Manuel I Comnenu

De Wikipedia
Manuel I Comnenu
emperador bizantino (es) Traducir

8 abril 1143 - 24 setiembre 1180
Juan II Comneno (es) Traducir - Alejo II Comneno (es) Traducir
Vida
Nacimientu Constantinopla[1]28 de payares de 1118
Nacionalidá Bandera de Imperiu bizantín Imperiu Bizantín
Muerte Constantinopla[2]24 de setiembre de 1180 (61 años)
Familia
Padre Juan II Comneno
Madre Piroska de Hungría
Casáu con María de Antioquía (es) Traducir
Berta de Sulzbach (es) Traducir (1146 (Gregorianu) – 1159 (Gregorianu))[3]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Comneno (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes griegu
Oficiu emperador
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel I Comneno (28 de payares de 1118Constantinopla – 24 de setiembre de 1180Constantinopla) foi emperador bizantín ente 1143 y 1180. Foi'l cuartu fíu de Xuan II Comneno y Piroska d'Hungría (bautizada como Irene al convertise a la fe ortodoxa), la fía del Rei San Ladislao I de Hungría.

Manuel foi un xeneral tarrecible ya inclusive destacó entá más por ser un arteru diplomáticu y estadista del Imperiu bizantín. Famosu pol so carisma y pola so pasión por Occidente, trabó amistá personal col Emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu Conrado III, ya inclusive curó les sos firíes dempués del fracasu de la Segunda Cruzada. Adoctrináu cola idea d'un Imperiu universal, y con una pasión pal alderique teolóxicu, foi tamién quiciabes l'únicu Caballeru-emperador según les normes de la caballería de la dómina de Bizanciu. Él ye un representante d'una nueva clase de gobernantes bizantinos que tuvieron so la influencia del contautu colos cruzaos occidentales. El costume guardada na so corte nun s'inspiró pola opulencia bizantina tradicional. Amó les tradiciones occidentales y celebró torneos y xustes, participando inclusive nos mesmos, daqué estrañu y esmolecedor a güeyos de los bizantinos, lo cual tuvo causáu bien probablemente por influencia de la so madre Piroska d'Hungría, quien recibía constantemente a caballeros y nobles húngaros na corte bizantina.

Considerablemente menos piadosu que'l so padre, Xuan II Comneno, foi un emperador enérxicu y brillante qu'estremó posibilidaes perdayuri, y que la so perspeutiva optimista conformó la so visión de la política esterior bizantina.

Ciertes comentaristes ya historiadores criticaron dalgunos de los sos oxetivos tan poco realistessobremanera la so propuesta d'invasión d'Exiptu como prueba de los sos suaños de grandor a una escala inaccesible. Sicasí, pa Manuel, tales iniciatives yeren tentatives a cencielles ambicioses d'aprovechar les circunstancies que se-y presentaron.

Ascensu al tronu[editar | editar la fonte]

Manuel Comneno, como cuartu fíu, tenía bien poques posibilidaes d'heredar al so padre.[4] Sicasí, habiéndose distinguíu na guerra del so padre frente a los turcos selyúcides, foi alzáu a la categoría d'emperador en desterciu del so hermanu mayor, Isaac, en 1143. Dempués de que morriera Juan, el 8 d'abril, foi aclamáu emperador pol exércitu.[5] Dotáu d'un físicu refinao y gran coraxe personal, dedicóse incondicionalmente a una carrera militar. Esforciar por restaurar pola fuercia de les armes el predominiu del Imperiu Bizantín nos países del Mediterraneu, y tuvo implicáu en conflictos bélicos colos sos vecinos en tolos frentes del Imperiu.

La Segunda Cruzada y Reinaldo de Chatillon[editar | editar la fonte]

La primer prueba pal reináu de Manuel llegó en 1144 cuando tuvo que faer frente a una demanda de Raimundo, príncipe de Antioquía qu'esixía la cesión de los territorios de Cilicia. Sicasí, esi mesmu añu, el condáu d'Edesa (tamién cruciáu) foi absorbíu pola creciente presión musulmana d'Imad al-Din Atabeg Zengi. Col lladral oriental en peligru, a Raimundo namái-y quedó la opción d'una visita humillante a Constantinopla, pos l'ayuda inmediata dende occidente yera impensable. Nun tuvo más remediu que tragase'l so arguyu y pidir la proteición del emperador. En sometiéndose a Manuel, prometióse-y el sofitu solicitáu y aseguróse la so dependencia de Bizanciu[6] .

Sicasí, Manuel decidió nun prosiguir más allá nos sos ésitos iniciales n'oriente, pos los acontecimientos n'occidente riquíen la so presencia urxentemente. En 1147 dexó'l pasu polos sos dominios de dos exércitos de la Segunda Cruzada, sol emperador Conrado III y el rei Lluis VII de Francia. Na dómina, entá había miembros de la corte bizantina que recordaben el pasu de la Primer Cruzada. La cruzada fuera un episodiu que marcó la memoria coleutiva de la dómina y qu'estelara a la tía de Manuel Ana Comnena,[7] que describe a dellos líderes de la mesma na so Alexiada, una biografía del so padre, el güelu de Manuel, Alejo I Comneno. Munchos bizantinos tarrecíen a la cruzada, y esta impresión resultaba reforzada polos numberosos actos de vandalismo y robos llevaos a cabu poles tropes na so marcha pel territoriu bizantín. Les tropes bizantines siguieron a los cruzaos intentando xixilar y controlar el so comportamientu, a les que se xunieron otres fuercies en Constantinopla pa defender la capital. Esta decisión foi razonable, pero aun así, produciéronse munchos choques violentos ente francos y griegos, de los que al paecer fueron responsables los dos bandos, y que tuvieron a puntu de bastiar un conflictu abiertu ente Manuel y los cruzaos. Manuel, con prudencia, reforzara la so alianza con Conrado, casándose cola cuñada d'ésti, Berta de Sulzbach. Pero Conrado morrería en 1152 y a pesar de los repitíos intentos, nun pudo llegar a un alcuerdu similar col so socesor Federicu I Barbarroxa.

L'atención de Manuel tuvo que volvese a Antioquía de nuevu en 1156, nesta ocasión por causa de un fechu bederre: Reinaldo de Châtillon, el nuevu príncipe d'Antioquía, invadió la provincia bizantina de Xipre y, n'escalando a la islla y desaposiala de toles sos riqueces, el so exércitu tullió a los sobrevivientes non ensin enantes obliga-yos a recomprar los sos fataos a precios exorbitantes colo poco que-yos quedaba. Manuel respondió a esti ataque nel so estilu enérxicu típicu. Axuntó un enorme exércitu y nun perdió'l tiempu en colar sobre'l Principáu de Antioquía. Ello ye que la velocidá de la so meyora foi tal que sorprendió a los armenios de Cilicia, que'l so príncipe participara nel ataque a Xipre.[8]

Les noticies de la meyora bizantina llegaron a Antioquía. Reinaldo, sabedor de que nun podría aguantar nin esperar el sofitu del rei de Xerusalén, Balduino III (pos ésti nun aprobara l'ataque a Xipre), decidió que la única salida yera la sumisión. Presentóse ante l'emperador vistíu de sacu y rogando el perdón. Manuel aceptó perdona-y si pasaba a ser vasallu imperial. Manuel non yá deseyaba recuperar Antioquía pal Imperiu, sinón que tamién pretendía utilizar a los llatinos y a Occidente polo xeneral pa reforzar la posición del Imperiu. Tenía especial interés en consiguir que los cruzaos actuaren n'Exiptu, un territoriu sobre'l que Bizanciu nun interviniera mientres sieglos.

Satisfechu coles resultancies, Manuel volvió a Constantinopla, ganando tamién a los turcos que-y sorprendieron pel camín. Al añu siguiente espulsó a los selyúcides d'Isauria. Pero la situación nos Balcanes y n'occidente riquió entós la so atención.

La campaña d'Italia[editar | editar la fonte]

En 1148 l'emperador atacó a Roger II de Sicilia que la so llexa había tomáu Corfú y escaláu delles ciudaes griegues, y ganar col sofitu de Venecia. Al añu siguiente, recuperó Corfú y preparó la so ofensiva contra los normandos sicilianos. Con un exércitu de mercenarios italianos invadió Sicilia y Puglia, gracies al sofitu de barones locales descontentos.

Moneda de Manuel I.

Delles ciudaes, como Bari que fuera una ciudá bizantina hasta la so toma polos normandos en 1071, abrieron les sos puertes al exércitu imperial. Y anque el procesu de conquista detener por causa de dalguna derrota, Manuel consiguió caltener dalgún territoriu nel sur d'Italia, lo que s'aseguró por una paz en 1155. Reforzáu pol so ésitu, suañó cola restauración del Imperiu romanu anque fuera a cuenta de la unión de los dos ilesies, daqué que llegó a ufiertar al papa nel cursu de les negociaciones. La unión significaría l'aceptación del emperador bizantín como máxima autoridá secular sobre tolos cristianos; pero'l papa considerábase él namái como autoridá máxima. Pa poder llegar a un alcuerdu, Manuel tendría qu'aceptar la supremacía del papa en dalguna manera, y esto resultaba inaceptable, inclusive pa un emperador tan pro-occidental como Manuel, sobremanera, teniendo en cuenta l'actitú anti-occidental de bona parte de la población greco-ortodoxa. Sía que non, una derrota en Brindisi en 1156 punxo fin al restauráu imperiu bizantín n'Italia, y escontra 1158, les tropes orientales yá dexaren Italia. Tres la muerte de Manuel, los normandos de Sicilia volveríen invadir el territoriu bizantín en 1185, escalando Tesalónica.

Col fin de debilitar el poder de Venecia sobre'l comerciu imperial, Manuel robló alcuerdos con Pisa y Xénova. Pa compensar les aspiraciones de Federicu I, sofitó a les ciudaes llibres d'Italia. Pero nun consiguió que los italianos sofitaren los sos intereses; sicasí, nuna curtia guerra contra los venecianos, consiguió espulsalos del mar Exéu.

La resultancia final de la so campaña italiana foi bastante llindáu. La ciudá d'Ancona pasó a ser una base bizantina n'Italia. Los normandos de Sicilia, estropiaos, aceptaron la paz mientres el restu del reináu de Manuel. Tou ello tuviera un costu enorme en dineru, pa namái producir escases resultancies.

Campañes escontra l'Occidente[editar | editar la fonte]

Guerra contra'l rei Géza II d'Hungría[editar | editar la fonte]

Na so frontera septentrional, Manuel fixo un gran esfuerciu por caltener les conquistes de Basilio II unos cien años enantes.

Europa bizantina – na parte cimera derecha puede trate'l Danubiu

Obligó a los serbios rebeldes al vasallaxe (1150-1152) y llanzó ataques constantes sobre Hungría col enfotu de anexonase el so territoriu hasta'l ríu Sava, pa estender el so imperiu amenaciáu polos turcos dende oriente. Manuel I, emperador bizantín yera fíu de la princesa Santa Piroska d'Hungría, asina que se sentía con derechos sobre'l reinu húngaru, y de esta forma, ensin pretender destronar a Géza II d'Hungría, el nietu d'Álmos, el primu de la so madre, quixo qu'esi se sometiera a él ya incluyir el reinu maxar na esfera d'influencia bizantina. Nes guerres de 1151-1153 y 1163-1168, Manuel llevó a les sos tropes hasta Hungría, enfusando enforma nel so territoriu y llogrando un cuantioso botín de guerra, pero coles mesmes siendo conteníu pol rei Géza II d'Hungría mientres delles batalles. En 1155 el rei húngaru y Manuel I roblaron la paz. Sicasí en 1156, Manuel I suxuriría-y al emperador xermánicu Federicu I Barbarroxa, que xuntos, los dos imperios vencieren al Reinu d'Hungría. L'emperador xermánicu refugó'l plan, y para 1158 decidió atenuar les sos hostilidaes contra Géza II. Nésta dómina camudaríase a la corte bizantina de la xermánica los nuevos príncipes húngaros insatisfechu Esteban y Ladislao, hermanos de Géza II.

Intervenciones mientres el reináu d'Esteban III d'Hungría[editar | editar la fonte]

En 1162 morrería Géza II d'Hungría y el so fíu Esteban III heredaría de momentu'l tronu. Depués de centrar la so vista nel oriente, y cansáu de diches guerres, Manuel I decidió que llegaría'l momentu de retomar la so guerra contra'l Reinu húngaru y asina, unvió una embaxada a Hungría, por que fuera aceptada la coronación del príncipe Esteban, qu'hasta esi momentu taría viviendo en Constantinopla al so llau. Igualmente movilizó los sos exércitos escontra les fronteres del reinu maxar y ante esto, los Señores húngaros per otra parte aceptaríen como rei a Ladislao quien se topaba nuna posición más independiente. Ladislao II d'Hungría sería coronáu en xunu de 1162, pero sería envelenáu en xineru de 1163.

Entós, l'afamáu Esteban IV xubiría al tronu y sirviría tolos intereses del emperador bizantín Manuel I: Cortó tolos venceyos col Papáu, y inclusive confió-y la producción de dineru a Bizanciu. Darréu, Esteban III, sobrín d'Esteban IV, encabezaría una rebelión y el 19 de xunu de 1163 vencería al rei con llazos bizantinos, a quien dexaría fuxir escontra l'emperador Manuel I. Sicasí, l'emperador bizantín partió de la ciudá de Sofía, xurándo-y a Esteban IV que resolvería l'asuntu. D'esta forma, ufiertó-y la mano de la so fía María a Béla, l'hermanu menor d'Esteban III, nomándolo herederu al tronu húngaru. En cuenta de la paz, Manuel I pidió los territorios de Croacia y Dalmacia, según la presencia del nuevu Béla en Bizanciu. L'alcuerdu peracabóse y en 1163 Béla aportó a Constantinopla y foi educáu según la fe ortodoxa, adoptando'l nome de Alexios.

Sello de Béla III d'Hungría

Sicasí, Esteban III nun apurriría los territorios esixíos y ante esto, Manuel I movilizó los sos exércitos en 1164 con Esteban IV nuevamente a la cabeza d'ellos. L'emperador avanzó hasta'l corazón d'Hungría, hasta Bács, depués de qu'Esteban III siguiera negándose a apurrir los territorios, protexíu por tropes xermániques y cheques. Sicasí, Manuel I utilizaría al rei checu Ladislao II de Bohemia, onde Esteban III nuevamente arrenunciaría a Dalmacia y a Croacia, y inclusive hasta a Sirmia, y Manuel I arrenunciaría al so sofitu a Esteban IV.

En 1165, los húngaros atacaron los territorios d'Esteban IV y darréu facer envelenar en Zimony. Depués d'esto, en xunu Manuel I llanzó un ataque contra los húngaros y Esteban III nuevamente arrenunció a los territorios de Dalmacia y Croacia, y l'emperador bizantín ocupar con ayuda de tropes venecianes. Na primavera de 1165 Esteban III ocupó los territorios de Sirmia y p'espulsalo, Manuel I unvió tres ejércitos contra él: unu con Béla a la cabeza escontra la frontera del Danubiu, y otros dos dende Galicia y dende Moldavia. Cola intervención del suegru d'Esteban III, el Duque austriacu Enrique Jasomirgott foi roblada nuevamente la paz, y a finales del añu, los exércitos húngaros ocuparon una parte de Dalmacia y prindaron al rexente bizantín.

En 1167 producióse la Batalla de Zimony, onde'l xeneral bizantín Andronikos Kontostephanos al serviciu de Manuel I, comandó y venció les fuercies húngares, recuperando los territorios de Sirmia, victoria cola cual contentaríase. Tres la muerte d'Esteban III en 1172, Manuel unviaría a Hungría a Béla, quien sería coronáu de momentu como Bela III d'Hungría y caltendría una política empobinada escontra Bizanciu mientres tol so reináu.

Grecia y Bulgaria, provincies bizantines[editar | editar la fonte]

En 1168, una importante victoria en Zemun dexó-y roblar una paz, pola que llograba Dalmacia y otros territorios fronterizos. L'herederu al tronu húngaru Bela foi unviáu a Constantinopla pa ser educáu na corte de Manuel, y trazóse un plan pa casa-y cola so fía María. Bela tomó'l nome d'Alloño y el títulu de déspota, pero cuando l'emperador tuvo un fíu varón, dexar de llau este plan.

En xunto, Manuel llogró ésitos importantes nos Balcanes, lo que-y dexó reforzar la seguridá de Grecia y Bulgaria. Estes provincies vivieron una fase de rellumanza que duraría hasta final de sieglu. Ello ye que calculóse que Bizanciu nel sieglu XII yera más ricu y prósperu que nunca enantes dende la invasión persa en tiempos de Heraclio, unos quinientos años enantes. Anque les ciudaes empecipiaren una cobarde recuperación dende fines del sieglu IX, la derrota de Manzikert (1071) y les guerres civiles anteriores a Alejo I Comneno atayaron el procesu. Namái los ésitos de los Comnenos detuvieron el fundimientu definitivu del Imperiu, y gracies a éstos recuperóse la vida urbana. La población de Constantinopla averar al mediu millón d'habitantes en tiempos de Manuel, lo que la convertía na mayor ciudá d'Europa con diferencia, y siguía creciendo. El calter cosmopolita de la capital viose reforzáu pola llegada de mercaderes italianos y cruzaos camín de Tierra Santa.

Los beneficios de la paz: una ilesia rural bizantina. Mientres el reináu de Manuel I edificáronse numberoses ilesies.

Los venecianos y otros italianos abrieron los puertos del Exéu al comerciu colos reinos cruciaos de Outremer y l'Exiptu fatimí. Estos comerciantes demandaron productos en toa Grecia, Macedonia y les islles. Tesalónica, la segunda ciudá del Imperiu, celebraba una famosa feria braniza qu'atraía comerciantes de tolos Balcanes. En Corintu, la producción de seda animó la economía llocal. Tou ello debió a los emperadores Comneno y a la 'Pax Byzantina' firmemente establecida nel nucleu del so Imperiu.

La invasión d'Exiptu[editar | editar la fonte]

En 1169 Manuel unvió una espedición conxunta col rei Amalarico I de Xerusalén contra Exiptu. La espedición supunxo una estraordinaria demostración de poder per parte del Imperiu, pola mor del gran exércitu y flota unviaos, pero tamién significó una gran costu pa los bizantinos.

Anque un ataque a tan llarga distancia del centru del Imperiu podría paecer daqué estraordinariu, puede entendese pola política de Manuel que buscaba aprovechase de los llatinos p'asegurase la sobrevivencia del Imperiu. Una invasión esitosa d'Exiptu ufiertaría munches ventayes al Imperiu. Primero, evitaría una alianza islámica qu'espulsara a los cruzaos. Segundu, la riqueza d'Exiptu yera tal que los ingresos a llograr (inclusive compartíos colos cruzaos) compensaben l'esfuerciu realizáu. Amás, l'alianza amestaría entá más a los cruzaos col Imperiu.

La invasión d'Exiptu esperaba cuntar tamién con ciertu sofitu de la población llocal copta que llevaba viviendo más de quinientos años sol poder musulmano. Pero'l fracasu na cooperación plena ente cruzaos y bizantinos fizo que la operación fracasara. Los bizantinos namái llevaron provisiones pa tres meses; pero cuando los cruzaos tuvieron preparaos, yá se taben acabando aquélles. L'alianza caltúvose, y fixéronse nuevos planes, pero nun se llevaron a cabu.

Polo xeneral, les rellaciones del reináu de Manuel Comneno suelen poner poca atención a la espedición d'Exiptu, por cuenta del so fracasu y a la importancia d'otros asuntos, como l'ascensu de Venecia y de los turcos selyúcides. Sicasí, les consecuencies del fracasu fueron bien series. Manuel invirtiera enforma tiempu, dineru y homes en dichu ataque, recursos que podríen habese aprovecháu meyor contra los turcos d'Anatolia.

El sultán selyúcida Kilij Arslan II aprovechó la ocasión pa esaniciar a los sos rivales y reforzar el so poder n'Asia Menor. Poco dempués, l'ascensu d'un mozu xeneral curdu, Saladín, namái sería posible gracies al so control d'Exiptu, lo que-y dexaría espulsar a los cruzaos de Xerusalén, camudando l'equilibriu del poder nel Mediterraneu oriental pa siempres.

El 17 de setiembre de 1176 Manuel foi ganáu por Kilij Arslan II na batalla de Miriocéfalo (Myriokephalon). Esti desastre foi un seriu revés personal; dende entós Manuel empioró de salú hasta morrer en 1180.

Valoración del so mandatu[editar | editar la fonte]

Manuel foi un valiente xeneral y un arteru diplomáticu y estadista. Famosu pol so carisma y la so atraición por occidente, aportó a amigu personal del emperador Conrado III. Convencíu de la idea del imperiu universal y apasionao pol alderique teolóxicu, foi'l representante d'un nuevu tipu d'emperador bizantín, influyíu pol contautu colos cruzaos occidentales. Amaba'l costumes occidentales, y asina entamó torneos, ya inclusive participó nellos, a pesar de que los bizantinos nun aprobaben esti comportamientu.

A pesar de los sos ésitos militares, Manuel llogró poques conquistes pal Imperiu; ello ye que consiguió que munchos de los sos enemigos xunir nel so contra. Les sos victories compensar con derrotes, y en dellos casos a cuenta de grandes gastos. Foi bien criticáu por xubir los impuestos, gastaos nes sos aventures d'espansión esterior; tou ello llegó a poner les finances públiques en peligru.

L'Imperiu bizantín so Manuel I.

Los problemes a los que dio llugar la so política compensar en parte colos sos ésitos, sobremanera nos Balcanes. Pero, teniendo en cuenta'l posterior fundimientu del Imperiu, paez que sería meyor utilizar con más curiáu los recursos disponibles. El so política pro-occidental dio llugar a reacciones en contra en tol Imperiu, hasta'l puntu de que l'ascensu d'Andrónico I Comneno foi celebráu con una masacre de llatinos en Constantinopla. Toos estos fechos, xunto con otros posteriores, llevaríen a la ocupación del Imperiu na Cuarta Cruzada.

Manuel foi recordáu polos llatinos como'l soberanu más poderosu del mundu. Mientres el so reináu frenó tolos intentos esternos d'atacar l'Imperiu; sicasí, nel este, les sos victories fueron clisaes pola derrota de Miriocéfalo en 1176. A la so muerte, l'Imperiu yera una gran potencia, prósperu, coles sos fronteres segures; pero tamién tenía graves problemes. Nel interior, la corte precisaba un gran líder que caltuviera'l sistema xuníu, y tres la muerte de Manuel la estabilidá viose peligrosamente comprometida dende dientro. Dalgunos de los sos enemigos esternos esperaben cualquier oportunidá p'atacar, sobremanera los turcos d'Anatolia y los normandos de Sicilia. Sería necesariu un emperador fuerte pa reconstruyir l'ayalga imperial y faer frente a toes estes amenaces. Desgraciadamente pa Bizanciu, nun llegaría un líder d'eses carauterístiques.

Familia[editar | editar la fonte]

Manuel casóse, en primeres nupcies en 1146, con Bertha de Sulzbach, una cuñada de Conrado III d'Alemaña. Ella morrió en 1159. Fíos:

Manuel casóse en segundes nupcies en 1161, con una fía de Raimundo y Constanza de Antioquía, María (qu'adoptó depués el nome Xena). Tuvieron un fíu y socesor Alejo II Comneno.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://home.comcast.net/~homerbjames/HBJ/V01/V01_Byzantine.htm.
  2. URL de la referencia: http://www.san.beck.org/AB18-Crusaders.html.
  3. Afirmao en: Kindred Britain.
  4. Andrew Stone. Manuel I Comnenus. Online Encyclopedia of Roman Emperors. Retrieved 2007-02-05
  5. Edward Gibbon, The torne and fall of the Roman Empire, p.72
  6. J. Cinnamus, Deeds of John and Manuel Comnenus, 33–35
    * P. Magdalino, The Empire of Manuel I Komnenos, 40
  7. A. Komnene, The Alexiad, 333
  8. P. Magdalino, The Empire of Manuel I Komnenos, 67


Predecesor:
Xuan II Comneno
Emperador del Imperiu Bizantín
11431180
Socesor:
Alejo II Comneno