Emerxencia Malaya

De Wikipedia
Emerxencia Malaya
Parte de Descolonización y Guerra fría
Fecha 16 xunu 1948 → 12 xunetu 1960
Llugar Península de Malaca
Belixerantes

Bandera del Reinu XuníuReinu Xuníu
Bandera de AustraliaAustralia
Bandera de Nueva ZelandaNueva Zelanda
Dependencies coloniales de GB:
Federación Malaya
Colonia de Kenia
Rodesia del Sur
Fixi
Bandera del Reinu Xuníu Gurkhes

Partíu Comunista Malayu
Exércitu de Lliberación Nacional Malayu
Comandantes
Bandera del Reinu XuníuHarold Briggs
Bandera del Reinu XuníuRoy Urquhart
Bandera del Reinu XuníuGerald Templer
Bandera del Reinu XuníuHenry Gurney
Chin Peng
Fuercies en combate
250.000 tropes malayos
40.000 soldaos de la Commonwealth
37.000 policías (Special Branch)
24.000 Policía Federal
~8.000 guerrilleros regulares
Collaboradores (Min Yuen)
Baxes
1.346 muertes malayos
519 militares británicos
2.406 mancaos malayos y británicos
6.710 muertes
1.289 mancaos
1.287 deteníos
2.702 entregues

2.478 muertes civiles
810 sumíos.
Estadístiques britániques
[editar datos en Wikidata]

La Emerxencia malaya ye'l nome que recibe'l conflictu colonial na Malasia británica que se llibró nos años 1948-1960. Los opositores al Reinu Xuníu, el Partíu Comunista Malayu (MCP), y la so organización militar, l'Exércitu de Lliberación Nacional Malayu (MNLA) denominar guerra de Lliberación Nacional Antibritánica.[1] La emerxencia» foi unu de los primeros acontecimientos violentos de la Guerra Fría y contemporánea de la guerra d'Indochina qu'enfrentó a Francia colos guerrilleros del Vietminh. Na historia del Imperiu británicu, la guerra foi parte del procesu de la descolonización, que socedió ente'l otorgamiento de la independencia a la India en 1947 y a Israel en 1948 y el discursu «Vientu de Cambéu» del primer ministru Harold Macmillan. En 1957 los británicos entamaron el procesu de desmantelar el gobiernu colonial y establecer un Estáu independiente, al dexar la formación d'un gobiernu presidíu por Tunku Abdul Rahman.[2] Al contrariu lo qu'asocedió en Vietnam y el restu d'Indochina, la insurxencia en Malaca apoderar una minoría étnica: los tusán, chinos d'ultramar nacíos na rexón.

Oríxenes y causes de la revuelta[editar | editar la fonte]

El sistema de gobiernu del Imperiu británicu en Malaca hasta 1948 basar nun conxuntu de reinos locales encabezaos por sultanes, que gobernaben nos sos territorios baxu patrociniu de l'alministración colonial. Sistemes similares esistíen nel golfu Pérsicu y África entós, por casu nos emiratos de Dubái y Qatar. En 1895 los británicos ayudaron a cuatro estados grandes, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, y Pahang, a formar la Federación d'Estaos Malayos. Al contrariu de los demás estaos de Malaca, Singapur taba poblada por tusán, descendientes de chinos que s'asitiaren nella na Edá Media ya inclusive antes. Na Segunda Guerra Mundial, Singapur y Malasia fueron ocupaos por Xapón ente los años 1941 y 1945; pa combatir al Exércitu Imperial Xaponés, los Aliaos fomentaron el surdimientu de bandes rebalbes indíxenes nestos territorios, según n'otres colonies ocupaes pol enemigu. El mayor grupu en Malaca, l'Exércitu Popular Antixaponés Malayu (MPAJA), mandar el malayu chinu Chin Peng, y siguió el modelu del Partíu Comunista de China de hostigar por aciu táctiques de guerrilla a los ocupadores. El MPAJA desempeñó un papel crucial p'atayar la ocupación de Malaca y collaboró intensamente colos miembros de los comandos británicos, como Freddie Spencer Chapman.[3]

Como resultáu de la guerra, les rellaciones ente'l Reinu Xuníu y los pueblos de Malaca siguieron siendo bones, al contrariu de lo qu'asocedió na Indochina francesa, el Reinu de Grecia y el Mandatu Británicu de Palestina, nos que les autoridaes engardir en conflictos guerrilleros coles organizaciones coles que cooperaren mientres la guerra. Otru factor que paecía indicar que nun habría revolver na colonia yera que los nobles malayos nun amosaben interés en gobernar los sos territorios con total independencia. Sicasí, les autoridaes britániques pasaron per alto daqué, especialmente en Singapur: el factor étnicu.

Esperiencia de los chinos en Singapur[editar | editar la fonte]

Un monumentu n'alcordanza del Sook Ching

La ocupación de Singapur per Xapón creó situaciones distintes pa los chinos y los demás malayos, por cuenta de la amenaza que los primeres representaben pola so rellación col mayor enemigu de Xapón antes de 1941, la República de China. Unu de los crímenes d'esi periodu, la matanza Sook Ching (un términu cantonés pa la purgación por aciu llimpieza»), costó la vida de millares de chinos singapureses, ente venticinco y cincuenta mil según fontes imparciales.[4] Les aiciones del espionaxe militar xaponés en Malaca, el kenpeitai, centráronse más n'esaniciar l'amenaza china na zona qu'en primir a los demás malayos. Esi foi un factor que contribuyó a que, en rellación a otros sectores de la población, el sofitu chinu a la resistencia antijaponesa fuera'l principal.

Posguerra[editar | editar la fonte]

Cola derrota de Xapón situación en Malaca retornó al estáu previu a la guerra; el Reinu Xuníu caltuvo'l sistema de clases sociales pa caltener la capacidá económica del país nel imperiu. Malaca yera bien importante como una fonte d'árboles de ficus para goma y mines d'estañu; los colonos británicos nes Colonies del Estrechu (British Straits Settlements n'inglés) (BSS), taben venceyaos a dambos sectores, y l'importancia estratéxica de Singapur y otros puertos navales yeren consideraos d'altu valor por Londres.

Coles mesmes la población de chinos nel BSS, una entidá qu'incluyía Singapur, Malaca, Penang y Dinding, yera abondosa que n'otres partes de Malaca, especialmente en Singapur, onde yá en 1901 los chinos puros (nun incluyendo a los mestizos) suponíen el 89 per cientu de la población de la ciudá.[5] Munchos de los chinos yeren culíes, un términu despreciatible inglés pa obreros manuales probes que migraron a Singapur dende China a fines del sieglu XIX o principios del siguiente y siguieron magar ello sumíos na probeza. En munchos aspeutos, la situación en Singapur yera bien similar a la de Ḥong Kong nel mesmu periodu: los chinos probes nun teníen munches posibilidaes d'avanzar na sociedá colonial; escarecíen del derechu al votu nes eleiciones, nun podíen tener finques, y realizaben los trabayos peor remunerados. En dambos casos, la minoría comunista que ximelgaba contra Gran Bretaña, intentó aprovechar a los chinos pa llegar al poder.

Empiezu de la emerxencia[editar | editar la fonte]

Pa preparar a los sos siguidores, Chin Peng nun precisó realizar cambeos na so organización, el MPAJA dio llugar al Exércitu Malayu de Lliberación Nacional (MNLA) nos años 1945-48, pero calteniendo los mesmos campamentos y xoriles de la guerra anterior. Tomóse como referencia los sucesos de les Filipines, onde los guerreros de Hukbalahap, antiguos aliaos d'EE. XX., fixeron una emerxencia contra'l presidente del país apocayá independiente, Manuel Roxas y los sos socesores, y en Indochina Francesa onde los Vietminh causaron munchos daños contra les fuercies coloniales.

El plan del MCP foi centráu n'amenorgar la capacidá económica del país, asaltando a granxes de goma y mines d'estañu.[6] De los 3 millones de chinos malayos, hai estimaciones que 500.000 fueron simpátizantes del MCP, o participaron na rede Min Yuen de suministros. Otres persones de la Min Yuen realizaron funciones d'intelixencia, escoyendo blancos p'ataques.

La seición militar del MCP, el MNLA, utilizó na so infraestructura bien establecida campamentos y xoriles na selva tropical de la península, y reclutó amás a malayos, indios, y miembros d'otros grupos de Malaca. La organización foi estremada por rexones y reximientos, que fueron cabezados por comisarios, profesores, y una policía interna. Los reclutes fueron adoctrinaos nel marxismu-leninismu y publicaron periódicos nes sos zones d'actividá. Pa llindar los efeutos del MNLA sobre les vides de llabradores, los comisarios tuvieron l'autoridá d'aprobar o negar rellaciones sexuales ente guerrilleros y civiles. Un fracasu importante del MCP foi na so aspiración de controlar zones llimpies d'influencia estatal. Nel cursu del conflictu, los guerrilleros afayaron que los británicos non yá tomaron exitosamente les árees rurales de Malaca, sinón que traxeron adulces cantidaes mayores de tropes y policías, una ventaya conque'l MCP nun pudo competir. A diferencia de la Guerra n'Indochina, los campamentos del MCP taben lloñe de los centros de reclutamiento, y fueron pocos los malayos indíxenes de les zones de guerra que tuvieron dispuestos a ayudar a un grupu encabezáu por chinos.

La respuesta[editar | editar la fonte]

L'arquiteutu de la política anticomunista na guerra foi Xeneral Sir Harold Briggs. Hasta la introducción de les sos táctiques, les fuercies del gobiernu concentrar en protexer les mines y granxes de los ataques del MNLA. Briggs señaló que la fortaleza del otru llau yera na so capacidá de recibir suministros ya información de los sos partidarios, la Min Yuen. Como resultáu d'eso, el Xeneral Briggs articuló'l Plan Briggs ".

Treslláu de los llabradores[editar | editar la fonte]

La parte más importante del Plan Briggs foi basáu na Segunda Guerra Bóer, en que la población civil foi treslladada a asentamientos nuevos, forníos con reflectores, torres de vixilancia, y alambre d'escayos. En Malaca, la política foi esitosa, y 500.000 persones fueron treslladaes de los sos pueblos tradicionales a llares nuevos y bien construyíos. Cola perda de les sos fontes de suministru, les escuadres de MNLA tuvieron de buscalos n'otros llugares.

Efeutu de Corea[editar | editar la fonte]

Nel 25 de xunu de 1950 Corea del Norte crució'l Paralelu 38o ya invadió a Corea del Sur, empezando la Guerra de Corea. Por cuenta de los sos compromisos cola OTAN, Gran Bretaña unvió 38.000 soldaos a la península coreana.[7] Australia unvió diecisiete mil soldaos más. El pronósticu del Xeneral Briggs de que l'allugamientu de munchos soldaos en Malaca resultaría nun debilitamientu de les fuercies britániques polo xeneral foi confirmáu. De primeres de la Emerxencia, trece batallones actuaben en Malaca, d'ellos siete yeren de Gurkhes nepaléses, trés británicos, dos del Real Reximientu Malayu, y unu d'artillería.[8] P'aumentar les sos fuercies, el Reinu Xuníu traxo unidaes como los Real Marines y los Rifles Africanos del Rei, y reformó el Special Air Service pa escorrer l'enemigu na selva trupa de la península malaya.

El gobiernu enfocóse tamién en ganar los corazones y mentes de los llabradores en Malaca, y hasta 1950 los guerrilleros tuvieron que recular entá más al interior de la xungla; la perda de les sos fontes de suministru obligó a la insurxencia a llogralos por aciu la estorsión a grupos indíxenes tribales como los Semang. Mientres el MNLA usualmente liquidaba a los sos prisioneros, los rebalbos cautivos fueron de cutiu convertíos n'esploradores d'avanzada pa los británicos.

Vencer los llamaos de Chin Peng[editar | editar la fonte]

Na alministración de Malaca creóse un Serviciu d'Informaciones de la Emerxencia (EIS), y unu de los sos oficiales foi C. C. Too, un chinu malayu. Él encabezó la Seición de Guerra Psicolóxica en 1955, y empezó una campaña de ganar los comunistes traviés la información y desinformación. Con libretas distribuyíes nel aire y aviones forníos con altoparlantes, el serviciu de C.C. Too consiguió en desmoralizar al enemigu. Tamién tuvo la ventaya de conocer a los líderes, mientres la guerra, del MPAJA, inclusive a Chin Peng.[9]

Terminando la violencia[editar | editar la fonte]

Nel 6 d'ochobre de 1951 l'altu comisariu de Malaca, sir Henry Gurney, foi asesináu pol MNLA. Al contrariu de les predicciones rebalbes, l'asesinatu nun llamó a les voluntaes a xunise al so movimientu; una y bones munchos malayos sentieron que l'amenaza escontra ellos mesmos aumentaría con retaliaciones tres el crime.[10] El MNLA intentó afaese al Plan Briggs colos sos "Resolvimientos d'Ochobre". Pero'l socesor de Gurney, teniente gral. Gerald Templer, fixo otros cambeos, como la concesión de del votu a los chinos y la crecedera del exércitu malayu. Declaró que les aiciones del MCP yeren la estobisa más seria pa la independencia del país. Asina mesmu, tamién premió a civiles que collaboraren nel allugamientu de guerrilleros.

Nel 8 de setiembre de 1955 el gobiernu del Primer Ministru Tunku Abdul Rahman declaró una amnistía a los comunistes que se rindieren, col gobiernu de Singapur faciendo concesiones similares. Los términos de l'amnistía fueron:

  • Que los rebeldes que se rindieren nun fueren escorríos poles sos aiciones previes a l'amnistía.
  • Los rebeldes podríen rindise a cualquier funcionariu civil o militar.
  • Los prisioneros seríen investigaos pa verificar que seríen lleales al gobiernu. Dexaríase, a los que quixeren, el treslladase a China.[11]

El gobiernu se esforzo en publicar l'amnistía y convencer a los comunistes rindise emplegando la Min Yuen. En munchos llugares el pueblu aprobó estos edictos y fixo manifestaciones en favor de la rindición de los guerrilleros. Pero namái un puñáu de los blancos de la campaña respondieron. Chin Peng agorara la estratexa de los británicos, y como respuesta apertó los torniellos nos sos propios siguidores insopinaos. Voces en favor de negociaciones col MCP, pa recibilo nel procesu políticu non violentu aumentaron, y Tunku Abdul Rahman recibió pidimientos del Partíu Llaborista y del so propiu grupu, l'Alianza, compuesta pola Asociación Malayu China (MCA) y l'Organización Xunida Nacional de Malayos (UMNO).

Negociaciones en Baling[editar | editar la fonte]

Chin Peng sintió tamién la presión nel so xoril selvática, y pidió un referendu pa decidir el futuru de Malaca. Nel 28 d'avientu de 1955 dambos llaos atópase na Escuela Inglesa Gubernamental en Baling. El MCP foi representáu por Chin Peng, Rashid Maidin, el secretariu xeneral, y Chen Tien, el propagandista del movimientu. El gobiernu mandó a Tunku, a Tan Cheng-Lock y el Xefe Ministru de Singapur David Saul Marshall, un abogáu astutu. La ineficacia de les negociaciones causó un agravamientu del conflictu, según la adición de tropes y aviones neozelandéses.

Tunku atayó la so ufierta d'amnistía'l 8 de febreru de 1956, y declaró que taría dispuestu a atopase de nuevu con Chin Peng o los sos representantes namái cuando se produxera la rindición total del MNLA.[12] Pero entós, el MCP entornar a pidir negociaciones, en forma cuasi desesperada, ensin respuesta del gobiernu malayu; esti concentrar en erradicar la insurxencia traviés una "guerra popular". En xunetu de 1957 el MCP apurrió un pidimientu más a Tunku, namái selmanes antes del otorgamiento oficial de la independencia a la Federación de Malaca, con dos puntos principales:

  • Otorgar derechos iguales a los socios del MCP a los de cada ciudadanu regular.
  • Terminar la persecución de tolos miembros del MCP.

Tunku nun refalgó la ufierta y la razón orixinal de la insurxencia perdióse entós cola partida de les últimes muertes del dominiu colonial. Tantes les mines y finques rurales de colonialistes fueron trespasaos a persones natives de Malaca. En 1958 la resistencia del MNLA foi quebrada nos banzaos del área de Telok Anson, y el restu de la fuercia fuxó a la frontera de Tailandia con Malaca.

Declaración del términu de la emerxencia[editar | editar la fonte]

Nel 31 de xunetu de 1960 el gobiernu de Malasia, entá encabezáu por Tunku, remató l'estáu d'emerxencia. Chin Peng dexó del so xoril en Tailandia y camudóse a Beixín, onde siguió abogando en favor del comunismu na so patria y en tol sureste d'Asia. Les estadístiques de la guerra incluyeron 6.710 guerrilleros del MRLA asesinaos, 1.287 prisioneros, 2.702 apurríos, y otros 500 que s'apurrieron al cabu de la emerxencia. De les tropes del gobiernu 1.345 morrieron como resultancia del conflictu, según 519 ciudadanos de la Mancomunidá. Les perdes civiles incluyeron 2.478 muertes y 810 sumíos.

Efeutos y lleiciones de Malaca[editar | editar la fonte]

La lleenda del ésitu en Malaca ye una fonte d'arguyu en Reinu Xuníu y Australia, y n'años siguientes los dos aprovecharon les lleiciones del conflictu p'adquirir ventayes en situaciones similares, como la Revuelta de Dofar (1962-1975) n'Omán. Munchos críticos despreciatibles del esfuerciu estauxunidense na Guerra de Vietnam citen l'exemplu de Malaca como una situación en qu'un gobiernu occidental combatió'l comunismu con menos tropes y enforma sofitu indíxena. Pero hai diferencies cruciales ente dambos conflictos que son escaecíes:

  • El MCP dependió d'una minoría étnica de la población, y nun consiguió convencer a malayos non chinos pa xunise a la so llucha. A diferencia, los Viet Cong en Vietnam fueron bien cubiertos pola población civil nel so país. Con frecuencia ellos fueron veteranos de la Guerra d'Indochina contra Francia y cuntaben con esperiencia en llucha contra exércitos convencionales.
  • Vietnam tien fronteres anches cola República Popular China, Laos, y Camboya. Les sos redes de suministru fueron fáciles de reconstruyir cada vez que los americanos intentaron atayales. Al puertu marineru de Hai Phong llegaron regularmente armes modernes de modelu soviéticu. En Malaca, l'aición del MCP foi llindada a les rexones rurales y selváticas del país, ensin esperanza de recibir ayuda d'aliaos. China nunca dio armes o ayuda loxística en forma entamada al MCP, y les mariñes del país fueron poblaes y patrullaes por partíos contrarios de la so causa. La única frontera terrestre de Malaca ye la de Tailandia, llugar con gran oposición gubernamental al comunismu.
  • Los británicos yá tuvieron rellaciones bien útiles con nobles y otres figures d'influencia na sociedá malaya, tanto malayos y según chinos malayos. En Vietnam los franceses atraxeron poca simpatía auténtica de vietnamites, y usualmente fueron vistos como baluartes de corrupción. Nel so cercu vinieron los americanos, que nun llograron familiarizase coles condiciones de Vietnam, y que sofitaron de cutiu a figures impopulares como líderes de Vietnam del Sur.
  • La Emerxencia foi una insurxencia totalmente guerrillera ensin les amenaces de fuercies convencionales como artillería y tanques. En Vietnam el conflictu tuvo tanta fases de guerrilles, lo mesmo que de batalles ente fuercies convencionales, nos añu 70'.

Malaca nel Sureste d'Asia[editar | editar la fonte]

En 1963 Sabah, Sarawak y Singapur xunir con Malaca pa formar Malasia. Singapur abandonó la federación el 9 d'agostu de 1965. Les tensiones étniques siguieron tres la guerra civil; en 1961 l'Acta d'Educación estableció'l requisitu de que toles escueles del país enseñaren en malayu, pa establecer una identidá nacional nel país. Chinos ya indios nativos de Malaca oponer a ello. La vecina sureña de Malasia, Indonesia, oponer a la estensión del edictu malayu a la parte nortiza de la isla de Borneo, y los dos engardieron na guerra indonesiu-malaya (1962-1966). Eso non solo foi un conflictu ente naciones, sinón tamién parte de la Guerra Fría, una y bones el presidente d'Indonesia, Sukarno, topábase venceyáu al Bloque del Este.

De 1967 hasta 1989 los siguidores de Chin Peng tornaron a Malasia y participaron n'otra guerra, llamada la guerra de la Insurxencia Comunista en Malasia.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Amin, Mohamed y Malcolm Caldwell (editores). The Making of a Neo Colony. Reinu Xuníu: Spokesman Books, 1977. nota, páx. 216.
  2. "From playbody to Prime Minister of Malaya". The Straits Times, 31 d'agostu de 1957
  3. Thompson, Peter. The Battle for Singapore. London, 2005.
  4. Blackburn, Kevin. "The Collective Memory of the Sook Ching Massacre and the Creation of the Civilian War Memorial of Singapore". Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society. Vol. 73, 2. Avientu de 2000, páx. 71-90.
  5. "Straits Settlements." Encyclopaedia Britannica, 11th Edition. Londres, 1911[1]
  6. Rashid, Rehman. A Malaysian Journey. Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia : Rehman Rashid, c1993. páx. 27.
  7. "On This Day - 29 August, 1950". BBC.[2]
  8. Hack, Karl. Defense & Decolonization in South-East Asia. páx. 113
  9. Lim, Cheng Leng. The Story of a Psy-Warrior: Tan Sri Dr. C. C. Too. Autopublicado, 2000; páx. 37, 39-40
  10. Ongkili, James P. Nation-building in Malaysia 1946-1974. Oxford University Press, 1985. páx. 79
  11. Prof. Madya Dr. Nik Anuar Nik Mahmud. Tunku Abdul Rahman and His Role in the Baling Talks
  12. Comunicación de MacGillivray al Secretariu d'Estáu de les Colonies, 15 de marzu, 1956, CO1030/22