Gloria Fuertes

De Wikipedia
Gloria Fuertes
Vida
Nacimientu Madrid28 de xunetu de 1917[1]
Nacionalidá España
Muerte Madrid27 de payares de 1998[2] (81 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu escritora, poetaescritora de lliteratura infantil
Premios
Movimientu postismu
Xeneración del 50
Xéneru artísticu literatura infantil y juvenil (es) Traducir
lliteratura infantil
poesía
Cambiar los datos en Wikidata

Gloria Fuertes García (28 de xunetu de 1917Madrid – 27 de payares de 1998Madrid) foi una poeta española, amestada al movimientu lliterariu de la Primer xeneración de posguerra que la crítica xunió a la Xeneración del 50[4][5] y al movimientu poéticu denomináu postismu.[6] Escritora mediática, fíxose especialmente conocida n'España a partir de los años 70 poles sos collaboraciones en programes infantiles y xuveniles de Televisión Española como Un globu, dos globos, tres globos, una fama que clisó la so reconocencia como poeta de la posguerra española. Na so poesía defendió la igualdá ente muyeres y homes, el pacifismu y la defensa del mediu ambiente. En 2017, por cuenta de la celebración del centenariu de la so nacencia reivindicóse'l so papel na poesía española del sieglu XX.

Biografía[editar | editar la fonte]

Cuando mi madre me veía con un libro, me pegaba. Nadie de mi familia me dijo nunca "escribe, hija, escribe, que lo haces bien...". Nadie. No tengo nada que agradecer a mi familia. Pero cuando se quiere una cosa, aunque tu familia no te ayude, se consigue. Si vales de verdad y quieres algo con todas tus ganas, sales adelante seguro.
Gloria Fuertes

En 1932, a los catorce años publicó'l so primer poema: Niñez, Mocedá, Vieyura.[7] Al finar la so madre en 1934, empezó a trabayar en Talleres Metalúrxicos onde compaxinó les sos xeres de contabilidá cola escritura de poemes. Un añu dempués, en 1935 publicó los sos primeros versos nuna revista infantil y dio los sos primeros recitales de poesía en Radio Madrid. Ye'l momentu, a los 17 años, qu'escribe'l so primer llibru de poemes: Isla Inorada publicáu en 1950.

Dende 1938 hasta 1958 foi secretaria d'oficina, un trabayu que dende 1939 hasta 1953 compaxinó col de redactora de la revista infantil Maravíes, onde publicaba selmanalmente cuentos, historietes y poesía pa neños. Nel so llabor de redactora conoz al poeta Carlos Edmundo de Ory en 1942 -unu de los fundadores del 'postismu'- cuando ésti manda un sonetu a la revista, que Fuertes decide publicar, a partir d'esti contautu entablan una rellación d'amistá, ya intercambiu intelectual, que más tarde y mientres un tiempu va ser de pareya.

Ente 1940 y 1945 estrenáronse diverses obres sos de teatru infantil y poemes escenificados en dellos teatros de Madrid. 

Tamién ente 1940 y 1953 empezó a collaborar en revistes infantiles, Pelayos, Mozos, Chiques: la revista de los 17 años, Chiquitito, y los suplementos infantiles de Fleches y Pelayos (Maravíes) y del diariu Enriba, pal que publicó les historietes de Coletes y Pelines, una neña de nueve años y un neñu de seis respeutivamente, qu'algamaron una gran popularidá ente'l públicu infantil.

En 1949 publicó'l llibru Cantares pa neños y en 1950 Pirulí (Versos pa párvulos), entamando amás la primer Biblioteca Infantil ambulante por pueblos pequeños.

Paralelamente a la so dedicación a la lliteratura infantil nes revistes, obres teatrales y poemes escenificados, fundó en 1951, xunto con María Dolores de Pablos y Adelaida Les Santes el grupu femenín «Versos con faldes» que mientres dos años dediquense de manera especialmente activa a ufiertar llectures y recitales por cafés y chigres de Madrid. Tamién collaboraba en revistes p'adultos como Aldos, Poesía Española y El Páxaru de Paya. En 1950 fundó con Antonio Gala, Julio Mariscal y Rafael Mir la revista poética Arqueru que dirixó hasta 1954.

En 1952 estrenó nel Teatru del Institutu de Cultura Hispánica la so primer obra de teatru en versu: Prometeo, que recibió'l Premiu Valle-Inclán.

De 1955 a 1960 estudió biblioteconomía ya inglés nel Institutu Internacional de Madrid, onde conoció a la hispanista estauxunidense Phyllis Turnbull, cola que caltuvo una rellación de quince años.[8] Ellí trabayó dende 1958 hasta 1961 como bibliotecaria, cuando llogró la beca Fulbright n'Estaos Xuníos pa impartir clases de Lliteratura española na Universidá Bucknell, foi -dixo- la primer vegada que trió una universidá.[9] Darréu foi profesora nel Mary Baldwin College y nel Bryn Mawr College hasta 1963 que tornó a España. A la so vuelta d'Estaos Xuníos impartió clases d'español p'americanos nel Institutu Internacional. En 1972 llogró una nueva beca de la Fundación Juan March de Lliteratura Infantil.

A partir de mediaos de los años 70 les sos collaboraciones en diversos programes infantiles de TVE, como Un globu, dos globos, tres globos, La casona de los Plaff y La cometa blanca ganáron-y una gran popularidá como poeta infantil clisando la so trayeutoria poética.[10] Pol so trabayu en televisión foi premiada en delles ocasiones col Aru de Plata. A partir d'esti periodu la so actividá foi imparable con llectures, recitales y homenaxes, publicando de cutio, tantu poesía infantil como p'adultos. En 1986 los humoristes de Martes y Trelce fixéron-y un homenaxe-asonsaña pal «Especial Nuechevieya».[11]

El so últimu viaxe fora de Madrid realizolo a la llocalidá de Miajadas (Cáceres) na primavera de 1998, pocos meses antes de finar, pa presentar el llibru "Beso en versu" (Edimat Llibros), del cual yera prologuista, del so incondicional amigu Julio Santiago, poeta y pintor natural d'esti pueblu.

Finó'l 27 de payares de 1998 de cáncer de pulmón y foi soterrada nel Campusantu Sur de Madrid.[12] Nel so testamentu dexó la so fortuna (100 millones de pesetes) al orfanatu conocíu como Ciudá de los rapazos del padre Jesús Silva. En 2001 los sos restos mortales fueron tresllaos al Campusantu de La Paz d'Alcobendas (Madrid).

Obra lliteraria[editar | editar la fonte]

Anque ella siempres se definió como "autodidacta" y "poéticamente desescolarizada", la crítica amestó'l so nome al movimientu lliterariu de la xeneración del 50 y al 'postismu'.

Colos de la Xeneración del 50 xúne-y el publicar nesa dómina y el tipu de poesía de denuncia moral que faía Celaya, Blas de Otero, José Hierro, García Nieto, Ángel Crespo o Buosoño ente otros, que los sos temes son: la soledá, el dolor, la inxusticia social, l'amor, Dios, la muerte... Sicasí, la principal diferencia ente Gloria Fuertes y estos poetes ye que, anque los poemes de dambos salen del dolor, del desamor y del amor, nin ellos nin los 'postistas' supieron llegar al pueblu de la forma en que lo faía Gloria Fuertes. Ella dicía que antes de cuntar les sílabes, los poetes tienen que cuntar lo que pasa

En 1942 conoció a Carlos Edmundo de Ory, integrándose nel movimientu poéticu denomináu 'postismu' y collaborando nes sos revistes y en La Cerbatana, al pie de Ory, Eduardo Chicharro y Silvano Sernesi.

Na so obra poética nun hai una división clara ente autobiografía y ficción. N'ocasiones la poeta creaba una Gloria ficticia a la qu'atribuyía datos aparentemente reales pero que nun yeren ciertos y n'otres incorporaba información autobiográfica. Espresó esperiencies de sigo mesma y d'otros, delles prohibíes pola censura franquista. Xugar, amarutase, sorprender fueron dalgunes de les sos principales armes[13]

Del 'postismu' quedó en Gloria Fuertes una actitú poética desmitificadora per vía del humor que la poeta utiliza como forma crítica de construyir la realidá y afayar la verdá de les coses. La Guerra Civil dexó una fonda buelga nella. El antibelicismo y la protesta contra lo absurdo de la civilización tán presentes na so poesía de forma categórica. Como ella mesma declaró, "ensin la traxedia de la guerra quiciabes nunca escribiera poesía".

Como remortina de la so esperiencia bélica, la obra de Fuertes caracterízase pola ironía cola que trata cuestiones tan universales como l'amor, el dolor, la muerte o la soledá. Tou ello arregláu con interesaes metáfores y xuegos llingüísticos llenos d'encantu, frescura y cencellez, que doten a los sos poemes d'una gran musicalidá y cadencia cercana al llinguaxe oral.

La presidenta de la Fundación Gloria Fuertes, Paloma Porpetta, destaca la so figura "na lliteratura de primer orde" señalando que Fuertes y Gabriela Mistral son les úniques muyeres incluyíes na antoloxía Norton qu'arrexunta a cien poetes en llingua castellana. Tamién Jaime Gil de Biedma escoyó los sos versos n'importantes coleiciones nes que compartió protagonismu con Gabriel Celaya (amigu so), José Agustín Goytisolo o José Hierro. Francisco Nieva (otru de los sos amigos) allabó la so "invención d'imáxenes, de xiros y sonoridaes llenos calidable y de sorpresa".

Per otru llau Gloria Fuertes foi una de les voces iniciales de la poesía femenina de posguerra con Carmen Conde y Ángela Figuera, ente otres.

Gloria Fuertes foi la única muyer incluyida na coleición de poesía Colliure.[14]

Gloria Fuertes y l'igualdá de xéneru[editar | editar la fonte]

La oralidad campechana y deliberadamente cotidiana, alloñola del patrón poéticu aceptáu, especialmente de los poetes culturalistes señala la investigadora Sharon Keefe Ugalde de la Universidá de Texas. Delles espertes señalen qu'otra de les circunstancies en contra del trunfu de Gloria Fuertes fueron ser muyer, lesbiana y probe. Reyes Vila-Belda de la Universidá d'Indiana destaca qu'abrió l'espaciu poéticu a les esmoliciones de los que nun teníen voz: muyeres, trabayadores y probes.

Reclamó los derechos de les muyeres empezando pol derechu a lleer, a escribir, a trabayar o a ser poeta nun momentu históricu nel que taben amenorgaes al espaciu domésticu. “Ser escritora suponía dir contra corriente y riquía gran enfotu y buscar caminos alternativos frente a puertes zarraes. Numberosos poemes sos dexen constancia de la desigualdá de xéneru na so dómina y constitúin una forma de lluchar contra les llendes impuestes”, señala Keefe Ugalde.

Tamién cuestionó los modelos tradicionales femeninos presentando mientres el franquismu un nuevu modelu de muyer. “El franquismu promovió una sociedá patriarcal y una cultura conservadora qu'escluyó a la muyer de la vida profesional y cultural”, señala Vila-Belda. “Fuertes presentó un nuevu modelu de muyer que celebraba la so marginalidad y, d'esta miente, afirmaba la so identidá. Convirtióse asina nel eslabón pa recuperar y siguir la modernidá”.

Nesti marcu inscríbese la publicación en 1978 de "Trés reines mages: Melchora, Gaspara y Baltasara", consideráu anguaño un clásicu de la lliteratura infantil. Ante la imposibilidá de que Melchor, Gaspar y Baltasar fueren a Belén, les sos esposes sustitúyen-yos nel viaxe y tienen un papel protagonista na hestoria en contraste cola sociedá de la posguerra qu'apostraba a les muyeres al llar. Les madres tamién son reines mages, porque los padres fueron a la guerra y daquién tien que siguir a la estrella y adorar al neñu colos sos regalos.[15]

Amás de defensora de la igualdá de xéneru, Fuertes foi pacifista -oponiéndose a les guerres de Vietnam, Camboya y la guerra civil española- y defensora del mediu ambiente.

Vida personal[editar | editar la fonte]

Gloria Fuertes retratose na so poesía autobiográfica como solitaria, relixosa, lesbiana, enamoradiza, soltera, feminista, fumadora empedernida, pacifista, castiza y poeta.

El so primer amor foi Manolo, el so noviu, foi voluntariu a la guerra y nun tornó. Fala d'él Carta de la eme

Manolo mío: mi madrileño marchoso, maduro melocotón maleable…
Gloria Fuertes

Tamién tuvo una rellación importante col so compañeru lliterariu nel 'postismu' Carlos Edmundo de Ory col que se cruciaron poemes. En Los brazos desiertos diz-y:

¡Te quiero, aunque la vida no lo quiera!
Gloria Fuertes

Pero'l so gran amor foi Phyllis Turnbull, una hispanista estauxunidense que conoció en 1953 na sede del Institutu Internacional de Madrid. La rellación duró 15 años. Paloma Porpetta, presidenta de la Fundación Gloria Fuertes esplica que la poeta nun lu ocultó. Nun despintó'l so lesbianismu, conocianlo los sos amigos y, anque na so obra fala del amor polo xeneral, dacuando mentalo, como cuando diz "nomáronme patrona de los amores prohibíos".

La rellación con Phyllis terminó en 1970 un añu antes de la muerte de la hispanista. Gloria quedó afarada. Endelgazó y afiguró nos sos poemes el dolor. Yera otra perda y asina lo llamentaba en Nota autobiográfica.

Todos los míos han muerto hace años / y estoy más sola que yo misma
Gloria Fuertes

El so lesbianismu apaez sutilmente declaráu en poemes como «Lo que me enerva», «Me siénto abierta a todo», «A Jenny», etc.

Legáu[editar | editar la fonte]

Placa de cerámica en Estepona.

Apreciada y estudiada nel estranxeru, la mayoría de los trabayos críticos sobre Gloria Fuertes proceden del hispanismo norteamericanu (Andrew P. Debicki, Mandlove, Sherno, Persin, Capuccio, Browne…).[16][17] N'Estaos Xuníos hai hasta 12 estudiosos especializaos nella y realizáronse ellí numberoses tesis doctorales.

Distintos conceyos (Madrid, Cercedilla, Córdoba, Granada, Almería, Xixón, Petón, Alcobendas, Estepona, San Sebastián de los Reyes, Torrejón de Ardoz, Miraflores, La Cala del Moral) dedicáron-y plaques, cais y zones urbanes.[18]

Nel añu 2000 creóse la Fundación Gloria Fuertes pola escritora Luz María Jiménez Faru, xestora de los sos derechos d'autor tres la so muerte. En 2015 finó Jiménez Faru y estos pasaron a la fundación. Los bienes de Gloria Fuertes fueron mandaos a una institución infantil. La fundación foi aprobada ya inscrita nel Rexistru de Fundaciones Culturales, Docentes, d'Investigación y Deportives del Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte con fecha 1 de xunu de 2000.[19]

Homenax de Norwegian Air Shuttle

El 28 de xunetu de 2016, Google conmemoró'l 99ᵘ aniversariu de la nacencia de Gloria con un Google Doodle na so páxina d'entamu, con una representación de la escritora cuntando cuentos a unos neños.[20][21] Esi mesmu añu, l'aereollinia noruega Norwegian Air Shuttle homenaxó a la poeta con una semeya nel estabilizador vertical d'unu de los sos Boeing 737-800.[22]

Conmemoración del centenariu[editar | editar la fonte]

La celebración del centenariu de la so nacencia en 2017 sirvió pa recuperar el so papel na poesía española de la posguerra más allá de la so producción na lliteratura infantil. Ente les publicaciones conmemorativas atópense El libro de Gloria Fuertes, con más de 300 poemes y una biografía realizada por Jorge de Cascante. Blackie Books, Geografía humana y otros poemas. Gloria Fuertes con prólogu de Luis Antonio de Villena editáu en Nórdica y Me crece la barba. Poemas para mayores y menores. Gloria Fuertes. Reservoir Books.

Julio Santiago, poeta y pintor, amigu íntimu de l'autora, publicó un llibru tituláu "Mi Amor, Gloria Fuertes" (Cuadernos del Laberinto, 2017), onde narra de forma poética la intensa y pasional rellación d'amistá compartida cola escritora madrilana. El prefaciu ye d'Antonio Gala y el prólogu de Mills Fox Edgerton. Apaecen ilustraciones del autor, Pablo Picasso y Rafael Alberti dedicaes a Gloria Fuertes hasta agora inédites. Tamién material fotográfico de familiares, colegues y amigos comunes que lo vencieron pa tal ocasión.

Tamién una esposición nel Centru Cultural Fernando Fernán Gómez Gloria Fuertes 1917-1998 percorriendo la vida y obra de la poeta al traviés de fotografíes, poemes, documentos y otros oxetos personales.

Tamién el Conceyu de Madrid sumóse a los homenaxes y el plenu de distritu Centro de Madrid aprobó llamar col so nome una plaza de Lavapiés, el barriu nel que nació.[23]

Premios[editar | editar la fonte]

Gloria Fuertes llogró los siguientes premios y reconocencies a lo llargo de la so carrera:[24]

  • 1947 Primer Premiu de «Lletres pa cantares» de Radio Nacional d'España.
  • 1958 Primer Mención del Concursu Internacional de Poesía Llírica Hispana, con Todo asusta.
  • 1959 Premiu Acentu col llibru inéditu En pie de paz.
  • 1965 Premiu Guipúzcoa con Ni tiro, ni veneno, ni navaja.
  • 1966 Premiu Lazarillo con Cangura para todo.
  • 1968 Diploma d'Honor, Premiu Andersen Internacional de Lliteratura Infantil, con Cangura para todo.
  • 1969 Accésit Premiu Vizcaya, con Cómo atar los bigotes al tigre.
  • 1972 Premiu Meyor Lletra Cantar de la Paz, Valladolid.
  • 1976 Aru de Plata de Radio Televisión Española.

Obra literaria[editar | editar la fonte]

Cuentos infantiles[editar | editar la fonte]

Poesía[editar | editar la fonte]

  • Canciones para niños (1949)
  • Villancicos (1956)
  • Pirulí (1956)
  • Cangura para todo (1968). Mención de honor en el Premiu Hans Christian Andersen de literatura infantil
  • Don Pato y Don Pito (1970)
  • Aurora, Brígida y Carlos (1970)
  • La pájara pinta (1972)
  • El hada acaramelada (1973)
  • Candelita (1973)
  • La gata chundarata y otros cuentos (1974)
  • La oca loca (1977)
  • El camello cojito (1978)
  • El dragón tragón (1978)
  • La momia tiene catarro (1978)
  • Tres tigres con trigo (1979)
  • Así soy yo (1980)
  • Los meses (1980)
  • Monto y Lío se meten en un lío (1980)
  • La ardilla y su pandilla (1981)
  • Monto y Lío se encuentran a su tío (1981)
  • Monto y Lío se meten en el río (1981)
  • El libro loco. De todo un poco (1981)
  • El perro que no sabía ladrar (1982)
  • Coleta la poeta (1982)
  • El domador mordió al león (1982)
  • Donosito el oso osado (1982)
  • El abecedario de don Hilario (1983)
  • Pío pío Lope, el pollito miope (1986)
  • Trabalenguas para que se trabe tu lengua (1988)
  • El cocinero distraído (1994)
  • Versos fritos (1994)
  • Nicolás y su hermano Bruno

Teatru[editar | editar la fonte]

  • La princesa que quería ser pobre (1942)
  • El chinito Chin-cha-té (1955)
  • Petra, un señor pregunta por ti (1970)
  • Las tres reinas magas (1978)
  • El caserón de la loca (2010)

Televisión[editar | editar la fonte]

Literatura para adultos[editar | editar la fonte]

Isla inorada
  • Isla inorada (Madrid: Musa nueva, 1950)
  • Antología y poemas del suburbiu (Caracas: Lírica Hispana, 1954)
  • Aconsejo beber hilo (Madrid: Arquero, 1954)
  • Todo asusta (Caracas: Lírica Hispana, 1958). Primera mención del Concurso Internacional de Poesía Lírica Hispana
  • ...Que estás en la tierra (Barcelona: collioure, 1962)
  • Ni tiro, ni veneno, ni navaja (Barcelona: Coleición El Bardo, 1965). Premiu Guipúzcoa 1965.
  • Poeta de guardia (Barcelona: Coleición El Bardo, 1968)
  • Cómo atar los bigotes del tigre (Barcelona: Coleición El Bardo, 1969). Accésit premiu Vizcaya
  • Antología poética (1950-1969)
  • Sola en la sala (Zaragoza: Javalambre, 1973)
  • Cuando amas aprendes geografía (Málaga: Curso Superior de Filología, 1973)
  • Obras incompletas (Madrid: Cátedra, 1975)
  • Historia de Gloria: (amor, humor y desamor) (Madrid: Cátedra, 1980)
  • Mujer de verso en pecho (Madrid: Cátedra, 1995)
  • Pecábamos como ángeles (Madrid: Torremozas, 1997)
  • Glorierías (Madrid: Torremozas, 1998)
  • Es difícil ser feliz una tarde (Madrid: Torremozas, 2005)
  • El Rastro (Madrid: Torremozas, 2006)
  • Se beben la luz (Madrid: Torremozas, 2008)
  • "Derecho de pasión" (Madrid: Cuadernos del Laberinto, 2008)
  • Los brazos desiertos (Madrid: Torremozas, 2009)
  • Poemas práuticos más que teóricos (Madrid: Torremozas, 2011)
  • "Me crece la barba. Poemas para mayores y menores". (Barcelona: Ediciones Reservoir Books, 2017)
  • "Geografía humana y otros poemas" (Madrid: Ediciones Nórdica, 2017)

Prensa literaria infantil[editar | editar la fonte]

Varias collaboraciones en prensa infantil

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • "El libro de Gloria Fuertes" de Cascante, Jorge (Barcelona: Editorial Blackie Books, 2017)
  • "Mi Amor, Gloria Fuertes" Julio Santiago (Madrid: Cuadernos del Laberinto, 2017)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7395839. Apaez como: Gloria Fuertes. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. URL de la referencia: https://cervanteschico.ayto-alcaladehenares.es/wp-content/uploads/2022/06/libro-25-aniversario-cervantes-chico.pdf.
  4. «La autora: Apunte biobibliográfico - Gloria Fuertes» (castellanu). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Consultáu'l 26 de febreru de 2017.
  5. Fernández López, Justo. «Poesía española de los años cincuenta». Consultáu'l 26 de febreru de 2017.
  6. «La lectura de poemas pone un acento entrañable al entierro de Gloria Fuertes». El Mundo (28 de payares de 1998).
  7. De Cascante, Jorge (2017). El libro de Gloria Fuertes. Antología de poemas y vida (en castellanu). Blackie Book, páx. 17.
  8. Fátima Uribarri, "Phyllis: el gran amor de Gloria Fuertes", en XLsemanal, suplemento de Abc , 29-I-2017: http://xlsemanal.abc.es/personajes/20170129/gloria-fuertes.html
  9. «Autobiografía: Gloria Fuertes (La mitad invisible, 2012)». RTVE (2012). Consultáu'l 25 de febreru de 2017.
  10. Fernández-Santos, Elsa (24 de febreru de 2017) (en castellanu). Gloria Fuertes, una poesía mayor de edad. https://cultura.elpais.com/cultura/2017/02/23/babelia/1487847956_272784.html. Consultáu'l 25 de febreru de 2017. 
  11. Martes y 13 - Gloria Fuertes en YouTube.
  12. «La lectura de poemas pone un acento entrañable al entierro de Gloria Fuerte s». El Mundo. 28 de payares de 1998. https://www.elmundo.es/elmundo/1998/noviembre/28/sociedad/gloria.html. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016. 
  13. Fuentes, Verónica (10 de xineru de 2017) (en castellanu). Gloria Fuertes la poeta de Lavapiés: mujer, lesbiana y pobre | Tribuna Feminista. http://www.tribunafeminista.org/2017/01/gloria-fuertes-la-poeta-de-lavapies-mujer-lesbiana-y-pobre/. Consultáu'l 25 de febreru de 2017. 
  14. Rico, Manuel (9 de xunu de 2014). «LA ESTANTERÍA / Manuel Rico: La "etapa Collioure" de la generación del 50». Consultáu'l 25 de febreru de 2017.
  15. «Las reinas magas, un invento de hace 36 años». El Español. Consultáu'l 25 de febreru de 2017. (en castellanu) Las reinas magas, un invento de hace 36 años. https://www.elespanol.com/cultura/20160105/92240784_0.html. Consultáu'l 25 de febreru de 2017. 
  16. Debicki, Andrew P. (1982). Poetry Of Discovery: The Spanish Generation of 1956-1971 (en inglés). University Press of Kentucky. pp. 81-101. ISBN 978-0-8131-4768-0.Debicki, Andrew P. (1982). Poetry Of Discovery: The Spanish Generation of 1956-1971 (n'inglés). University Press of Kentucky, páx. 81–101. ISBN 978-0-8131-4768-0.
  17. Angel Pariente (2003). Diccionario bibliográfico de la poesía española del siglo XX. Editorial Renacimiento. p. 121. ISBN 978-84-8472-109-3.Angel Pariente (2003). Diccionario bibliográfico de la poesía española del siglo XX. Editorial Renacimiento, páx. 121. ISBN 978-84-8472-109-3.
  18. «Gloria Fuertes en los callejeros». Google. Consultáu'l 8 d'abril de 2016.
  19. «La Fundación». Fundación Gloria Fuertes. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016.«La Fundación». Fundación Gloria Fuertes. http://www.gloriafuertes.org/index.php/lafundacion/la-fundacion. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016. 
  20. «Gloria Fuertes, la poeta preferida de los niños». La Vanguardia. 28 de xunetu de 2016. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016.«Gloria Fuertes, la poeta preferida de los niños». La Vanguardia. 28 de xunetu de 2016. https://www.lavanguardia.com/cultura/20160728/403522135554/gloria-fuertes.html. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016. 
  21. «Gloria Fuertes: La inocencia más compleja que conquista a los niños». La Voz de Galicia. 28 de xunetu de 2016. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016.«Gloria Fuertes: La inocencia más compleja que conquista a los niños». La Voz de Galicia. 28 de xunetu de 2016. http://www.lavozdegalicia.es/noticia/literatura/2016/07/28/gloria-fuertes-inocencia-compleja-conquista-ninos/00031469661117933371397.htm. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016. 
  22. «Un avión noruego llamado Gloria Fuertes». ABC. 20 d'ochobre de 2016. Consultáu'l 6 de payares de 2016.«Un avión noruego llamado Gloria Fuertes». ABC. 20 d'ochobre de 2016. https://www.abc.es/cultura/abci-avion-noruego-llamado-gloria-fuertes-201610201326_noticia.html. Consultáu'l 6 de payares de 2016. 
  23. (en castellanu) Gloria Fuertes tendrá una plaza en el madrileño barrio de Lavapiés. https://www.eldiario.es/cultura/Gloria-Fuertes-plaza-barrio-Lavapies_0_613488953.html. Consultáu'l 25 de febreru de 2017. 
  24. «La autora: Premios». Biblioteca Virtual Cervantes. Consultáu'l 28 de xunetu de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]