Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe

Coordenaes: 39°27′10″N 5°19′39″W / 39.4528°N 5.3275°O / 39.4528; -5.3275
De Wikipedia
Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe
 Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
Bien d'Interés Cultural
Real Monasterio de Santa María de Guadalupe (es)
monesteriu
Llocalización
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Conceyu Guadalupe
Coordenaes 39°27′10″N 5°19′39″W / 39.4528°N 5.3275°O / 39.4528; -5.3275
Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe alcuéntrase n'España
Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe
Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe
Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe (España)
Historia y usu
Relixón Ilesia Católica
Arquiteutura
Materiales piedra
Estilu arquiteutura gótica
Superficie 1,1 ha
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (iv) y (vi)
Referencia 665
Rexón Europa y América del Norte
Inscripción 1993 (Xunta XVII)
BIC RI-51-0000024[1]
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe ye un monesteriu asitiáu na llocalidá de Guadalupe, na provincia de Cáceres, España. Foi declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 1993. Nel so interior aprecia l'estilu góticu, mudéxar, renacentista, barrocu y neoclásicu, esto ye, dende los sieglos XIII al XVIII.

Antes de l'ampliación monástica, el santuariu caltúvose como prioratu secular mientres cuarenta y ocho años nos reinaos d'Alfonsu XI de Castiella y Enrique II de Castiella, so patronatu real y señoríu civil. En 1389 pasó a ser monesteriu, según una real provisión expedida por Xuan I de Castiella. Los sos nuevos moradores fueron los monxos de la Orde Jerónima, una comunidá de 32 miembros procedentes de San Bartolomé de Lupiana. En 1835 tuvo llugar la exclaustración, quedando la ilesia pa usu de parroquia dependiente de Toledo. Años dempués declaróse al conxuntu Monumentu Nacional (1879). Alfonsu XIII conseñó una Real Orde pa la entrega del santuariu a los flaires franciscanos, colo qu'empezó una nueva etapa. Pío XII, en 1955, empericotió'l santuariu a la condición de basílica.[2]

Nel so interior cúriase la imaxe de la Virxe de Guadalupe (Estremadura, España), Patrona d'Estremadura y Reina de la Hispanidá.

Contestu históricu[editar | editar la fonte]

Dempués de la batalla de las Navas de Tolosa en 1212, la hexemonía de los almohades llegó al so fin y tuvieron que replegase al norte d'África. Na península quedó como reinu fuerte'l reinu de Granada. Pero n'África los almohades atopar con otru enemigu, los benimerines, qu'una vegada conquistaos Marruecos, Arxelia y Tunicia, punxeron los güeyos na península declarando la guerra santa a los reinos cristianos y ocupando les ciudaes de Rota, Alxecires y Xibraltar. La oposición llegó-yos años más tarde, cuando en 1340 diose la batalla del Salado: Benimerines contra la coalición cristiana castellanu-portuguesa al mandu de los reis Alfonsu XI de Castiella y Alfonsu IV de Portugal. La victoria foi pa la coalición cristiana y los benimerines tuvieron que retirase al norte d'África.

La tradición cunta qu'Alfonsu XI s'encamentó a la imaxe de la Virxe de Guadalupe, bien venerada, y que fuera atopada tiempu tras na redoma del ríu Guadalupe.[nota 1][3] El rei nun tuvo nenguna dulda sobre la intercesión de la Virxe na victoria de la batalla del Salado y n'agradecimientu mandó construyir una ilesia nel llugar onde yá había una modesta ermita. Asina se convirtió nel proteutor del primer santuariu dedicáu a esta virxe.[4] A partir d'esi momentu foise formando alredor del santuariu una puebla reconocida por Alfonsu XI como llugar de realengu.

Historia y evolución[editar | editar la fonte]

Virxe de Guadalupe.

Los oríxenes de la ilesia del monesteriu como santuariu dedicáu a la Virxe de Guadalupe tien una estrecha rellación col reináu d'Alfonsu XI.

Hubo un monxu llamáu Diego de Écija[5] qu'escribió una crónica del monesteriu ente los años 1467-1534 col títulu de Llibru de la invención d'esta Santa Imaxe de Guadalupe y de la ereición y fundación d'esti monesteriu; y de delles coses particulares y vida de dellos relixosos d'él.[nota 2] Según fray Diego, l'orixe foi una capiya o eremitorio que se llevantó arriendes de la apaición de la imaxe a un pastor de nome desconocíu, nos alboreceres del sieglu XIV. Sieglos dempués, en 1743, el monxu llamáu Francisco de San José punxo nome al pastor de la lleenda identificándolo con Gil Cordero de Santa María, unu de los primeros pobladores del llugar.[6] Siguiendo la narración del cronista, sobre'l sitiu del humilde eremitorio llevantóse una ilesia pequeña nos primeros años del sieglu XIV; foi l'edificiu que conoció'l rei Alfonsu XI en 1330 y que daquella yá taba ruinosu. El rei mandó engrandalo y amplialo por que se camudara nun templu dignu de la devoción de la Virxe de Guadalupe, col agregu d'hospitales pa los numberosos pelegrinos qu'ellí allegaben. En seis años fixeron les ampliaciones y arreglos oportunos so la supervisión de Toribio Fernández que yera'l procurador del cardenal Pedro Gómez Barroso. Pa la so reconstrucción aplicóse l'estilu mudéxar toledanu.

Arriendes de la victoria llograda na batalla del Salado, el rei Alfonsu XI visitó de nuevu'l llugar pa ufiertar a la Virxe de Guadalupe el so agradecimientu. Esta segunda visita tuvo una importante repercusión nel aportar del santuariu. El rei fixo donación de dellos trofeos llograos na batalla y amás dictó un real privilexu en 25 d'avientu de 1340 nel que s'esponíen dos peticiones a l'autoridá eclesiástica: la creación d'un prioratu secular y la declaración de patronatu real. La respuesta nun se fixo esperar y el 6 de xineru de 1341, l'obispu de Toledo Gil Álvarez de Albornoz redactó un documentu pol que s'instituyía'l prioratu secular de Santa María de Guadalupe y reconocíase el patronalgu na figura del rei y de los sos socesores. De siguío el rei propunxo como primer prior al cardenal de Curia y Corte Pedro Gómez Barroso, que foi tamién obispu de Cartaxena en 1326.[7] Esti cardenal foi'l principal curio del santuariu. Pola so intervención, Alfonsu XI mandó que s'establecieren les llendes, nuna carta escrita n'Illescas en 1337.[8] El siguiente pasu foi'l finsamientu de poblar y el santuariu dempués de lo que quedó Guadalupe independiente y desafiada de Talavera de la Reina.

Claustru góticu del Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe.

Pedro Gómez Barroso morrió en Avignon en 1345 y el rei presentó al so socesor Toribio Fernández de Mena; con esti motivu hubo una confirmación de les concesiones de prioratu y patronalgu expedida nel mes d'agostu, roblada nel monesteriu del Paular. N'ochobre l'arzobispu Gil Álvarez de Albornoz ratificó la confirmación. Nesi mesmu añu hubo otru alcuerdu: Alfonsu XI camudó sobre poblar la condición de realengu pola de señoríu civil, de manera que pasó a ser propiedá de l'autoridá eclesiástica, ye dicir del prior secular.

El prior Toribio morrió en 1367 y foi soterráu na ilesia de Guadalupe. Asocedió-y Diego Fernández que'l so mandatu coincidió col reináu d'Enrique II y de Xuan I. A Diego Fernández asocedió-y Juan Serrano en 1383, que foi'l postreru de los priores seculares. A los seis años del so prioratu, en 1389, fixo entrega del santuariu a la orde jerónima y coló a ocupar el so nuevu puestu como obispu de Segovia. Mientres estos 48 años de prioratu secular, el santuariu creció n'importancia, especialmente pola devoción a la Virxe de Guadalupe bien estendida por tol reinu. A ella allegaben pelegrinos de distintes procedencies. Pa facilitar l'accesu a los viaxeros que llegaben dende'l norte, l'arzobispu de Toledo Pedro Tenorio mandó construyir en 1383 una ponte sobre'l ríu Tajo. Na so redolada foise formando una villa, «El Puente del Arzobispo».[7]

De santuariu a monesteriu[editar | editar la fonte]

Fachada principal, d'estilu góticu.

Xuan I heredara'l patronalgu sobre'l santuariu tal que taba establecíu dende los tiempos d'Alfonsu XI. Tando inda en posesión de los sos derechos como patronu, dictó'l 15 d'agostu de 1389 en Sotosalbos una real provisión pola qu'ordenaba que'l santuariu ampliárase y alzárase en monesteriu rexíu por monxos reglares en sustitución de los canónigos seculares. Acordies con esta disposición real, Juan Serrano —últimu prior de Guadalupe — apurrió'l santuariu a fray Fernando Yáñez de Figueroa que daquella yera prior del conventu jerónimo de San Bartolomé de Lupiana asitiáu a 20 km de Guadalaxara. D'esta forma pasó la ilesia de Guadalupe a formar parte d'un estensu complexu monásticu. De siguío el rei arrenunció al so derechu de patronalgu apurriéndolo a fray Fernando y a los sos socesores. Tou esto fixo colos trámites respeutivu y riquir pal cambéu:

  • El rei apurrió tamién toles propiedaes venceyaes al santuariu y que él mesmu recibiera de los sos antecesores.
  • Fixo entrega y detalló los términos y el señoríu de «pixín y mistu imperiu» que gobernaba sobre poblar recién de Guadalupe.
  • Pela so parte l'arzobispu de Toledo Pedro Tenorio, que tenía xurisdicción sobre'l territoriu onde se topaba'l santuariu, dio'l so consentimientu al traviés d'una carta escrita en Alcalá de Henares. Según el documentu, otorgaba al prior Juan Serrano poder por que de la mesma fixera entrega del santuariu a la orde jerónima.
  • De siguío el rei convocó al conceyu de Poblar pa comunicar los fechos.
  • Llegaos los monxos jerónimos dende Lupiana tomaron posesión del monesteriu n'ochobre de 1389. A otru día celebraron el primer capítulu onde foi escoyíu como prior frai Fernando Yáñez que se fixo cargu del prioratu y de la xurisdicción eclesiástica más el señoríu sobre poblar de Guadalupe.
  • Nesi mesmu mes d'ochobre dio notificación a Poblar y les sos autoridaes de toos estos cambeos.

Remató tomar de posesión el 30 d'ochobre aceptando públicamente l'inventariu de los bienes. Cinco años más tarde, en 1394, Benedicto XIII apurrió la bulda «his quae pro utilitate» confirmando'l tresformamientu del santuariu de Guadalupe en monesteriu.[9]

Poblar de Guadalupe nun almitió d'acordies el sometimientu civil al prior del monesteriu. Hubo protestes y pleitos sobremanera a lo llargo de los trés primeros sieglos del mandatu; pero'l pueblu nun consiguió nunca un conceyu propiu ya independiente. Los monxos jerónimos fueron mientres 463 años los gobernantes absolutos. A lo llargo de los sieglos el conxuntu monásticu foi creciendo y faciéndose grandiosu, con una estensión d'alredor de 22 000 m² cuadraos. Munches y bien importantes fueron les obres y meyores feches polos jerónimos mientres esti tiempu. Creció tamién n'espiritualidá y devoción a la Virxe de Guadalupe, devoción que s'estendió por tola península ya islles Canaries y que foi estensible a Hispanoamérica a partir del Descubrimientu.[10]

Colón y los Reis Católicos[editar | editar la fonte]

El claustru d'estilu mudéxar.

Ye histórica y conocida la rellación que tuvo esti monesteriu colos Reis Católicos y Cristóbal Colón. Los reis recibieron equí a Colón en 1486 y 1489; en 1492 tres la conquista de Granada vinieron a esti llugar en busca de paz y descansu. Nel mes de xunu los monarques roblaron dos sobrecartas[11] qu'unviaron a Juan de Peñalosa:[12] una era pa Moguer y otros llugares; otra pa Palos. El testu riquía'l cumplimientu de les reales provisiones de 30 d'abril de 1492:

Real Provisión de los Reis Católicos
EMPOBINADA A CIERTOS VECINOS DE PALOS POR QUE APURRAN A CRISTÓBAL COLÓN DOS CARABELES
Granada, 30 d'Abril de 1492.
Vien sabedes como por delles coses feches y cometíes por vós en desserbicio nuesu, polos del el nuesu Conseyu fuistes condergaos a que fuésedes obligaos a nos serbir dos meses con dos carabeles armaes a vueses mesmes mariñes y espensas cada y quando y doquier que por nos vos fuera mandáu so ciertes penes, segund que tou más largamente na felicidá sentencia que contra vós foi dada contiense. Y agora, por quanto nos avemos mandáu a Christoval Colón que vaya con tres carabeles d'armada, como'l nuesu capitán de les diches trés carabeles, pa ciertes partes de la mar océana sobre delles coses que cunplen al nuesu serviciu y queremos que llebe consigo les diches dos carabeles con que asy nos aveis de sirvir...
Archivu Xeneral d'Indies. Signatura: PATRONATU, 295, N.3.[13]

En 1493 volvió Colón a Guadalupe en cumplimientu de la promesa escrita nel so diariu d'a bordu pa dar les gracies pol descubrimientu d'América. El 29 de xunetu de 1496 tuvo llugar el bautizu de los indíxenes americanos treslladaos al vieyu continente en conceutu de criaos.[14]

Desamortización y resurdimientu[editar | editar la fonte]

Nave central y altar mayor de la basílica del Real Monesteriu de Santa María de Guadalupe.

El 18 de setiembre de 1835, siendo prior frai Cenón de Garbayuela, el monesteriu dexó de pertenecer a la orde jerónima pa convertir la so ilesia en parroquia secular dependiente de l'archidiócesis de Toledo. El so primer párrocu foi l'ex prior frai Cenón que se caltuvo dende 1835-1856. Los años que siguieron a la exclaustración hasta 1908 les dependencies monacales sufrieron abandonu, pillaje y ruina. Nestos años alzaron voces de denuncia y campañes pa la restauración lideraes por escritores, intelectuales y ciudadanos de Poblar. Los sucesos más importantes pal resurdimientu fueron la pelegrinación rexonal del 12 d'ochobre de 1906 y la declaración del Patronatu de La nuesa Señora de Guadalupe a favor d'Estremadura, dada por Pío X el 20 de marzu de 1907. De resultes d'estos actos encamentóse la custodia y direición del santuariu-parroquia a la orde franciscana. En payares de 1908 recibióse la Real Orde d'Alfonsu XIII escrita'l 20 de mayu d'esi añu más un rescripto del Papa executáu pol ministru xeneral el 8 d'agostu xunto col cardenal arzobispu de Toledo con fecha de 3 de payares. Asina empezó una nueva etapa, colos monxos franciscanos al frente.[15]

Los franciscanos empecipiaron la reconstrucción y habilitación arquitectónica, artística y espiritual recuperando parte de lo desamortizado, consiguiendo un complexu monásticu de grandes dimensiones. Pío XII declarar basílica en 1955 y Xuan Pablo II visitar el 4 de payares de 1982. A partir de l'autonomía d'Estremadura como Comunidá'l monesteriu recibió más ayudes, reformes, actividaes culturales y honores. El 24 de xunetu de 1992, por cuenta de les celebraciones del V Centenariu recibió la Medaya d'Estremadura na persona de frai Serafín Chamorro, guardián franciscanu del monesteriu.[nota 3] Otru honor que recibió'l conxuntu monásticu y la so redolada foi'l pertenecer al Patrimoniu de la Humanidá.

Miembros de la realeza soterraos nel monesteriu[editar | editar la fonte]

Sepulcru d'Enrique IV de Castiella.

Museos del monesteriu[editar | editar la fonte]

El muséu de bordaos[editar | editar la fonte]

Na ala de poniente del claustru atopa'l muséu de bordaos nuna nave d'unos 240 m². Foi inauguráu en 1928 en presencia del rei Alfonsu XIII. Ellí espónense ornamientos sagraos y otres teles dedicaes al cultu que fueron fabricaos nos talleres de bodaduría del monesteriu, por monxos y seglares, dende'l sieglu XIV. Esta coleición ye en parte procedente de donaciones. Fray Gonzalo, monxu muertu en 1425, ye'l primera bordador que'l so nome figura nos archivos.[ensin referencies]

Muséu de Pintura y Escultura[editar | editar la fonte]

A lo último, ente los museos del monesteriu, cabo citar el Muséu de Pintura y Escultura, asitiáu na antigua repostería del mesmu, y que cunta con obres de Juan de Flandes, Zurbarán, Goya, Juan Correa de Vivar, Nicolás Francés, Egas Cueman, Pedro de Mena y El Greco ente otros.

Muséu de la Hispanidá[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • García, Sebastián (1993). Monesteriu de Guadalupe, centru de fe y de cultura. Madrid: Guadalupe. ISBN 84-604-7303-1.
  • Ramos, Alfredo J. (1999). Estremadura. Guía Total. Madrid: Grupu Anaya. ISBN 84-8165-504-5.
  • Aradillas, Antonio; Íñigo, José María (1997). Guía de monesterios d'España. Madrid: Editorial y Distribuidora. ISBN 84-288-1381-7.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Ente los sieglos XI y XIV vivió un tiempu d'apaiciones divines con imáxenes de la Virxe ocultes en llugares frecuentaos por pastores.
  2. Esti códiz salió a la lluz en 1953, comentáu y publicáu en Cáceres pol franciscanu Arcánxel Barrado
  3. Ente la orde franciscana guardián ye l'equivalente a prior.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «base de datos de monumentos de Wiki Loves Monuments» (13 payares 2017).
  2. García, 1993, p. 26.
  3. García, 1993, p. 12.
  4. Aradillas y Íñigo, 1997, p. 232.
  5. Revista Folclor en que se da información sobre esti monxu.
  6. García, 1993, p. 15.
  7. 7,0 7,1 García, 1993, p. 18.
  8. García, 1993, p. 17. Considérase qu'esta foi la verdadera carta puebla de fundación de Guadalupe..
  9. García, 1993, p. 19-20.
  10. García, 1993, p. 21-22.
  11. Definición
  12. García, 1993, p. 40. Juan de Peñalosa yera continuu de la casa real, natural de Villanueva de la Serena, capitán de xente de guerra. L'oficiu de Continuu, llamáu asina pol so disponibilidad continua, exercer fíos de nobles criaos na Casa del Rei, emplegaos en tiempu de los Reis Católicos en menesteres políticu-alministrativu, según la voluntá regia, percibiendo una renta fixa. Cfr: Ladero Quesada, Miguel Ángel. La Casa Real na Baxa Edá Media Universidá Complutense de Madrid..
  13. Trescripción completa de la Real provisión, dada a Diego Rodríguez Prieto y otros vecinos de Palos. En castellán antiguu.
  14. García, 1993, p. 40 Cfr: A.M.G. Partida bautismal de dos indios, criaos de Colón, bautizaos en Guadalupe . Llibru primeru de bautismos..
  15. García, 1993, p. 24 a 27.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]