Carta Puebla

De Wikipedia
(Redirixío dende Carta puebla)
Infotaula documentCarta Puebla
Tipu documentu
Cambiar los datos en Wikidata
Carta Puebla de La Font d'en Carròs, Potríes y Rafelcofer (Comunidá Valenciana).

Llámase Carta Puebla, Carta de Población o Privilexu de Población (en llatín, chartae populationis) al documentu pol que los reis cristianos y los señores llaicos y eclesiásticos de la Península Ibérica daben una serie de privilexos a dellos grupos de población col envís de consiguir repoblar delles zones d'interés económicu o estratéxicu demientres la conquista cristiana de la Península Ibérica. Los documentos d'esti tipu foron la primer manifestación de derechu llocal aparecida demientres la Reconquista.

Finalidá de la so concesión[editar | editar la fonte]

Les cartes puebles apaecieron nel contestu de la conquista del territoriu ibéricu polos reis cristianos de manes de los musulmanes. La toma militar del territoriu debía siguise d'una repoblación d'eses fasteres, que persiguía un doble oxetivu: estratéxicu, d'aseguramientu de les nueves llendes del reinu al traviés d'un asentamientu d'una población guerrera y campesina; y económicu, de revitalización económica d'eses tierres pa consiguir nuevos recursos pal rei al traviés de los impuestos. Amás, permitieron a los reis contrapesar el poder de los señores feudales: neses fasteres organizaes al traviés de la carta puebla apaecíen nucleos urbanos formaos por homes llibres, que formaben una tercera fuercia social ente los señores y los reis.

Como la so finalidá principal yera atraer población, les cartes llimitábense, en xeneral, a afitar les condiciones xurídiques de la ocupación del territoriu y les de la rellación ente los repobladores y el señor de la tierra, y poro inclúin perpoques disposiciones (menos de doce, xeneralmente). Delles, nostante, inclúin los nicios d'una regulación xurídica de la vida llocal d'eses puebles o poles. Usáronse principalmente pa la repoblación de les zones central y septentrional de la Península Ibérica, fasteres con perpoca población permanente.

Tipos[editar | editar la fonte]

L'otorgante de la carta puebla yera'l señor del territoriu, fora'l rei o un señor llaicu o eclesiásticu, que lo facía xeneralmente por iniciativa propia o delegación del rei. Nostante, otres veces facíalo por petición de los propios súbditos, lo que-y daba al documentu un calter de pactu. Hai delles modalidaes de carta puebla en función de la so naturaleza y conteníu. Asina, podemos citar:

- El contratu agrariu-coleutivu, de calter priváu, qu'afitaba les normes a les que teníen d'axustase los pobladores que quixeran asentase nel territoriu: llendes, titularidá de la tierra, rentes...
- El contratu agrariu-coleutivu públicu o carta de población de naturaleza pública, qu'establecía un réxime xurídicu públicu coles sos correspondientes cargues y privilexos económicos.

Delles cartes, amás, incluíen tamién della normativa de derechu civil, penal y procesal.

Historia[editar | editar la fonte]

La carta de población más antigua de Castiella ye la Carta Puebla de Brañosera, dada pol conde Munio Núñez en 824 y confirmada por Fernán González en 968. Nel Condáu de Barcelona otorgáronse varies, como les de Freixá, concedida por Witardu en 954, y de Cardona, dada por Borrell II. En La Rioxa l'obispu de Nájera concedió-y una a Longares en 1065.N'Aragón conócese la Carta de Población de Belchite, concedida por Alfonsu I en 1126.

A partir de finales del sieglu X entamó a ponese por escritu el derechu llocal: recoyíense normes de distintes procedencies, que nostante atribuyíen-yles al otorgante de la carta de población. Esti procesu acabó derivando en nueves cartes que teníen la forma de privilexos reales, recibíen distintos nomes nos distintos llugares (chartae fori, chartae libertatis, confirmationis, privilegii...) y que son conocíes polos historiadores como fueros breves, por axustase la estensión del so testu al tamañu del diploma que les contenía.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Barrero García, Ana María. «El Derecho llocal en la Edad Media y su formulación por los reyes castellanos». Anales de la Universidad de Chile (196). p 105-130. Estudios en honor de Alamiro de Ávila Martel. 
  • Barrientos Grandon, Javier (1994). Introducción a la historia del Derecho chileno. I. Derechos propios y Derecho común en Castilla. Santiago: Barroco Libreros.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]