Lied

De Wikipedia
Retrato de Franz Schubert fechu por Franz Eybl (1827)
Retrato de Beethoven, fechu por Joseph Willibrord Mähler

El Lied (pronúnciese: "li:t"; el plural n'alemán ye Lieder) ye un términu utilizáu na historia de la música clásica pa faer referencia a un cantar llíricu curtiu que la so lletra ye un poema al que se punxo música y escrita pa voz solista y acompañamientu, xeneralmente de pianu. Esta forma carauterizar pola brevedá, l'arrenunciu al virtuosismu belcantistico, la estrecha rellación col poema y la fuerte influencia del cantar popular alemán o Volkslied. Trátase d'una forma musical típica de los países xermánicos y mesma del Romanticismu.

Esti tipu de composición surdió na dómina clásica (1760-1820), florió mientres el Romanticismu y evolucionó mientres el sieglu XX. Compositores como Beethoven, Schubert y Wolf compunxeron lieder basaos en xenios de la poesía como Goethe y Heine. Algamó un altu grau de desenvolvimientu col compositor austriacu Franz Schubert en 1814, anque tuvo los sos antecedentes en Mozart y Beethoven. Na música clásica occidental aplícase'l términu alemán porque los entamos y los primeres lieder fueron obres de compositores alemanes. N'Alemaña aplícase'l términu Kunstlied o "cantar arte" pa estremar el xéneru del cantar popular o Volkslied. El desenvolvimientu de la forma diba mano a mano col redescubrimientu de la cultura popular alemana como fonte de producción artística, como fueron les Grimms Märchen o coleiciones de cuentos (1812) de los Hermanos Grimm y la coleición de poemes Des Knaben Wunderhorn (1805-1808) de Clemens Brentano y Achim von Arnim.

Historia[editar | editar la fonte]

Barrocu[editar | editar la fonte]

La oposición de l'Alemaña luterana a les práutiques de la Ilesia Católica resultó nuna nueva lliturxa, que les sos formes teníen de ser fáciles d'entender pol creyente común. Los poemes usaben l'alemán en vegada del llatín y la música eclesiástica de les nueves formes llitúrxiques basar nos principios del cantar popular.

El [cantar polifónico] de la Contrarreforma (Palestrina) foi remplazado pol Kirchenlied o cantar eclesiásticu, un cantar estróficu con rimes n'alemán, y con música asemeyada a la de la dómina. Los poetes más influyentes fueron Martín Lutero, Paul Gerhardt y Joachim Neander. La téunica de composición foi consolidada por Heinrich Albert, Johann Sebastian Bach, Christian Gottfried Krause y Carl Philipp Emanuel Bach. La coleición Schimellis Gesangbuch o Cancioneru de Schimelli con contribuciones de Johann Sebastian Bach ye popular na llende ente coleición y creación propia.

Clasicismu[editar | editar la fonte]

A la fin del Barrocu los compositores arrenuncien al usu del so continuu. Con eso, el camín ta llibre pal pianu solu como preséu de acompañamento. La música tenía d'afaese a la forma del poema como acompañamientu. Un exemplu ye la versión de Zelter del poema Ye war ein König in Thule del Fausto de Goethe. Pa utilizar meyor el potencial del pianu, desenvuélvese'l lied con acompañamientu compuestu individualmente pa cada estrofa. Los primeros exemplos son d'Haydn, Mozart y Beethoven.

  • Joseph Haydn compunxo lieder con instrumentación de cámara. El grupu más popular son los Schottische Lieder (Cantares escoceses) instrumentadas pa voz o voces, pianu, violín y violonchelu.
  • Ludwig van Beethoven ye'l creador del ciclu de lieder An die ferne Geliebte de 1816. Trátase d'una forma compuesta por una serie de cantares establecíos nun orde fixu, que se rellacionen musicalmente ente sigo y que siguen un filo conductor narrativu. Esta obra centrar na descripción de los sentimientos d'un amante separáu de la so amada, y tuvo una enorme influencia direuta sobre'l lied románticu. Con esta estructura concebida como agrupación de cantares, la forma curtia del lied convertir nun mediu pa presentar idees más complexes y formes más amplies.

El tipu de lied narrativu, denomináu balada basar nel modelu de Johann Friedrich Reichardt. Los exemplos más célebres son les balaes Der Zwerg y Erlkönig de Franz Schubert y les obres de Carl Loewe (Erlkönig, Die Uhr, Graf Oluf, etc.).

Romanticismu[editar | editar la fonte]

primer páxina del viaxe pel hibiernu de Franz Schubert.

Con Franz Schubert, el lied foi lliberáu de toles convenciones d'aria d'ópera y amenorgáu al nucleu de la forma - el poema, la melodía y l'ilustración al traviés del pianu. Schubert escoyía testos de Johann Wolfgang von Goethe, Friedrich Schiller y tamién amigos de los sos círculos en Viena, Johann Mayrhofer ente otros. El poeta más importante foi Wilhelm Müller, quien escribió los testos pa Die schöne Müllerin (La bella molinera) y Winterreise' (Viaxe pel hibiernu) y el cantar pa sopranu, pianu y clarinete El pastor na roca. Nesos ciclos, Schubert arrexuntó poemes nun orde que sigue a trames imaxinaries. En dambos casos, descríbese'l sufrimientu y la muerte d'individuos espulsaos de la sociedá por un conflictu ente amor y orde social. Sicasí, Schubert nun describió los actos mesmos de la trama, sinón los sentimientos del protagonista al esperimentar ciertos actos como destierru, refugu amorosu, soledá, llocura y muerte. Anque Schubert tendía a tematizar los llaos murniu y escuru de la vida, munches de les sos pieces son consideraos cantares populares anguaño, como ye'l casu de "Am Brunnen vor dem Tore" y "Das Heideröslein".

Robert Schumann desenvolvió la téunica del ciclu más allá de la trama linear. Dellos exemplos son el Liederkreis con testu de Joseph von Eichendorff, y los ciclos con poemes de Heinrich Heine (Der arme Peter, Myrthen, Dichterliebe, Liederkreis op. 24). En diferencia a Schubert, la mayoría de los ciclos de Schumann yá nun obedez a una lóxica de trama linear, sinón los poemes son ordenaos intuitivamente pa crear una "trama intuitiva".

La coleición de cantares populares foi la fonte principal d'inspiración pa los lieder de Johannes Brahms. La so coleición Deutsche Volkslieder ye'l ximielgu musical de la coleición de cuentos de los hermanos Grimm. Nesa obra, la llende ente coleición y creación propia ye malo d'identificar. Los sos propios cantares tamién fueron fuertemente inspiraos por testos y melodíes populares, nes cualos Brahms sentía un accesu direutu a un mundu de sentimientos básicos y honestos. El ciclu Die schöne Magelone revela tamién influencies del historismo, la interpretación del pasáu alemán nel sentíu de la utopía d'una sociedá empuesta por virtúes del caballeru medieval.

Hugo Wolf introduz nel mundu del lied la harmonía y la declamación dramática de les óperes de Richard Wagner, especialmente nes sos lieder sobre testos de Goethe, Joseph von Eichendorff, Michelangelo, Eduard Mörike y otros poetes, anque les obres más personales de Wolf son los dos ciclos compuestos sobre testos poéticos d'España y d'Italia: el Spanisches Liederbuch (Cantares españoles) y Italienisches Liederbuch (Cantares italianos)

Richard Strauss ampliaba l'acompañamientu con versiones orquestadas p'afaeles al usu na sala de conciertu. Exemplos son Cäecilie, Morgen, Schlechtes Wetter, Ich trage meine Minne, Die Nacht, etc. El ciclu Cuatro últimos cantares de 1948 espón les posibilidaes d'esa forma de manera exemplar, faciendo usu tamién d'una orde de ciclu.

Na obra de Gustav Mahler esiste una dependencia mutua ente los xéneros de la Sinfonía y el lied: dellos lieder concíbense como movimientos de les sos sinfoníes (como'l cuartu movimientu de la Segunda sinfonía, tituláu Urlicht) o apurren el material temático d'un movimientu más ampliu (como asocede nel scherzo de la Tercer sinfonía). Per otra parte, de la mayoría de les sos lieder esisten versiones tantu pa voz y orquesta como pa voz y pianu. Mahler cultiva la forma de ciclu de cantares, a partir de los Lieder eines fahrenden Gesellen, nun estilu que toma dende la recreación musical de poemes populares alemanes (Des Knaben Wunderhorn) hasta la espresión llírica d'emociones más íntimes (Rückert-Lieder, Kindertotenlieder). Das Lied von der Erde (El cantar de la tierra) de 1909, una de les sos obres más importantes, preséntase como una forma mista ente'l ciclu de cantares y la sinfonía.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

La segunda escuela vienesa (Anton von Webern, Alban Berg, Arnold Schönberg) esperimentó les llendes de la más posible brevedá de la forma y aplicó el llinguaxe dodecafónico. La eleición de testos foi fuertemente influyíu pol simbolismu vienés. Nos cantares tempranos de Schönberg puede estudiase el xiru estilísticu de la composición tonal a la composición dodecafónica. Nes composiciones de la segunda escuela vienesa, los compositores prescindíen de la cantabilidad pa esplorar nuevos mundos estéticos.

Hanns Eisler retomó la téunica dodecafónica del so maestru Schönberg y la amalgó con influencies del jazz y del cantar de protesta a un llinguaxe bien individual. Col poeta Bertolt Brecht collaboraba un autor congenial. Otros poemes compuestos por Eisler fueron de Friedrich Hölderlin, Goethe, Anakreon, Blaise Pascal, Johannes R. Becher y testos propios. Los sos cantares de protesta fueron consideraos ferramientes de la llucha política. El so ciclu sobre la fuga de l'Alemaña nazi, en forma y tonu de diariu, (Hollywood Songbook) ye una creación llírica al altor de los ciclos de Schubert y Schumann.

Compositores actuales de lied son Hans Werner Henze (*1926), Aribert Reimann (*1936) y Wolfgang Rihm (*1952). Sicasí, el lied ta pasando por una crisis, pos les nueves composiciones yá nun cunten cola simplicidá, brevedá y cantabilidad de les obres romántiques.

Cantar y mélodie, el lied n'otros idiomes[editar | editar la fonte]

En Francia destaquen les mélodies de Gabriel Fauré, Claude Debussy, Maurice Ravel y Francis Poulenc.

N'España les obres de Manuel de Falla, Amadeu Vives, Joaquín Turina, Enrique Granados, Xavier Montsalvatge, Eduard Toldrà y Federico Mompou formen una escuela propia. Ellí, les influencies del flamencu y de cultures coloniales formen base pa una escuela mesma nacional.

N'Inglaterra los compositores más influyentes fueron Edward Elgar, Benjamin Britten, Roger Quilter, Peter Warlock, Gerald Finzi y Ralph Vaughan Williams.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Hallmark, Rufus, ed.: German Lieder in the Nineteenth Century. New York: Schirmer, 1996.
  • Parsons, James, ed.: The Cambridge Companion to the Lied. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  • Fischer-Dieskau, Dietrich: Schubert und seine Lieder. Stuttgart: DVA, 1996. ISBN 3-458-34219-2

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]