Alexis I de Rusia

De Wikipedia
Alexis I de Rusia
Zar de todas las Rusias (es) Traducir

14 xunetu 1645 - 29 xineru 1676
Miguel I de Rusia - Teodoro III de Rusia
Jefe de la Casa de los Romanov (es) Traducir

Vida
Nacimientu Moscú[1]calendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 19 de marzu de 1629 (xul.)[2]
Nacionalidá Zarato rusu
Llingua materna rusu
Muerte Moscú[3]29 de xineru de 1676 (xul.)[4] (46 años)
Sepultura Catedral del Arcángel Miguel (es) Traducir
Familia
Padre Miguel I de Rusia
Madre Yevdokiya Streshniova
Casáu con María Miloslávskaya (1648 (Xulianu), 1648 – 1669 (Xulianu))[5]
Natalia Naryshkina (1671 (Xulianu), 1671 – 1676 (Xulianu))[5]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía Romanov
Estudios
Llingües falaes rusu
Oficiu monarca
Llugares de trabayu Moscú
Creencies
Relixón cristianismu ortodoxu
Cambiar los datos en Wikidata

Alexis I de Rusia (calendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 19 de marzu de 1629 (xul.)Moscú – calendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 29 de xineru de 1676 (xul.)Moscú) foi un zar de Rusia mientres una de les décades más glorioses pa Rusia nel sieglu XVII. Foi fíu de Miguel I de Rusia y padre de Pedru I el Grande.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Alexis aportó al tronu a los 16 años d'edá, dempués de la muerte del so padre'l 12 de xunetu de 1645. Foi apurríu pa la so formación y educación al boyardo Borís Morózov, un políticu astuto y sensible mentor, abondo educáu pa reconocer les necesidaes del so país, y inaccesible a les idees d'Occidente.

El Zar Alexis I escoyendo muyer.

La política esterior de Morózov foi pacificista. Cerró un tratáu con Polonia y evitó curioso entueyos col Imperiu otomanu. La so política interna procuró ser xusta, intentando solliviar les arques públiques, llindando los privilexos de comerciantes estranxeros y aboliendo munches cortes cares y inoperantes.

El 17 de xineru de 1648 Morózov iguó'l matrimoniu del zar con María Miloslávskaya; él mesmu casóse cola hermana d'ella, Anna, diez díes dempués, dambes yeren fíes d'Ilyá Danílovich Miloslavsky (15941668).

Morózov foi bien impopular, consideráu como un típicu boyardo ambiciosu del sieglu XVII, repunáu y acusáu de bruxería y bruxería. En mayu de 1648 el pueblu de Moscú llevantar contra él y el zar nel llamáu Disturbiu del Sal, viéndose'l nuevu zar obligáu a destituyir y exiliar a Morózov al monesteriu de Kirillo-Belozerski per dellos meses. Sufriendo pola separación forzosa, el zar unvió munches cartes a la so mentor, y apuró a los guardias a tratalo lo más civilizadamente posible.

Historia[editar | editar la fonte]

Entamos del Reináu y política interna[editar | editar la fonte]

Mientres el gobiernu de Alexis I el gobiernu del Principáu de Moscovia tomó'l calter d'un réxime absolutista. La política integradora, autoridá centralizada, de 1649 produció una mayor servidume de los llabradores y aumentó los derechos de l'aristocracia boyarda y comercial, a camudó del amenorgamientu del poder de los boyardos representaos nel Zemski Sobor, que Mijaíl (padre de Alexis) yá había recortáu creando una estructura burocrática por tol Principáu de Moskovia. Nada podía faese ensin órdenes espreses de les cancilleríes de Moscú al traviés de les grámoty o decretos del zar.

El so sofitu a la Reforma de la Ilesia pol patriarca Nikon (1654) provocó la división del patriarcato Моsсоvita (apaición de los vieyos creyentes, que nun aceptaron les reformes) y dures lluches relixosos-eclesiástiques.

Llogró restaurar l'orde nel Estáu tres el periodu conocíu como'l Periodu Tumultuoso. Rusia, al igual que Polonia- el so rival nel Este d'Europa-, crearon estructures que llevaron a les sos campesinados a la servidume, rayando la esclavitú.

Si Rusia facer por aciu la centralización y el serviciu de tolos súbditos al estáu (tradición que marca que'l pueblu ta al serviciu del estáu y non viceversa, como nes democracies occidentales), Polonia facer por aciu la descentralización del poder al Sejim y les Sejmiki rexonales que dexaben a los magnates y terratenientes cómo entidaes autónomes ensin interferencia estatal, dexando al desamparu al campesinado, que se xunió a los cosacos na so revuelta polos sos derechos y llibertaes (económiques y relixoses), terminando so l'autoridá de Alexéi a partir del 1654.

En 1649 Alexéi introdució'l sobórnoye ulozhéniye, un nuevu códigu llegal que llevó a definir tolos servicios de los súbditos al Estáu. La llei sería la base de la llei rusa hasta 1833, arreyando a los llabradores a la tierra y definiéndolos con una doble servidume, a los terratenientes y al Estáu. Ésti sistema feudal del que se benefició tanto l'aristocracia, la ilesia como darréu la clase cosaca ucraína qu'entró nel dvoriantstvo (llistáu d'aristócrates) siguiría vixente hasta l'abolición de la servidume hasta'l 19 de febreru de 1861.

L'ésitu de la revuelta del Sal en Moscú en 1648 foi la ocasión de más disturbios en tol Principáu, rematando en peligroses rebeliones en Pskov y Nóvgorod, colos que'l gobiernu foi tan incapaz de xestionales que se rindieron, práuticamente garantizaron a los descontentos los sos propios términos. Namái un home esplegó igual tactu y coraxe en Gran Nóvgorod, el metropolita Nikon, quien en consecuencia se convirtió en 1651 nel ministru principal del Zar.

Política esterior[editar | editar la fonte]

La so política esterior carauterizar por un activu expansionismo escontra les naciones y pueblos vecinos, especialmente aquellos que la ilesia rusa consideraba como heriedu del principáu rusu de Kiev y del Patriarcáu de Kiev treslladáu al Principáu de Vladímir-Súzdal en 1299.

El Principáu de Moscú considerábase continuador direutu de l'antigua Rus de Kiev, magar yá nel sieglu XV empezar a consolidar la división de los eslavos orientales en trés grandes grupos: los "gran-rusos" (anguaño, rusos), na zona septentrional y en redol a Moscú; los "rusos blancos" (bielorrusos) y los "pequeñu-rusos" (ucraínos).

Mientres el so reináu reforzóse la frontera sur, coles barricaes contra los ataques tártaros de Crimea, fortificando la llinia Bélgorod ("zaséchnaya chertá"- fecha d'árboles cayíos y palizadas con estaques afilaes ente ciudaes fortificaes, de más de 770 quilómetros, ente la frontera Polaca-actual Ucraína en Okhtyrka, travesando tola slobodá y Bélgorod hasta Vorónezh). De la mesma reforzáronse los contactos colos ortodoxos ucraínos, clérigos y cosacos fuxíos de la represión polaca y la so contrarreforma católica.

Tres los llevantamientos fracasaos de los cosacos zaporogos ucraínos de 1637-1638 sol mandu de Pavlo Pavliouk, Yakiv Ostrianytsia y Dmytro Hounia contra'l poder Polaco, más de 20.000 ucraínos fuxeron y estableciéronse tres la llinia Bélgorod, en territoriu despoblado pero oficialmente so soberanía Moscovita, creando la "Ucraína Slobodá", al conceder Alexéi llibertaes a los llabradores y cosacos y dexalos fuera de l'alministración rusa y dexa-yos entamase a la manera cosaca zaporogo, y caltener la llingua ucraína.

Éstos colonos crearon una nueva llinia más al sud cerca de la llinia del ríu Donéts', cola fundación de más de 20 ciudaes, col sofitu de les autoridaes ruses. Yá en 1650 los ucraínos establecieren na Slobodá cuatro reximientos estableciendo un quintu en 1685 (Sumy, Okhtyrka, Kharkiv, Izium y Ostrogozhsk). La élite rexonal constituyir los oficiales cosacos fuxíos de Zaporozhie (Ucraína); la llamada Starshyna.

A diferencia de los cosacos rusos, los cosacos ucraínos de Slobodá escoyíen a los sos oficiales y al so coronel (xefe de cada reximientu) pa tola vida (a la manera de Zaporozhie), nun dexándo-y les xunise nun Hetmanato d'Ucraína Slobodá (o krajina = frontera/marca - sloboda = llibre) o xunise a los sos hermanos del Hetmanato de Kiev, entá dempués de qu'éstos se punxeren so autoridá del Zar. Alexéi fíxo-yos responder direutamente al so representante de Belgórod, ciudá fuera del territoriu de Slobozhánschyna.

Nel 1 d'ochobre primeru d'ochobre de 1653, una asamblea nacional rexuntar en Moscú pa sancionar la guerra y atopar los medios pa llevala a cabu, y n'abril de 1654 l'exércitu foi bendichu por Nikon (agora patriarca). La campaña de 1654 foi un trunfu ininterrumpíu, y cayida de places, pueblos y ciudaes, inclusive la importante fortaleza de Smolensk, cayó en manes de los rusos.

Tratáu de Pereyáslav de 1654[editar | editar la fonte]

El mayor llogru de Alexéi foi l'alcuerdu colos cosacos ucraínos rebalbos a l'autoridá polaca . Los cosacos sublevárense en 1648 contra la "szlachta" -aristocracia feudal católica d'orixe polacu o ucranianu- y formaron un estáu ortodoxu cosacu colos ucraínos de les provincies de Cherníhiv, Kiev, Bratslav y Zaporozhia).

El Tratáu de Pereyáslav de 1654 establecer ente l'atamanato cosacu d'Ucraína y el Zar de Rusia, por iniciativa del atamán Bohdán Jmelnytsky. El tratáu, robláu'l 16 de xineru de 1654 supunxo'l xuramentu de llealtá al zar Alexis I de la oficialidá cosaca, el pueblu de Pereyáslav y otres ciudaes. Bohdán Jmelnytsky unvió en marzu al zar un Pidimientu con 23 artículos nos que s'establecíen les condiciones del alcuerdu.

Los detalles finales axustar en marzu y abril en Moscú ente delegaos cosacos y el gobiernu de Moscú. El zar aportaba a la mayoría de les demandes de los cosacos. Los cosacos y los ucraínos non cosacos obligar a guardar fidelidá al zar por aciu xuramentu, a cambéu del respetu de les cortes y lleis cosaques del atamanato, les llibertaes y derechos de los oficiales cosacos y de la hueste de los Zaporogos del Sich na so totalidá. La inviolabilidad de les tierres y propiedaes de cosacos. Los cosacos siguiríen escoyendo al so atamán, que xuraría llealtá al zar.

La capital taría en Chyhyryn. Los cosacos aceptaben la dependencia del Zarato rusu na so política esterior, particularmente en rellación con Polonia y el sultán de la Puerta (Otomanos). El númberu de cosacos rexistraos alzar a 60.000, tolos cualos recibiríen sueldos a partir de les rentes y feudos que-y corresponderíen al zar nel territoriu Cosacu (Kiev, Zaporozhia, Cherníhiv y Brátslav). El zar aproviría l'equipamientu militar y los suministros necesarios pa la guerra con Polonia y futures campañes contra los tártaros.

Confirmábense los derechos tradicionales de la nobleza ucraína (la que siguía siendo ortodoxa y nun s'había polonizado y fuxíu a Polonia tres la revuelta). Los habitantes de les ciudaes podríen escoyer a los sos representantes y gobernantes municipales según el derechu de Magdeburgu.

Espresamente respetábase l'autonomía del patriarcáu de Kiev, so la direición de Mohila, y nun s'interferiría nos sos asuntos, quedando bendichu pol patriarcáu de Moscú (oficialmente los patriarcaos ortodoxos de Kiev-Ucraína, Bucuresti-Rumanía, Sofía-Bulgaria y los demás en territoriu Otomanu, teníen igualdá xerárquica y namái tenía preeminencia sobre toos ellos el patriarca griegu de Constantinopla -Istambul-, que Moscú nun reconocía).

Cuando se llegó a un alcuerdu, el títulu autoimpuesto de los Románov de Zar de toa Rusia pasó a ser de Zar de toa Rusia Grande y Pequeña. L'alcuerdu supunxo un cambéu na balanza de poder nel Esti européu, pasando la situación de preeminencia de Polonia a Rusia.

Dempués de 60 años de llucha de los cosacos ucraínos por llograr autonomía ya independencia de Polonia, llarada de graves conflictos de los creyentes ortodoxos cola Ilesia Católica polaca, empecipiábase una nueva etapa de relativa autonomía dientro del Zarato rusu.

Aldericóse enforma sobre la interpretación d'esti tratáu dende'l primer momentu per dambes partes. El atamán Bohdán Jmelnytsky y parte de los cosacos interpretaron el tratáu como una alianza militar (al igual que les feches col Imperiu otomanu y el janato de Crimea musulmanes, la Suecia luterana, Transilvania y Moskovia ortodoxes).

Otra manera, el zar vio nel tratáu una simple aceptación de la so soberanía que dexaba la reunificación de los eslavos orientales, a pesar de les diferencies de llingua y d'intereses políticos ente ucraínos y rusos en determinaos momentos (por casu, los cosacos ucraínos y el so aristocracia, lideraos pol so célebre Hetman Sahaydachni, d'Ucraína occidental, sofitaren a los polacos na ocupación de Moskovia (Rusia) en delles ocasiones ente 1608 y 1612).

L'incumplimientu per parte del zar de los alcuerdos de Pereyáslav, entá en vida del atamán Jmelnytsky, supunxo'l retayu de les llibertaes de la nación ucraína llograes cola revuelta, y l'esmantelamientu progresivu del estáu cosacu ucranianu que representaben.

Repartu d'Ucraína con Polonia[editar | editar la fonte]

En 1654-1656 y 1660-1667 condució guerres con Polonia. Ocupó con ayuda de reximientos cosacos del Hetmanto y Slobodá toa Bielorrusia y Lituania, detuvo ulteriores campañes militares, que supunxeren la espulsión de tola aristocracia polaca de tierres ucraínes.

En xineru de 1655 la derrota d'Akhmatov detuvo'l so progresu; pero nel branu del mesmu añu, la repentina invasión de Carlos X Gustavo de Suecia enagora barrió l'estáu Polacu del mapa; los rusos, ensin oposición, rápido ocuparon tou lo que los suecos nun ocuparen yá, y cuando a la fin los polacos ufiertaron negociación, el Gran-ducáu de Lituania enteru foi la menor de les demandes de Alexéi.

Afortunadamente pa Polonia, el Zar y el rei de Suecia empecipiaron un combate pa partise los réfugos, y a la fin de mayu de 1656 Alexéi, aguiyáu pol emperador Alexéi y los otros enemigos de Suecia, declaró la guerra contra ella.

Deseyando convertise en rei de Polonia, sacrificó los intereses ucraínos, propunxo la paz de Viena en 1656.

El socesor de Jmelnytsky, Vihovsky (1657) llevantar contra'l Zar, y robló un tratáu colos polacos, al trate traicionáu pola manera de llevar la campaña, y ver como'l Zar usaba la llealtá de los Zaporogos como contrapoder n'Ucraína contra'l Hetman. Robló'l tratáu de Hadiach el 16 de setiembre de 1658, ente Polonia y el Hetmanato ucranianu.

Na Batalla de Konotop del 8 de xunetu de 1659 les tropes moscovitas fueron aniquilaes pol exércitu cosacu-polacu-tártaru. El so caballería boyarda foi abrasada y el so exércitu de 100.000 homes destruyíu. Magar la derrota, el zar Alexéi tuvo'l sofitu de los Zaporogos (Iákiv Barabash) y de cosacos de Poltava (Martin Pushkar) en lluchar contra'l Hetman rebalbu.

La guerra terminó con Polonia al confirmase'l Tratáu de Andrúsovo el 1667 (tregua de 13 años), el repartu d'esferes d'influyencia ente Polonia y Moskovia (Rusia) na frontera'l ríu Dniéper y la proteición común del territoriu Zaporogo. La "Paz eterna" de 1686, pol que Moskovia quedar cola parte este del país tomando al ríu Dniéper y Kiev como frontera, quedando Ucraína con dos Hetmanes (unu en Polonia y otru nel Hetmanato de Kiev).

La parte oriental y parte del Hetmanato vencer a Polonia, traicionando Alexéi al campesinado ucranianu ortodoxu que volvió quedar sol xugu polacu. La guerra con Suecia acabó en derrota (1656-1658) nun llogrando la tan deseyada salida al mar Bálticu.

Mientres los años 1670-1680 conducióse guerra col Kanato de Crimea y la Turquía Otomana, na que nun se llogró una salida al mar Negru, aprovechando que'l Hetman de la parte polaca, Doroshenko intentó remontase contra Polonia ya invadir la parte oriental del Hetmanato reunificando Ucraína al invadir Moskovia, como yera tradicional, camudó delles vegaes de bandu hasta abdicar con honores y exiliase en dominios del Zar.

Revueltes en Rusia[editar | editar la fonte]

Zar Alexis I.

Les guerres continues so la so zarato y l'empeoramientu de les condiciones de vida de la población dientro de la mesma Rusia llevaron a balasmes y revueltes (disturbiu del Sal en 1648 y disturbiu del Cobre en 1662 en Moscú, 1650 en Pskov y Nóvgorod, 1670-1671 sol mandu de Stepán Razin nel Don, Volga - nel corazón y el sur del principáu moskovita), toos aselaos por Alexéi con una perdura represión, amosando la imposición del sistema absolutista de Alexéi.

Primer occidentalización[editar | editar la fonte]

La última parte del reináu de Alekséi Mijáilovich supunxo un primer contautu con occidente, gracies a les influyencies de los relixosos y estudiosos ucraínos de la Mohelianska academia ortodoxa de Kiev, creada so auspicio cosacu tomando como modelu les escueles de jesuítes polacos a les que munchos oficiales cosacos asistieren, al ser de la pequeña nobleza ortodoxa ucraína, que se convirtieron en súbditos y de la mesma intermediarios ente los zarraos moscovitas, entá en conflictu colos "vieyos creyentes", o los nobles y el pueblu con estética boyarda (les famoses barbes que Pedru I el Grande va querer esaniciar) у el occidente européu.

El so reináu ye tamién conocíu como'l início del periodu cultural ucranianu (o pequeñu rusu) nel Principáu de Moskovia al enllenase los monesterios y cancilleríes ruses d'ucraínos de l'academia de Kiev, al ser los meyor formaos en teoloxía ortodoxa, conocencies de llatín, polacu y alemán y al venir pola anterior influéncia polaca y xesuítica d'un espaciu más desenvueltu y occidentalizado que la mesma Rusia.

Familia y descendencia[editar | editar la fonte]

Zar Alexéi escueye la so novia, por Grigory Sedov (eventu entamáu por Borís Morózov, resultando escoyida una familiar so, María Miloslávskaya).

El primer matrimoniu de Alexéi con María Miloslávskaya foi un ésitu, dando a lluz a trece nácaros en ventiún años de matrimoniu: cinco fíos y ocho fíes. Por desgracia, morrió selmanes dempués del últimu allumamientu. Sobrevivieron cuatro fíos, Alexéi, Fiódor, Semión, ya Iván) anque dos d'ellos morrieron en seis meses, incluyendo Alexéi, l'herederu al tronu de 16 años.

Los sos fíos fueron:

Alexéi volvió casase'l 1 de febreru de 1671, con Natalia Kiríllovna Narýshkina (1 de setiembre de 1651 - 4 de febreru de 1694), de la nobleza tártara. Creció na casa d'Artamón Matvéyev y foi pupila de la so muyer Mary Hamilton, de descendencia escocesa.

Los sos fíos fueron:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. valor desconocíu (1890). «Q21595875» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume I, 1890. 
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Nikolay Gerasimovich Ustryalov (1835). «Q26320467» (en rusu). Encyclopedic Lexicon. Volume I, 1835. 
  5. 5,0 5,1 valor desconocíu (1890). «Q21595875» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume I, 1890. 
  6. Nikolaĭ Pavlovich Pavlov-Silʹvanskiĭ (1897). «Q20830034» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 8. 
  7. 7,0 7,1 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Miguel I

Zar de Rusia

1645 - 1676
Socesor:
Teodoro III