Islla Madre de Dios

Coordenaes: 50°06′10″S 75°14′38″W / 50.1028°S 75.2439°O / -50.1028; -75.2439
De Wikipedia
Islla Madre de Dios
Situación
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena
Tipu islla
Asitiáu en Océanu Pacíficu
Coordenaes 50°06′10″S 75°14′38″W / 50.1028°S 75.2439°O / -50.1028; -75.2439
Islla Madre de Dios alcuéntrase en Chile
Islla Madre de Dios
Islla Madre de Dios
Islla Madre de Dios (Chile)
Datos
Altitú media 242 m
Superficie 1043 km²
Cambiar los datos en Wikidata

La islla Madre de Dios[Nota 1] ta asitiada nel océanu Pacíficu na rexón austral de Chile, al sur del golfu de Penas. Forma parte del archipiélago Madre de Dios. Tien una superficie de 1042,9 km², que la converten na 15ª islla mayor de Chile.

Alministrativamente pertenez a la provincia Última Esperanza de la XII Rexón de Magallanes y l'Antártica Chilena.[1]

Un decretu del Ministeriu de Bienes Nacionales destinó les 123 mil hectárees de la islla Madre de Dios a fines de caltenimientu y desenvolvimientu sustentable, por cuenta de la so importancia xeolóxica, biolóxica y cultural.

Dende hai aproximao 6000 años les sos mariñes fueron habitaes pol pueblu kawésqar. A empiezos del sieglu xxi esti pueblu fuera práuticamente escastáu pola aición del home blancu.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Mapa de la islla

Ta asitiada frente al océanu Pacíficu. Estiéndese 28 nmi en direición N-S y 25 milles nel so sector más anchu. Ta quebrada por fondos senos. La islla tien les siguientes llendes: al norte, la canal Trinidad que la dixebra de les islles Mornington y Wellington, al este la canal Concepción, al sur el canal Oeste que la dixebra de la islla Duque de York y al oeste l'océanu Pacíficu.

Al oeste de puertu Henry atópase'l faru automáticu Tudor.[2]

Xeoloxía y orografía[editar | editar la fonte]

Son una socesión de tierres altes y barrancosas con numberosos cumes y puexos bien paecíos ente sigo. Los sos cabos y puntes terminen en forma abrupta.

Les mariñes son acantiladas y les sos canales, polo xeneral son llimpies y abiertes, onde hai estorbises estos tán invariablemente marcaos por sargazos. Les sos mariñes tán quebraes y recortaes por fondos senos y esteros, dientro de los cualos fórmense fondeaderos d'emerxencia, namái na mariña oriental hai fondeaderos recomendables.

Esisten altores bastante notables que sirven pa reconocer la entrada a los distintos senos, canales o badees. Estes tán claramente indicaes nes respeutives cartes y carreros de la rexón. Nel so estremu NO atópense montar Tres Pico y Williams, el primeru de 532 metros d'altor. Nel llau occidental los picos Lakes y Horn, el monte Organ Pipes de 700 metros, el picu Abril de 738 metros y los montes Soublette, Roberto y Tarleton. Escontra fuera de la mariña esterior hai dellos castros y peligros.[3]

Tol archipiélagu patagónico data de la dómina terciaria; ye productu de la mesma causa xeolóxica que fizo apaecer primero'l cordal de la Mariña y depués la de los Andes. Na edá glacial, tomó'l so aspeutu actual siendo la continuación escontra'l sur de la cordal de la Mariña.

Ye d'orixe ígneu pola clase de roca que la constitúi y pol so relieve aspru ya irregular, característicu de les cadenes d'erupción.

Ta derrota por un gran golfu na so mariña occidental, llamáu seno Barro Luco, llugar onde lleguen embarcaciones que tres un día de navegación dende Puerto Natales algamen la islla. Ye azotada por vientos qu'algamen los 200 km/h, y presenta precipitaciones d'unos 8.000 mm añales. El territoriu de la islla ye de caliar, bastante serrapatosu, y nél hanse formáu numberoses covaróns productu de l'aición erosiva de les marees y el vientu. El cuévanu más fondu llega a 370 metros, la más fonda descubierta en Chile. La islla ta cubierta de monte nativu, con especies típiques de la zona austral del país, como lengues y canelus.

Climatoloxía[editar | editar la fonte]

La rexón ye afeutada de cutio por vientos del oeste y pol pasu frecuente de sistemes fronteros. Estos sistemes fronteros xenerar na llatitú 60° S, zona na que conflúin mases d'aire subtropical y mases d'aire polar creando una petrina de baxes presiones que forma los sistemes fronteros.

Esta área tien un clima que se conoz como “templáu fríu lluviosu” que s'estiende dende la parte sur de la X Rexón de Los Lagos hasta'l estrechu de Magallanes. Equí rexístrense les máximes cantidaes de precipitaciones, en islla Guarello algamáronse hasta 9.000 mm añales.

La nubosidad atmosférica ye alta, los díes estenos son escasos. L'amplitú térmica ye amenorgada, la oscilación añal ye d'aproximao 4° C con una temperatura medio de 9 °C. Bastia mientres tol añu siendo más lluviosu escontra la seronda.[4]

Fondeaderos y surgideros[editar | editar la fonte]

Sobre la mariña NO de la islla atópase puertu Henry, solo recomendable pa buques pequeños y mientres bon tiempu. El seno Barro Luco ye un brazu de mar que s'interna na mariña occidental de la islla por unes 14 milles y nel que s'atopen dos escelentes fondeaderos, puertu Errázuriz y puertu Pinto y delles caletas, esti senu ye bien traficado polos lloberos.

Pola so mariña oriental escontra la canal Concepción atópense badea Tom y l'esteru Henderson onde esisten dellos fondeaderos. Más al sur del senu anterior atópase puertu Señoret.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

A cuntar de 1520, col descubrimientu del estrechu de Magallanes, poques rexones fueron tan esploraes como la de les canales de la Patagonia. Nes cartes antigües la rexón de la Patagonia, ente los paralelos 48° y 50° Sur, apaecía ocupada casi puramente por una gran islla denominada “Campana” separada del continente pela canal de la nación Calén”, nación que se supunxo esistió hasta'l sieglu xviii ente los paralelos 48° y 49° de latitud sur.

Dende mediaos del sieglu xx eses canales son percorríos con seguridá por grandes naves de toles naciones, gracies a les numberoses reconocencies y trabayos hidrográficos efectuaos neses peligroses mariñes.

Por más de 6.000 años estes canales y les sos mariñes fueron percorríes polos kawésqar, indíxenes, nómades canoeros. Hai dos hipótesis sobre la so llegada a los llugares de poblamientu. Una, que procedíen del norte siguiendo la ruta de les canales chilotes y que travesaron escontra'l sur cruciando l'ismu d'Ofqui. La otra ye que procedíen dende'l sur y qu'al traviés d'un procesu de colonización y tresformamientu de poblaciones cazadores terrestres, procedentes de la Patagonia Oriental, poblaron les islles del estrechu de Magallanes y xubieron poles canales de la Patagonia hasta'l golfu de Penas. A empiezos del sieglu xxi esti pueblu fuera práuticamente aniquiláu pola aición del home blancu.[5]

En 2006 una espedición científica francesa topó na islla, nel covarón llamáu «Cueva del Pacíficu», una cincuentena de pintures rupestres realizaes pola cultura kawésqar. En xineru de 2008, una espedición francu-chilena compuesta d'espeleólogos, xeólogos, arqueólogos y paleontólogos, viaxó a la zona pa investigar mientres dos meses les muertes del pueblu kawésqar nos covarones de la islla y el cambéu climáticu.[6]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Encamiéntase lleer esti artículu teniendo a la vista un atles y/o les cartes de navegación de les zones que se menten.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía utilizada[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]