Pascua

De Wikipedia
(Redirixío dende Domingu de Resurreición)

Plantía:Ficha de fiesta

La Pascua[1][2] ―tamién llamada Pascua Florida,[1] Domingu de Pascua,[3][4] Domingu de Resurreición[3] o Domingu de Gloria― ye la fiesta central del cristianismu,[5][6] na que se conmemora, acordies colos evanxelios canónicos, la resurrección de Xesucristu al tercer día dempués de ser crucificáu.

La Pascua marca'l final de la Selmana Santa, na que se conmemora la muerte y resurrección de Xesús. A la Selmana Santa síguelu un periodu de cincuenta díes llamáu Tiempu pascual, que termina col Domingu de Pentecostés.[7]

El Domingu de Pascua ye una celebración que nun s'afita en rellación al calendariu civil.[2] El Primer Concilio de Nicea (añu 325) estableció la fecha de la Pascua como'l primer domingu dempués de la lluna llena tres l'equinocciu de primavera nel hemisferiu norte.[8] La fecha por tanto, varia ente'l 22 de marzu y el 25 d'abril.[9][10] El cristianismu oriental basa los sos cálculos nel calendariu xulianu, polo que la so fecha asitiar ente'l 4 d'abril y 8 de mayu.

Mientres esti día celebrar en distintos llugares del mundu procesiones relixoses, según celebraciones llitúrxiques.[11] Les costumes del Domingu de Resurreición varien en tol mundu cristianu, pero la decoración de los güevos de Pascua ye daqué común en munchos países del mundu occidental.[12]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El términu español «pascua» provién del llatín pascae, que de la mesma provién del griegu πάσχα (pasja), una adautación del hebréu פֶּסַח (pésaj), que significa ‘pasar’.

Orixe[editar | editar la fonte]

El verdaderu orixe de la Pascua remontar al añu 1513 antes de Cristu, cuando, según la tradición xudía, el pueblu xudíu entamó'l so éxodu dende Exiptu, escontra la Tierra Prometida. Celebrábase cada añu, como recordatoriu de la lliberación del pueblu hebréu de la so esclavitú n'Exiptu.

Na viéspora del primer día, comíense yerbes amargoses moyaes en vinagre, pa recordar la murnia de la servidume. Y narrábense en tonu cadenciosu cantaraes que faíen alusión a les diez plagues d'Exiptu.

El corderu de Pascua yera escoyíu per cada familia. Col tiempu, la ceremonia de inmolación foi llevada a cabu pola clase sacerdotal. L'animal tenía de ser machu, corderu o cabritu, sanu y de un añu d'edá. Inmolar al rematar el día; y pela nueche comer con verdures amargoses. Nun taba dexáu romper los sos güesos, nin dexar restos de carne. Por esta razón, si la familia nun yera abondo grande pa comer un animal ellos solos, los israelites axuntar en grupos, pa cumplir coles prescripciones d'orde sagráu. Mientres los siete díes posteriores al 14 de Nisán (mes del calendariu israelita correspondiente a marzu - abril del calendariu español), el pueblu hebréu namái comía pan ensin lleldu (non lleldáu), al que llamaben «ázimo» («ensin formientu»), o «pan d'aflicción». Los primeros cristianos ―que yeren xudíos― celebraben la Pascua de Resurrección al par cronolóxica que la Pascua xudía, hasta que'l Primer Concilio de Nicea (nel 325 d. C.) dixebró la celebración de la Pascua xudía de la cristiana, quitando a esta los elementos hebreos. Sicasí dexaron el calter móvil de la fiesta recordando que Cristu resucitó na Pascua hebrea. Güei día la Ilesia católica caltién el calter móvil de la fecha de Pascua.

Esta fiesta determina'l calendariu móvil d'otres fiestes: asina l'Ascensión (l'ascensu de Xesús al cielu) celébrase 40 díes dempués de Pascua, y Pentecostés 10 díes dempués de l'Ascensión. La selmana anterior a la Pascua de Resurrección ye la Selmana Santa, qu'empieza col Domingu de Ramos (que conmemora la entrada triunfal de Xesús en Xerusalén). La Octava de Pascua (popularmente conocida como «selmana de Pascua») ye la selmana qu'asocede a esti Domingu de Pascua (o Domingu de Resurreición). El tiempu pascual o tiempu de Pascua designa, na lliturxa católica, les selmanes que van dende'l Domingu de Resurreición hasta'l de Pentecostés.

La espresión «pascua» , de: 'pashé', el pasu del señor per Exiptu, remite güei principalmente a la fiesta de la Resurrección, que tamién ye llamada dacuando «pascua florida», pero tamién s'usa pa referise a otros trés celebraciones cristianes: la Navidá (25 d'avientu), la Epifanía o Adoración de los Magos (6 de xineru) y Pentecostés, la venida del Espíritu Santu (cincuenta díes dempués de la Resurrección). N'España, Chile, Cuba y Filipines, el términu Pascua aplícase coloquialmente a la Navidá, ente que a la Pascua llámase-y «Pascua de Resurrección».[ensin referencies]

Significáu teolóxicu[editar | editar la fonte]

Iconu ortodoxu de la Resurrección de Xesús.

El Nuevu Testamentu enseña que la resurrección de Xesús, que celebra la Pascua, ye fundamentu de la fe cristiana.[13][14] La resurrección estableció a Xesús como'l Fíu de Dios y cítase como prueba de que Dios va xulgar al mundu con xusticia. Dios dio a los cristianos «una nueva nacencia a una esperanza viva pola resurrección de Xesucristu d'ente los muertos». Los cristianos, pola fe nel poder de Dios han de discernir espiritualmente con Xesús resucitáu, por que pueda caminase nuna nueva forma de vida.

La Selmana Santa, y la Pascua en particular, ta amestada al traviés de la última cena y la crucifixón de Xesús a la Pésaj (Pascua Xudía) y al Éxodu del pueblu hebréu narráu nel Antiguu Testamentu. Acordies coles escritures, Xesús, mientres preparaba a los sos discípulos y a él mesmu pa la so muerte mientres la última cena, dio a la cena de Pascua un nuevu significáu. Él identificó'l pan y la copa de vinu como'l so cuerpu antes de ser sacrificáu y el so sangre esparnao. L'apóstol Pablo, sobre la celebración de la Pascua diz:

Desapósiense del vieyu lleldu, pa ser una nueva masa, una y bones ustedes mesmos son como'l pan ensin lleldu. Porque Cristu, la nuesa Pascua, foi inmoláu. Celebremos, entós, la nuesa Pascua, non col vieyu lleldu de la malicia y la perversidad, sinón colos panes ensin lleldu de la pureza y la verdá».
Apóstol Pablo de Tarsu[15]

Práutica relixosa[editar | editar la fonte]

Ilesia católica y otres ilesies cristianes[editar | editar la fonte]

La celebración de la Pascua de Resurrección presentar de distintes formes ente los cristianos occidentales. La práutica llitúrxica tradicional, tal como se practica ente los católicos y dalgunos luteranos y anglicanu, empecipiar na nueche del Sábadu Santu cola Vixilia Pascual. Con éses la lliturxa más importante del añu empecipiar cola bendición del fueu pascual na escuridá total, el llume del ciriu pascual (símbolu de Cristu resucitáu) y el cantar del Exultet (o pregón pascual), atribuyíu a san Ambrosio de Milán.

Dempués lléense numberoses llectures del Antiguu Testamentu: pasaxes como les histories de la creación, el sacrificiu de Isaac, el crucie del Mar Coloráu y l'anunciada venida del Mesíes. Esta parte del serviciu relixosu remata col cantar del Gloria y del Aleluya y cola proclamación de la Resurrección según l'Evanxeliu.

Nesi momentu, y dependiendo del costume llocal, pueden tocase les campanes de los templos y encender les lluces. De siguío, l'atención mover dende l'altar a la pila bautismal. Mientres esti tiempu llitúrxicu'l sacerdote o celebrante de la Eucaristía va vistíu de color blancu, pa celebrar la pureza y l'alzamientu de Cristu. D'antiguo, la Pascua considerábase'l momentu ideal por que los conversos recibieren el bautismu, y esta práutica sigue dientro de la Ilesia católica y la Ilesia anglicana. Si hai bautizos nesti momentu o non, ye tradicional que la congregación sía convidada a anovar los votos de la so fe bautismal. Esti actu ye de cutiu selláu pola asperxadura de la congregación cola agua bendito. El Sacramentu católicu de la Confirmación tamién puede ser celebráu mientres la Vixilia.

Polo xeneral, les mises celébrense como de costume, pero de manera más solemne y festiva, con abondosos preseos musicales y arreglos corales, inciensu, y un reiterativo Aleluya que se va ver nel Salmu que se canta esi día, na mesma aclamación al Evanxeliu. La Vixilia Pascual conclúi cola celebración de la Eucaristía (conocida en delles tradiciones como la Sagrada Comunión).

Con delles diferencies, ciertes ilesies prefieren caltener esta Vixilia dende bien ceo na mañana del Domingu en vegada del Sábadu pela nueche; les ilesies protestantes n'especial, pa reflexar el rellatu del Evanxeliu de les muyeres qu'alleguen a la tumba a l'amanecida del primer día de la selmana.

Procesión del Alcuentru na Plaza Mayor de Soria el Domingu de Pascua.

En países hispanos, y en particular n'España, celébrense procesiones poniendo fin a la celebración de la Selmana Santa. Munches d'elles tienen como momentu más destacáu l'Alcuentru ente les imáxenes de la Virxe y Cristu Resucitáu.

En Filipines, de relixón predominantemente católica, la mañana de Pascua (conocida nel idioma nacional como «Pasko ng Pagkabuhay Muling» o la Pascua de la Resurrección) ta marcada con una celebración de gozu, a l'amanecida, na que grandes estatues de Xesús y María son llevaes en procesión p'atopase, imaxinando la primer xunta de Xesús y la so madre, María, dempués de la Resurrección de Xesús. Esto ye siguíu por una allegre Misa de Pascua.

Procesión mientres el Domingu de Pascua en Polonia.

Na cultura polaca, celébrase la Rezurekcja (procesión de Resurrección) nuna allegre Misa de Pascua pela mañana, a l'amanecida, cuando les campanes suenen y tírense petardos pa conmemorar la Resurrección de Cristu sobre la muerte. Primero que empiece la misa a l'amanecida, una procesión festiva que lleva'l Santísimu Sacramentu so un paliu, arrodia la ilesia. Dientro del templu, les campanes repican y son tañidas puxantemente por molacinos, y l'aire enllenar d'inciensu. Otra tradición polaca de Pascua ye la denomada Święconka, la bendición de les cestes de Pascua pol sacerdote de la parroquia'l Sábadu Santu. Esti costume celébrase non solo en Polonia, sinón tamién nos Estaos Xuníos polos ciudadanos d'ascendencia polaca.

Tradiciones del Domingu de Pascua[editar | editar la fonte]

El güevu de pascua[editar | editar la fonte]

Güevos decoraos.

L'intercambiu d'huevo de Pascua primero d'azucre, y dende va cinco sieglos, de chocolate y ta bien estendíu n'Alemaña, Portugal, Eslovaquia, Italia, Francia, España, República Checa, Austria, Suiza; Chile, Arxentina, Brasil, Estaos Xuníos, Bolivia y en ciertes zones de Méxicu, Paraguái y Uruguái.

El fechu d'acomuñar el güevu a la fertilidá y por coincidir la Pascua cola primavera nel hemisferiu norte, estación fértil por excelencia, fai que s'estableza por toa Europa como símbolu de la Pascua. De cuenta que llueu los pasteleros de dómina empezaron a ellaboralos utilizando distintos ingredientes. Primero foi l'azucre, depués el chocolate.

Nos países de tradición ortodoxa intercámbiense güevos de color carmesí pa recordar el sangre de Cristu.[16] Los armenios balerar y decorar con imáxenes de Cristu y de la Virxe. Y en Polonia y Ucrania, per Pascua, faen obres d'arte con cera fundida sobre'l so pulgu.[17]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Real Academia Española. «Pascua». Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  2. 2,0 2,1 Padre Jordi Rivero. «La Pascua». Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  3. 3,0 3,1 Catholic.net. «Domingu de Resurreición». Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  4. Benedicto XVI (12 d'abril de 2009). «Homilía de La so Santidá Benedicto XVI». Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  5. Aveni, Anthony (2004). "The Easter/Passover Season: Connecting Time's Broken Circle", The Book of the Year: A Brief History of Our Seasonal Holidays.. Oxford University Press, páx. 64–78. ISBN 0195171543.
  6. fiesta-mas-importante-pa-los cristianos-porque-da-nuevu-sentíu-a-la vida%E2%80%9D/ “La Pascua ye la fiesta más importante pa los cristianos porque da nuevu sentíu a la vida”. L'Actualidá. 4 de marzu de 2010. http://www.la-actualidad.com/articulo/03042010/%E2%80%9Cla-pascua-ye-la fiesta-mas-importante-pa-los cristianos-porque-da-nuevu-sentíu-a-la vida%E2%80%9D/. Consultáu'l 3 d'abril de 2012. 
  7. Teresa Fernández. «Tiempu Pascual». Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  8. Bachiller, Rafael (23 d'abril de 2011). Asina camuda la fecha de la Selmana Santa. El Mundo. https://www.elmundo.es/elmundo/2011/04/18/ciencia/1303136126.html. Consultáu'l 3 d'abril de 2012. 
  9. Cofradería Penitencial de Selmana Santa - LA VERÓNICA. «¿Cuándo cai la próxima Selmana Santa?». Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  10. Fíos de la Divina Voluntá. «¿Cómo se calcula la Fecha de la Pascua de Resurección?». Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  11. Teresa Fernández. «Domingu de Resurreición y tradiciones de Pacua». Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  12. Los güevos de Pascua, una duce tradición que cada añu gana más adeptos. ABC. 2 d'abril de 2012. https://www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=1137216. Consultáu'l 3 d'abril de 2012. 
  13. «1 Corintios 15, 14» (Y si Cristu nun resucitó, ye baldida nuesa predicación y baldida tamién la fe d'ustedes.). Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  14. Ilesia Católica. «Catecismu de la Ilesia Católica: L'oficiu de la fe cristiana». Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 3 d'abril de 2012. «La Resurrección de Xesús ye la verdá culminante de la nuesa fe en Cristu, creyida y vivida pola primer comunidá cristiana como verdá central, tresmitida como fundamental pola Tradición»
  15. Ilesia Católica. «1 Corintios, 5». Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  16. «La Pascua Ortodoxa». Consultáu'l 4 d'abril de 2012.
  17. Travelnauta (3 d'abril de 2009). «Huevo de Pascua, costumes y tradiciones». Consultáu'l 4 d'abril de 2012.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]