Hesíodo

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Hesíodo
Pseudo-Seneca BM GR1962.8-24.1.jpg
Vida
Nacimientu Cime Traducirsieglu  VIIIe. C.
Grupu étnicu Pueblu griegu
Llingua materna griegu antiguu
Fallecimientu sieglu  VIIe. C.
Familia
Hermanos/es
Estudios
Llingües griegu antiguu
Oficiu
Oficiu poeta, escritor, rapsoda Traducir y mitógrafu
Trabayos destacaos Teogonía
Trabajos y días Traducir
Catálogo de mujeres Traducir
El escudo de Heracles Traducir
Xéneru artísticu poesía
Cambiar los datos en Wikidata

Hesíodo (en griegu antiguu Ἡσίοδος Hēsíodos, en llatín Hēsiodus) foi un poeta de la Antigua Grecia. El so datación en redol al añu 700 e.C. ye aldericada. [ensin referencies]

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

Dende l'Antigüedá aldericábase alrodiu de la rellación cronolóxica ente Homero y Hesíodo. Jenófanes, Filócoro y Eratóstenes pertenecíen al grupu de los autores qu'asitiaben a Homero con anterioridá a Hesíodo.[ensin referencies] El Certame, una obra bien tardida, suponía que yeren contemporaneos ente sigo.[1][2] Sicasí, la Crónica de Paros y Filóstrato dicíen que Hesíodo fuera anterior.[ensin referencies]

La investigación actual suel asitiar cronológicamente a Hesíodo como posterior a Homero y asitia la so nacencia escontra la segunda metá del sieglu VIII e.C. o la primera del sieglu VII e.C. Hai alcuerdu en que foi anterior a Simónides de Ceos yá que se considera evidente qu'esti inspirar en versos de Los trabayos y los díes de Hesíodo. Nun ye, sicasí, seguro que fuera anterior a Arquíloco de Paros yá que ye posible que les coincidencies que se dan ente la obra de dambos pueda ser debida a que los dos usaron una fonte común.[3]

Biografía[editar | editar la fonte]

Los datos biográficos de Hesíodo llográronse principalmente de lo qu'él mesmu diz nes sos propies obres a esceición del datu del fallecimientu que vien de Aristóteles.

El so padre dedicar al comerciu de cabotaxe en Cumas, na mariña occidental d'Anatolia, onde pretendió faer fortuna pero, arruináu, tuvo que tornar a la tierra de los sos padres, Beocia. Ellí, na pequeña población de Ascra, concediéronse-y unes tierres y dedicóse a cultivales y al llendo, y foi probablemente onde nació Hesíodo. Este pasó la so infancia y adolescencia dedicándose tamién a l'agricultura y al llendo, al pie de el so hermanu Perses, con quien acabó enfrentáu por cuenta del heriedu que recibieron. Al paecer, Perses había dilapidado el so parte rápido y entabló un pleitu xudicial con Hesíodo. El tribunal de xusticia dio la razón a Perses y Hesíodo tuvo que da-y parte de lo que recibiera como heriedu. Con posterioridá, Perses volvió quedar en situación económica precaria ya intentó recurrir a l'ayuda del so hermanu al qu'inclusive volvió amenaciar con dir a los tribunales, pero esti refugó ayudar.

Hesíodo cuenta que decidió faese poeta cuando les musas apaeciéronse-y mientres taba col so fatáu al pie del monte Helicón.

Foi a Calcis p'asistir a unos xuegos funerarios n'homenaxe a Anfidamante y ellí participó nun certame poéticu que venció. Llogró como premiu un trébedes de dos rustes qu'ufiertó a les muses del Helicón.

Morrió en Ascra. Poco tiempu dempués, Ascra foi atacada por los tespios, que destruyeron la ciudá. Los supervivientes dir a Orcómeno y llevaron con ellos les cenices de Hesíodo, qu'asitiaron nel agora, al llau de la tumba de Minias, l'héroe epónimu de la ciudá.[4]

Lleenda[editar | editar la fonte]

Hai otros datos alrodiu de Hesíodo que fueron tresmitíos por otres fontes antigües: el Certame de Homero y Hesíodo, una Vida de Hesíodo, l'artículu de la Suda, un relatu de Plutarco y otru relatu de Pausanias. Sicasí, estos datos considérense llexendarios.

Nel Certame de Hesíodo y Homero rellátase una competición poética na que'l públicu proclamó vencedor a Homero pero los xueces dieron el premiu a Hesíodo por haber cantáu este la paz mientres Homero cantara la guerra.

Una lleenda alrodiu de la muerte de Hesíodo dicía qu'un oráculu alvirtiera a Hesíodo que tenía d'evitar el pasu por Nemea, polo que camudó de ruta pa tratar de refugar el peligru anunciáu pol oráculu pero n'Énoe, en Lócride Ozolia, tapó a un home que sedució a la fía del so güéspede. Los hermanos d'ella, pa vengase, atraxeron a Hesíodo al santuariu de Zeus Nemeo, onde lo mataron, al pie de el so sirviente y tirar al mar. El cuerpu foi recoyíu polos delfines que lo depositaron en Rion, asitiáu xunto a Molicria a la entrada del golfu de Corinto. Los locrios recoyeron el cuerpu, escorrieron a los sos asesinos, y matar y refundiaron al mar. Mientres, el cuerpu de Hesíodo foi soterráu nun llugar guardáu de callao polos habitantes de Naupacta, una y bones los de Orcómeno queríen llevase los restos. Pero según Alcidamante, los sos asesinos pudieron fuxir nuna embarcación, hasta que Zeus abrasar.

Pausanias señala que dalgunos almitíen como verdaderu y otros non que la causa del crime fuera l'haber deshonrado a la hermana de los asesinos y cuenta que los de Orcómeno siguieron el vuelu d'una corneja aconseyaos pola Pitia, que los condució hasta la tumba de Hesíodo y asina se fixeron colos sos restos.

Suponse que l'orixe de la lleenda ye la rivalidá qu'había ente Naupacta y Orcómeno por considerase dambes como llugar de la tumba de Hesíodo.[5][6][7][8][9]

Obres[editar | editar la fonte]

Hesíodo y la Musa, por Gustave Moreau (Muséu d'Orsay, París).
Hesiodi Ascraei quaecumque exstant, 1701

Les sos obres, como les de Homero, fueron oxetu yá dende'l sieglu VI e.C. d'estudiu y veneración.

Hesíodo punxo por escritu y ordenó tol cuerpu mitolóxicu tresmitíu hasta entós de forma oral. N'el so obra basáronse los mitógrafos posteriores clásicos, gracies a lo cual caltúvose en gran parte.

atribuyéronse-y munches obres pero anguaño considérense auténtiques solo la Teogonía, na que rellata la xenealoxía de los dioses de la mitoloxía griega, Trabayos y díes, los 54 primeros versos de L'escudu de Heracles —el restu considérase apócrifu— y el Catálogu de muyeres (tamién llamáu Eeas). D'esti postreru solo queden fragmentos.

Otres obres que-y fueron atribuyíes y de les que se caltienen fragmentos son:

  • Conseyos de Quirón o Lleiciones de Quirón.[10]
  • La boda de Ceix.[11]
  • Grandes Eeas (Μεγαλαι εοιαι).[12]
  • Melampodia (Μελαμποδεια).[13]
  • Descensu de Pirítoo
  • Dáctilos ideos[14]
  • Grandes trabayos (Μεγαλα εργα)[15]
  • Egimio (Αἰγίμιος).[16]
  • Los alfareros
  • Ornitomancia
  • Astronomía[17]
  • Otros fragmentos.[18]

Eponimia[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ediciones[editar | editar la fonte]

  • Friedrich Solmsen, R. Merkelbach et M. L. West (Ediderunt) (1970). Hesiodi Theogonia; Opera et dies; Scutum; Estaza selecta (en griegu). Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-814071-9.
  • Paul Mazon (Ed. y trad.) (1928). Hésiode Théogonie; -yos travaux et les jours; -y bouclier (en griegu/francés). Paris: -yos Belles Lettres. ISBN 2-251-00152-2.

Traducciones al español[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. West, ML (1966). Theogony (n'en). Oxford: Clarendon Press, 40.
  2. Griffin, Jasper (1986). «Greek Myth and Hesiod», The Oxford History of the Classical World (n'en). Oxford: Oxford University Press, 88. ISBN 978-0-192-85236-6.
  3. Hesíodo, Los trabayos y los díes. Teogonía. L'escudu de Heracles, introducción de María Josefa Lecruyse y Enrique Palau, pp.15-16, Barcelona: Omega (2003), ISBN 84-282-1383-1.
  4. Hesíodo, Los trabayos y los díes. Teogonía. L'escudu de Heracles, introducción de María Josefa Lecruyse y Enrique Palau, pp.7-11.
  5. Hesíodo, Los trabayos y los díes. Teogonía. L'escudu de Heracles, introducción de María Josefa Lecruyse y Enrique Palau, pp.11-15.
  6. Pausanias, Descripción de Grecia IX,31,3-6; IX,38,3-4.
  7. Plutarco, Moralia: Llacuada de los siete sabios 162C-Y.
  8. Tucídides III,96.
  9. Certame de Homero y Hesíodo 215-254.
  10. Conseyos de Quirón.
  11. La boda de Ceix: facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.
  12. Grandes Eeas (Μεγαλαι εοιαι): facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.
  13. Melampodia (Μελαμποδεια): facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.
  14. Dáctilos ideos: facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.
  15. Grandes trabayos (Μεγαλα εργα): facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.
  16. Egimio (Αἰγίμιος): facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.
  17. Astronomía: facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.
  18. Otros fragmentos: facsímil de la edición de 1924 de H.G. Evelyn-White.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Hesíodo