Peñerada

De Wikipedia
Antigua peñerada

La penera ye un instrumentu que s'emplega pa llimpiar el granu (principalmente del trigu) de la paya, el polvu y otros sólidos ensin deseyar con que s'entemeciera. A esta operación se la llapada ahechar.

La peñerada senciella, que tamién se denomina harnero, zaranda, penero y juera, componer d'un aru ancho y delgao de madera y de un fondu diversamente escarcavonáu y de distintos materiales, según la operación y l'especie de granu a que se destina.

El fondu de la peñerada ye polo común de cueru crudu, taladráu de furacos proporcionaos en visu a la operación. Si namái quier llimpiase el trigu del polvu, los furacos son llargos y angostos; si pretende dixebrase el granu menudu del gruesu, los furacos son apurríos pa dexar pasar los primeres y detener los segundos. Les peñeraes col fondu d'espartus pocu distantes ente sigo, llamaes más comúnmente jueras, namái s'empleguen pa dixebrar el polvu y les granes menudes del trigu.

Había n'España ahechadores d'oficiu, que teníen los sos harneros o peñeraes afuracaos de munches maneres según les granes que teníen que ahechar y l'oxetu de la operación. Coyíen cola peñerada una cantidá de granu y, sofitándo-yla na cintura, movíense a un llau y otru, y concluyíen dando a la peñerada un movimientu circular ya inclináu escontra alantre y estremándola de sópitu. Esti movimientu fai que xunto en cantu delanteru de la peñerada axunten les morgazos más llixeros que'l trigu y, al estremala sópito llevantando y baxando un pocu la peñerada, les materies más llixeres caien nel suelu y el granu bonu dir na peñerada. Esta operación, malo d'esplicar con bastante claridá, namái s'apoderaba cola práutica. Los menos diestros contentar con axuntar les ahechaduras nel centru de la peñerada pol movimientu circular y quitar cola mano'l remolín de paya y granes que se forma y que suelen llamar repelón.

Les peñeraes de cilindru[editar | editar la fonte]

Les peñeraes de cilindru ta compuestes de fueyes de llata, afuracaes como rallos, y d'alambres de fierro puestos circularmente unos xunto a otros y a una distancia bien próxima por que non pase'l granu sinón namái la basura que ta entemecida con él.

Si'l cilindru ye una peñerada, nun hai necesidá de divisiones pos, col movimientu, el granu estregar con fuercia cada vez qu'alternativamente toca en planchar afuracada en forma d'arrallo: el polvu y los malos granos escapar poles rejillas d'alambre, y el granu bonu sale llimpiu y brillosu. Esta peñerada ye escelente, sobremanera pa llimpiar los granos con carbón o carbonizu y los que tán picaos. Les meyores peñeraes d'esti xéneru son les que tienen mayor diámetru y asina se-yos puede dar hasta tres pies.

Les peñeraes de vientu[editar | editar la fonte]

Usu de la peñerada nel Antiguu Exiptu

El granu échase como nes otres peñeraes nuna tolva y sale por una abertura que s'engranda o s'achica abriendo más o menos una puerta corredera al xirar un pequeñu cilindru asitiáu enriba, alredor del cual hai una cuerda pequeña que correspuende a la puertecilla.

Al salir de la tolva, el trigu distribuyir por una peñerada que tien unes mallas d'alambre mariellu bien anches por que'l trigu bonu pueda pasar por elles. Los granos albortaos y la mayor parte de los de carbón van col trigu bonu, y l'aire (del que vamos falar depués) les saca.

Esta peñerada poner nun caxón llixeru de madera colos dos llaos y el fondu fechos d'unes tables delgaes. Dispónse de manera que la peñerada tea un pocu inclinada per delantre. Como esta circunstancia fai que'l trigu cuerra con más o menos llixereza, puede iguar convenientemente l'enclín de la peñerada per mediu d'una clavía cilíndrica que da vueltes, que tien nun estremu una ruedecilla dentada suxeta por una llingüeta. Cuando esta clavía da vueltes, encúrtiase o s'allargar una cuerda que llevanta o baxa l'estremu anterior de la peñerada.

Usu de la peñerada[editar | editar la fonte]

A pesar d'esta rimada, nun correría'l trigu si nun se diera a la peñerada un movimientu d'una parte a otra, que'l so efeutu producir el siguiente mecanismu. Nel estremu de la exa, opuestu al estremu onde ta la cigüeña, hai una rueda que tien mozquetes sobre'l frente vertical del llau del caxón. Una vara o una palanca llarga, un pocu encorvada, correspuende a estes mozquetes pola punta. Esta palanca ta suxeta al caxón pela parte cimera del ángulu bien obtusu o pocu sensible que formen los sos dos brazos. Na estremidá de la palanca, opuesta a la rueda con mozquetes, ta arreyada una cuerda que, travesando pol caxón, va dar a la peñerada. Del otru llau del caxón hai otra vara que fai resorte y correspuende a la peñerada por otra cuerda que tamién traviesa'l caxón. Como ye lóxicu, cuando se mueve la exa, les mozquetes de la ruedecilla dan un movimientu d'oscilación a la punta de la palanca cola que correspuende, y esti movimientu comunicar a la otra punta y, per mediu de la cuerda, a la peñerada, lo cual causa'l movimientu que se desea.

Uso de la peñerada nun pueblu de Nixeria

Esti movimientu fai pasar el granu adulces a la peñerada, que se topa un pocu inclinada, y lo que nun puede pasar por ente les sos mallas o furacos cai pola estremidá en forma d'un cañu d'agua sobre un planu inclináu que lu echa fora, enfrente de la parte anterior de la peñerada. El que pasó pola peñerada cimera cai en forma d'agua sobre un planu inclináu unos cuarenta y cinco graos, nel cual atopa un alambráu o rejilla d'alambre asemeyáu al anterior, pero con mallas o furacos un pocu más estrechos por que'l granu menudu caya debaxo del caxón mienrras que'l gruesu dir escontra la parte posterior de la peñerada.

Sobre unu de los llaos del caxón alvierte una cigüeña que fai mover una rueda dentada, que engarganta nuna llinterna clavada sobre la exa, que fai mover la ruedecilla con mozquetes de que se faló.

Esta exa grande (que, per mediu de la llinterna, muévese coa muncha llixereza), tien ocho ales feches de tablillas delgaes, que, dando una fuercia centrífuga al aire que baten, producen un vientu considerable que refundia bien lloñe tol polvu, la paya y los cuerpos llixeros que se topen nel granu, sía que pasaren pola peñerada o que los tarrones y morgazos cayan pela parte delantera de la peñerada.

Pa formase una idea exacta d'esti preséu ye necesariu figurase un home voltiando la cigüeña, que fai dar vueltes a una rueda dentada. Esta rueda, engargantada na llinterna asitiada enriba, da un movimientu de rotación bien vivu a la exa grande que fai dar vueltes a les ales allugaes dientro del caxón y a la ruedecilla muescada que se topa na otra parte del mesmu caxón. Esta ruedecilla imprime un movimientu trémbole a la palanca que fai mover la peñerada cimera tantu cuanto se mueve la cigüeña.

Otru home echa trigu na tolva. Esti trigu cai adulces na peñerada cimera que, al tener un pocu de rimada per delantre y topase nuna especie de temblón continuu, acurre'l trigu, pasándolo adulces en forma d'agua. Nesta cayida sorprender un vientu bien fuerte causáu poles ales clavaes na exa grande, y el granu cai sobre un planu inferior onde se topa otra peñerada (la peñerada inferior) que dixebra'l granu gruesu del menudu.

Como les pieces que componen esta peñerada nun esixen una proporción exacta, la escala basta pa indicar con curtia diferencia cuál ten de ser el so tamañu, pero ye necesariu alvertir que la exa grande ten de ser de fierro al igual que los cilindros o fusos de la llinterna de cobre, ensin lo cual estes pieces duraríen bien pocu. Tamién convien que la peñerada inferior sía más grande con cuenta de que que pueda tener más divisiones con furacos de distintos tamaños pa dixebrar los distintos granos y les distintes granes.

Esta peñerada de vientu ye escelente pa quitar al granu bonu'l polvu, la paya, les granes menudes, los granos de carbonizu; nuna pallabra, tou lo que ye más llixeru o más gruesu que'l trigu bonu. Tamién dixebra tolos tarrones formaos poles polilles, los escrementos de los mures o de los gatos, etc.

Por que produza'l meyor efeutu posible ye necesariu que'l tenada tenga ventanes o lumbreras nos dos llaos opuestos. D'esa manera, asitiando l'estremu de la peñerada enfrente de la ventana opuesta al vientu, el qu'entra na tenada xunir al que faen les ales de la peñerada y refundia a muncha distancia toes los morgazos.

La so utilidá nun ta llindada a esti solu puntu. Ye tamién apreciable pa dixebrar el granu bonu de toes los sos morgazos a midida que acábase de sacar de la espiga, ensin necesidá de traelo y llevalo repitíes vegaes de la yera a la tenada y de la tenada a la era.

Referencies[editar | editar la fonte]