Guerra d'Iviernu

De Wikipedia
Guerra d'Iviernu
Parte de Segunda Guerra Mundial
Fecha 30 payares 1939 → 13 marzu 1940
Llugar Finlandia (Xunión Soviética y Finlandia)
Causes Incidente de Mainila
Cambeos territoriales Finlandia dexa territorios fronterizos a la Xunión Soviética
Belixerantes
Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética Bandera de Finlandia Finlandia
Comandantes
Bandera de la Xunión Soviética Kliment Voroshílov
Bandera de la Xunión Soviética Semión Timoshenko
Bandera de la Xunión Soviética Kiril Meretskov
Bandera de Finlandia Carl Gustaf Mannerheim
Bandera de Finlandia Hjalmar Siilasvuo
Bandera de Finlandia Harald Öhquist
Fuercies en combate
Exércitu Coloráu
• 425 640-760 578 homes[1]
• 2514–6541 tanques
Fuercia Aérea Soviética
• 3880 aviones
Exércitu de Finlandia
• 337 000–346 500 homes[2]
• 8260 voluntarios suecos
• 32 tanques
Fuercia Aérea Finlandesa
• 114 aviones
Fortificaciones
• 194 búnkeres de formigón
• 805 allugamientos fortificaos
• 534 cañones
Fuercia naval
• 29 barcos
Baxes
•126 875-167 976 muertos o sumíos[3]
• 188 671 mancaos[3]
• 5572 prisioneros de guerra
316 carros de combate
261–515 aviones
• 25 904 muertos o sumíos
• 43 557 mancaos
• 1000 prisioneros de guerra[4]
20–30 carros de combate
62 aviones
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Frente del Norte d'EuropaPlantía:Campaña Guerra d'Iviernu

La Guerra d'Iviernu (en finés: talvisota; en rusu: Зимняя война; en suecu: vinterkriget) españó cuando la Xunión Soviética atacó Finlandia el 30 de payares de 1939, tres meses dempués del entamu de la Segunda Guerra Mundial. De resultes, la URSS foi espulsada de la Sociedá de Naciones el 14 d'avientu. La guerra duró 105 díes, hasta marzu de 1940, cuando se robló un tratáu de paz pol que Finlandia dexaba cerca del 10 % del so territoriu, un 20 % de la so capacidá industrial y el 33 % de les sos instalaciones productores d'enerxía hidroeléctrica, ente otres coses, a la Xunión Soviética.

Magar tou, la resultancia de la guerra puede considerase complexu yá que anque la URSS llogró satisfaer sobradamente les sos demandes iniciales cola cesión per parte de Finlandia de los territorios de Petsamo, Salla y la mayor parte de Karelia, les sos perdes pa superar les defenses finlandeses fueron terribles y nun cumplieron col so oxetivu de conquistar tol país. Amás, la so posición internacional sufrió considerablemente y foi puesta en dulda la maña combativa del Exércitu Coloráu tres les purgues polítiques, un fechu que contribuyó fuertemente a la decisión de Hitler de llanzar la Operación Barbarossa. Per otra parte, anque'l finlandeses llograron retener la so soberanía y atraese la bona voluntá internacional, les dures condiciones de paz impuestes pola Xunión Soviética provocaron na población finesa'l so deséu de revancha y el so acercamientu a l'Alemaña de Hitler, que s'afiguraría na Guerra de Continuación.

La Guerra d'Iviernu foi un desastre militar pa la Xunión Soviética. Sicasí, sirvió por que el Kremlin fixera autocrítica interna y empecipiara el procesu de reinstaurar a oficiales cualificaos y modernizar a les sos fuercies, una decisión qu'a la llarga dexaría a los soviéticos aguantar la invasión alemana.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Finlandia formara parte del Reinu de Suecia hasta que l'Imperiu rusu conquistar en 1808 y convertir nun Estáu colchón ente dambos reinos cola cuenta de protexer la capital rusa de la dómina, San Petersburgu.

La Carelia oriental (incluyendo'l ismu de Carelia que sería los campu de batalla de la Guerra d'Iviernu) tenía unos antecedentes históricos distintos a los del restu de Finlandia. Foi posesión de la república rusa medieval de Nóvgorod (ver tamién Guerres suecu-novgorodenses) y más tarde del Principáu de Moscú. En 1617 la Carelia Oriental llegó a atopase baxu dominiu suecu, periodu mientres el cual la rexón perdió tola población rusa y carelia. En 1721, como resultáu de la Gran Guerra del Norte, l'ismu de Carelia tornó a manes ruses, hasta qu'un sieglu más tarde, en 1809, el zar Alexandru I tresfirió esta rexón al Gran Ducáu de Finlandia.

En 1917 la Revolución rusa llevara a los bolxeviques al poder, que, el 15 de payares de 1917, declararon el derechu xeneral a l'autodeterminación, amás del derechu de secesión, "pa los pueblos de Rusia". Asina, el 6 d'avientu de 1917 Finlandia declaróse independiente. El 18 d'avientu, el gobiernu rusu soviéticu emitió un decretu, reconociendo la independencia de Finlandia, y el 22 d'avientu foi aprobáu pol máximu órganu executivu soviéticu, el VTsIK. La República Socialista Federativa Soviética de Rusia reconoció la independencia'l 4 de xineru de 1918, coles mesmes que Francia, Suecia y l'Imperiu alemán.

L'Imperiu alemán había reclutado voluntarios dende'l Gran Ducáu de Finlandia mientres la Primer Guerra Mundial pa entrenalos como jägers y ponelos a lluchar nel frente pa debilitar a Rusia y asina provocar la perda de les provincies y dependencies occidentales del Imperiu rusu. Esti reclutamiento, fechu de callao, foi entamáu per círculos d'influencia xermanos, y centróse n'estudiantes universitarios y na clase media alta finlandesa lo que contribuyó a crear fuertes llazos d'unión ente Alemaña y Finlandia. La derrota alemana na guerra mundial torgó l'establecimientu d'un príncipe alemán como Rei de Finlandia. Sicasí, los llazos d'unión ente dambos países siguieron siendo fuertes.

Otra manera, a pesar de que Finlandia llograra la independencia de la Xunión Soviética pacíficamente, les rellaciones ente la Xunión Soviética y Finlandia fueron fríes y tirantes casi dende l'entamu debíu al resultáu de la Guerra Civil Finlandesa qu'ente'l 27 de xineru y el 15 de mayu de 1918 enfrentó a les fuercies del senáu, controlaes dende la seronda anterior polos conservadores (quien pretendíen caltener la independencia y la monarquía constitucional ensin parllamentarismu), popularmente conocíos como «blancos» (valkoiset) coles fuercies socialdemócrates, dirixíes pola delegación popular de Finlandia, comúnmente conocíos como «coloraos» (punaiset). Los colloraos recibieron l'ayuda de la Rusia bolxevique, ente que los blancos fueron sofitaos militarmente pol Imperiu alemán y resultaron vencedores. Acabada la guerra civil, grupos d'activistes nacionalistes finlandeses realizaben frecuentes incursiones armaes en territorios soviéticos coles mires de llograr imponer la "Gran Finlandia. Por tou ello, en 1932, la Xunión Soviética robló un tratáu de non agresión con Finlandia y en 1934 reafitóse'l tratáu por diez años más. Sicasí, Stalin decatar de que la frontera finlandesa (que crucia'l ismu de Carelia) taba a namái 32 km de Leningráu, siendo una escelente base pa una invasión xermana nel casu de qu'españara la guerra cola Alemaña Nazi.

N'abril de 1938, los soviéticos empecipiaron negociaciones diplomátiques con Finlandia, coles mires de desenvolver una defensa xunida contra Alemaña. Adulces, les solicitúes soviétiques d'intercambiar territoriu con Finlandia fuéronse convirtiendo en demandes, y un añu dempués les negociaciones taben enllancaes ente que la situación política europea deteriorábase rápido.

El 23 d'agostu de 1939, la Xunión Soviética y Alemaña roblaron el Pactu Mólotov-Ribbentrop, qu'axustaba que nun habría agresión ente los dos países mientres diez años. El Protocolu Adicional Secretu del pactu desglosaba'l repartu de los países de la Europa Oriental ente los países firmantes. Finlandia quedó na esfera d'influencia soviética, ente que Polonia tenía de ser estremada ente dambos. El 1 de setiembre del mesmu añu, Alemaña invadió Polonia, y tres selmanes dempués la Xunión Soviética la invadió dende l'este. Acordies con el pactu xermanu-soviéticu, Polonia foi estremada.

Na seronda de 1939, la Xunión Soviética realizó la so última demanda a Finlandia: la frontera tenía de replegase 25 km tras dende Leningráu; amás tenía de dexar l'establecimientu d'una base naval na península de Hanko por trenta años. La Xunión Soviética ufiertaba a cambéu una área en Carelia el doble d'estensa, pero menos desenvuelta que'l territoriu demandáu. El Presidente finlandés Urho Kekkonen declararía en setiembre de 1963: "Cuando anguaño, 20 años dempués, ponemos na posición de la Xunión Soviética, a la lluz de la invasión de Hitler en 1941, la esmolición que la Xunión Soviética tenía, y tenía de tener, en rellación cola so seguridá a la fin de la década de los 30 vuélvese comprensible."

El gobiernu finlandés refugó aceptar les esixencies soviétiques. El 26 de payares tuvo llugar el Bombardéu de Mainila, nel qu'artillería soviético atacó delles zones cerca de l'aldega rusa de Mainila, anunciando entós que el ataque fuera finlandés y que dellos soldaos soviéticos morrieren. Los soviéticos esixeron de nuevu que Finlandia replegara les sos tropes 25 km tras de la frontera y que pidiera esculpes pol incidente. Finlandia negó tar arreyada nél y refugó pidir esculpes. La Xunión Soviética declaró entós que'l Pactu de Non Agresión de 1934 dexaba de tar vixente y el 30 de payares atacó a Finlandia con 23 divisiones, que sumaben 450 000 homes, algamando rápido la Llinia Mannerheim.

Formóse entós un gobiernu títere nel pequeñu territoriu finlandés ocupáu, nel pueblu fronterizu de Terijoki el 1 d'avientu, estableciéndose la República Democrática de Finlandia, con Otto Kuusinen como Xefe d'Estáu. Sicasí nunca sería reconocida nin sería tenida en cuenta na firma de los alcuerdos de paz.

Desenvolvimientu de les operaciones[editar | editar la fonte]

Empecipio de la guerra[editar | editar la fonte]

La infantería soviética crucia'l Rajajoki (ríu fronterizu) nel ismu de Carelia el 30 de payares de 1939.

La táctica soviética yera simple: emplegaríense cuatro ejércitos sol mandu de Kirill Meretskov, qu'atacaríen la frontera finlandesa de más de 1200 km de llargor, siendo les sos principales armes la superioridá numbérica y l'usu apolmonante de tanques y aviones. El 7º Exércitu llanzar contra la llinia Mannerheim d'unos 130 km de llargor dende'l Ismu de Carelia, y dempués d'ocupar Viipuri dirixir a Ḥélsinki, la capital finlandesa. El 8º Exércitu atacaría de la mesma dende la ribera oriental del llagu Ládoga, ente que el 9º Exércitu cruciaría más al norte, algamando rápido la mariña oeste del país en Oulu, estremando Finlandia en dos. El 14º Exércitu encargar d'ocupar el puertu de Petsamo, al norte del país, que yera consideráu una potencial amenaza pal puertu rusu de Múrmansk si fuera ocupáu polos enemigos de la Xunión Soviética.

Finlandia namái tuviera tiempu pa movilizar a 180 000 homes, pero entrenar en táctiques de guerrilla, nel usu de esquíes pa movese, estudiara la xeografía del futuru campu de batalla y llográu traxes de camuflaje eficientes. L'iviernu de 1939 a 1940 foi desaxeradamente duru, con temperatures de -40° C, que los fineses, sicasí, podíen soportar con mayor facilidá que los rusos. Conscientes de la so inferioridá numbérica, los fineses nun s'atrevieron a enfrentase colos invasores soviéticos a campu abierto, sinón qu'atacaben a los grupos enemigos aisllaos y faíen de les provisiones enemigues los sos principales oxetivos. Nestos grupos aisllaos destacaben los francotiradores, que causaben el terror ente les files soviétiques, como'l famosu Simo Häyhä, que nos 115 díes de guerra llegó a esaniciar hasta 540 soldaos soviéticos.

A pesar de qu'esistíen munchos comunistes en Finlandia, el mal tratu infligido a los fineses residentes na Xunión Soviética mientres la Gran Purga de Stalin asitió a casi tolos fineses, ensin importar la so filiación política, contra'l país invasor. Amás, dempués de la guerra civil finlandesa, dictárense munches lleis qu'amenorgaron la barrera ente los estratos de la sociedá. Esti espíritu d'unión ente los fineses foi llamáu darréu l'Espíritu de la Guerra d'Iviernu», anque cabo resaltar qu'a munchos comunistes nun se-yos dexó apuntase nel exércitu.

Ente que el factor políticu influyó de forma positiva na defensa finlandesa, nel casu soviéticu foi tou lo contrario. Los oficiales soviéticos yeren desaxeradamente sobeyosos, y aparentemente coles mesmes incompetentes, llogrando munchos el cargu gracies a les sos conexones polítiques, más que poles sos cualidaes. Munchos d'estos nuevos comandantes siguíen les obsoletas táctiques de la Primer Guerra Mundial, y miedosos de faer enoxar a los altos oficiales soviéticos, escarecíen d'iniciativa, y en munches ocasiones sufrieron grandes perdes al nun retirase de posiciones onde'l sentíu común dicía-yos lo contrario, yá que nun recibíen la orde de faelo. Envalórase que'l 80 % de los comandantes del Exércitu Colorado fueron reemplazaos mientres la Gran Purga. Dellos testimonios aseguren qu'ente los exércitos rusos había bandes de música, antemanando la celebración d'una victoria rápida, y tamién aseguren que los soldaos avanzaben despreocupados pol frente, cantando l'himnu nacional soviéticu, ensin esmolecese pola resistencia finlandesa.

Movimientos iniciales na guerra d'Iviernu.

L'Exércitu Colorado nun taba bien forníu pa la guerra pel hibiernu, especialmente nos trupos montes; amás munchos de los vehículos utilizaos nun fueren probaos a temperatures estremes. D'esta manera, tuvo que caltenese a los vehículos encendíos les 24 hores del día pa evitar que'l combustible conxelar nel motor.

Toos estos contratiempos contribuyeron a que la fuercia d'invasión soviética inicial de 200 000 homes y 900 cañones nun pudiera faer frente a los 130 000 homes y cañones esplegaos polos defensores nel ismu de Carelia. Los mil tanques soviéticos fueron bien mal emplegaos na ofensiva y perdiéronse munchos. Esti fracasu ye resaltáu entá más al comprobase la probe preparación de los finlandeses. Munchos de los soldaos finlandeses nun teníen uniforme y teníen que vistir les sos propies ropes ya iguase una insinia. Estos uniformes variaos fueron bautizaos el "modelu Cajander", n'alusión al Primer Ministru finés Aimo Cajander. Sicasí, la mala preparación de los soldaos soviéticos unviaos a Finlandia apurrió munches armes direutamente a los finlandeses que, afortunadamente pa ellos, utilizaben el mesmu calibre. Con éses el botín del enemigu foi esencial pa caltener la resistencia finlandesa. Amás, los líderes soviéticos sentíen rocea de los soldaos rusos que vivíen cerca de Finlandia, asina que pa la invasión movilizaron a soldaos del sur del país, menos avezaos a engarrar na nieve y nos montes árticos. El xeneral Meretskov pensaba que la guerra sería curtia, nun pasando d'una selmana, polo que nun se fadió en vistir apropiadamente a la tropa. Sicasí, la mayoría de la población finlandesa vivía fora de les ciudaes, polo que yá disponía de ropa d'iviernu pa soportar unu de los peores iviernos na hestoria de Finlandia.

Tocantes a la guerra aérea, la Xunión Soviética salió malparada tamién, una y bones la fuerte defensa antiaérea finlandesa baltó a un númberu desaxeradamente alto d'aviones soviéticos. Por casu, pal día 105 de la guerra, la fuercia de caces finlandeses D-XXI baltara 120 bombarderos rusos y perdíu namái 12 caces y 8 pilotos. En total, 684 aviones soviéticos fueron baltaos mientres la guerra, d'ellos 240 por caces finlandeses. Pel so llau, Finlandia perdió 62 aviones.

Nel norte, les divisiones soviétiques 103 y 52 llograron prindar el puertu de Petsamo cola ayuda de l'artillería costero, pero al dir avanzando escontra Rovaniemi o Ravaniemi, la capital de Laponia, les baxes empezaron a aumentar dramáticamente, llegando a asitiase en 42 baxes soviétiques per cada baxa finlandesa. Más al sur, los soviéticos decidieron que la toma del pueblu de Suomussalmi yera importante pa la meyora de la guerra nel centru de Finlandia, yá que al conquistar el centru ferroviariu de dichu centro pobláu, podría tresportase rápido provisiones a les tropes del frente. Pa ocupar esti pobláu unviar a la 163ª División, dotada de 17 000 homes, una fuercia tres veces mayor a la de los finlandeses na zona.

Desastres soviéticos[editar | editar la fonte]

Siguiendo la so marcha sobre Rovaniemi, les divisiones 103ª y 52ª fueron deteníes finalmente a más de 370 km del so oxetivu, ente que nel centru de Finlandia, les divisiones 88ª y 122ª, que'l so oxetivu tamién yera Rovaniemi, fueron deteníes 60 km adientro del país. P'avientu yera obviu que la invasión nun diba ser el paséu militar que primeramente habíen pensáu. Sicasí, a pesar de les fuertes baxes que los soviéticos sufrieren, la mayor humildación taba por venir.

Como fuera entamáu, la 163ª División soviética, na so mayoría soldaos mongoles, avanzó escontra Suomussalmi en payares de 1939. El 11 d'avientu empezaron a ser atacaos por guerrilleros finlandeses, y por cuenta del so despreocupáu avance, ensin protexer los sos lladrales, pudieron ser cercaos por una fuercia menor. Pal 30 d'avientu, la 163ª División fuera aniquilada.

La 44ª División d'Infantería soviética tamién llegó a les cercaníes de Suomussalmi, más o menos na mesma fecha en que la 163ª División taba siendo cercada. Nel llamáu Incidente de Raatteentie», asocedíu mientres la Batalla de Suomussalmi, la 44ª División (cerca de 25 000 ucraínos) coló pela angosta carretera de Raate direutamente escontra una emboscada finlandesa, onde una unidá llamada "Osasto Kontula" (de 300 homes) bloquió'l pasu de la división, mientres el coronel finlandés Siilasvuo y la so división de 6000 homes atacar pola retaguardia, estremando la división esplegada a lo llargo de la carretera en seiciones pequeñes, llamaes motti en finlandés, destruyéndola una por una. El 8 de xineru, los sobrevivientes de la 44ª División retiráronse y terminó la batalla de Suomussalmi. En dambos ataques de Suomussalmi, los finlandeses cortaron los suministros soviéticos, polo que al quintu día ensin comida y a temperatures de -40° C, los soldaos soviéticos empezar a llanzar desordenadamente contra los hostigadores finlandeses, morriendo cientos por cuenta de esto. Magar cayeron 800 de los 6300 finlandeses, los soviéticos perdieron 23 000. Amás Finlandia prindó 43 tanques, 71 cañones d'artillería y antiaéreos, 29 cañones antitanques, tractores, 260 camiones, 1170 caballos y munches armes, municiones y material médico.

Fin de la guerra[editar | editar la fonte]

Tres los fechos de los últimos meses, los Estaos Mayores aliaos concluyeron que la Blitzkrieg nun constituyía una auténtica guerra, sinón una operación irregular capaz d'arollar fuercies anticuaes anque inútil ante un Exércitu potente (anque depués demostróse que taben equivocaos, yá que la Blitzkrieg entartallaría al exércitu Francés, Británicu, Belga y Holandés en poques selmanes ente mayu y xunu de 1940); que la URSS yera una débil potencia militar con un Exércitu primitivo y desordenao; y que la llinia Mannerheim, trazada por inxenieros belgues, demostrara la so eficacia. Arriendes d'ello, l'altu mandu francés dedució que la so llinia Maginot resultaba una defensa fayadiza; pela so parte l'Estáu Mayor alemán concluyó que la eficacia de la Blitzkrieg y l'incompetencia militar soviética agoraben una fácil invasión de la URSS. Noruega comerciaba con ingleses y alemanes y Suecia vendía a éstos abondosu mineral de fierro, vital pa la so industria d'armamentu. Los cargamentos saleaben hasta Alemaña al traviés del Bálticu y, pel hibiernu, cuando'l mar xelábase, yeren tresportaos hasta'l puertu noruegu de Narvik, onde embarcaben con destín a Alemaña. Sollertaos pola guerra de Finlandia, los británicos entamaron ocupar Noruega y cortar la ruta del fierro suecu. Los alemanes entamaben la mesma invasión con cuenta d'adelantrase a los ingleses y, en casu de conflictu, utilizar la península escandinava como plataforma aeronaval p'atacar Gran Bretaña. La tensión encrespar en febreru de 1940, cuando'l destructor inglés ''Cossack'' encetó n'agües noruegues al buque ''Altmark'', auxiliar del acorazáu corsariu Admiral Graf Spee, que se dirixía a Alemaña con 300 prisioneros británicos a bordu.

Dempués del iviernu, Suecia y Alemaña primieron a Finlandia por qu'axustara la paz. El 29 de xineru, los finlandeses recibieron una carta de Moscú, onde se declaraba que'l gobiernu soviéticu nun s'oponía a roblar un tratáu pa concluyir la guerra. Finlandia aceptó, pero les condiciones impuestes yeren tan dures que les refugaron, yá que nesi momentu l'Exércitu Colorado namái enfusara unos pocos quilómetros en territoriu finés.

Cuando la noticia de Suomussalmi llegó al Kremlin, Stalin furiosu camudara'l mandu de la guerra y nomáu a Semión Timoshenko como nuevu comandante. El 1 de febreru reinicióse la ofensiva, esta vegada con 600 000 soldaos folgaos o traíos d'otros llugares. Nesta ocasión, el sofitu de l'artillería foi apolmonante y esaxeráu, anque llogró l'efectu deseyáu. Los cansaos defensores finlandeses fueron devasaos, y a entamos de marzu la llinia Mannerheim foi finalmente quebrada, dexando'l campu llibre a la ocupación soviética.

Nesti puntu Gran Bretaña y Francia ufiertaron ayuda (100 000 británicos y 35 000 franceses, concretamente), siendo unviaos el 20 de marzu 15 000 soldaos, llegando'l restu dempués. Los aliaos esixeron dos condiciones pa unviar l'ayuda:

  • Finlandia tenía de solicitar oficialmente l'ayuda.
  • Noruega y Suecia tendríen de dexar el pasu de les tropes britániques y franceses pel norte de los sos territorios.

Suxurióse que la verdadera intención d'esta ayuda tardida yera ocupar el norte de Suecia y los puertos noruegos, quitando a Alemaña del aceru, amás de primir a los dos países ocupaos a xunise al bandu aliáu. Finlandia enxamás respondió a esta ufierta, una y bones el gobiernu finés diose cuenta de que l'ayuda enxamás llegaría a tiempu pa salvar al so país.

Territorios vencíos a la Xunión Soviética per Finlandia en 1940.

El 12 de febreru, los rusos presentaron les sos demandes de nuevu, esta vegada non yá esixíen a la ciudá de Hanko, sinón que tamién queríen l'Ismu de Carelia y el norte del llagu Ládoga. El 13 de febreru, el canciller finés viaxó a Suecia a solicitar ayuda inmediata, pero los suecos negáronse. El 3 de marzu Finlandia declaró qu'aportaría a roblar la paz si dexábase caltener Viipuri y Sortavala, llogrando una respuesta negativa. El 8 de marzu una delegación finesa treslladar a Moscú a redactar el tratáu de paz, que foi robláu finalmente'l 13 de marzu de 1940. A les 11 de la mañana d'esi día remató la guerra.

Les condiciones del Tratáu de Paz de Moscú fueron les siguientes:

  • Vencíase tol ismu de Carelia y el territoriu al norte del llagu Ládoga, incluyendo les ciudaes de Viipuri (agora Výborg), Käkisalmi y Sortavala.
  • Vencíase una área cerca de Salla y Kuusamo coles mires de protexer el ferrocarril de Múrmansk.
  • Vencíase la parte occidental de la islla Kalastajasaarento, al norte de Petsamo.
  • Vencíense les islles orientales del Golfu de Finlandia, incluyendo Suursaari.
  • Hanko taría ocupada pola Xunión Soviética trenta años y amás acutaríense'l derechu d'instalar bases militares.

Otres condiciones establecíen que los soviéticos podríen cruciar llibremente por Petsamo pa llegar a Noruega. Finlandia tuvo coles mesmes que reconstruyir ciertos ferrocarriles destruyíos y regalar les máquines y los vagones pa los mesmos, según cames, equipu médicu, medicines, etc. Amás nun podía formar aliances con bloques opuestos a la Xunión Soviética.

La reacción finlandesa ante les dures condiciones impuestes pola Xunión Soviética foi de plasmu. Les victories d'avientu fixéren-yos creer que podíen ganar al país agresor, y bien pocos finlandeses dieron cuenta de lo cerca que taba'l so exércitu de ser destruyíu en marzu de 1940. Esi 13 de marzu les banderes finlandeses fueron izadas a mediu estil.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Los finlandeses declararon haber perdíu 25 000 homes y sufrir 55 000 mancaos. Les cifres soviétiques fueron retocaes; la única cifra oficial que puede averase a la realidá ye la que dio Nikita Khrushchov nes sos memories: unos 270 000 soldaos. Finlandia perdió'l 10 % del so territoriu, con unos 450 000 habitantes, que prefirieron dise, dexando erma la rexón conquistada, que foi repoblada con rusos. Tamién perdió'l 17 % del so sistema ferroviariu, el 10 % de les zones d'agricultura, el 11 % de los montes y el 17 % de la so capacidá llétrica.

La República Democrática de Finlandia foi convertida na República Socialista Soviética Carelo-Finesa, y Otto Kuusinen pasó a ser el so canciller hasta 1956, cuando foi amestada a la República Socialista Federativa Soviética de Rusia.

La Guerra d'Iviernu ye considerada bien importante nel desenvolvimientu de la historia contemporánea, yá que tuvo les siguientes consecuencies:

  • Finlandia caltuvo la so autonomía y caltúvose al oeste del Telón d'Aceru, ensin pertenecer nunca al bloque soviéticu mientres la Guerra Fría.
  • Stalin diose cuenta de la ineficiencia del so exércitu al escoyer a los sos comandantes d'alcuerdu a la so fonderada política, y de esta manera reinstituyó nel so cargu a oficiales destituyíos mientres la Gran Purga, namái por non ser entusiastes comunistes, como Konstantín Rokosovski. Amás decatóse de lo atrasao de les téuniques y máquines de guerra soviétiques, lo que lo motivó a reformar al Exércitu Coloráu. Felicidad reforma asitió al exércitu nuna meyor posición pa encarar la futura invasión xermana de 1941.
  • Hitler diose cuenta tamién de la debilidá de la Xunión Soviética y convencióse a sigo mesmu de que nun tenía d'esperar hasta 1945 p'atacala.

Voluntarios estranxeros[editar | editar la fonte]

La opinión mundial simpatizó siempres con Finlandia, polo que voluntarios del estranxeru llegaron a sofitar l'autonomía del país escandinavu. La cifra oficial ye la siguiente: 1010 daneses, 895 noruegos, 372 de la rexón d'Ingria, 346 finlandeses que vivíen nel estranxeru y 210 estranxeros d'otros países. Ente estos postreros atopaba l'actor británicu Christopher Lee, quien confesó que pola so nacionalidá nunca se-y unvió al frente.

Suecia unvió a 8000 soldaos voluntarios. Sicasí, a última hora camudó d'opinión y fueron retiraos abruptamente del frente, morriendo namái 33 nes poques hores que llucharon. Amás, un terciu de los pilotos suecos ufiertáronse, pero nun se-yos dexó dir y baxóse-yos el rangu. Esta falta de solidaridá sueca causó animosidad ente los finlandeses y los suecos, qu'entá anguaño aseguren que si Suecia sofitara a Finlandia dende l'entamu, seique la Xunión Soviética nunca atacara. Dientro de los voluntarios suecos qu'actuaron pola so cuenta en sofitu de Finlandia, figuraba'l pilotu Carl Gustaf von Rosen, pariente políticu de Hermann Göring.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 425 640 soldaos el 30 de payares de 1939 y 760 578 soldaos a principios de marzu de 1940. RSMA. F. 37977. Op. 1. D. 595. L. 57-59, 95; D. 722. L. 414-417; Guerra d'Iviernu. - Pr. 1. - P. 150.
  2. De primeres de la guerra, Finlandia cuntaba con 337 000 soldaos. A principios de marzu de 1940 cuntaben con 346 500 homes. Newton-Juutilainen 1999: páxines 299-335. (Palokangas, Markku: tropes finlandeses Armamentu y Material). Newton-Juutilainen 2005: páxines 77-88 (Juutilainen, Koskimaa).
  3. 3,0 3,1 Krivošejev 1997
  4. Malmi T. Suomalaiset sotavangit // Talvisodan pikkujättiläinen / J. Leskinen, A. Juutilainen. - 2007. - P. 792. - ISBN 978-951-0-23536-2.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Condon, Richard. Traducíu por López-Poza Carreño, Carlos (1976). Guerra d'iviernu : Rusia contra Finlandia. Madrid: San Martín S.L.. ISBN 84-7140-128-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]