Patagonia

Coordenaes: 41°48′37″S 68°54′23″W / 41.81015°S 68.90627°O / -41.81015; -68.90627
De Wikipedia
Patagonia
Alministración
PaísBandera d'Arxentina Arxentina
Tipu d'entidá rexón xeográfica
Xeografía
Coordenaes 41°48′37″S 68°54′23″W / 41.81015°S 68.90627°O / -41.81015; -68.90627
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata
Rexón xeográfica de la Patagonia.

La Patagonia ye una rexón histórica, xeográfica y cultural allugada n'América, más precisamente en Suramérica. Entiende territorios del estremu sur d'Arxentina y Chile. Políticamente, la rexón estremar en dos: la Patagonia Occidental, al oeste, y la Patagonia Oriental, al este.

Cubre una área averada de 1.073.060km². El sector austral del Cordal de los Andes, ye la columna vertebral d'esta rexón y estrema les condiciones biolóxicu y climáticu a unu y otru llau de la mesma. L'Archipiélago Tierra del Fueu ye incluyíu como parte al igual que les Islles Malvines.

Al añu 2017 la población rexonal envalorar nunos 2.7 millones d'habitantes. Les principales fontes económiques son el turismu, el petroleu, la pesca, les enerxíes, el gas y la ganadería, ente otros.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Mapa del cartógrafu oficial del rei d'España, Juan de la Cruz Cano y Olmedilla, 1775.
Mapa de la Patagonia de F. A. Garnier, 1862.

El nome Patagonia foi dau a esta rexón pola espedición de Hernando de Magallanes, al serviciu de la corona d'España, en 1520, depués de que tomara contautu colos tehuelches, a quien denominaron patagones. Por cuenta de que averábase l'iviernu austral, Magallanes decidió pasalo en Puerto San Julián, una badea allugada a 49° de latitud sur, a la que bautizaron con esi nome por llegar ellí'l 31 de marzu, día de San Julián. Al arralecer les provisiones foi necesariu faer un primer racionamientu de cebera, lo que dio llugar a un amotinamientu en trés de los cinco naves. Los capitanes Luis de Mendoza y Gaspar de Quesada fueron executaos, ente que Juan de Cartaxena foi abandonáu na mariña afarada de la mesma badea xunto al sacerdote que dirixiera l'amotinamientu. nesi momentu'l rellatu fechu por Antonio Pigafetta menta per primer vegada'l nome del llugar como "terra patagonia"[1]

Según dellos investigadores, empezando por López de Gomara,[2] Magallanes repararía los grandes pies de los indíxenes y llamar nel so idioma natal, el portugués, patagão, esto ye: pata grande, magar esta pallabra nun esiste en portugués.[3] Otros autores, ensin faer referencia a esi idioma, mantienten que "patagones" deriva de "patonos" o xente de pies grandes. Hai que notar, sicasí, que'l cronista Pigafetta escribió nel so rellatu del viaxe de Magallanes: El nuesu capitán llamó a esti pueblu Patagones..., ensin mentar el por qué de tal denominación.[4] N'otres páxines del testu, según nel mapa que lu acompaña, utliza tamién el topónimu Patagonia.

Dambos términos, patagón y Patagonia, espublizáronse llargamente y fueron utilizaos na cartografía y los nomes rexonales. Dada la incertidume sobre l'orixe ciertu de los mesmos, avanzáronse otres hipótesis con etimoloxíes indíxenes o europees, que nun espolletaron[5]

A partir de la hipótesis de Lida de Malkiel,[6] acéptase que la llectura de Primaleón, novela de caballeríes publicada en Salamanca en 1512, dio orixe al nome d'esti pueblu. N'efeutu, nella describe la heroica captura d'un supuestu xigante bárbaru denomináu "Patagón" o "el patagón". Esta llectura llevaría a Magallanes a utilizar el nome pa los tehuelches, pola so condición de xabaces y el so gran tamañu en rellación a los europeos. De patagones derivó'l nome de la rexón de manera similar a como, tiempu dempués, ser California (que tamién debe'l so bautismu a otru romance, Les sergas de Esplandián).[7]

L'investigador arxentín Miguel Doura reparó que posiblemente'l términu "patagón" na novela Primaleón derive de l'antigua Paflagonia.[8](artículu)

Conceutu del términu Patagonia[editar | editar la fonte]

Imaxe satelital de la islla de Tierra del Fueu mientres la seronda. Dicha islla de normal forma parte del conceutu más aceptáu de "Patagonia".

L'área del ámbitu que tomó'l conceutu Patagonia foi variando a lo llargo de los sieglos, primeramente nel s. XVI el cosmógrafu Antonio Pigafetta integrante de la espedición de Fernando de Magallanes dio-y el nome de Patagonia a tol territoriu americanu al sur del Ríu de la Plata, depués la denominación europea orixinal foi siendo acutada hasta casi'l final del sieglu XIX los territorios de la parte austral d'América del Sur nos cualos el poder del Imperiu español, y darréu el de los sos países socesores, Arxentina y Chile, víase llindáu o comprometíu pola esistencia de belicoses etnies indíxenes lo suficientemente entamaes pa presentar aportunante resistencia al so sometimientu, cuantimás los mapuches, pero tamién otros pueblos tales como: pampes, ranqueles, huarpes, puelches y tehuelches septentrionales, parte de los cualos sufrieron dende'l sieglu XVIII un procesu d'araucanización o mapuchización.

Esta dificultá, sumada a lo inhóspito del so clima, xeneraba tamién torgues pa la so esploración, polo cual les carauterístiques xeográfiques de bona parte de la rexón permanecieron ignotas, inclusive dalgunes hasta'l sieglu XX. A midida que la conquista militar de los territorios indíxenes foise consolidando (en llinies xenerales de norte a sur), cola so ulterior integración a los esquemes granibles de les nueves repúbliques, les llendes de la rexón patagónica fueron mutando, y n'especial, lo que los sos propios habitantes entendíen como Patagonia, y la disyuntiva de considerase ellos mesmos como patagónicos, o non autoincluirse nella.

El conceutu Patagonia naz básicamente d'una visión europea de la rexón, polo cual, nun yera compartíu poles etnies orixinaries y los sos descendientes, sicasí ta fuertemente enraigonáu na población llocal con ancestros europeos y hasta colos qu'aportaron a los territorios australes en fecha recién.

Llendes[editar | editar la fonte]

Xeneralidaes[editar | editar la fonte]

Na actualidá, el llende norte de la Patagonia Arxentina, en sentíu Este-Oeste, ta consideráu pela llinia que conforma la desaguada del ríu Coloriáu, nel Mar Arxentín, sigue por ésti hasta la confluencia del Rio Grande y el Río Fuécares (llende ente les provincies del Neuquén y Mendoza), siguiendo por ésti hasta la llende cola República de Chile.[9] Pela so parte, el llende Norte de la Patagonia Chilena, nun tien una continuidá col d'Arxentina. La llende, en sentíu Oeste-Esti, empecipiar nel senu de Reloncaví, siguiendo pol estuariu del mesmu, el ríu Petrohué, el llagu de Tolos Santos y el ríu Peulla hasta algamar el cuetu Tronador na llende con Arxentina.[10] Tamién esisten quien indiquen y estienden el so allugamientu al norte hasta los 39° de latitud sur, al altor de Villarrica;[11] sicasí anguaño prefier estremase el territoriu asitiáu más al norte, denominándolo Norpatagonia dende'l senu de Reloncaví hasta la llende norte de la Rexón de Los Lagos.[12] Pel sur, la llende de la Patagonia chilena solía ser afitáu nel estrechu de Magallanes, pero anguaño suel ser estendíu hasta'l cabu de Fornos.[13][14]

Llendes antigües[editar | editar la fonte]

Mapa de Suramérica en 1855.

A partir del so descubrimientu denominóse como Patagonia a tola zona austral del continente americanu al sur de les árees colonizaes polos europeos a entrambos llaos del cordal de los Andes. Tanto la falta de conocencia del territoriu, como la inevitable imprecisión de la cartografía, llevó a les marcaciones territoriales de les provincies virreinales a daqué tan difícil como difusu.

Ente los diversos autores que definieron llendes pa la Patagonia puede citase a Federico Lacroix nel so llibru de 1841, Historia de la Patagonia, Tierra de Fueu y Islles Malvines:[13]

La Patagonia estender del norte al sur sobre un llargor de cerca de cuatrocientes sesenta y cinco llegües, ente los 35-38 graos, y 53-54 de llatitú S. El so llau occidental principiando nos 38 graos, y l'oriental nos 42 de llatitú, los sos trés puntos estremos, el cabu Corrientes al este, el cabu Froward al mediudía, y el puexu que s'adelantra nel grande océanu austral, en frente de la islla de Chiloé al oeste, formen un vastu triángulu, que los sos llaos desiguales presenten na so llinia dos curbaturas conexes al norte y al oeste, y cóncaves al este. Les llendes d'esti país son al norte, el Chile, del que ta dixebráu por Andar; dempués el golfu de Guaiteca hasta más allá del volcán de Chillán, y el Río Negro, que'l so curso d'oeste al este xube del sur al norte; al este l'océanu Atlánticu; al mediudía l'estrechu de Magallanes, y al oeste, el grande océanu austral.

Sicasí, y a diferencia de lo qu'asocede na República Arxentina, onde la Patagonia foi constituyida como rexón, en Chile la Patagonia foi solo una denominación dada tradicionalmente al espaciu entendíu ente'l Senu de Reloncaví pel norte hasta l'Estrechu de Magallanes pel sur, salvu Chiloé, incluyendo la Tierra del Fueu y el Cabu de Fornos.

Al oriente de los Andes[editar | editar la fonte]

Ye asina que, al oriente del cordal andín, dende 1522 y hasta'l sieglu XVIII nos mapes solía ser llamada como Patagonia tola estensión darréu al sur de les mariñes del Ríu de la Plata.

Darréu'l llende norte asitiar de manera variable, foi pa dalgunos la llinia de fortines que marcaben la frontera del dominiu indíxena, siendo para otros el ríu Coloráu, y n'otros casos el ríu Negru, tantu pol so afluente nortizu (el ríu Neuquén) como pol so afluente sureñu (el ríu Limay).[15]

Na so obra Description Géographique et Statistique de la Confédération Argentine (1860-1864), el francés Martin de Moussy foi'l primeru n'estremar el territoriu arxentín en rexones físiques, afitando'l llende sur de la rexón pampásica nos ríos Negru y Limay, al sur de los cualos establecía una rexón de pandos gradiaos que denominó Patagonia.[16]

L'antigua Patagonia oriental, que tenía una delimitación primigeniamente política, güei quedó obsoleta pa estos fines, por tantu tal denominación tien d'acutar pal tratamientu de la rexón patagónica oriental, que tanto biolóxica como xeográficamente, cubre territorios pertenecientes a dambos países.

Al occidente de los Andes[editar | editar la fonte]

Al occidente del cordal de los Andes tomaba nun principiu, tolos territorios al sur del ríu Biobío,[17] el cual tres la batalla de Curalaba en 1598 y el desenvolvimientu de la Guerra d'Arauco ente les tropes españoles y los mapuches, detuvo la conquista d'esa parte del sur de Chile y caltúvose como la llende de facto ente dambes comunidaes, siendo oficializáu como tal por aciu un Parllamentu de Quilín (1641), tratáu de paz de 1641.[18] Por estes razones, el términu de La Frontera foi acuñáu pa referise a la zona en redol al ríu.

Al aparrar la intensidá de la guerra mientres los sieglos XVIII y XIX, la llende patagónico pasó a ser el ríu Valdivia o Cai Calle.[19][11] Pequeñes colonies de población criolla allugar en Valdivia, La Unión, y Osorno. Chile, por aciu la "Llei d'inmigración selectiva" de 1845, colonizó con inmigrantes xermanos la rexón entendida ente Valdivia y Puerto Montt, que llograron camudar por completu'l panorama de la zona sur. Finalmente, ente 1861 y 1883, una ocupación militar anexonó el territoriu mapuche na llamada Pacificación de la Araucanía, poblándose intensamente mientres el restu del sieglu XIX y el XX.

Llendes actuales que s'alderiquen[editar | editar la fonte]

N'Arxentina[editar | editar la fonte]

El glaciar Perito Moreno, Arxentina, ye unu de los glaciares más famosos del mundu y de los más visitaos pol turismu internacional na Patagonia.[20] Declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 1981.
El Faru les Éclaireurs, en Ushuaia, Arxentina.
El Hotel Llao Llao en San Carlos de Bariloche. La ciudá ye'l mayor destín turísticu de tola Patagonia.
El Monte Fitz Roy o Chaltén, na frontera ente Arxentina y Chile.
El Llagu Puelo, en Chubut.
Ficheru:Llagu Ermu 182.jpg
Llagu del Desiertu próximu al Cuetu Chaltén, na provincia de Santa Cruz, Arxentina.
Glaciar Upsala, Arxentina, vistu dende la Estación Espacial Internacional.
Vista del volcán Lanín dende'l llagu Huechulafquen.

La Patagonia arxentina anguaño entiende dende la cordal de los Andes hasta'l mar Arxentín del océanu Atlánticu, y dende los ríos Fuécares y Coloriáu pel norte, escontra'l sur, hasta les agües allugaes al sur del cabu de Fornos nel Pasaxe de Drake, llende ente los océanos Atlánticu y Pacíficu. Delimitada d'esta manera, los espacios terrestres de la Patagonia arxentina suman 800 891 km², ya inclúin al partíu bonaerense de Patagones, les provincies de Neuquén, Río Negro, Chubut, Santa Cruz, y al sector suramericanu de la Provincia de Tierra del Fueu, Antártida ya Islles del Atlánticu Sur.

Per otra parte, si súmase'l departamentu mendocino de Malargüe, y los departamentos pampeanos de Curacó, Chical Co, Utracán, Hucal, Caleu Caleu, Puelén, Limay Mahuida, Lihuel Calel y Chalileo, esto ye, los territorios del oeste y sur de La Pampa, que caltienen dellos aspeutos del calter patagónico y dacuando suelen ser incluyíos en dicha rexón, amás de qu'asina se reconocen les sos mesmos pobladores, amestaríense cerca de 100 000 km² a la superficie total de la Patagonia arxentina. Finalmente, la totalidá o namái los sectores australes de los bonaerenses partíos de Tornquist, Villarino y Puan, ya inclusive el de Bahía Blanca, por ser riberanos del ríu Coloráu, o poles sos carauterístiques xeográfiques ya históriques, podríen tamién ser incluyíos nella. Toos estos territorios na definición más aceptada de la Patagonia nun son incluyíos.

La llende arxentina de la Patagonia norte marcar el abrupto cambéu nel paisaxe que xenera'l descensu de les precipitaciones, faciendo que l'ecosistema troque del distritu del caldén del espinaral (naturalmente arbóreo, bien pobláu, y aptu pa cultivos ensin riego artificial) a la provincia xeográfica del monte d'enllanada, apoderada poles jarillas (naturalmente arbustiva-esteparia, bien pocu poblada, y non apta pa cultivos ensin riego artificial) onde abruptamente empieza'l típicu paisaxe patagónico, el que se va caltener, con delles variables, nel restu de la Patagonia esteparia.

La primer definición llegal de la Patagonia n'Arxentina foi realizada pola llei Nᵘnbsp;954 del 11 d'ochobre de 1878, pola cual creóse la Gobernación de la Patagonia, sobre la base de les llendes establecíes pola llei Nᵘnbsp;947 del 5 d'ochobre de 1878. La llei Nᵘ23272 de Integración de La Pampa a la Rexón Patagónica, promulgada'l 21 d'ochobre de 1985 y modificada pola llei Nᵘ25955, estableció la incorporación de la Provincia de La Pampa, pa tolos efeutos llegales del orde federal, como parte de la Patagonia.[21] La Constitución Nacional Arxentina establez nel so artículu Nᵘnbsp;124 la posibilidá de que les provincies intégrense formando rexones pa diversos fines, siendo una d'eses rexones integrada la Rexón de la Patagonia. Foi constituyida por aciu el Tratáu Fundacional de la Rexón de la Patagonia, robláu na ciudá de Santa Rosa, capital de la Provincia de La Pampa, el 26 de xunu de 1996. L'artículu Nᵘ4 d'esi tratáu establez:[22]

El territoriu de la Rexón de la Patagonia ta conformáu poles provincies de La Pampa, Neuquén, Río Negro, Chubut, Santa Cruz y Tierra del Fueu, Antártida ya Islles del Atlánticu Sur, tomando'l sosuelu, el Mar Arxentín axacente y l'espaciu aereu correspondiente.

Sicasí, la definición más aceptada de la Patagonia nun inclúi nel so territoriu a la Provincia de La Pampa.

Cuetos Catedral, López y Capiya, y los llagos Moreno y Nahuel Huapi, vistos dende'l Cuetu Campanariu, en San Carlos de Bariloche, Arxentina.

En Chile[editar | editar la fonte]

Parque nacional Torres del Paine, el llugar más visitáu de la Patagonia chilena.
El cabu de Fornos, nel estremu sur d'América.
Llagu Nordenskjöld.
Glaciar Pío XI (o Brüggen), el más llargu del hemisferiu sur fuera del continente antárticu.

El fin del Valle Central complicó históricamente'l poblamientu y la comunicación en tol sector de Chiloé Continental o Palena y los territorios más australes, xenerando la interrupción de la Carretera Austral, la qu'entá güei nun ta completa y dellos tramos tienen de ser percorríos al traviés de tresbordadores, principalmente ente Hornopirén y Caleta Gonzalo.

L'espaciu entendíu ente'l senu de Reloncaví pel norte y l'estrechu de Magallanes pel sur, ente l'océanu Pacíficu y la llende con Arxentina, escluyendo'l archipiélagu de Chiloé, foi consideráu tradicionalmente como Patagonia chilena.[23] Sicasí, na actualidá tán aldericándose estes llendes, en vista de territorios más al norte que podríen incluyise como Patagonia.

Otros autores propunxeron como llendes actuales de la Patagonia chilena los siguientes puntos: el ríu Calle-Cai na ciudá de Valdivia (Rexón de Los Ríos) pel norte y el cabu de Fornos (Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena) pel sur, incluyendo tamién a la Rexón d'Aysén ente dambos.[11][24] Asina, anguaño prefier estremase el territoriu asitiáu más al norte del Senu de Reloncaví, denominando Norpatagonia, al territoriu asitiáu dende'l llende norte de la Rexón de Los Lagos hasta'l Senu de Reloncaví, partiendo con la Patagonia chilena.[25]

Les principales superficies glaciadas na Patagonia chilena son: Campu de Xelu Norte, Campu de Xelu Sur y la cordal de Darwin.

D'esquierda a derecha: les torres del Paine, los cuernos del Paine, y vista del macizu Paine dende'l llagu Pehoé.

Historia[editar | editar la fonte]

Cueva de les Manes, a veres del río Pintures, en Santa Cruz, Arxentina, 7300 e. C.. Atopar ente les espresiones artístiques más antigües de Suramérica, y foi declarada Patrimoniu de la Humanidá.
Rio Pintures, en cercaníes de la Cueva de les manes
Grupu de tehuelches, dibuxu francés de 1832.
Retruque de la nao Victoria de Hernando de Magallanes nel Museo Nao Victoria de Punta Arenas.

Magar se desconoz con exactitú cuando empezó a poblase la Patagonia, suelse aceptar la presencia humana en diches tierres dende siquier 10 000 e.C.[26] Antes de la llegada de los europeos, la Patagonia atopábase pocu poblada. Pal sieglu XIX, la rexón norte taba habitada principalmente por mapuches, y otros pueblos mapuchizados. Más al sur habitaben los puelches y dellos pueblos de llingua chon, ente ellos los denominaos "patagones", y otros que la so llingua nun paez estrechamente rellacionada cola de los sos vecinos como los alacalufes, los chonos y yaganes.

Nun empiezu, denominábase como Patagonia a tola zona austral del continente despoblada polos europeos, ye asina que pola so fachada atlántica dende 1522 y hasta'l sieglu XVIII, nos mapes, solía ser llamada Patagonia a tola estensión darréu al sur del estuariu del Ríu de la Plata.

Mientres esta dómina, esistió la creencia de que nesti territoriu inhóspito esistió una ciudá española d'allugamientu desconocíu, conocida como la ciudá de los Césares. L'interés por topala foi unu de los principales motivos de les esploraciones españoles nel área mientres los sieglos XVII y XVIII.

La falta de conocencia del territoriu y l'inevitable imprecisión de la cartografía de la dómina, llevó a les marcaciones territoriales de les provincies virreinales a un planu tan difícil como difusu, amén que la Corona española nun taba interesada en realizar delimitaciones más precises. Esta situación llevó a que los estaos socesores d'España na rexón apostaren la so posesión una vegada que los sos habitantes indíxenes fueren amenorgaos y llegárase a una división xeneral per mediu del Tratáu de 1881 ente Arxentina y Chile.

Charles Darwin na Patagonia[editar | editar la fonte]

Mientres el so viaxe alredor del mundu a bordu del HMS Beagle xunto al capitán Robert Fitz Roy, ente los años 1832 y 1834, Charles Darwin percorrió les mariñes, estepes, y montes de la Patagonia, dando importantes apurras en materia d'antropoloxía, xeoloxía, zooloxía, y paleontoloxía. Mientres el so percorríu por Puertu Deseyáu estudió al guanacu. En Puerto San Julián llogró un analís xeolóxicu de la Patagonia. Colectó fósiles de grandes animales estinguíos (ente éstos los d'un Toxodonte). Rexistró l'actividá del cóndor, y los distintos tipos de foinos de la Patagonia. Contribuyó en temes como'l clima de les mariñes del estrechu de Magallanes, xubió al monte Taru, recoyó y analizó los fungos comestibles, los montes nativos, y les plantes marines. Estes observaciones recoyer nos sos escritos que darréu derivaríen na teoría de la evolución.[27]

Turismu[editar | editar la fonte]

La Patagonia ye promocionada turísticamente por toles axencies de turismu espardíes pel mundu, como unu de los sitios mas recónditos y estremos. Pel so llau, tanto Arxentina como Chile, desenvuelven numberoses actividaes qu'esploten la so guapura natural nun ámbitu de turismu ecolóxicu y sustentabilidad. La pesca con mosca nos sos ríos y llagos, la navegación a vela, el alpinismu, senderismu, rafting, esquí, la gastronomía, el turismu de grandes estancies, la selva andín patagónica etc. son les principales actividaes turístiques de la Patagonia. Según un informe de 2009, la Patagonia arxentina recibía un mayor fluxu de turistes que la Patagonia chilena y la diferencia habíase alloriáu amontando dende 2003.[28] Sicasí, la Patagonia chilena foi reseñada como una importante rexón turística a visitar: n'avientu de 2014, la seición de viaxes de The Telegraph destacó la so esploración como una de los venticinco cuesas que se deben faer antes de morrer, ente que, n'ochobre de 2016, la editorial de guíes de viaxes Lonely Planet destacar como una de los diez rexones qu'había que visitar en 2017.[29][30]

Patagonia arxentina[editar | editar la fonte]

Cerro Catedral, unu de los centro d'esquí más grandes d'América del Sur.
Práutica de snowboard en Cuetu Chapelco, nes cercaníes de San Martín de los Andes.
El Tren del Fin del Mundu, orixinalmente construyíu pa sirvir a la prisión d'Ushuaia y agora dedicáu al turismu, ye'l tren en funcionamientu más austral del mundu.
Ismu de Quetrihué vistu dende'l mirador de Bahía Mansa, Villa La Angostura.
Kayak nel glaciar Upsala.
Cerro Madre ya Fíu - Bosque Petrificado Jaramillo - Santa Cruz - Arxentina

Dalgunos de los principales sitios turísticos na Patagonia arxentina son:

Ria del Ríu Deseyáu, na so desaguada al mar

.

Patagonia chilena[editar | editar la fonte]

Campusantu de Punta Arenas.
Ficheru:Aventexu Queulat.jpg
Vista del aventexu colgante, nel Parque Nacional Queulat.
Glaciar Italia, xunto a la canal Beagle nel Parque Nacional Alberto de Agostini

.

Llaguna de San Rafael, nel Parque Nacional Laguna San Rafael

.

Entrada norte de Puerto Natales homenaxando al Milodón.
Ficheru:Puertu Williams, Chili.JPG
Puerto Williams dende'l Cuetu Bandera na Islla Navarino.

Dalgunos de los principales destinos turísticos na Patagonia chilena son:

Parques nacionales[editar | editar la fonte]

Patagonia chilena[editar | editar la fonte]

Patagonia arxentina[editar | editar la fonte]

Clima[editar | editar la fonte]

Catedral de Bariloche, Arxentina, mientres l'iviernu. Esti clima fríu húmedu predomina na Patagonia cordillerana, onde se topen los montes andinos patagónicos.
Paisaxe airoso de la Patagonia arxentina extraandina, na provincia de Santa Cruz.
Clima patagónico grebu fríu alredor del Ríu Chubut, en Chubut, Arxentina. Esti clima ye carauterísticu del sector oriental de la Patagonia Arxentina.

El clima de la Patagonia ye templáu-fríu coles temperatures que mengüen a midida que la llatitú sur aumenta.

Precipitaciones[editar | editar la fonte]

La Patagonia occidental ye húmeda y lluviosa con un clima oceánicu fríu, salvu en dellos sectores orientales que ye semiárida, ente que la Patagonia oriental ye semiárida, col réxime de precipitaciones que mengua d'oeste a este, y qu'aumenta llixeramente nes cercaníes de la mariña atlántica.

Temperatura[editar | editar la fonte]

La Patagonia tien un clima templáu a fríu, con temperatures que mengüen notablemente de norte a sur. Siendo asina que, en permediu, el sur patagónico presenta una temperatura d'hasta 10 ℃ menos que'l norte. Amás puede apreciase una diferencia de temperatura que ye estremada polos Andes patagónicos d'hasta 5 ℃ más al oeste del cordal que al este. Esto debe a que bordiando la mariña de Chile atopa la Corriente de Humboldt que lleva mugor al continente, pero esta atáyase abruptamente unos quilómetros nel interior pelos montes del cordal, faciendo que les nubes bastien les sos agües ellí. Ello ye que esti mugor constante y les continues precipitaciones fueron les causantes nel so momentu de que s'aniciaren estensos y frondosos montes: los montes patagónicos, que predominen na Patagonia chilena y ocupen cierta parte de la Patagonia arxentina. Como'l vientu que cargaba la mugor, pierde ta al llegar al cordal, esti continua'l so camín al traviés de la Patagonia arxentina pero casi totalmente secu, formando un desiertu grebu y poro, daqué más frescu: la estepa patagónica que predomina en casi tola Patagonia arxentina. Exemplu d'esto son les ciudaes de Bariloche, na Patagonia Arxentina, y poro, al este del cordal, y Puerto Montt en Chile y al oeste del cordal, siendo qu'esta postrera, tando unos quilómetros más al sur (anque a nivel del mar), presenta una temperatura permediu 1.8 ℃ mayor que la ciudá arxentina.

Valores climáticos[editar | editar la fonte]

Pradería na zona de la Patagonia chilena. Mayu de 2016.

La Patagonia tien una gran variedá de climes, empezando pol clima templáu del norte, hasta'l clima subpolar del sur, y el clima húmedu del sector occidental al clima semiárido del sector oriental. La Patagonia tien cuatro estaciones bien estremaes, sacante nes zones más australes como la Islla Grande de Tierra del Fueu onde nun hai muncha variedá de temperatura a lo llargo del añu. Estes son:

  • Branu: Nesta dómina les temperatures del norte patagónico suelen devasar los 20 ℃ tolos díes, y mientres la nueche, baxen hasta los 15 ℃. Sicasí, en dellos díes suelen correr vientos frescos que pueden baxar la temperatura a valores menores de 10 ℃. Nel sector sur, les temperatures usualmente nun devasen los 15 ℃. Y pueden baxar hasta los 5 ℃ o menos. Tocantes a los valores estremos, nel norte pueden rexistrase dellos díes con temperatures mayores a los 35 ℃ y con una sensación térmica d'hasta 40 ℃, ente que les mínimes pueden llegar hasta los 5 ℃ o hasta los 0 ℃. En Patagonia Sur, les temperatures máximes estremes ronden los 25 ℃, y les mínimes, hasta los -2 ℃ con sensación térmica de -10 ℃. Tal ye'l fríu inclusive nesta dómina, que se rexistraron delles nevaes en ciudaes como Ushuaia. Esta ye la dómina menos lluviosa en tola Patagonia, sicasí, les precipitaciones varien según de qué llugar se trate, na zona occidental, onde s'atopen los grandes montes patagónicos que son un gran curiosu turísticu por cuenta de qu'en esta dómina atópense floriaos, les precipitaciones medies son de 75 mm en total a lo llargo de los trés meses de branu, esto ye, avientu, xineru y febreru. y con un permediu d'un día d'agües cada seis díes soleyeros. Na zona oriental, que ye una estepa semiárida, les precipitaciones medies son de 31 mm a lo llargo del branu. Na zona sur, la media ye de 105 mm a lo llargo de la estación, con un permediu d'un día lluviosu cada 2.5 díes soleyeros.
  • Seronda: Nesta dómina, les temperatures de la Patagonia van baxando dacuando a lo llargo de la estación, dexando tras a los valores de branu, y terminando con baxes temperatures pa dar pasu al fríu iviernu patagónico. Nel sector noroeste, les temperatures máximes de primeres de la estación inda raspien los 20 ℃, y la mínima llega hasta los 5 ℃, con una media de 11 ℃. A la fin de la estación los valores baxaron drásticamente pa dar llugar a temperatures de solu 10 ℃ de máxima, y hasta 0 ℃ de mínima, con una media de solu 5 ℃. Les temperatures estremes inda pueden llegar a 25 ℃ de máximes a principios de la estación, pero llega a los -5 ℃ de mínima a la fin d'este. Les precipitaciones son de 217 mm de media nesta estación, que nos últimos díes yá empiecen a dase en forma de nieve, con un permediu d'un día de precipitaciones cada trés soleyeros. Por esta dómina, los montes patagónicos tiñir de dellos curiosos colores como'l naranxa, el marrón y l'ocre. Nel sector nordés, les temperatures inda devasen los 20 ℃ de primeres de la seronda, con temperatures mínimes de 11 ℃ pa esta dómina, pero depués, pal final de la estación, baxen a valores de solu 14 ℃ de máxima y 3 ℃ de mínima. Al ser un desiertu, esta zona presenta una mayor amplitú térmica estrema que'l sector noroeste, con temperatures d'hasta 26 ℃ de máxima y solo -10 ℃ de mínima. Les precipitaciones medies son de solu 72 mm totales na estación. En Patagonia Sur, les temperatures de los primeros díes son de 12 ℃ a 3 ℃, ente que nos postreros llega a 6 ℃ de máxima y -3 ℃ de mínima. La estremes máximes lleguen a los 20 ℃, y les mínimes pueden baxar hasta los -20 ℃. Les precipitaciones medies son de 152 mm en tola estación, qu'a partir d'abril suelen dase de normal en forma de nieve, con un permediu d'un día de precipitaciones cada 2.5 soleyeros.
  • Iviernu: La dómina más contraria de la Patagonia ye tamién la más visitada turísticamente, porque la nieve vuélvese un curiosu turísticu por demás importante. Nel sector noroeste, les temperatures pa esta dómina van de los 6 ℃ hasta los -2 ℃, y les estremes lleguen hasta los 15 ℃ de máxima, y los -15 ℃ de mínima. Esta ye la estación más lluviosa, les precipitaciones, que de normal son en forma de nieve, lleguen a los 385 mm de media en total, con un permediu d'un día de precipitaciones cada dos soleyeros. Nel sector nordés, les temperatures van de los 11 ℃ a los 0 ℃, y les estremes de los 15 ℃ a los -17 ℃. Les precipitaciones, que siempres son en forma d'agua, sacante na zona más meridional d'esti sector onde nieva siquier una vegada al añu, son de 76 mm de media en tola estación. Nel sector sur, los valores son de 5 ℃ a -6 ℃, con un permediu de 2 ℃, les estremes van de los 18 ℃ de máxima a los -18 ℃ de mínima. Les precipitaciones, que casi siempres son en forma de nieve, son de 162 mm de media, con un permediu d'un día de precipitaciones cada 2.5 díes soleyeros.
  • Primavera: Nel sector noroeste, les temperatures empiecen a xubir pa volver dexar pasu al prestosu branu, nel primer mes, les temperatures van de los 11 ℃ a los 0 ℃, y nel postreru, lleguen a los 17 ℃ de máxima con una mínima de 4 ℃, les estremes van de los -5 ℃ en setiembre a los 25 ℃ en payares. Les precipitaciones, qu'a midida que la estación trescurre vuelven ser en forma d'agua, son de 122 mm de media. Con un permediu d'un día de precipitaciones cada cuatro soleyeros. Nel nordeste, les temperatures son de 15 ℃ - 5 ℃ en setiembre, y de 23 ℃ - 11 ℃ en payares, les estremes van de -8 ℃ de mínima en setiembre,a 30 ℃ en payares. Les precipitaciones son de 46 mm de media. Nel sector sur, el primer mes cunta con temperatures de 9 ℃ a -4 ℃, y el postreru, 13 ℃ a 3 ℃. Les estremes van de -11 ℃ de mínima en setiembre a 24 ℃ de máxima en payares. Les precipitaciones, qu'a partir d'ochobre empiecen a ser en forma d'agua, son de 110 mm de media, con un permediu d'un día de precipitaciones cada 2.5 díes soleyeros.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Oveyes na Patagonia arxentina.

Patagonia arxentina[editar | editar la fonte]

La Patagonia arxentina puede subdividise en dos rexones: la «Patagonia norte», y la «Patagonia sur», dambes separaes pol paralelu 44°S. Otra división de la Patagonia arxentina basar en considerancies principalmente ecolóxiques: el sector Andín-Patagónico (húmedu, cubiertu de montes, y chiscáu de grandes llagos d'orixe glacial), y la Patagonia extraandina, o esteparia (semiárida, y en gran midida cubierta por arbustos, ya inclusive desértica o greba).

Patagonia chilena[editar | editar la fonte]

«Monumentu al oveyeru», Punta Arenas.

La Patagonia chilena ye un territoriu modeláu principalmente polos glaciares y fiordos. Nella allúgase una estrecha planicie costera, grandes aventexos, montes, fiordos, archipiélagos, islles y castros, glaciares, volcanes y gran cantidá de llagos, llagunes, y cascaes d'agua duce que desaguan nel mar; y finalmente, les tierres de la tundra magallánica, hasta'l Cabu de Fornos.

Tamién en territorios chilenos al oriente del cordal de los Andes, preséntense carauterístiques esteparias: Como na ribera norte del Estrechu de Magallanes, na parte norte de la islla Grande de Tierra del Fueu y na zona en redol a Coyhaique, y Balmaceda, onde se presenten poques elevaciones y ye polo xeneral, llana o con llixeres ondulaciones morrénicas. Al sur del paralelu 47º sur, nel cordal de los Andes atópense los campos de xelu Norte y Sur.

Los ríos patagónicos, hasta'l Campu de Xelu Sur, carauterizar por ser d'un importante caudal, d'orixe andín y torrentosos poles irregularidaes de los sos cursos. Na Rexón de Magallanes los d'aguada pacífica son, polo xeneral, de curtiu desenvolvimientu por cuenta de la intensa aición glacial qu'esperimentó esta rexón, sicasí los d'aguada atlántica son pocu caudalosos, pero d'un cursu mayor, desaguando direutamente nel océanu Atlánticu, como en Tierra del Fueu, o n'otros ríos mayores.

Xeomorfoloxía[editar | editar la fonte]

Ruta Provincial 23 en El Chaltén, Santa Cruz, Arxentina.

Correspuende a un bloque del antiguu macizu patagónico quebráu y eleváu, onde s'atopen escombros de roques que formaben el bloque y conos y mantos de llava del Cuartárico. Sobre l'antiguu macizu patagónico, que nos primeros tiempos xeolóxicos permaneció separáu del restu del continente, apaecen sedimentos marinos y continentales del mesozoicu y del cenozoicu, cubiertu depués por una trupa capa de rodaos cementados (rodaos patagónicos o Tehuelches) y nuevos mantos eruptivos. Casi toes los pandos atópense parcialmente cubiertes de basaltos terciarios y cuaternarios.

Orografía[editar | editar la fonte]

L'accidente orográficu más importante correspuende a los Andes patagónicos. Na zona patagónica el cordal andín caltener con una altitú permediu de 2500 msnm, que va menguando a midida que estiéndese escontra'l sur, hasta somorguiase nel mar. El cume más altu de tola Patagonia ye'l volcán Domuyo con 4709 msnm.

Na provincia arxentina de Santa Cruz, cercana a la ciudá de Puerto San Julián, atópase una depresión endorreica llamada Gran Baxu de San Julián. Nesta atopa la Llaguna del Carbón, que con -108 msnm ye'l puntu más baxu del continente americanu y de los hemisferios meridional y occidental.

Los Andes patagónicos constitúin una zona d'alta actividá volcánica, na cual destáquense montes y volcanes tales como:

Rexones fitoxeográficas[editar | editar la fonte]

Península Valdés, n'Arxentina, recibe la mayor población reproductora de ballenes franques australes del mundu, con más de 2000 catalogaes pol Whale Conservation Institute y el Ocean Alliance, y foi declarada pola Unesco como Patrimoniu Natural de la Humanidá
Guanacos, presentes en tola Patagonia.
Colonia de mabees na parte arxentina de la Canal Beagle.
Llobos marinos en Península de Valdés.
Foín coloráu fueguino.
Flamencos australes nel Llagu Arxentín.

La rexón andinopatagónica, tantu n'Arxentina como en Chile, topar en gran parte recubierta de mestos montes y selves fríes de coníferes siempreverdes y fagácees caducifolies, y la selva fría magallánica. La Patagonia oriental extraandina atópase naturalmente cubierta por arbustos, siendo achaparraos nel norte (provincia fitoxeográfica del Monte), y arbustos "en coxín" nel sur y oeste (provincia fitoxeográfica de la Estepa Patagónica), en dambos casos, al tener climes grebos y semiáridos sobre suelos probes en materia orgánico, presenten probe cobertoria, dexando enforma suelu desnudu, el que sostién escases gramínees. Tamién atopamos pandoriales nes zones más fríes, y de mayor altitú y continentalidad. Pequeñes zones fértiles, llamaes vegues o mallines, solo preséntense no fondero de valles y cañadones (gracies al mayor apurra de mugor). Estepes de gramínees xerofíticas solo apoderen en zones con menor aridez (les cercanes a Andar, y la rexón ente la cuenca del ríu Santa Cruz pel norte y los montes fueguinos pel sur.

Dientro de la fauna autóctona de la Patagonia arxentina atópense: venáus como'l huemul y el pudú, pumes, maras o llebres patagónicas, guanacos, foínos, cóndores, cisnes de pescuezu negru y choiques. El yaguareté esistió hasta'l valle del ríu Negru pero foi estermináu pola aición humana mientres el sieglu XIX. Según dellos autores, llegaba pola mariña hasta'l ríu Chubut, anque según otros la so dispersión algamaría inclusive hasta Santa Cruz. Na fauna mariniega destáquense: llobos marinos, elefantes marinos, petreles, mabees, delfines, toninas overas, y pingüinos.

La Península Valdés recibe la mayor población reproductora de ballenes franques australes del mundu, con más de 2000 catalogaes pol Whale Conservation Institute y el Ocean Alliance. La rexón contién seis reserves naturales, y ta considerada unu de los principales y más importantes destinos de avistamiento de ballenes nel planeta, particularmente alredor de Puerto Pirámides y de la ciudá de Puertu Madryn.

Llagos[editar | editar la fonte]

Un llagu de monte na Patagonia.

Na Patagonia esiste gran cantidá de llagos, munchos de los cualos son d'orixe glacial. Dalgunos d'ellos son:

Ríos[editar | editar la fonte]

Islles[editar | editar la fonte]

La carauterística fragmentación del territoriu patagónico sudoccidental dio llugar a infinidá d'islles y archipiélagos, bona parte de les cualos permanecen inexplorados. La mayoría atópase nes mariñes del océanu Pacíficu, na Patagonia chilena, y nel estremu meridional del continente americanu, al sur del estrechu de Magallanes. Dalgunes de les principales islles de la Patagonia son:

Demografía[editar | editar la fonte]

La población na Patagonia arxentina ye de 2 124 492 habitantes y na Zona Austral de Chile (incluyíes Cochamó y la Provincia de Palena pero non la Provincia de Chiloé), de 286 312 habitantes, totalizando 2 410 804 habitantes. El 88 % y el 12 % de la población, respeutivamente. La densidá demográfica de la Patagonia ye bien baxa: 2,2 habitantes per quilómetru cuadráu.

Principales ciudaes[editar | editar la fonte]

La siguiente llista contién a les ciudaes patagónicas con más de 18 000 habitantes ordenaes por población, provincia o rexón y país.[36]

Climogramas de les seis principales ciudaes de la Patagonia
Neuquén Comodoro Rivadavia Punta Arenas San Carlos de
Bariloche
Trelew Ríu Gallegos
Climograma de Neuquén Climograma de Comodoro Rivadavia Climograma Punta Arenas Climograma de San Carlos de Bariloche Climograma de Trelew Climograma de Ríu Gallegos
Clima grebu templáu |Clima estepárico

fríu |Clima frescu húmedu con
influencia mediterránea |Clima grebu templáu |Clima semiárido

frescu

Nᵘ Ciudá Población (averada) Provincia / Rexón País
Neuquén 231 780 Plantía:Xeodatos Neuquén Provincia del Neuquén Bandera d'Arxentina Arxentina
Comodoro Rivadavia 182 631 Bandera de la Provincia del Chubut Provincia del Chubut Bandera d'Arxentina Arxentina
Punta Arenas 131 067 Bandera de la Región de Magallanes y de la Antártica Chilena Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena  Chile
San Carlos de Bariloche 112 887 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
Trelew 99 201 Bandera de la Provincia del Chubut Provincia del Chubut Bandera d'Arxentina Arxentina
Ríu Gallegos 97 742 Bandera de la Provincia de Santa Cruz Provincia de Santa Cruz Bandera d'Arxentina Arxentina
General Roca 90 647 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
Puertu Madryn 87 596 Bandera de la Provincia del Chubut Provincia del Chubut Bandera d'Arxentina Arxentina
Cipolletti 87 492 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
10º Caleta Olivia 70 304 Bandera de la Provincia de Santa Cruz Provincia de Santa Cruz Bandera d'Arxentina Arxentina
11º Ríu Grande 66 171 Plantía:Xeodatos Tierra del Fueu Provincia de Tierra del Fueu, Antártida ya Islles del Atlánticu Sur Bandera d'Arxentina Arxentina
12º Ushuaia 60 624 Plantía:Xeodatos Tierra del Fueu Provincia de Tierra del Fueu, Antártida ya Islles del Atlánticu Sur Bandera d'Arxentina Arxentina
13º Coyhaique 57 830 Plantía:Xeodatos Aysén Rexón d'Aysén del Xeneral Carlos Ibáñez del Campu  Chile
14º Viedma 53 618 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
15º Rawson 44 877 Bandera de la Provincia del Chubut Provincia del Chubut Bandera d'Arxentina Arxentina
16º Esquel 39 848 Bandera de la Provincia del Chubut Provincia del Chubut Bandera d'Arxentina Arxentina
17º Cutral Có 36 112 Plantía:Xeodatos Neuquén Provincia del Neuquén Bandera d'Arxentina Arxentina
18º Centenariu 34 421 Plantía:Xeodatos Neuquén Provincia del Neuquén Bandera d'Arxentina Arxentina
19º Plottier 33 600 Plantía:Xeodatos Neuquén Provincia del Neuquén Bandera d'Arxentina Arxentina
20º Villa Regina 33 089 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
21º Puerto Aysén 33 000 Plantía:Xeodatos Aysén Rexón d'Aysén del Xeneral Carlos Ibáñez del Campu  Chile
22º Zapala 32 355 Plantía:Xeodatos Neuquén Provincia del Neuquén Bandera d'Arxentina Arxentina
23º San Martín de Los Andes 28 599 Plantía:Xeodatos Neuquén Provincia del Neuquén Bandera d'Arxentina Arxentina
24º Allen 27 443 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
25º Cinco Salto 24 138 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
26º Carmen de Patagones 23 297[37] Bandera de la Provincia de Buenos Aires Provincia de Buenos Aires Bandera d'Arxentina Arxentina
27º San Antonio Oeste 21 643 Plantía:Xeodatos Río Negru Provincia de Río Negro Bandera d'Arxentina Arxentina
28º Picu Truncáu 21 000 Bandera de la Provincia de Santa Cruz Provincia de Santa Cruz Bandera d'Arxentina Arxentina
29º El Calafate 20 530 Bandera de la Provincia de Santa Cruz Provincia de Santa Cruz Bandera d'Arxentina Arxentina
30º Puerto Natales 18 770 Bandera de la Región de Magallanes y de la Antártica Chilena Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena  Chile

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Antonio Pigafetta. Il primo viaggio intorno al mondo con il tratato della spehera. Versión facsimilar, Neri Pozza, Verona 1994, páxina 9.
  2. López de Gomara. Historia Xeneral de les Indies, Madrid, Espasa Calpe, 1932 p. 218.
  3. Lida de makie, Rosa. Pa la toponimia arxentina: patagnia. En Hispanic Review 20, 1952, p. 322.
  4. Antonio Pigafetta op. cit. 12.
  5. Una llista de les mesmes en Doura, Miguel Avera del topónimu Patagonia. Una nueva hipótesis de la so xénesis.Nueva Revista de Filoloxía Hispánica| issn=0185-0121| volume=59| númberu=1| añu=2011| páxines=48-58
  6. Lida de Malkiel, María Rosa. Sobre l'orixe de la pallabra patagón. N'Arxentina Austral, 1953, númberu 263, páxines 14/15
  7. «nome-patagonia https://aguaspatagonicas.com/historia/el-porque-del nome-patagonia».
  8. Nueva Revista de Filoloxía Hispánica 59 (1):  páxs. 37-78. 2011. ISSN 0185-0121. 
  9. The Late Cenozoic of Patagonia and Tierra del Fueu Volume 11 de Developments in quaternary science, páx. 13. Autor: Jorge Rabassa. Editor: Jorge Rabassa. Editor: Elsevier, 2008. ISBN 0-444-52954-3, 9780444529541
  10. Ciudadanía, territoriu y desenvolvimientu endóxenu: resistencies y mediaciones de les polítiques llocales nes encruciades del neolliberalismu. Páx. 205. Autores: Rubén Zárate, Liliana Artesi, Oscar Madoery. Editor: Editorial Biblos, 2007. ISBN 950-786-616-7, 9789507866166
  11. 11,0 11,1 11,2 Xeografía Histórica de la Patagonia. Autor: Raúl Rei Balmaceda. 1976
  12. http://www.elvacanudo.cl/admin/render/noticia/16503 Artículu peridistico.Norpatagonia y el destín turísticu de la provincia de Osorno. Diariu dixital Elvacanudo. 2010.2013
  13. 13,0 13,1 Historia de la Patagonia, Tierra de Fueu y Islles Malvines. Páx. 2. Autor: Frédéric Lacroix. Editor: Imprenta del Lliberal Barcelonés, 1841
  14. Mateo Martinic. Historia de la Rexón Magallanica (1922-2006) - Historia del Estrechu de Magallanes (1977) - Presencia de Chile na Patagonia Austral 1843-1879 (1971)
  15. ISBN 978-956-310-774-6 Map of Patagonia
  16. «La construcción y problematización de la regionalidad de la Patagonia nes xeografíes rexonales arxentines de la primer metá del sieglu XX. Pedro Navarro Floria. CONICET – Universidá Nacional del Comahue – Universidá Nacional de Río Negro. 2009».
  17. «Historia de la Patagonia, Tierra de Fueu y Islles Malvines. Páx. 3. Autor: Frédéric Lacroix. Editor: Imprenta del Lliberal Barcelonés, 1841».
  18. Painemal, C. 2003.«Los Parllamentos». En Actes del Primer Congresu Internacional d'Historia Mapuche. Congresu Internacional d'Historia Mapuche. Siegen, Alemaña: Eigenverlag, 2003. 200 p. Allugamientu: Seición Chilena 10M;(266-73) Nᵘsistema: 688841]
  19. Lacroix, Frederic, 1841. Historia de la Patagonia.
  20. «http://www.theguardian.com/travel/2014/dec/13/guide-to-patagonia-chile-argentina-where-to-stay».
  21. «Páxina en www.infoleg.gov.ar».
  22. «Estatutu de la Rexón de la Patagonia».
  23. Ensayo sobre la xeografía militar de Chile, Volume 2, páx. 123. Autor: J. Boonen Rivera. Editor: Imprenta Cervantes, 1897
  24. Enrique Campos Menéndez, L'alma de la Patagonia, 2002
  25. http://www.elvacanudo.cl/admin/render/noticia/16503 Artículu periodísticu. Norpatagonia y el destín turísticu de la provincia de Osorno. Diariu dixital Elvacanudo. 2010.2013
  26. «Llibro en books.google.com».
  27. Diariu de la Patagonia Charles Darwin ISBN 950-754-184-5 Ediciones Continente, Buenos Aires, 2006
  28. «http://www.consultoradeturismo.com/pdf/INFORME_FINAL_PATAGONIA_2009.pdf».
  29. «The ultimate travel bucket list: 25 things to do before you die - 5. Explore Patagonia» (inglés) (25 de xineru de 2016 [avientu de 2014]). Consultáu'l 25 de xineru de 2016.
  30. Lonely Planet (s/f). «Best in Travel 2017: Top 10 regions - 6. Aysén, Chile» (inglés). Consultáu'l 25 d'ochobre de 2016.
  31. (1987) «Mundu Hispánicu - Maravíes Turístiques: Tierra del Fueu (Arg. / Chi.)», Iglesias, Rafael: Almanaque Mundial 1988. Panamá: Editorial América S.A, páx. 92. «la población permanente más austral del mundu [...] En Puerto Williams hai un pequeñu muséu (el más austral del mundu, ensin dulda)»
  32. «CONAF - Parque nacional Torres del Paine». Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'abril de 2017.
  33. «8th Wonder of the World» (inglés). www.virtualtourist.com (2013). Consultáu'l 1 de payares de 2013.
  34. «Chile's Torres del Paine National Park Selected as 8th Wonder of the World by VirtualTourist Voters» (inglés). www.advfn.com (1 de payares de 2013). Consultáu'l 1 de payares de 2013.
  35. «CONAF - Parque nacional Isla Madalena». Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'abril de 2017.
  36. datos-de-cada ciudá-que-amuesa-el censu-1155176-9521-nota.aspx Los datos de cada ciudá qu'amuesa'l censu. Nota del diariu Río Negro del 3 de mayu de 2013.
  37. «Buenos Aires, Encuesta Permanente de Llares, Mercáu de trabayu, principales indicadores, Resultaos del cuartu trimestre de 2010. Institutu Nacional d'Estadística y Censos ISSN= 0327-7968. Población pal tremáu Viedma - Carmen de Patagones: 76 000 (Viedma: 52 703, Carmen de Patagones: 23 297).».

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bridges, E. Lucas (1952). La última llende de la Tierra. Buenos Aires, Arxentina: Emecé Editores S.A.
  • de Agostini, Alberto. (1956). Trenta años en Tierra del Fueu. Buenos Aires, Arxentina: Ediciones Preuser.
  • Emperaire, J. (2002). Los nómades del mar. Santiago, Chile: Lom Ediciones. 27.028.
  • Laming, A. (1957). Na Patagonia llende del mundu. Santiago, Chile: Editorial del Pacíficu S.A.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.