Enees

De Wikipedia
Enees
Personaxe d'Ilíada
Universu mitología clásica (es) Traducir
Creador/a/es anónimu
Información
Sexu masculín
Ocupación líder militar
Cónxuxe Lavinia (es) Traducir y Creúsa (es) Traducir
Padres Anquises (es) Traducir Afrodita
Fíos Ascanio (es) Traducir, Etias (es) Traducir, Silvio (es) Traducir y Anthemone (en) Traducir
[editar datos en Wikidata]

Na mitoloxía grecorromana, Eneas (en griegu antiguu, Αἰνείας: Aineías; en llatín, Aeneas) ye un héroe de la guerra de Troya, que tres la cayida de la ciudá llogró escapar, entamando un viaxe que lu llevaría hasta la tierra de Lazio (na actual Italia) onde tres una serie d'acontecimientos convertir en rei y al empar nel proxenitor del pueblu romanu, pos nesa mesma tierra dos de los sos descendientes, Rómulo y Remu, fundaríen la ciudá de Roma. Yera fíu del príncipe Anquises y de la diosa Afrodita (Venus na mitoloxía romana); el so padre yera amás primu del rei Príamo de Troya. Casóse con Creúsa, una de les fíes de Príamo, cola cual tuvo un fíu, llamáu Ascanio o Iulo; na so fuxida de la ciudá acompañáu de tola so familia, la so esposa morrió al quedase tras y, tiempu dempués apaecióse-y como una pantasma pa dici-y que nun s'aforfugara pola so muerte, pos esi fuera'l so destín, según el destín de Eneas sería ser el padre d'una gran nación. Darréu, yá na tierra de Lazio, cásase cola princesa Lavinia, fía del rei Llatín, unión esta que ye l'orixe míticu del pueblu romanu.

Trátase d'una figura importante de les lleendes griegues y romanes. Les sos fazañes como caudiellu del exércitu troyanu son rellataes na Ilíada de Homero, y el so viaxe dende Troya (empuestu por Afrodita) que llevó a la fundación de Roma, foi rellatáu por Virxiliu na Eneida.

William Shakespeare incluyir como personaxe na so obra Troilo y Crésida.

Orixe divín de Eneas[editar | editar la fonte]

Anquises pertenecía a la familia real de Troya, descendiente de la raza de Dárdano. Mientres los sos fataos pastiaben nel Monte Día, cerca de Troya, Afrodita atopar y namoróse d'él, emocionada pola so guapura. Xunir a él y dio-y un fíu, Eneas. Por revelar el nome de la madre del so fíu, Anquises foi algamáu por un rayu y quedó ciegu.

Eneas nació nel monte Día. La so madre confiar a les ninfes y al centauru Quirón,[ensin referencies] quien lo criaron na escuela del centauru nel monte y dempués devolver al so padre cuando tenía cinco años. Anquises llevó al so fíu a la ciudá, a casa del so cuñáu Alcátoo, por que lo educara.

Eneas nel Ciclu troyanu[editar | editar la fonte]

Eneas saliendo de Troya, por Federico Barocci, 1598.

Causada pol raptu d'Helena, muyer d'estraordinaria guapura y esposa de Menelao, rei d'Esparta, la Guerra de Troya punxo n'escena a pernomaos héroes troyanos, como Héctor, y griegos, como Áyax el Grande, Aquiles y el célebre Odiseo, fíu de Laertes y rei d'Ítaca.

Eneas convertir nel más valerosu de los héroes troyanos, dempués de Héctor. Nos combates que tuvieron llugar mientres la Guerra de Troya, viose ausiliáu y favorecíu en delles ocasiones por dellos dioses, según cuenta la narración de Homero: foi mancáu por Diomedes pero la so madre Afrodita salvar. Na aición posterior la mesma Afrodita foi mancada por Diomedes. Apolo envolubró a Eneas nuna nube y tresportar a Pérgamo, onde foi curáu por Artemisa y por Leto. Darréu Eneas tuvo a puntu de ser nuevamente mancáu por Aquiles y foi nuevamente salváu por un dios, Poseidón.

En dos poemes perdíos del Ciclu Troyanu, ufiertábense versiones distintes avera del destín de Eneas tres la cayida de Troya: na Pequeña Ilíada, Eneas foi parte del botín de Neoptólemo, el fíu d'Aquiles y, tres la muerte d'ésti en Delfos, Eneas reponía la so llibertá; sicasí, na Iliupersis, Eneas llograba escapar. Esti últimu poema debió de constituyir una de les fontes principales de la tradición llatina alrodiu de la fundación de Roma.

Eneas na tradición llatina[editar | editar la fonte]

Los pelegrinaxes de Eneas[editar | editar la fonte]

Venus abandona a Eneas nes veres de Libia, por Tiepolo (1757).

Na tradición romana, les aventures y sucesos posteriores a la guerra de Troya son narraos, ente otros, pol poeta romanu Virxiliu, que yera poeta oficial d'Augustu.

Cuando Troya cayó en poder de los aqueos gracies a la célebre astucia de Odiseo, Afrodita dixo al so fíu que fuxera de la ciudá, que nun morriera como un bon troyanu, pos Troya yá nun esistía y pa él habíase acutáu otru futuru. Eneas fuxó col so padre Anquises, la so esposa Creúsa (a la que tuvo qu'abandonar por orde de los dioses o, según otra tradición, porque se perdió) y el so fíu Iulo (tamién llamáu Ascanio). Ente los compañeros troyanos que fuxeron con él, destacaben Acates, Sergeste, Acmón, la corneta Miseno y el médicu Iapix. Llevóse tamién los Llares, los Penates según, según delles tradiciones, el Paladiu.

Eneas dirixir col so grupu de troyanos en 20 naves a Macedonia. Tres delles escales, llegó, con solamente 7 naves, a Cartago, onde la reina Dido namorar d'él. Pero per orde de Xúpiter abandonó Cartago, y por ello la reina suicidóse. Más tarde, cuando Eneas baxó al Avernu, trató de falar con Dido, pero la so pantasma negar a perdonalo. Les imprecaciones que formula Dido mientres la partida de Eneas son reminiscencia de la llegada d'Aníbal y de les guerres Púniques.

Depués dirixióse a Sicilia. Ellí Eneas foi acoyíu por Acestes y recoyó a unu de los marinos de Odiseo, Aqueménides.

Cerca de la mariña de Lucania, unu de los homes de Eneas, Palinuro, durmióse y cayó a l'agua. Consiguió nadar hasta la sablera, pero foi muertu polos lucanios. El monte Palinuro debe'l so nome a esti personaxe.

Eneas nel Lazio. Apoteosis de Eneas.[editar | editar la fonte]

Eneas y el Tiber, de Bartolomeo Pinelli.

El viaxe siguió hasta llegar a Laurentio, na mariña del Lazio, na península Itálica. Dempués remontó'l ríu Álbula (que más tarde sería llamáu Tíber) y llegó hasta un pobláu llamáu Palanteo que taba emplazado nel llugar que col tiempu sería conocíu como'l Palatín y, na actualidá, como Lazio. La rexón yera gobernada por Llatín, rei de los llatinos y fíu de Faunu. Llatín tenía una fía llamada Lavinia a la que los oráculos de Llatín y el mesmu Faunu prohibieren que se casara colos pretendientes de la rexón, pos diba llegar un estranxeru que yera'l destináu a ser el so maríu y enseñoriar nel Lazio. La diosa Fama espardió rápido'l rumor de la profecía, a pesar de que según versiones, Llatín empeñar n'amosase reserváu.

Cuando Eneas llegó, Vez, según versiones rey de los rútulos y primu de Lavinia (amás del so pretendiente) se aprestó a face-y la guerra. Buscó l'alianza de Llatín y ésti negar o aceptó según les versiones. Depués buscó l'alianza de Mezencio, rei de los etruscos, quien nun vía bien el creciente poder de la lliga llatina, amás buscó l'alianza de Diomedes, ex rei d'Argos, pero ésti negóse. Eneas, pela so parte, tomó como aliáu al rei Evandro.

Entámase'l combate; ente los muertos vale destacar a Mezencio (traicionáu polos sos propios súbditos por tiranu) y Palante, fíu de Evandro. Amás los rútulos intentaron quemar les naves de los dardanios, pero Xúpiter a ruegu d'Ops - o la mesma Ops, según versiones - metamorfosiar en Ninfes de les agües. Muerta Vez, cai Ardea, ciudá poderosa mientres él vivía; de les cenices surdió l'ave ardea. Entós Eneas cásase con Lavinia y tienen un fíu, Silvio.

Agregos y versiones posteriores cunten que Eneas y Lavinia acoyeron a la hermana de Dido, Anna Perenna, que se suicidó por causa de los celos de Lavinia. Según estes versiones posteriores, Eneas morrió nel primer combate y foi soterráu a veres del ríu Numicio y d'equí p'arriba recibió cultu sol nome de Xúpiter Índiges.

Familia y descendientes llexendarios[editar | editar la fonte]

Eneas tien un árbol xenealóxicu bien ampliu. El so ama de crianza foi Caieta. De les sos uniones con Creúsa y Lavinia nacieron Ascanio y Silvio, respeutivamente. Ascanio foi'l fundador d'Alba Longa y el primeru d'un llargu llinaxe de reis. Según la mitoloxía rellatada por Virxiliu na Eneida, Rómulo y Remu son descendientes de Eneas per mediu de la so madre, Rea Silvia, convirtiendo a Eneas nel proxenitor del pueblu romanu. Delles fontes romanes antigües llamar el so padre o güelu,[1] pero, teniendo en cuenta les feches xeneralmente aceptaes alrodiu de la cayida de Troya (1184 e.C.) y de la fundación de Roma (753 e.C.), esto paez improbable.

La familia Julia de Roma, y principalmente Xuliu César y Augustu, incluyíen a Ascanio y Eneas dientro del so llinaxe y, poro, a la diosa Venus.[2] (anque Anco Marcio yera nietu de Numa Pompilio y la so segunda esposa, Lucrecia, la primer esposa de Numa Pompilio foi Tacia, hermana de Hersilia, esposa de Rómulo, polo que, según la tradición romana, los Xulios nun baxen de Venus), los palemónides afirmaben tamién ser descendientes de Venus, al traviés de la so descendencia de los Xulios. Los reis llexendarios de Bretaña son incluyíos nesta xenealoxía per mediu d'un nietu de Eneas, Brutus.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Vease Vides paraleles, Tomu 1, Rómulo por Plutarco
  2. El entronque ente la familia Julia y el llexendariu Iulo, lo explicita el mesmu César nel discursu aciagu que pronuncia nel funeral de la so tía Julia. Según Suetonio (Vida de César, 6): «Per parte materna'l fonduxe de la mio tía tien orixe de reis, per parte de padre ta emparentada colos dioses inmortales. Pos los Marcio Rex vienen de Anco Marcio y de tal llinaxe foi la so madre; y del de Venus los Xulios, a que la so fonduxe pertenez la nuesa familia. Esiste por tanto na raza la sacralidad de los reis, que destaquen descomanadamente ente los homes, y tamién el encumbramiento de los dioses, so que la so postestad tán los mesmos reis.»

Fuentes[editar | editar la fonte]

Clásiques[editar | editar la fonte]

Medievales[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Comentariu de les "Heroidas" d'Ovidiu. VII: Dido a Eneas.
  • Francisca Moya del Bañu: Estudiu mitográfico de les "Heroidas" d'Ovidiu (IV, V, VII, X, XIII, XVIII, XIX): testu en PDF.
    • VII (Dido a Eneas): a partir de la páx. 53 de la reproducción electrónica.