Pueblu maorí

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuPueblu maorí


Tipu pueblo indígena (es) Traducir y etnia
Población total 775 836 (2018)
Llingua Idioma maorí y inglés
Relixón cristianismu, Rātana (en) Traducir, Ringatū (en) Traducir, islam y Mātauranga Māori (en) Traducir
Parte de Pueblos polinésicos (es) Traducir
Xeografía
Estáu Nueva Zelanda
[1]
[2]
Cambiar los datos en Wikidata
La bandera d'un movimientu pola soberanía de los maorís.
Muyer maorí de la tribu Ngāti Mahuta.

Los maorís[3] (Māori n'idioma maorí) son una etnia polinesia que llegó a les islles de Nueva Zelanda, nel océanu Pacíficu sur, posiblemente d'islles más al norte como Rarotonga o Tongatapu. La pallabra maorí significa "común, normal", na llingua maorí, y tamién n'otros idiomes de la Polinesia. Maoli na llingua de Ḥawai quier dicir nativu, indíxena, verdaderu, real.

Oríxenes de los maorís[editar | editar la fonte]

Nueva Zelanda, unu de los estremos de la gran área polinesia, taba habitada antes de la llegada de los europeos por pueblos maorís que, según la tradición, estableciéronse ellí en socesives migraciones empecipiaes escontra'l sieglu X y concluyíes nel sieglu XIV procedentes de la Polinesia oriental (islles Cook o inclusive Ḥawai). Probablemente los maorís llegaron ente los años 800 y 1300. Estos pueblos tuvieron qu'afaer la so economía y la so organización social a les nueves condiciones ambientales y, aisllaos del restu del mundu, crearon una cultura orixinal.

Les pruebes arqueolóxicu y llingüísticu (Sutton, 1994) suxuren que probablemente les foles de migraciones vinieron dende l'este de Polinesia escontra Nueva Zelanda ente'l 800 y el 1300. La tradición oral maorí describe la llegada de los antepasaos provenientes de Hawaiki (un llugar llexendariu na parte tropical de Polinesia) por grandes canoes que cruciaben los océanos (waka).

Nun esiste nenguna prueba d'asentamientu humanu en Nueva Zelanda antes de los viaxeros maorís; per otru llau, les evidencies fuertes d'arqueoloxía, llingüística y antropoloxía física indiquen que los primeros pobladores vinieron del este de Polinesia.

Según la mitoloxía maorí, los ancestros de los maorís seríen orixinarios d'una mítica tierra llamada Hawaiki, que taría asitiada al oeste. Sería'l llugar de partida dende onde migraron los polinesios escontra les distintes islles. Según les sos lleendes, los maorís migraron dende Hawaiki a Aotearoa con siete barques que fundaron los siete tribus orixinaries. Igualmente dizse que les almes de los muertos salen dende'l cabu Renga, asitiáu al estremu noroeste de la islla del Norte, escontra Hawaiki.

Cultura[editar | editar la fonte]

Pareya maorí, estremar al varón guerreru polos sos tatuaxes.
Nuevu maorí baillando haka pa un grupu de turistes en Rotorua. Na manzorga sostién una taiaha

L'idioma maorí foi lleváu a Nueva Zelanda por polinesios que se presume vivíen nel área de Tahití,los cualos probablemente llegaron en canoes dobles. Escontra 2004, l'usu de munchos de los dialeutos menores menguaren casi hasta la estinción, los estudiantes más nuevos y los falantes tradicionales utilizaben los estándares oficiales o'l maorí de televisión. Sicasí, les variantes rexonales tán inda presentes en distintos sitios Web y hasta ente falantes y subtituladores de la televisión maorí.

L'apuerto a les islles significó un cambéu cultural de pueblu marín del trópicu a pueblu cazador de clima templáu, con escasos recursos alimenticios: animales domésticos y cultivos tropicales, adaptables al nuevu clima. Antes de la llegada de les primeres persones, el 80% de la tierra taba cubiertu por montes esistiendo praderíes y estepes de tipu tussok nel terciu occidental de la Isla Sur, más esautamente nes Planicies de Canterbury.

Ye probable que los indíxenes peruanos comerciaran colos polinesios de les Marqueses o otres islles,[4] lo que puede esplicar que'l camote (Ipomoea batatas), planta americana, llegara tempranamente hasta Nueva Zelanda.

Les moes y otres aves autóctones que yeren cazaes polos maorís, escastáronse alredor del añu 1500 relativamente pocu dempués de la so llegada. Facilitó la so estinción la so baxa reproducción, yá que nun se dio una abonda tasa de reposición ante'l ritmu col que yeren cazaos, sicasí dalgunos cunten que esistieron pequeños grupos de moes hasta fines del sieglu XVIII o hasta entamos del sieglu XIX. Cúntase dalgún avistamiento per parte de marineros a les órdenes de James Cook y llamen l'atención l'estáu de caltenimientu de delles plumes d'estes aves. A partir de les premises d'un antiguu estilu de la Polinesia centru oriental, llegaron a les realizaciones ornamentales que caractericen el so arte. La escultura, la so manifestación más representativa, entiende tres tipos d'obres: estatues de bultu redondu, frisos ornamentales, y proas y popas de piragües tallaes. Les temes preferíes son la figura humana estilizada y los motivos xeométricos, ye rara la representación d'animales. Casi tola escultura tien valor funcional y decorativu, salvo delles imáxenes de significáu relixosu, como la de Marakihau, el míticu ser marín de cara humana y llingua bífida que se representa esquemáticamente, coles manes abiertes sobre'l banduyu, llabráu en relieve sobre una placa rectangular, dacuando calada. La traza más carauterística ye la tupia decoración incisa.

Hai estauínes masculines, con cares y cuerpu cubiertu de dibuxos a manera de tatuaxes[5] y la cabeza afatada con pelo natural, asemeyaes en munchos aspeutos a les topaes en Tonga, Cook y Ḥawai. Quiciabes son les úniques imáxenes oxeto de cultu.

Nel relieve, l'arte maorí fai gala de tola so habilidá téunica. La figura humana, aisllada o en grupu, destácase sobre un fondu de motivos xeométricos calaos, la cara carauterizar por una gran boca, de la que suel salir una llingua triangular, col llabiu cimeru bien narquiáu, en forma d'ocho. La decoración de motivos curvos y n'espiral, xunto cola figura humana, apaez nes partes tallaes de les piragües y nos tatuaxes faciales o mokos.[6]

Ente los meyores exemplos del arte maorí tien de recordase los ornamientos pectorales de jade, llabraos en forma del míticu hei-tiki, ser humanu de cuerpu deforme, les maces de guerra, feches de madera o de güesu, y los grandes estoxos de madera. En toos estos oxetos la trama del dibuxu estender en volutes y meandros d'esquisites elegancia y sensibilidá decorativa.

L'analís de la música maorí dexa siguir la evolución de la música polinesia, pos paez que Nueva Zelanda caltuvo la más pura tradición. El cantar épico conmemorativo y narrativu, y el cantar qu'acompaña la danza son los dos principales manifestaciones de la música popular neozelandesa. Ye probe la tradición instrumental: conócense dellos tipos de flauta, denominaos putorino y koauau. Empléguense tambores, pero non pa marcar el ritmu de la danza, sinón como mediu de comunicación ente llugares alloñaos. El baille nacional, la haka, marcar con palmes y cutiendo el suelu colos pies.

L'antigua música popular de los maorís componíase, casi por entero, de cantares, les waiata, estremaes en dellos grupos, según el so estilu y la so función ritual o social. N'especial, la épica guerrera atopa la so espresión natural nes enfátiques y declamatories figures rítmiques de la haka: son berros y golpes rítmicos que tienen d'amedranar al adversariu y infundir valor guerreru maorí. Na actualidá, esta danza executar en ceremonies de receición a visitantes estranxeros.

Esta música maorí sobrevivió hasta güei ente los grupos más primitivos, al traviés d'un llargu procesu de decadencia y corrupción. Los cantares presenten un ritmu bien controláu y llindaes variaciones melódiques. Los cantares épicos y narratives remembren los acontecimientos de la hestoria y de la mitoloxía nacional, y entienden numberosos himnos celebrativos.

Interacciones con Europa antes de 1840[editar | editar la fonte]

La primer impresión de los europeos sobre los maorís, en "Murderers Bay".

La colonización europea de Nueva Zelanda foi relativamente recién. L'historiador neozelandés Michael King cunta en The Penguin History Of New Zealand que los maorís son "la última comunidá humana na Tierra intocada y non afeutada pol restu del mundu".

Los primeres en visitar Nueva Zelanda fueron probablemente españoles. En 1525, hai teoríes qu'apunten a que Juan Sebastián Elcano llegó a les islles y la tripulación procreó colos nativos. Hai pallabres maorís que proceden del español. Esti sorprendente descubrimientu refuerza la teoría.

En 1576, Juan Fernández, marín español asitiáu en Chile saleó pol Pacíficu, al serviciu del Virreinatu de Perú. Les sos descripciones de les mariñes qu'atopó encaxen perfectamente con Nueva Zelanda.

Otru esploradores europeos posteriores — incluyendo Abel Tasman (que llegó en 1642) y el capitán James Cook (que llegó per primer vegada en 1769) — van rellatar alcuentros con maorís. Estos rellatos describíen a los maorís como una raza de guerreros feroces y arguyosos. Guerres inter-tribales asocedíen frecuentemente mientres esti periodu, colos victoriosos esclavizando o inclusive comiendo dempués a los perdedores.

Nel empiezu de los años 1780 los maorís tuvieron alcuentros con marineros de caza de ballenes balleneros; dalgunos amás yeren tripulantes de los navíos estranxeros. La corriente continua de presos qu'escapaben y d'otru desertores en navíos d'Australia, espón a la población indíxena de Nueva Zelanda a influencies esternes.

En 1830 envalorábase que'l númberu d'europeos viviendo ente los maorís yera de cerca de 2.000. L'estatus de los recién llegaos variaba d'esclavu a conseyeru d'altu nivel; de prisioneru a otros qu'abandonaben la cultura europea ya identificábense como maorís. Cuando Pomare comandó un destacamentu de guerra contra Titore en 1838, tenía 132 mercenarios ente los sos guerreros. Frederick Edward Maning, unu de los primeros colonos, escribió dos llibros que se van convertir en clásicos de la lliteratura neozelandesa: Old New Zealand y la History of the War in the North of New Zealand against the Chief Heke.

Mientres esti periodu, l'adquisición de mosquetes poles tribus en contautu colos europeos desestabilizaron l'equilibriu de poder antes esistente ente les tribus maorís, empezando un periodu de guerrilla sangrienta inter-tribal, conocida como Guerra de los Mosquetes, que terminó nel estermín efectivu de delles tribus y la migración de delles otres fuera de los sos territorios tradicionales. Fuercies europees (exércitu, colonos, marineros, fuxitivos...) tamién mataron un gran númberu de maorís mientres esti periodu (el númberu exactu ye desconocíu, pero les estimativas varien ente 10% y 50%) amás de la captura d'esclavos y muyeres per parte de los foresteros. Ante la creciente actividá misionera europea y la colonización mientres los años 1830 sumaes a la falta de lleis na colonia, la corona inglesa, potencia mundial de la dómina, foi primida pa torgar l'estermín de los maorís.

Arriendes de la intervención británica, Nueva Zelanda convertir en colonia británica por aciu la firma del Tratáu de Waitangi en 1840. Hasta'l día de güei, esti tratáu ta siendo aldericáu y permanez como l'orixe de divisiones y rensíes pa munchos. En 1861, el descubrimientu de xacimientos auríferos en territorios que'l tratáu aceptaba como maorís, significó una nuevu ataque a los derechos de los aboríxenes, quien respondieron con una heroica resistencia llamada Guerra Maorí.

La conquista europea amenorgó abondo la población nativa, si pa 1840 envalorar en 100.000 nativos y 2.000 blancos nes islles, en 1896 cuntáronse 42.000 nativos y más de 700.000 colonos.

Tradiciones y costumes[editar | editar la fonte]

Tanenui-a-rangi, un Wharenui modernu nel Campus de la Universidá d'Auckland.
El navegador Kupe talláu.

A diferencia de los australianos, que por diversu razones fueron perdiendo les tradiciones de la madre patria, los neozelandeses modificaron bien pocu les sos costumes d'ingleses tresplantaos al hemisferiu austral. Coles mesmes, a principios del sieglu XX, producióse un notable fenómenu d'urbanización, formáronse munches ciudaes de tamañu medianu, poblaes per unos miles d'habitantes, nes que la vida centrábase sobre una cai principal con grandes almacenes. Calteres menos provincianos tienen les cuatro ciudaes con funciones de polos rexonales de dambes islles. Dende'l puntu de vista del urbanismu son asemeyaos a les ciudaes europees, sobremanera ingleses, con un centru directivo y comercial, formáu por edificios d'estilos diversos qu'alluguen bancos, oficines, comercios y sales de cine, en redol al cual estiéndense los barrios residenciales, compuestos con frecuencia por cases de madera, cubrir por planches ondulaes, y delantre el pequeñu xardín, partíes por cais seles y arbolaes, onde la familia atopa la so intimidá. Los maorís actuales, como la mayoría de pueblos polinesios na actualidá, son cristianos de distintes confesiones protestantes.

Tradiciones y organización social maorís sumíes[editar | editar la fonte]

Pueblu de guerreros con relixones animismos y chamánicas que practicaben el canibalismu, dempués de la llegada de los europeos, vieron acutase'l so territoriu hasta quedar concentraos en reserves como les de Te Ika, en Maui (isla del norte). Fuéronse convirtiendo en llabradores y ganaderos, que viven como los europeos en pequeñes factoríes madereres, con enclín a desenvolver una economía de calter individual, al contrariu del sistema comuñal d'otru tiempu. Les sos escultures tradicionales sumieron y el so espíritu artísticu paez morrer pa siempres. L'atracción de les ciudaes ye bien grande, polo que munchos abandonen la so tierra y la so tribu pa integrase, inclusive en condiciones pocu favorables, nes grandes urbes.

La organización social maorí yera aristocrática. La población estremar en grandes tribus independientes ente sigo, que los sos antepasaos respeutivos yeren los míticos navegantes de la gran migración oceánica. Cada tribu —que llevaba'l nome d'una de les canoes de la flota: arawa, aotea, matatua, tainui, etc.— estremar en tribus secundaries, de la mesma partíes en families, hapu. Dempués d'una primer etapa como cazadores de moas, hasta qu'acabaron colos recursos y la población de les islla fixo demasiao grande pa una sociedá cazadora pañadora, evolucionaron a formar una sociedá agrícola con distintos poblaos fortificaos independientes ente sigo.

El descendiente d'una llarga llista de nobles antepasaos yera'l xefe de la tribu, el ariki rangi, ye dicir el representante del cielu (rangi). La so importancia y prestíu (esquita) dependíen de l'antigüedá del so árbol xenealóxicu. Dempués del ariki veníen los tohunga, los sacerdotes, quien pola cantidá de casones que-yos yeren confiaes, convertir nos personaxes más influyentes de la sociedá. Correspondía-yos prever los destinos de la tribu, alloñar los tapu (tabú), defender de los sortilegios, purificar a los neños, ocupase de les honres aciages, amás yeren astrólogos, botánicos, poetes, historiadores y preceptores de los mozos xefes y de los fíos de la nga tangata rangatira, los nobles que formaben la clase media de los nga tutua, compuesta sobremanera polos guerreros. A lo último últimos ente los postreros yeren los esclavos, nga taure kareka, consideraos como oxetos de los que cada unu podía disponer al so caprichu. A pesar d'esta estructuración tan precisa de poderes y deberes, l'autoridá de los xefes nun yera bien grande. N'efeutu, p'asuntos importantes qu'afectaben a tola tribu, el ariki tenía de ser consultáu siempres, pero les sos decisiones nun yeren reparaes necesariamente. Namái si tenía una fuerte personalidá, y si yera sofitáu pola influencia mística de dellos tohunga, un xefe llograba exercer una auténtica aristocracia.

La nacencia y el matrimoniu teníen gran importancia ente los maorís. Al naciellu considerábase-y impuru, pos taba teníu pol tapu de la madre, y namái el tohunga podía lliberar, volvelo noa, con una ceremonia na que dacuando se -y imponía coles mesmes el nome. Pa casase, los maorís nun faíen tanta ceremonia como pa los motivos o celebraciones más simples, dende'l momentu nel qu'una muyer quedar a dormir una nueche col home del so gustu, la unión quedaba formalizada ante la tribu. Nun asocedía lo mesmo si yera l'home'l que diba a casa de la muyer.

Los maorís yeren guerreros en constante alerta, pos nes aldegues l'estáu de guerra nun s'atayaba práuticamente y el factor sorpresa desempeñaba un papel importante na victoria. Cuando una espedición diba al combate, el tohunga tenía de faer los sos presaxos: llantaba nel suelu tantos palos como yeren los xefes y los meyores guerreros, y, pol númberu de los abatíos pol oral nocherniega, predicíase la suerte de la espedición. Otra ceremonia previa al combate yera'l rapáu de la cabeza. En cuanto al armamentu, ésti nun podía ser más simple, pero coles mesmes perfectu nel so funcionalidad mortífera. El preséu de llucha más común yera una especie de maza curtia en forma d'espátula, colos cantos y la punta bien afilaos. La más apreciada yera de jade verde y llamábase meré, había otros tipos: de basaltu (patu onewa), de güesu de ballena (patu paraoa) y de madera (tumera). Otra arma bien usada yera'l taiaha, o hani, una especie de venablu fabricáu con madera duro y teniendo cerca d'un metro y mediu de llargor total.

En 1809, los 66 pasaxeros y la tripulación del barcu The Boyd fueron muertos y comíos por maorí na península de Whangaroa, na islla Norte. Esto foi un utu (vengación) pola azotadura con llátigu d'un maorí que refugó trabayar nel barcu mientres el viaxe dende Australia. La Masacre de Boyd permanez como la mayor matanza na hestoria de Nueva Zelanda.

Tāmati Wāka Nene, col tatuaxe facial denomináu Tā moko hacia 1870

El moko ye'l tatuaxe facial tradicional col cual el maorí estremábase y marcaba la cla al que pertenecía. El guerreru utilizaba'l moko pa cuntar la so propia hestoria: Cada signu indica un llogru distintu na so hestoria personal propia. La muyer portaba'l signu tradicional sobre'l mentón pa indicar que taba amestada a un guerreru.

Lliteratura maorí[editar | editar la fonte]

La lliteratura actual maorí enmárcase anguaño, nel contestu cultural de Nueva Zelanda. Poco dempués de la llegada de los europeos, la hestoria y lleendes maorís de tresmisión oral, complementar colos rellatos escritos polos primeros viaxeros, como los del capitán James Cook, quién visitó'l país en 1769, onde perdió dalgunos de los sos homes por una engarradiella colos maorís. Mientres los cien primeros años d'asentamientos europeos (de 1820 a 1920), los testos más importantes yeren los correspondientes a los periódicos o rellatos verídicos que falaben de la vida de los pioneros, como lo ye'l casu del primer añu del asentamientu de Canterbury (1863) del novelista inglés Samuel Butler. Namái unos pocos colonos fueron capaces d'afigurar con mesma voz la esmolición xeneral pola tradición cultural de la dómina. Ente ellos destaquen los novelistes William Satchell y Jane Mander, y los poetes R.A.K. Manson y Blanche Edith Baughan, anque foi Katherine Mansfield, coetanea a toos ellos, quién ganó l'atención de los llectores sobre les peculiaridaes de Nueva Zelanda.

La depresión económica de la década de 1930 y el II Guerra Mundial ayudaron a reforzar el creciente sentimientu d'identidá nacional, que quedó espresáu a partir de 1945 por una nuevu xeneración d'escritores poscoloniales. A lo llargo de les décades de 1950 y 1960, la poesía florió de manes de Allen Curnow y James K. Baxter

La figura más sobresaliente de la novela de ficción de posguerra foi Frank Sargeson, escritor de rellatos curtios y novelista que la so obra perduró mientres casi cinco décades, hasta la so muerte en 1982. La so plena dedicación a la escritura y a la busca del llinguaxe que va espresar la voz de Nueva Zelanda sirvió d'inspiración a munchos escritores posteriores. Ente los sos protexíos tán Maurice Duggan y Janet Frame. La primer obra de Frame publicar en 1952, pero nun foi hasta la década de 1980, cola publicación de la so autobiografía en tres volúmenes, cuando algamó sonadía internacional. Otros escritores importantes que les sos obres publicar a partir de la década de 1970 son Maurice Gee, Maurice Shadbolt y Keri Hulme (lliteratura maorí).

Lliteratura maorí[editar | editar la fonte]

La mayor parte de la rica tradición oral del pueblu maorí recoyer los eruditos europeos a finales del sieglu XIX, conscientes de qu'esti pueblu taba empuestu a la desapaición como resultáu de les guerres y enfermedaes traíes del esterior. Dalgunes de les lleendes más importantes fueron publicaes entós, y de la mesma forma cúntase la hestoria de los maorís en el dios home que pescó la islla Norte del mar, toes elles entraron a formar parte de la consciencia nacional. Casi tol material lliterario quedó arrexuntáu nes biblioteques y consideróse un emblema del archivu históricu.

La contribución maorí al desenvolvimientu de la principal corriente lliteraria de la Nueva Zelanda poscolonial, nun foi bien significativa hasta mediaos de la década de 1960. Jaqueline Sturn, en 1966, foi la primer escritora maorí qu'apaeció na antoloxía d'escritores neozelandeses. Dos años antes, el gran poeta Hone Tuwhare publicara la so primer coleición, Un sol pocu común. L'ésitu de los novelistes Witi Ihimaera y Patricia Grace mientres la década de 1970, foi la confirmación a lo que los escritores maorís yá establecieren por sigo mesmos na llinia del xéneru lliterariu modernu. Keri Hulmes foi probablemente l'escritor maorí más conocíu fora del país. La so novela El pueblu güesu ganó'l premiu Booker de l'Academia Británica de les Lletres en 1985. Como la mayoría de documentos descriptivos del sieglu XIX.

Música[editar | editar la fonte]

El haka, son berros y golpes rítmicos. Esta danza executar en ceremonies de receición a visitantes estranxeros. Les figures típiques del haka son berros y golpes rítmicos que tienen d'amedranar al adversariu y infunden valor guerreru maorí. Anguaño, la música maorí ye principalmente vocal. Amás de cantares de guerra tamién se canten hestories d'amor y añaes. Los preseos tán construyíos con madera, güesu, piedra, conches o cascos d'animales. Son principalmente de vientu y de percusión. Na actualidá adoptáronse dellos preseos modernos, como son la guitarra y el ukelele. Estos preseos provienen de la naturaleza y nun riquieron muncho tresformamientu per parte del ser humanu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Statistics New Zealand. «QuickStats About Māori». Consultáu'l 7 d'agostu de 2010.
  2. Hamer, Paul (2008). «One in Six? The Rapid Growth of the Māori Population in Australia». New Zealand Population Review 33/34:  páxs. 153-176. http://www.population.org.nz/wp-content/uploads/2010/01/nzpr-vol-33-and-34_paul-hamer.pdf. Consultáu'l 19 de mayu de 2012. 
  3. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: maorí
  4. Los cronistes españoles Sarmiento de Gamboa, Martín de Murúa y Miguel Pelo de Balboa mientres la conquista recoyeron un rellatu sobre que, Túpac Yupanqui, tando na mariña tendría conocencia d'unes islles alloñaes, decidiendo dir en pos d'elles. Apuntáu una gran flota de balses, zarparía escontra unes islles llamaes Ninachumbi y Auachumbi que taríen allugaes na Polinesia, posiblemente nes islles Marqueses o inclusive Mangareva. L'Inca qu'afayó Oceanía]
  5. Tatuaje maories. http://www.mundotatuajes.info/tatuaxes-maories/. 
  6. Tipo de tatuaxes maorís. http://tatuaxes10.com/tatuaxes-maories/. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]