Claude Debussy

De Wikipedia
Claude Debussy
Vida
Nacimientu Saint-Germain-en-Laye (es) Traducir[1]22 d'agostu de 1862[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Segundu Imperiu Francés
Tercer República Francesa
Muerte XVI Distritu de París[3]25 de marzu de 1918[4] (55 años)
Sepultura Cementerio de Passy (es) Traducir
Cementeriu de Père-Lachaise
Grave of Claude Debussy (en) Traducir
Causa de la muerte cáncanu colorreutal[5]
Familia
Padre Manuel Debussy
Casáu con Marie-Rosalie Texier (1899 – 1905)[6]
Emma Bardac (1908 – 1918)
Fíos/es Claude-Emma Debussy
Hermanos/es Alfred Debussy (en) Traducir
Estudios
Estudios Conservatoriu de París
Llingües falaes francés[7]
Alumnu de Antoine-François Marmontel
Albert Lavignac
Profesor de Raoul Bardac
María Grever
Oficiu compositor, pianistacríticu musical
Trabayos destacaos Peleas y Melisande (es) Traducir
Preludios (es) Traducir
Children's Corner (es) Traducir
La Damoiselle élue (es) Traducir
Suite bergamasque (es) Traducir
Preludio a la siesta de un fauno (es) Traducir
Petite Suite (en) Traducir
Deux arabesques (es) Traducir
String Quartet (en) Traducir
La mer (es) Traducir
Images (es) Traducir
Jeux (en) Traducir
Syrinx (es) Traducir
Premios
Miembru de Real Academia Sueca de Música
Movimientu Impresionismu musical
Simbolismu
Xéneru artísticu ópera
música clásica
impressionist music (en) Traducir
Instrumentu musical pianu
IMDb nm0006033
Cambiar los datos en Wikidata

Claude-Achille Debussy (22 d'agostu de 1862Saint-Germain-en-Laye (es) Traducir – 25 de marzu de 1918XVI Distritu de París) foi un compositor francés y una figura central na música europea de finales del sieglu xix y empiezos del sieglu xx y, xunto a Maurice Ravel, una de les figures más prominentes de la música impresionista, anque al propiu compositor nun lu gustaba esti términu cuando s'aplicaba a les sos composiciones.[9] Foi nomáu caballeru de la Lexón d'Honor en 1903.

Biografía[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

El so padre, Manuel-Achille Debussy yera dueñu d'una tienda de porzolana y trabayaba na imprenta de Paul Dupont. Llegó a capitán de la guardia nacional al serviciu de la Comuña. Foi condergáu por ello a cuatro años de prisión, de los que cumplió'l primeru. Ésti y otros episodios contribúin quiciabes a esplicar el mutismu de Debussy sobre la so infancia. La so madre yera Victorine Manoury. Anque n'ocasiones calificóse a los sos padres de modestos emplegaos ensin ambiciones culturales o impulsos artísticos, esta idea nun paez del tou cierta. Ello ye que Manuel Achille llevaba con frecuencia al so fíu a les representaciones del Teatru Llíricu, onde'l neñu vía les óperes de moda y onde una representación de El trovador, de Verdi -y trastornó, según la so propia confesión. En delles estancies en Cannes, en casa de la so quería tida y madrina Clementina Debussy, recibió les sos primeres lleiciones de pianu en 1870 y 1871. Foi la so tida quien lu condució hasta'l so primer profesor, un modestu violinista italianu llamáu Jean Cerutti, quien-y enseñó los rudimentos de la téunica pianística. Un compañeru de los tiempos de la guardia del so padre, Charles de Sivry, direutor d'orquesta y compositor d'operetes, yera fíu de la señora Mauté de Fleurville, quien pretendía ser discípula de Chopin. Madame Mauté de Fleurville preparar mientres un añu pa encarar los exámenes d'accesu al conservatoriu de París, que Debussy aprobó con brillantez y al que s'incorporó'l 22 d'ochobre de 1872.

Formación[editar | editar la fonte]

Primeramente, Claude Debussy foi destináu a la clase de pianu de Marmontel y a la de solféu de Lavignac. Contra lo que davezu se supón y a pesar de los informes de los sos propios profesores, el rendimientu académicu de Debussy apurrió-y una primer medaya en solféu en 1874, la segunda en 1875 y la tercer medaya al añu siguiente. Les sos resultaos na asignatura de pianu fueron bien inferiores y namái en 1877 llogra un segundu premiu. Enforma peores fueron les sos esperiencies na clase d'harmonía de Emile Durand, na qu'ingresara en 1877. Y muncho más granible la so estancia na clase d'acompañamientu de Auguste Bazille mientres el cursu 1879-1880, na que consiguió'l primer premiu. El 28 d'avientu de 1880, Debussy matricular na clase de composición d'Ernest Guiraud. En 1883 y 1884, la so actitú griespa acentuóse y son numberoses les anécdotes sobre la so heterodoxa, especialmente nel planu harmónicu. En 1883 realizó un primer intentu pa llograr el Premiu de Roma cola cantata -y Gladiateur, sobre testu de Émile Moreau, pero namái algamó'l segundu premiu. El ganador d'aquel añu, el so amigu Paul Vidal, cedió-y la so plaza de pianista d'ensayos na Sociedá Coral Concordia, que presidía Charles Gounod. El 27 de xunu de 1884, la cantata L'enfant prodige (El fíu pródigu), sobre testu d'Edouard Guinand, apurrió-y el primer premiu: la pensión con estancia de tres años na Villa Mèdicis.

Influencies musicales y lliteraries[editar | editar la fonte]

Debussy en Villa Médicis de Roma en 1885.
El compositor enriba, nel centru, vistíu de blancu.

Debussy llegó a Roma'l 26 de xineru de 1885 y volvió a París el 5 de marzu del siguiente añu. La so estancia na Villa Médicis (Roma) tuvo marcada por delles enfermedaes, una cuasi nula productividá compositiva y, en contraste, l'alcuentru con munches obres lliterariu y artísticu. Afayó la música de Palestrina y Lasso. Lleó a Baudelarie, Verlaine, Mallarmé, Dante Gabriel Rossetti y otros autores. Interpretó a cuatro manes y analizó munches partitures antiguu y contemporaneu, ente elles el Tristán y Isolda de Wagner. Pa cumplir colos sos compromisos de premiáu, compunxo Zuleima, sobre llibretu basáu nuna obra d'Heine, abandonó una Diana nel monte y, en febreru de 1887, yá dende París, concluyó Primavera, que tampoco llogró'l premiu a la meyor obra del añu.

El so descubrimientu de Wagner data de 1880. Nel branu d'aquel añu, contratáu como profesor de música de los fíos de l'aristócrata rusa Nadezhda von Meck, tuvo la ocasión d'asistir a una representación vienesa de Tristán y Isolda. L'añu siguiente, una nueva estancia cola familia Von Meck, esta vegada en Moscú, dexó-y familiarizase coles obres de Chaikovski, Rimski-Kórsakov y especialmente, Borodín. Al pie de les óperes de Lalo y Chabrier, Debussy escuchó a partir de 1887 obres sinfóniques de Saint-Saëns, d'Indy y Franck y asistió a la tumultuosa representación de Lohengrin el 3 de mayu. Al añu siguiente allegó per primer vegada al Festival de Bayreuth.

Les sos composiciones de la dómina revelen les sos influencies lliteraries: les Arietas escaecíes (1887–1888) según Verlaine, La Démoiselle élue (1888) según Rossetti, los Cinco morfemes de Baudelaire (marzu de 1889). Esi mesmu añu reaccionó con ciertu hartazgo na so nueva visita a Bayreuth y, na Esposición Universal, afayó los soníos del gamelán, la orquesta tradicional javanesa y asistió a los dos conciertos de música rusa que dirixe Rimski-Kórsakov.

Debussy, a lo llargo de la so vida, amás de los yá citaos (Verlaine, Baudelaire o Rossetti), punxo música a munchos poetes, siendo los más usaos Théophile Gautier, Paul Bourget, Théodore de Banville y Leconte de Lisle. Tamién usó poemes aisllaos d'otros poetes, como Paul Gravollet, Tristan L'Hermite, Pierre Louÿs, Anatole de Ségur, Alphonse de Lamartine, Grégoire -y Roy, Louis Bouilhet, Vincent Hyspa, Charles d'Orléans, Léon Valade, Émile Moreau, Jules Barbier, Alfred de Musset, Georges Boyer, Émile Cecile, Armand Renaud, Maurice Bouchor, Charles Cros o Andre Girod.

En 1892, Debussy empezó a ellaborar los esbozos de grandes obres futures: un cuartetu de cuerda, un preludiu, interludiu y paráfrasis pal pigazu d'un faunu según la égloga de Mallarmé y una especie de fantasía pa violín y orquesta en trés partes o escenes «al crespúsculoncio». La primer audición de La Démoiselle élue, el 8 d'abril de 1893, empezó a atraer l'atención de la crítica sobre la orixinalidá sexual de la so música erótica. Les sos innovaciones formales, harmóniques y tímbricas, que tomen carta de naturaleza nel Cuartetu de cuerda, prefiguran les grandes obres posteriores.

Debussy utilizaba ciertes escales tonales non avezaes pa la música occidental influyíu pola música orirental que s'escuchara na Esposición Internacional de 1889 en París.[10]

Anque Debussy nunca reconoció socesores o una escuela, camudo la exa qu'entamaba la música de la so dómina. A partir de Debussy la direicionalidá empieza a depender de los matices espresivos y non de les rellaciones acórdicas. Un acorde yá nun lleva a otru. El sentíu del acorde ye'l d'oxetu en si mesmu, y yá non una función de camín nun camín dilatorio escontra'l reposu. El sentíu constructivu mover del desenvolvimientu temáticu escontra formes de desenvolvimientu rítmicu, coloristico o climáticu. Estructuraba el discursu a partir del desendolque de ritmos y testures y non d'un desenvolvimientu temáticu. Debussy usaba los acordes pol so soníu o color y non pola so función tonal, lo cual yera una revolución pal momentu. Los acordes pasen a tener una función más coloristica qu'harmónica, paecida a la que van tener nel jazz de la segunda metá del sieglu XX. Podemos reparar una gran incorporación de recursos debussystas a la tradición jazzística y a la música del cine.[10]

En Debussy tampoco apaecen traces folclóriques pero l'usu fluyíu de lo modal, la flexibilidá rítmica, l'usu preferente de frases melódiques asimétriques y los acentos puestos nel color orquestal, convertir n'obres orixinales y bien franceses una y bones eses traces van convertise nos carauterísticos de la música francesa.[10]

Preludiu al pigazu d'un faunu[editar | editar la fonte]

Noctámbulo y asiduo a los ambientes de café, d'escasos recursos económicos y con variaos problemes personales, Claude Debussy travesó periodos de depresión y otros de puxanza y notoriedá pública. El progresivu distanciamientu de los sos padres o la rotura del so compromisu con Thérèse Roger (la intérprete qu'estrenó «La Démoiselle élue» y «Proses lyriques») nun torgar el so ritmu de trabayu febril. Asina, de 1892 a 1894 daten les sos creaciones más reveladores, toes pa orquesta.

Del plan inicial que trazara de preludiu, interludiu y paráfrasis, namái subsiste la primer parte na so Preludiu al pigazu d'un faunu (Prélude à l'après-midi d'un faune en francés), basáu nun poema bucólicu de Stéphane Mallarmé que tamién foi ilustráu pol pintor impresionista Manet. Foi estrenáu'l 22 d'avientu de 1894 n'unu de los conciertos de la «Société Nationale de Musique». En 1912, el baillarín rusu Vaslav Nijinski, col patrociniu del empresariu de ballets, Serguéi Diáguilev, lo coreografió ya interpretó per primer vegada en versión pa ballet.

Les novedaes que la obra presentaba yeren munches: una orquestación peculiar con namái 3 flautes, 2 oboes (mutáu unu en corno inglés), 2 clarinetes, 2 fagotes, 4 trompes y dos arpes sumaes a la formación de cuerda. Nin trompetes, nin trombones, nin percusión, nada que-y alloñar de la sonoridá escorrida, tenue y vaporosa. Destaca amás la estructura de la composición: seis partes de llargor desigual apoderaes pol solu de flauta inicial (très modéré), que ye espuestu depués con una harmonización leve y dempués completa. Una segunda parte presenta un segundu motivu nel oboe y conduz a una atmósfera de mayor animación. Dempués, na tercera, clarinete, oboe y cuerda presenten un elementu melódicu nuevu, de gran emotividá y llirismu (même mouvement et très sostenu). La cuarta parte retoma la primer tema tresformada rítmicamente. Dempués la tema se reexpone y se esquematiza nuna especie de coda final. Per primer vegada, Debussy estremábase totalmente de la estética establecida, de cualquier obligación tonal y toma al so antoxu los recursos pa espresar esa impresión xeneral que nél dexó'l poema de Mallarmé.

Pélleas et Mélisande[editar | editar la fonte]

Debussy al pianu. Tres él, el compositor Ernest Chausson, 1893.

El 17 de mayu de 1893, el teatru de los Bouffes Parisiens presentó'l drama Pélleas et Mélisande, del dramaturgu belga Maurice Maeterlinck. En 1891, Debussy solicitara, infructuosamente, el permisu pa emplegar La princesse Maleine, otra de les obres teatrales d'esti autor, como llibretu d'ópera. Anque l'estrenu parisín de Pélleas nun tuvo ésitu, Debussy atopó nél el llibretu fayadizu y Maeterlinck aprobó que lo utilizara nuna carta del 8 d'agostu d'aquel añu, fecha na que'l músicu yá esbozara dellos fragmentos de la futura ópera; el primeru d'ellos foi la escena de la confesión. La composición de la ópera avanzó ente 1897 y 1900, años nos qu'amás presentó dellos fragmentos n'audiciones privaes. En 1898, Albert Carré, direutor de la Opéra-Comique, aceptara la representación de la obra, pero hasta'l 5 de mayu de 1901 nun se comprometió formalmente a incluyila ente les representaciones de la temporada siguiente. Tanto l'ensayu xeneral, el 28 d'abril de 1902, como l'estrenu definitivu, el 30 d'abril, fueron tumultuosos, animaos poles discrepancies ente autor y compositor. La obra amenó la oposición gafienta d'una parte de la crítica y de compositores académicos —Saint-Saëns, Théodore Dubois— y l'almiración d'un grupu d'artistes amigos y parte del públicu que, progresivamente y tres socesives representaciones, acabaron per aceptar la.

Esti drama llíricu en cinco actos y doce cuadros trescurre al traviés d'hestories fantástiques de cuentos de fades, d'ambiente ocultista y misteriosu. Nun país imaxinariu de nome Allemonde, Golaud, nietu del rei Arkel, tresmanar nun monte mientres caza. Atopa xunto a un estanque a Mélisande llorando. Seis meses dempués, Golaud comunica per carta al so hermanu Pélleas que casó a Mélisande, contrariando un matrimoniu de conveniencia alcordáu pol rei. Arkel acepta la vuelta de Golaud al castiellu. L'atmósfera opresora del monte qu'arredola'l castiellu apavoria a Mélisande. La perda de la so alianza mientres acompañaba a Pélleas desencadena la rocea y los celos de Golaud, que-yos espía y, taramiáu polos celu, sospriénde-yos, matu a Pélleas y manca gravemente a Mélisande que, n'allumando una fía, muerre quietamente.

La música que Debussy compunxo pa esta ópera foi calificada de revolucionaria y radical. Les partes vocales mover a lo llargo de tola obra nuna especie de recitativo continuu, con dellos florecimientos melódicos pero qu'en nengún casu lleguen a les tradicionales aries. Anque emplega una orquesta completa, en rares ocasiones esplegar totalmente; sofítase especialmente nes sonoridaes de la cuerda, con frecuendia subdividida, con sordina y con énfasis nos soníos más graves. Bien raramente fai sonar el metal o la madera ensin combinar los sos soníos colos de la cuerda. L'empléu de temes representatives de los personaxes y les situaciones ta bien lloñe del leitmotiv de Wagner.

Saltos alantre: La Mer[editar | editar la fonte]

El trípticu sinfónicu La Mer supunxo un nuevu saltu alantre nel desenvolvimientu del so estilu y un alloñamientu de la estética de Pélleas et Mélisande que non tolos sos siguidores entendieron nin aceptaron. Foi compuestu en 1903, magar nun lo terminó hasta 1905. Consta de tres movimientos: De l'aube à midí sur la mer (De l'alba al mediudía nel mar), Jeux d'analayes (Xuegos de foles) y Dialogue du vent et de la mer (Diálogu ente'l vientu y el mar). Esta foi la partitura orquestal más importante de Debussy y la más representativa nel so estilu impresionista.

En 1907, conoció a André Caplet, con quien estableció una fonda amistá. Lloñe de llindase al papel de discípulu (que-y atribúin munches biografíes), Caplet convirtióse, non solo nel so intérprete predilectu, sinón nel so más cercanu collaborador, orquestando dalguna de les sos obres siguientes (Children’s Corner, La Boîte à joujoux, dos de les Ariettes oubliées...).

Muerte[editar | editar la fonte]

La tumba de Debussy nel Campusantu de Passy.

En 1909 diagnosticáron-y un cáncer qu'acabaría cola so vida 9 años dempués. Morrió'l 25 de marzu de 1918, cuatro díes dempués del empiezu d'una poderosa ofensiva de los alemanes en Arrás, 150 km al norte de París.

Crítica musical[editar | editar la fonte]

La opinión de Pierre Boulez[editar | editar la fonte]

Pal compositor y direutor d'orquesta francés Pierre Boulez (1925-), «...namái a Debussy podemos asitialo xunto a Anton Webern nuna mesmu enclín a destruyir la organización formal presistente na obra, nun mesmu recurrir a la guapura del soníu por sigo mesmu, nuna mesma pulverización elíptica del llinguaxe». Pa Boulez, el verdaderu precursor de la música contemporánea ye Claude Debussy, y non la tríada Ígor Stravinski, Arnold Schönberg y Béla Bártok: ensin la so obra nun s'entendería non yá a Ravel, sinón tampoco la d'Edgar Varèse o Olivier Messiaen. Foi Debussy quien, al romper cola forma clásicu-romántica del so tiempu, afayó un llinguaxe musical nuevu, llibre, trémbole, abiertu a otres posibilidaes. Un llinguaxe que, anque tenía'l so orixe en Wagner, establecía una alternativa distinta al modelu propuestu por ésti en tolos parámetros que rixen la composición musical. A pesar d'ello, nun hai que ver en Claude Debussy un artista iconoclasta que reacciona contra'l legáu del pasáu: la tradición, sobremanera la del barrocu francés, reviste una trascendental importancia na so música, particularmente nes sos últimes composiciones, tales como los trés sonates de cámara. Esta dualidá da al legáu debussiano la so perenne actualidá.

Homenaxe[editar | editar la fonte]

Nel so honor, compúnxose siquier un homenaxe, qu'utiliza la fórmula del «tombeau» —el títulu tombeau fai referencia a una composición elegíaca que los sos antecedentes remontar al Barrocu; el términu francés «tombeau» corresponder col castellán ‘balta’—: Homage. Pour -y tombeau de Debussy, la única obra pa guitarra sola de Manuel de Falla, que foi dedicada al guitarrista Miguel Llobet. Más tarde, Falla afadría la obra pa pianu. La obra de Falla «cita» una tema d'una de les Estampes de Debussy: La soirée dans Grenade. Esta obra fundamental marca un puntu d'inflexón nel desenvolvimientu del repertoriu pa esti preséu de cuerda. En 1965, el cineasta Ken Russell fixo una película pa la BBC sobre la vida de Debussy: The Debussy Film, protagonizada por Oliver Reed.[11]

Obra[editar | editar la fonte]

I Livre Prelude VIII... (...La fille aux cheveux de lin)

Interpretada por Patrizia Prati
Menuet Nº3 de la petite Suite

Interpretada por Wasei Dúu

Pelléas et Mélisande, foi la primer y única ópera de Claude Debussy.[12]

Discografía básica[editar | editar la fonte]

  • Debussy: Orchestral Music. Koninklijk Concertgebouworkest (Royal Concertgebouw Orchestra); Bernard Haitink y Eduard Van Beinum (direutores). Philips (Dúu), 1994. 00289 438 7422.
  • Debussy: Pianu Works, Volume 1. Werner Haas (pianu). Philips (Dúu), 1993, 00289 438 7182.
  • Debussy: Complete pianu music, volume 2. Werner Haas (pianu), Noël Lee (pianu). Philips (Dúu), 1994. 438721
  • Claude Debussy: Intégrale de l'oeuvre pour deux pianos et pianu à quatre mains. Christian Ivaldi et Noël Lee. Arion, 1990. ARN 268128. Contién les primeres grabaciones realizaes de la Obertura Diane, el Andante (cantabile), Divertissement y Intermezzo

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Apaez como: Claude Debussy. Data de consulta: 9 ochobre 2017.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 63576391. Apaez como: Claude Debussy. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. «certificáu matrimonial».
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. Afirmao en: Base Léonore. Llingua de la obra o nome: francés. Editorial: Ministerio de Cultura de Francia.
  9. L'aplicación del términu impresionista» a Debussy y a la música na qu'influyó ye una tema d'intensu alderique en dellos círculos académicos. D'un llau arguméntase que'l términu ye impropiu, una etiqueta errónea a la que Debussy mesmu opúnxose. Nuna carta de 1908, el compositor escribió:
    Toi tratando de faer 'daqué distintu'- un efeutu de realidá... lo que los babayos llamen «impresionismu», un términu que ye usáu de la manera más probe posible, particularmente polos críticos, que nun duldar n'aplica-y lo a J.M.W. Turner, el meyor creador d'efectos misteriosos en tol mundu del arte.
    Per otru llau arguméntase qu'esa podía ser una reacción a les crítiques desfavorables de la dómina y al calter peyorativu col que s'acomuñar l'impresionismu. Dende esi puntu de vista, munchos académicos caltienen que posiblemente Debussy tuviera satisfechu cola aplicación de l'actual definición d'impresionismu a la so música.
  10. 10,0 10,1 10,2 Fischerman, Diego. «La conexón francesa», La música del sieglu XX. Buenos Aires: Paidos, páx. 25-34. ISBN 950 12 9001 8 2002.
  11. «The Debussy Film» (inglés). Estaos Xuníos: IMDb. Consultáu'l 6 d'ochobre de 2013.
  12. «Claude Debussy, protagonista d'un nuevu doodle de Google». Consultáu'l 22 d'agostu de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Cox, David (2004). Debussy: la música orquestal. Cornellá: Idea Books. ISBN 84-8236-303-4.
  • Debussy, Claude (2003). El Señor Corchea y otros escritos. Madrid: Alianza Editorial. ISBN 84-206-8532-1. Escoyeta d'artículos y crítiques publicaes en diverses revistes por el mesmu compositor.
  • Gourdet, Georges (1976). Debussy. Madrid: Espasa Calpe. ISBN 84-239-5315-7.
  • Grout, Donald J.; Palisca, Claude V. (2001). «La música europea dende la década de 1870 hasta la Primer Guerra Mundial», Historia de la música occidental, 3 2, Madrid: Alianza Editorial, páx. 845-894. ISBN 84-206-7893-7.
  • Hendrik, Lücke (2005). «Mallarmé - Debussy. Eine vergleichende Studie zur Kunstanschauung am Beispiel von „L'Après-midi d'un Faune“», Studien zur Musikwissenschaft (n'alemán). Hamburg: Dr. Kovac. ISBN 3-8300-1685-9.
  • Nichols, Roger (2001). Vida de Debussy. Madrid: Cambridge University Press. ISBN 84-8323-185-9..
  • Strobel, Heinrich (1990). Claude Debussy. Madrid: Alianza Editorial. ISBN 84-206-8546-1.
  • Thompson, Oscar (1940). Debussy: Man and Artist (n'inglés). Tudor Publishing Company.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]