Abel Tasman

De Wikipedia
Abel Tasman
Vida
Nacimientu Lutjegast[1]1603[2]
Nacionalidá Provincies Xuníes de los Países Baxos [3]
Llingua materna neerlandés
Muerte Xakarta[4]10 d'ochobre de 1659[5] (55/56 años)
Familia
Casáu con valor desconocíu
valor desconocíu
Estudios
Llingües falaes inglés
neerlandés[6]
Oficiu esplorador
Cambiar los datos en Wikidata

Abel Janszoon Tasman (1603Lutjegast – 10 d'ochobre de 1659Xakarta) foi un marín, esplorador y comerciante neerlandés, famosu polos viaxes realizaos ente 1642 y 1644 al serviciu de la Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales (Vereenigde Oostindische Compagnie, conocida poles sos sigles VOC).

La suya foi la primer espedición europea conocida que llegó a la islla de Van Diemen (güei conocida como Tasmania) y a Nueva Zelanda, y que columbró les islles Fixi en 1643. Tasman, el so pilotu, Visscher, y el so sobrecargu, Gilsemans, cartografiaron partes importantes de les costes d'Australia, Nueva Zelanda y de delles de les islles del Pacíficu. El so trabayu yera investigar el territoriu conocíu como «Nueva Holanda», güei Australia, de la que los holandeses afayaren la mariña oeste y tenía de determinar si la zona pertenecía a la Terra Australis.

La VOC esperaba que Tasman pudiera alcontrar un nuevu y inexploráu continente con fines comerciales, o siquier, atopar un estrechu al traviés de Nueva Guinea que los conduxera al Pacíficu. Tasman nun consiguió nengún d'esos oxetivos, anque xeográficamente, les sos espediciones fueron de les más granibles de la historia.

Biografía[editar | editar la fonte]

Rutes de Tasman.

Nun se sabe enforma de los primeros años de Tasman. Nació en Lutjegast, provincia de Groningen, en 1603 y recibió una educación abonda que-y dexó espresar les sos idees claramente por escritu y convertise nun espertu navegante. Casóse con Claesgie Meyndrix, con quien tuvo una fía. Dempués de que morriera la so esposa, casar de nuevu con Joanna Tiercx, en xineru de 1632. Poco dempués, como marineru, embarcar a les Indies Orientales, onde foi primer pilotu en febreru y patrón en mayu de 1634. Nesi añu, nuna esploración de menor importancia, tuvo a puntu de morrer tres un prindo desembarcu nel que dellos de los sos compañeros fueron masacraos pola xente de Ceram. Dempués de pasar dalgún tiempu n'operaciones marítimes de contrabandu y guerra, tornó a Holanda en 1637.

Embarcar de nuevu pa les Indies en 1638 como capitán d'una urca, llevando a la so esposa con él. De primeres emplegóse nel exércitu y en viaxes d'intercambiu comercial, pero en 1639 foi nomáu segundu al mandu, a les órdenes de Quast, d'una pequeña flota de dos barcos al serviciu de la Compañía Holandesa de les Indies Orientales que partió en xunu p'atopar les islles que se creíen atopar al este de Xapón. Tornó en payares d'esta busca ensin ésitu y ufiertóse a repitir la busca, pero foi unviáu en nuevos viaxes comerciales a Xapón y Camboya.

Primer viaxe pol Pacíficu (1642-43)[editar | editar la fonte]

Badea de los Asesinos (Murderers' Bay), 1642.

En 1642 Tasman foi encargáu de liderar una espedición pal descubrimientu de les «Tierra del Sur y Tierra del Este Desconocíes», que se creía taben el Pacíficu Sur, pero que nun fueren vistes polos europeos. Tasman partió del puertu de Batavia (agora Xakarta) el 14 d'agostu, con dos pequeños barcos, el Heemskerck y el Zeehaen [El gallu de mar]. Por estrañu que pueda paecer güei, Tasman saleó primero al oeste escontra l'actual islla Mauricio (entós una posesión holandesa). La razón d'esto yera que les sos naves yeren barcos de vela y la meyor ruta d'un llugar a otru non siempres yera la ruta direuta, si non qu'importaba más la direición del vientu. Tasman tenía cierta conocencia de los vientos dominantes y por eso escoyó la islla de Mauricio, onde aportó'l 5 de setiembre, dempués d'un rápidu viaxe de solu 22 díes. Una entrada nel diariu de Tasman amuesa cómo los meyores navegantes nesos díes erraben no que fai al llargor: «según los nuesos cálculos inda tábamos a unes 200 milles al este de Mauricio, cuando la vimos». Los barcos llegaron maltrechos pola travesía y tuvieron que ser reparaos, permaneciendo en Mauricio dos meses. Una vegada rexunteaes con masilla (calafatear) les entraes d'agua, fortalecíos los apareyos y cargaos nuevos mástiles de repuestu, se reaprovisionaron d'agua, lleña y suministros, incluyida la caza montesa. El gobernador de Mauricio apurrió-yos informes y cartes rellacionaes coles islles Salomón y vocabularios de les llingües de les islles de Nueva Guinea. Los barcos taben llistos pa zarpar el 4 d'ochobre, pero polos vientos contrarios, nun pudieron salir del puertu de Fort Fredrik Hendrik hasta'l 8 d'ochobre.

Dende ellí siguieron un cursu sur, con vientos variables hasta la llatitú 31º o 32ºS, cuando entraron na zona de vientos del oeste. Navegaron ente les entós desconocíes islles de San Pablo y Ámsterdam y les islles Kerguelen, y algamaron la llatitú 43ºS, onde vieron algues llexando que yeren indicaciones de tierra. Convocóse un conseyu de los barcos y resolvió caltenese a un home constantemente a la chisba nel palu, y ufiertar como compensa a quien primero viera tierra tres reales d'a ocho y una taza d'aguardiente. El 29 d'ochobre, a los trés selmanes de zarpar, llegaron a los 46° de llatitú S, y, atopar con fuertes vientos y borrines, pensando que yera demasiáu peligrosu caltener aldu sur por mieu de llancar en tierra. El cursu foi camudáu polo tanto escontra'l sureste. El 6 de payares, a los cuatro selmanes, llegaron a la so llatitú más alta, los 49°4'S, con munches indicaciones de tierra que los calteníen ansiosos.

El pilotu mayor deliberó con Tasman y esaminaron curioso'l cursu futuru de la travesía. Propunxo que tendríen de cayer a los 44°S hasta que pasaren el meridianu 150º, xulgando que si nun atoparen el continente del sur taríen en mar abiertu. Depués tendríen de cayer a los 40°S, y navegar al este hasta los 220° de llargor (aproximao 160° W según los cálculos actuales), que xulgó llevar bien al este de les islles Salomón, y dexaría-yos algamar les islles con viaxe sureste —como n'efeutu fadríen, yá que taríen a unos 15° al este de la verdadera posición de les islles Salomón.

Esti resolución foi comunicada a la Zeehaen axuntando'l documentu nuna caxa de madera flotante per una llarga llinia pola popa. Los conseyos de los dos barcos dieron la so aprobación y el cursu modificóse arriendes d'ello, y el 18 de payares pasaron pol llargor de la Tierra de Nuyts (la Gran Badea Australiana), la estensión de tierra conocida más alloñada descubierta al Sur (el neerlandeses yá conocíen siquier parte de la mariña occidental del continente, pero la forma de la mariña sur yéra-yos desconocida). Atoparon fuertes vientos del oeste, y adulces cayeron a la llatitú 42°25'S, cuando'l 24 de payares, tres más de 9.000 km de travesía, vieron tierra.

Tasmania[editar | editar la fonte]

Anque siguiendo la so ruta pasaren de llargu'l continente australianu, acolumbraron la mariña oeste de Tasmania, al norte de Macquarie Harbour. Bautizar como Tierra de Van Diemen, n'honor d'Anthony van Diemen, entós gobernador xeneral de les Indies Orientales Neerlandeses (darréu los colonizadores británicos camudaron el nome a la isla). Procediendo al sur, bordió l'estremu sur de Tasmania y empúnxose escontra'l nordés y depués Tasman trató de trabayar nos sos dos barcos na badea de l'Aventura (Adventure Bay), na mariña este del sur de la islla Bruny Sur onde foi abasnáu escontra'l mar por una nube, nomando l'área como badea de la Nube (Storm Bay). Dos díes depués, Tasman fondió al norte del cabu Frederick Hendrick, xusto al norte de la península de Forestier. Tasman desembarcó na badea de Blackman —na badea más grande de badea de Marion. A otru día, fixo un intentu de llegar a tierra na badea Norte; sicasí, por causa de que'l mar taba demasiáu solmenáu, y el carpinteru tuvo que nadar ente les foles y llantó la bandera neerlandesa, na badea Norte. Tasman reclamó la posesión formal de la tierra'l 3 d'avientu de 1642.

Nueva Zelanda[editar | editar la fonte]

La ruta del viaxe de Tasman en Nueva Zelanda.

Dempués de reconocer y esplorar la zona, Tasman tenía la intención de prosiguir en direición norte, pero como'l vientu yera desfavorable dirixir escontra l'este. Nueve díes más tarde, el 13 d'avientu, columbraron tierra de nuevu na mariña noroeste de la islla Sur de Nueva Zelanda, convirtiéndose nos primeros europeos en faelo. Tasman dio-y el nome de «Staten Landt», suponiendo que taba coneutada a una islla (a la islla de los Estaos, Staten Island) nel sur de la punta d'América del Sur. Depués saleó escontra'l norte siguiendo la mariña de la Islla Sur y depués al este y unu de los sos barcos foi atacáu polos maorís en Waka, y cuatro de los sos homes morrieron. Tasman llamó al llugar «badea de los Asesinos» (agora conocida como Golden Bay) y saleó escontra'l norte, pero confundió'l estrechu de Cook —que la dixebraba de la Islla Norte— con una ensenada (nomándolo Bight Zeehaen's). Tasman taba convencíu de que Nueva Zelanda yera una única tierra parte de la Terra Australis.

Dos de los nomes que dio en Nueva Zelanda nesi viaxe entá perduren: el cabu Maria Van Diemen y les islles Tres Reis (el cabu Pieter Boreels ye agora conocíu como cabu Egmont).

El viaxe de regresu[editar | editar la fonte]

Nel camín de vuelta a Batavia, Tasman llegó al archipiélagu de Tonga el 20 de xineru de 1643. Mientres los barcos de Tasman pasaben poles islla Fixi tuvieron a puntu de naufragar nos petones peligrosos de la parte nororiental del grupu Fixi. Cartografió l'estremu oriental de Vanua Levu y Cikobia enantes de tornar de vuelta al mar abiertu. Finalmente volvióse escontra'l noroeste a Nueva Guinea, y llegó a Batavia el 15 de xunu de 1643, tres una ausencia de diez meses, mientres la que perdiera a diez homes por enfermedá, amás de los cuatro homes muertos polos maorís. El so diariu conclúi asina: «Allabáu seya Dios y doi gracies por un viaxe seguru! Amén».

Segundu viaxe pol Pacíficu (1644)[editar | editar la fonte]

Mapa de Tasman (1644).Retuláu: Mapa - Estes tierres fueron afayaes polos esploradores de la Compañía, sacante la parte norte de Nueva Guinea y l'estremu oeste de Java. Esti trabayu foi formuláu a partir de distintos escritos, lo mesmo que de la observación personal d'Abel Tasman Jansen, AD 1644, por orde de La so Excelencia'l Gobernador Xeneral Antonio Van Diemen (nel orixinal, n'alemán).

Tasman encabezó en 1644 una nueva espedición na que se-y ordenar que pescudara si había un pasu nel mar del Sur ente Carpentaria y la Tierra de De Witt. Al mandu d'una flota de tres naves (Limmen, Zeemeeuw y la pequeña Braek, de solu 14 homes), con 111 marineros y provisiones pa ocho meses, partió'l 30 d'avientu de 1644 de Batavia. En cuenta de siguir les órdenes que-y aconseyaben siguir primero la mariña suroeste de Nueva Guinea escontra l'este, quiciabes por cuenta de los vientos, dirixiéronse al traviés del estrechu hasta la Tierra d'Eendragt; y dende ellí Tasman saleó escontra'l norte, y ellaboró cuidadoses cartes, con sondeos, de les costes oeste y norte d'Australia, incluyendo'l golfu de Carpentaria. Tamién realizó pervalibles observaciones sobre la tierra y les sos xentes. Travesó'l estrechu de Torres, ente Nueva Guinea y Australia, pero a pesar de que tuvo na so boca, nun llogró atopalo. Quiciabes foi disuadíu d'un exame más deteníu pol ensame d'islles y petones que bloquien la ruta, inorando amás que l'español Torres yá navegara peles sos agües en 1606. Al nun atopar l'estrechu tornó a lo llargo de la mariña de Nueva Guinea en direición oeste hasta Batavia, onde llegó n'agostu de 1644.

Foi compensáu dempués del so regresu n'agostu de 1644 pola confirmación nel grau de comandante, con un aumentu sustancial nel so remuneración que se fixo estensivu, con efeutos retroactivos, hasta los empiezos del so viaxe en 1642. Sicasí Van Diemen, nel so informe de la espedición al Conseyu (23 d'avientu de 1644) espresó la so decepción y descontentu una y bones la espedición nun afayara un estrechu ente Nueva Guinea y la «Tierra del Sur Conocida», sinón solamente una gran badea o golfu, y que nun fixera otra cosa que navegar a lo llargo de les costes, ensin consiguir nenguna conocencia del país y de los sos productos, alegando como razón que nun yeren lo suficientemente fuertes como p'aventurase a tierra y faer frente a los xabaces. Esto foi bien decepcionante, una y bones los descubrimientos yeren de poca utilidá nun siendo que'l país esplorárase coles mesmes.

Sicasí, diz, que Tasman nos sos dos viaxes había circunnavegado la entós «Tierra Sur Desconocida», que calcula tenía una estensión de 8000 milles de mariña, y que yera bien improbable que nun país tan grande, con tal variedá de climes, nun atopara daqué de gran importancia y beneficiu pa la empresa. Mientres más d'un sieglu, hasta la era de James Cook, Tasmania y Nueva Zelanda, nun fueron visitaes nuevamente polos europeos (Australia foi visitada pero xeneralmente por accidente) y esa foi la causa de que tardaren n'apreciase la importancia de los sos descubrimientos dende un puntu de vista xeográficu.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Tasman foi nomáu miembru del Conseyu de Xusticia de Batavia. A mediaos de 1647 foi unviáu nuna misión ante'l rei de Siam y concedióse-y prioridá sobre tolos holandeses nel reinu. Dempués d'esa misión, diéron-y el mandu d'una flota d'ocho buques, con 900 soldaos y 250 soldaos, que navegaron en mayu de 1648 a les Filipines coles mires d'interceptar el galeón español que llevaba la plata de Méxicu. La noticia del 30 de xineru d'esi añu de que se roblara la Paz de Westfalia nun enfusara nel sureste d'Asia y la República de los Siete Provincies Xuníes trataba d'esta manera solmenar a los españoles un gran golpe. Amás teníen un segundu cometíu, que yera ayudar al rei de Siam na guerra contra los sos enemigos. Nun llograron prindar al galeón español, al qu'escorrieron pero llogró escapar acabando fundíu frente a les costes filipines y siendo escaláu. Amás, el rei de Siam modifico los sos planes y yá nun precisó l'auxiliu de los barcos. En xineru de 1649 volvieron a Batavia.

La so conducta nesta espedición nun foi satisfactoria y al so regresu xulgóse-y por tratar, cuando taba bebíu, inhumanamente a unu de los sos marineros; como resultancia, foi depuestu del so cargu. Foi formalmente reintegráu en xineru de 1651, pero non muncho tiempu dempués retiróse del serviciu y convirtióse nun comerciante en Batavia.

Abel Tasman finó siendo ricu en 1659 en Batavia (güei Yakarta), dexando a la so esposa Jannetje y a la so fía Claesgen, del so primer matrimoniu (que s'había casáu Felipe Heylman, primero, y más tarde Jacob Bremer). En 1661 autorizar a la so vilba a casase con Jan Meyndert Springer.

Reconocencies[editar | editar la fonte]

Al igual que con munchu esploradores, el nome de Tasman foi honráu en munchos aspeutos.

  • Accidentes xeográficos:
  • La islla australiana de Tasmania (rebautizado nel so honor, enantes tierra de Van Diemen), incluyendo carauterístiques tales como:
  • En Nueva Zelanda:
  • Los Able Tasmans, una banda indie d'Auckland, Nueva Zelanda.

En 1985 foi honráu con un sellu postal que representa la so semeya publicada per Australia Post.[7]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Biografisch Portaal». Consultáu'l 8 payares 2017.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «Abel Jansoon Tasman. His life and voyages (maps)» (inglés). Universidá de Tasmania.
  4. «Tasman, Abel Janszoon (1603–1659)» (inglés). Consultáu'l 11 abril 2021.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Vease en :[1].

Referencies[editar | editar la fonte]

L'artículu de la Wikipedia inglesa cita les siguientes referencies:
  • Se-y, Percival (1949). Entrada «Tasman, Abel», nel Dictionary of Australian Biography. Sydney: Angus and Robertson. http://gutenberg.net.au/dictbiog/0-dict-biogT-V.html#tasman1.
  • Edward Duyker (ed.) The Discovery of Tasmania: Journal Extracts from the Expeditions of Abel Janszoon Tasman and Marc-Joseph Marion Dufresne 1642 & 1772, St David's Park Publishing/Tasmanian Government Printing Office, Hobart, 1992, páxs. 106, ISBN 0-7246-2241-1.

Biografía[editar | editar la fonte]

  • J. Y. Heeres (ed), Abel Janszoon Tasman's Journal of His Discovery of Van Diemen's Land and New Zealand in 1642 (Ámsterdam, 1898).
  • R. P. Meyjes, De Reizen van Abel Janszoon Tasman en Franchoys Jacobzoon Visscher (L'Haya, 1919).
  • Winkler Prins Encyclopaedie, vol. 17 (Ámsterdam, 1953).
  • W. Forster, «An Early Chart of Tasmania», Geographical Journal, vol. 37, nᵘ. 5, mayu de 1911, páx. 550-51.
  • J. W. Forsyth, «Clio etwas gebuckt», Journal of the Royal Australian Historical Society, 49 (1963-64).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]