Lliteratura infantil

De Wikipedia
Lliteratura infantil
subconjunto de literatura (es) Traducir, disciplina académica, xéneru lliterariu y campu de trabayu
literatura infantil y juvenil (es) Traducir y obra creativa ficticia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Entender por lliteratura infantil la lliteratura dirixida escontra'l llector infantil, esto ye, el conxuntu de testos lliterarios que la sociedá consideró aptos pa los más pequeños al igual que tolos testos adoptaos polos llectores más nuevos como propios, pero que n'orixe s'escribieron pensando en llectores adultos (por casu Los viaxes de Gulliver, La islla de l'ayalga, El llibru de la selva o Plateru y yo). Podríamos definir entós la lliteratura infantil (y xuvenil) como aquella que tamién lleen neños (y mozos).

N'otru sentíu del términu, menos habitual, entiende tamién les pieces lliteraries escrites polos mesmos neños. Per otru llau, dacuando considérase que'l conceutu inclúi la lliteratura xuvenil, escrita para o polos adolescentes; pero lo más correcto ye denominar al conxuntu lliteratura infantil y xuvenil.

Sobre la definición de lliteratura infantil[editar | editar la fonte]

El conceutu de lliteratura infantil fixo correr muncha tinta dende los entamos de la lliteratura científica sobre esti xéneru. Nun principiu, estudiosos como Juan Cervera, trataron d'incluyir na so definición el corpus que se taba utilizando pa la investigación en LIJ y asina, concibieron la definición integradora, na que s'incluyía práuticamente tou lo qu'en dalgún momentu podía habese llamáu lliteratura: "Nella intégrense toles manifestaciones y actividaes que tienen como base la pallabra con finalidá artística o lúdica qu'interesen al neñu, prefirieron una definición que s'afixera a les carauterístiques formales que presenta la LIJ. Pero los críticos aducen que les carauterístiques formales nun son inmutables y que lo que nuna dómina considerábase LIJ, puede nun selo n'otra. Per otra parte, delles traces como “cencellez” resulten difíciles de definir una y bones una cencellez formal puede nun correspondese con una cencellez conceptual y viceversa.

Tamién esiste una serie d'ensayos que con mayor o menor fortuna, nieguen la mesma esistencia de la LIJ. N'España son famoses les declaraciones de Rafael Sánchez Ferlosio, anque nun tuvieron un sustentu sólidu na investigación académica. Nel ámbitu anglosaxón, la obra emblemática de Jacqueline Rose tuvo dellos siguidores yá que, en cuenta de l'apreciación simplaya de que la lliteratura nun riquir apellíos, tamién añade la paradoxa de que la LIJ escribir pa neños por adultos qu'imaxinen estos neños que se configuren como constructos de los mesmos adultos.

La llinia que paez tener mayor aceptación ye la de considerar que, siguiendo los postulaos del posestructuralismo, la lliteratura defínese sobremanera pol so usu y la so considerancia social. Esto ye, la lliteratura ye aquello que les instituciones consideren lliteratura. Tendría d'añedir la importancia de les obres que dan importancia al llector como les d'o la Estética de la receición. Dende esti puntu de vista la LIJ ye aquella lliteratura que se dirixe a un llector infantil.

Xavier Mínguez realiza una síntesis d'estes aportaciones y establez una definición basada nun triángulu en que'l so principal vértiz taría la lliteratura, n'otru'l llector modelu (el/el neñu/a) y n'otru la función educativa, principalmente, la función qu'exerz la LIJ na educación lliteraria de neños y nuevos. Refuga les definiciones formalistes, les integradores y, evidentemente, tamién la negación de la so esistencia.

Esta definición ye más restrictiva yá que nun inclúi la lliteratura ganada, esto ye, la lliteratura ensin dirixir primeramente a los neños pero que tradicionalmente consideróse como tal. Tampoco inclúi la lliteratura de base oral una y bones tampoco yera escrita necesariamente pa un públicu infantil. Esti autor inclúi estes obres, xunto con otres como los dibuxos animaos, dientro de los ámbitos d'estudiu de la lliteratura infantil.

Sicasí nun ye hasta la llegada de Charles Dickens (1812-1870) que se noma la lliteratura infantil como tal y rellaciónase de manera fonda col entamu d'un conceutu d'infancia y de derechos infantiles.

Curtia historia de la lliteratura infantil[editar | editar la fonte]

La crítica lliteraria moderna considera esencial el calter de "lliteratura" dientro d'esti tipu d'escritos, polo que güei s'esclúi, de la producción actual los testos básicamente morales o educativos, anque inda siguen primando estos conceutos en tola LIJ dau'l contestu educativu nel que se desenvuelve la so llectura. Esta ye una concepción bien recién y casi inédita na Historia de la Lliteratura.

La lliteratura pa neños pasó de ser una gran desconocida nel mundu editorial a atropar l'atención del mundu del llibru, onde ye enorme la so producción, l'aumentu del númberu de premios lliterarios de LIJ y el volume de beneficios que xenera. Esto debe en gran parte al asentamientu de la concepción de la infancia como una etapa del desenvolvimientu humanu propia y específica, esto ye, la idea de que los neños nun son, nin adultos en pequeñu, nin adultos con minusvalía, fíxose estensiva na mayoría de les sociedaes, polo que la necesidá de desenvolver una lliteratura empobinada y legible escontra y por dichu públicu faise cada vez mayor.

La concepción d'infancia o niñez, nun remanez nes sociedaes hasta la llegada de la Edá Moderna y nun se xeneraliza hasta finales del sieglu XIX. Na Edá Media nun esistía una noción de la infancia como periodu estremáu y precisáu d'obres específiques, polo que nun esiste tampoco, puramente, una lliteratura infantil. Eso nun significa que los menores nun tuvieren esperiencia lliteraria, sinón qu'esta non se definía en términos estremaos de la esperiencia adulta. Dau l'acaparamientu del saber y la cultura per parte del cleru y otros estamentos, les escases obres lleíes pol pueblu pretendíen inculcar valores ya impartir dogma, polo que la figura del llibru como vehículu didácticu ta presente mientres tola Edá Media y parte del Renacimientu. Dientro de los llibros lleíos polos neños de dicha dómina podemos atopar los bestiarios, abecedarios o silabarius. Podríen incluyise nestes obres dalgunes de corte clásicu, como les fábules d'Esopo nes que, al esistir animales personificaos, yeren empobinaes escontra esti públicu.

Llegáu'l sieglu XVII, el panorama empieza a camudar y son cada vez más les obres que traten sobre fantasía, siendo un fiel reflexu de los mitos, lleendes y cuentos, propios de la trasmisión oral, que foi arrexuntando'l saber de la cultura popular por aciu la narración d'estes, per parte de les vieyes xeneraciones a les xeneraciones infantiles. Amás d'escribir estes obres o cuentos, onde destaquen autores como Charles Perrault o Madame Leprince de Beaumont, destaca la figura del fabulista, como Félix María de Samaniego o Tomás de Iriarte. Nesta dómina, amás, asoceden dos acontecimientos trascendentes pa la que güei se conoz como Lliteratura Infantil, la publicación, per un sitiu, de Los viaxes de Gulliver-Jonathan Swift- y, por otru, de Robinson Crusoe -Daniel Defoe-, claros exemplos de lo qu'inda güei, son dos tarrezas qu'axunta la LIJ: los rellatos d'aventures y l'enfusase en mundos imaxinaos, inexplorados y distintos.

Una vegada llegáu'l sieglu XIX col movimientu románticu, enriba el sieglu d'oru de la lliteratura infantil. Son munchos los autores qu'editen les sos obres con una estraordinaria aceptación ente'l públicu más nuevu. Son los cuentos (Hans Christian Andersen, Condesa de Ségur, Wilhelm y Jacob Grimm y Oscar Wilde n'Europa, y Saturnino Calleja y Fernán Caballero n'España) y les noveles como Alicia nel país de les maravíes -Lewis Carroll-, La islla de l'ayalga -Robert L. Stevenson-, El llibru de la selva de Rudyard Kipling, Pinoccio -Carlo Collodi-, les escrites por Jules Verne o Les aventures de Tom Sawyer ente otres, les que favorecieron un contestu novedosu pa la instauración d'un nuevu xéneru lliterariu destináu al llector más nuevu nel sieglu XX, onde la ingente producción de LIJ coesiste coles obres del xéneru adultu.

Son munches les obres de sonadía por citar de la LIJ, como ye'l casu de Peter Pan, El Principín, The Wind in the Willows, Pippi Calzaslargas o la coleición de rellatos sobre la familia Mumin; en toes elles destaca una nueva visión qu'ufiertar al pequeñu llector, onde, amás d'encetar les temes clásiques como les aventures o'l descubrimientu de nuevos mundos, trátense la superación de los mieos, la llibertá, les aspiraciones, el mundu de los suaños y los deseos, como actos de rebeldía frente al mundu adultu. Esta producción aumenta considerablemente nes décades de los 70, 80 y 90, con autores como Roald Dahl, Gianni Rodari, Michael Ende, René Goscinny (El pequeñu Nicolás), (Christine Nöstlinger, Laura Gallego García o Henriette Bichonnier ente otros. Nesti sieglu XX, amás, apaecen nuevos formatos de la LIJ gracies a les téuniques pictóriques y l'ilustración de les histories, onde les pallabres son acompañaes d'imáxenes que contextualizan la narración y apurriendo nexos d'unión a la historia, ye l'apaición del llibro-álbum o álbum ilustráu, xéneru nel que destaquen autores como Maurice Sendak, Janosch, Quentin Blake, Leo Lionni, Babette Cole o Ulises Wensell.

Yá, nel sieglu XXI, la LIJ atópase bien consolidada dientro de los países occidentales, onde les ventes son enormes y la producción lliteraria peramplia. Una fonte básica d'información sobre la tema n'España ye la revista CLIJ, Cuadiernos de Lliteratura Infantil y Xuvenil

Eleición de testos pa neños de 3 a 6 años[editar | editar la fonte]

Los testos que se-y ufierten a los neños y neñes de 3 a 6 años tán basaos nel folclor. El folclor ye daqué que'l neñu/a vivió y sintió dende la so nacencia, polo tanto ye daqué bien cercanu a él. Va Sirvir como preséu de trabayu y al ser testos pertenecientes a la coleutividá, al surdir del so propiu contestu cultural, el neñu/a va ver nél daqué so, non ayenu, polo que nun-y inducirá a refugalo.

Anque'l folclor ye primero de too oral, nun torgar que se tresvase al escritu. Si tratara aparte, taríamos estazando arbitrariamente la rellación esistente ente llingua oral y escrita. El folclor constitúi la base primordial de lo que tien de ser la Lliteratura nestes edaes.

Los testos en versu tienen ventayes, pola so fixeza y pol so mayor capacidá pal xuegu y la memorización. Los testos en prosa fundamentalmente cuentos, tienen la so mayor oportunidá pa l'audición, anque revisten menor fixeza llingüística que los versos, y , amás, gocien de más facilidá pa l'adaptación per parte del narrador.

Nestes edaes, lo visual xuega un papel bien importante no que se refier a los cuentos. El neñu repara les ilustraciones y re-crea'l testu qu'acompaña a esa ilustración.

Lliteratura pa neños de 6 a 9 años[editar | editar la fonte]

Neños lleendo.

Concebimos a la didáctica de la lliteratura como un campu particular que la so finalidá prioritaria ye desenvolver les maneres d'acercamientu al fenómenu lliterariu y, poro, trai una práutica d'enseñanza específica na que se rellaciona a la lliteratura como actividá comunicativa- relacional y la didáctica como práutica comunicacional. Caúna integra maneres de comunicación particular que se intersecan nel actu d'enseñar.

Amás considerar como una disciplina teóricu-práutica qué, nun contestu específicu d'enseñanza-aprendizaje, empobina a partir de diversos procesos comunicativos, l'aprendizaxe de lo lliterario y, en consecuencia la construcción de la conocencia centrándose básicamente nel trabayu sobre'l testu, contribuyendo asina col desenvolvimientu de la capacidá crítica y creadora nos alumnos. Consideramos más conveniente la propuesta pa la enseñanza de lliteratura que se trabaya nel [“Colegio Rosario”] y básase de la siguiente manera; Exemplu: Antes de la llectura d'un cuentu ye necesariu analizar lo que se presenta na tapa realizando entrugues, como: ¿Qué se representa na imaxe? ¿De que se va tratar el cuentu? ¿Quién/ye va ser/n el/los protagonistes?... Depués de la llectura que puede ser realizada polos alumnos o nel casu de primer grau pola docente, pídese-y qu'oldeen lo qu'ellos habíen pensáu antes colo que'l cuentu trataba en sí. Y que comenten cuál foi'l problema que se presentó y cómo foi solucionáu. Un cuentu pudi ser trabayáu con munchos oxetivos pero ye necesariu que tou lo anterior sía trabayáu, más allá de los oxetivos a desenvolver. Si la finalidá ye enseñar la so estructura, la xera podría ser que camuden el final del mesmu o direutamente nun dar a conocer el final por que cada neñu ellaborar sobre la base de la so imaxinación, dando llugar d'esta manera al desenvolvimientu de la capacidá creativa. Nel casu de trabayar un fonema puede presentase un cuentu curtiu con imáxenes que tenga na mayoría de les pallabres el fonema que pretende enseñase, depués de la llectura charrar sobre les aiciones que realiza'l personaxe, pidir qu'identifiquen el fonema que más se repite y que marquen onde suena. A partir d'esto puédese presentar un esquema combinando'l fonema con caúna de les vocales nos sos cuatro grafíes. Como actividaes puede dase imáxenes por que completen el so nome, ente otres, y como xera puede pidise la ellaboración d'oraciones que tengan pallabres que lleven el fonema enseñáu. Afirmamos que d'esta manera incentivar a que l'alumnu desenvuelva la so creatividá (aguiyando la so imaxinación), realizando una reconocencia gráfica-verbal (que consiste en rellacionar grafemes con fonemes), y amás favorezse a l'ampliación del léxicu (adoptando nueves pallabres). Nesti procesu'l docente xuega un papel primordial, yá que tien de tener presente tolos aspeutos a la de programar, temporalizar, escoyer conteníos, etc. llogrando una integración significativa y secuenciación de los conteníos apoderada al grupu-clase. Procurando que l'alumnu atope sentíu a aquello que'l docente como guía, va amosándo-y; creemos qu'ésta ye una manera de favorecer a que'l neñu pueda integrar les conocencies nueves n'estructures cognitives coherentes.

Antes de trabayar un testu ye necesariu realizar un analís sobre'l mesmu teniendo en cuenta la correspondencia ente la edá de los alumnos y la llectura a presentar, amás ye necesariu la conocencia de los intereses del alumnáu y del so nivel intelectual. A midida que la competencia llingüístico y lliterario creza dirán presentándose-y distintos testos y trabayando de manera más complexa sobre los mesmos. Dende'l diseñu del programa hasta l'actu didácticu, la enseñanza tien de ser concebida primordialmente, como la xunta d'un grupu de llectores na midida na que la so finalidá prioritaria hai de ser la formación lliteraria de los educandos a partir del contautu col testu; nuna pallabra, desenvolver non yá la conocencia sinón el prestar pol testu. D'esta miente, la xera del maestru ye la d'orientador, de guía qu'espierta la sensibilidá, la imaxinación, la creatividá nesti procesu comunicativu d'enseñar-aprender, nel que dambos son partes.

Nesti nivel tamién podemos falar d'una estructura comunicativa que'l maestru y l'alumnu comparten y na que dambos tienen la función d'emisor y receptor. Ésta entámase a partir de ciertos componentes mediaos pola conducta de cada unu, l'actividá llingüística oral y escrita, según el contestu y el conteníu que-yos dexa o bien ser tresmisores o bien productores de testos. Pa ello, ye necesariu que les actividaes sían programaes p'aprender a analizar testos y pa producilos, teniendo en cuenta que la lliteratura ye tantu un procesu creativu como un oxetu d'enseñanza que tien les sos lleis propies, qu'impon procedimientos específicos pa la llectura, la escritura, la enseñanza y l'investigación. Los procesos psicolóxicos implicaos na adquisición del saber, basar en; cómo l'alumnu, suxetu de conocencia, escueye, asimila, adopta, tresforma ya incorpora los conteníos a la so propia estructura cognoscitiva. Asina, l'aprendizaxe de lo lliterario llógrase non yá a partir de la conocencia de los testos sinón, especialmente, del planteamientu de nueves entrugues que, de la mesma, dexen la formulación de los problemes de manera distinta.

L'aprendizaxe escolar, centru de toa actividá didáctica, apaez como resultáu de la interaición de tres elementos: l'alumnu, quien constrúi significaos, los conteníos d'aprendizaxe, sobre los que l'alumnu constrúi los significaos, y el docente, quien actúa como mediador ente'l conteníu y l'alumnu. Pensamos que na manera plantegada sobre'l desenvolvimientu de la enseñanza de la lliteratura destáquense toes estes cuestiones.

La lliteratura pa neños como mecanismu d'educación social[editar | editar la fonte]

La lliteratura pa neños tuvo, tradicionalmente, un focu bien marcáu na tresmisión d'una moral específica. Col pasar de los años, estes "morales" fuéronse afaciendo y ye por ello qu'en munchos cuentos tradicionales, alteriáronse los finales o inclusive'l so nucleu argumental.

Jean Piaget demostró que'l neñu "crea" como mecanismu natural p'afayar la so redolada.

L'escritor arxentín Julio Cortázar diz al respeutu:

Ye verdá que si a los neños dexar solos colos sos xuegos, ensin forzalos, fadríen maravíes. Usté vio cómo empiecen a dibuxar y a pintar; dempués obligar a dibuxar la mazana y el ranchito col árbol y acabóse el pibe.

La lliteratura pa neños, funcionó como un mecanismu formativu-rector d'adaptación del neñu al so contestu social.

Tipos de Lliteratura Infantil[editar | editar la fonte]

La lliteratura de neños puede ser estremada en munches maneres, ente elles por xéneru.

Los xéneros, na Lliteratura infantil, pueden ser determinaos pola téunica, el tonu, el conteníu, o'l llargor. Nancy Anderson, profesora acomuñada nel Colexu d'Educación na Universidá del Sur Florida en Tampa, hai delineado seis categoríes principales de lliteratura de neños, con dellos subxéneros significativos:

  • Los llibros ilustraos, incluyendo llibros de conseyu (tabla), llibros de conceutu (la enseñanza d'un alfabetu o'l conteo), modelen llibros, y llibros mudos.
  • Lliteratura tradicional: hai diez carauterístiques de lliteratura tradicional: (1) Autor desconocíu, (2) introducciones convencionales y conclusiones, (3) vagos axustes, (4) personaxes estereotipaos, (5) antropomorfismo, (6) causa y efeutu, (7) final feliz pal héroe, (8) maxa aceptada como normal, (9) curties histories con argumentos (intrigues) simples y direutos, (y 10) repetición d'aición y modelu verbal. La mayor parte de la Lliteratura tradicional consiste en cuentos tradicionales, que tresporten les lleendes, l'aduana, supersticiones, y les creencies de persones en vegaes pasaes. Esti xéneru grande pue ser descompuestu en subxéneros: mitos, fábules, balaes, música folklórica, Lleendes, cuentos de fades, fantasía, ciencia ficción, comedia, romance, etc.
  • Ficción, incluyendo los subxéneros de fantasía y ficción realista (tanto contemporánea como histórica). Esti xéneru tamién incluyiría la historia de la escuela, un xéneru únicu a la lliteratura de neños na cual l'internáu ye un axuste común.
  • Biografíes, incluyendo autobiografíes.
  • Teatru infantil: teatru pa neños(realizáu por adultos y destináu a un públicu infantil que ye tan solo espectador-receptor) y teatru de los neños (creáu pa ser escenificado polos pequeños. Él conviértese nel emisor.)Autores importantes fueron: Barrie, Maeterlink, Benavente, Lorca, Valle-Inclán, Elena Fortún, M. Donato, Carmen Conde, etc.

Oxetivos[editar | editar la fonte]

  • Incentiva la creatividá (aguiya la imaxinación).
  • Reconocencia gráfica-verbal (rellaciona grafemes con fonemes).
  • Ampliación del léxicu (adopción de nueves pallabres).
  • Fomenta'l gustu pola llectura.

Funciones[editar | editar la fonte]

  • Tresmisión de valores.
  • Tresmisión de la cultura.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

.Afumada Zuaza Luis 2008. "El teatru pa neños de Carmen Conde". Cuadiernos de lliteratura infantil y xuvenil. Númberu 216.

  • Bravo-Villasante, Carmen. 1959. Historia de la lliteratura infantil española. Madrid: Escuela Española.
  • Bravo-Villasante, Carmen. 1971. Antoloxía de la lliteratura infantil universal. Madrid: Doncel.
  • Bravo-Villasante, Carmen. 1985. Diccionariu d'autores de la lliteratura infantil mundial. Madrid: Escuela Española.
  • Cervera, Juan 1991. Teoría de la lliteratura infantil. Bilbao: Mensaxeru *

Garralón, Ana. 2001. Historia portátil de la lliteratura infantil. Madrid: Anaya

  • González, Luis Daniel. 2006. Bienveníos a la fiesta. Madrid.
  • Mínguez-López, Xavier 2012. "La definición de la LIJ dende'l paradigma de la Didáctica de la llingua y la lliteratura". Anuariu d'Investigación en Lliteratura Infantil y xuvenil (AILIJ). Númberu 10.
  • Nodelman, Perry 2008 The hidden adult :Defining children's literature. Baltimore:Johns Hopkins University Press.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]