Historia de Tailandia

De Wikipedia
Buda de Wat Kukkut, Lamphun, Tailandia.

La Historia de Tailandia empieza cola migración de los tailandeses no que güei se conoz como Tailandia mientres el primer mileniu. Enantes a esto, esistieren civilizaciones na edá del bronce y edá del fierro per dellos miles d'años, y darréu reinos Mon, Malayu y Khmer. El tailandeses establecieron los sos propios reinos, más prominentemente nel curtiu florecimientu de Sukhothai y de manera más duradera nel reinu de Ayutthaya. Estos reinos tuvieron constantemente amenaciaos por Birmania y Vietnam, según por rivales tailandéses y lao. Les potencies coloniales europees amenaciaron a Tailandia nel sieglu diecinueve y empiezos del sieglu venti, pero Tailandia sobrevivió como l'únicu estáu del sureste d'Asia qu'escapó de ser colonizáu. Dempués del final de la monarquía absoluta tailandesa en 1932, Tailandia tuvo casi seis años baxu casi permanente gobiernu militar antes del establecimientu d'un sistema democráticu. Suelse utilizar en colonización que'l so antiguu nome mientres foi colonizada foi AsisBancoc.

Historia antigua[editar | editar la fonte]

El xacimientu arqueolóxicu más grande en Tailandia ye Ban Chiang. Fechar oxetos d'esti sitiu ye revesosu, pero acéptase que siquier escontra'l 3600 e.C. Los habitantes desenvolvieren ferramientes de bronce y empezaren a cultivar arroz húmedu, dando ímpetu a la organización social y política.

Darréu les civilizaciones Malaya, Mon y Khmer floriaron na zona anterior a la dominación de los tailandeses, especialmente'l reinu de Srivijaya al sur, el reinu Dvaravati en Tailandia central y l'imperiu Khmer fundáu en Angkor. El tailandeses tán lingüísticamente rellacionaos a grupos orixinarios del sur de China. Migraciones de China meridional al sureste d'Asia tuvieron llugar mayormente mientres el primer mileniu A.C., probablemente pel norte de Laos.

Sukhothai y Lannathai[editar | editar la fonte]

El tailandeses creen que la fundación de la so nación foi nel sieglu XIII. Según la tradición, xefes tailandeses sulevar del dominiu Khmer en Sukhotai en 1238 y establecieron el reinu tailandés. La ciudá apoderó de volao l'área de l'actual Tailandia mientres el reináu de Ramkhamhaeng, pero dempués de la so muerte decayó y foi sometíu en 1365 pol reinu d'Ayutthaya, que apoderó Tailandia del sur y central hasta'l sieglu XVIII.

Ayutthaya[editar | editar la fonte]

El primer monarca del reinu de Ayutthaya, Ramathibodi I, fixo dos contribuciones importantes a la hestoria tailandesa: estableció y fomentó el budismu theravada como relixón oficial, pa estremase del reinu hindú d'Angkor, y arrexuntó el Dharmashastra, un códigu llegal basáu en fontes hindús y costumes tailandeses. El Dharmashastra siguió siendo llei tailandesa hasta bien entráu'l sieglu XIX. Empezando colos portugueses nel sieglu XVI, Ayutthaya tuvo contautu con Occidente, pero hasta'l sieglu XIX, les sos rellaciones con naciones vecines, según India y China yeren primordiales. Ayutthaya apoderó una área considerable, dende los estaos musulmanes na península Malaya hasta los estaos del norte de Tailandia. Sicasí, Birmania, que controlaba Lanna y tamién unificara'l so reinu so una poderosa dinastía, intentó invadila delles vegaes en 1750 y 1760. Finalmente, los birmanos atacaron la ciudá y conquistar en 1767. La familia real fuxó de la ciudá, onde'l rei morrió d'hambre diez díes más tarde, acabando col llinaxe real de Ayutthaya.

Periodu de Bangkok[editar | editar la fonte]

Dempués de más de 400 años de dominiu en 1767, el reinu de Ayutthaya cayó ante la invasión del exércitu birmanu. La so capital foi amburada y el territoriu foi estremáu. El xeneral Taksin llogró axuntar el reinu tailandés dende la so nueva capital Thonburi y declaróse rei en 1769. Sicasí, Taksin supuestamente allorió y foi depuestu, fechu prisioneru y executáu en 1782. El xeneral Chakri asoceder en 1782 col nome de Caña I, el primer rei de la dinastía Chakri. El mesmu añu, fundó la nueva capital en Bangkok, a veres del ríu Chao Phraya y al marxe opuestu de Thonburi, la capital de Taksin. Birmania foi ganada en 1790 y obligada a retirase de Siam. Lanna tamién se lliberar de la ocupación birmana, pero'l rei d'una nueva dinastía establecida na década de 1790 foi na práutica una marioneta del monarca Chakri.

Los herederos de Caña I taben cada vez más esmolecíos pola amenaza del colonialismu européu, dempués de les victories britániques na vecina Birmania en 1826. La primer reconocencia d'una potencia occidental na rexón foi'l Tratáu d'Amistá y Comerciu (**Amity) con Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda en 1826. En 1833 los Estaos Xuníos empecipiaron contactos diplomáticos con Siam, como Tailandia llamar hasta 1939 (y tamién ente 1945 y 1949). Sicasí foi mientres un reináu posterior, el de Chulalongkorn (Caña V, 1868-1910) y el so padre, el Rei Mongkut (Caña IV, 1851-1868), que Tailandia estableció un acercamientu coles potencies occidentales. El tailandeses creíen que les habilidaes diplomátiques d'estos monarques, combinaes coles reformes modernizadoras del gobiernu tailandés, faíen a Siam l'únicu país nel sur y el sureste d'Asia n'evitar la colonización europea. Esto refléxase nel nome modernu del país, Prathet Thai (Tailandia), usáu non oficialmente ente 1939 y 1945 y darréu de manera oficial a partir del 11 de mayu de 1949. Prahet quier dicir “nación” y thai significa “llibre”.

El tratáu anglu-siamés de 1909 estableció la frontera moderna ente Siam y la Malasia británica asegurando l'autoridá tailandesa nes provincies de Patán, Yala, Narathiwat y Satun, que yeren enantes parte de los sultanatos malayos semi-independientes de Patán y Kedah. Una serie de trataos con Francia afitó l'actual frontera oriental con Laos y Camboya, territorios que Siam había enantes reclamáu y en parte controláu.

Fin de la Monarquía Absoluta (1932) y les sos consecuencies[editar | editar la fonte]

El golpe d'estáu siamés de 1932 tresformó'l gobiernu de Tailandia d'una monarquía absoluta a una monarquía constitucional. El Rei Prajadhipok (Caña VII) primeramente aceptó este camudo pero depués abdicó a favor del so sobrín de diez años Ananda Mahidol (quien (mientres la 2ª Guerra Mundial) foi favorable al Imperiu del Xapón (nel conflictu ente Xapón (per un sitiu) y (pel otru llau) Estaos Xuníos, Reinu Xuníu y Francia (los trés países xuntos); foi favorable a Xapón), anque sicasí foi neutral nel conflictu ente Imperiu del Xapón y la XRSS; ya inclusive foi favorable a la URSS nel conflictu ente ésta y l'Alemaña nazi), quien reinó como Caña VIII de Tailandia. Al abdicar, Prajadhipok dixo que la obligación d'un gobernante yera reinar pal bien de tola xente, non d'una selecta minoría. El Rei Ananda Mahidol (Caña VIII) morrió en 1946 so circunstancies daqué misterioses. La esplicación oficial yera que se disparara por fuercia mientres llimpiaba la so arma (pero dalgunos creen (anque esto inda nun ta confirmáu) que Caña VIII Ananda Mahidol, el rei de Tailandia, suicidóse porque nun pudo soportar la derrota de Xapón, país col cual taba fervientemente aliáu). Foi asocedíu por Bhumibol Adulyadej, el rei que por más tiempu reinó Tailandia y bien popular ente los tailandeses. Anque nominalmente una monarquía constitucional, Tailandia foi gobernada por una serie de gobiernos militares (siendo Luang Phibunsongkhram y Sarit Dhanarajata los líderes más prominentes), con curtios periodos de democracia. En 1992 el postreru gobernante militar, Suchinda Kraprayoon, arrenunció al poder en respuesta a grandes protestes populares, sofitaes pol rei. De magar, Tailandia foi una democracia con cambeos constitucionales de gobiernu.

El 8 d'avientu de 1941, poques hores dempués del ataque a Pearl Harbor, Xapón esixó'l derechu de treslladar tropes al traviés de Tailandia a la frontera malaya. Los xaponeses desembarcaron en Bangkok y dellos llugares a lo llargo de la mariña este de Tailandia meridional, onde s'enfrentaron al exércitu tailandés por seis a ocho hores primero que l'exércitu tailandés determinara que fuera imposible defender el reinu. Poco más tarde concedióse a Xapón llibre tránsitu y el 21 d'avientu de 1941, Tailandia y Xapón roblaron una alianza con un protocolu secretu nel cual Tokiu alcordaba ayudar a Tailandia a recuperar territorios perdíos a les potencies coloniales, Reinu Xuníu y Francia, y Tailandia alcordaba dar asistencia a Xapón na so guerra contra los aliaos.

Dempués de la derrota de Xapón en 1945, cola ayuda d'un grupu de tailandeses conocíu como Seri Thai, con sofitu de los EE.XX., Tailandia foi tratada como un país derrotáu polos británicu y franceses, anque'l sofitu americanu apangó los términos de los Aliaos. Tailandia nun foi ocupada por estos, pero foi obligada a devolver el territoriu llográu de los británicos y los franceses. Nel periodu de la post-guerra, Tailandia goció de bones rellaciones colos EE. XX., al que vio como un proteutor de les revoluciones comunistes en países vecinos.

Tailandia, dende 1945 hasta la revolución del 73[editar | editar la fonte]

En 1946 el rei Mahidol fina y el so hermanu Bhumidol corónase como Caña IX (muertu'l 13 d'ochobre de 2016). En 1947 el nuevu rei robla y promulga una nueva constitución polo que se crea un nuevu parllamentu de 2 cámares: 100 senadores y 240 de la Casa de Representantes. De magar, Tailandia tuvo apoderada polos militares y esperimentu daqué más de venti golpes d'Estáu y contragolpes, con intervalos curtios de democracia. Dempués de que, en 1962, la revolución comunista trunfara nel norte del país, Estaos Xuníos collaboró col gobiernu de Bangkok, contribuyendo a reforzar l'exércitu y la policía y estableciendo bases militares, que fueron sacupaes en 1976. D'esta miente, Tailandia atopóse cada vez más comprometida nel conflictu vietnamita, igual que poco antes sufriera numberoses fregadures con Camboya.

La Historia de Tailandia tres 1973[editar | editar la fonte]

La Historia de Tailandia dende 1973 foi un siguíu de transiciones difíciles y, n'ocasiones, sangrientes, ente'l poder militar y el civil. La revolución de 1973 foi siguida d'una curtia ya inestable democracia, de la mesma siguida de la torna a un réxime militar lleváu al poder por un golpe d'estáu en 1976. Esti réxime militar foi bien inestable por cuenta d'otros tantos golpes d'estáu. A lo llargo de la mayor parte de los años 80, el xeneral Prem Tinsulanonda reinó sobre Tailandia encabezando un réxime militar, y tamién, con un mandatu democráticu a partir de 1983. De siguío, el país caltuvo una democracia puesta aparte nun curtiu periodu so un réxime militar de 1991 a 1992. El partíu Thai Rak Thai (Tai qu'amen a los Tai) empobináu pol primer ministru Thaksin Shinawatra gobernó'l país dende 2001.

Revolución[editar | editar la fonte]

N'ochobre de 1973 produciéronse manifestaciones masives en Bangkok, esixendo'l fin del réxime militar. El Xeneral Thanom Kittikachorn respondió con fuercia y hasta 70 manifestantes fueron asesinaos nes cais, lo nunca visto en Tailandia. Esta intervención violenta del réxime militar afaló al Rei Caña IX a faer la so primer intervención na política tailandesa retirando'l so sofitu al réxime militar, y el 14 d'ochobre de 1973, el Xeneral Thanom Kittikachorn dimitió y abandonó el país.

Los acontecimientos d'ochobre de 1973 reveláronse como una revolución dientro de la política tai. Per primer vegada, la burguesía urbana, dirixida polos estudiantes, ganara a les fuercies combinaes de la vieya clase reinante y del exércitu, de la que ganaren la bendición aparente del Rei pa realizar una transición a la plena democracia, simbolizada por una nuevu Constitución que prevía una llexislatura dafechu escoyida.

Desafortunadamente, Tailandia nun produxera inda una clase política na midida abonda como pa faer funcionar esta nueva democracia ensin un solu golpe. Les eleiciones de xineru de 1975 nun producieron una mayoría estable, y una nueva eleición n'abril de 1976 tuvo les mesmes resultaos. El veteranu políticu Seni Pramoj y el so hermanu Kukrit Pramoj alternar nel poder, pero nun fueron capaces de crear una reforma coherente del sistema políticu. La fuerte xubida de los precios del petroleu en 1974 llevó a una recesión y a la inflación, debilitando la posición del gobiernu.

El xestu políticu más popular realizáu na democracia foi l'afitar la retirada de les fuercies americanes de Tailandia. Esto coincidió regionalmente cola abolición de la monarquía de 600 años en Laos, y la victoria comunista en Vietnam. Sicasí, los conservadores llograron meyores resultaos nes eleiciones de 1976 que los que tuvieren nes de 1975. L'ala izquierda del movimientu estudiantil nun aceptó esta victoria y siguieron manifestándose a favor de cambeos radicales.

Réxime Militar[editar | editar la fonte]

A finales de 1976, la opinión de la burguesía moderada volvió'l llombu al radicalismu cada vez más militante de los estudiantes de la Universidá Thammasat. L'exércitu y los partíos de dereches llucharon contra los radicales con grupos paramilitares tales como'l Esploradores de Pueblos” o la Rede Gauss”. L'exemplu presentar n'ochobre, cuando Thanom volvió a Tailandia pa entrar nun monesteriu. Les manifestaciones d'estudiantes topetaron contra los contramanifestantes y axentes de los servicios d'intelixencia resultando en violencia. El 6 d'ochobre de 1976, l'exércitu soltó a los paramilitares sobre los manifestantes y utilizó esta orxía de violencia, na cual centenares d'estudiantes fueron torturaos y asesinaos, pa suspender la Constitución y retomar el poder.

Eleiciones y Golpe de Estáu[editar | editar la fonte]

Democracia[editar | editar la fonte]

Historia Recién[editar | editar la fonte]

Apocayá Tailandia foi tamién un miembru activu de l'Asociación de Países del Sureste Asiáticu (ASEAN, poles sos sigles n'inglés), particularmente dempués de la restauración de la democracia en 1992.

El 19 de setiembre de 2006 los militares del país dieron un golpe d'estáu contra'l gobiernu del país pa "deponer del cargu al primer ministru corruptu". Con sofitu del rei empezaron un procesu que derivó nun gobiernu provisional y na ellaboración d'una nueva constitución, con fecha de apurre ochobre de 2007, fecha na qu'unes nueves eleiciones tendríen de producise.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]