Ficción

De Wikipedia
Ficción
género artístico (es) Traducir
obra d'arte y narrativa
Cambiar los datos en Wikidata

La ficción[1] ye la simulación de la realidá que realicen les obres lliteraries, cinematográfiques, historietísticas o d'otru tipu, cuando presenten un mundu imaxinariu al receptor. El términu procede del llatín fictus ("asonsañáu", "inventáu"), participiu del verbu fingere.

Historia del conceutu de Ficción[editar | editar la fonte]

El conceutu de mímesis[editar | editar la fonte]

El conceutu de ficción na tradición occidental ta bien amestáu al conceutu de mímesis, desenvueltu na Grecia clásica, nes obres de Platón (el que consideraba a les obres poétiques como imitaciones de los oxetos reales, que de la mesma yeren imitaciones de les idees pures) y sobremanera na Poética d'Aristóteles, na que'l conceutu de mímesis xuega un papel esencial. Pa Aristóteles, toles obres lliteraries copien a la realidá, acordies col principiu de la verosimilitú; lo qu'estrema a la lliteratura de la historia ye qu'ésta copia les coses qu'asocedieron, y aquella les que podríen asoceder.

Ye necesario aportunar qu'Aristóteles nun diz que la lliteratura tenga de ser la imitación del mundu real, sinón la imitación "de les aiciones de los homes". Esta diferencia ye la que dexa que lo creíble irreal tenga cabida na lliteratura. Paul Ricoeur subdividió'l conceutu de mímesis aristotélicu en tres fases:

  • Mímesis 1: el procesu de configuración del testu y la disposición de la trama per parte del autor.
  • Mímesis 2: la mesma configuración del testu, que puede responder o non al mundu esterior.
  • Mímesis 3: la reconfiguración del mundu del testu que tien de realizar el llector o espectador.

La rellación cola catarsis[editar | editar la fonte]

La Poética d'Aristóteles tamién introduz otru conceutu bien rellacionáu colo anterior: el de catarsis. La traxedia, al asonsañar aiciones de personaxes bonos que cayen en desgracia, llogra la implicación emocional del espectador, el que al traviés de la compasión y el mieu se purifica interiormente. Dicha reaición emocional tien la so base na suspensión del xuiciu de realidá con al respeutive de l'aición tráxica: daquién bien consciente de la irrealidá de la obra nun podría empatizar .

Frente a esta concepción de la lliteratura como catarsis, de los autores contemporáneos, cuantimás Bertolt Brecht propunxeron l'anulación de la implicación emocional, al traviés d'un "teatru épicu", una de que les sos carauterístiques ye acentuar la irrealidá de la representación, esaxerando la distancia ente ficción y realidá. D'esta forma, Brecht quería llograr que los espectadores realizaren un xuiciu críticu y racional de l'aición, en cuenta de una implicación emocional ya irracional.

Lo creíble na Renacencia[editar | editar la fonte]

Les teoríes aristotéliques de la ficción fueron recuperaes mientres el Renacimientu, anque en munchos casos fueron malinterpretadas o sesgadas. Asina por casu, el conceutu de mímesis como "imitación de les aiciones de los homes" foi traducida por Francesco Robortello, nun sentíu más ampliu pero que resultó reductor a posteriori, como "imitaciones d'oxetos". Esto supunxo qu'autores posteriores reinterpretasen esi sintagma como "imitación de mundu real", amenorgando asina lo imitable a lo real, en cuenta de lo creíble, como pretendía'l mesmu Aristóteles.

Paradóxicamente, la Edá Media tendiera xustamente a lo contrario: a borrar les llendes de lo real, lo irreal o inclusive lo inverosimil. Les vides de santos o los llibros de caballeríes yeren namái dos exemplos nos que lo real y lo irreal apaecíen mezclado ya indivisibles pa los llectores de la dómina. Los eruditos de la dómina atacaron fuertemente esti tracamundiu, cuantimás nel casu de los llibros de caballeríes; Miguel de Cervantes, autor bien consciente de les llendes del conceutu de verosimilitud, tamién tuvo como primer oxetivu al redactar el Quixote el faer risión al xéneru de los llibros de caballeríes poles sos desaxeraciones y los sos absurdos, los cuales sicasí yeren consideraos bien reales polos sos llectores.

La lliteratura moderna: El pactu ficcional[editar | editar la fonte]

Elementos narratológicos de la Ficción[editar | editar la fonte]

Anque "Ficción" y "Narración" nun son términos sinónimos (yá que non toa ficción ye narrativa, nin toa narración ye ficticia), la narración sí ye la manera predominante d'introducise en mundos de ficción. D'ende qu'esista lo que se conoz como "pannarrativismo", consistente na aplicación (dacuando escesiva) de les ferramientes d'analís narrativu, tradicionalmente desenvueltes nel campu de la crítica lliteraria, a cualesquier de les formes nes que puede manifestase la ficción: el cine, el teatru, la televisión, los cómics, los videoxuegos...

La narratología o estudiu de la narración, desenvueltu fundamentalmente poles corrientes estructuralistes a lo llargo del sieglu XX, céntrase principalmente en cuatro de los elementos constitutivos de la narración: el narrador, los personaxes, el tiempu y l'espaciu.

El narrador[editar | editar la fonte]

Ye la entidá que narra la historia. Puede ser: - Primera persona(yo): cuando'l narrador guarda los fechos qu'asoceden na historia. Xeneralmente, ye'l protagonista de la historia. - Tercera persona(él/ella): cuando'l narrador rellata los fechos que-y asocedieron a un personaxe de la historia.

Los personaxes[editar | editar la fonte]

Los personaxes d'una narración tienen carauterístiques que los definen y fáenlos distintos a otros, pueden ser personaxes animales,coses,estos tienen carauterístiques de persones (pueden falar,pensar,reir,etc..)

El tiempu[editar | editar la fonte]

Nun testu narrativu indica'l momentu en qu'asocede cada unu de los acontecimientos,pero tamién señala la duración d'esos acontecimientos . (a l'amanecida,mientres la fiesta etc..)

L'espaciu[editar | editar la fonte]

Ye'l llugar físicu nel que se desenvuelven los acontecimientos (sablera,campu,monte,etc..) O l'ambiente nel que trescurre la vida de los personaxes (ambiente d'allegría,tranquilidá,etc..)

Acercamientos a la Semántica de la Ficción[editar | editar la fonte]

El pactu ficcional[editar | editar la fonte]

Unu de los mayores problemes que plantega la ficción dende'l puntu de vista de la semántica, esto ye, del significáu, ye'l de cómo los llectores o consumidores de ficción podemos non yá aceptala pese a la so evidente falsedá, sinón amás realizar xuicios alrodiu de la verdá o falsedá d'enunciaos ficcionales.

La Teoría de los mundos posibles[editar | editar la fonte]

La Teoría de los mundos posibles, desenvuelta principalmente por Lubomir Dolezel ya introducida n'España por Tomás Albaladejo realiza un acercamientu semánticu al fechu ficcional, esto ye, al traviés del so significáu y non de la so forma esterna (como faía, principalmente, la narratología). Basándose en planteamientos apuntaos por autores como Leibniz, la teoría de los mundos posibles sostién que toa ficción crea un mundu semánticamente distintu al mundu real, creáu específicamente per cada testu de ficción y al que namái se puede aportar precisamente al traviés de dichu testu. Asina, una obra de ficción puede alteriar o esaniciar delles de les lleis físiques imperantes nel mundu real (como asocede na ciencia ficción o na novela fantástica), o bien calteneles y construyir un mundu cercanu -si non idénticu- al real (como asocede na novela realista.

Esti aproximamientu semánticu a la ficción tien la ventaya d'esplicar, amás, cómo ye posible realizar xuicios de verdá o falsedá alrodiu d'afirmaciones ficcionales: seríen verdaderos aquellos enunciaos que cumplen coles regles propies del mundu posible creáu pola ficción (ej: "Los robots nun pueden estropiar al ser humanu" nes noveles d'Isaac Asimov); son falsos aquellos que les infringen (ej: "Los hobbits tienen ales" en El Señor de los Aniellos).

Secundariamente, la Teoría de los Mundos posibles" tamién ye útil pa esplicar los argumentos establecíos nes fanfictions, nel que los autores de determinada fandom interiorizan les regles d'esi mundu posible" en concretu y, calteniéndoles o modificar de la mesma, crean nueves ficciones dientro del mesmu mundu posible.

Xéneros de ficción[editar | editar la fonte]

Por estensión[editar | editar la fonte]

Por temática[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]


Enllaces esternos[editar | editar la fonte]