MCP nun fueron de la mayoría étnica del país, los malayos, que son musulmanes y opunxéronse al comunismu mientres la emerxencia. L'imperiu británicu utilizó fuercies de la Commonwealth y tropes irregulares pa ganar la insurxencia, llegando a un númberu de más de 300 mil persones.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Títulu de nobleza malayu, xeneralmente dau al xefe de la seguridá pública. El temenggung tien al so cargu la seguridá del monarca, lo mesmo que de la policía y l'exércitu.
  2. Los Kapitanes chinos fueron bien importantes na historia d'Indonesia y Malaysia, contribuyendo al desenvolvimientu económicu, social y políticu, y constituyéndose na más alta élite inclusive hasta güei día. De les colonies chines en Malasia, Malacca foi la más antigua y más importante. El sistema de kapitanías pa los miembros de la etnia china foi implementáu per primer vegada polos neerlandeses
  3. Cheah Boon Kheng. Red Star Over Malaya. Singapore, 1983.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Zainal Abidin bin Abdul Wahid; Khoo, Kay Kim; Muhd Yusof bin Ibrahim; Singh, D.S. Ranjit (1994). Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Sejarah Tingkatan 2. Ed. Dewan Bahasa dan Pustaka. ISBN 983-62-1009-1
  • Osborne, Milton (2000). El sureste asiáticu: Una introducción a la so historia. Ed. Allen & Unwin. ISBN 1-86508-390-9
  • 1911 Encyclopædia Britannica. Estaos Malayos.
  • Arkib Negara. Hari ini dalam sejarah. Penubuhan Majlis Persekutuan.