Ritmu

De Wikipedia
Ritmu
aspecto musical (es) Traducir y actividá
pace (en) Traducir y Q117898917 Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Ritmu, una secuencia repitida nel tiempu: una primixenia imaxe en movimientu faciendo una demostración del valse.

El ritmu (del griegu ῥυθμός rhythmós, 'cualquier movimientu regular y recurrente', 'simetría')[1] puede definise xeneralmente como un movimientu marcáu pola socesión regular d'elementos débiles y fuertes, o bien de condiciones opuestes o distintes'.[2] Esto ye, un fluxu de movimientu, controláu o midíu, sonoru o visual, xeneralmente producíu por una ordenación d'elementos distintos del mediu en cuestión.

Tratar d'una traza básica de toles artes, especialmente de la música, la poesía y la danza. En música la mayoría de les definiciones tradicionales aluden al ritmu como fuercia dinámico y organizativa de la música. La naturaleza del ritmu ye primordialmente suxetiva. La idea de regularidá define'l ritmu, pero nun ye la única una y bones una de les primeres definiciones de ritmu na historia de la música ta rellacionada col so raigañu griegu (rheos, fluyir), marcando asina una rellación direuta col movimientu. N'efeutu, podemos atopar múltiples definiciones que aúnan movimientu, orde y periodicidad con rellación al ritmu musical. Sicasí, esisten definiciones dende'l puntu de vista de la perceición temporal: 'el ritmu describe [...] eventos n'escales temporales dientro de les llendes de la memoria al curtiu plazu'.[3] Nesti sentíu, Clarke[4] define'l ritmu musical como 'fenómenos temporales de pequeña y mediana escala'.

Nes artes escéniques el ritmu ye la cronoloxía de los acontecimientos a escala humana, de los soníos musicales y los silencios, de los pasos d'una danza o la métrica del llinguaxe faláu y la poesía. El ritmu tamién puede referise a la presentación visual, como 'el movimientu programáu al traviés del espaciu'[5] y un llinguaxe común a manera de patrón que xune'l ritmu cola xeometría. Coles mesmes, el significáu xeneral de ritmu como repetición o patrón regular nel tiempu puede aplicase a una amplia variedá de fenómenos naturales cíclicos que tienen una periodicidad o frecuencia que puede dir dende microsegundos a millones d'años.

Ritmu na música[editar | editar la fonte]

Antropoloxía[editar | editar la fonte]

Los instrumentos de percusión definieron la dinámica que favorez la creación y perceición de ritmos complexos.

Howard Goodall na so serie How Music Works espón teoríes alrodiu de que'l ritmu humanu recuerda la regularidá cola que caminamos y los llatíos del corazón qu'escuchemos nel banduyu maternu. Otres investigaciones suxuren que nun se rellacionen col llatíu del corazón direutamente, sinón cola velocidá del ciñu emocional, que tamién inflúi nos llatíos del corazón. London escribe que'l metro musical «implica nuesa perceición inicial, según l'anticipación subsiguiente d'una serie de pulsos que abstraemos de la superficie del ritmu de la música mientres s'esplega nel tiempu».[6] La perceición» y la «astraición» de la midida rítmica ye la base de la participación musical instintiva humana, como cuando una serie de «ticks» idénticos del reló estremar en «tic-tac-tic-tac».[7]

Joseph Xordania suxurió apocayá que'l sentíu del ritmu desenvolver nes primeres etapes de la evolución del homínidu por cuenta de les fuercies de la seleición natural.[8] Numberosos animales caminen rítmicamente y escuchen los soníos de los llatíos del corazón nel banduyu maternu, pero namái los humanos tienen la capacidá de xunise en vocalizaciones y otres actividaes rítmicamente coordinaes. Según Xordania, el desenvolvimientu del sentíu del ritmu yera vital pal llogru del estáu neurolóxicu específicu del trance de la batalla. Esti estáu foi crucial pal desenvolvimientu eficaz del sistema de defensa de los primeros homínidos contra los principales depredadores africanos, una vegada que los homínidos baxaron de la seguridá de les cañes de los árboles a un terrén más peligrosu. El berru de guerra rítmicu, la percusión rítmica de los xamanes, les perforaciones rítmiques de los soldaos ya inclusive les fuercies de combate profesionales contemporánees escuchando la fuerte rítmica de la música rock.[9] Toos utilicen la capacidá del ritmu de xunir a los individuos humanos nuna identidá coleutiva compartida, onde los miembros del grupu anteponen los intereses del grupu percima de los sos intereses y seguridá individuales.

Conforme a unos estudios publicaos en Current Biology, ciertos tipos de loros pueden conocer el ritmu.[10] El neurólogu Oliver Sacks afirma que los chimpancés y otros animales nun amuesen nenguna apreciación similar del ritmu, pero propón que l'afinidá humana pol ritmu ye esencial, polo que'l sentíu del ritmu d'una persona nun puede perdese (por casu, nun ictus).

«Nun hai un solu informe d'un animal que tea siendo entrenáu pa dar golpecitos, picotiar o movese en sincronía con un ritmu auditivu.» «Nun hai dulda de que munchos amantes de les mascotes rebatirán esta idea y de fechu munchos animales, dende los caballos Lippizaner de la Escuela Española d'Equitación de Viena a la interpretación de los animales de circu paecen "baillar" la música. Nun ta claru si tán facer realmente o tán respondiendo a sutiles pistes visuales o táctiles que-yos dan los seres humanos al so alredor.»[11]

Ye posible que les artes rítmiques humanes tean enraigonaes hasta ciertu puntu nel ritual de cortexu.[12] L'establecimientu d'un ritmu básicu rique la perceición d'una secuencia regular de distintos pulsos de curtia duración y, como la perceición suxetiva de la sonoridá ta en rellación colos niveles de ruiu ambiental, el pulsu tien d'aparrar hasta'l silenciu primero que'l próximu tenga llugar si quierse que sía realmente distintu. Por esta razón, los soníos de rápida transición de los instrumentos de percusión emprestar pa la definición del ritmu. Les cultures musicales que se basen en dichos preseos pueden desenvolver múltiples capes (polirritmia) y los ritmos simultáneos en más d'un compás, llamáu polímetro. Tales son los ritmo cruciaos del África subsaḥariana y los enxareyaos ritmos kotekan del gamelán indonesiu. Hai infinidá de muestres rítmiques destacables ente les cultures musicales de tol mundu. Ente elles cabo mentar el ritmu na música persa, el ritmu na música árabe, el usul na música turca, los ritmos dumbek o les balta na música india.

Terminoloxía[editar | editar la fonte]

De tolos aspeutos constituyentes de la música dos destaquen percima del restu, son el ritmu y la melodía. Ye más, pa numberosos teóricos el ritmu ye d'estos dos, l'únicu elementu realmente indispensable na música. Nes partitures convencionales de música occidental el ritmu acomuñar col tiempu y cola direición horizontal, ente que la melodía rellacionar cola altor musical y cola direición vertical.[13] El ritmu «fai referencia a les duraciones de les notes individuales, de les harmoníes (el ritmu harmónicu), de toles partes nuna testura (el ritmu compuestu), de los llargores de les frases, de los cambeos de dinámica, de los cambeos de testura, etc.»[14] El ritmu ta marcáu pola socesión regulada d'elementos opuestos, la dinámica de los pulsos fuertes y débiles, el pulsu tocao y el pulsu del silenciu inaudible pero implícitu, les notes llargu y curtiu. L'oyente percibe esta socesión temporal d'elementos que s'ordenar na mente formando una estructura, siendo capaz d'antemanase a ésta. Esto depende de la repetición d'un patrón que sía lo suficientemente curtiu como para memorizarlo. El compás defínese como la organización de pulsos y acentos formando un patrón que suel repitise. La frecuencia de tal repetición puede ser regular o irregular. L'alternanza de pulsos fuertes y débiles ye fundamental pal antiguu llinguaxe de la poesía, la música y la danza. El común términu poéticu pie refierse, como na danza, a la arsis y tesis del pie nel tiempu. De forma paecida los músicos falen d'un upbeat, downbeat según «on» y «off beat». Estos contrastes faciliten naturalmente una xerarquía dual de ritmu y dependen de patrones repetitivos de duraciones, acentos y silencios formando un grupu de pulsos» que correspuende al pie métricu. De normal tales grupos de pulsos defínense tomando'l pulsu más acentuáu como'l primeru y cuntando los pulsos hasta'l siguiente acentu.[15] Un ritmu qu'acentúa otru pulsu y desacentúa el pulsu establecíu o asumíu como fuerte de la melodía o d'un ritmu precedente conozse como ritmu sincopado.

El ritmu ye natural y básase nes rellaciones d'intensidá y de duración de los soníos, ente que la métrica y el compás constitúin una división artificial.[16] Para De Candé el compás ye «la manera d'estremar y subdividir el tiempu musical oponiendo un orde periódicu a la llibertá del ritmu».[17] Con éses cada ritmu ye únicu y tien una organización propia, ente que les agrupaciones que pueden faese del mesmu nun son fechos físicos sinón construcciones mentales. El ritmu ye un elementu xeneral siendo la métrica unu de los aspeutos que lu caractericen en función del acentu.[18] Nos últimos años el ritmu y la métrica aportaron a una importante área d'investigación ente los eruditos de la música. Ente los estudios más recién sobre estes árees atopen los llibros de Maury Yeston,[19] Fred Lerdahl y Ray Jackendoff,[20] Jonathan Kramer, Christopher Hasty,[21] Godfried Toussaint,[22] William Rothstein y Joel Lester.

Pulsu, acentu y compás[editar | editar la fonte]

Patrón rítmicu cuaternariu: habitual na mayor parte de la música popular.
Tocante a esti soníu Reproducir
Patrón rítmicu ternariu compuestu: estrema en trés cada unu de los trés tiempos.
Tocante a esti soníu Reproducir

El pulsu ye una unidá básica pa midir el tiempu na música. Tratar d'una socesión constante de pulsaciones que se repiten estremando'l tiempu en partes iguales.[23] Caúna de les pulsaciones según la socesión de les mesmes reciben el nome de pulsu. Esti elementu polo xeneral ye regular anque tamién hai obres con pulsu irregular. Coles mesmes puede acelerase o retardase, esto ye, puede variar a lo llargo d'una pieza musical en función de los cambeos de tempo de la mesma.[24] La perceición del pulsu ye una de les habilidaes auditives básiques en música, previa a la perceición de la métrica. Suelse amosar por aciu respuestes físiques al pulsu como marcalo col pie o dando palmes.[25]

El acentu ye un especial énfasis o relieve que s'aplica nun determináu pulsu. L'acentuación musical suelse percibir auditivamente como una sensación de sofitu o de descarga d'enerxía. Contribúi a l'articulación y la prosodia de la interpretación d'una frase musical. La combinación de pulsos y acentos da llugar a la organización métrica de los diversos compases. Polo xeneral los acentos recayen sobre'l primer tiempu de cada compás coincidiendo col tiempu fuerte, en casu contrariu tratar d'un ritmu sincopado.[26]

El compás ye la entidá métrica musical compuesta por dellos pulsos o tiempos que s'entamen en grupos, nos que se da una contraposición ente partes acentuaes y átones, fuertes y débiles.[27][28] Los compases pueden clasificase atendiendo a distintos criterios. En función del númberu de tiempos que los formen surden los compases binarios, ternarios y cuaternarios. Per otra parte, en función de la subdivisión binaria o ternaria de cada pulsu apaecen los compases simples o compases de subdivisión binaria en contraposición a los compases compuestos o compases de subdivisión ternaria. El principiu métricu opera en dellos niveles simultáneamente. Nesti sentíu, los pulsos articular en grupos binarios o ternarios. Pero cada pulsu, de la mesma, puede tener subdivisiones binaries o ternaries. La división de la pulsación ye un fechu rítmicu que n'esencia tamién tien implicaciones métriques, dando llugar a dellos sistemes métricos más complexos. La representación gráfica'l compás facer por aciu la indicación de compás que ye una fraición que por convención que s'emplega na notación musical occidental pa especificar cuántos pulsos hai en cada compás nel numberador y qué figura musical define un pulsu nel denominador.[27]

Gran parte de la música, la danza y la poesía oral establez y caltién un nivel métricu subxacente, una unidá básica de tiempu que puede ser oyible o implícita, el pulsu o tactus del nivel mensural,[29][30][31] o nivel de pulsu, dacuando llamáu a cencielles pulsu. Este consiste nuna serie (repetición) d'idénticos pero distintos estímulos periódicos de curtia duración percibíos como puntos nel tiempu.[32] El pulsu nun ye necesariamente'l componente más rápidu nin más lentu del ritmu, pero ye'l que se percibe como fundamental. Tien un tempo al que los oyentes son arrastraos, yá que lo siguen col pie o la danza d'una pieza musical. Na actualidá suel ser designáu como una corchea o negra na notación occidental. Los niveles más rápidos son niveles de división y los niveles más lentos niveles de multiplicación.[33] Los ritmos recurrentes surden de la interaición de dos niveles de movimientu, el más rápido apurre'l pulsu y el más lentu entama los pulsos en grupos repetitivos.[34] Según Lester, «una vegada que s'estableció una xerarquía métrica, nós como oyentes vamos caltener tal organización siempres que la mínima evidencia tea presente.»[35]

Tiempu y duración[editar | editar la fonte]

Metrónomu tradicional.

El tempo de la pieza ye la velocidá o la frecuencia del tactus, una midida de la rapidez cola que flúi'l pulsu. N'otres pallabres el tempo, movimientu o aire[36] fai referencia a la velocidá con que tien d'executase una pieza musical. A lo llargo de la historia de la música occidental surdieron dos formes d'indicar el tempo. Hasta la invención del metrónomu emplegábense determinaes pallabres como andante, allegro, etc. qu'apurríen una idea suxetiva de la velocidá de la pieza[36] y al empar apurríen información sobre'l calter o la espresión qu'había que dar a la música. La invención del metrónomu por Johann Maelzel en 1816[27] apurrió mayor precisión y dio llugar a les indicaciones metronómicas.[37] Na música occidental actual el tempo suelse indicar en pulsaciones per minutu (ppm), embrivíu más de cutiu como bpm de la espresión beats per minute n'inglés. Esto significa qu'una figura determinada establezse como pulsu y l'indicación significa que dicha figura tien de ser executada un determináu númberu de pulsos per minutu.[38] Una unidá rítmica ye un patrón duracional que tien un periodu equivalente a unu o dellos pulsos.[33] En función del tempo una mesma obra musical tien una duración más o menos llarga. De forma asemeyada, cada figura musical nun tien una duración específico y fixo en segundos, sinón que depende del tempo.[36]

La duración de too soníu o silenciu determinar en función del pulsu y del tempo.[24] El soníu musical pue ser analizáu según cinco escales de tiempu distintos, que Moravcsik entamó n'orde de duración creciente:[39]

  • Superbreve: un solu ciclu d'una onda sonora, d'aproximao 1/30-1/10,000 segundos (30-10,000 Hz o más de 1.800 ppm). Estos, magar de naturaleza rítmica, nun se perciben como fechos separaos sinón como altor musical continua.
  • Curtiu: del orde d'un segundu (1 Hz, 60 ppm, 10-100.000 ciclos d'audiu). El tempo musical atópase xeneralmente nel rangu de 40 a 240 pulsos per minutu. Un pulsu continuo nun puede ser percibíu como un ritmu musical, si ye más rápidu de 8-10 per segundu (8-10 Hz, 480-600 ppm) o inferior a 1 por cada 1,5-2 segundos (0.6-0.5 Hz, 40-30 ppm). Si ye demasiáu rápido, el pulsu convertir nun drone; si ye demasiáu lentu, una socesión de soníos que paecen desconectaos.[40] Esti marcu temporal correspuéndese aproximao cola frecuencia cardiaca del ser humanu y cola duración d'un solu pasu, sílaba o xestu rítmicu.
  • Mediu: = pocos segundos, esti nivel duracional mediu «define'l ritmu na música»,[39] yá que dexa la definición d'una unidá rítmica, la disposición d'una secuencia completa de pulsos acentuaos, ensin acentuar y en silenciu nes célules d'un compás que puede dar llugar a la unidá musical intelixible y autu-esistente más curtiu,[41] un motivu o figura musical. Esto pue ser adicionalmente entamáu, pola repetición y la variación, nuna frase definitiva que puede carauterizar a tou un xéneru de música, danza o poesía y que puede ser consideráu como la unidá fundamental formal de la música.[15]
  • Llargu: = munchos segundos o un minutu, lo que correspuende a una unidá duracional que se compón de frases musicales»[39] que pueden conformar una melodía, una seición formal, una estrofa poética o una secuencia de paso de baille carauterística. D'esta miente la regularidá temporal de la organización musical inclúi los niveles más elementales de la forma musical.[15]
  • Bien llargu: = minutos o munches hores, composiciones musicales o subdivisiones de les composiciones.

Curtis Roads[42] adopta una perspeutiva más amplia estremando nueve escales de tiempu, esta vegada n'orde decreciente de duración. Les dos primeres, el «infinitu» y el «supramusical», tomen les periodicidades naturales de meses, años, decenios, sieglos y cimeros. Pela so parte, les postreres, el «sample» y el «subsample», tienen en cuenta tases dixitales y electróniques demasiáu curtios pa ser debidamente rexistraes o percibíes, midíes en millonésimes de microsegundos. Y finalmente, la «infinitesimal» o «infinitamente curtia», que s'atopa tamién nel ámbitu extramusical. El nivel macro de Roads toma l'arquiteutura o forma musical global que se correspuende aproximao cola categoría «bien llargu» de Moravcsik. Ente que'l so nivel meso o entemediu, ye'l nivel de «divisiones de forma» onde s'inclúin movimientos, seiciones, frases musicales que duren segundos o minutos. Esti nivel ye similar a la categoría llargu» de Moravcsik. El oxetu sonoru (Schaeffer, 1959, 1977)[43] de Roads: «una unidá básica de la estructura musical» y una xeneralización de la nota (escala de tiempu ministructural de Xenakis); una fraición d'un segundu en dellos segundos y el so Microsound que llega hasta l'estragal de la perceición sonora, a miles de millonésimes de segundu, son igualmente comparables a los niveles de duración curtia» y «superbreve» de Moravcsik.

Estructura métrica[editar | editar la fonte]

Niveles métricos: el nivel de pulsu amuésase metanes los niveles de división (percima) y los niveles de multiplicación (per debaxo).
Patrón de clave. Cada celda de la cuadrícula ye una duración abonda pa captar la temporización del patrón, que puede entendese como dos compases de cuatro pulsos en ritmu divisivo (métricu o simétricu) cada pulsu estremáu en dos célules. El primer compás tamién puede entendese como 3 + 3 + 2 en ritmu aditivu ("mesurado" o asimétricu).

La música heredó'l términu «métrica o metro» de la poesía. L'estudiu del ritmu, l'acentu y l'altor musical nel discursu denominar prosodia. Tratar d'una cuestión de llingüística y poesía, que se centra nel númberu de versos en cada estrofa, el númberu de sílabes en cada versu y la disposición de les sílabes como llargues o curties, con acentu o ensin acentu.[7] La métrica musical ye la estructura subxacente que se basa na apaición periódica, de normal a intervalos regulares, de soníos o otros elementos acentuaos. A pesar de qu'esiste una rellación especial, intrínseca y íntima ente métrica y ritmu, y que de cutiu se confunden, n'esencia son distintes. En cuantes que la rítmica fai referencia a les duraciones de los soníos estremando ente soníos llargos y curtios, la métrica tien la so razón de ser nos acentos, qu'estremen los soníos en fuertes y débiles. Tamién se rellaciona col tempo y colos diversos parámetros de la espresión musical. Ye habitual que la estructura métrica d'acentos se explicite nuna estructura rítmica de duraciones, pero non siempres ye asina.[44] La métrica esprésase gráficamente per mediu de les indicaciones de compás al empiezu d'una partitura o en cualquier llugar d'una composición na que varie'l sistema métricu utilizáu.

La estructura métrica de la música inclúi metro, tempo y tolos demás aspeutos rítmicos que xeneren una regularidá temporal contra los que se proyeuten los detalles en primer planu o patrones duracionales de la música.[33] Según Scholes la terminoloxía de la música occidental ye notoriamente imprecisa nesti ámbitu.[7] MacPherson prefier falar de «tiempu» y «forma rítmica»,[15] ente que Imogen Holst fala de «ritmu mesurado».[45] Nes clasificaciones xenerales pueden estremase los siguientes tipos de ritmos:[46]

  • El ritmu divisivo o ritmu métricu calcula cada valor temporal como una fraición del pulsu, esto ye, subdivide los tiempos lentos n'unidaes de menor duración. Los acentos normales vuelven producise dacuando facilitando l'agrupación sistemática en compases. Trátase, con muncho, del ritmu más común na música occidental.
  • El ritmu aditivu o ritmu mesurado calcula cada valor temporal como un múltiplu d'una unidá de tiempu específicu. N'otres pallabres, tresforma los tiempos rápidos n'unidaes de mayor duración. Sicasí, nesti casu los acentos nun se repiten regularmente dientro de la estructura métrica subxacente.
  • El ritmu llibre ye aquel nel que nun se da nengunu de los casos anteriores. Como nel cantar gregoriano, que cunta con un pulsu básico pero un ritmu más llibre, como'l ritmu de la prosa en comparanza col de la poesía.[7]
  • Finalmente cierta música puede ser considerada amétrica. Por casu, delles obres anotaes gráficamente dende la década de 1950; según otres práutiques musicales al marxe de la música europea como'l repertoriu Honkyoku para shakuhachi.[25] Senza misura ye un términu musical italianu que quier dicir «ensin triñíu», lo cual implica tocar ensin pulsu, utilizando'l tiempu pa midir lo que se precisa pa tocar el compás.[47]
Patrón de clave en trés compases precedíu por un compás de negres estables. El patrón anotar en doble tiempu con respectu al anterior, n'unu en cuenta de dos compases de cuatro tiempos. Tocante a esti soníu Reproducir .

L'esquema métricu d'una pieza componer de tiempos, qu'en realidá son astraiciones qu'emplega'l intérprete musical y que darréu l'oyente deduz de la señal acústica. En función de les agrupaciones que se faigan d'estos tiempos surden diversos niveles métricos entamaos xerárquicamente. Conforme a Lerdahl y Jackendoff nuna obra musical polo xeneral esisten cinco o seis niveles métricos aproximao. Na partitura anótase la métrica correspondiente al nivel entemediu que recibe'l nome de tactus. Pela so parte, l'oyente tiende a centrase n'unu o dos de los niveles entemedios que destaquen más na escucha.[25] A midida que l'oyente mover dende'l tactus escontra otros niveles, la precisión de la so perceición métrica mengua, yá que nos niveles cimeros se difuminan los esquemes d'acentuación y nos inferiores va perdiéndose la regularidá.[48]

Unidá rítmica y xestu rítmicu[editar | editar la fonte]

Unidaes rítmiques: el nivel de división amuésase enriba y les unidaes rítmiques debaxo. Tocante a esti soníu Reproducir

Una unidá rítmica ye un patrón duracional que se sincroniza con un pulsu o pulsos nel nivel métricu subxacente. Estes puédense clasificar como sigue:[49]

  • Métrica: patrones uniformes que coinciden esautamente cola estructura métrica, como una serie continua de corchees o pulsos.
  • Intramétrica: patrones de confirmación, como corchees o semicorchees con puntillo y el swing. Tratar de patrones que los sos pulsos confirmen los pulsos de la estructura métrica ensin ser idénticos.
  • Contramétrica: patrones non concluyentes o sincopados, que nun siguen el pulsu.
  • Extramétrica: patrones irregulares con al respective de la estructura métrica de la pieza, tales como los grupos de valoración especial, los tresillos.

Un xestu rítmicu ye cualquier patrón duracional que, en contraste cola unidá rítmica, nun ocupa un periodu de tiempu equivalente a un pulsu o pulsos nun nivel métricu subxacente. Puede ser descritu acordies col so empiezu y final, o poles unidaes rítmiques que contién.[49] De tal manera que podemos atopanos colos siguientes tipos d'empiezu:

  • Tético: ye un entamu nun tiempu fuerte, esto ye, que coincide col acentu.
  • Anacrúsico: ye un entamu nun tiempu débil, esto ye, anterior al acentu. La anacrusa fai referencia a una nota o grupu de notes ensin acentu que precieden al primer tiempu fuerte d'una frase, polo tanto va asitiáu antes de la barra de compás.[50][51]
  • Acéfalu: ye un entamu que se produz con posterioridá al acentu. Por casu, dempués d'un silenciu o d'una nota amestada.

Tocantes a los tipos de terminación esisten les siguientes posibilidaes:

  • Fuerte: ye un final que coincide con un tiempu fuerte.
  • Débil: ye un final que coincide con un tiempu débil.

La música de baille tien patrones darréu reconocibles de pulsos construyíos sobre un tempo y midida carauterísticos. La Sociedá Imperial de Profesores de Danza (1983) define'l tangu, por casu, como'l que se bailla en compás de 2/4 n'aproximao 66 pulsos per minutu. El pasu básicu lentu palantre o escontra tras, que dura un pulsu, denominar «lentu», de tala forma que pa crear un pasu completu «derecha-esquierda» equival a un compás de 2/4.[52]

Ritmu compuestu[editar | editar la fonte]

Un ritmu compuestu ta formáu poles duraciones y los patrones rítmicos xeneraos por aciu la fusión de toles voces d'una testura musical. Na música del periodu de la práutica común el ritmu compuestu polo xeneral confirma'l metro, de cutiu en patrones métricos o de notes uniformes idénticos al pulsu nun nivel métricu específicu. White define ritmu compuestu como l'articulación rítmica global resultante d'ente toles voces d'una textura contrapuntística.[53]

Sinfonía en fa menor, BWV 795, cc. 1-3 de Bach
Tocante a esti soníu Reproducir orixinal Tocante a esti soníu Reproducir con ritmu compuestu

Tresmisión del ritmu[editar | editar la fonte]

Nel mundu esisten munchos enfoques distintos tocantes a la tresmisión de frases rítmiques y patrones, tal como esisten en música tradicional de xeneración en xeneración.

Música occidental[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la historia de la música occidental surdió la necesidá d'anotar la música, que primeramente tresmitíase oralmente, pa poder recordala y tresmitila. La notación de la música foi siempres un elementu delicáu y complexu, yá que non yá tenía d'indicar l'altor de los soníos, sinón tamién los restantes parámetros de la música: duración, tempo, intensidad sonora, calter, articulación, etc.[27] Los primeros sistemes de notación emplegaos p'afigurar el cantar gregoriano yeren bastante primitivos y namái indicaben la direición ascendente o descendente de la voz. Esto tamién yera por cuenta de que aquella música carauterizar pola so ritmu llibre determináu pola pallabra. Col tiempu surdió una notación basada en maneres rítmiques, que foi desenvuelta polos compositores de la Escuela de Notre Dame, ente 1170 y 1250, sustituyó al ritmu entá non midíu de la primera polifonía y cantar llano polos patrones basaos nos pies métricos de la poesía clásica.[54] A midida que la música diba algamando mayor complexidá yera necesariu desenvolver los sistemes de notación y establecer los criterios y regles pertinentes pa representala lo más fielmente posible nes partitures. Asina mientres el sieglu XIII les maneres rítmiques fueron sustituyíos pola notación mensural proporcional. Franco de Colonia impulsó'l conceutu de métrica o midida de la música, pasu previu elemental pa poder constituyir una agrupación de tiempu mayor, esto ye, el compás. El mayor desenvolvimientu foi nel sieglu XIV, en Francia, no que se llamó Ars nova.[16] Entós el tiempu midir con proporciones, la semibreve midía la metá de la curtia, y asina socesivamente. La proporción ente los distintos valores, nun yera siempres la mesma, sinón qu'esta camudaba dependiendo de la obra. Pa indicar cuál yera esa proporción ente notes, empezar a usar una serie de símbolos que s'asitiaben al entamu del pentagrama, por que los músicos pudieren interpretar correutamente la obra. El tempus yera la rellación ente la curtia y la semibreve. Pela so parte, la prolatio, la rellación ente la semibreve y la mínima. Los cuatro combinaciones posibles de tempus y de prolatio podíen señalase por una serie de signos mensurales de primeres d'una composición: un círculu pal tempus perfectum, un semicírculu pal tempus imperfectum, cada unu d'ellos combináu con un puntu pal prolatio maior o ensin puntu pal prolatio minor. El conceutu de compás como espaciu de tiempu empezar a establecer mientres el sieglu XV. Sicasí, el sistema de llinies divisories pa delimitarlo gráficamente nun s'utilizó hasta'l sieglu XVI y el so usu nun foi regular hasta'l sieglu XVII.[55]

Nel sieglu XX el parámetru del ritmu algamó un grau de desenvolvimientu y arriquecimientu ensin ver hasta entós na música académica occidental, gracies al trabayu de compositores como Igor Stravinsky, Béla Bartók, Philip Glass y Steve Reich qu'escribieron obres musicales rítmicamente más complexes usando compases inusuales y téuniques como'l phaser y el ritmu aditivu. Coles mesmes, modernistes como Olivier Messiaen y los sos discípulos utilizaron una complexidá creciente pa romper la sensación d'un pulsu regular, conduciendo eventualmente al usu xeneralizáu del ritmu irracional na corriente denomada New Complexity (Nueva Complexidá).[14] Esti usu puede ser esplicáu por un comentariu de John Cage nel que señala que los ritmos regulares faen que los soníos puedan ser escuchaos como un grupu en llugar d'individualmente, los ritmos irregulares destaquen les rellaciones ente altores que camuden rápido que d'otra manera integrar n'agrupaciones rítmiques irrelevantes.[56] El Monte Young tamién compunxo música na que'l sentíu d'un ritmu regular ta ausente por cuenta de que la música compónse namái de llargos tonos sosteníos (drones). Na década de 1930 Henry Cowell creó pieces musicales nes qu'apaecíen dellos ritmos periódicos simultáneos y collaboró con Leon Theremin na invención del Rhythmicon, la primera caxa de ritmos electrónica, pa poder interpretales. De la mesma, Conlon Nancarrow compunxo pa la pianola o pianu mecánicu. Toos estos desarrollos ya innovaciones dieron llugar a nuevos recursos pa la notación rítmica, que'l so uso en munchos casos nun llegó a xeneralizase sinón que fueron emplegaos de manera individual per cada compositor.[57] Nel ámbitu de la música popular l'usu de la polirritmia na música americana remontar a la influencia de la cultura negra al traviés del dixieland y otros estilos de jazz. L'efeutu de múltiples solos nestes formes, de cutiu utilizando rítmica en cruz provién direutamente de la estética subxacente de la música del África subsaḥariana. Estes estructures rítmiques complexes fueron llargamente adoptaes en munches formes actuales de la música popular occidental.

Na actualidá emplegamos una notación mensural na que la duración de los soníos afigurar por aciu una serie de símbolos denominaos figures musicales y silencios, que representen rellaciones proporcionales ente los distintos valores rítmicos.[27] La duración exacta de los soníos y silencios va quedar establecida al acomuñar estos símbolos con un pulsu y tempo determinaos.[58]

Música non occidental[editar | editar la fonte]

En cultures musicales al marxe de la occidental atópense numberoses muestres que caltienen la tradición oral pa la tresmisión de la música, y polo tanto de los aspeutos rítmicos. Asina asocede por casu en La India, onde la música ye tresmitida oralmente. En música clásica india la balta d'una composición ye'l patrón rítmicu sobre'l cual s'estructura tola pieza. Los intérpretes d'un instrumentu musical denomináu tabla han d'aprender a apoderar esos complexos patrones rítmicos y frases antes d'intentar tocalos. Otra muestra atópase na tradición griot d'África tou lo rellacionao cola música foi tresmitíu oralmente. Babatunde Olatunji (1927-2003), un batería nixerianu que vivía y trabayaba n'Estaos Xuníos, desenvolvió una serie simple de soníos falaos pa la enseñanza de los ritmos del tambor de mano. Utilizó seis sonidos vocales: Goon Doon Go Do Pa Ta. Esisten tres sonidos básicos nel tambor, pero cada unu puede tocase cola manzorga o la derecha. Esti senciellu sistema utilízase anguaño en tol mundu, sobremanera por intérpretes de djembe.

Cabo señalar que l'alderique sobre l'adecuación de la notación en pentagrama na música africana ye un asuntu de particular interés pa los foranos non conocedores. Especialistes africanos dende Kyagambiddwa a Kongo aceptaron na so mayor parte les convenciones y llimitaciones de la notación en pentagrama y pasaron a faer trescripciones col fin d'informar lo mesmo que de faer posible un mayor nivel de reflexón y alderique.[59] Pela so parte, John Miller Chernoff espunxo que la música del África occidental basar na tensión ente ritmos, que se denomina polirritmia y ye xenerada pol soníu simultáneu de dos o más ritmos distintos. De cutiu hai un ritmu dominante interactuando con un ritmu o ritmos independientes en competencia. Estos de cutiu opónense o se complementen ente sigo y combínense llibremente col ritmu dominante creando una rica testura rítmica que nun se llinda a un compás o tempo fixu. Un conxuntu de valores morales sofita un sistema musical completu basáu na repetición de patrones relativamente simples que se xunen n'intervalos rítmicos cruzaos distantes según n'esquemes de llamada y respuesta. Los valores tamién apaecen n'espresiones coleutives como los proverbios o llinaxes apaecer tantu en frases que se traducen como llinguaxe de los tambores o nes lletres de los cantares. El públicu espera que los músicos aguiyen la participación de tolos presentessobremanera, al faer reaccionar a la xente baillando la música. L'apreciación de los músicos ta rellacionada cola eficacia del so defensa de los valores de la comunidá.[60]

Ritmu n'otros campos[editar | editar la fonte]

Ritmu na llingüística[editar | editar la fonte]

En llingüística la isocronía ye la división rítmica del tiempu en partes iguales que se fai nun determináu idioma. La isocronía ye unu de los trés aspeutos de la prosodia, los otros son la entonación y l'acentu. Conforme a la isocronía, una llingua puede ser de tres tipos:

  • Llingua isosilábica: la duración de cada sílaba ye la mesma, lo cual quier dicir que los falantes d'esti tipu de llingües inverten más o menos el mesmu tiempu en cada sílaba. Exemplos d'idiomes isosilábicos son l'español, l'italianu, el francés, el finlandés y el chinu mandarín.
  • Llingua isoacentual: la duración ente dos sílabes acentuaes ye igual. Esto ye, los falantes de llingües isoacentuales establecen poses más o menos iguales ente sílabes acentuaes, ente que la duración de les sílabes átones qu'hai ente elles afaise p'afaese a la duración de los acentos. L'inglés, l'alemán, l'holandés y el rusu son muestres de llingües isoacentuales.
  • Llingua moraica: el ritmu ye similar al de les llingües isosilábiques; sicasí la unidá rítmica básica nun ye la sílaba, sinón la mora. La mora ye una unidá que mide'l pesu silábicu, esto ye, la duración de los segmentos fonolóxicos que componen la sílaba. Una típica llingua moraica ye'l xaponés.

Ritmu na lliteratura[editar | editar la fonte]

Na prosa escrita, l'impulsu rítmicu determina l'equilibriu de les oraciones y la disposición de les pallabres. El ritmu ye una traza básica que determina la estructura de la poesía, bien na socesión planiada de sílabes llargues y curties que caracteriza a la poesía griega y llatina antigües, o nel usu del acentu y la métrica, como na poesía moderna. La rima tamién contribúi al efeuto rítmicu de la poesía. El ritmu ye una de les carauterístiques propies de la poesía actual. La so forma más habitual ye la distribución de los acentos en cada versu, que concretizan la métrica del poema. Otres formes son la repetición de ciertes pallabres, l'alternanza d'estructures y la rima. El ritmu puede concretase en delles midíes, siendo les más habituales el octosílabu o arte menor y l'endecasílabu o arte mayor. Nel casu acentual, cada estrofa o poema concreta'l so ritmu nos acentos. Asina por casu, el sonetu suel atopar el so acentu principal na sesta o séptima sílaba. Esisten versos con distribuciones acentuales específiques qu'adquieren nomes y propiedaes propies, como'l versu harmónicu y el versu sáficu.

Na poesía llatina'l poeta nun s'emponía por sílabes sinón por pies métricos, esto ye, la distribución socesiva de sílabes tóniques y sílabes átones. D'esta miente el ritmu puede contemplase como la distribución de les sílabes átones nel versu y midiéndose dende la primer tónica hasta la postrera. Lo qu'haya antes de la primer tónica va ser anacrusis y siempres va acabar n'átona. Esto ye, si ye llana cuenta como tónica la penúltima sílaba, si ye esdrúxula resta 1, si ye aguda suma 1 y si ye sobreesdrújula esiste un acentu secundariu na pallabra.

Nel arte utiliza'l términu timing que fai referencia al usu del ritmu, velocidá y poses en cañes artístiques como'l teatru y la lliteratura pa llograr un efeutu dramáticu. Puede referise por casu al momentu en qu'un personaxe fala o calla, muévese o dexa de mover, la cámara camuda de posición o focu, o se perciben o non soníos. L'aceleración, desaceleración o detención nes aiciones dexa llograr diversos efeutos: amosar carauterístiques de los personaxes, camudar el significáu de les aiciones, avagar que l'espectador entienda la situación, faer que l'espectador piense daqué y depués camudalo por aciu otra aición. Este ye un elementu clave nel humor, de tal manera qu'un chiste puede perdese o realzase según el timing.

Ritmu nes artes visuales[editar | editar la fonte]

Nes artes visuales, na composición visual, falar de qu'hai ritmu cuando esiste una ordenación determinada nes sos llinies de movimientu o una repetición harmónica d'una llinia (ritmu llinial), una forma (ritmu formal), un color (ritmu cromáticu) o un focu llumínicu (ritmu llumínicu o de lluces y solombres). Nes artes visuales, los oxetos o figures pueden yuxtaponerse pa producir una composición rítmica.

El ritmu nel cine ye la cadencia producida pol montaxe, según el diversu llargor de los fragmentos montaos. Tien cuatro variantes:

  • Ritmu analíticu: numberosos planos llargos.
  • Ritmu sintéticu: numberosos planos curtios.
  • Ritmu arrítmicu: planos curtios y llongures, que al alternase con brusquedá producen sorpresa.
  • Ritmu in crescendo: planos cada vez más curtios p'amontar la tensión o cada vez más llargos pa provocar relajamiento.[61]

Ritmu na naturaleza[editar | editar la fonte]

Na naturaleza, dizse qu'esiste ritmu nes diverses actividaes que gobiernen la esistencia de too ser vivu, como'l dormir y espertase, la nutrición y la reproducción. Diches actividaes suelen tar bien rellacionaes colos procesos rítmicos de los fenómenos xeofísicos como les marees oceániques, el día solar, el mes llunar y los cambeos d'estaciones. Un ritmu biolóxicu ye una oscilación d'un parámetru biolóxicu dependiente d'un reló endóxenu y de sincronizadores ambientales. L'actividá de cualesquier ser viviente ye un fenómenu que se manifiesta siempres con una variación regular y non como un procesu continuu. D'esti tipu de ritmu encarga la cronobioloxía, qu'estudia la organización temporal de los seres vivos, les sos alteraciones y los mecanismos que lu regulen. En términos práuticos, la cronobioloxía ocupar d'estudiar los mecanismos polos que se producen los ritmos biolóxicos y les sos aplicaciones en bioloxía y medicina.

Al investigar les causes d'estos relós biolóxicos» demuéstrase que gran parte d'elles tienen un orixe esternu, como pueden ser la fotoperiodicidad, los cambeos climáticos estacionales, les marees, etc. Acordies cola duración d'estos ritmos estrínsecos estrémense diversos tipos de ritmos biolóxicos:

  • Ritmos nictemerales o circadianos: tratar de procesos fundamentalmente metabólicos que se repiten cada 24 hores. Son ritmos amestaos a la rotación de la Tierra, y a les consecuencies que lleva consigo sobre la variación de la lluz, temperatura, etc.
  • Ritmos llunares, selenianos o multinictemerales: son aquellos que pola so duración rellacionáronse colos movimientos de la Lluna.
  • Ritmos mareales: reparáronse variaciones fisiolóxiques rellacionaes coles marees en distintos invertebraos qu'habiten zones afeutaes por elles.
  • Ritmos añales: la reproducción preséntase una vegada al añu na mayoría de los animales, xeneralmente na dómina más favorable, la primavera, p'asegurar la sobrevivencia de les críes. Les migraciones estacionales son tamién fenómenos que se consideren ritmos añales.

Ritmu na arquiteutura[editar | editar la fonte]

Magar el ritmu nun puede desligarse d'otros conceutos como por casu: escala, proporción y color, si podemos partir de lo qu'escribe Gillam Scott[62] "El ritmu difier de la repetición simple nésti sentíu; ye una recurrencia esperada". Na arquiteutura'l ritmu constitúi una categoría de diseñu pola cual llogramos identificar elementos arquiteutónicos que se repiten con cierta intención y que puede contribuyir a dar unidá visual a la obra arquitectónica. Magar nes construcciones búscase estabilidá y equilibriu pa soportar les fuercies físiques de la naturaleza, tamién esiste la intención de que los espacios arquiteutónicos esfrútense visualmente y constituyan una esperiencia vivencial prestosa. L'usu d'elementos arquiteutónicos como; puertes, ventanes, columnes, cubiertes, murios, arcos, ente otros, constitúin la materia primo pa xenerar ritmu nuna composición arquitectónica.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Liddell, Henry George & Scott, Robert: «ῥυθμός». A Greek-English Lexicon, Perseus project. Consultáu'l 13-08-2012.
  2. Compact Edition of the Oxford English Dictionary, vol. II. Oxford University Press, 1971, p. 2537.
  3. Snyder, Bob: Music and memory. MIT, 2000, p. 161.
  4. Clarke, Eric: «Rhythm and timing in music». The Psichology of Music, ed. Diana Deutsch. Academic Press, 1999, p. 473.
  5. «Rhythm». Art, Design and Visual Thinking. Consultáu'l 13-08-2012.
  6. London, Justin: Hearing in Time. Oxford University Press, 2004, p. 4.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Scholes, Percy: «Metre»; «Rhythm». Oxford Companion to Music, 1977.
  8. Xordania, Joseph: Why do People Sing? Music in Human Evolution Archiváu el 18 de mayu de 2015 na Wayback Machine.. Logos, 2011, páxs. 98-102.
  9. Pieslak, Jonathan: Sound Targets: American Soldiers and Music in Iraq War. Indiana University Press, 2009, páxs. 32-36.
  10. «Parrots have got rhythm, studies find». World-Science.net. Consultáu'l 13-08-2012.
  11. Patel, Aniruddh D.: «Musical rhythm, linguistic rhythm, and human evolution». Music Perception, 1 (24): 99–104, 2006. Citáu en Sacks, Oliver: «Keeping Time: Rhythm and Movement». Musicophilia, Tales of Music and the Brain. Alfred a Knopf, 2007, páxs. 239–240.
  12. Mithen, Steven: The Singing Neanderthals: The Origins of Music, Language, Mind and Body. Weidenfeld & Nicolson, 2005.
  13. Toussaint, Godfried: The geometry of musical rhythm. CRC, 2013. páxs. 1-5.
  14. 14,0 14,1 Lester, Joel: Enfoques analíticos de la música del sieglu XX. Akal, 2005, páxs. 26-28.
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 Macpherson, Stewart: Form in Music. Joseph Williams, 1915, páxs. 3-5.
  16. 16,0 16,1 Souriau, Étienne: Diccionariu Akal d'Estética. Akal, 1998, p. 957.
  17. De Candé, Roland: Nuevu diccionariu de la música. Grasindo, 2002, vol.1, p. 77.
  18. Berry, Wallace: Structural Functions in Music. Courier, 1987, páxs. 302-303.
  19. Yeston, Maury: The Stratification of Musical Rhythm. Yale University Press, 1976.
  20. Lerdahl, Fred & Jackendoff, Ray: A Generative Theory of Tonal Music. MIT, 1983.
  21. Hasty, Christopher: Meter as Rhythm. Oxford University Press, 1997.
  22. Toussaint, Godfried: The geometry of musical rhythm. CRC, 2013.
  23. Hasty, Christopher: Meter as Rhythm. Oxford University Press, 1997, p. 129.
  24. 24,0 24,1 Abromont, Claude et al.: Teoría de la música. Fondu de Cultura Económica, 2005, páxs. 45-46.
  25. 25,0 25,1 25,2 Karpinski, Gary S.: Aural Skills Acquisition. Oxford University Press, 2000, páxs. 19-24.
  26. Randel, Don Michael: The Harvard Dictionary of Music. Harvard University Press, 2003, p. 3.
  27. 27,0 27,1 27,2 27,3 27,4 Michels, Ulrich: Atles de música. Alianza, 2009 [1985], vol. 1, p. 67.
  28. Grabner, Hermann: Teoría xeneral de la música. Akal, 2001, páxs. 39-49.
  29. Berry, Wallace: Structural Functions in Music. Courier, 1987, p. 349.
  30. Lerdahl, Fred & Jackendoff, Ray: A Generative Theory of Tonal Music. MIT, 1983, páxs. 81-84.
  31. Fitch, W. Tecumseh & Rosenfeld, Andrew J.: «Perception and Production of Syncopated Rhythms». Music perception, 25 (1):43-58, 2007. p. 44.
  32. Winold, Allen: «Rhythm in Twentieth-Century Music». Aspects of Twentieth-Century Music. Prentice-Hall, 1975, p. 213.
  33. 33,0 33,1 33,2 Winold, Allen: «Rhythm in Twentieth-Century Music». Aspects of Twentieth-Century Music. Prentice-Hall, 1975, cap 3.
  34. Yeston, Maury: The Stratification of Musical Rhythm. Yale University Press, 1976, páxs. 50-52.
  35. Lester, Joel: The Rhythms of Tonal Music. Southern Illinois University Press, 1986, p. 77.
  36. 36,0 36,1 36,2 Abromont, Claude et al.: Teoría de la música. Fondu de Cultura Económica, 2005, páxs. 148-153.
  37. Pérez Gutiérrez, Mariano: Diccionariu de la música y los músicos. Akal, 1985, p. 260.
  38. Grabner, Hermann: Teoría xeneral de la música. Akal, 2001, páxs. 36-39.
  39. 39,0 39,1 39,2 Moravcsik, Michael J.: Musical Sound: An Introduction to the Physics of Music. Springer Science & Business Media, 2012, p. 114.
  40. Fraisse, Paul: -yos Structures Rhythmiques. Publications universitaires de Louvain, 1956. Woodrow, H.: «Time Perception». A Handbook of Esperimental Psychology, ed. S. S. Stevens. Wiley, 1951. Dambos citaos en zeuxilogy.
  41. Scholes, Percy: «Form». Oxford Companion to Music, 1977.
  42. Roads, Curtis: Microsound. MIT, 2004 [2001], páxs. 3-5.
  43. Roads, Curtis: Microsound. MIT, 2004 [2001], p. 20.
  44. Grabner, Hermann: Teoría xeneral de la música. Akal, 2001, páxs. 42-49.
  45. Holst, Imogen: An ABC of Music. Oxford University Press, 1963, p. 17.
  46. Cooper, Paul: Perspectives in Music Theory. Dodd, Mead, 1973, p. 30.
  47. Forney, Kristine & Machlis, Joseph: The Enjoyment of Music. W.W. Norton, 2007.
  48. Lerdahl, Fred & Jackendoff, Ray: A Generative Theory of Tonal Music. MIT, 1983, páxs. 20-24.
  49. 49,0 49,1 Winold, Allen: «Rhythm in Twentieth-Century Music». Aspects of Twentieth-Century Music. Prentice-Hall, 1975, páxs. 238-244.
  50. Randel, Don Michael: The Harvard Dictionary of Music. Harvard University Press, p. 42.
  51. De Candé, Roland: Nuevu diccionariu de la música. Grasindo, 2002, vol. I, p. 34.
  52. The Imperial Society of Teachers of Dancing: Ballroom Dancing. Hodder & Stoughton, 1983.
  53. White, John D.: The Analysis of Music. Prentice-Hall, 1976, p. 136.
  54. Abromont, Claude et al.: Teoría de la música. Fondu de Cultura Económica, 2005, páxs. 275-277.
  55. Randel, Don Michael: The Harvard Dictionary of Music. Harvard University Press, 2003, p. 85].
  56. Sandow, Greg: «A fine madness». The Pleasure of Modernist Music. Boydell & Brewer, 2004, p. 257.
  57. Abromont, Claude et al.: Teoría de la música. Fondu de Cultura Económica, 2005, p. 54.
  58. Abromont, Claude et al.: Teoría de la música. Fondu de Cultura Económica, 2005, páxs. 280-281.
  59. Agawu, Kofi: Representing African Music. Routledge, 2003, p. 52.
  60. Chernoff, John Miller: African Rhythm and African Sensibility. University of Chicago Press, 1979.
  61. Navarro, Joaquín: El mundu del cine. Océanu, 1999.
  62. Gillam Scott, Robert (1970) Fundamento del Diseñu. Victor Leru, páx. 67.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Específica *

Fraisse, Paul: Psicoloxía del ritmu. Morata, 1976.

Xeneral

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]