KGB

De Wikipedia
KGB
servicio de seguridad (es) Traducir y Q4229700 Traducir
Llocalización
Sede Lubianka (es) Traducir
Direición Xunión Soviética
Historia
Fundación12 marzu 1954
Disolución 3 avientu 1991
Organigrama
Presidente Ivan Serov (es) Traducir (12 marzu 1954)
Vladimir Semichastny (es) Traducir (13 payares 1961)
Yuri Andrópov (18 mayu 1967)
Vitaly Fedorchuk (es) Traducir (26 mayu 1982)
Aleksándr Shelepin (es) Traducir (25 avientu 1958)
Víktor Chébrikov (es) Traducir (17 avientu 1982)
Vladímir Kriuchkov (es) Traducir (1r ochobre 1988)
Vadim Bakatin (es) Traducir (23 agostu 1991)
Director de la KGB (es) Traducir
Participación empresarial
Organización matriz Xunión Soviética
Formáu por KGB of RSFSR (en) Traducir
Committee for State Security of the Ukrainian SSR (en) Traducir
Committee for State Security of the Belarusian Soviet Socialist Republic (en) Traducir
Committee for State Security of the Latvian Soviet Socialist Republic (en) Traducir
Datos económicos
Emplegaos 480 000 (1991)
Cambiar los datos en Wikidata

El Comité pa la Seguridá del Estáu,[1] o más comúnmente KGB (en rusu, Tocante a esti soníu Комит́ет госуд́арственной безоп́асности , Komitet gosudarstvennoy bezopasnosti (КГБ), foi'l nome de l'axencia d'intelixencia, lo mesmo que de l'axencia principal de policía secreta de la Xunión Soviética del 13 de marzu de 1954 al 6 de payares de 1991. El dominiu del KGB foi aproximao'l mesmu que'l de la CIA o la división de contrainteligencia del FBI n'Estaos Xuníos. Foi conocíu popularmente como El Centru.[2]

Encargar de llograr y analizar tola información d'intelixencia de la nación. Sumió cuando s'eslleió la Xunión Soviética. A partir d'ellí surdió'l Serviciu d'Intelixencia Estranxera, que pasó a dirixir les actividaes d'espionaxe fuera del país y caltener tola documentación referente a la KGB.

Historia[editar | editar la fonte]

El KGB nos países del bloque socialista[editar | editar la fonte]

De la mesma manera (y colos mesmos procedimientos) que la Ojrana mientres el réxime zarista, de la qu'en cierta manera ye socesora, mientres la Guerra Fría la xera del KGB na Xunión Soviética y los países socialistes yera supervisar exhaustivamente la opinión pública, la subversión interna y les posibles intrigues desestabilizadores nel bloque soviéticu. El KGB allegó en sofitu de los gobiernos comunistes ya intervieno na Revolución húngara de 1956 y na llamada Primavera de Praga en 1968.

Dempués de la revuelta húngara, el presidente del KGB Iván Serov supervisó personalmente la "normalización" del país tres la intervención soviética. Arriendes d'ello, el KGB tenía siguimientu per satélite de les poblaciones del Estáu pa evitar que se produxeren "actitúes nocives" y "actos contrarios". Encalorar la Primavera de Praga, derrocando a un gobiernu comunista con enclinos separatistes, foi'l so mayor llogru.

La llinia dura del KGB preparó a miembros del Partíu Comunista de Checoslovaquia, como Alois Indra y Vasiľ Biľak, p'asumir el poder tres la intervención del Exércitu Soviéticu. La invasión tuvo consecuencies pal KGB. El KGB, qu'actuaba sofitáu polos servicios secretos allegaos, recibió nesta ocasión gran respaldu de la Stasi pa controlar la situación posterior a la intervención.

El KGB agorara la inestabilidá política, de resultes de l'ascensión al poder del papa Xuan Pablo II, primer Obispu de Roma polacu; por causa de los sos sermones separatista y anticomunista contra'l gobiernu del Partíu Obreru Unificáu Polacu. Sobre esta tema especulóse que'l KGB tuvo arreyáu nel atentáu sufiertu pol Obispu de Roma Xuan Pablo II,[3] hipótesis qu'ex axentes del KGB como Mijaíl Lyubímov desmintieron siempres,[4] a pesar de que según delles axencies esisten supuestes pruebes.

El Słożba Bezpieczeństwa y el KGB infiltraron con ésitu espíes nel naciellu sindicatu Solidaridá y la Ilesia católica y na operación X, en coordinación col xeneral Jaruzelski y el Partíu Comunista de Polonia, declararon la llei marcial en Polonia. Sicasí, la maniobra resultó infructuosa dau l'enfoque desestabilizador y anticomunista de Solidaridá, fechu que debilitó fatalmente el gobiernu comunista de Polonia en 1989.

Operaciones notables[editar | editar la fonte]

Cola Operación Trust, la OGPU consiguió engañar a munchos dirixentes rusos de la derecha, contrarrevolucionarios y miembros del Movimiento Blanco pa tornar a la URSS, onde seríen xulgaos. El NKVD se infiltró y destruyó grupos trosquistes, en 1940; l'español Ramón Mercader foi l'axente encargáu del asesinatu de Trotsky na Ciudá de Méxicu. Una de les midíes qu'utilizó'l KGB foi la desinformación, como una manera de desacreditar a los enemigos de la URSS.

Na década de 1960, gracies a información d'Anatoliy Golitsyn, desertor del KGB, el direutor de contraespionaxe de la CIA, James Jesus Angleton, creyó que'l KGB tenía topos en dos llugares clave: el departamentu de contraespionaxe de la CIA y el departamentu de contrainteligencia del FBI, al traviés de los que podríen conocer y controlar el contraespionaxe terrorista de EE. UU. pa protexer a los axentes KGB infiltrados y enzancar la captura de comunistes. Per otra parte, la contrainteligencia del KGB investigó les fontes d'intelixencia estranxeres, de cuenta que los espíes podríen "oficialmente" aprobar a un axente doble na CIA como si fuera daquién d'enfotu. La CIA prindó a dalgunos de los presuntos topos, como Aldrich Ames y Robert Hanssen.

N'ocasiones, el KGB esanició enemigos de la Xunión Soviética, principalmente desertores del bloque soviéticu, yá fuera direutamente o p'ayudar a los servicios secretos d'otros países comunistes. Unu de los casos nos que se cree que'l KGB tuvo presuntamente implicáu ye l'accidente aereu nel que morrió Dag Hammarskjöld en 1961. Un casu más célebre inda na historia del espionaxe ye'l supuestu envelenamientu del disidente búlgaru Georgi Markov, a quien se-y inyectó una bola de ricina por aciu la punta d'un paragües que s'especula foi diseñáu pol KGB, en 1978.[5]

Estructura[editar | editar la fonte]

Direición xeneral[editar | editar la fonte]

Entrada principal del cuartel xeneral del KGB.

La direición del KGB consistía nun presidente, unu o dos primeros vicepresidentes, y cuatro a seis vicepresidentes. La direición colexada, formada pol presidente, los vicepresidentes, los xefes de direutoriu y unu o dos dirixentes de les organizaciones del KGB en cada república, axuntábase a la de tomar decisiones claves.

Los direutorios[editar | editar la fonte]

El KGB taba entamáu en diversos direutorios, dalgunos d'ellos con estatus de alto por cuenta de la so importancia.

  • El 1º Altu Direutoriu (operaciones nel estranxeru): responsable d'operaciones esteriores y contrainteligencia. Esti altu direutoriu tenía numberosos subdireutorios nel so interior, asignaos cada unu d'ellos a una zona xeográfica del planeta.
  • El 2º Altu Direutoriu: responsable de la contrainteligencia y el control políticu nel interior de la Xunión Soviética.
  • El 3º Altu Direutoriu (Fuercies Armaes): responsable de la contrainteligencia militar y el control políticu de les Fuercies Armaes soviétiques.
  • El 4º Direutoriu: seguridá nos tresportes.
  • El 5º Altu Direutoriu: tamién responsable de la seguridá interior, orixinalmente combatía la disidencia política; más tarde asumió xeres del 2º Altu Direutoriu, como'l control de la disidencia relixosa, los intelectuales y la censura de los medios de comunicación; foi renombráu Direutoriu Z (Direutoriu Proteutor del Orde Constitucional) en 1989.
  • El 6º Direutoriu: contrainteligencia económica y seguridá industrial.
  • El 7º Direutoriu: responsable de la provisión d'equipos y métodos de vixilancia, siguimientu y escuches.
  • El 8º Altu Direutoriu: responsable de comunicaciones, vixilancia de comunicaciones estranxeres, sistemes criptológicos usaos poles divisiones del KGB, tresmisiones a estaciones nel estranxeru y desenvolvimientu de teunoloxía de comunicación.
  • El 9º Direutoriu (Serviciu de Proteición del KGB): fuercia de guardias compuesta de 40.000 homes pa servicios d'escolta y seguridá de los dirixentes del PCUS y les instalaciones más importantes del gobiernu soviéticu (incluyíes instalaciones d'armes nucleares). Operaben asina mesmu na vixilancia del Metro-2 de Moscú y nel control del sistema telefónicu ente'l gobiernu y el PCUS.
  • El 15º Direutoriu: Seguridá d'Instalaciones del Gobiernu.
  • El 16º Direutoriu: Intercepción de Comunicaciones. Xubíu de departamentu a direutoriu, operaba nos sistemes telefónicu y telegráficu del gobiernu de la URSS, asegurando la intercepción de toles comunicaciones d'interés pal KGB.
  • Direutoriu de Guardias Fronterizos: fuercia de seguridá fronteriza compuesta de 245.000 homes esplegada a lo llargo de les fronteres soviétiques en contingentes terrestres, navales y del aire.
  • Direutoriu d'Operaciones y Teunoloxía: responsable de tolos centros científicos y llaboratorios del KGB, encargaos de la producción de material d'escuches, venenu, sicotrópicos, etc.

Les seiciones[editar | editar la fonte]

El KGB tamién taba formáu poles siguiente seición y destacamentos independientes:

  • Departamentu de Personal
  • Departamentu de Finances
  • Departamento d'Administración
  • Secretariado *

Direición de Sofitu Téunicu * Archivo * Comité del PCUS

Les estructures de los destacamentos d'Operaciones Especiales del KGB (OSNAZ) como'l Grupo Alfa, el Grupu Beta, el Delfín y el Výmpel siguen anguaño ensin conocese.

Direutores[editar | editar la fonte]

Direutores de la KGB 1917–1991
Félix Edmúndovich Dzerzhinsky (Cheka/GPU/OGPU) 1917–1926
Viacheslav Rudolfovich Menzhinski (OGPU) 1926–1934
Guénrij Grigóryevich Yagoda (NKVD) 1934–1936
Nikolái Ivánovich Yezhov (NKVD) 1936–1938
Lavrenti Pávlovich Beria (NKVD) 1938–1941
Vsévolod Nikoláyevich Merkúlov (NKGB) 1941 (febreru–xunetu)
Lavrenti Pávlovich Beria (NKVD) 1941–1943
Vsévolod Nikoláyevich Merkúlov (NKGB/MGB) 1943–1946
Víktor Semyónovich Abakúmov (MGB) 1946–1951
Semión Denísovich Ignátyev (MGB) 1951–1953
Lavrenti Pávlovich Beria (MGB) 1953 (marzu–xunu)
Serguéi Nikíforovich Kruglov (MGB) 1953–1954
Iván Aleksándrovich Serov (KGB) 1954–1958
Aleksandr Nikoláyevich Shelepin (KGB) 1958–1961
Vladímir Yefímovich Semichastny (KGB) 1961–1967
Yuri Vladímirovich Andrópov (KGB) 1967–1982
Vitali Vasílievich Fedorchuk (KGB) 1982 (mayu–avientu)
Víktor Mijáilovich Chébrikov (KGB) 1982–1988
Vladímir Aleksándrovich Kryuchkov (KGB) 1988–1991
Vadim Víktorovich Bakatin (KGB) 1991 (agostu–payares)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]