Chenopodium quinoa

De Wikipedia
Chenopodium quinoa
quinoa
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Caryophyllales
Familia: Amaranthaceae
Subfamilia: Chenopodioideae
Tribu: Chenopodieae
Xéneru: Chenopodium
Especie: Chenopodium quinoa
Willd., Sp. Pl., ed., 4, 1(2), p. 1301, 1798
Distribución
Distribución orixinal y espardimientu
Distribución orixinal y espardimientu
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

La quinoa[1] (Chenopodium quinoa) ye un pseudocereal perteneciente a la subfamilia Chenopodioideae de les amarantacees. Cultívase, principalmente, na cordal de los Andes. Los principales países productores son Bolivia y Perú.[2] En 2014, según la FAO, Perú produció 95.000 tonelaes y esportó 25.230; ente que Bolivia produció 84.000 tonelaes y esportó 23.461. Sicasí, los bolivianos llograron un mayor ingresu debíu al meyor preciu del so quinua orgánica.[3]

Panoja de quinua morada.
Chenopodium quinoa -red faro- - MHNT
Collecha de quinua n'Ecuador.
Granes de quinua.
Falopos de quinua.
Estofáu de quinua con xampiñones

Cultivo[editar | editar la fonte]

La quinua cultivar en Los Andes bolivianos, peruanos, ecuatorianos, chilenos y colombianos, según al nivel del mar na zona centro sur de Chile, dende hai unos 5000 años. Al igual que la papa, foi unu de los principales alimentos de los pueblos australes, mapuches, andinos preincaicos y incaicos. Piénsase que nel pasáu tamién s'emplegó pa usos cosméticos na zona del altiplanu peruanu-bolivianu-chilenu-arxentín.[4]

Crez dende'l nivel del mar hasta los 4000 m d'altitú en Los Andes, anque'l so altor más común ye a partir de los 2500 m. Les variedaes de quinua de nivel del mar mesmes de la zona centro sur de Chile son de «gran importancia pa la espansión del cultivu a otres partes del mundu por cuenta de que presenten sensibilidá al fotoperiodo».[5]

Descripción[editar | editar la fonte]

La quinua ye una planta alimenticia de desenvolvimientu añal, dicotiledónea que de normal algama un altor de 1 a 3 m. Les fueyes son anches y polimorfes (con distintes formes na mesma planta); el tarmu central entiende fueyes lobulaes y argayadices y puede tener cañes, dependiendo de la variedá o densidá del semáu; les flores son pequeñes y escarecen de pétalos. Son hermafrodites y xeneralmente se autofecundan. El frutu ye secu y mide aproximao 2 mm de diámetru (de 250 a 500 granes/g), arrodiáu pol mota, que ye del mesmu color que la planta. Ta consideráu un granu sagráu polos pueblos orixinarios de los Andes, por cuenta de les sos esclusives carauterístiques nutricionales.

Producción[editar | editar la fonte]

L'altiplanu bolivianu, con una área semada, nel añu 2013, de 104 000 ha,[6] ye'l principal cultivador mundial de quinua. La zona con mayor producción atopar nos departamentos de La Paz, Potosí y Oruro.[6] L'enclín de la producción boliviana ye al aumentu sosteníu, según l'Institutu Nacional d'Estadística bolivianu, pasó de 28 809 tonelaes mientres l'añu agrícola 2007-2008 a 38 257 tonelaes nel añu agrícola 2010-2011.[7] Pal añu agrícola 2011-2012 foi 42 267 tonelaes y nel añu agrícola 2012-2013 la producción algamó 58 mil tonelaes.[6] Bolivia esportó 26 201 tonelaes en 2012.[8]

El segundu país productor, con una superficie cultivada de 55 000 hai nes que se producen más de 41 000 t al añu, ye Perú. El cultivu de quinua ye bien importante pa los llabradores d'esti país, principalmente pa les más de 70 000 unidaes llabradores y pequeños llabradores de Puno. En 2012 les esportaciones de quinua de Perú algamaron 9 453 tonelaes.[9]

N'Ecuador, 2000 hai dedicar a la producción de quinua,[10] y en Colombia, más de 1000 hai, cola zona de mayor producción al sur de Nariño y una producción creciente nel Cauca.[11] Nes zones de cultivu d'estos dos países ye común atopar la quinua semada n'asociación con maíz, frijol y fabona o como abarganáu alredor de sementeras de papa.

Uso[editar | editar la fonte]

Alimentación[editar | editar la fonte]

La quinua tien los ocho aminoácidos esenciales pal ser humanu, lo que la convierte nun alimentu bien completo y de bona dixestión. Tradicionalmente, los granos de quinua turrar y collos produzse farina. Tamién pueden ser cocíos, añedíos a les sopes, usaos como ceberes o pastes ya inclusive se llelden pa llograr cerveza o chicha, bebida tradicional de los Andes. Cuando se cuecen adopten un sabor similar a la nuez.

La quinua molida puede utilizase pa la ellaboración de distintos tipos de panes, tanto tradicionales como industriales, yá que dexa ameyorar carauterístiques de la masa, faciéndola más resistente, lo cual favorez una bona absorción d'agua. Esto amóntase si utilízase un amiestu de quinua y amaranto moráu (o allegría). Efectuáronse estudios comparativos de panes,[ensin referencies] n'unu de los cualos utilizábase un amiestu de quinua y amaranto, y n'otru maíz y amapola; y en dicha evaluación repararon diferencies significatives na absorción d'agua.

La farina de quinua produzse y comercializa en Bolivia, Perú y, en menor cantidá, en Colombia. En dichos países, sustitúi munches vegaes a la farina de trigu y arriquez asina los sos derivaos de panes, tortas y galletes. Dende l'añu 2007 ta desenvolviéndose el so cultivu y consumu nel norte d'Arxentina y el norte de Chile, y el 20 de febreru de 2013 la ONX declaró l'Añu Internacional de la Quinua.

Unu de los sos platos típicos de la zona del Cusco ye'l pesqué o peské, que se preparar con lleche, quinua y quesu y puede combinase con güevu fritu ya inclusive con un cachu de churrasco de carne; tamién s'utiliza cada vegada más pa rellenu d'empanaes.

Un problema pa la masificación de la producción de quinua ye que tien una toxina denomada saponina que-y da un sabor amargoso carauterísticu. Esta toxina suel esaniciase al traviés de métodos mecánicos (peláu) y llavando les granes n'abondosa agua.

Melecinal[editar | editar la fonte]

La quinua ye considerada ancestralmente tamién como una planta melecinal pola mayor parte de los pueblos tradicionales andinos. Ente los sos usos más frecuentes pueden mentase el tratamientu de abscesos, hemorraxes, luxaciones y cosmética. La quinua tamién contién altes cantidaes de magnesiu, qu'ayuda a relaxar los vasos sanguíneos, y que ye utilizada pa tratar l'ansiedá, diabetes, osteoporosis y migraña, ente otres enfermedaes.[12][13]

Ritual[editar | editar la fonte]

Como grano madre, la quinua forma parte de diverses ceremonies y rituales andinos, que fueron prohibíos polos europeos mientres la conquista española. Ésti foi un motivu pol que'l cultivu de quinua y de la kiwicha fueron prohibíos, al consideralos acomuñaos a rituales paganos.

Nutrición[editar | editar la fonte]

Quinua, ensin cocinar
Tamañu de porción
Enerxía 368 kcal 1539 kJ
Carbohidratos 64 g
 • Almidón 52 g
 • Fibra alimentaria 7 g
Grases 6 g
 • poliinsaturaes 3.3 g
Triptófanu 0,167 g
Agua 13 g
Tiamina (vit. B1) 0.36 mg (28%)
Riboflavina (vit. B2) 0.32 mg (21%)
Vitamina B6 0.5 mg (38%)
Ácidu fólicu (vit. B9) 184 μg (46%)
Vitamina E 2.4 mg (16%)
Fierro 4.6 mg (37%)
Magnesiu 197 mg (53%)
Fósforu 457 mg (65%)
Potasiu 563 mg (12%)
Cinc 3.1 mg (31%)
% de la cantidá diaria encamentada p'adultos.
Fonte: Quinua, ensin cocinar na base de datos de nutrientes del USDA.
[editar datos en Wikidata]

La quinua tien un escepcional equilibriu de proteínes, grases y carbohidratos (fundamentalmente almidón). Ente los aminoácidos presentes nes sos proteínes destaquen la lisina (importante pal desenvolvimientu del celebru) y l'arginina y histidina, básicos pal desenvolvimientu humanu mientres la infancia. Igualmente ye rica en metionina y cistina, en minerales como fierro, calciu y fósforu y vitamines, ente que ye probe en grases, complementando d'esta miente a otres ceberes y/o llegumes como les vainites.

Bolsa de 500 g en venta en Portugal
Semeya d'un sacu de quinua nun puestu de verdura ecolóxica del mercáu de Lavapiés en Madrid.

El permediu de proteínes nel granu ye de 16 %, pero puede contener hasta 23 %, lo cual ye más del doble que cualquier cebera. El nivel de proteínes conteníes ye cercanu al porcentaxe que dicta la FAO pa la nutrición humana. Por esta razón, la NASA considera'l cultivu de la quinua como un posible candidatu para sistemes ecolóxicos zarraos y pa viaxes espaciales de llarga duración.[14]

La grasa contenida ye de 4 a 9 %, de los cualos la metá contién acedu linoleico, esencial pa la dieta humana.

En conteníu nutricional de la fueya de quinua comparar a la espinaca. Los nutrientes concentraos de les fueyes tienen un baxu índiz de nitratos y oxalatos, que son consideraos elementos perxudiciales na nutrición.

Puede consumise por celiacos al nun contener gluten.

Añu Internacional de la Quinua[editar | editar la fonte]

L'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes declaró 2013[15] añu internacional de la quinua en reconocencia a les práutiques ancestrales de los pueblos andinos, que caltuvieron la quinua como alimentu pa les xeneraciones presente y futuru por aciu conocencies y práutiques de vida n'harmonía cola naturaleza. L'oxetivu ye centrar l'atención mundial sobre'l papel de la quinua na seguridá alimentaria y nutricional.

La Organización de les Naciones Xuníes pa l'Alimentación y l'Agricultura actúa como secretaría del Añu Internacional. Bolivia preside'l comité de coordinación; Ecuador, Perú y Chile comparten la vicepresidencia y les relatorías tán al cargu d'Arxentina y Francia.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Chenopodium quinoa foi descritu por Carl Ludwig Willdenow y espublizóse en Species Plantarum. Editio quarta 1(2): 1301–1302. 1797.[16]

Etimoloxía

Chenopodium: nome xenéricu que deriva de la particular forma de les fueyes similares a les pates de gansu: del griegu "chen" = (gansu) y "pous" = (pie) o "podion" = (pie pequeñu).

quinua: nome específicu que provién de la denominación quechua kinuwa

Sinonimia
  • Chenopodium album subsp. quinoa (Willd.) Kuntze
  • Chenopodium album var. quinoa(Willd.) Kuntze
  • Chenopodium album f. subspontaneum Kuntze
  • Chenopodium ccoyto ToroTorrico
  • Chenopodium ccuchi-huila Toru Torrico
  • Chenopodium chilense Pers. nom. inval.
  • Chenopodium guinoa Krock.
  • Chenopodium hircinum f. laciniatum (Moq.) Aellen
  • Chenopodium hircinum var. quinoa (Willd.) Aellen
  • Chenopodium hircinum f. rubescens (Moq.) Aellen
  • Chenopodium hircinum f. viridescens (Moq.) Aellen
  • Chenopodium nuttalliae Saff.
  • Chenopodium purpurascens var. punctulatum Moq.
  • Chenopodium quinoa var. laciniatum Moq.
  • Chenopodium quinoa var. lutescens Hunz.
  • Chenopodium quinoa var. melanospermum Hunz.
  • Chenopodium quinoa subsp. milleanum Aellen
  • Chenopodium quinoa var. orbicans Murr
  • Chenopodium quinoa f. purpureum Aellen
  • Chenopodium quinoa var. rubescens Moq.
  • Chenopodium quinoa var. viridescens Moq.[17]

Variedaes[editar | editar la fonte]

Quinoa en Cachilaya, Bolivia.
Quinua nuna chagra indíxena de Guachucal, Colombia.

Bolivia y Perú tienen la mayor diversidá en variedaes:[18][19]

Bolivia
  • Sajama (Patacamaya, Arume)
  • Real (Llica)
  • Kaslala
  • Pasancalla
  • Kuli negra
  • Wila coimini
  • Kata-mari
  • Achumi
  • Ayara (montesa)
  • Huaranga: encruz de sajama y real
  • Chucapaca: encruz de achumi y real
  • Kamiri
  • Ratuqui: encruz de sajama y montés (ayara)
  • Sagaña: encruz de sajama y ayara
  • Samaranti
  • Robura
  • Pandela
  • Utusaya
  • Mañiqueña
  • Señora
  • Achachino
  • Lipeña
  • Toledo-Iri
Perú
  • Kanccolla (Cabanillas, Puno
  • Cheweca (Orurillo, Puno)
  • Blanca de Juli (Llagu Titicaca)
  • Blanca de Chuquito (Perú)
  • Blanca de Junín (Junín)
  • Rosada de Junín
  • Rosada de Yanamango
  • Mariella de Maranganí (Sicuani, Cuzco)
  • Colorada de Coporaque
  • Quillahuaman (INIA, Valle del Vilcanota, Cuzco)
  • Witulla (zones bien altes de Puno)
  • Ccoito
  • Choquetipo
  • Chullpi
  • Illpa: encruz de Blanca de Juli con Sajama (INIA, Puno)
  • Salcedo (INIA, Puno)
  • Camacani I
  • Camacani II
  • Huariponcho
  • Chullpi
  • Ayacuchana (INIA)
  • Huancayo
  • Hualhuas
  • Mantaro
  • Huacataz
  • Huacariz
  • Namora
  • INIA 431 Altiplanu[20]
Ecuador
Colombia[21]
Chile[22]
Arxentina
  • Jujuy cristalina
  • Jujuy amilácea
Brasil

Historia de la quinua en Colombia[editar | editar la fonte]

La quinua foi cultivada y utilizada polos muiscas o chibchas del pandu cundiboyacense, según poles tribus de la rexón de les antigües ruines de San Agustín, y polos camperes del actual departamentu de Nariño.[25]

Los chibchas denominaben a la quinua «pasca», que significa la 'olla o comida del padre'. Tamién se-y llamó «supha» o «xuba»,[26] nome especialmente espardíu na sabana de Bogotá; nel restu del país la quinoa conocer cola pallabra del quechua "quínoa".[25]

El cultivu de quinua foi abondosu nel pasáu,[27] pero llegó a tar cuasi abandonáu nes sabanes colombianes,[28] con esceición de la contorna d'Ipiales y delles zones de Nariño,[28] especialmente ente les comunidaes indíxenes. Apocayá, programes de fomentu en Cauca, Boyacá, Cundinamarca, el distritu de Bogotá y Nariño amontaron el cultivu, de manera que, por casu nel Cauca pasar de 104 hectárees semaes en 2007 a 760 en 2013.[11]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  2. «DISTRIBUCIÓN Y PRODUCCIÓN». Quinua 2013 añu internacional (2013). Consultáu'l 20 d'agostu de 2014.
  3. Associated Press (2014) La quinua desamarra guerra comercial ente Perú y Bolivia; L'Universu. Consultáu'l 15 de xineru de 2015.
  4. Perú yá conocía l'usu de la quinua como cosméticu, Perú21.pe, 7 de febreru de 2009.
  5. «Quinua 2013 añu internacional: un futuru semáu fai miles d'años». Consultáu'l 8 de setiembre de 2015.
  6. 6,0 6,1 6,2 «Bolivia: producción de quinua llega a 58 mil tonelaes». Los Tiempos (27 d'agostu de 2013). Consultáu'l 27 de setiembre de 2013.
  7. INE Agricultura, producción año agrícola según cultivos - cuadro 4010403. Consultáu'l 28 de setiembre de 2013.
  8. Crez esportación de quinua 40 vegaes más que hai 10 años; El Día, 28 de mayu de 2013
  9. La Quinua: el granu d'oru. Consultada'l 28 de setiembre de 2014.
  10. El amaranto, la quinua y el chochu tienen más sofitu nel Ecuador; El Comercio, Quito, 13 de xunetu de 2013.
  11. 11,0 11,1 Oficina Rexonal de la FAO p'América Llatina y el Caribe (2013) internacional-de-la-quinoa/ Colombia celebra l'Añu Internacional de la Quinua; FAO. Consultada'l 28 de setiembre de 2012.
  12. Magnesium information WebMD
  13. Food that helps headaches
  14. «Quinoa: An Emerging "New" Crop with Potential for CELSS». Consultáu'l 29 de setiembre de 2012.
  15. Organización de les Naciones Xuníes pa l'Alimentación y l'Agricultura (FAO). «Añu Internacional de la Quinua». Secretaría del Añu Internacional de la Quinua 2013. Consultáu'l 17 d'abril de 2013.
  16. «Chenopodium quinoa». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 6 de xunetu de 2013.
  17. Plant List, febreru 2013
  18. Mujica, Ángel; Alipio Canahua y Raúl Saravia (2001) Agronomía del cultivu de la quinua; A. Mujica S.Y. Jacobsen; J. Izquierdo & j.P. Marathee Quinua (Chenopodium quinoa Willd.) Ancestral cultivu andín, alimentu del presente y futuru. Fao.
  19. Tapia, Mario (2012) "La Quinua: Hestoria, distribución xeográfica, actual producción y usos"; ambient@ 99.
  20. INIA presenta nueva variedá de quinua con mayor rendimientu pa la agroindustria; Ministeriu d'Agricultura y Riego, 23 setiembre 2013.
  21. Delgado, Adriana; Jaime H. Palacios y Carlos Betancourt G. (2009) "Evaluación de 16 xenotipos de quinua duce (Chenopodium quinoa Willd.) nel conceyu de Iles, Nariño (Colombia); Agronomía Colombiana 27 (2).
  22. Sepúlveda, Juan; Max Thomet, Patricia Palazuelos y Miguel Ángel Mujica (2004) [http://64.76.123.202/site/economias_rexonales/producciones_rexonales/01_orixe_vexetal/07_quinua/_documentos/la_kinwa_mapuche_recuperacion_de_un cultivu_pa_la_alimentacion.pdf La Kinwa Mapuche: Recuperacion d'un cultivu pa la alimentacion. Temuko: CET.
  23. von Baer, Ingrid; Didier Bazile y Enrique Martinez (2009) Cuarenta años nel meyoramientu de Quínoa (Chenopodium quinoa Willd.) na Araucanía: orixe de la “REGALONA-B”; Revista Xeográfica de Valparaiso 42: 34-44.
  24. Spehar, Carlos Roberto y Roberto Lorena de Barro Santos (2002) Quinoa BRS Piabiru: alternativa pa diversificar os sistemes de produção de grãos; Pesquisa Agropecuária Brasileira 37 (6).
  25. 25,0 25,1 Mujica, Ángel;, Bonifacio, A., Saravia, R., Ortiz, R., Corredor, G., & Romero, A. (2006). Informe Final Proyeutu Quinoa: Cultivu Multipropósito pa los Países Andinos. Lima, Perú: PNUD.
  26. Pulgar Vidal, Javier (1954) "La quinoa o xuba: alimentu básico de los Chibchas"; Economía Colombiana 1(3): 549-560.
  27. Acosta, Joaquín (1948) Compendiu históricu de descubrimientu y colinización de la Nueva Granada. París: Beau.
  28. 28,0 28,1 Pulgar Vidal, Javier (1954) La quinoa en Colombia. Bogotá: Ministeriu d'Agricultura.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Tapia, Mario; H: Gandarillas; S. Alandia; A. Cardozo; A. Mujica; R. Ortiz; V. Otazu; J. Rea; B. Salas y Y. Zanabria. 1979: Quinua y Kañiwa cutivos andinos. CIID; editorial IICA, Bogotá.- ISBN 0-88936-200-9
  • Aguirre Rengifo J; Cabrera Galvis A. 2006: Granes de Resistencia Alimentaria, La Quinua y la Maca Alimentos Andinos del Futuru. Ediciones Fruto d'Utopía Bogotá http://www.frutosdeutopia.org
  • Ministeriu d'Agricultura de Perú. Portal Agrariu. http://www.portalagrario.gob.pe/quinua.shtml
  • Pulvento C., M. Riccardi, A. Lavini, R. d'Andria, & R. Ragab (2013).. «SALTMED Model to Simulate Yield and Dry Matter for Quinoa Crop and Soil Moisture Content Under Different Irrigation Strategies in South Italy.». Irrigation and drainage. doi:10.1002/ird.1727. 
  • Cocozza C., C. Pulvento, A. Lavini, M.Riccardi, R. d'Andria & R. Tognetti (2012).. «Effects of increasing salinity stress and decreasing water availability on ecophysiological traits of quinoa (Chenopodium quinoa Willd.).». Journal of agronomy and crop science. doi:10.1111/jac.12012. 
  • Pulvento C, Riccardi M, Lavini A, d'Andria R, Iafelice G, Marconi Y (2010). «Field Trial Evaluation of Two Chenopodium quinoa Genotypes Grown Under Rain-Fed Conditions in a Typical Mediterranean Environment in South Italy». Journal of Agronomy and Crop Science 196 (6):  páxs. 407-411. doi:10.1111/j.1439-037X.2010.00431.x. 
  • Pulvento, C., Riccardi, M., Lavini, A., Iafelice, G., Marconi, Y. and d'Andria, R. (2012). «Yield and Quality Characteristics of Quinoa Grown in Open Field Under Different Saline and Non-Saline Irrigation Regimes». Journal of Agronomy and Crop Science 198 (4):  páxs. 254-263. doi:10.1111/j.1439-037X.2012.00509.x. 
  • Gómez-Caravaca, G. Iafelice, A. Lavini, C. Pulvento, M.Caboni, Y.Marconi (2012). «Phenolic Compounds and Saponins in Quinoa Samples (Chenopodium quinoa Willd.) Grown under Different Saline and Non saline Irrigation Regimens». Journal of Agricultural and Food Chemistry 60 (18):  páxs. 4620-4627. doi:10.1021/jf3002125. 
  • Pretensión francesa de patentar usu cosméticu de la quinua. Perú21.pe, 7 de febreru de 2009
  • Geerts S, Raes D (2009). «Deficit irrigation as an on-farm strategy to maximize crop water productivity in dry areas». Agric. Water Manage 96:  p. 1275–84. doi:10.1016/j.agwat.2009.04.009. 
  • Geerts S, Raes D, García M, Vacher J, Mamani R, Mendoza J, Huanca R, Morales B, Miranda R, Cusicanqui J, Taboada C (2008). «Introducing déficit irrigation to stablize yields of quinoa (Chenopodium quinoa Willd.)». Eur. J. Agron. 28:  p. 427–436. doi:10.1016/j.eja.2007.11.008. 
  • Geerts S, Raes D, García M, Mendoza J, Huanca R (2008). «Indicators to quantify the flexible phenology of quinoa (Chenopodium quinoa Willd.) in response to drought stress». Field Crop. Res. 108:  p. 150–6. doi:10.1016/j.fcr.2008.04.008. 
  • Geerts S, Raes D, García M, Condori O, Mamani J, Miranda R, Cusicanqui J, Taboada C, Vacher J (2008). «Could déficit irrigation be a sustainable practice for quinoa (Chenopodium quinoa Willd.) in the Southern Bolivian Altiplanu?». Agric. Water Manage 95:  p. 909–917. doi:10.1016/j.agwat.2008.02.012. 
  • Geerts S, Raes D, García M, Taboada C, Miranda R, Cusicanqui J, Mhizha T, Vacher J (2009). «Modeling the potential for closing quinoa yield gaps under varying water availability in the Bolivian Altiplanu.». Agric. Water Manage 96:  p. 1652-1658. doi:10.1016/j.agwat.2009.06.020. 
  • Geerts S, Raes D, García M, Miranda R, Cusicanqui J, Taboada C, Mendoza J, Huanca R, Mamani A, Condori O, Mamani J, Morales B, Oscu V, Steduto P (2009). «Simulating Yield Response of Quinoa (Chenopodium quinoa Willd.) to Water Availability with AquaCrop.». Agron. J. 101:  p. 499-508. doi:10.2134/agronj2008.0137s. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]