Polícar

Coordenaes: 37°15′28″N 3°13′59″W / 37.257777777778°N 3.2330555555556°O / 37.257777777778; -3.2330555555556
De Wikipedia


Polícar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Polícar (es) Traducir Marcos Navarro González
Nome oficial Polícar (es)[1]
Códigu postal 18516
Xeografía
Coordenaes 37°15′28″N 3°13′59″W / 37.257777777778°N 3.2330555555556°O / 37.257777777778; -3.2330555555556
Polícar alcuéntrase n'España
Polícar
Polícar
Polícar (España)
Superficie 5 km²
Altitú 1156 m
Llenda con Beas de Guadix, Lugros y Cortes y Graena
Demografía
Población 274 hab. (2023)
- 147 homes (2019)

- 129 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 54,8 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Polícar al respective de la provincia de Granada.

Polícar ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte suroccidental de la contorna de Guadix, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Cortes y Graena, Beas de Guadix y Lugros. Nel añu 2016 cuntaba con una población de 234 habitantes.[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Los oríxenes d'esti llugar como nucleu de población paez remontase a la dómina del Baxu Imperiu Romanu, anque foi mientres la dominación islámica cuando algamó'l so mayor desenvolvimientu y d'entós caltién la so estructura de caleyes angostes y peculiar arquiteutura. Nel reinu nazarita foi una alquería dependiente de Beas de Guadix, qu'entós se llamaba Beas de los Cautivos.

Foi reconquistada por Fernando'l Católicu en 1489 y tres la rebelión y posterior espulsión de los moriscos quedó práuticamente despoblada y ocupar años dempués colonos procedentes sobremanera de Castiella.

El topónimu de Polícar, interprétase como equivalente n'árabe a Pulgar, lo que quería dicir qu'ésti yera la alquería del home del pulgar. Tamién podía tratase d'una metátesis de Poqueyra, la boquera, la entrada, faciendo referencia a la entrada del ribayu escontra'l llanu; nun se debe escaecer que Polícar, topográficamente, asitiar nuna altiplanicie o llanu ente ribayos. Sicasí, Espinar Moreno, nel so estudiu El dominiu de l'agua de riego y les lluches ente delles alquerías de la tierra de Guadix, S XII / XVI, publicáu pola Universidá de Murcia en 1987, diz que Polícar llamábase Bizar nel sieglu XII, y camudó esti nome pol de Polícar por una cuesta que xubía escontra les cases de población.

El pueblu llegó a pertenecer a una familia mientres sieglos. Foi unu de los postreros llatifundios en ser vendíu a los sos habitantes. Nel añu 1977 realizóse la compra d'este, por un costu de 29 millones de pesetes, y la posterior repartida de les tierres ente los sos vecinos. Ye en 2006 cuando se realizaron les escritures de los terrenes.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El paisaxe típico de Polícar, como pueblu ye carauterísticu d'un paisaxe agrícola d'altu monte, paisaxe carauterístico del nordeste de la provincia de Granada. Ocupáu práuticamente por un pandu, dientro de la falda norte de Sierra Nevada, y llindáu polos cantiles de los llamaos bad-land, típicos de la Hoya de Guadix. Esti espaciu ta fuertemente antropizado al traviés de l'actividá agraria. La vexetación natural casi sumió y el perfil del relieve anidióse. Nesta zona cultívase mayoritariamente viñes, almendrales, cebera, campera pal ganáu y dalgunes hortolices. Con too y con eso tamién s'atopa vexetación autóctona tales como'l chaparro y el pinu carrasco o de Alepo, y arbustos como'l llentiscu. Otres especies representatives son el tomillu, el romeru, lavanda, el cantueso, l'espartu, la retama, el pierno finu, bolines, etc. Atópase tamién dellos apartaces del monte mediterraneu d'altu monte, según vexetación de rivera, na zona del ríu Alhama y nes numberoses balses y acequies que percuerren tol conceyu.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Polícar ye mediterraneu d'influencia continental y caracterízase por unes temperatures estremes, tantu en iviernu como en branu y por un réxime de precipitaciones bien desequilibráu. L'iviernu ye relativamente húmedo y fríu. Apenes hai vientos y les temperatures baxen con frecuencia per debaxo de 0º, siendo frecuentes les xelaes y les nevaes nos meses más fríos. El branu ye secu y templáu, anque puede haber delles nubes aisllaes.

Política[editar | editar la fonte]

Los resultaos en Polícar de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2011, son:

Eleiciones Municipales - Polícar (2011)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP)
109
53,69%
4
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
90
44,33%
1

Cultura[editar | editar la fonte]

Tradiciones y fiestes populares[editar | editar la fonte]

  • Santos y Vírxenes de casa en casa

Un costume antigua que se sigue calteniendo nos nuesos díes. Polícar cunta con cinco imáxenes: San Antonio de Padua (patrón), la Sagrada Familia, la Purísima o Inmaculada Concepción, la Virxe de Fátima (patrona) y la "Milagrosa". Les imáxenes van dientro d'unes capiyes de madera y pásense de casa en casa primero que llegue la nueche, cuando se llega a la puerta tócase y dizse "Ave María Purísima" y la persona de la casa respuende "Ensin Pecáu Concebida", y apúrrese-y la virxe; que se tien tola nueche y tol día con un ciriu encendíu. Al atapecerín, la capiya cola imaxe llevar a la casa vecina, diciendo'l saludu formal.

  • Flores a la Virxe

Otru costume que se sigue faciendo na actualidá son les Flores a la Virxe. Mientres tol mes de mayu (mes dedicáu pola Ilesia católica a la Virxe María) les muyeres axunten toles tardes na ilesia pa rezar les flores a la Virxe. Móntase un altar nel presbiteriu de la Ilesia, onde va permanecer la Purísima tol mes, arrodiada de les munches flores que-y lleven tolos díes.

  • La Cencerrá

La tradición de tocar La cencerrá el Sábadu de Gloria, vien de bien antiguu. La nueche del Sábadu de Gloria, tol pueblu axuntar con llueques na ilesia y cuando'l cura diz “Gloria”, toles llueques suenen estrepitosamente y échense les campanes al vuelu pa celebrar la Resurrección de Cristu. Cunten los vecinos más mayores, que siempres se celebró esta fiesta dende tiempos inmemoriales. Según les cróniques del Obispáu de Guadix, nesta zona de ganaderos, mientres la cuaresma (tiempu de penitencia) quitábense-y les llueques a los animales como símbolu d'esa penitencia, al llegar l'allampáu día de la Resurrección volvíen ponése-y, llevándolos antes a la Misa de Gloria pa celebrar esti acontecimientu. Esta tradicional costume sigue celebrándose a día de güei.

  • La Guirlanda

Esta tradición celebróse dende siempres en Polícar. Los novios solíen pone-yos “la guirlanda” a les sos novies na nueche del Sábadu de Gloria al Domingu de Resurreición. Solíen axuntase nuna casa particular, onde faía'l baille pa festexar la resurrección de Cristu y el fin del tiempu d'austeridá marcáu pola cuaresma y la Selmana Santa. Les moces yeren acompañaes poles sos madres hasta que remataba esti baille pa controlar el comportamientu ente mozos y moces.

Los mesmos mozos traíen un guitarrista, una bandurria y un violín para amenizar la velada. Cuando acababa'l baille, les rapaces percorríen les cases del pueblu pidiendo ropa vieyo, que rellenaríen de paya pa faer una especie de moñecos, denominaos los “judas”. Los mozos que taben interesaos en dalguna moza, tocáben-y una serenata na puerta de la so casa, una vegada acabada poníen-y una caña de pino “Guirnalda” o naranxes de regalu, y quedábense tola nueche xixilando, por si había otru mozu comenenciudu na mesma mochacha. A otres moces dexábase-yos un presente desagradable (un güesu llamáu “zancarrón”) pa faeles enoxar y desorientarlas, yá que nunca sabíen quien-y lo había dexáu.

A la mañana siguiente, los mozos estrozaben y quemaben a estos "judas" por tola plaza, antes de la procesión del Resucitáu que se realiza a l'amanecida, pa recordar el trunfu del bien sobre'l mal cola resurrección.

  • La Matanza

El marranu mercar en xineru y díbase criando tol añu. Dábase-y pa crialo fabones seques, manganos, maíz, y cebada y delles yerbes, según bagazos de la casa. Había una persona que se curiaba de llevalos tol añu al campu a comer y llamáben-y el gocheru y cada vecín llevaba'l suyu cuando llegaba la hora de la matanza. Unos díes antes dir a Guadix a mercar les especies y lo que-y faía falta y cuando llegaba la hora de la matanza, el día antes, pulgábase la cebolla y llavábase y cocíase, dempués ponía a esfrecer cuando taba fría picar nuna máquina que teníen pequeña de mano y poníense a esmucir.

A otru día llevantábense bien ceo pa calecer l'agua pa cuando vinieren los matariles tuviera ferviendo, de siguío xuntábense los vecinos y dellos amigos p'ayudar y cuando taba ferviendo poner a matar el marranu y pulgar y abríen pa saca-y les tripes. Les muyeres taben preparaes con una peñerada pa llavar les tripes, desfacer y sacaben les de les morcielles, les del chorizu, salchichón y les de la butifarra. Si podíen sacar delles pal pringue de los chicharrones, tamién se sacaben el godu y el ciegu, tocar y la vexiga. Dempués díbase a la acequia o al calache a llavar les tripes con muncho fríu, nieve y tamién xelu qu'había na acequia. Dempués cuando llegaben a la casa teníen la comida preparada pa comer. Unes muyeres poner a arreyar les tripes y otra a preparar la masa de les morcielles, dempués enllenaben les morcielles con unos embudos pequeños a mano. A otru día cueyen el marranu que teníen tola nueche colgáu por que se xelara y desfacer.

Teníen lebrillos pa poner la carne, nunos poníen la carne del salchichón, n'otros poníen la de los chorizos y n'otru la de butifarra. Dempués les muyeres unes poner a picar la carne y otres a poner la caldera al fueu con agua pa llavar lo de la butifarra y ponelo a cocer y dempués lo deshuesaban y picar na máquina que teníen de mano, faíen dempués los chicharrones. Tou lo faíen a la lluz del candil y de la lumbre.

Güei día esta tradición matancera sigue faciéndose, sobremanera en familia; convirtióse como nuna especie de fiesta na que tola familia axúntase y participa. Suelse tamién convidar a los vecinos.

  • La Hermandá de les Ánimes

Ésta formar namái les cabeces de familia. Nun hai constancia de cual foi l'orixe d'esta Hermandá, anque sí se sabe que mientres la Guerra Civil desfíxose y volvióse a retomar nos años cuarenta hasta finales de los cincuenta. La so principal función yera recaldar dineru pa caltener y ayudar a la Ilesia y a los vecinos más desfavorecidos. El dineru consiguíenlo vendiendo bailles, faciendo funciones de teatru, competiciones y pidiendo casa per casa. La “Hermandá de les Ánimes” mercó los bancos que s'atopen anguaño na ilesia de Polícar, según munchos de los enseres necesarios pa la lliturxa. Tamién s'encargaben de dar sepultura a los vecinos que nun teníen familia o que nun tener el dineru necesario pa pagar el funeral. Los Hermanos” encargar de cavar el fuexu, de mercar el féretro y costar y ufiertar mises pola so alma.

El día del entierru, llevaben a costazos al difuntu nuna especie de procesión na que cada unu portaba un ciriu. Faíen una primer parada na puerta de la ilesia, onde dexaben al fináu sobre una mesa vistida especialmente pa la ocasión, al estilu d'un altar. El sacerdote echaba los responsos y siguía la procesión hasta la plaza del pueblu, onde paraben nuevamente siguiendo'l mesmu ritual. La última parada facer na zona conocida como “L'Alamea”, onde asitiaben al difuntu nuna especie de peana de cementu y piedra llamada “El Poyo de los Muertos”. El párrocu echaba'l postreru responsu y acababa la procesión colos cirios, que yera conocida como “La Carrera de los Muertos”. Dende esi llugar la comitiva aciaga llegaba al campusantu, onde finalmente se daba sepultura. Anguaño “El Poyo de los Muertos” sumió y esta zona conocer como “La Carrera”. Güei día solo queden na ilesia los grandes cirios que portaben los hermanos y los bancos, como testigos d'esta Hermandá.

  • El Baille de Navidá

Los Hermanos de la Hermandá de les Ánimes percorríen, con música popular, les cases del pueblu y les aldegues aledañas pidiendo pa Les Ánimes Bendites. Cuando los vecinos preguntaben: “¿Quién ye?” Estos taconeaban, contestaben “Les Ánimes Bendites” y recitaben: ”A les Ánimes Bendites, la llimosna con fervor, qu'ella vos lo pagará, na meyor ocasión”. Si daba'l casu de que nun les recibíen, cantábenlos: ”A les Ánimes Bendites, nun se-yos cierra la puerta, que diciéndo-yos que perdonen, vanse elles tan contentes”. Cada unu ufiertaba lo que buenamente podía, pero yera sobremanera la población de les aldegues la qu'apurríen animales como coneyos, pollos, pites, etc. Amás recoyíen alimentos de too tipu, dende productos de la tierra, garbanzos, llenteyes, pataques, melones, marmiellos y productos ellaboraos, tantu de matanza como de fornu, el “amasijo de la Pascua que la formaben los nochebuenos (pan d'aceite típico granadín y pases), macarros, pan, tortas de chicharrones, tortas d'aceite, roscos, etc. Tou lo que recoyeren, llevar a la plaza del pueblu, onde vendíen los alimentos sacante los animales, que los colgar na cuerda que travesaben na plaza d'esquina a esquina, arreyada a los balcones.

Pa poder participar nesti eventu teníen que pagar. Yeren munchos los rapazos que participaben, que asitiábense de primeres de la plaza, tapábense-yos los güeyos con un pañuelu y dábense-yos trés vueltes. Teníen que llegar a onde taben los animales colgaos y con un palu intentar dar al animal. Los Hermanos conducir con vares a cada llau por que nun se saliera del camín. Aquel que consiguía da-y al gallu, quedar pa compartilo nuna comida colos sos amigos o familia. Tamién se soterraba un gallu nel suelu y dexábase-y la cabeza per fora, y pagando, los mozos colos güeyos tapaos, tiráben-y piedres, y el que-y diera al gallu, esi llevar. Cuando acababa'l xuegu, salíen “Los Casadores”, que yeren dos “Hermanos” amarutaos, que casaben a chancia a los vecinos mal aveníos diciéndo-yos: ”La Bendición del Cucurumate, si nun dormís xuntos, que'l demoniu mátevos”. Tamién podíes recurrir a ellos si te interesaba dalguna rapaza. Tou esto faía en cuenta de una llimosna. Pela nueche faíase'l Baille de les Ánimes” nuna casa a la lluz del candil, los Hermanos traíen guitarres y un acordión, y les rapaces entraben de baldre, pero los rapazos teníen que pagar por asistir al baille. El día d'Añu Nuevu celebrábase una misa y al rematar ésta, na plaza de la ilesia estendía una cobertor y dellos Hermanos quitáben-yos a los vecinos priendas, que depositaben nella. Pa recuperales teníen que dar una llimosna. Con tou esto llograben el dineru necesario pa llevar a cabu les sos obres sociales. La Navidá acababa col Día de Reyes, cuando los padres agasayaben a los sos fíos con naranxas o duces.

  • San Pedro

El día 29 de xunu, la xente del pueblu diba al campu pasiando y diben rezando'l rosariu de San Pedro. Esta práutica tubu un gran enraigono popular ente los policareños.

  • Santiago Apóstol

Dir de merienda al campu tol día. Yera un día de convivencia ente vecinos y amigos, que se xuntaben y díbense a pasar el día a El Sabuco, Molín El Llanu o a El Camarate, onde se comía, xugar a les cartes, ríase o cenciellamente falábase y pasábase un día veraniegu a la solombra de les alamees.

  • Virxe d'Agostu

El día 15 d'agostu, solemnidá de l'Asunción de la Virxe María, los mozos del pueblu sacaben a la Virxe en procesión. Faíen un altar na carrera de la Cruz con tiestos y colches, onde poníen la Virxe y el cura daba la bendición a tolos presentes, especialmente a los mozos. Al rematar l'actu relixosu, estos mozos daben un refrescu pa tol pueblu. Anguaño faise la fiesta de la Virxe de Fátima, entamada por dellos vecinos del pueblu.

  • Virxe de Fátima

A finales de setiembre, y coincidiendo cola llegada de la Virxe de Fátima al pueblu y col fin de la tría, faíase esta fiesta. Entamaben la fiesta los quintos (mozos que diben empezar el serviciu militar al cursu siguiente) que diben pidir poles cases porque esta fiesta yera pagada pol pueblu. El día antes diben a Guadix y mercaben aguardiente, galletes y garbanzos turraos. A otru día faía un altar pela rodiada del pueblu y faíase la procesión hasta onde taba l'altar, una vegada ellí rezábase por éstos mozos por que la Virxe protexer mientres tola mili. Dempués faíase la misa, cuando se terminaba la misa diben toos al salón del conceyu (Antigua casa del Señorico del pueblu) y tomábense una copa d'aguardiente, les galletes y los garbanzos turraos. Esta fiesta treslladar al día 15 d'agostu.

  • La Nueche de los Santos

Dir a misa pela tarde y yá entrada la nueche, xuntábase tola familia nuna casa y faíase una cena de lo meyor que se tenía; arroz, pollu, tenral o pexe. Al rematar comíase la típica carne de marmiellu y les castañes rustíes na lumbre, acompañaes d'una copa d'anís y pasábase tola nueche frente a la chimenea, compartiendo'l víspora del día de los Difuntos cola familia.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiestes Patronales de San Antonio de Padua (13 de xunu)

Entamar ocho mayordomos, que son los que-yos toquen les fiestes del añu. Les veces de les fiestes van percorriendo tol pueblu, de manera que cada añu tóca-yos a ocho cases. El sábadu pela mañana hai una misa y dempués una procesión. Al rematar la procesión, el conceyu ufierta un refrescu pa tol pueblu. Pela nueche realízase la procesión nocherniega, na cual ye tradición que cada vecín tire cohetes al pasar San Antonio pela puerta de la so casa. Dempués hai baille na plaza del pueblu. El domingu empecipiar cola procesión y posterior misa (d'antiguo ésta misa del domingu facer na plaza del pueblu, onde se montaba un altar pa la ocasión). Al terminar la misa, los mayordomos conviden a tol pueblu al refrescu nes escueles.

D'antiguo rezábase una novena a San Antonio toles tardes. Dempués de cada misa ye costume cantar a San Antonio la Copla de los Pajaricos, antiguu cantar que rellata la vida y milagros del Santu de Padua.

  • Fiestes de la Virxe de Fátima (15 d'agostu)

Esta fiesta surde pola fusión de la Fiesta de la Virxe d'Agostu y les Fiestes de la Virxe de Fátima. Ye entamada por dellos vecinos voluntarios del pueblu, que s'encarguen de pidir dineru a los vecinos por aciu rifes y sorteos, una y bones esta fiesta ye pagada por tolos policareños.

  • Chiscos - Víspora de San Antón Abá (17 de xineru), Víspora de la Candelaria (2 de febreru), Víspora de San Blas (3 de febreru).

Nos víspores d'estos díes faen los tradicionales chiscos granadinos. Consiste en dir al campu a recoyer lleña y les típiques "bolisnas"; para, a la tardiquina, faer lumbres o chiscos en distintos llugares del pueblu. Ye costume que los vecinos de xunten nel chisco pa comer y rustir productos de la tierra, sobremanera de la matanza, beber vinu del pueblu y comer rosetas.

  • Cospus Christi

Na fiesta grande del Señor, Polícar tien la tradición de faer altares nes cais per onde pasa la procesión. Los altares son montaos polos vecinos esa mesma mañana con flores ya imáxenes relixoses, y afatando les cais con colchas y tiestos. A les 12 del mediudía empieza la Eucaristía. Al rematar, sale la procesión cola Custodia, que ye llevada pol sacerdote baxu paliu. Va Dir visitando cada altar, nel cual espónse la Custodia, rezar y dase la bendición col Santísimu.

  • San Marcos

El día 25 d'abril Polícar celebra la festividá de san Marcos Evanxelista. Pela mañana empiécense a tirar cohetes anunciando que'l día ye de fiesta. A les 12 del mediudía sale la procesión cola imaxe de San Marcos con direición a les eres, onde'l cura bendiz los campos y los animales asistentes. Dempués celébrase una solemne Eucaristía, na que se bendicen los tradicionales roscos y el quesu. Al rematar la misa, los mayordomos d'esi añu partir na puerta de la ilesia, xunto con un vasu de vinu del pueblu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Polícar (Granada)». Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]