Nagasaki

Coordenaes: 32°44′58″N 129°52′47″E / 32.74953°N 129.87964°E / 32.74953; 129.87964
De Wikipedia
Nagasaki
Alministración
PaísBandera de Xapón Xapón
Prefeutura prefeutura de Nagasaki
Tipu d'entidá ciudá-nucleu
Mayor of Nagasaki (en) Traducir Shirō Suzuki
Nome llocal 長崎市 (ja)
Códigu postal 850-0002–852-8154
Xeografía
Coordenaes 32°44′58″N 129°52′47″E / 32.74953°N 129.87964°E / 32.74953; 129.87964
Nagasaki alcuéntrase en Xapón
Nagasaki
Nagasaki
Nagasaki (Xapón)
Superficie 406.35 km²
Llenda con Isahaya, Saikai, Togitsu y Nagayo
Demografía
Población 404 656 hab. (1r marzu 2021)
Porcentaxe 100% de prefeutura de Nagasaki
0.32% de Xapón
Densidá 995,83 hab/km²
Más información
Fundación 1r abril 1889
Prefixu telefónicu 95
Estaya horaria UTC+09:00
Llocalidaes hermaniaes Hiroshima, Saint Paul, Santos, Porto, Middelburg, Fuzhou, Vaux-sur-Aure y San Isidro
city.nagasaki.lg.jp
Cambiar los datos en Wikidata

La ciudá de Nagasaki (長崎市 Nagasaki-shi?) ye la capital y la mayor ciudá de la prefeutura de Nagasaki, allugada sobre la mariña suroeste de Kyushu en Xapón.

El so nome significa "cabu llargu". Mientres la Segunda Guerra Mundial, los bombardeos atómicos de Hiroshima y Nagasaki fixeron d'esta la segunda y, hasta la fecha, la última ciudá onde s'utilizó un ataque nuclear na guerra. El 1 de xineru de 2009 la ciudá tenía una población envalorada de 446 007 habitantes y una densidá de población de 1.100 persones per km². La superficie total ye de 406 quilómetros cuadraos.

Historia[editar | editar la fonte]

Imaxe d'una carraca portuguesa en Nagasaki. Biombu xaponés del sieglu XVII.

Foi fundada en 1571 por navegantes portugueses. Orixinalmente foi una villa puertu de poca importancia hasta la llegada d'esploradores portugueses.

La pequeña villa puertu convirtióse rápido nuna ciudá portuaria diversa pola cual ingresaron munchos productos importaos de Portugal (como'l tabacu, el pan, el tempura, el bizcochuelo, y nuevos estilos de vistimienta). Munchos d'estos productos fueron asimilaos la cultura popular xaponesa. Los portugueses tamién traxeron consigo munchos productos d'orixe chinu.

Compitiendo colos portugueses, los holandeses fuéronse introduciendo en Xapón silenciosamente pa esta dómina, a pesar de la decisión oficial del shogunato de terminar definitivamente toa influencia estranxera nel país. Mientres la rebelión Shimabara (finales de 1637-empiezos de 1638) disparando contra los cristianos el holandeses demostraron que'l so interés yera puramente comercial y a favor del shōgun. Por tal motivu en 1641 foi-yos dau Dejima, una islla artificial na badea de Nagasaki, como base d'operaciones. Dende esta fecha hasta 1855 el contautu de Xapón col esterior llindóse puramente a Nagasaki.

En 1720 llevantóse la prohibición sobre los llibros holandeses, creando asina una gran fola migratoria interna escontra Nagasaki d'estudiosos de les ciencies y artes europees.

Depués de que'l comodoro d'Estaos Xuníos Matthew Perry llegara a Xapón en 1853 el shōgun decidió abrir les puertes del país nuevamente. Nagasaki convertir en puertu llibre en 1859 y la modernización empezó en 1868. Cola restauración Meiji, Nagasaki convirtióse rápido p'asumir ciertu dominiu económicu. La so principal industria foi la construcción d'embarcaciones.

Bastión católicu de Xapón[editar | editar la fonte]

Mapa del viaxe de San Franciscu Xavier a mediaos del sieglu XVI.

A mediaos del sieglu XVI, cuando una embarcación portuguesa por fuercia llancó na Tanegashima en 1543. El misioneru xesuita San Franciscu Xavier aportó n'otra parte del territoriu en 1549, convirtiendo a dellos daimyō (señores feudales).

Los 26 mártires de Xapón executaos por aciu crucifixón el 5 de febreru del añu 1597 en Nagasaki.

En 1587 la prosperidá de Nagasaki foi amenazada cuando Hideyoshi Toyotomi xubió al poder. Esmolecíu pola gran influencia cristiana nel sur del Xapón, ordenó la espulsión de tolos misioneros. Los xesuites habíen yá adquiríu control alministrativu parcial sobre Nagasaki, y la ciudá tornó entós al control del Shōgun. Cristianos tanto xaponeses como estranxeros fueron escorríos y Hideyoshi crucificó a 26 cristianos en Nagasaki el 5 de febreru de 1597 pa prevenir cualquier intentu d'usurpación del so poder, ente ellos San Pablo Miki (ver l'artículu Los 26 mártires de Xapón). Los mercaderes portugueses, sicasí, nun fueron alteriaos, y asina la ciudá siguió'l so desenvolvimientu. Cuando shōgun Tokugawa Ieyasu xube al poder aproximao venti años más tarde, les condiciones nun ameyoraron demasiáu. El cristianismu foi prohibíu por completu nel añu 1614 y tolos misioneros fueron deportaos, según aquel xaponeses que nun arrenunciaren al cristianismu. Siguió-y a esto una brutal campaña de persecución, resultando en miles de muertos o torturaos en Nagasaki y otres partes del Xapón. Al empiezu los cristianos opunxeron resistencia, llegando en 1637 a formase la Rebelión de Shimabara, ónde más de 40.000 cristianos lideraos por Amakusa Shirō tomaron el castiellu Hara. El shōgun unvió 120.000 soldaos p'aniquilar la rebelión, dando fin asina al curtiu "sieglu cristianu" en Xapón. Los pocos cristianos en sobrevivir terminaron los sos díes esconder y escorrer. Na península de Shimabara, la mayoría de los poblaos sufrieron pola falta de población por cuenta de la rebelión. Cola cuenta de caltener la llantadera d'arroz y otros cultivos traxeron inmigrantes d'otres árees de Xapón pa repoblar la zona. El budismu foi promovíu fuertemente na rexón. Dellos costumes que fueron introducíes na península, caltener hasta'l día de güei.

Kakure Kirishitan (隠れキリシタン? xaponés pa "cristianu ocultu") ye un términu pa referise a un miembru xaponés de la Ilesia Católica que pasó a la clandestinidá depués de la Rebelión de Shimabara na década de 1630.

Monseñor Januarius Kyunosuke Hayasaka, obispu de Nagasaki, en 1927 foi'l primer obispu xaponés.

Esta "Ilesia de les Catacumbes" adoraba en cuartos secretos y nos sos llares. Al pasar el tiempu les figures de los santos y de la Virxe María fueron tresformaos en figurines asemeyar a les tradicionales estatues de Buda y de los bodhisattves. les plegaries fueron afeches a los cantares paecíos a los budistes, calteniendo munches pallabres ensin traducir del Llatín, Español y Portugués. La Biblia pasábase tradicionalmente, por cuenta de que les versiones impreses yeren confiscadas poles autoridaes. Por cuenta de la espulsión de los sacerdotes, la direición de los cristianos quedó en manes de llaicos que bautizaben a los nuevos cristianos.

La Virxe María yera conocida como nandogami o la madre na alacena una y bones la imaxe asítiase nes alacenes del llar.

El 22 de mayu de 1876 foi fundada l'Archidiócesis de Nagasaki como'l vicariato apostólicu del sur de Xapón y foi segregáu del vicariato apostólicu de Xapón.

En 1889 proclamar en Xapón la plena llibertá relixosa y el 15 de xunu de 1891 foi alzada canónicamente la diócesis de Nagasaki, que nel 1927 acueyi como pregueru a monseñor Januarius Kyunosuke Hayasaka, que ye'l primer obispu xaponés y ye consagráu personalmente pol papa Pío IX. San Maximiliano Kolve, na so estancia en Xapón, cuntó col sofitu del obispu Hayasaka, que-y nomó profesor del seminariu de Nagasaki.[1]

En 1910 esistíen na gran provincia de Nagasaki casi 50.000 cristianos, un obispu, 26 clérigos, 67 ilesies, un seminariu con 31 seminaristes, seis escueles, tres hospitales y ensame d'otros centros asistenciales (malateríes, internaos de señorites, asilos...).[2]

Y yá para 1929 de 94.096 católicos nipones unos 63.698 yeren de Nagasaki.[3]

Segundu blancu atómicu[editar | editar la fonte]

Nube en forma de fungu provocada pola esplosión de la bomba atómica sobre la ciudá de Nagasaki.
Nagasaki, 24 de setiembre de 1945, 6 selmanes dempués del ataque con bomba atómica naquella ciudá.

El 9 d'agostu de 1945 llanzóse sobre ella la segunda bomba atómica. El bombarderu d'Estaos Xuníos "Bockscar" tenía orde d'atacar estelleros, sicasí atopóse cola fábrica d'armes Mitsubishi, sobre la cual dexó cayer la bomba atómica Fat Man, la segunda españada sobre Xapón y más poderosa que la d'Hiroshima. (ver Hiroshima pa un rellatu de la primer esplosión).

Primeramente'l blancu yera Niigata, pero taba lloviendo; camudar a Kokura, pero había borrina trupo y non pudo allugase, y a falta de combustible y cola misión en peligru Charles Sweeney decidióse finalmente pol postreru blancu alternativu, por Nagasaki, el Great Artist, actuando como avión meteorolóxicu informó qu'esistía un claru visible ente les nubes, el Bockscar solo tenía combustible pa una sola pasada. Al llegar l'avión atopó un zarráu techu de nubes, tenía que tomar una decisión o la refundiaba o volvía, decidióse'l bombardéu por radar.

Efeutos del bombardéu[editar | editar la fonte]

Nagasaki, antes y dempués de la bomba atómica.

A pesar de que la bomba falló por una distancia considerable, nun perdonó y entá pudo afarar casi la metá de la ciudá al cayer a una banda del valle de Urakami, onde se emplazaba la ciudá. 35.000 de los 240.000 habitantes de Nagasaki morrieron instantáneamente, siguíos pola muerte d'una suma equivalente por enfermedaes y firíes. Ente les muertes hubo 6200 de los 7500 trabayadores xaponeses de la planta de municiones de Mitsubishi otros 24000 (incluyendo 2000 coreanos) que trabayaben en plantes de guerra na ciudá, amás de 150 soldaos xaponeses.

Víctima atómica de Nagasaki.

El terrén onde s'atopa la ciudá ye bien montascosu y esto delimitó los efeutos de les ondes espansives de la esplosión inicial. Sía comoquier la destrucción, el caos y l'horror foi similar al d'Hiroshima. La bomba esplotó a 500 metros de la orixinal Catedral de Urakami destruyéndola y matando a quien taben dientro polo que 14 años dempués en 1959 reconstruyóse. Foi tal l'ablucamientu de los cuarteles militares y el grau de shock tantu de civiles como militares qu'en Nagasaki nun s'inspeccionó hasta dempués d'una selmana, cuando la ciudá yera yá una güesera silenciosa. Los que llograron sobrevivir más allá del radiu d'aición de la bomba tuvieron qu'asistir a les folaes de mancaos na so mayoría graves.

Nesta zona amburáronse les estructures d'aceru de los edificios de formigón. Los árboles fueron arrincaos dende'l raigañu y quemaos pol calor. Delles persones tuvieron quemadures en tol cuerpu, otros perdieron la vista, pero lo que causó impautu, fueron les progresives deformaciones qu'afectaron a la población, pos estes nun se manifestaben nel actu, sinón que podíen presentase selmanes, meses, ya inclusive años dempués de la detonación.

Consecuencia[editar | editar la fonte]

Xapón rindióse 6 díes dempués d'esta destrucción.

Tres la guerra la ciudá foi reconstruyida, anque llargamente modificada. Construyéronse nuevos templos ya ilesies, una y bones la presencia budista nunca sumió ya inclusive ganó una gran adhesión mientres la guerra. Dalgunos de los escombros fueron dexaos intactos en memoria y llevantáronse nueves edificaciones col mesmu oxetivu, como'l muséu de la bomba atómica. Nagasaki ye güei día una ciudá portuaria con una rica industria naval y ye amás un fuerte exemplu d'esfotu y paz.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Vista de la ciudá.
Vista de la ciudá.

Nagasaki xaz en parte na península Nishisonogi (西彼杵半島) y parte coles ciudaes Isahaya y Saikai y col distritu Nishisonogi.

Clima[editar | editar la fonte]

La ciudá cunta con un clima subtropical húmedu qu'algama los 26℃.

  Parámetros climáticos permediu de Nagasaki (1981~2010) 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 21.3 22.6 24.4 29.0 34.6 36.4 37.7 37.6 36.1 33.7 27.4 23.8 37.7
Temperatura máxima media (°C) 10.4 11.7 14.8 19.7 23.5 26.4 30.1 31.7 28.6 23.8 18.3 13.1 21.0
Temperatura mínima media (°C) 3.8 4.4 7.3 11.6 15.8 20.0 24.3 25.1 21.8 16.1 10.8 5.9 13.9
Temperatura mínima absoluta (°C) −5.2 −4.8 −3.6 0.2 5.3 8.9 15.0 17.0 11.1 4.9 −0.2 −3.9 −5.2
Precipitación total (mm) 64.0 85.7 132.0 151.3 179.3 314.6 314.4 195.4 188.8 85.8 85.6 60.8 1857.7
Nevaes (cm) 2 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 4
Díes de precipitaciones (≥ 0.5 mm) 11.1 9.9 12.5 10.8 10.6 13.5 11.6 9.8 9.7 6.2 9.0 10.0 124.7
Díes de nevaes (≥ 1 mm) 1.2 0.9 0.2 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.2 2.5
Hores de sol 102.8 119.7 148.5 174.7 184.4 135.3 178.7 210.7 172.8 181.4 137.9 119.1 1866
Humedá relativa (%) 66 64 66 68 72 79 80 75 73 67 67 66 70
Fonte nº1: Japan Meteorological Agency[4]
Fonte nº2: Japan Meteorological Agency (records)[5]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]