Forma musical

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

En música, forma musical nel so sentíu xenéricu designa tantu una estructura musical como una tradición d'escritura que dexa asitiar la obra musical na hestoria de la evolución de la creación musical. Añadíes a un títulu d'una obra, les distintes formes musicales como sinfonía, conciertu, preludiu, fantasía, etc. designen entós, tantu una estructura que se construyó a lo llargo del tiempu, como un xéneru musical particular, una composición musical qu'evolucionó mientres sieglos: ópera, danza, etc. En dambos casos, el conceutu de forma alude a la pertenencia a una categoría d'obra que tien unu o dellos criterios más o menos estrictos propios d'una estructura ―númberu de movimientos, estructura xeneral, proporciones, etc.― qu'a lo llargo de la hestoria convirtiéronse en prototipos, lo que nun torgó que siguieren evolucionando y escaeciendo dacuando los moldes del principiu, una y bones los compositores trabayen, amás de les temes, el ritmu, la melodía y l'harmonía.

Fálase tamién de formalismu cuando se fai usu d'una cierta técnica de composición (música serial) o d'una categoría d'obra que respeta un ciertu númberu d'usos, teóricos o históricamente inducíos.

Pero si'l conteníu de la música ye inefable, inmanente, la so inscripción na trama temporal del nuesu presente impríme-y al empar una estructura y una forma, qu'operen en nós tresformamientos incontrolables pola consciencia. La organización de la música nun ye d'orde intelectual salvo si la consideramos como una estructuración consciente que la teoría podría paralizar.

Forma musical, estructura y xéneru[editar | editar la fonte]

El conceutu de forma nun puede aprendese direutamente. Solo la escucha de la obra, el so desenvolvimientu nel tiempu, dexa la perceición. Históricamente, el compositor que titulaba una obra rellacionándola con una forma precisa, podía indistintamente faer referencia a los sos aspeutos xenéricos (esto ye, al so destín), o a la so estructura musical (esto ye, a la so arquiteutura), o inclusive a los dos al empar, aspeutos xenéricos y aspeutos estructurales, yá que tán de cutiu inxeríos. Ye lo que de manera natural produció un desliz semánticu, y que numberosos términos que designen distintes formes ―motete, fuga, aria, rondó, etc.― revistiérense de sentíos distintos, unes vegaes cercanos al conceutu de xéneru musical, otres vegaes cercanos al d'estructura musical.

Un exemplu bultable ye'l del términu «sonata» que, según el contestu, puede designar el «xéneru sonata», o bien la «forna sonata» presente n'estremaos xéneros, por casu la sonata clásicu-romántica, el cuartetu o la sinfonía, que la empleguen en dalgunos de los sos movimientos, y polo que son conocíos como "xéneros sonato-sinfónicos".

Forma y estructura[editar | editar la fonte]

La forma estrémase inclusive de la estructura musical, nel sentíu de qu'una mesma forma puede de fechu ―según la obra proyectada, según el compositor, según los usos de la dómina, etc.― adoptar esta o aquella estructura.

Asina, el «preludiu», cuando designa la forma introductoria d'una ópera: el preludiu de Carmen de Bizet reviste la «estructura» d'un rondó (ABACAD), ente que el d'El oru del Rin de Wagner texe llibremente un «decoráu sonoru» afayadizu, ensin siguir una estructura particular. Nel so sentíu orixinal, el preludiu designaba solamente lo que precedía a la parte más importante d'una obra ―cf. los preludios y fugues de Bach―.
  • Los aspeutos estructurales acomuñaos a una forma, tienen de considerase como constituyendo un simple esquema non torgante. El non respetu de les regles nun descarta por fuercia una obra de la forma tomada como modelu.
Por casu, la «sinfonía», forma carauterística de los periodos clásicu y románticu, ye tradicionalmente descrita como la socesión de los cuatro movimientos siguientes: allegro, lentu, menuet y rondó. Agora bien, ye bien fácil atopar sinfoníes en que'l marcu allóñase pocu o enforma d'esti plan ideal» ―por casu, la Sinfonía n° 34 en do mayor K. 338 de Mozart nun tien más que trés movimientos, ente que la Sinfonía Pastoral de Beethoven tien cinco―: a pesar d'estes esceiciones estructurales, tales obres tienen de considerase, naturalmente, como pertenecientes claramente a la forma «sinfonía».
  • Desgraciadamente, ye necesario señalar que'l términu de «forma» ye de cutiu emplegáu como sinónimu de «estructura», lo que produz fatalmente dellos nuevos tracamundios: por casu, «forma binaria» por «estructura binaria».
Por casu, cuando se diz que'l segundu movimientu de tal sinfonía ta escritu en «forma de lied», esto nun significa de nenguna manera que se trata de la «forma lied» (que ye una amuesa a les clares de música vocal y non de música sinfónica), sinón más bien que «la so arquiteutura sigue la estructura musical davezu acomuñada a esta forma vocal», a saber: A B A'. Apréciase qu'una espresión tal que «forma lied» puede, según el contestu, aludir a una verdadera forma, o bien a una simple estructura.
  • Si'l términu forma utilízase como un puru sinónimu de «estructura musical», alude de fechu a la definición mesma de la estructura, organización de los elementos constitutivos d'una obra: la so arquiteutura compositiva, el so desenvolvimientu, la disposición de les idees musicales, les sos imitaciones, les sos reexposiciones, etc.
Ello ye que la célebre teoría de les formes musicales, ellaborada nel sieglu XVIII por J. Mattheson, J.A. Scheibe, Joseph Riepel y Heinrich Christoph Koch, ye de fechu una «teoría de les estructures musicales».

P'atayar tracamundios, paecería preferible utilizar el términu de «estructura», más bien que falar de «forma lied», de forma binaria», de «forma sonata», etc. Falaríase asina de «estructura lied», «estructura binaria», de «estructura sonata», etc. Nesti momentu, el términu «forma», tomáu nel sentíu de «estructura», ye emplegáu inda de forma bien frecuente.

Forma y xéneru[editar | editar la fonte]

La forma estrémase igualmente del xéneru musical. Sicasí, avérase-y, cola condición d'almitir que'l conceutu de «xéneru» puede estenderexase en forma d'árbol.

Por casu, el xéneru «música instrumental» ta dixebráu en delles cañes: el xéneru música de cámara, el xéneru música concertante, el xéneru música sinfónica, etc. Esti últimu xéneru subdivídese de la mesma en delles sub-cañes: el xéneru sinfonía, el xéneru obertura, el xéneru poema sinfónicu, el xéneru ballet, etc. Son estes sub-cañes ―sinfonía, obertura, poema sinfónicu, ballet, etc.― les que se consideren tradicionalmente como formes.

Repárase que, según el contestu, dellos términos que sirven pa designar distintes formes musicales, pueden igualmente aludir al xéneru musical venceyáu.

Por casu, si dicimos «Richard Wagner compunxo trece óperes», «Ayeri de tarde, Xuan escuchó una ópera», «Don Giovanni ye la mio ópera preferida», los trés mentes del términu «ópera» aluden a la forma musical, esto ye, a la «unidá» ―una obra musical precisa, inclusive non identificada― pudiendo contabilizase y estremase dientro d'un conxuntu.

Per otra parte, si dicimos que «Johann Sebastian Bach nun escribió enxamás pa la ópera», «Xuan escucha de cutiu ópera», «Les cantantes d'ópera son casi siempres dives», los trés mentes de la pallabra «ópera» aluden esta vegada al xéneru musical, esto ye, a «munches» obres de la mesma naturaleza, constituyendo por tanto elementos nun contables.

Otra manera, nun puede dicise «Ayeri tarde, Xuan escuchó un bel canto»: el términu «bel canto» designa equí puramente un xéneru musical, y non una forma. De la mesma manera, nun se va dicir nunca: «Xuan escucha conciertu de vezu» (sinón más bien «Juan escucha música concertante de vezu»): el términu «conciertu» designa equí puramente una forma musical, y non un xéneru.

De manera esquemática, el xéneru» designa'l conxuntu, ente que la »forma» designa un elementu d'esti conxuntu: el «xéneru» correspuende a la caña del árbol, la «forma» correspuende al frutu; o dicho otra manera, «la forma ye l'elementu terminal del xéneru». Sicasí la diferencia ente los dos conceutos ye feble enforma.

La forma musical como criadora de la unicidá de la obra[editar | editar la fonte]

Unidá de tiempu[editar | editar la fonte]

La forma musical se nos revela al tiempu y a midida que asocede'l desenvolvimientu de la obra musical: cada intre ye en potencia un momentu del porvenir, una proyeición no desconocío. Esti ye'l sentíu del bien bellu títulu d'una obra de Henri Dutilleux que propón somorguianos nel misteriu del intre. El teólogu suizu Hans Urs von Balthasar, pa recordanos la importancia del tiempu, concibe esta metáfora xuiciosamente musical de la condición humana:

«Demos confianza al tiempu. El tiempu ye la música; ya'l dominiu del qu'ella surde, ye'l porvenir. Compás tres compás, la sinfonía s'enxendra ella mesma, naciendo milagrosamente d'una reserva de duración inescosable». («Faites donc confiance au temps. Le temps c'est de la música; et le domaine d'où elle émane, c'est l'avenir. Mesure après mesure, la sinfonía s'engendre elle-même, naissant miraculeusement d'una réserve de durée inépuisable»).

El tiempu inscribese na direición de la flecha del tiempu conceptualizada por Ilya Prigogine. L'orde que'l compositor pon en llugar constituye un sistema abiertu, basáu tantu na proporción como na aleatorieda, tanto no racional como no indescribible. La música crea les sos propies regles d'adautación a la evolución.

Unidá de la obra[editar | editar la fonte]

Inscrita nel tiempu, la forma musical nun puede, pola so esencia, comparase a les otres formes artístiques, pictóriques, arquiteutóniques o otres. La formalización musical ye de fechu primero de too una puesta en relieve. Forma y estructura son inclusive difíciles d'estremar. La intervención estructurante de l'audición construye, d'una parte, una escucha interior nel compositor y, d'otra, una escucha activa del oyente. Esta perceición circunscríbese a la duración, lo que dexa da-y una unidá formal a la obra musical. La unidá ye la condición primera, pero nun s'ellabora más que porque hai redundancies, oposiciones, comparances, conflictos... La estructuración previa del material pol compositor precede nel tiempu la etapa de la formalización. Ye un pasu metodolóxicu de la creación yá que la mesma vien al tiempu del espíritu y de la poesía. La forma musical va revelar entós nel so desenvolvimientu una estructuración de la perceición estética, que puede efectuase a partir de modelos teóricos (forma sonata, etc.) o a partir del material mesmu, imponiéndose a les intuiciones inmediates del compositor.

Gestalt[editar | editar la fonte]

Según Boris de Schlœzer, teóricu inspiráu pola Gestaltpsychologie, solo esta cohesión formal de la obra, la totalidá globalizante de la so organización, apúrre-y un sentíu intrínsecu ya inmanente, nel que la música significa ella-mesma y procura una cierta sensación comunicativa a aquellos que la escuchen. En realidá, la música inscríbese nun tiempu «vivíu» que da'l so sentíu a la obra musical. Si'l conteníu de la música ye inefable, inmanente, la so inscripción na cadarma temporal del nuesu presente impríme-y una estructura y una forma.

Faciendo primar la so concepción gestaltista crítica, de Schlœzer vien estremar estructura y forma de la manera siguiente: la estructura mora na disposición de les partes concebida n'orde a constituyir un tou, una unidá. La forma, ye esti tou en cuantes que tal, ye dicir la manera en que la obra llega a la unidá. Por esencia y por necesidá, la obra musical sería asina casi perpetuamente re-unviada del tou a los sos partes y de les partes al tou. Pero solo la unidá formal, l'harmoniosa cohesión de los elementos constitutivos opera esti escedente d'espresión que manifiesta la esencia mesma de la obra, la so unicidá. Esti aproximamientu dexa asitiar la creación musical na psicoloxía de la perceición, sorrayando la importancia d'esta influencia reciproca del tou sobre les partes.

El pensamientu consciente que zarra al home nes llendes de la so propia identidá, ye perpasáu por esti tou constituyíu de rellaciones que caltienen tolos intres, toles facetes (conscientes ya inconscientes) que formen la cualidá d'una obra musical. Asina, esta estrémase por dos traces de la so creación formal que son, d'una parte, el procesu y d'otra parte la so estructuración. Nengún compositor puede arré conxelar la so espresión nun procesu declarativu primeramente fitu, ensin llindase a sigo mesmu. A partir del conteníu, d'un material construyíu, la estructura de la obra musical evoluciona de la perceición escontra la recepción.

Procedimientu y procesos[editar | editar la fonte]

La creación musical adopta estratexes teóriques (xenériques), qu'evolucionaron na hestoria de la música, estratexes destinaes a impulsar el cambéu, el movimientu, a partir de bases coleutives. Estes regles, estos sistemes, pueden averase a una llei d'organización ―como s'entiende'l términu inglés «procedure»― o d'una semántica procesual, ye dicir non tantu aquello que cinca al procedimientu mesmu, a la estratexa de cambéu, sinón más bien a les fases d'esi cambéu, en realidá'l procesu. Esta noción de procesu suplantó direutamente a otres nociones d'estructuración de la música, tales como les que creaben los oxetos musicales, elementos arquiteutónicos d'una estructura a definir. D'una dualidá oxeto/estructura, pasóse nos años sesenta  a una dualidá material/procesu.

Música contemporánea y formes musicales[editar | editar la fonte]

Na música contemporánea, el compositor s'enfrenta a un material sonoru ricu de la so propia espresividá, del so poder de inmanencia, es únicamente llevada a coordinar la necesidá d'una formalización de los procesos y la obligación de les rellaciones que desbloquien les lleis de la perceición de los estratos informales de lo musical. La rellación función-forma nun tien verdaderamente importancia al nivel d'una creación que sin cesar toma el riesgo de lo nuevo. Solo la rellación ente'l material ―modelu acústicu, tresposición musical― y la función inducida ―por naturaleza o pol destín― proporciona los criterios d'una posible integración formal. Crear nueves organizaciones de les funciones musicales que se dirixirán menos direutamente a la organización xerárquica de la forma desarrollada qu'al interés del oyente que nella atrai la recepción, convirtióse n'una nueva noción traducida pola idea de material musical. Toos estos conceptos que dirixen esta gueta d'una historia de la recepción tresformáronse en poco tiempu en conceptos modernos básicos pa participar na evolución de les formes.

Llistáu de formes musicales[editar | editar la fonte]

Ver tamién: Formes musicales por periodu, llinia de tiempu
Llista de formes musicales
Época Forma musical Definición
Medieval Cantu llanu (Cantu gregorianu) Cantar llitúrxicu monódicu y a capella, que representa una oración o plegaria. Unu de los cantares llanos más representativos ye'l Cantu gregorianu, que se canta en llatín
Medieval Antífona Forma musical y llitúrxica propia de toles tradiciones llitúrxiques cristianes. Consiste nuna melodía xeneralmente curtia y cenciella, d'estilu silábicu, utilizada como estribillu que se canta antes y dempués de los versículos d'una cánticu, himnu o salmu, de normal en llatín, en dellos servicios relixosos del Oficiu y de la Misa, como les Víspores.
Medieval Himnu Forma poética bien antigua. Nun principiu foi una composición coral n'honor a un dios. Darréu foi una composición musical revistida de solemnidá usada pa tresmitir sentimientos como'l patriotismu, la relixón o la superioridá d'unos paises frente a otros o, inclusive, les xestes realizaes contra otros, si fueron escritos nos momentos inmediatos a la independencia.
Medieval Vals Elegante baille musical orixinal del sieglu XII. La so carauterística más significativa ye que los sos compases son de 3/4.
Medieval Conductus En música medieval, conductus ye un tipu de composición vocal d'una a cuatro voces en versu llatín, usáu na so forma inicial, monódica, na lliturxa cristiana. Componíase pa celebrar actos históricos relixosos o profanos.
Medieval Clamores Cantar propiu de la Lliturxa hispánica que se cantaben dempués del Psallendum en delles solemnidaes, formando un tou con él. Constaba d'una primera seición que finaba cola aclamación Deo gratias y un versículu. Dempués repetíase l'estribillu del Psallendum.
Medieval Coral Términu utilizáu orixinalmente pa designar los cantares monódicos que teníen llugar na lliturxa de la Ilesia Occidental. Nel sieglu XIV estremábase ente los cantares corales o eclesiásticos y los cantares figurales. A partir del sieglu XV empezó a usase'l términu coral pa referise al himnu eclesiásticu de la Ilesia Luterana, y yá nel sieglu XVIII, llamóse corales a los cantares de la Ilesia Protestante en xeneral. Dende'l sieglu XIX utilízase'l términu pa designar pieces homofóniques, con melodíes principalmente diatóniques y ritmos cenciellos.
Medieval Secuencia Composición musical formada por más d'una frase melódica que se repiten dos vegaes, polo menos una tien de repetise; el testu, si esiste, siempres ye independiente de la melodía.
Medieval Tropu Na dómina medieval, denominóse tropu a una forma musical qu'enllargaba y enguapecía la lliturxa añadiendo testu, música o dambos; ente que nel cantar gregorianu el tropu consiste n'añadir pallabres nos melismes.
Medieval Estampie Danza medieval, orixinal de la Provenza, bien en boga dende'l sieglu XII.
Medieval Órganum El órganum ye una forma de polifonía occidental primitiva, que ta basada na repetición paralela de la mesma melodía, nota per nota, pero xeneralmente a una distancia de cinco notes (una quinta xusta) más agudes.
Medieval Saltarello Danza allegre que se desarrolló a partir de la gaillarde de Nápoles, nel sieglu XIII n'Italia.
Medieval Monodia Composición musical para una sola voz, una sola melodía, que tuvo un gran desarrollo durante los siglos VIII y XIII (canto gregoriano). Cuando cantaban varias voces lo hacían al unísono o con una octava de intervalo. Generalmente, el término se refiere a toda melodía para una sola voz, y se opone a polifonía.
Medieval Canzona Término italiano que significa literalmente canción. En la época trovadoresca, se le conocía así al poema lírico de 4 o 5 estrofas, de 8 versos cada una. En la Italia de los siglos XV y XVI se encuentra un género monódico, parecido a la frottola y al strambotto, precursor de la villanella y del madrigal, llamado canzona. Posteriormente se convierte en canción polifónica derivada de la canción franco-flamenca de Josquin des Prés, Clément Janequin, Thomas Crecquillon y otros, con el nombre de canzona francese.
Medieval Canon Forma de composición musical de carácter polifónico basada en la imitación estricta entre dos o más voces separadas por un intervalo temporal.
Medieval Virelay Forma poética medieval, frecuentemente musicada. Es una de las tres 'formes fixes' y fue una de las métricas más comunes en Europa desde la segunda mitad del siglo XIII hasta finales del XV.
Medieval y renacentista Pasillo Forma musical tradicional de la Gran Colombia (Panamá, Venezuela, Colombia, Ecuador y Perú) en la época de la conquista y colonia española. Variante y descendiente del Vals vienés.
Medieval y renacentista Lauda La más importante forma vernácula de música sacra n'Italia en la baja Edad Media y en el Renacimiento. Orixinalmente la lauda fue música solista y monofónica, pero a partir del siglo XIV se desarrolló una forma polifónica. De ritmo regular y estructura armónica sencilla, recibió la influencia de los trovadores, ya que los primeros ejemplos muestran similitudes rítmicas, en su estilo melódico y especialmente en su notación.
Medieval y renacentista Frottola Comúnmente es una composición para tres o cuatro voces, con la voz más aguda conteniendo la melodía. La frottola evita la complejidad del contrapunto, prefiriendo texturas homófonas, ritmos claros y repetidos, y un rango melódico estrecho.
Medieval y renacentista Chanson Término francés, que en español se refiere a cualquier canción con letra en francés y, más específicamente, a piezas vocales de tema amoroso, y también a las de crítica social y política, en particular las pertenecientes al estilo de los cabarets. En este contexto se llama chansonnier al intérprete de canciones de carácter humorístico o satírico. En un modo más especializado, chanson es una pieza musical polifónica de la Baxa Edad Media y Renacimiento. Las chansons antiguas tendieron a presentar una forma fija como balada, rondó o virelay, aunque posteriormente muchos compositores usaron la poesía popular en variedad de formas musicales.
Medieval y renacentista Motete Composición musical nacida en el siglo XIII para cantar en las iglesias, de texto comúnmente bíblico.
Medieval, renacentista, barroca, clásica y romántica Canción Composición musical para la voz humana (comúnmente acompañada por otros instrumentos musicales) y con letra. Típicamente es para un solo vocalista, aunque puede también ser para un dueto, trío, o para más voces (música coral).
Medieval, renacentista, barroca, clásica y romántica Dúu Composición musical para dos ejecutantes, instrumentales o vocales. Cuando se trata de dos instrumentistas se suele hablar de dúu (Dúu de violines), reservándose el término dueto (diminutivo de dúu) para las composiciones de dos cantantes. Además de ser una composición musical, se conoce por este nombre a la formación musical de dos intérpretes.
Renacentista Aria Pieza musical para ser cantada por una voz solista, habitualmente con acompañamiento orquestal y como parte de una ópera o de una zarzuela.
Renacentista Ensalada Género musical polifónico emparentado con el Quodlibet. Fue muy popular en la península Ibérica durante el Renacimiento, especialmente en el siglo XVI. Su estilo es madrigalesco y está formada por elementos heterogéneos. La ensalada fue concebida para diversión de los cortesanos y alcanzó gran fama en las fiestas palaciegas.
Renacentista Branle Estilo de danza y forma musical del siglo XVI originario de Francia en el que el movimiento principal es lateral, y se bailaba en parejas o en un grupo formando líneas o círculos.
Renacentista Balada Un tipo de ajuste musical de la poesía francesa común en los siglos XIV y XV. Ofrecía típicamente una voz superior prominente, que era cantada, y dos voces más bajas que pudieron haber sido vocalizadas o se realizaron con instrumentos. Guillaume de Machaut es el compositor más famoso de baladas polifónicas.
Renacentista Cánticu Himno cantado de alabanza religiosa. Utilizado desde mitad del XVI, es corto, sencillo y popular.
Renacentista Gallarda Danza de pareja de tres tiempos aparecida en Lombardía hacia 1480. Frente a su solemnidad inicial, en seguida gana popularidad y se convierte en una danza de baile muy apreciada en el XVI, siguiendo habitualmente a la pavana en las suites de danza.
Renacentista Madrigal Composición para varias voces, sin acompañamiento, que intenta traducir las más delicadas inflexiones de un poema.
Renacentista Pavana Danza procesional común en Europa durante el siglo XVI.
Renacentista y barroca Courante También llamada "corrente", "coranto" o "corant" es el nombre dado a una familia de danzas ternarias de finales del Renacimiento y principios del periodu Barroco.
Renacentista y barroca Quodlibet Pieza de música que combina diferentes melodías en contrapunto, usualmente temas populares, y a menudo en forma sencilla. Un ejemplo muy conocido se encuentra en el final de las Variaciones Goldberg, Variación Nº 30, de Bach. Otro ejemplo es Galimathias Musicum (KV 32), un quodlíbet a 17 partes compuesto por Wolfgang Amadeus Mozart cuando tenía alrededor de diez años de edad.
Renacentista y barroca Toccata Pieza de música clásica para teclado, que generalmente enfatiza la destreza del prauticante. Menos frecuentemente, se utiliza para referirse a trabajos para múltiples instrumentos.
Renacentista, barroca, clásica y romántica Misa La Misa, una forma musical sacra, es una composición coral que traslada a la música seiciones fijas de la liturgia eucarística.
Renacentista, barroca, clásica y romántica Ópera Género de música teatral en el que una aición escénica es armonizada, cantada y tiene acompañamiento instrumental, donde los actores utilizan estilos poco comunes al cantar.
Barroca Alemanda Danza alemana barroca (siglo XVIII) de compás cuaternario o binario y simple. Término que también es usado para denominar un elemento estándar de la suite, normalmente el primer o segundo movimiento. También se puede denominar Allemanda, Almán o Almaín.
Barroca Cantata Desde la época barroca, la cantata es una composición para una o más voces solistas que se acompañan de instrumentos.
Barroca Concerto grosso Popular forma de música barroca usada por un conjunto musical que generalmente tenía de cuatro a seis movimientos, en los cuales el material musical era pasado entre un pequeño grupo de solistas y una orquesta completa.
Barroca Aria da capo Tipo de Aria que aparece en la música barroca que se caracteriza por su forma ternaria, es decir en tres partes. Como las de las, también son interpretadas por un solista acompañado por instrumentos, normalmente en una orquesta pequeña.
Barroca Ricercare Antigua forma musical (barroco alto) basada en el procedimiento de la imitación. Forma contrapuntística menos elaborada que la fuga, que es más tardía y explota un tema generador de forma sistemática, mientras que el ricercare encadena episodios diferentes que pueden no tener ligazón temática.
Barroca Fuga Composición polifónica basada en el contrapunto entre varias voces. (siglo XVII).
Barroca Musette Una de las muchas piezas básicas para componer una suite. Es una danza francesa de los siglos XVII y XVIII, pastoril, que tomó el nombre del instrumento con el cual se ejecutaba: musette o cornamusa. También se refiere a un estilo musical predominante en París, donde el acordeón era el instrumento principal.
Barroca Tarantela Forma musical tradicional del sur Italia. Conocida desde el XVII, particularmente vivaz, acompañada de una danza desenfrenada, era tocada en ceremonias qui podían durar jornadas enteras, para curar a quienes se creía víctimas de mordedura de una araña legendaria, la tarántula. Las cualidades terapéuticas que se le pretendían eran un pretexto a fin de perpetuar las danzas paganas en la Italia católica rigorista del XVII.
Barroca Gavota Danza popular francesa, muy popular en la corte de Luis XIV de Francia, donde Jean-Baptiste Lully era el principal compositor.
Barroca Xiga Danza rápida o muy rápida, de origen probablemente inglés (jig). Cronológicamente, fue la última danza en ser integrada como elemento básico de la suite baroque. Se toca en último lugar, después de la zarabanda, pero con la posibilidad de intercalar entre ellas algunas danzas opcionales, como el minueto, gavotta, bourrée, passepied, rigaudon, etc.
Barroca Chacona Danza en tres tiempos de origen hispanoamericano que, a través de España, se difundió por Europa. Durante el siglo XVII, la Chacona desarrolla un tema melódico al que se aplicaba variaciones en el bajo (basso ostinato). Monteverdi y Frescobaldi utilizaron ritmos más lentos del tipo zarabanda, muy del gusto de Couperin y Lully, que la utilizaban en sus obras escénicas.
Barroca Minuetu Antigua danza tradicional de la música barroca originaria de la región francesa de Poitou que alcanzó su desarrollo entre 1670 y 1750. Fue introducida en la corte francesa por Jean-Baptiste Lully (1673) que la incluyó en sus óperas y, a partir de ese momento, formó parte de óperas y ballets.
Barroca Preludiu coral Pequeña composición litúrgica para órgano que usa una melodía de un coral como base. Fue una forma predominante del barroco alemán y tuvo su culminación en la obra de J.S. Bach, que escribió 47 (el nº 47, inconcluso) ejemplos de esta forma en su Orgelbüchlein.
Barroca Preludiu Pieza musical breve, usualmente sin una forma interna particular, que puede servir como introducción a los siguientes movimientos de una obra, usualmente más grandes y complejos. Muchos preludíos tienen un continuo ostinato debajo, usualmente de tipo rítmico o melódico. También hay algunos de improvisación. El preludio también puede referirse a una obertura, particularmente a aquellos de una ópera, oratorio o ballet.
Barroca Zarabanda Danza lenta, originaria de América Central, que se popularizó en las colonias españolas, antes de cruzar el Atlántico para llegar a España. Posteriormente, se convirtió en un movimiento tradicional en la suite durante el Barroco.
Barroca Suite Pieza musical compuesta por varios movimientos breves cuyo origen son distintos tipos de danzas barrocas. La suite está considerada como de las primeras manifestaciones orquestales de tipo moderno. Otras veces se presentaba un tema musical en diferentes danzas. Por ello se ha considerado este género un antecedente de la forma sonata que se origina en el siglo XVII.
Barroca Invención Composición musical de corta extensión (normalmente para teclado) con una estructura contrapuntística a dos voces.
Barroca Bourrée Danza tradicional de parejas, de origen francés, siglo XVI. La bourrée es una danza rápida que se utilizó en la suite barroca y en los ballets y las óperas francesas del siglo XVII y el siglo XVIII.
Barroca, clásica y romántica Barcarola Canción folclórica cantada por los gondoleros venecianos, o una obra musical escrita en aquel estilo. En la música clásica, las dos más famosas son la de la ópera Los cuentos de Hoffmann de Jacques Offenbach, y la Barcarola en fa sostenido mayor, para piano, Opus 60 de Frédéric Chopin.
Barroca, clásica y romántica Obertura Introducción instrumental de una ópera u otra obra dramática, musical o no.
Barroca, clásica y romántica Conciertu pa tecláu Tipo de concierto donde los instrumentos de teclado (piano, órgano, clavicémbalo, entre otros) son los solistas. Es uno de los conciertos más importantes de la música académica, especialmente a partir de la segunda mitad del siglo XVIII, donde es ampliamente cultivado entre los grandes compositores hasta nuestros días.
Barroca, clásica y romántica Conciertu Forma musical en la que se compone una obra para un instrumento solista, o en algunos casos también con orquesta incluida, que usualmente es de tres movimientos siguiendo un patrón de rápido - lento - rápido.
Barroca, clásica y romántica Sinfonía Obra para orquesta, de ordinario dividida en cuatro movimientos, cada uno con un tiempo y estructura diferente.
Barroca, clásica y romántica Oratoriu Obra lírica de carácter narrativo, sin representación escénica, formalmente bastante próxima a la ópera, destinada en principio a ser interpretada en una iglesia o (en nuestros días) en concierto. Sus temas eran a menudo religiosos: episodios sacados de la Biblía, de la vida de Jesus o más raramente, de la vida de los santos.
Barroca, clásica y romántica Divertimento Forma musical que fue muy popular durante el siglo XX, compuesta para un reducido número de instrumentos. De forma similar a la suite, y al igual que ésta, estaba formada por movimientos de danza, aunque más cortos y simples, y más libres en su conjunto.
Barroca, clásica y romántica Marcha Obra musical que entra dentro de las composiciones definidas por el movimiento o por el ritmo.
Barroca, clásica y romántica Fantasía Forma musical libre que se distingue por su carácter improvisatorio e imaginativo, más que por una estructuración rígida de los temas, que permite al compositor una mayor expresividad musical relajando las restricciones inherentes a otras formas tradicionales más rígidas, como la sonata o la fuga.
Clásica y romántica Alborada Canción o composición musical relacionada, de acompañamiento o evocando al atardecer. Otra manera de definirla es como un tipo de música matinal interpretada al aire libre para festejar a alguien, en oposición a la serenata.
Clásica y romántica Ballet Género dramático cuya aición es representada por medio de pantomimas y danzas. El ballet cortesano francés, es contemporáneo de los primeros ensayos de la monodía dramática de Florencia (los intermedios, de finales del siglo XVI). De las representaciones de los ballets de la corte nacen la ópera-ballet y la comedia-ballet de Lully y de Molière. El ballet intercalado, insertado en una ópera, es específico del arte lírico francés, como se refleja en las representaciones de las tragedias líricas de Lully y de Rameau. La reforma de Noverre (ballet de aición) e incluso las de Gluck.
Clásica y romántica Cánticu Himno (estrictamente excluye a los Salmos) tomado de la Biblia. El término es a veces usado para incluir a los antiguos himnos no bíblicos como el Te Deum y ciertos salmos usados en la liturgia.
Clásica y romántica Étude o Estudiu Breve composición hecha para prauticar una destreza técnica particular en la ejecución de un instrumento solista.
Clásica y romántica Impromptu Pieza, tradicionalmente pianística, que se caracteriza por la continua improvisación. Se estructura normalmente en tres partes ABA (forma tripartita). Fue cultivada por autores como Schubert, Chopin y Fauré.
Clásica y romántica Intermezzo Composición que cabe entre otras entidaes musicales o dramáticas, como por ejemplo, actos de una obra teatral o movimientos de una obra musical más extensa.
Clásica y romántica Lied Término que se refiere a una composición, típica de los países germánicos, escrita para un cantante con acompañamiento de piano. Es carauterístico la brevedad de la forma, la renuncia al virtuosismo belcantistico, la estrecha relación con el poema y la fuerte influencia de la canción popular alemana.
Clásica y romántica Mazurca Danza animada de pareja, tradicional de Polonia, del siglo XVI, algo más rápida que la polonesa. Orixinalmente un baile de salón, se convirtió en una danza popular. Se dio a conocer por toda Europa, junto con la polca (de estructura similar), durante la segunda mitad del siglo XIX. Se parece al vals y al minué (de origen francés, la más famosa danza durante el siglo XVIII) en cuanto a su estructura y a su movimiento moderado. Especialmente fue Frédéric Chopin el precursor de esta forma musical en la música clásica y de concierto.
Clásica y romántica Nocturnu Pieza de música vocal o instrumental, de melodía dulce y estructura libre. Orixinalmente se le daba esta denominación a una pieza tocada a momentos, generalmente en fiestas de noche y después dejadas a un lado. Posteriormente, estas piezas no estaban necesariamente inspiradas en la noche, ni hacían evocación alguna a ella, pero habían sido escritas para ser tocadas en la noche, como sucede con las serenatas.
Clásica y romántica Polonesa Danza polaca de movimiento moderado y en compás de 3/4. En su origen (siglo XVI) era una marcha solemne que daba principio y fin a las fiestas de la nobleza; las parejas, tomadas de las manos y guiadas por el dueño de la casa, atravesaban salas, galerías y jardines, haciendo los más extravagantes movimientos. Durante el siglo XVIII se produjo la estilización de la polonesa. Es en esta época donde la polonesa se entronca dentro de la Suite, tomando la forma de Zarabanda o de Rondó.
Clásica y romántica Cuartetu Formación camerística constituida por cuatro instrumentos. Habitualmente se refieren a cuartetos de cuerda ―aunque existen también de otras instrumentaciones― formados por dos violines, una viola, y un violonchelo. Por extensión, el término también se puede aplicar a las composiciones para estas formaciones.
Clásica y romántica Réquiem El Réquiem o Misa de requiem es un servicio litúrgico de la Iglesia católica. Esta misa es un ruego por las almas de los difuntos y tiene lugar justo antes del entierro o en las ceremonias de conmemoración o recuerdo.
Clásica y romántica Rondó o Rondeau. Forma musical basada en la repetición de un tema musical. El tema principal (A) suele desarrollarse tres veces o más. Era una forma muy atractiva para los compositores y los clavecinistas barrocos del siglo XVII y principios del siglo XVIII, como Couperin.
Clásica y romántica Ciclu de canciones Grupo de canciones diseñadas para ser ejecutadas secuencialmente como una sola entidá. Usualmente todas las canciones son del mismo compositor y utilizan versos del mismo poeta. Un ciclo de canciones mantiene su unidad al referirse al mismo tema o al contar una historia.
Clásica y romántica Scherzo Se desarrolló a partir del minueto, y gradualmente lo fue sustituyendo en el tercer (o a veces segundo) movimiento de la sonata, el cuarteto de cuerdas y la sinfonía. Tradicionalmente conserva la forma ternaria del minueto, pero es más rápido y casi siempre de naturaleza alegre.
Clásica y romántica Serenata Forma musical concebida para orquesta de cuerda, de viento, mixta o conjunto de cámara. Fue un divertimento que alcanzó enorme popularidad durante el siglo XVIII: La serenata se tocaba por la tarde, al anochecer, y cuyo origen está en las baladas que los enamorados cantaban frente a las ventanas de la amada al atardecer.
Clásica y romántica Sonata La sonata clásica, la forma más difundida de esta forma musical, es una obra que consta de tres o cuatro movimientos, escrita para uno o más instrumentos. Inicialmente predominaron las formas de tres movimientos, especialmente en la época clásica, pero a medida que aumentaban tanto su complejidad como duración se popularizaron las de cuatro movimientos.
Romántica Bagatela Composición musical ágil y corta originaria del movimiento romántico. Su forma suele ser ABA, con Coda final, y normalmente se interpreta al piano.
Romántica Poema sinfónicu Obra de origen musical, de carácter poético literario, cuya finalidad es mover sentimientos y despertar sensaciones, o describir una escena mediante la música.
Romántica Rapsodia Pieza musical carauterística del romanticismo compuesta por diferentes partes temáticas unidas libremente y sin relación alguna entre ellas. Es frecuente que estén divididas en dos seiciones, una dramática y lenta y otra más rápida y dinámica, consiguiendo así una composición de efecto brillante.
Romántica Bolero Género musical de origen español, desarrollado en varios países hispanoamericanos como Argentina, Colombia, Cuba, Ecuador, España, Méxicu, Perú, Puerto Rico, Venezuela, y otros. El ritmo del bolero es de un compás de cuatro tiempos. Su forma de bailar tan simple lo hizo popular en todo el mundo, en todos los ambientes y entre todas las clases sociales.
Romántica Momentu musical Pieza corta, originaria del romanticismo, compuesta generalmente con forma de Lied A-B-A. Su estilo no es concreto, y suele adoptar formas muy diversas. Son célebres los Momentos musicales de Schubert para piano.
Romántica Polka Danza popular aparecida en Bohemia hacia 1830. Su forma deriva direutamente del minué, con una instrucción que prepara la entrada del tema y una coda que sirve de final a la obra.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]