Historia de Finlandia

De Wikipedia
Mapa del Gran ducáu de Finlandia en cantu mariellu (1662).

Los primeros oríxenes de los finlandeses[editar | editar la fonte]

Llingua[editar | editar la fonte]

El finés, según otres llingües finu-báltiques cercanamente emparentaes, y les llingües sami —la llingua de la pequeña minoría indíxena de Laponia— son llingües del grupu ugrofinés de la familia urálica y son llingües non indoeuropees. Les llingües más cercana al finés ye claramente'l estoniu, col que comparte una alta inteligibilidad.

Teoríes[editar | editar la fonte]

Los oríxenes del pueblu finlandés y la so llingua son un asuntu de discutiniu revigorizada. Dellos eruditos establecíos afirmen que "el so llar orixinal" foi no qu'agora ye'l centru-oeste de Siberia, dende onde s'espandiríen les llingües uráliques. Otros suxurieron una gran "patria" ente'l ríu Volga y Escandinavia. Dellos aproximamientos d'especialidaes primeramente consideraes subordinaes a la cuestión, producieron puntos de vista diverxentes al desafiar esta aceptada visión.

Los antepasaos de los finlandeses llegaron al so actual territoriu fai miles d'años, en numberoses foles socesives d'inmigrantes que vinieron del este, sur y oeste, estableciendo una cultura de cazadores-llabradores y emburriando a los indíxenes cazadores-pañadores saami escontra les remotes rexones nortices.

Otra nueva hipótesis, formulada mientres la década de 1990, diz que mientres la Edá del Xelu, los ancestros de los finlandeses vivieron nuna de les trés árees habitables del sur d'Europa, llamaes abellugues. Les otres dos árees habitables fueron llar pa les llingües indoeuropea y vasca.

Según hipótesis teoría, los urálicos ugrofineses partir pel norte, mientres se dilía'l xelu. Poblaron el centru y norte d'Europa, ente que los antecesores de los vascos y otros pueblos poblaríen l'oeste. Más tarde, los falantes d'idiomes indoeuropeos enseñáron-yos l'agricultura a los sos vecinos cazadores-pañadores. Mientres los cazadores pañadores ugrofineses y vascos aprendieron cómo cultivar la tierra, tamién aprendieron la cultura y l'idioma de los cultivadores y asina se convirtieron n'indoeuropeos.

Estos nuevos indoeuropeos llueu tuvieron una crecedera de población, por cuenta de la agricultura, y treslladáronse a nueves árees y indoeuropeizaron a los cazadores pañadores locales, y asina socesivamente. Asina ye como nacieron les llingües céltiques, xermániques y eslaves.

Los finlandeses nun fueron indoeuropeizados, pol so llocalización aisllada, y esto esplica por qué'l so idioma nun ta rellacionáu, pero los sos xenes podríen tar rellacionaos cercanamente colos indoeuropeos de la Europa Central. Sicasí, esta teoría nun ye aceptada pola mayoría de los investigadores. Nun ye fácilmente refutada con evidencia arqueolóxica, pero munchos científicos llingüista considerar imposible.

Investigación xenética[editar | editar la fonte]

La investigación xenética indica que los finlandeses son los más rellacionaos colos falantes de llingües xermániques. Según una amplia investigación xenética, comparten un gran númberu de similaridades xenétiques con xermanos de la mariña del Mar del Norte. Ye destacable tamién que la semeyanza ta nos xenes que solamente s'herieden per vía femenina (ver ADN mitocondrial). Esto suxure que tuvieron una ascendencia de mancomún, probablemente nos mesmos abelluga de la última Edá del Xelu. Sicasí, la semeyanza xenética nun prueba necesariamente qu'esistió dalguna vegada un antecesor común.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

La evidencia arqueolóxica del Paleolíticu, el poblamientu anterior a la Edá del Xelu en Finlandia, ye una tema n'alderique. Dempués de la Edá del Xelu, la evidencia arqueolóxica de los primeros pobladores de Finlandia, que veníen del sur y del este, pueden ser rastrexaes escontra alredor del 8500 e.C. La población de cazadores pañadores del Mesolíticu ye conocida como la "cultura Suomusjärvi". Alredor del 5300 e.C. apaecieron les "cultures del peñe de cerámica", conocíes pola so alfarería. Esto marca l'empiezu del Neolíticu pa Finlandia, anque la subsistencia entá taba basada na cacería y la pesca. Redes estenses d'intercambiu esistieron ente Finlandia y el nordés européu mientres el V mileniu e.C. Grandes cantidaes de pedernal y ámbare fueron importaos a Finlandia. Pintures nes roques, aparentemente rellacionaes con sistemes de creencies de xamanes y tótems, esisten especialmente nel este de Finlandia.

Créese que la llingua proto-finesa partir por Finlandia nésta dómina, si nun lu foi antes.

Dempués del 3200 e.C., los inmigrantes o la fuerte influencia cultural del sur del golfu de Finlandia establecer nel sur d'esti país. Esta cultura foi parte de les cultures europees del Hachu de Guerra, que fueron acomuñaes de cutiu col movimientu de falantes indoeuropeos. La cultura del Hachu de Guerra o Cuerda Cerámica paez prauticar tamién l'agricultura y la crianza d'animales en Finlandia. Más al interior, les sociedaes taben menos avanzaes. La llingua finlandesa tuvo un influxu de les llingües báltiques indoeuropees (y vice trata) aproximao nel periodu del 3500-1000 A.C. y les llingües sami diverxeron del finlandés estándar.

La Edá del Bronce empezó en dalguna dómina dempués del 1500 e.C., esta vegada partiéndose dende l'oeste. Les rexones costeres de Finlandia fueron parte de la Cultura Nórdica del Bronce, ente que nes rexones interiores, les influencies vinieron de les cultures del norte de Rusia qu'usaben el bronce. Dempués del 500 e.C., empezó la Edá del Fierro. Afayos de fueyes de fierro importaes y trabayos locales en fierro apaecen alredor de la mesma dómina.

Mientres el sieglu I, el comerciu ya intercambiu con Escandinavia aumentó y se han atopaos dellos artefautos romanos d'esti periodu. Mientres el primer mileniu d.C., los grupos de población de Finlandia intercambiaben los sos productos (mayormente pieles) con comerciantes escandinavos. Les influencies tamién vinieron del sur y del este. La sociedá foi estratificada: la esistencia d'entierros ricamente afataos, de normal con armes, suxuren qu'una élite principal esistió dende'l sieglu III d'equí p'arriba. Sicasí, una sociedá centralizada nun evolucionó en Finlandia, nin siquier mientres la Yera Viquinga.

Mientres esti tiempu, la población en Finlandia puede ser percibida en grupos distintos: finlandeses, tavastianos, carelios y sami. Åland ye absorbida pola cultura sueca, si non antes. Estos términos son usaos nel sentíu llingüísticu, non pa suxurir que'l pueblu de la Era de Fierro usaría o entendería etónimos modernos.

La dominación sueca[editar | editar la fonte]

Pocu dempués de 1150, Erico el Santu, rei cristianu de Suecia, entamó una cruzada nel suroeste de Finlandia: detrás llegaron los misioneros, y asina nació la ciudá d'Åbo. Mientres la mesma dómina, los rusos ortodoxos de Nóvgorod, qu'apoderaben el comerciu de pieles, enfusaron nel territoriu de l'actual Carelia, onde consiguieron conversiones de los nativos y fundaron un obispáu en Olonets.

Los primeros enfrentamientos ente suecos y rusos empecipiar a empiezos del sieglu XIII, rematando cola victoria del príncipe rusu Alexander (1240), nel ríu Nieva. Dende entós el príncipe sería conocíu como Alexandru Nevski. Sicasí, la victoria del príncipe ortodoxu esmoleció al Papa de Roma, qu'animó a los suecos a completar la conquista de Finlandia. Åbo convertir na sede d'un obispáu dependiente del Arzobispu d'Upsala, que la convirtió en capital.

En 1293 fundóse una nueva ciudá, Víborg. Sicasí, nun tardó en volver# a entamar la guerra contra los rusos. L'oxetivu principal yera controlar l'ismu de Carelia, que finalmente acabó siendo partíu pol Tratáu de Nöteborg (1323), nel cual los suecos caltuvieron Víborg y la so contorna; los rusos, los dos orielles del ríu Nieva y la mariña del llagu Ládoga. Esta frontera ente dambos países permaneció hasta'l sieglu XVI.

La conquista de Finlandia pol reinu de Suecia, a diferencia del sistema establecíu mientres la mesma dómina pola Orde Teutónica n'Estonia y Livonia, nun traxo consigo la implantación de la servidume de les poblaciones autóctones: constituyóse una nobleza finesa y los obispos de Åbo fueron escoyíos ente los fineses.

A partir de 1347 aplicar en Finlandia'l derechu suecu, y unos años más tarde el país adquirió'l rangu de ducáu, integráu nel reinu de Suecia. En 1581 foi convertíu en gran ducáu. Un canónigu finés de Åbo introdució en 1527 la Reforma luterana en Finlandia. L'obispu Mikael Agricola tradució en 1548 el Nuevu Testamentu al finés, convirtiéndose nel primer testimoniu escritu d'esta llingua, anque la llingua oficial y de la sociedá culta siguió siendo'l suecu. L'usu del finés nun sería enllantáu na alministración hasta 1739.

Dende mediaos del sieglu XVI, los repitíos ataques a Livonia per parte del zar Iván el Tarrecible obligaron a los suecos a reaccionar y apoderáronse de territorios n'Estonia y en Ingria (ente Estonia y el llagu Ládoga). El poderíu suecu algamó entós el so apoxéu y Finlandia conoció una relativa prosperidá: creáronse nuevos asentamientos, carreteres, servicios de correos, y fundóse una universidá en Åbo (Turku).

Cola Guerra del Norte (1700-1721) remató esti periodu d'estabilidá y prosperidá. L'enfrentamientu ente'l zar Pedro'l Grande de Rusia y el rei Carlos XII de Suecia tuvo efeutos catastróficos. Tres la derrota d'esti postreru na batalla de Poltava en 1709, les tropes ruses invadieron Finlandia en 1710 y afararon el país mientres dellos años: na memoria coleutiva de los finlandeses recibe'l nome de la “Gran Rabia”.

Pol Tratáu de Nystad (1721), Rusia adquirió los territorios d'Estonia, Livonia, Ingria y tol ismu de Carelia: esta frontera caltener con llixeres variaciones hasta l'actualidá. En 1743 el Tratáu de Åbo añadió una pequeña porción de Finlandia.

A lo último, en 1808, el zar Alexandru I de Rusia, a quien la paz roblada con Napoleón Bonaparte en Tilsit dexara les manes llibres, invadió Finlandia: el Tratáu de Fredrikshamn reconoció la so anexón en 1809.

La dominación rusa[editar | editar la fonte]

Alexandru I de Rusia estableció'l Gran Ducáu de Finlandia nomándose a sigo mesmu como Gran Duque y configurar añedir los territorios conquistaos en 1743 y 1809, según parte de los territorios adquiríos nel tratáu de 1721: les fronteres de Finlandia atopábense próximes a la ciudá de San Petersburgu.

Hasta finales del sieglu XIX, el gran ducáu gociaría d'una autonomía real: tuvo la so propia dieta parllamentaria, exércitu, moneda, sellos de corréu, etc., el suecu siguió siendo l'idioma oficial. Polo que se refier a los mesmos fineses, éstos nun se sentíen estremaos de los suecos, pero'l treslláu de la capital de Åbo a Helsingfors (Helsinki) en 1812 supunxo una rotura cola tradición. En 1827 tuvo llugar el Gran Quema de Turku que fizo que Turku perdiera entá más la importancia que tenía.

La llingua finlandesa travesó un periodu de rellumanza lliterariasobremanera cola apaición a partir de 1835 del Kalevala de Elías Lönnrot, un estensu poema épicu inspiráu en cantares populares. Pela so parte, les autoridaes ruses aguiyaron l'usu del finés pa compensar la influencia cultural sueca: reformaron la enseñanza pa favorecelo y reconocieron el finés como segundu idioma oficial.

Sicasí, l'espertar de la conciencia nacional acabó al llargu plazu por entrar en conflictu col calter autocráticu del réxime zarista de Rusia, y la postura del gobiernu central endurecer col pasu de los años. A instancies del gobernador Nikolai Bobrikov (asesináu en 1904), el manifiestu del zar del 15 de febreru de 1899 suprimió l'exércitu finlandés ya impunxo el rusu como idioma de l'alministración. Tres la revolución rusa de 1905 producióse cierta flexibilización: una nueva Constitución instituyó un Parllamentu escoyíu por tolos ciudadanos, incluyíes les muyeres. Pero l'ésitu de los socialistes nes eleiciones de 1907 provocó que s'intensificaren la represión y la rusificación.

La independencia[editar | editar la fonte]

Anque la declaración d'independencia de Finlandia foi adoptada pol Parllamentu finlandés el 6 d'avientu de 1917, nun foi sinón hasta 1918 cuando foi reconocida per Rusia nel Tratáu de Brest-Litovsk.[1] Dempués d'esperimentar una tarrecible guerra civil, los sectores conservadores, lideraos pol xeneral Mannerheim,[2] ganaron a los grupos socialdemócrates y comunistes que proclamaren la República Socialista de los Trabayadores de Finlandia, sofitaos polos bolxeviques rusos.[3] Dempués de la firma del Tratáu de Brest-Litovsk, Alemaña desembarcó tropes en Hanko y tomó Ḥélsinki el 13 d'abril de 1918.[4] El 16 de mayu celebróse la victoria de la "Finlandia Blanca", dempués de que los rusos soviéticos retirar de Finlandia.

Dempués d'intentar ocupar Finlandia en 1940, la Xunión Soviética conformar con ocupar, en 1944, los territorios señalaos nel mapa.

El 9 d'ochobre, el Senáu finlandés escoyó como Rei a Federico Carlos de Hesse-Kassel, un príncipe alemán, cuñáu del Emperador Guillermu II. La derrota alemana y l'abolición de la monarquía xermana significó'l fin del esperimentu monárquicu en Finlandia. El Príncipe Federico nunca foi coronáu rei,[5] nin siquier llegó a visitar Finlandia,[5] y arrenunció el 14 d'avientu de 1918. D'esta manera, Finlandia convertir nuna República independiente, siendo'l so primer presidente Kaarlo Juho Ståhlberg.[2]

Ente 1918 y 1920, voluntarios fineses llevaron a cabu una serie d'incursiones en territoriu rusu, conocíes como Heimosodat, que'l so oxetivu yera la creación de la Gran Finlandia. Finalmente, roblóse'l Tratáu de Tartu con Rusia'l 14 d'ochobre de 1920, onde se definieron les fronteres rusu-fineses. Finlandia desallugó delles rexones en Carelia ocupaes polos voluntarios, a cambéu recibió una salida al océanu Árticu al traviés de Petsamo.[5]

Finlandia y la Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Banderes finlandeses a mediu estil tres la publicación de los términos del tratáu de paz de la Guerra d'Iviernu.

La frontera de 1920 sufrió grandes cambeos al acabar la Segunda Guerra Mundial. Depués de sufrir un fallíu intentu d'invasión soviética ente 1939 y 1940, na Guerra d'Iviernu, Finlandia perdió l'accesu al Llagu Ládoga. En 1941 participó xunto a l'Alemaña Nazi na invasión de la Xunión Soviética, específicamente nes rexones de Carelia y alredor del Ládoga y Leningráu. Finlandia llogró recuperar los territorios perdíos en 1940,[5][2] pero al revertise'l cursu de la guerra en contra d'Alemaña, los fineses de nuevu tuvieron que redefinir les sos fronteres cola Xunión Soviética en 1944. Nel Armisticiu de Moscú, Finlandia realizó mayores concesiones territoriales.[2] y perdió la so salida al océanu Árticu.[5]

El final de la Segunda guerra mundial y la posguerra[editar | editar la fonte]

Al acabar la guerra, los soviéticos actuaron con durez sobre los territorios conquistaos. Espulsaron a tolos fineses del ismu de Carelia pa sustituyilos por rusos: Finlandia tuvo qu'acoyer a más de 400.000 refuxaos. Amás, tuvo que pagar cuantiosas arreglos de guerra hasta 1952. En 1945-1946 los soviéticos consiguieron que les Naciones Xuníes acusaren y condergaren a tolos políticos finlandeses que taben nel poder en xunu de 1941. D'una manera más xeneral, la política esterior de Finlandia tuvo sometida a una vixilancia constante per parte de Moscú: a esta situación bautizar como “finlandización”, una tutela que s'efeutuó ensin que s'instalara un gobiernu comunista en Ḥélsinki nin se produxera una adhesión al Pactu de Varsovia.

Tres la muerte d'Josif Stalin, la presión sobre Finlandia relaxóse adulces: los soviéticos sacuparon la base de Porkkala en 1956; autorizar a Finlandia a xuntase a l'Asociación Europea de Llibre Comerciu en 1962. Tamién foi un ésitu la “llinia Paasikivi-Kekkonen” –una sutil dosificación d'estricta neutralidá y combinación bien midida que satisfai a les esixencies soviétiques ensin menospreciar la independencia finlandesa –qu'encarnen los presidentes Juho Kusti Paasikivi (1946-1956) y depués Urho Kekkonen (1956-1981). Reconocida como ponte ente'l bloque capitalista y el bloque comunista, Finlandia acoyó en 1973 la Conferencia sobre la Seguridá y la Cooperación n'Europa, que la so acta final roblóse'l 31 de xunetu de 1975.

La disolución de la Xunión Soviética en 1991 punxo fin a lo que subsistía de la finlandización. En febreru de 1993, Finlandia empecipió negociaciones con vistes a la so adhesión a la Xunión Europea, que se produció en 1994.[1]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 End of an Era. Revista TIME. Consultáu'l 26/01/2008~.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Timeline: Finland. BBC News. Consultáu'l 26/01/2008.
  3. Carl Gustaf Mannerheim. Brittanica Online. Consultáu'l 26/01/2008.
  4. 1918 and Russia. MACROHISTORY & WORLD REPORT . Consultáu'l 26/01/2008
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Chronology of Finnish history. Virtual Finland. Consultáu'l 26/01/2008

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]