Richard Strauss

De Wikipedia
Richard Strauss
Vida
Nacimientu Munich[1]11 de xunu de 1864[2]
Nacionalidá Bandera d'Alemaña Alemaña [3]
Muerte Garmisch-Partenkirchen (es) Traducir[4]8 de setiembre de 1949[2] (85 años)
Sepultura Garmisch-Partenkirchen (es) Traducir
Familia
Padre Franz Strauss
Madre Josephine Strauss
Casáu con Pauline de Ahna (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes alemán[5]
Oficiu compositor, direutor d'orquesta, llibretistamúsicu
Trabayos destacaos Así habló Zarathustra (es) Traducir
Salomé (es) Traducir
El caballero de la rosa (es) Traducir
Ariadna en Naxos (es) Traducir
Electra (es) Traducir
Premios
Miembru de Academia Bávara de Bellas Artes (es) Traducir
Xéneru artísticu ópera
Sinfonía
música clásica
sardana (es) Traducir
Instrumentu musical pianu
Creencies
Relixón Ateísmo cristiano (es) Traducir
IMDb nm0006309
Cambiar los datos en Wikidata

Richard Georg Strauss (11 de xunu de 1864Munich – 8 de setiembre de 1949Garmisch-Partenkirchen (es) Traducir) foi un destacáu compositor y direutor d'orquesta alemán que la so llarga trayeutoria toma dende'l romanticismu tardíu hasta la primer metá del sieglu XX. Ye conocíu particularmente polos sos óperes, poemes sinfónicos y lieder. Strauss, xunto con Gustav Mahler, representa l'estraordinariu florecimientu tardíu del romanticismu xermánicu dempués de Richard Wagner, nel cual un desenvolvimientu ellaboráu y complexu de la orquestación xunir a un estilu harmónicu avanzáu. La música de Strauss influyó fondamente nel desenvolvimientu de la música del sieglu XX.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Strauss nació'l 11 de xunu de 1864 en Múnich, nuna familia de l'alta Sociedá de Baviera dedicada a la industria cervecero. El so padre, Franz Strauss, yera intérprete solista de trompa na Ópera de la Corte de Múnich. Parte de la so familia yeren músicos, polo que recibió una escelente educación musical na so mocedá. Empieza a estudiar pianu a los cuatro años cola so madre, y violín a los siete col so tíu. Apenes con seis años d'edá realiza la so primer composición dende esi momentu nun dexó d'escribir hasta la so muerte.

Mientres la so adolescencia Strauss asistió a ensayos cola Orquesta de la Corte de Múnich, recibiendo clases particulares de teoría musical y orquestación del direutor Wilhelm Friedrich Meyer. A los 17 años, estrenó'l so Sinfonía en re menor (1881), una obra de la que renegaría más tarde por considerala inmadura. En 1882 ingresó na Universidá de Múnich, onde estudió cursos d'Estética, Filosofía y Historia del Arte. Un añu dempués coló a Berlín, onde llogró un puestu como direutor asistente de Hans von Bülow, que quedó bien fuertemente impresionáu pola Serenata pa instrumentos de vientu, compuesta por Strauss a los 16 años. Strauss aprendió l'arte de la direición d'orquesta reparando a Bülow nos ensayos. Ésti taba bien cariciosu col mozu, y decidió que fuera'l so socesor como direutor de la orquesta de Meiningen tres la so dimisión en 1885.

En 1886 fixo un viaxe per Italia, país pol que siempres sintió una gran fascinación.

L'ésitu del so poema sinfónicu Don Juan en 1888, consagró a Strauss como unu de los compositores más importantes del momentu, con gran prestíu a nivel internacional, y qu'habría d'acompaña-y hasta la so muerte.

En 1894 casóse cola sopranu Pauline de Ahna. Pauline al paecer tuvo un calter irascible y excéntrico, pero'l so matrimoniu foi esencialmente feliz y tranquil, y la so muyer una gran fonte d'inspiración pa él. A lo llargo de la so vida, dende los sos primeros cantares hasta les Cuatro últimos cantares de 1948, munches d'elles compuestes pa la so muyer, Strauss amuesa gran preferencia pola voz de sopranu, y toles sos óperes contienen un importante papel de sopranu. El matrimoniu Strauss tuvo un fíu, Franz, en 1897, quien se casó con Alice von Grab. El matrimoniu dio dos nietos al compositor, Richard y Christian. Strauss tuvo entrañablemente xuníu a la so familia mientres tola so vida.

En 1889 foi nomáu asistente del Festival de Bayreuth, según direutor del Teatru de la Ópera de Weimar, dirixendo con frecuencia obres de Wagner, Gluck y Mozart. En 1894 establecer na ópera de Múnich, y en 1897 foi contratáu pol kaiser Guillermu II d'Alemaña con direutor de la Orquesta Real de Prusia, en Berlín.

Strauss conoz nesta dómina al compositor austriacu Gustav Mahler, col que caltién amistá hasta la muerte d'ésti en 1911, nuna rellación dacuando problemática y non exenta de rivalidaes, a pesar de la influencia mutua ente dambos compositores.

El sieglu XX[editar | editar la fonte]

En 1903, Strauss ye nomáu doctor honoris causa pola Universidá de Heidelberg, ampliando cada vez más la so reconocencia a nivel mundial.

Anque Strauss va siguir componiendo poemes sinfónicos, una vegada entráu'l sieglu XX la so principal dedicación ye la ópera. L'estrenu de Salomé en 1905 constituyó un primer escándalu y asitió a Strauss nel centru de la vanguardia musical del momentu, lo que s'acentúa entá más cola so siguiente ópera, Electra (1909), na qu'empecipia la so collaboración col dramaturgu Hugo von Hofmannsthal como libretista. Recibíu en Francia como unu de los compositores más renovadores del momentu y almiráu por Claude Debussy, Strauss tamién se rellaciona colos futuros integrantes de la Segunda Escuela de Viena, especialmente con Arnold Schönberg, a quien ayudó y sofitó profesionalmente nos sos primeros años, y quien sentiría gratitud y almiración por él mientres tola so vida. Sicasí, Strauss alloñar de la nueva vanguardia musical refugando'l atonalismo. La so siguiente ópera, El caballeru de la rosa (1911) amuesa una vuelta escontra un estilu más clásicu, que se va acentuar dempués de la Primer Guerra Mundial.

L'apartamientu de Strauss de les vanguardies más radicales del momentu nun perxudica a la so reputación internacional, gracies a la cual viaxa con frecuencia pa interpretar les sos propies obres, consideráu frecuentemente como un «clásicu viviente». En 1919 ye nomáu direutor de la Ópera Estatal de Viena, unu de los primeros teatros d'ópera del mundu, cargu nel que cuntaba como predecesor a Mahler. En 1920 actúa per primer vegada en Suramérica, y dos años dempués entama una xira per Estaos Xuníos, y darréu entama xires cola Orquesta Filarmónica de Viena por Brasil y Arxentina. En 1924 dimiti como direutor de la ópera vienesa, por diferencies con Franz Schalk.

Strauss na Alemaña nazi[editar | editar la fonte]

En marzu de 1933 llega al poder Adolf Hitler, cuando Strauss tenía 68 años. La rellación de Strauss col gobiernu nazi foi oxetu d'innumberables comentarios, discutinios y estudios. Strauss ye nomáu en 1933 presidente de la Cámara de Música del III Reich, responsable ente otros actos de la prohibición de la música de compositores xudíos. Strauss intentó evitar ensin ésitu dende'l so puestu la prohibición de la música de Mahler o de Debussy. Strauss empezara a trabayar col escritor xudíu Stefan Zweig nel llibretu de la so ópera La muyer silenciosa, razón pola cual empezó a ser oxetu de presiones pol Partíu nazi y por Goebbels en particular. En 1935, escribe una carta a Zweig na que-y diz:

¿Cree usté que yo conduzo en tolos mios actos pensando que soi «alemán»? ¿Cree usté que Mozart yera consciente de ser «ariu» cuando compónía? Namái conozo dos tipos de persones: les que tienen talentu y les que nun lo tienen.

Esta carta foi interceptada pola Gestapo y unviada a Hitler, provocando la dimisión de Strauss como presidente de la Cámara de Música del III Reich. A partir d'entós, Strauss caltién una tirante rellación col Partíu, y ye sometíu a una vixilancia más estrecha entá. Sicasí, el so Himnu Olímpicu ye interpretáu nos Xuegos Olímpicos de Berlín de 1936, so la direición del propiu compositor. Per otra parte, en 1938, cuando Alemaña ta preparándose pa la guerra, compón la ópera nun actu Friedenstag (El Día de la Paz), que contién una crítica velada escontra'l III Reich, a pesar de que Hitler asistió al estrenu y Strauss sigue apaeciendo n'actos oficiales xunto a miembros del partíu.

Mientres el III Reich, la conducta contradictoria de Strauss, que se consideraba apolíticu, paez tar en gran parte motivada pol fechu de que la so nuera Alice yera d'orixe xudíu, polo que'l compositor intenta utilizar la so influencia pa protexer a esta y a los sos nietos (Strauss y Zweig, 1977, pp. 472-475). En 1942 la güela de Alice ye internada nel campu de concentración de Theresienstadt, y Strauss viaxó un día hasta'l campu, diciendo na puerta: «El mio nome ye Richard Strauss», col enfotu de llevase a la prisionera, consiguiendo solo que los guardias de la puerta echar.[6]

En 1942 la familia treslladar a Viena, buscando la proteición d'un dirixente nazi local. Sicasí, en 1944, la nuera y unu de los nietos del compositor fueron deteníos pola Gestapo mientres dos nueches, siendo lliberaos finalmente tres la intervención del compositor.

Strauss terminó en 1945 la composición de Metamorfosis, una obra pa 23 solistes de cuerda. La inspiración que-y animó a componer esta obra, según el títulu de la mesma, vien d'un poema bien introspectivu de Goethe, que Strauss consideró, n'orixe, aparente pa una obra choral.[7] La partitura termina con una cita de la Marcha Aciaga de la Sinfonía número 3 «Heroica» de Beethoven, acompañada poles pallabres «In memoriam». Metamorphosen ye considerada una de les obres maestres del repertoriu de cuerda. Esta obra foi concebiday escrita mientres los díes más escuros de la Segunda Guerra Muendial. Especúlase que la pieza espresa'l llamentu de Strauss por, ente otres coses, la destrucción de la cultura alemana –incuido el bombardéu de les mayores sales d'ópera de la nación–. Escontra'l final de la guerra, Strauss escribió nel so diariu íntimu:

El periodu más tarrecible de la historia humana terminóse, el reináu de doce años de bestialidá, inorancia y destrucción de la cultura per parte de los mayores criminales, mientres el cual los dos mil años de la evolución cultural d'Alemaña llegaron al so fin.
Kennedy 2006, p. 361

N'abril de 1945, Strauss foi deteníu por soldaos estauxunidenses na so casa de Garmisch. Mientres baxaba la escalera, anunció al teniente Milton Weiss del Exércitu de EE. UU.: «Soi Richard Strauss, el compositor de El caballeru de la rosa y Salomé». El teniente Weiss, que yera tamién músicu, asintió cola cabeza en señal de reconocencia; nel verde del xardín foi asitiada una marca pa protexer al compositor. Strauss compunxo'l so Conciertu pa oboe (1945) pal oboísta estauxunidense John de Lancie (oboísta), que taba ente los soldaos qu'ocuparon la zona.[6]

Últimos años[editar | editar la fonte]

Los tarrecibles acontecimientos de la Segunda Guerra Mundial afectaron a Strauss, vieyu y cansáu. Les sos últimes obres recuperen una intensidá emocional ausente en munches obres anteriores,[8] incluyendo, ente otres, el Conciertu pa trompa númberu 2, Metamorfosis, el Conciertu pa oboe y los sos maxistrales y esmolecedores Cuatro últimos cantares, compuestes poco primero de la so muerte.

Richard Strauss morrió a la edá de 85 años el 8 de setiembre de 1949 en Garmisch. La so muyer, Pauline, morrió ocho meses dempués, a los 88 años. Mientres la so vida, Strauss foi consideráu unu de los más grandes compositores de la so dómina, y la so música tuvo una fonda influencia nel desenvolvimientu de la música del sieglu XX. La crítica musical coincide en considerar los últimos trabayos de Strauss, que tomen como modelu a "el divín Mozart a la fin d'una vida lleguen d'agradecimientu", como los meyores trabayos realizaos por un compositor octogenario.[9] Strauss declaró con una humildá rara nél: «Quiciabes nun sía un compositor de primera categoría, pero sí un compositor de segunda categoría de primer nivel». El pianista canadiense Glenn Gould describió en 1962 a Strauss como «la figura musical más grande que vivió nesti sieglu».(Kennedy, 2006, p. 34) La so inmensa y perimportante aportación a los xéneros de la ópera, la música sinfónica y el cantar sigue güei más vixente que nunca.

Legáu musical[editar | editar la fonte]

Dellos musicólogos posmodernos coincidíen hasta la década de 1980 en calificar a Strauss como un compositor conservador, de mires al pasáu. Sicasí la revisión de nueves investigaciones y analises sobre'l compositor y la so obra llevó reclamar la so posición como compositor modernista,[10] entá faciendo usu de la tonalidá y una exuberante orquestación.[11] Strauss destaca pola so novedosa y sutil forma de orquestar combinada con un estilu harmónicu avanzáu. Cuando'l direutor Mark Elder interpretó Strauss per primer vegada nuna producción universitaria d'Ariadne auf Naxos dixo "Taba anonadado, nun tenía nin idea de que la música pudiera faer lo qu'él fixo con harmonía y melodía"[12]

La música de Strauss tuvo una influencia considerable nos compositores del empiezu del sieglu XX. N'escuchando Also sprach Zarathustra en 1902, Béla Bartók dixo que la obra «contenía les granes pa una nueva vida». La influencia de Strauss en ta claramente presente nos trabayos d'esti periodu de Bartók, incluyendo'l so primer cuartetu de cuerda, Kossuth y El Castiellu de Barbazul.[13] Karol Szymanowski tamién recibió una fuerte influencia de Strauss, lo cual refléxase n'obres sos tales como la so obertura de conciertu y el so primera y segunda sinfoníes,[14] y la so ópera Hagith que tomó Salome como modelu. Strauss tamién tuvo influencia en compositores ingleses, dende Edward Elgar na so obertura de conciertu In the South (Alassio) y otros trabayos, hasta Benjamin Britten na so forma d'escritura operístico. Munchos compositores contemporáneos almiten deber enforma a Strauss, como por casu John Adams y John Corigliano.

L'estilu musical de Strauss desempeño un importante papel nel desenvolvimientu de la música cinematográfica del sieglu XX. El so particular estilu a la de describir personaxes (como en Don Juan o Till Eulenspiefel) trescalaron el llinguaxe musical-cinematográficu. L'historiador del cine Timothy Schuerer escribió, "Los elementos post románticos (tardíos) [de Strauss] que tuvieron mayor impautu nes bandes sonores fueron el soníu exuberante, el llinguaxe harmónicu ampliáu, el cromatismu y l'usu de la música programática xunto con Lietmotifs" (términu correutu: Leitmotive). «Los compositores de Hollywood consideraron que'l llinguaxe post-románticu yera compatible colos sos propósitos pa la composición de bandes sonores».[15] Max Steiner y Erich Korngold surden del mesma redolada musical que Strauss ya inclinábense naturalmente a escribir el so estilu. Como escribió l'historiador de cine Roy Prendergast, «Cuando s'enfrentaron a los problemes dramáticos que les películes esixíen-yos, Steiner, Korngold y Newman punxeron la so atención en Wagner, Puccini, Verdi y Strauss p'atopar el camín escontra la escritura dramático de bandes sonores».[16] Más tarde, l'empiezu de Also sprach Zarathustra tornóse una de les pieces de música de cine más famosa cuando, en 1968, Stanley Kubrick utilizar pa la banda sonora de 2001: Odisea nel Espaciu. La influencia de Strauss na música de cine tien tamién repercusión en John Williams, compositor ente otres películes, de les banda sonores de Star Wars y Superman.[17]

Strauss siempres foi, y sigue siendo, un compositor popular ente'l públicu de les sales de conciertos. Ello ye que s'atopa nel primer llugar ente los cinco compositores con mayor númberu d'obres grabaes.[18]

Estilu ya influencies[editar | editar la fonte]

A pesar de qu'en tola música de Strauss atopamos unes carauterístiques inconfundibles que marquen el so estilu propiu, la llarga trayeutoria de Strauss traviesa distintos periodos.

Les primeres obres de Strauss amuesen influencies del estilu de los grandes músicos clásicu-románticos, especialmente Robert Schumann, Felix Mendelssohn y Johannes Brahms calteniendo nesto la fidelidá a les enseñances del so padre.

En 1874, Strauss escuchó per primer vegada les óperes de Wagner, Lohengrin y Tannhäuser. La influencia de la música de Wagner nel estilu de Strauss diba ser fonda, a pesar de les diferencies col so padre, que'l so gustu musical yera bastante conservador. Ello ye que na familia Strauss la música de Richard Wagner siempres tuvo mal vista, y hasta los 16 años el mozu Strauss nun pudo consiguir la partitura de Tristán y Isolda. Darréu llamentó fondamente la hostilidá conservadora escontra les obres más renovadores de Wagner.(Boyden, 1999) Sicasí, la influencia del so padre foi tamién duradera, a lo menos na predilección de Strauss pol soníu de la trompa. El so sorprendentemente maurezo Conciertu pa trompa nᵘ 1 opus 11 (1882) compuestu a los 18 años, ye una obra representativa d'esti primer periodu, y constitúi un elementu básicu del repertoriu actual pa esti preséu.

Semeya de Max Liebermann

L'estilu maduru de Strauss empecipiar en dalgunos de los primeros poemes sinfónicos de finales de los años 80, especialmente en Don Juan (1888), la primer obra na qu'atopamos les carauterístiques fundamentales del so llinguaxe musical: un usu más llibre de l'harmonía y la modulación clásiques, con gran facilidá pa producir efeutos sorprendentes ya inesperaos. La capacidá de sorpresa de la so música vese reforzada por el so estilu melódicu, basáu en motivos bien curtios y fáciles de recordar, xunto cola so estraordinaria habilidá pa la orquestación, que fai que sía consideráu, xunto con Mahler, unu de los precursores del soníu carauterísticu de la orquesta sinfónica del sieglu XX. Nel aspeutu formal, Strauss emplega frecuentemente formes clásiques como la sonata o'l rondó, anque de forma bastante llibre, polo que tiende a reforzar la coherencia por aciu l'ayuda esterna de poemes (como asocede nos sos cantares), idees lliteraries o filosófiques (poemes sinfónicos) o llibretos (óperes). L'usu d'elementos extramusicales según el so emplegu del coloríu harmónico y orquestal fai que se-y rellacione frecuentemente col impresionismu musical, polo que nun ye estraña l'almiración que sintieron escontra la so música compositores como Debussy.

Tres la serie de poemes sinfónicos compuestos mientres el sieglu XIX, Strauss centrar nel xéneru operísticu, onde tres una etapa de fuerte influencia wagneriana, averar al espresionismu en Salomé (1905) y Electra (1909), llegando en munchos casos en cantu de l'atonalidad. Esta etapa ye relativamente curtia, anque atopamos elementos de la mesma n'óperes posteriores como La muyer ensin solombra (1919) y otres.

El caballeru de la rosa (1911), que constitúi unu de los mayores ésitos de Strauss, marca la so vuelta a un estilu más clásicu, básicamente influyíu por Mozart anque calteniendo les carauterístiques propies del so llinguaxe. A partir d'esti momentu son carauterístiques del so estilu l'emplegu de formes antigües, un usu señardoso y evocador d'elementos del pasáu musical (dances del sieglu XVIII, y sobremanera, el valse del Sieglu XIX, a manera d'homenaxe al so homónimu Johann Strauss), según l'usu de pequeñes orquestes de preseos solistes, aspeutos que faen d'él unu de los primeros representantes del neoclasicismu musical, nel que depués van destacar compositores como Stravinsky, Hindemith o Ravel. Un bon exemplu d'esti estilu neoclásicu ye la so ópera Ariadna en Naxos (1912). Esta nueva etapa clásica opónse aparentemente al usu d'amplies orquestes y grandes medios espresivos carauterísticos de la so música anterior, polo que munches vegaes interpretóse negativamente esti cambéu d'estilu como una vuelta escontra tras, a pesar de que Strauss sigui llogrando grandes ésitos. Les sos últimes obres, caracterizaes por una intensa emoción llírica, desmienten la idea d'una decadencia o escosamientu na so fuercia creativo.

La música de Strauss influyó en diversos ya importantes compositores a lo llargo del sieglu XX, como los músicos de la Segunda Escuela de Viena, Bela Bartok, Alfredo Casella, Erich Wolfgang Korngold o Carl Orff. N'España, un compositor bien influyíu por Strauss foi Conrado del Campu.(Marco, 1989)

Obres[editar | editar la fonte]

Música orquestal[editar | editar la fonte]

La principal contribución de Strauss a la música sinfónica ye al traviés de les sos poemes sinfónicos, xéneru nel que aportó a un maestru indiscutible. Nesti momentu, Strauss declárase partidariu de los elementos extramusicales, al escribir en 1889:

El nuesu arte ye espresivu, y una obra musical que nun tenga nengún conteníu poético que comunicame ye pa mi cualesquier cosa menos música. Naturalmente, tratar d'un conteníu que nun pueda ser representáu más que con soníos, y que con pallabres namái pueda ser suxuríu.

La so primer contribución al xéneru, la fantasía sinfónica Aus Italien op. 16 (Dende Italia, 1886) representa una transición ente'l so estilu xuvenil y la so obra madura,[19] y atópase a metá de camín ente una sinfonía de Música programática, al estilu de la Sinfonía fantástica de Berlioz, y el poema sinfónicu puramente dichu.

El primer poema sinfónicu compuestu por Strauss foi Macbeth, basáu na obra de Shakespeare, y que tardó n'atopar la so forma definitiva, siendo revisáu delles vegaes en 1886 y 1888.

Según escribióse, Don Juan (1889), termináu a los 24 años, ye la primer obra maestra de Strauss. El so conteníu básase llibremente na versión del mitu de Don Juan que fixo'l poeta austriacu Nikolaus Lenau.

Muerte y tresfiguración (1889), compuesta casi coles mesmes que Don Juan, basar nuna idea del propiu Strauss: un enfermu recuerda la so vida nel so llechu de muerte, y cuando la muerte sobrevien-y, los sos deseos antes ensin cumplir son finalmente alcanzaos.[19]

Les risonderes travesuras de Till Eulenspiegel (1895) constitúi quiciabes el poema sinfónicu más representativu de Strauss, y una obra escelente pa conocer el so estilu, a mediu camín ente l'humor y el llirismu. Anque según el so títulu ta compuestu en forma de rondó, los distintos episodios de la vida del héroe picarescu popular Till Eulenspiegel apaecen minuciosamente retrataos, pa terminar cola execución del protagonista y con un últimu rellumu humorísticu. Strauss nun despinta la so gran simpatía pol héroe picarescu, nuna obra crítico y burllono.

Asina faló Zaratustra (1896), ye ensin dulda la obra más conocida de Strauss, siquier pol atanante empiezu que foi utilizáu na película 2001: Una odisea del espaciu de Stanley Kubrick. Strauss narra musicalmente de forma llibre y fantástica dalgunos de los pasaxes de la obra de Friedrich Nietzsche, nuna obra de gran impautu direutu. Hai que señalar tamién la enorme influencia de la música de Strauss, especialmente la de los sos poemes sinfónicos, nes futures bandes sonores cinematográfiques.

Pa Don Quixote (1897), la so versión de la obra de Cervantes pola que sentía gran almiración, escueye nuevamente una forma clásica, nesti casu les Variaciones, utilizando amás dos preseos solistes: un violonchelu, que representa a Don Quixote y una viola, a Sancho Panza.

En Una vida d'héroe (1898), narra les peripecies d'un héroe astractu (el Campu de Batalla del Héroe, la Compañera del Héroe, etc.). Esti héroe identificóse dacuando con el mesmu Strauss, ensin qu'él paeciera desmentilo. Nesta obra, compuesta pa una peramplia orquesta, averar a les sos óperes más vanguardistas pola so audacia harmónica.

Richard Strauss (d'Emil Orlik, 1916.

Yá nel sieglu XX, Strauss compón dos obres más, qu'anque tienen el títulu de sinfonía pueden considerase igualmente poemes sinfónicos pol so conteníu extramusical: la Sinfonía Doméstica (1903), onde nuevamente Strauss retratar a sigo mesmu, esta vegada na so redolada familiar, con una minuciosidad descriptiva que llega a retratar los xuegos infantiles, o una disputa y una reconciliación conxugal.[19] La Sinfonía alpina (1915), una pieza de descripción de la naturaleza, nesti casu de los montes de Los Alpes, en cierta forma al estilu de la Sinfonía Pastoral de Beethoven, anque con una inmensa orquesta y un xigantescu esplegue de medios.

Dempués de la Sinfonía alpina Strauss namái va componer música orquestal de forma ocasional, y de cutiu por razones d'encargu. La suite pa la obra de Molière El burgués gentilhombre (1918) ye una obra arcaizante que remembra la dómina de Lluis XIV de Francia y un bon exemplu de lo que sería'l neoclasicismu musical. Otres obres posteriores son el Preludiu festivu (1913), el balé La lleenda de José (1914) o la Música festiva (1940) compuesta pa conmemorar el 2600 aniversariu del Imperiu del Xapón.[19]

Nos sos últimos años, Strauss vuelve al xéneru concertante, que nun cultivara dende la so mocedá, nuna serie d'obres compuestes a manera d'entretenimientu nes sos vacaciones, que sicasí recuperen parte de la emoción de munches obres anteriores y coles mesmes vuelven la mirada escontra tras con señardá, sobremanera al clasicismu de Mozart, como nel Conciertu pa trompa númberu 2 (1942), el Conciertu pa oboe (1945) o'l Concertino pa clarinete y fagó (1947).

Strauss termina la composición de Metamorfosis en 1945. Trátase una obra pa 23 solistes de cuerda, y anque comparte carauterístiques coles últimes obres mentaes, ye amás un llamentu pol desenllaz de la Segunda Guerra Mundial y la destrucción de la cultura alemana. La partitura termina con una cita de la Marcha Aciaga de la Sinfonía número 3 «Heroica» de Beethoven, acompañada poles pallabres «In memoriam». Ta considerada como una de les últimes obres importantes de la Música del Romanticismu música del romanticismu.

Óperes[editar | editar la fonte]

Richard Strauss en 1918.

A finales del sieglu XIX, Strauss dedicó la so atención como compositor a la ópera. Los sos primeros dos intentos nel xéneru, Guntram (1894) y Feuersnot (1901) fueron atayantes fracasos. Pero en 1905, Strauss produció Salomé (basada nel drama d'Oscar Wilde) y la reacción foi tan apasionada y estrema, como fuera con Don Juan. Cuando s'estrenó n'Estaos Xuníos na Ópera del Metropolitan, hubo una crítica tan feroz per parte del públicu que tuvieron qu'atayase les presentaciones posteriores. De xuru, munches de les crítiques teníen el so orixe na tema escoyida, pero tamién había persones a les que nun-yos prestaba l'escesu de disonancies que cargaba la obra, hasta'l momentu pocu escuchaes nel teatru de Nueva York. Sicasí, la ópera foi esitosa n'otres partes, llegando inclusive a da-y los abondos ingresos a Strauss pa financiase la so casa de Garmisch-Partenkirchen.

La siguiente ópera de Strauss foi Elektra (1909), onde la llende de disonancia llegó un pocu más allá. Foi tamién la primer ópera que resultó de la collaboración del compositor y el libretista Hugo von Hofmannsthal. A partir d'esi momentu, dambos trabayaríen xuntos en delles ocasiones. Sicasí, nos sos siguientes trabayos, Strauss moderó'l so llinguaxe harmónicu, cola resultancia d'obres con escelente aceptación per parte del públicu, como la «mozartiana» Der Rosenkavalier (1910). Strauss siguió regularmente la composición d'óperes hasta 1940; produciendo asina: Ariadne auf Naxos (1912), Die Frau ohne Schatten (1918), Intermezzo (1923), Die ägyptische Helena (1927) y Arabella (1932), toes cola collaboración de Hofmannsthal; Die schweigsame Frau (1934), con llibretu de Stefan Zweig; Friedenstag (1936) y Daphne (1937), con testos de Joseph Gregor y Zweig; Die Liebe der Danae (1940), con Gregor; y la so última obra, la ópera sobre les óperes, Capriccio (1941), con Clemens Krauss.

Cantares[editar | editar la fonte]

L'eleváu númberu de lieder evidencia tamién que se trata d'un compositor que se siente especialmente a gustu en tou lo que sía música descriptiva y dramática (la so enorme aportación a la ópera mereció un apartáu propiu). El ciclu más célebre ye'l que vieno ser el so testamentu musical, Cuatro últimos cantares (Vier letzte Lieder), que, con testos de poemes de Hermann Hesse y Joseph von Eichendorff, vieron la lluz un añu antes de la muerte del compositor. Amás de estos poetes, utilizó nos sos lieder testos d'otros importantes escritores, como John Henry Mackay.

Strauss como direutor[editar | editar la fonte]

Richard Strauss nos sos años de maduror.

Strauss grabó un gran númberu de rexistros discográficos, tantu de les sos propies composiciones como de músicos del repertoriu austru-xermánicu.

Los sos rexistros de 1929 de Till Eulenspiegel y Don Juan cola orquesta de la Ópera Estatal de Berlín considérense les sos meyores grabaciones; inclusive los discos orixinales en 78 RPM tienen un escelente soníu pa la dómina, y les interpretaciones son d'altu nivel y fascinantes, destacando un acusáu error nel solu de trompa al empiezu de Till Eulenspiegel.

Una de les grabaciones más interesantes de Strauss ye quiciabes la de la so Sinfonía Alpina de 1941, llanzada darréu por EMI, quiciabes porque Strauss utiliza tolos instrumentos de percusión riquíos nesta sinfonía espectacular. La intensidá de la execución compite cola grabación dixital que munchos años dempués fixo Herbert von Karajan cola Orquesta Filarmónica de Berlín.

El críticu musical Harold C. Schonberg afirma en Los grandes direutores (1967), qu'anque Strauss foi un direutor bien minuciosu, nun punxo demasiao entusiasmu nes sos grabaciones d'obres d'otros compositores. Schonberg básase principalmente nes grabaciones de Strauss de la Sinfonía número 40 en sol menor de Mozart y de la Sinfonía número 7 de Beethoven, resaltando que Strauss interpreta una versión con cortes de la Novena Sinfonía de Beethoven, amenorgada hasta los 45 minutos. Otra manera, el periodista Peter Gutmann considera que les interpretaciones de Strauss Mozart y de Beethoven pueden considerase anguaño bastante bones, inclusive anque se trate de versiones pocu convencionales.

Tamién esisten rexistros discográficos d'interpretaciones de Strauss d'obertures de Gluck, Carl Maria von Weber, Peter Cornelius y Wagner. Les sos preferencies pol repertoriu austru-xermánicu ente 1920 y 1940 son carauterístiques del nacionalismu xermánico posterior a la Primer Guerra Mundial. Esisten coles mesmes otres munches grabaciones de los años 1930 y 1940, inclusive de programes de radio y conciertos en direutu.

Strauss foi'l primer compositor de la historia que la so música foi comercializada en formatu CD:[ensin referencies] la grabación de Deutsche Grammophon de 1981 de la so Sinfonía Alpina empobinada por Herbert von Karajan.

Ente los famosos direutores que formaron parte del círculu de conocíos y amigos de Strauss destáquense los nomes de Clemens Krauss y Karl Böhm, quien participaron en dellos de los estrenos de les sos obres. Los últimos díes de la so vida trabayó con sir Georg Solti, nuna revisión, y póstuma execución per parte d'esti postreru, de la integral de les sos óperes. Rudolf Kempe (que grabó tola so producción orquestal) y Herbert von Karajan completen la llista de los direutores que más comúnmente s'acomuñar con Richard Strauss.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Categoría principal: Óperes de Richard Strauss

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (26 marzu 2018). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. 6,0 6,1 Ross 2009
  7. 1968-, Ross, Alex, (2007). The rest is noise : listening to the twentieth century, 1st ed, Farrar, Straus and Giroux, páx. 338. ISBN 9780374249397.
  8. . Exploring Music. 9 de xineru de 2004. 
  9. 1926-2014., Kennedy, Michael, (2006, 1999). Richard Strauss : man, musician, enigma, Digitally printed 1st pbk. version, Cambridge University Press, páx. 365. ISBN 9780521027748.
  10. Shirley, Hugo (2012). "In Search of Strauss" en Journal of the Royal Musical Association, vol. 137, issue 1, pp. 187-192.
  11. Hepokoski, James, "The Second Cycle of Tone Poems" in Youmans (ed.), p. 78
  12. «Richard Strauss: profound genius or gifted entertainer?».
  13. Elliott Antokoletz and Paolo Susanni, Béla Bartók: A Research and Information Guide, 2ª Edición revisada (1997), Routledge, London, ISBN 978-0815320883, Introduction p. xxi.
  14. Caldrin, Paul. "Orchestra music and orchestration", pp. 166-169. En Paul Cadrin y Stephen Downes (editors), The Szymanowski Companion, Routledge, London, Revised edition (2015). ISBN 978-0754661511
  15. Timothy Scheurer, Music and Mythmaking in Film, Mcfarland, 2007 ISBN 978-0786431908. p. 41.
  16. Prendergast, Roy. Film Music: A neglected Art, W. W. Norton & Company, 1992, ISBN 978 0393308747.
  17. «WQXR – New York's Classical Music Radio Station».
  18. Arkivemusic. La clasificación ye: Debussy, Ravel, Rachmaninoff, Strauss, Prokofiev.
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 Carrascosa Alamazán 1984

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]