Garri Kaspárov

De Wikipedia
Garri Kaspárov
Voz
Vida
Nacimientu Bakú[1]13 d'abril de 1963[2] (60 años)
Nacionalidá Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética  (1963 -  1991)[3]
Bandera de Rusia Rusia  (1991 - [4]
Bandera de Croacia Croacia  (2014 - [5]
Residencia Nueva York
Moscú
Makarska
Llingua materna rusu
Familia
Familia
Estudios
Estudios Universidá de Llingües d'Azerbaixán 1986)
Llingües falaes rusu[6]
inglés
serbocroata
croata
azerbaixanu
Armeniu
Alumnu de Aleksander Nikitin (es) Traducir
Mijaíl Botvínnik (es) Traducir
Mark Dvoretsky
Oficiu
Oficiu axedrecista, políticu, escritor, periodistacríticu
Puntuación ELO 2545 (xunetu 1979)
Trabayos destacaos Winter Is Coming (en) Traducir
Premios
Miembru de Consejo de Coordinación de la Oposición rusa (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Solidarnost (en) Traducir (dende avientu 2008)
Partido Demócrata de Rusia (es) Traducir (dende 1990)
Partíu Comunista de la Xunión Soviética (de 1984 a 1990)
Frente Cívico Unido (es) Traducir
Consejo de Coordinación de la Oposición rusa (es) Traducir
Committee 2008 (en) Traducir
IMDb nm0440716
kasparov.com
Cambiar los datos en Wikidata

Garri Kímovich Kaspárov (Га́рри Ки́мович Каспа́ров /ˈgarʲɪ ˈkʲiməvʲɪtɕ kɐˈsparəf/) (13 d'abril de 1963Bakú) ye un Gran Maestru d'axedrez, políticu y escritor rusu, que llogró la nacionalidá croata en 2014. Foi Campeón del mundu d'axedrez de 1985 a 2000.

Kaspárov convertir nel Campeón del Mundu más nuevu de la hestoria en 1985. Caltuvo'l títulu mundial oficial de la FIDE hasta 1993, cuando una disputa cola Federación llevar a crear una organización rival, la Professional Chess Association. Siguió calteniendo'l Campeonatu del Mundu d'Axedrez Clásicu, hasta la so derrota frente a Vladímir Krámnik en 2000.

Kaspárov encabezó la clasificación mundial de la FIDE de forma cuasi continua dende 1986 hasta la so retirada en 2005, algamando en xunetu de 1999 una puntuación de 2851, la mayor llograda hasta'l llogru del GM Magnus Carlsen n'abril de 2014, al algamar ésti los 2882 puntos Elo. Amás ganó n'once causes el Óscar del Axedrez. Tamién ye conocíu polos sos enfrentamientos con ordenadores y programes d'axedrez, especialmente tres la so derrota en 1997 ante Deep Blue; esta foi la primer vegada qu'un ordenador ganó a un Campeón del mundu nuna partida con ritmu de xuegu de tornéu.

Kaspárov anunció la so retirada del axedrez profesional el 10 de marzu de 2005 pa dedicar el so tiempu a la política y a la escritura sobre temes d'axedrez. Formó'l movimientu Frente d'Unión Civil y xunióse como miembru de La Otra Rusia, una coalición opositora a l'alministración de Vladímir Putin.

El 28 de setiembre de 2007, Kaspárov entró na carrera presidencial de Rusia, recibiendo 379 de 498 nun congresu celebráu en Moscú por La Otra Rusia.[7] Anque finalmente'l so partíu nun allegó a les eleiciones de marzu de 2008, debíu, según el mesmu Kaspárov a la imposibilidá de consiguir un local onde axuntar al so partíu, requisitu indispensable según la llei eleutoral rusa. Él foi escluyíu por nun atopar una lo suficientemente grande como espaciu d'arriendu pa montar el númberu de siguidores que tien la obligación llegal pa sofitar una candidatura como la llevó a retirase. Kasparov culpó a "la obstrucción oficial" pola falta d'espaciu disponible. A pesar de que ye llargamente consideráu n'Occidente como un símbolu de la oposición a Putin, foi escluyíu de la votación presidencial. El clima políticu en Rusia según los informes, fai que seya difícil pa los candidatos de la oposición a entamase.[8][9]

Ye llargamente consideráu nel Oeste como símbolu d'oposición a Putin, sicasí'l sofitu de Kaspárov en Rusia ye consideráu baxu.[10][11]

Kasparov ye gallardoniáu col premiu UN Watch de les Naciones Xuníes, pola so pacífica llucha pol respetu de les llibertaes fundamentales en Rusia.[12] Anguaño ye presidente de la Fundación de Derechos Humanos y preside el so Conseyu Internacional.

Biografía[editar | editar la fonte]

Inicio de la so carrera[editar | editar la fonte]

A la edá de 11 años, en Vilnius, 1974.

Garri Kímovich Veinshtéin[13] nació en Bakú ( Azerbaixán) de madre armenia Clara Shaguénovna Kasparián y padre rusu xudíu Kimo Moiséyevich Veinshtéin.[13] Los sos entamos ajedrecísticos fueron reparando al so padre, quien lu enseñó lo básico; pero empezó a estudiar axedrez seriamente dempués de que los sos padres[14] propunxéren-y un problema d'axedrez. El so padre morrió cuando tenía siete años. Adoptó l'apellíu armeniu de la so madre, Kasparián, modificar a una versión más rusificada, Kaspárov.

Dende los 7 años, Kaspárov asistió al Palaciu de Pioneros y con 10 empezó a estudiar na escuela d'axedrez de Mijaíl Botvínnik col notable maestru Vladímir Makogónov. Makogónov ayudó a desenvolver les aptitúes posicionales de Kaspárov y enseñólu a xugar la Defensa Caro-Kann y el Sistema Tartakówer del Gambito de dama.[15] Kaspárov ganó'l Campeonatu Xuvenil de la XRSS en Tblisi en 1976, con 7 puntos de 9, a la edá de 13 años. Repitió la fazaña al añu siguiente, ganando con 8.5 de 9. Foi entrenáu por Aleksandr Sájarov mientres esti tiempu.

En 1978, Kaspárov participó nel Memorial Sokolski en Minsk. Fuera convidáu como esceición pero terminó na primer plaza y convirtióse en maestru. Kaspárov dixo repetidamente qu'esti tornéu foi un puntu d'inflexón na so vida y que lo convenció pa escoyer l'axedrez como la so carrera. «Voi Recordar el Memorial Sokolski mientres viva», escribió. Tamién dixo que dempués de la victoria, pensó que tenía oportunidá nel Campeonatu del Mundu.[16]

Clasificar por primer vegada pal Campeonatu de la URSS d'axedrez a la edá de 15 años en 1978, el xugador más nuevu a esi nivel. Ganó'l tornéu suizu de 64 xugadores en Daugavpils nel desempate con Ígor Vasílievich Ivánov, pa prindar la única plaza de clasificación.

Kaspárov xubió rápido pola clasificación de la FIDE. Por un descuidu de la Federación d'axedrez de la Xunión Soviética, participó nun tornéu de Grandes Maestros en Banja Luka (Yugoslavia) en 1979 cuando nun clasificara como Maestru (la federación pensó que yera un tornéu xuvenil). Ganó esti tornéu de clase alta, remaneciendo con una clasificación provisional de 2595, suficiente pa catapultarlo al grupu d'axedrecistes d'élite (nesi momentu, el númberu 3 del mundu, l'ex-campeón Borís Spassky tenía 2630, ente que'l Campeón del Mundu Anatoli Kárpov tenía 2690). L'añu siguiente, 1980, ganó'l Campeonatu mundial xuvenil d'axedrez de Dortmund, Alemaña Occidental. Dempués d'esi añu, presentar na categoría mayor como segundu suplente de la seleición de la Xunión Soviética na Olimpiada d'axedrez de la La Valeta (Malta) y convirtióse en Gran Maestru Internacional.

Camín escontra'l cume[editar | editar la fonte]

Siendo adolescente, Kaspárov empató dos veces pola primer plaza nel Campeonatu de la URSS d'axedrez, en 1980-81 y 1981-82. La so primer victoria a nivel superclase internacional foi en Bugojno 1982. Consiguió una plaza nel Tornéu interzonal de Moscú de 1982, que ganó, clasificándose pal Tornéu de candidatos. A los 19, foi'l Candidatu más nuevu dende Bobby Fischer, que tenía 15 años cuando se clasificó en 1958. Nesti momentu, yá yera'l segundu xugador na clasificación mundial, tando solu por detrás del campeón del mundu d'axedrez Anatoli Kárpov na llista de xineru de 1983.

El primer alcuentru de Candidatos de Kaspárov (cuartos de final) foi contra Aleksandr Beliavski, al que Kaspárov ganó por 6-3 (+4 =4 -1).[17] Los políticos tarrecíen la semifinal de Kaspárov contra Víktor Korchnói, que foi programada pa xugase en Pasadena (California). Korchnói desertara de la Xunión Soviética en 1976 y yera nesi momentu'l xugador non-soviéticu n'activu más fuerte. Delles maniobres polítiques previnieron a Kaspárov de xugar con Korchnói y Kaspárov arrenunció al alcuentru. Esto foi resueltu per parte de Korchnói dexando que l'alcuentru volviera xugase en Londres, xunto al alcuentru ente Vasili Smyslov contra Zoltan Ribli. Kaspárov perdió la primera partida pero ganó l'alcuentru 7-4 (+4 =6 -1).

En 1984, ganó la final de Candidatos 8.5-5.5 (+4 =9 -0) contra'l renaciente ex-campeón del mundu Vasili Smyslov, en Vilnius, clasificándose asina pa xugar ante Anatoli Kárpov pol Campeonatu del Mundu. Nesi añu xunir al Partíu Comunista de la Xunión Soviética y foi escoyíu pal Comité Central de Komsomol.

Campeonatu del Mundu de 1984[editar | editar la fonte]

La partida pol Campeonatu del Mundu de 1984 ente Anatoli Kárpov y Gari Kaspárov tuvo munches xubíes y baxaes y un final polémicu. Kárpov empezó en bona forma y dempués de nueve partíes Kaspárov taba per debaxo 4-0 nun alcuentru al primeru que consiguiera seis victories.

Pero Kaspárov llogró 17 tables consecutives. Perdió la partida 27 y entós volvió a la llucha con otra serie de tables hasta la partida 32, la so primer victoria contra'l Campeón del Mundu. Siguió una socesión de 15 tables, hasta la partida 46; l'anterior récor de duración pa un títulu mundial foi 34 partíes, l'alcuentru de José Capablanca contra Alexander Alekhine en 1927.

Nesti momentu Kárpov, 12 años mayor que Kaspárov, taba cerca del escosamientu y nun paecía'l xugador qu'empezó l'alcuentru. Kaspárov ganó les partíes 47 y 48 pa consiguir el marcador de 5-3 a favor de Kárpov. Entós, l'alcuentru foi termináu ensin resultancia por Florencio Campumanes, el Presidente de la FIDE y anuncióse un nuevu alcuentru unos meses dempués.

La finalización foi polémica, una y bones dambos xugadores declararon que preferíen que siguiera l'alcuentru. Cuando anunció la so decisión nuna conferencia de prensa, Campumanes citó la salú de los xugadores, qu'habíen estáu tirantes pola duración del alcuentru. Kárpov había perdíu 10 quilos y foi hospitalizáu delles vegaes. Pero Kaspárov taba nun escelente estáu de salú y desaxeradamente ofendíu pola decisión de Campumanes, preguntar por qué taba clausurando l'alcuentru si ambos xugadores queríen siguir. Paecía que Kaspárov, que ganara les últimes dos partíes antes de la suspensión, sentía que ganaría a pesar de la so desventaxa de 5-3. Paecía tar físicamente más fuerte que'l so contrariu y nes partíes posteriores xugara un meyor axedrez.

L'alcuentru sería a lo postrero el primer y únicu alcuentru d'un campeonatu del mundu en ser abandonáu ensin resultancia. Les rellaciones de Kaspárov con Campumanes y la FIDE estropiáronse descomanadamente y l'engarradiella ente ellos finalmente llegó hasta'l so puntu cume en 1993 cola rotura de Kaspárov de la FIDE.

Campeón del mundu[editar | editar la fonte]

El "Chess Classics" de 1999.

El segundu alcuentru Kárpov-Kaspárov en 1985 foi entamáu en Moscú al meyor de 24 partíes onde'l primer xugador que llegara a 12,5 reclamaría'l títulu. Los resultaos del alcuentru anterior nun se caltendríen. Nel casu d'un empate a 12 puntos, Kárpov caltendría'l títulu; y en casu de ser Kaspárov el ganador, Kárpov tendría derechu de revancha al añu siguiente. Kaspárov aseguró'l títulu a la edá de 22 años, 6 meses y 27 díes[18] por un marcador de 13-11. Esto rompió'l récor del Campeón del Mundu más nuevu, ostentáu mientres 20 años por Mijaíl Tal, que tenía 23 cuando ganó a Mijaíl Botvínnik en 1960. La victoria de Kaspárov con pieces negres na 16ª partida foi reconocida como una de les obres maestres de tolos tiempos na hestoria del axedrez.

L'alcuentru de revancha tuvo llugar en 1986, en Londres y San Petersburgu, xugándose 12 partíes en cada ciudá. Nun momentu del alcuentru, Kaspárov abrió una fienda de tres puntos y paecía decidíu nel so camín a una decisiva victoria del duelu. Pero Kárpov meter na llucha ganando trés partíes consecutives pa nivelar el marcador. Nesti momentu, Kaspárov despidió a unu de los sos entrenadores, el Gran Maestru Yevgueni Vladímirov, acusándolo de vender la so preparación d'apertures al equipu de Kárpov (como describió na autobiografía de Kaspárov Retu ensin llendes). Kaspárov ganó otra partida pa caltener el so títulu por un marcador final de 12,5-11,5.

Nuevamente dambos xugadores atopar pol campeonatu mundial de 1987 xugáu en Sevilla, yá que Kárpov clasificárase nos alcuentros de candidatos pa convertise nel retador oficial. Foi la primer vegada que dos xugadores soviéticos apostaben un mundial completu fora de la URSS. Esti duelu foi bien apostáu, ensin conceder más d'un puntu de ventaya per parte de nengún xugador en nengún momentu. Kaspárov taba un puntu per debaxo na partida final, precisando una victoria pa caltener el so títulu. Resultó una llarga y tirante partida na que Kárpov dexóse un peón xustu antes del primer control de tiempu y Kaspárov finalmente ganó una llongura final. Kaspárov retuvo'l so títulu yá que l'alcuentru terminó n'empate con un marcador de 12-12. Tou esto significa que Kaspárov xugara cuatro veces contra Kárpov nel periodu 1984-1987, una estadística ensin precedentes nel axedrez. Los alcuentros entamaos pola FIDE tuvieren llugar cada trés años dende 1948, y namái Mijaíl Botvínnik exerció'l so derechu a revancha antes de Kárpov.

Kaspárov demostró'l so desparpajo mediáticu apaeciendo nuna entrevista na revista americana Playboy, que foi publicada en payares de 1989.

Un quintu alcuentru ente Kaspárov y Kárpov foi celebráu en Nueva York y Lyon en 1990, con 12 partíes en cada ciudá. Otra vegada, la resultancia foi apertáu, ganando Kaspárov por 12,5-11,5.

Rotura cola FIDE[editar | editar la fonte]

Col títulu de Campeón del Mundu na mano, Kaspárov empezó a batallar contra la FIDE, como Bobby Fischer fixera 20 años antes pero esta vegada dende dientro de la FIDE. Empezando en 1986, creó la Asociación de Grandes Maestros (GMA), una organización que representa a axedrecistes y dába-yos más que les actividaes de la FIDE. Kaspárov asumió un papel de líder. El mayor llogru de la GMA foi la organización d'una serie de seis torneos de la Copa del Mundu pa los xugadores d'élite. Esistió una rellación dacuando difícil cola FIDE y una especie de tregua foi mediada por Bessel Kok, un home de negocios holandés.

Esta tregua duró hasta 1993, el momentu en qu'un nuevu retador clasificárase al traviés d'un ciclu de candidatos de la FIDE pa la siguiente defensa de Kaspárov: Nigel Short, un Gran Maestru Internacional británicu que ganara a Kárpov nes semifinales del ciclu de candidatos de 1992, y dempués a Jan Timman na final. Dempués d'un confusu y entestáu procesu de puya consiguióse una menor financiamientu de la esperada (Nigel Short: Busca de la Corona, por Cathy Forbes), el campeón del mundu y el so retador decidieron xugar fora de la xurisdicción de la FIDE, so otra organización creada por Kaspárov llamada l'Asociación Profesional d'Axedrez (PCA).

Nuna entrevista en 2007, Kaspárov diría que la rotura cola FIDE foi'l peor error de la so carrera, yá que mancó al axedrez mientres enforma tiempu.[19]

Kaspárov y Short fueron espulsaos de la FIDE y xugaron la so bien patrocináu alcuentru en Londres. Kaspárov ganó convincentemente por 12½—7½. La partida aumentó considerablemente l'interés pol axedrez nel Reinu Xuníu, con un nivel de cobertoria ensin precedentes na Canal 4. Mentanto, la FIDE entamó un alcuentru pol Campeonatu del Mundu ente los semifinalistes esaniciaos del ciclu de candidatos: Jan Timman y l'ex-campeón del mundu Kárpov, quien ganó por 12½—8½.

Depués d'estos alcuentros, Kárpov yera proclamáu'l campeón mundial de la FIDE, ente que Kaspárov, campeón de la PCA, reclamaba pa sí'l títulu de campeón mundial d'Axedrez Clásicu, sobre la tradición de que namái ye campeón del mundu quien vence al campeón reinante. Asina empezaba una cisma del títulu mundial d'axedrez que duró 13 años.

Kaspárov defendió'l so títulu en 1995 nuna partida contra la superestrella india Viswanathan Anand nel World Trade Center de Nueva York. Kaspárov venció l'alcuentru por 4 victories a 1 con 13 tables. Foi l'últimu Campeonatu del Mundu en ser apostáu so los auspicios de la PCA, que colapsó cuando Intel, unu de los sos mayores partidarios, terminó'l so patrociniu.

Kaspárov intentó entamar otru alcuentru pol Campeonatu del Mundu, so otra organización, la World Chess Association (WCA) xunto al organizador del Tornéu Internacional d'Axedrez Ciudad de Linares Luis Rentero. Alekséi Shírov y Vladímir Krámnik xugaron en Cazorla (Xaén, España) un alcuentru de candidatos pa decidir el retador, que ganó contra tou pronósticu Shírov. Pero cuando Rentero almitió que los fondos riquir y prometer nunca se materializaren, la WCA fundióse.

Esto dexó a Kaspárov varáu, pero inda apaeció otra organización basada en BrainGames.com, dirixida por Raymond Keene. Nun se celebró nengún alcuentru contra Shírov y les conversaciones con Anand fracasaron, polo que se celebró un alcuentru contra Krámnik.

Perda del títulu[editar | editar la fonte]

L'alcuentru Kaspárov-Krámnik tuvo llugar en Londres na segunda metá de 2000. Krámnik fuera alumnu de Kaspárov na llexendaria escuela d'axedrez Botvínnik/Kaspárov en Rusia y trabayara nel equipu de Kaspárov mientres l'alcuentru de 1995 contra Viswanathan Anand.

El meyor preparáu Krámnik ganó la partida 2 contra la Defensa Grünfeld de Kaspárov y consiguió posiciones ganadores nes partíes 4 y 6. Kaspárov cometió un error decisivu na partida 10 cola Defensa Nimzo-India, que Krámnik esplotó pa ganar en 25 movimientos. Con blanques, Kaspárov nun pudo romper la pasiva pero sólida Defensa Berlinesa de l'Apertura española y Krámnik entabló satisfactoriamente toles sos partíes con negres. Krámnik ganó l'alcuentru 8,5-6,5 y per primer vegada en 15 años Kaspárov nun tuvo nengún títulu mundial. Convertir nel primer xugador en perder un títulu de campeón del mundu ensin ganar una partida dende la derrota d'Emanuel Lasker ante José Raúl Capablanca en 1921.

Dempués de la perda del títulu, Kaspárov encadenó delles victories en grandes torneos y permaneció como'l xugador con meyor ranking del mundu, per delantre de dambos campeones del mundu. En 2001 refugó la invitación al Tornéu de candidatos de Dortmund de 2002 pal títulu clásicu, reivindicando que les sos resultaos concedíen-y una revancha contra Krámnik.[20]

Por cuenta de estos grandes resultaos y el so estatus como númberu 1 del mundu en gran parte de la opinión pública, Kaspárov foi incluyíu nel llamáu "Alcuerdu de Praga", entamáu por Yasser Seirawan qu'intentaba reunificar los dos títulos de Campeón del Mundu. Kaspárov tenía de xugar un alcuentru contra'l Campeón del Mundu de la FIDE Ruslán Ponomariov en setiembre de 2003, pero foi suspendíu dempués que Ponomariov refugara roblar el so contratu. Nel so llugar, entamárase un alcuentru con Rustam Kasimdzhanov, vencedor del Campeonatu Mundial de la FIDE de 2004, que diba celebrase en xineru de 2005 nos Emiratos Árabes Xuníos. Esti tamién falló por cuenta de la falta de fondos. Los planes pa celebrar la partida en Turquía llegaron demasiada tarde. Kaspárov anunció en xineru de 2005 que taba cansáu d'esperar que la FIDE entamara'l so alcuentru y decidió parar tolos sos esfuercios de reconquistar el títulu de Campeón del Mundu.

Retirada del axedrez[editar | editar la fonte]

Dempués de ganar el prestixosu Tornéu Internacional d'Axedrez Ciudad de Linares per novena vegada, Kaspárov anunció'l 10 de marzu de 2005 que se retiraría de la competición d'axedrez. Citó como razón la falta d'oxetivos personales nel mundu del axedrez (comentó cuando ganó'l Campeonatu de Rusia d'axedrez en 2004 que fuera'l postreru gran títulu que nunca ganara) y espresó la so frustración nel fracasu de reunificación del títulu mundial.

Kaspárov dixo que podría xugar dellos torneos de partíes rápides por diversión, pero qu'intentaría invertir el so tiempu nos sos llibros, incluyendo la serie Los mios Grandes Predecesores y un trabayu a caballu ente tomar de decisiones nel axedrez y otres árees de la so vida y siguiría arreyáu na política rusa, que ve como "empobinada escontra'l mal camín."

Kaspárov tuvo casáu trés vegaes: con Masha Arápova, con quien tuvo una fía antes de divorciase; con Yulia Vovk, con quien tuvo un fíu antes del so divorciu en 2005 y con Daria Tarásova, con quien tamién tuvo un fíu.[21][22]

Axedrez dempués de la retirada[editar | editar la fonte]

El 22 d'agostu de 2006, na so primer partida pública dende la so retirada, Kaspárov xugó nel Tornéu d'Axedrez de Lichthof, un tornéu blitz xugáu a 5 minutos más 3 segundos de medríes per xugada. Kaspárov empató na primer plaza con Anatoli Kárpov, con 4.5/6.[23]

Ente'l 21 al 25 de setiembre, Kaspárov xugó nuevamente contra Kárpov, esta vegada nun alcuentru d'exhibición na ciudá española de Valencia xugáu a 12 partíes (8 rápides y 4 de blitz). Kasparov ganó por 9 puntos a 3.[24]

Política[editar | editar la fonte]

La participación política de Kaspárov empezó nos años 1980. Xunir al Partíu Comunista de la Xunión Soviética en 1984 y en 1987 foi escoyíu al Comité Central de Komsomol. Pero en 1990 dexó'l partíu y en mayu tomó parte na creación del Partíu Demócrata de Rusia. En xunu de 1993, arreyar na creación del bloque de partíos "Eleición de Rusia" y en 1996 foi parte de la campaña d'eleición de Borís Yeltsin. En 2001 manifestó'l so sofitu a la televisión rusa NTV.[25]

Dempués de la so retirada del axedrez en 2005, Kaspárov entornar na política y creó'l Frente Cívicu Xuníu, un movimientu social que'l so principal oxetivu ye "trabayar pa caltener la democracia eleutoral en Rusia."[26] Xuró "restaurar la democracia" en Rusia derrocando al Presidente de Rusia Vladímir Putin, del que ye un abiertu críticu.[27][28][29]

Kaspárov foi instrumental nel establecimientu de La Otra Rusia, una coalición qu'incluyía a dellos partíos nacionalistes ya inclusive d'estrema derecha, como'l Frente Cívicu Xuníu de Kaspárov, el ilegalizado Partíu Nacional Bolxevique d'Eduard Limónov, el Partíu Republicanu de Rusia de Vladímir Ryzhkov y otres organizaciones.

El 10 d'abril de 2005, Kaspárov taba en Moscú nun eventu promocional cuando foi cutíu na cabeza con un tableru d'axedrez qu'acababa de roblar. Afirmóse que l'asaltante dixéra-y "Te almiré como axedrecista, pero arrenuncié por política" darréu antes del ataque.[30] Kaspárov foi oxetu d'otros episodios similares.[31][32]

Kaspárov ayudó a entamar la Marcha del Desalcuerdu de San Petersburgu el 3 de marzu de 2007 y la del 24 de marzu de 2007, dambes arreyando a dellos miles de persones aconceyaes contra Putin y les polítiques de la Gobernadora de San Petersburgu Valentina Matviyenko.[33][34] El 14 d'abril, foi arrestáu de volao pola policía de Moscú mientres encabezaba un a manifestación. Foi arrestáu por unes 10 hores y lliberáu.[35]

Foi citáu por FSB por ser sospechosu de violar lleis anti-estremismu ruses.[36] Esta llei foi primeramente aplicada pol convencimientu de Borís Stomajin.[37][38]

Falando sobre Kaspárov, l'ex-xeneral de la KGB Oleg Kalugin remarcó: "Nun falo de detalles sobre la xente que como se sabe tán agora toos muertos porque ellos fueron públicamente ruidosos. Yo toi calláu, pero anguaño namái hai un home que ye ruidosu y puede tar en problemes: el Campeón del mundu d'axedrez Kaspárov. Foi bien francu nos sos ataques contra Putin y creo que va ser probablemente'l próximu na llista."[39]

En 1991, Kaspárov recibió'l premiu Conservador de la Llapada del Centru pa les Polítiques de Seguridá (un think tank estauxunidense), pola resistencia anticomunista y l'espardimientu de la democracia. Kaspárov foi un receptor escepcional una y bones el premiu ye concedíu a "individuos que dediquen les sos carreres públiques a la defensa de los valores de los Estaos Xuníos alredor del mundu".

Kaspárov en 2007

N'abril de 2007, Kaspárov foi nomáu[40] miembru de la xunta direutiva del Conseyu Asesor de Seguridá Nacional del Centru pa les Polítiques de Seguridá,[41] una "organización de seguridá nacional apolítica ensin ánimu d'arriquecimientu que s'especializa n'identificar polítiques, aiciones y recursos necesarios que son vitales pa la seguridá d'EEXX".[42] Kaspárov confirmó esto y añadió que foi cesáu pocu dempués de recibir el premiu. Notó que nun sabíen les sos afiliaciones y suxurió que foi incluyíu na direutiva por accidente porque recibió'l premiu de Conservador de la Llapada en 1991 d'esta organización.[43] Pero Kaspárov caltuvo la so asociación col lideralgu neoconservador impartiendo discursos en think tanks como los del Institutu Hoover.[44]

N'ochobre de 2007, Kaspárov anunció la so intención de presentase a la presidencia de Rusia como candidatu de la coalición la "Otra Rusia" y xuró lluchar por una "Rusia xusta y democrática". Dempués d'esi mes, viaxó a Estaos Xuníos apaeciendo nos programes de televisión de Stephen Colbert, Wolf Blitzer, Bill Maher y Chris Matthews.

El 24 de payares de 2007, Kaspárov y otros críticos de Putin fueron deteníos pola policía rusa nun mitin de la Otra Rusia en Moscú. Esto foi dempués d'un intentu de los manifestantes de colar en contra de la comisión eleutoral, que bloquiara a los candidatos de la Otra Rusia de les eleiciones al parllamentu.[45] Consecuentemente foi penáu con una condena a prisión de cinco díes[46] y foi lliberáu de la prisión el 29 de payares.[47]

El 12 d'avientu de 2007, Kaspárov anunció que retirara la so candidatura presidencial por cuenta de la imposibilidá d'arrendar un salón de xuntes onde siquier 500 de los sos siguidores pudieren celebrar una asamblea p'aprobar la so candidatura, como ye llegalmente necesariu. Al expirar el plazu nesa fecha, yera imposible pa él siguir na carrera eleutoral. La vocera de Kaspárov acusó al gobiernu d'utilizar la represión pa desanimar a toos d'arrendar un salón pa la xunta y dixo que la comisión eleutoral refugara una propuesta de que la xunta celebrar en locales más pequeños por separáu coles mesmes en cuenta de nun solu salón.[48]

En marzu de 2010 Kaspárov robló la carta abierta de la oposición de Rusia "Putin tien de dise", siendo unu de los principales autores d'esta campaña política.

El 20 d'agostu de 2012 Kaspárov foi arrestáu mientres protestaba fuera del xuiciu de Pussy Riot en Moscú so la sida de morder a un oficial de policía.[49][50] L'arrestu causó consternación en delles organizaciones de derechos humanos y dellos países n'occidente. Kaspárov finalmente foi lliberáu hores dempués y el 25 d'agostu foi atopáu inocente de los cargos polos que-y lo detuvo.[51]

Dende xunu de 2013 Garry Kasparov nun volvió a Rusia,[52] él pasa cada branu en Makarska, cerca de Split, y entiende bien el croata polo que xestiona la ciudadanía en Croacia (país perteneciente a la Xunión Europea).[53]

En 2014 llogró la nacionalidá croata.[54]

Llogros en clasificaciones ajedrecísticas[editar | editar la fonte]

Los récores de Kaspárov na élite del axedrez son:

  • Kaspárov caltién el récor de ser el númberu 1 del mundu mientres el periodu más llargu.
  • Kaspárov tuvo'l mayor ELO del mundu de forma continua dende 1986 hasta 2005. La única esceición ye que Vladímir Krámnik igualó-y en xineru de 1996.[55] Foi de volao espulsáu de la llista dempués de la so rotura cola FIDE en 1993, pero mientres esi tiempu lideró la llista de la rival PCA. Nel momentu de la so retirada, siguía siendo númberu 1 del mundu, con una puntuación de 2812. La so clasificación cayó a la llista d'inactivos dende xineru de 2006.[56]
  • Acordies colos cálculos alternativos de Chessmetrics, Kaspárov foi'l xugador con más puntuación del mundu de forma continua dende febreru de 1985 hasta ochobre de 2004.[57] Tamién caltién la puntuación media más alta de tolos tiempos nun periodu de 2 (2877) a 20 (2856) años y ye segundu por detrás de Bobby Fischer (2881 vs 2879) nun periodu d'un añu.
  • En xineru de 1990 Kaspárov consiguió superar la barrera de 2800 puntos, rompiendo l'antiguu récor de Bobby Fischer de 2785 puntos. Na llista de xunetu de 1999 de la FIDE Kaspárov algamó'l récor de 2851 puntos d'ELO, la puntuación más alta nunca consiguida hasta que'l noruegu Magnus Carlsen superar en 2012 llegando a imponer un nuevu récor de 2872 en febreru de 2013.[58]

Olimpiaes y otros grandes torneos por equipos[editar | editar la fonte]

Kaspárov xugó un total d'ocho Olimpiaes d'axedrez. Representó a la XRSS cuatro veces y otros cuatro a Rusia, dempués de la rotura de la Xunión Soviética en 1991. Nel so debú nes Olimpiaes en 1980, convertir con 17 años nel xugador más nuevu en representar a la Xunión Soviética o Rusia a esi nivel, un récor que foi batíu por Vladímir Krámnik en 1992. En 82 partíes, puntuó (+50 =29 -3), con un 78.7% y ganó un total de 19 medayes, incluyendo la medaya d'oru nos ocho competiciones qu'apostó. Na Olimpiada de Moscú de 1994, tuvo un papel organizativo significante, ayudando a llanzar l'eventu en poco tiempu, dempués que Tesalónica atayó la so ufierta como sede, unes poques selmanes antes de les feches programaes.

Los rexistros detallaos de Kaspárov nes Olimpiaes son:[59]

  • La Valeta (1980), 2º reserva de la URSS, 9.5/12 (+8 =3 -1), oru por equipos, bronce por tableros.
  • Lucerna (1982), 2º tableru de la URSS, 8.5/11 (+6 =5 -0), oru por equipos, bronce por tableros.
  • Dubái (1986), 1º tableru de la URSS, 8.5/11 (+7 =3 -1), oru por equipos, oru por tableros, oru per performance.
  • Tesalónica (1988), 1º tableru de la URSS, 8.5/10 (+7 =3 -0), oru por equipos, oru por tableros, oru per performance.
  • Manila (1992), 1º tableru de Rusia, 8.5/10 (+7 =3 -0), oru por equipos, oru por tableros, plata per performance.
  • Moscú (1994), 1º tableru de Rusia, 6.5/10 (+4 =5 -1), oru por equipos.
  • Yereván (1996), 1º tableru de Rusia, 7/9 (+5 =4 -0), oru por equipos, oru por tableros, plata per performance.
  • Bled (2002), 1º tableru de Rusia, 7.5/9 (+6 =3 -0), oru por equipos, oru por tableros.

Kaspárov fixo'l so debú internacional pa la URSS con 16 años nel Campeonatu d'Europa por equipos d'axedrez de 1980 y xugó representando a Rusia en 1992. Ganó un total de cinco medayes. Les sos resultaos detallaes son:[60]

  • Skara (1980), 2º reserva de la URSS, 5.5/6 (+5 =1 -0), oru por equipos, oru por tableros.
  • Debrecen (1992), 1º tableru de Rusia, 6/8 (+4 =4 -0), oru por equipos, oru por tableros, plata per performance.

Kaspárov tamién representó a la URSS una vegada na Olimpiada de la Mocedá, pero los datos detallaos tán incompletos en:[61]

  • Graz (1981), Tableru 1 de la URSS, 9/10 (+8 =2 -0), oru por equipos.

Otros récores[editar | editar la fonte]

Kaspárov caltién el récor de más victories en torneos profesionales de forma consecutiva, terminando primeru o empatáu col primeru en 15 torneos individuales dende 1981 hasta 1990. La racha foi cortada por Vasili Ivanchuk en Linares en 1991, onde Kaspárov terminó 2º, mediu puntu per debaxo d'él. Los detalles del so récor son:[62]

Amás de les sos resultaos, Kaspárov ganó 11 vegaes el Óscar del Axedrez, siendo'l mayor ganador d'esti premiu. Tamién ocupó'l primer llugar del escalafón mundial de la FIDE en 23 ocasiones.[63]

Llibros y otros escritos[editar | editar la fonte]

Kaspárov escribió dellos llibros d'axedrez. Publicó una autobiografía un tanto revesosa cuando tenía apenes 20 años. Titulada orixinalmente Fíu del Cambéu, que foi darréu retitulada Retu Ensin Llendes. Esti llibru foi consecuentemente actualizáu delles vegaes dempués de convertise en Campeón del Mundu. El so conteníu ye principalmente lliterariu, con un pequeñu componente d'axedrez en clave de partíes ensin comentar. Publicó una coleición de partíes comentaes nos años 1980: Gari Kaspárov: Vida, Partíes, Carrera y esti llibru tamién foi actualizáu delles vegaes n'ediciones posteriores. Comentó les sos propies partíes de forma intensiva pa la serie de los yugoslavos de Chess Informant y p'otres publicaciones ajedrecísticas. En 1982, foi co-autor de Batsford Chess Openings col Gran Maestru británicu Raymond Keene y esti llibru tuvo un enorme ésitu de ventes. Foi actualizáu nuna segunda edición en 1989. Tamién foi co-autor de dos llibros d'apertures col so entrenador Aleksandr Nikitin nos años 1980 pa la publicación británica Batsford, sobre la Variente Clásica de la Defensa Caro-Kann y sobre la Variante Scheveningen de la Defensa Siciliana. Kaspárov tamién contribuyó de forma intensiva a la serie de cinco volúmenes d'apertures Enciclopedia d'Apertures d'Axedrez.

En 2007 escribió Como Asonsaña la Vida al Axedrez, un exame de los paralelismos ente tomar de decisiones n'axedrez y el mundu de los negocios. En 2008 Kaspárov publicó una necrolóxica comprensiva para Bobby Fischer:

De cutiu pregúntenme si atopé o engarráu a Bobby Fischer. La respuesta ye non, nunca tuvi esa oportunidá. Pero inclusive anque él víame como miembru de la malina organización del axedrez que sentía que-y robara y engañara, siento nun tener nunca la oportunidá d'estima-y personalmente polo que fizo pol nuesu deporte.[64]

Ye asesor xefe de la publicación de llibros d'Everyman Chess.

Serie Los mios Grandes Predecesores[editar | editar la fonte]

En 2003, publicóse'l primeru del so trabayu de cinco volúmenes Gari Kaspárov en Los mios Grandes Predecesores. Esti volume, que trata sobre'l campeones mundiales Wilhelm Steinitz, Emanuel Lasker, José Raúl Capablanca y Alexander Alekhine y dalgunos de los sos fuertes contemporáneos, recibió grandes aponderamientos de dellos críticos (incluyendo a Nigel Short), anque foi criticáu por otros por imprecisiones históriques y analises de partíes copiaos direutamente de fontes ensin atribuyir. Por aciu suxerencies na web del llibru, munchos d'estos defectos fueron correxíos nes siguientes ediciones y traducciones. A pesar d'ello, el primer volume ganó'l Premiu al Llibru del Añu de la Federación Británica d'Axedrez en 2003. El volume dos que cubría a Max Euwe, Mijaíl Botvínnik, Vasili Smyslov y Mijaíl Tal apaeció a finales de 2003. El volume trés que cubría a Tigran Petrosian y Borís Spaski apaeció a principios de 2004. N'avientu de 2004, Kaspárov llanzó'l volume cuatro, que cubría a Samuel Reshevsky, Miguel Najdorf y Bent Larsen (nengunu d'estos foi Campeón del Mundu), pero centrábase principalmente en Bobby Fischer. El quintu volume, dedicar a les carreres ajedrecísticas del Campeón del Mundu Anatoli Kárpov y el so retador Víktor Korchnói, foi publicáu en marzu de 2006.

Serie Axedrez Modernu[editar | editar la fonte]

Tres la publicación de la serie Los mios grandes predecesores, Gari Kasparov empecipió una nueva serie titulada Sobre l'axedrez modernu, que va constar de cinco libros. El primer llibru d'esta serie lleva por títulu Revolución nos años 70 (publicáu en marzu de 2007) y ta dedicáu a resaltar la gran importancia de la preparación de les apertures na nueva era empecipiada por Fischer y Karpov. El segundu llibru de la serie titúlase Kasparov vs Karpov 1975-1985 (publicáu en setiembre de 2008) y cubre con amplitú los alcuentros pal campeonatu del mundu celebraos en 1984 y 1985, analizando en fondura les partíes, según dando la so visión sobre los aspeutos non ajedrecísticos qu'arrodiaron l'alcuentru.

Kaspárov contra ordenadores[editar | editar la fonte]

Deep Thought, 1989[editar | editar la fonte]

Kaspárov ganó fácilmente 2-0 al ordenador Deep Thought nun alcuentru a dos partíes en 1989 (Hsu, 2002, pp. 105-16).

Deep Blue, 1996[editar | editar la fonte]

En febreru de 1996, en Filadelfia, l'ordenador d'axedrez d'IBM Deep Blue ganó a Kaspárov nuna partida utilizando controles de tiempu convencionales, na primer partida del alcuentru. Pero Kaspárov recuperóse bien, consiguiendo tres victories y dos tables pa ganar fácilmente l'alcuentru. Kaspárov demostrara un control d'estratexa muncho más allá de les aplastantes táctiques de fuercia bruto de la máquina. Deep Blue podía calcular 200 millones de posiciones per segundu, pero escarecía de la sensibilidá necesaria p'apoderase de la sotileza del xuegu posicional, sellu de la verdadera maestría.

Deep Blue, 1997[editar | editar la fonte]

En mayu de 1997, una versión actualizada de Deep Blue conocida extraoficialmente como «Deeper Blue»,[65] ganó a Kaspárov 3½-2½ nun bien espublizáu alcuentru a seis partíes. L'alcuentru taba empatáu dempués de cinco partíes, pero Kaspárov foi vencíu na Partida 6. Esta foi la primer vegada qu'una ordenador ganara al campeón del mundu en competición. Realizóse un documental sobre esti famosu alcuentru tituláu Game Over: Kasparov and the Machine. Sicasí, tendría de resaltase, que na partida 6, Kaspárov cometió un error garrafal de primeres de la partida. Kaspárov cita'l cansanciu y el descontentu cola conducta del equipu de IBM como la razón principal.

Kaspárov alegó que dellos factores pesaren contra él nesti alcuentru. En particular, refugóse-y l'accesu a les partíes recién de Deep Blue, en contraste col equipu del ordenador que podía estudiar cientos de les de Kaspárov.

Dempués de la derrota, Kaspárov dixo que n'ocasiones vio una intelixencia fonda y creatividá nos movimientos de la máquina, suxuriendo que mientres la segunda partida, intervinieron xugadores humanos, contraviniendo les regles. IBM negó qu'engañaren, diciendo que la única intervención humana asocedió ente partíes. Les regles proporcionaes polos desarrolladores pa modificar el programa ente partíes, una opción que dicíen qu'utilizaben pa encontiar debilidaes nel xuegu del ordenador qu'apaecíen mientres el cursu del match. Kaspárov solicitó copies de los logs de la máquina, pero IBM negar, anque la compañía publicó darréu los logs n'Internet.[66] Kaspárov solicitó una revancha, pero IBM refugar y retiró a Deep Blue.

Kaspárov caltién que-y dixeren que'l match diba ser un proyeutu científicu, pero que llueu s'afayó que IBM solo quería gana-y.

Deep Junior, 2003[editar | editar la fonte]

En xineru de 2003, participó nun match a seis partíes con controles de tiempu clásicos con un premiu d'un millón de dólares que foi denomináu pola FIDE como Campeonatu del Mundu "Home vs. Máquina", contra Deep Junior.[67] El motor del ordenador evaluaba tres millones de posiciones per segundu.[68] Dempués d'una victoria cada unu y tres tables, dexóse tou pa la partida final. La partida final del match foi televisada por ESPN2 y foi vista por una estimación de 200-300 millones de persones. Dempués d'algamar una posición decente Kaspárov ufiertó les tables, que fueron aceptaes llueu pol equipu de Deep Junior. Cuando-y preguntar pola ufierta de tables, Kaspárov dixo que tarrecía cometer un gran error.[69] Orixinalmente entamóse como un tornéu añal, pero'l match nun se repitió.

X3D Fritz, 2003[editar | editar la fonte]

En payares de 2003, participó nun xuegu a cuatro partíes contra'l programa d'ordenador X3D Fritz (que se dicía que tenía un ELO envaloráu de 2807), utilizando un tableru virtual, gafes 3D y un sistema de reconocencia de la fala. Dempués de dos tables y una victoria cada unu, el match X3D Home Máquina terminó n'empate. Kaspárov recibió 175.000 dólares pola resultancia y llevóse a casa un troféu d'oru. Kaspárov siguió llamentándose del error fatal de la segunda partida que-y costó un puntu crucial. Sentía que devasara a la máquina y xugáu bien. "Namái cometí un error pero desafortunadamente esi error fíxome perder la partida".

Federación Internacional d'Axedrez en 2014[editar | editar la fonte]

Kaspárov en 2003.

El presidente de la Federación Internacional d'Axedrez (FIDE) dende 1995 ye'l millonariu rusu Kirsán Iliumzhínov. Gari Kaspárov preséntase como aspirante a la presidencia de la FIDE, pa ello empezó una campaña nos 178 países integrantes de la FIDE, les eleiciones van ser el 11 d'agostu de 2014.[70][71] El rusu Kirsan Ilyumzhinov, que lleva munchos años nel cargu, foi declaráu ganador por 110 votos contra 61, nuna eleición realizada al marxe de la Olimpiada d'Axedrez 2014, en Noruega. La noticia causó descontentu ente munchos aficionaos del axedrez, Kasparov dempués de dase a conocer la resultancia declaro que yera un día bien murniu pal, amás d'espublizar vía twitter que'l y el so equipu nunca dexaríen de trabayar pol bien del axedrez.

Otros datos[editar | editar la fonte]

Llibros[editar | editar la fonte]

  • The Test of Time (Russian Chess) (1986, Pergamon Pr)
  • Match pol Campeonatu del Mundu d'Axedrez: Moscú, 1985 (1986, Everyman Chess)
  • Neñu del cambéu: una autobiografía (1987, Hutchinson)
  • Partíes del Campeonatu Londres-Leningráu (1987, Everyman Chess)
  • Retu ensin llendes (1990, Grove Pr)
  • La Siciliana Scheveningen (1991, B.T. Batsford Ltd)
  • La defensa india de dama: el Sistema Kaspárov (1991, B.T. Batsford Ltd)
  • Kaspárov contra Kárpov, 1990 (1991, Everyman Chess)
  • Kaspárov sobre la india de rei (1993, B.T. Batsford Ltd)
  • El retu del axedrez de Garry Kaspárov (1996, Everyman Chess)
  • Lleiciones d'axedrez (1997, Everyman Chess)
  • Kasparov Against the World: The Story of the Greatest Online Challenge (2000, Kasparov Chess Online)
  • Los mios grandes predecesores, parte I (2003, Everyman Chess)
  • Los mios grandes predecesores, parte II (2003, Everyman Chess)
  • ¡Jaquemate!: El mio primer llibru d'axedrez (2004, Everyman Mindsports)
  • Los mios grandes predecesores, parte III (2004, Everyman Chess)
  • Los mios grandes predecesores, parte IV (2004, Everyman Chess)
  • Los mios grandes predecesores, parte V (2006, Everyman Chess)
  • Cómo la vida asonsaña al axedrez (2007, William Heinemann Ltd.)
  • Garry Kaspárov nel axedrez modernu, parte 1: Revolución nos años 70, (2007, Everyman Chess)
  • Garry Kaspárov nel axedrez modernu, parte 2, Kaspárov contra Kárpov 1975–1985, (2008, Everyman Chess)
  • Garry Kaspárov nel axedrez modernu, parte 3, Kaspárov contra Kárpov 1986–1987, (2009, Everyman Chess)
  • Garry Kaspárov nel axedrez modernu, parte 4, Kaspárov contra Kárpov 1988–2009, (2010, Everyman Chess)
  • Garry Kaspárov contra Garry Kaspárov , parte 1 (2011, Everyman Chess)
  • The Blueprint: Reviving Innovation, Rediscovering Risk, and Rescuing the Free Market (2013, W. W. Norton & Co)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: https://www.facebook.com/pages/Garry-Kasparov/152950594778226?sk=info.
  4. «What's Bad for Putin Is Best for Russians» (inglés) (10 xunetu 2006).
  5. «Gari Kasparov dobio hrvatsko državljanstvo» (27 febreru 2014).
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. «Kaspárov xunir a la Carrera Presidencial Rusa». Associated Press (30 de setiembre de 2007). Consultáu'l 30 de setiembre de 2007.
  8. http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSL1364229620071213
  9. http://www.thedailybeast.com/articles/2012/06/17/chessmaster-garry-kasparov-is-determined-to-checkmate-vladimir-putin.html
  10. Conor Sweeney, Chris Baldwin, El "delfín" de Putin en camín a ganar les eleiciones en Rusia - "Llargamente consideráu nel Oeste un símbolu d'oposición a Putin, el sofitu de Kaspárov en casa ye escasu y les encuestes dicen que nun tien oportunidá de ganar."
  11. Michael Stott, Reuters Rusia vota pal parllamentu, espérase'l trunfu de Putin Calgary Herald - "Pero les encuestes amuesen qu'unos cuantos rusos sofiten a Kaspárov o a los partíos pro-Occidental marxinales so la so bandera."
  12. MartinNoticias. «Gary Kasparov va recibir premiu de derechos humanos». Consultáu'l 8 d'abril de 2013.
  13. 13,0 13,1 Garri Kasparov - Britannica Online Encyclopedia
  14. Retu Ensin Llendes una autobiografía de Gari Kaspárov con Donald Trelford, ISBN 0-00-637358-5
  15. Stephen Ham (2005). «El Nuevu Rei». Chesscafe. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  16. «ICC Help: entrevista». Internet Chess Club. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  17. «Campeonatu Mundial d'Axedrez 1982-84 Fase de Candidatos». Mark Weeks' Chess Pages. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  18. http://www.timeanddate.com/date/durationresult.html?d1=13&m1=04&y1=1963&d2=9&m²=11&y2=1985
  19. 'La mio decisión de romper cola FIDE foi un error', DNA, 10 de setiembre de 2007.
  20. Tornéu BGN/Dortmund. This Week in Chess. 6 de setiembre de 2001. http://www.chesscenter.com/twic/owenbrain.html. Consultáu'l 23 de xineru de 2008. 
  21. Emma Cowing, "Kaspárov fai'l so primer movimientu políticu contra Putin", The Scotsman, 13 de xunetu de 2006.
  22. David Remnick, "L'Oponente del Zar", The New Yorker, 1 d'ochobre de 2007.
  23. «El Credit Suisse Blitz – n'imáxenes». Chessbase.
  24. «noticies d'axedrez - Kasparov gana'l duelu contra Karpov en Valencia».
  25. «Гарри Каспаров». Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  26. «La Lleenda del Axedrez Rusu Kaspárov pa Establecer el Frente d'Unión Civil». MOSNEWS.com (18 de mayu de 2005).
  27. «mio_qn4159/is_20070610/ai_n19293367 Kaspárov lidera una manifestación en San Petersburgu contra los disidentes». The Independent Sunday (10 de xunu de 2007). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  28. «mio_qn4155/is_20050312/ai_n13466947 El nuevu gambito del Campeón d'Axedrez Kaspárov: la política». Chicago Sun-Times (12 de marzu de 2005). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  29. «mio_qa3724/is_20070421/ai_n19047082 ¿Por qué Putin nun va parar ante naide pa entartallar la nueva revolución rusa». The Spectator (21 d'abril de 2007). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  30. «Fotos del asaltu de Moscú». The Federal Post. Chessbase (22 d'abril de 2005). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  31. «Kaspárov maltratáu pola policía nuna protesta en Moscú». The Moscow Times. Chessbase (16 de mayu de 2005). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  32. «Noticies atanantes: Kaspárov asaltáu de nuevu». Mosnewsm.com. Chessbase (30 de xunu de 2005). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  33. «Los Protestantes Anti-Kremlin cutíos pola policía». CNN (3 de marzu de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  34. «La oposición rusa demócrata estrapada». BBC News (25 de marzu de 2005). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  35. BBC News (17 d'abril de 2007). «Kaspárov arrestáu en Moscú». Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  36. Neil Buckley (18 d'abril de 2007). «La intelixencia rusa entruga a Kaspárov sobre "enguizamientu al estremismu"». Financial Times. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  37. «Activista Xudíu Convicto en Rusia». UCSJ (20 de payares de 2006). Consultáu'l 11 d'agostu de 2001.
  38. Oksana Chelysheva (18 d'abril de 2007). «Declaración de la Sociedá d'Amigos Rusu-Chechenos dempués de la so clausura forzada». Front Line. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  39. Amanda Rivkin (Julio de 2007). «Siete Preguntes: Parte del Entrenamientu de la KGB Va Más allá». Foreign Policy. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  40. «Muerte Política de Kaspárov» (rusu). Front Line (2007-04-05). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  41. «Informe Añal 2006 del Centru pa les Polítiques de Seguridad» páxs. 23. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015.
  42. «El Papel Central na Política de Seguridá Nacional». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  43. «1991: Premiu del Conservador de la Llapada». Centro de Polítiques de Seguridá (2007-04-18). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  44. «Gari Kaspárov apunta al poder de Vladímir Putin.». New Yorker (2007-10-01). Consultáu'l 22 d'ochobre de 2007.
  45. «Kaspárov deteníu pola Policía Rusa». BBC News (2007-11-24). Consultáu'l 24 de payares de 2007.
  46. Mansur Mirovalev (24 de payares de 2007). «Kaspárov Encarceláu por 5 Díes». Associated Press. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 24 de payares de 2007.
  47. Misha Japaridze (28 de payares de 2007). «Kaspárov lliberáu de la cárcel de Moscú». Associated Press. Consultáu'l 28 de payares de 2007.
  48. Andrew Y. Kramer, "Kaspárov Diz Que Foi Forzáu a Terminar la so Carrera Escontra la Presidencia", The New York Times, 13 d'avientu de 2007.
  49. https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-19300149
  50. http://www.nydailynews.com/news/world/chess-champ-garry-kasparov-brutally-beaten-police-pussy-riot-protest-moscow-article-1.1139216
  51. http://web.archive.org/web/20120826121716/https://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iZaKIMapdJPtCgdEdFK85m92vNDg?docId=CNG.78y61y4cce807ffa8c24dbcc6802c660.51
  52. chessbase (28 de febreru de 2014 fechaaccesu = 9 de payares de 2015). «Kasparov ye croata».
  53. La Información (2014). «Gary Kasparov solicitó nacionalidá croata». Consultáu'l 9 de payares de 2015.
  54. emol (2014). «pasaporte croata.html Ex campeón d'axedrez Gary Kasparov y opositor a Putin llogra'l pasaporte croata». Consultáu'l 9 de payares de 2015.
  55. «Clasificación de tolos tiempos».
  56. «Archivo de la FIDE: Top 100 Xunetu de 2005». FIDE (2007-04-18). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  57. «Resumen 1985-2005». Chessmetrics. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  58. «Gari Kaspárov». Chessgames. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  59. «Kaspárov, Garry».
  60. «Kaspárov, Gari».
  61. Olimpbase. Resultaos de la Olimpiada Xuvenil
  62. Welcome to the Chessmetrics site
  63. http://ratings.fide.com/toplist.phtml FIDE Top Players lists
  64. L'Home del Axedrez, TIME, 26 de xineru de 2008
  65. «IBM Research Game 2» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2011.
  66. Kaspárov contra Deep Blue - Reproducción de les Partíes, Web d'Investigación d'IBM
  67. «Kaspárov vs Deep Junior en xineru de 2003». ChessBase. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  68. «Kaspárov: "Intuición contra la fuercia bruto de cálculu"». CNN (10 de febreru de 2003). Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  69. Shabazz, Damian. «La llucha de Kaspárov & Deep Junior empate 3-3!». The Chess Drum. Consultáu'l 11 d'agostu de 2007.
  70. Mundo Deportivo (27 de febreru de 2014). «deportes/gary-kasparov-yá-nun puede vencese-a-un ordenador_54401791071.html Gary Kasparov: "Yá nun puede vencese a un ordenador"». Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  71. El País (1 de febreru de 2014). «Xaque al rei del axedrez mundial». Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  72. «Matemátiques del Pasáu».

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]