Homo sapiens

De Wikipedia
Homo sapiens
Rangu temporal: 0,195 Ma-0 Ma
Pleistocenu (Ioniense)-Holocenu
Estáu de caltenimientu
Esmolición menor (LC)
Esmolición menor (IUCN 3.1)[1]
Clasificación científica
Superreinu: (Dominiu): Eukaryota
Reinu: Animalia
Subreinu: Eumetazoa
(ensin clasif.) Bilateria
Superfilu: Deuterostomia
Filu: Chordata
Craniata
Subfilu: Vertebrata
Infrafilu: Gnathostomata
Superclas: Tetrapoda
Clas: Mammalia
Subclas: Theria
Infraclas: Placentalia
Superorde: Euarchontoglires
Granorde: Euarchonta
Orde: Primates
Suborde: Haplorrhini
Infraorde: Simiiformes
Parvorde: Catarrhini
Superfamilia: Hominoidea
Familia: Hominidae
Subfamilia: Homininae
Tribu: Hominini
Subtribu: Hominina
Xéneru: Homo
Especie: H. sapiens
Linnæus, 1758
Distribución
Subespecies
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Homo sapiens (del llatín, homo 'home' y sapiens 'sabiu') ye una especie del orde de los primates perteneciente a la familia de los homínidos. Tamién son conocíos so la denominación xenérica de «homes», anque esi términu ye ambiguu y úsase tamién pa referise a los individuos de sexu masculín ysobremanera, a los varones adultos.[2] Los seres humanos tienen capacidaes mentales que-yos dexen inventar, aprender y utilizar estructures llingüístiques complexes, lóxiques, matemátiques, escritura, música, ciencia, y teunoloxía. Los humanos son animales sociales, capaces de concebir, tresmitir y aprender conceutos totalmente astracutos.

Considérense Homo sapiens de forma indiscutible a los que tienen tantu les carauterístiques anatómica de les poblaciones humanes actuales como lo que se define como «comportamientu modernu». Los restos más antiguos de Homo sapiens atopar en Marruecos con 315 000 años.[3] La evidencia más antigua de comportamientu modernu son les de Pinnacle Point (Sudáfrica) con 165 000 años.

Pertenez al xéneru Homo que foi más diversificáu y, mientres l'últimu millón y mediu d'años incluyía otres especies yá estinguíes. Dende la estinción del Homo neanderthalensis, fai 28 000 años, y del Homo floresiensis fai 12 000 años (debatible), el Homo sapiens ye la única especie conocida del xéneru Homo qu'entá perdura.

Hasta apocayá, la bioloxía utilizaba un nome trinomial —Homo sapiens sapiens— pa esta especie, pero más apocayá refugóse el nexu filoxenéticu ente'l neandertal y l'actual humanidá,[4] polo que s'usa puramente'l nome binomial. Homo sapiens pertenez a un fonduxe de primates, los hominoideos. Anque'l descubrimientu de Homo sapiens idaltu en 2003 fadría necesariu volver al sistema trinomial, la posición taxonómica d'esti postreru ye entá incierta.[5] Evolutivamente estremar n'África y de esi ancestru surdió la familia de la que formen parte los homínidos.

Filosóficamente, el ser humanu se definió y redefinió a sigo mesmu de numberoses maneres al traviés de la historia, otorgándose d'esta manera un propósitu positivu o negativu respectu de la so propia esistencia. Esisten diversos sistemes relixosos ya ideales filosóficos que, d'alcuerdu a una diversa gama de cultures ya ideales individuales, tienen como propósitu y función responder delles d'eses interrogantes esistenciales. Los seres humanos tienen la capacidá de ser conscientes de sigo mesmos, lo mesmo que del so pasáu; saben que tienen el poder d'entamar, tresformar y realizar proyeutos de diversos tipos. En función a esta capacidá, crearon diversos códigos morales y dogmes empobinaos direutamente al manexu d'estes capacidaes. Amás, pueden ser conscientes de responsabilidaes y peligros provenientes de la naturaleza, asina como d'otros seres humanos.

Nome científicu[editar | editar la fonte]

Home de Vitruvio, por Leonardo da Vinci.

El nome científicu, ye l'asignáu pol naturalista suecu Carlos Linneo (1707-1778) en 1758,[6] alude a la traza biolóxica más carauterísticu: sapiens significa «sabiu» o «capaz de conocer», y refierse a la considerancia del ser humanu como «animal racional», al contrariu que toles otres especies. Ye precisamente la capacidá del ser humanu de realizar operaciones conceptuales y simbóliques bien complexes —qu'inclúin, por casu, l'usu de sistemes llingüísticos bien sofisticaos, el razonamientu astrautu y les capacidaes d'introspeición y especulación— unu de les sos traces más destacaes. Posiblemente esta complexidá, fundada neurológicamente nun aumentu del tamañu del celebru y, sobremanera, nel desenvolvimientu del lóbulu fronteru, seya tamién una de les causes, al empar que productu, de les bien complexes estructures sociales que'l ser humanu desenvolvió, y que formen una de les bases de la cultura, entendida biolóxicamente como la capacidá pa tresmitir información y vezos por imitación ya instrucción, en cuenta de por heriedu xenéticu. Esta propiedá nun ye esclusiva d'esta especie y ye importante tamién n'otros primates.

Linneo clasificó al home y a los monos nun grupu que llamó antropomorfos, como subconxuntu del grupu cuadrúpedos, pos entós nun reconocía signos orgánicos que-y dexaren allugar al ser humanu nun llugar privilexáu de la escala de los vivientes. Años más tarde, nel prefaciu de Fauna suecica, manifestó que clasificara al home como cuadrúpedu porque nun yera planta nin piedra, sinón un animal, tantu pol so xéneru de vida como pola so locomoción y porque amás, nun pudiera atopar un solu calter distintivu pol cual l'home estremar del monu; n'otru contestu afirmó sicasí que considera al home como'l fin últimu de la creación. A partir de la décima edición de Systema naturae reemplazó a los cuadrúpedos polos mamíferos y como primer orde d'estos, punxo a los primates, ente los cualos asitió al home. Linneo tuvo'l méritu de dar orixe a un nuevu ya inmensu campu epistemolóxico, el de l'antropoloxía, magar se llindó a enuncialo y nun lo cultivó. A él van tener qu'unviase tolos científicos posteriores, tantu pa retomar les sos definiciones como pa criticales. En 1758 definir al Homo sapiens linneano como una especie diurna que camudaba pola educación y el clima.

Linneo nun designó un holotipo pa Homo sapiens, pero en 1959 William Stearn propunxo al propiu Linneo, padre de la moderna taxonomía, como lectotipo pa la especie. Con posterioridá espublizóse la idea de que fuera sustituyíu por Edward Cope, pero esta propuesta nun llegó a formalizase, asina que siguen siendo los restos de Linneo soterraos en Uppsala el tipu nomenclatural -que tien de considerase simbólicu- pa la especie Homo sapiens.[7]

Na actualidá esisten defensores d'incluyir al ser humanu, chimpancé (Pan troglodytes) y bonobo (Pan paniscus) nel mesmu xéneru, dada la cercanía filoxenética, que ye más estrecha que la que s'atopa ente otres especies animales que sí tán arrexuntaes genéricamente.[8]

Bioloxía[editar | editar la fonte]

El ser humanu ye un ser vivu, y como tal ta compuestu por sustancies químiques llamaes biomoléculas, por célules y realiza los trés funciones vitales: nutrición, rellación y reproducción.[9]

Amás, el cuerpu ye un organismu pluricelular, esto ye, ta formáu por munches célules, ente les cualos esisten diferencies d'estructures y de función.[9]

Per otra parte, el ser humanu ye un animal, pos tien célules eucariotes, esto ye, presenta orgánulos celulares especializaos nuna función determinada y la so material xenético atópase protexíu por una envoltura; y presenta nutrición heterótrofa, esto ye, que pa llograr la so propia materia orgánico alimentar d'otros seres vivos.[9]

Cuerpu humanu[editar | editar la fonte]

Elementos principales de l'anatomía esterna de la muyer y l'home.

Tocantes a la so locomoción y movimientu, ye unu de los más plásticos del reinu animal, pos esiste una amplia gama de movimientos posibles, lo que-y capacita p'actividaes como'l arte escénico y la danza, el deporte y una tremera d'actividaes cotidianes. Coles mesmes destaca l'habilidá de manipulación, gracies a los pulgares oponibles, que-y faciliten la fabricación y usu de preseos.

La especie humana tien un bultable dimorfismu sexual nel nivel anatómicu, por casu, la talla media actual ente los varones caucásicos (si crecen bien nutríos y con pocu estrés) escontra los 21 años ye de 1.75 m, la talla media de les muyeres caucásiques nes mesmes condiciones ye de 1.62 m, y los pesos permedios respeutivos son de 75 kg y 61 kg respeutivamente; anque sí se notó un enclín secular» al aumentu de les talles (especialmente mientres el sieglu XX).

Mente[editar | editar la fonte]

La mente refierse colectivamente a aspeutos del entendimientu y conciencia que son combinaciones de capacidaes como'l raciociniu, la perceición, la emoción, la memoria, la imaxinación y la voluntá. La mente, pa los materialistes, ye un resultáu de l'actividá del celebru.

El términu pensamientu define tolos productos que la mente puede xenerar incluyendo les actividaes racionales del intelectu o les astraiciones de la imaxinación; tou aquello que seya de naturaleza mental ye consideráu pensamientu, bien sían estos astrautos, racionales, creativos, artísticos, etc. Xunto colos cetáceos cimeros (delfines y ballenes), los homininos de los xéneros Gorilla y Pan y los elefantes, algama'l mayor desenvolvimientu na escala evolutiva y entá munches de les sos interaiciones sonnos desconocíes.

Nutrición humana[editar | editar la fonte]

El ser humanu ye un animal omnívoru.[10][11]  Nes primeres especies del xéneru Homo, el pasu d'una alimentación eminentemente vexetariano a la inclusión de la carne na dieta nun se debió a cuestiones culturales, sinón a los desaxustes metabólicos provocaos por un mayor desenvolvimientu cerebral.[10] Sicasí, nel humanu, una dieta demasiáu rica en proteínes precisa'l complementu de carbohidratos y grases, de lo contrario pueden apaecer faltes nutricionales importantes que pueden inclusive provocar la muerte.[10] Por ello, l'alimentación del ser humanu basar na combinación de materia vexetal con carne,[10] anque hai humanos qu'opten por cuenta de voluntá propia o razones médiques a consumir dietes vexetarianes.

Etoloxía[editar | editar la fonte]

Ciclu vital[editar | editar la fonte]

Fetu, por Leonardo da Vinci.

La especie humana ye ente los seres vivos pluricelulares actuales una de les más llonxeves; tiénense documentaos casos de llonxevidá que devasen los cien años. Tal llonxevidá ye un calter xenotípicu que, sicasí, ten de ser coadyuvado por condiciones vivenciales favorables. Nel Imperiu romanu, hacia l'añu 1 d. C., la esperanza de vida rondaba namái los venticinco años, debíu en gran parte a la elevada mortalidá infantil[ensin referencies]. La edá de la pubertá ye aproximao a los once años nes neñes y a los trelce años nos neños, anque les edaes varien según la persona.

Sexualidá[editar | editar la fonte]

Como tolos mamíferos, el ser humanu tien unos comportamientos reproductivu y sexual. Pero a diferencia de la mayoría d'ellos nun tien una dómina reproductiva estacional determinada, calteniendo actividá sexual y fertilidá nes femes a lo llargo de tol añu. Les muyeres tienen un ciclu d'ovulación aproximao mensual, mientres el cual producen óvulos y pueden ser fecundaes, en casu contrariu tienen la menstruación, que ye la eliminación al traviés de la natura de los texíos y sustancies rellacionaos a la producción de célules sexuales.

Pero'l comportamientu sexual humanu nun ta namái supeditáu a les funciones reproductives, sinón que, de manera similar a otros simios antropoides, tien fines recreativos y sociales. Nel contautu sexual búscase tanto'l prestar como la comunicación afeutiva. Ye una parte importante de les rellaciones de pareya y tamién se considera importante nes necesidaes psicolóxiques del invididuo anque nun tenga una rellación de pareya.

La sexualidá humana pue ser heterosexual o homosexual. Delles teoríes suxuren que'l ser humanu ye bisexual pero xeneralmente con preferencia pola homosexualidá o la heterosexualidá, de manera distinta en cada individuu. Esto asemeya un pocu a lo estudiao n'otros primates cercanos como'l bonobo.

Dende'l puntu de vista psicoanalíticu, Ente otres implicaciones, la importancia del llinguaxe simbólicu nel Homo sapiens, fai que los significantes sían los soportes del pensar o los pensamientos. Na nuesa especie, el pensar humanu, a partir de los trés años y mediu d'edá faise prevalentemente simbólicu.

Acomuñáu colo anterior (y esto esplicar el psicoanálisis), tien de notase que la especie humana ye práuticamente la única que se caltién en celu sexual continuu: ye realmente destacable que na especie humana nun esista un celu puramente dichu. Nes muyeres esiste un ciclu d'actividá ovárica en virtú del cual esisten cambeos fisiolóxicos en tol so sistema reproductivu y del cual deriven ciertos cambeos de conducta. Sicasí, como nes muyeres l'aceptación sexual non se circunscribe a una parte del ciclu reproductivu, nun se debería usar el términu "celu" nel ser humanu, yá que l'aceptación sexual ye independiente del so ciclu reproductivu. Yá ente chimpancés y, sobremanera, bonobos, nótase una conducta próxima.

Agora bien; dada la dificultá de vivir solamente practicando rellaciones sexuales, un "mecanismu" evolutivu compensatoriu sería'l de la sublimación –la cual considérase acomuñada a la esistencia d'un llinguaxe y un pensar simbólicos–, si da una sublimación esto paez significar que, tamién se da una represión (nel sentíu freudiano) qu'anicia a lo inconsciente. El Homo sapiens ye, nesti sentíu, un animal pulsional. Según la reflexoloxía de Pavlov el Homo sapiens non acutar a un "primer sistema de señales" (el d'estímulo/respuesta y respuesta a un estímulu substitutivo), sinón que'l ser humanu atopar nun nivel de "segundu sistema de señales". Esti segundu sistema ye, principalmente'l del llinguaxe simbólicu que dexa una heurística, que ye la capacidá pa realizar de forma inmediata innovaciones positives pa los sos fines.

Per otra parte, la especie humana ye de les poques, xunto col bonobo (Pan paniscus) nel reinu animal que copula de frente, lo cual tien implicaciones emocionales de gran relevancia pa la especie.

Cabo anotar que col surdimientu de la teoría de la intelixencia emocional, dende la psicoloxía sistémica, el ser humanu nun tien d'amenorgar se a les sos pulsiones, que sublima o reprime, sinón que s'entiende como un ser sexuáu, que vive esta dimensión en rellación cola formación recibida na familia y la sociedá. La sexualidá fórmase entós dende los primeros años y vase entendiendo como una vivencia procesual acorde al so ciclu vital y el so contestu sociu-cultural.

A diferencia de lo qu'asocede na mayor parte de les otres especies sexuaes, la muyer sigue viviendo enforma tiempu tres la menopausia. Nes otres especies la fema suel finar al poco tiempu de llegada la mesma.

Pola indicada prematuración, el maduror sexu-xenital ye –en rellación a otres especies– bien tardida ente los individuos de la especie humana, anguaño en munches zones la menarquia ta asocediendo a los once años, esto significa que, anque'l maduror sexu-xenital ye siempres lenta na especie humana, esiste un adelantamientu de la mesma al respeutive de dómines pasaes (de la mesma suel dase una menopausia cada vez más tardida). Pero si'l maduror sexu-xenital ye tardida na especie humana, entá más suel selo'l maduror intelectual y, cuantimás la maduror emotivu.

Orixe y evolución[editar | editar la fonte]

Mitos sobre los oríxenes[editar | editar la fonte]

A lo llargo de la historia fuéronse desenvolviendo distintes concepciones mítiques, relixoses, filosófiques y científiques respectu del ser humanu, caúna cola so propia esplicación sobre'l orixe del home, trescendencia y misión na vida.

Cadarma reconstruyida de Proconsul, un primate hominoideo.

De los simios del vieyu mundu[editar | editar la fonte]

Evolutivamente, en cuanto perteneciente al infraorde Catarrhini, Homo sapiens paez tener el so ancestru, xunto con tolos primates catarrinos, nun periodu que va de los 50 a 33 millones d'años antes del presente (AP), unu de los primeros catarrinos, quiciabes el primeru, ye Propliopithecus, incluyendo a Aegyptopithecus, nesti sentíu, el ser humanu actual, al igual que primates del "Vieyu Mundu" con carauterístiques más primitives, probablemente baxe d'esa antigua especie.

Homínidos bípedos[editar | editar la fonte]

Australopithecus africanus.

Tocantes a la bipedestación, ésta reparar en ciertos primates a partir del Miocenu. Yá s'atopen exemplos de bipedación en Oreopithecus bambolii y la bipedestación paez ser común en Orrorin y Ardipithecus. Les mutaciones que llevaron a la bipedación fueron esitoses porque dexaba llibre les manes pa coyer oxetos y, particularmente, porque na marcha un homínidu aforra muncha más enerxía andando sobre dos piernes que sobre cuatro pates, puede acarretar oxetos mientres la marcha y otear más lloñe. Sicasí, de remontase la bipedestación a quiciabes a unos 6 millones d'años aP, l'andadura o forma de marcha típica del humanu consolídase aproximao hai siquier unos 4 millones d'años con Australopithecus, previu a éstos los primates antropoides sofitaben tola planta del pie faciendo una flexón y descargando el pesu nel calcáneo, sicasí Australopithecus llogra una marcha bípeda eficiente, pos se noten claramente los cambeos anatómicos a nivel del pie, cuantimás del deu gordu; tamién afaciendo l'ángulu del fémur col cuerpu pal equilibriu, el cadril o maxana camuda a más robusta, curtia y cóncava (forma de concu); la columna pasó de ser un arcu en forma de C a una forma de S y el furacu de la base del craniu que coneuta cola columna mover escontra alantre[12] como dirixiéndose al centru de gravedá de la cabeza.

Fai 1.5 millones d'años con Homo erectus o con Homo ergaster, l'andadura moderna implica la esistencia d'un pequeñu ángulu ente'l deu gordu y l'exa del pie, según la presencia del arcu llonxitudinal de la planta y una distribución medial del pesu (notar que nes muyeres l'andadura distribúi'l pesu más escontra les partes internes del pie por cuenta del mayor anchor de la maxana).[13]

Tolos cambeos reseñaos asocedieron nun periodu relativamente curtiu (anque se mida en millones d'años), esto esplica la susceptibilidá de la nuesa especie a afecciones na columna vertebral y na circulación sanguíneo y linfático (por casu, el corazón recibe -relativamente- "poca" sangre).

Apaez el ser humanu[editar | editar la fonte]

Homo erectus.

Lo que denominamos puramente «humanu», ye una referencia a l'apaición de la capacidá de fabricar ferramientes de piedra nun homínidu bípedu: Homo habilis, consideráu pola mayoría como la especie humana más primitiva, amosando amás medría na capacidá craneana con al respeutive de Australopithecus. Ye según establezse que hai unos 2.5 millones d'años, cola apaición del xéneru Homo, tómase como puntu d'entamu pal Paleolíticu o Edá de Piedra. Mayor ésitu evolutivu va tener Homo erectus, quien va llograr espandise por tou Eurasia.

Evolución de la nutrición[editar | editar la fonte]

Probablemente cuando los ancestros de Homo sapiens vivíen en selves comiendo frutos, bayes y fueyes, abondoses en vitamina C, pudieron perder la capacidá metabólica, que tien la mayoría de los animales, de sintetizar nel so propiu organismu tal vitamina; yá antes paecen perder la capacidá de dixerir la celulosa. Tales perdes mientres la evolución implicaron sutiles pero importantes determinaciones: cuando les selves orixinales amenorgar o, por crecedera demográfica, resultaron superpoblaes, los primitivos homínidos (y depués los humanos) viéronse forzaos a percorrer importantes distancies, migrar, pa llograr nueves fontes de nutrientes, la perda de la capacidá de metabolizar ciertos nutrientes como la vitamina C sería compensada por una mutación favorable que dexa a Homo sapiens una metabolización óptima (ausente en primates) del almidón y asina una rápida y "barata" llogru d'enerxía, particularmente útil pal celebru. Homo sapiens paez ser una criatura bastante indefensa y como respuesta satisfactoria la única solución evolutiva que tuvo ye la so complejísimo sistema nerviosu central. Aguiyonáu principalmente pola busca de nueves fontes d'alimentación. Suxurióse la hipótesis de que la cefalización aumentó paralelamente a la medría de consumu de carne[ensin referencies], anque dicha hipótesis nun concordar col grau de cefalización desenvuelta polos animales carnívoros. L'habilidá humana pa dixerir alimentos con altu conteníu d'almidón podría esplicar l'ésitu del homo sapiens nel planeta, suxure un estudiu xenéticu.[14]

Homo sapiens arcaicu[editar | editar la fonte]

Homo neanderthalensis.

Denominar «humanos arcaicos», «Homo sapiens arcaicu» o tamién «pre-sapiens», a un ciertu númberu d'especies de Homo qu'entá nun son consideraos anatómicamente modernos. Tienen hasta 600 000 años d'antigüedá y tienen un tamañu cerebral cercanu al de los humanos modernos. L'antropólogu Robin Dunbar cunta que ye nesta etapa na cual apaez el llinguaxe humanu. La filiación d'estos individuos dientro del nuesu xéneru resulta entá revesosa.

Ente los humanos arcaicos tán consideraos Homo heidelbergensis, Homo rhodesiensis, Homo neanderthalensis y dacuando Homo antecessor; en 2010 añadióse a éstos el denomináu «home de Denísova»,[15] y en 2012 el denomináu «home del venáu coloráu» en China.[16] Yá que nun son sapiens, dellos especialistes prefieren llamalos a cencielles arcaicos primero que H. sapiens arcaicu.[17]

Humanos anatómicamente modernos[editar | editar la fonte]

Muyer de Qafzeh (anatómicamente moderna).

Denominar puramente Homo sapiens o anatómicamente modernos a individuos con una apariencia similar a la de los humanos modernos. Estos humanos pueden clasificase como premodernos, pos nellos nun se repara inda'l conxuntu de carauterístiques d'un craniu modernu, casi esféricu, cola bóveda alta y la frente vertical.[18] La semeyanza apreciar a nivel de la cadarma del cuerpu y cuévanu craneana, pero esta semeyanza nun ye total pos la cara entá caltién carauterístiques arcaiques como los arcos superciliares (grandes ceyes) y prognatismo maxilar (proyeición bucal), anque menos desenvueltos que nos neandertales.[19]

Considérense dientro d'esti grupu a los restos de Florisbad en Sudáfrica (260 000 años),[20] los d'Herto n'Etiopía, que correspuende a Homo sapiens idaltu (160 000 años), los de Jebel Irhoud en Marruecos (315 000 años) y los de Skhul/Qafzeh al norte d'Israel (100 000 años). Tamién se consideren anatómicamente modernos a los homes de Kibish, sicasí estos enmárquense meyor dientro de los humanos modernos.

Los humanos modernos[editar | editar la fonte]

Ascendencia mitocondrial africana.

Considérense Homo sapiens sapiens de forma indiscutible a los que tienen les carauterístiques principales que definen a los humanos modernos: primero la equiparación anatómica coles poblaciones humanes actuales y depués lo que se define como "comportamientu modernu".

Anguaño, gracies a los analises científicos, sábese que na xenealoxía de la evolución humana esistiría un antepasáu común masculín y unu femenín; a los cualos nomóse-yos como los sos símiles relixosos.

Los restos más antiguos son los d'Omo I, llamaos Homes de Kibish, atopaos n'Etiopía con 195 000 años, y restos en cueves del ríu Klasies en Sudáfrica con 125 000 años y con nicios d'una conducta más moderna.[21]

Esta antigüedá coincide colo envalorao pa la Eva mitocondrial, que ta considerada l'antecesora de tolos seres humanos actuales y de la que se cree que vivió nel África Oriental[22] (probablemente Tanzania) hai unos 200 000 años.

Per otra parte, la llinia patrilineal llévanos hasta'l Adán cromosómico, quien nos confirma un orixe pa los humanos modernos nel África subsaḥariana y calcúlase-y unos 140 000 años d'antigüedá.[23]

Pigmentación[editar | editar la fonte]

Ye casi seguro que la Eva mitocondrial y l'Adán, los primeres Homo sapiens yeren melanodérmicos, esto ye, de tez escura. Esto debe a que la piel escuro ye una escelente adautación a la esposición solar alta de les zones intertropicales del planeta Tierra; la tez escura (pola melanina) protexe de les radiaciones UV (ultravioletes) y llogra d'elles por metabolismu un nutriente llamáu folato, indispensable pal desenvolvimientu del embrión y del fetu; pero, a midida que les poblaciones humanes migraron a llatitúes más allá de los 45º (tanto norte como sur) la melanina pasu ente pasu foi menos necesaria, entá más, nes cercaníes de les llatitúes de los 50º la casi total falta d'esti pigmentu na dermis, pelo y güeyos foi una adautación pa captar más radiaciones O.V. —relativamente escases en tales llatitúes, sacantes se produzan buecos d'ozonu—; en tales llatitúes la tez bien clara fai posible una mayor metabolización de vitamina D a partir de les radiaciones UV.

Comportamientu modernu[editar | editar la fonte]

Indíxenes karajá de Brasil. L'usu d'adornos personales ye un comportamientu humanu llargamente estendíu.

L'apaición del comportamientu humanu modernu significó'l más importante cambéu na evolución de la mente humana, dando llugar a que l'inxeniu creativu humanu llevaríalu a apoderar la so redolada pasu ente pasu. Una revolución humana que nos fixo como somos güei.

Les innovaciones que fueron apaeciendo consisten nuna gran diversidá de ferramientes de piedra, nel usu de güesu, estil y marfil, n'entierros con bienes funerarios y rituales, construcción de viviendes, diseñu de les fogatas, evidencia de pesca, cacería complexa, apaición del arte figurativu y l'usu d'adornos personales.[24]

Les evidencies más antigües atopar n'África; ferramientes ellaboraes fai 165 000 años atopar na cueva de Pinnacle Point (Sudáfrica).[25] Restos de puntes de fleches y ferramientes de güesu pa pescar atopar nel Congo y tienen 90 000 años. Igualmente antiguos son unos símbolos avisiegos con ocre coloráu en mariñes al sur d'África.[26]

Espansión de la humanidá[editar | editar la fonte]

Mapa de les migraciones humanes fuera d'África, versión de Naruya Saitou y Masatoshi Nei (2002) del Institutu Nacional de la Xenética del Xapón[27] que coincide cola versión de Göran Burenhult (2000)[28]

Según la teoría fora d'África, hubo una gran migración d'África escontra Eurasia fai 70 000 años que produció la paulatina dispersión por tolos continentes. Según los estudios xenéticos y los descubrimientos paleontolóxicos, envalórase que fai 60 000 años hubo una migración costera pel sur d'Asia, de pocos miles d'años, que fizo posible la colonización posterior d'Australia, Estremu Oriente y Europa.

N'Occidente hubo un centru d'espansión nel Oriente Mediu que ta rellacionáu col home de Cromañón y la población temprana d'Europa; probable causa de la estinción del home de Neandertal.

Según dellos estudios xenéticos, n'Europa hubo tres migraciones: la primera, proveniente del Asia Central fai 40 000 años que colonizó la Europa del Este. Una segunda folada fai 22 000 años, proveniente del Oriente Mediu, que s'instaló na Europa del sur y del oeste. El 80 % de los europeos actuales son descendientes d'estos dos migraciones, que mientres l'intre del máximu glaciar de fai 20 000 años, abellugar na Península Ibérica y nos Balcanes, pa volver espandise pol restu d'Europa cuando llegó'l clima favorable. La tercer migración produciríase hai 9000 años, proveniente del Oriente Mediu, mientres l'intre del Neolíticu y namái el 20 % de los europeos actuales lleven marcadores xenéticos correspondientes a esos emigrantes.[29]

Sicasí otros estudios dicen lo contrario, afirmando que n'Europa el componente neolíticu dende'l Cercanu Oriente ye'l más importante.[30] Lo cierto dica agora ye que'l mancomún xenéticu européu prehistóricu provién mayoritariamente del Cercanu Oriente, y una menor parte provién d'África, Asia Central y Siberia.

N'Oriente la población ye igualmente antigua. La plega epicántico de los párpagos esistente en gran parte de les poblaciones del Asia y d'América, la plega que fai 'bridados' nel so aspeutu esternu a los güeyos, foi una especialización de poblaciones que mientres les glaciaciones debieron pervivir en llugares con bayura de nieve; los güeyos vulgarmente llamaos «resgones» entós fueron la manera d'adautación por que los güeyos nun carecieren un escesivu reflexu de la lluz solar reflexada pola nieve.[ensin referencies]

Cultura[editar | editar la fonte]

Llinguaxe y semiótica[editar | editar la fonte]

El llinguaxe designa toles comunicaciones basaes na interpretación, incluyendo'l llinguaxe humanu, pero la mayoría de les vegaes el términu referir a lo que los humanos utilicen pa comunicase, esto ye, a les llingües naturales. El llinguaxe ye universal y ye usáu por naturaleza nes persones y nos animales. Sicasí, filósofos como Martin Heidegger consideren que'l llinguaxe puramente tal ye namái privativu del home. Ye famosa la tesis de Heidegger según la cual el llinguaxe ye la casa del ser (Haus des Seins) y la morada de la esencia humana. Esti criteriu ye similar al d'Ernst Cassirer quien definió al Homo sapiens como'l animal simbólicu por excelencia; tan ye asina que ye casi imposible suponer un pensamientu humanu ensin l'ayuda de los símbolos, particularmente de los significantes que subyacen como fundamentos elementales pa tou pensar complexu y que transcienda a lo instintivo.

Anguaño la especie humana amuesa esta faceta falando en redol a 6000 idiomes distintos, magar más del 50 % de los 7000 millones de persones qu'anguaño conforma la coleutividá humana, sabe falar siquier una de les siguientes ocho llingües: chinu mandarín, español, inglés, árabe, hindi, portugués, bengalí o rusu.

Espiritualidá y trescendencia[editar | editar la fonte]

En munches civilizaciones los seres humanos viéronse a sigo mesmos como distintos de los demás animales, y en ciertos ámbitos culturales (como les relixones del Llibru o bona parte de la metafísica del Occidente) la diferencia asignar a una entidá inmaterial llamada alma, na que moraríen la mente y la personalidá, y que dalgunos creen que puede esistir con independencia del cuerpu.

Arte y cultura[editar | editar la fonte]

Posiblemente, la manifestación más clara d'humanidá ye l'arte —nel sentíu ampliu del términu—, que produz la cultura. Por casu, los individuos d'una determinada especie d'ave fabriquen un nial, o emiten un cantar, que les sos carauterístiques son específiques, comunes a tolos individuos d'esa especie. Sicasí, cada home puede imprimir a les sos aiciones les traces propies de la so individualidá; por eso, cuando s'analiza un cuadru, una forma d'escribir, una manera de fabricar ferramientes, etc., puede deducise quién ye'l so autor, el so artífiz, el so artista.[ensin referencies]

N'añu 2011, na revista Science, publicóse un trabayu de Francesco d'Errico, de la Universidá de Burdeos en Francia, onde afirmen haber atopáu unu de los rastros más antiguos d'un taller de pintura, na cueva Blombos en Cape Coast, 300 km al este de Ciudá del Cabu, esti fechu amuesa una manera sistemática pa llograr pigmentos, pos axuntar tolos elementos necesarios pa una preparación d'esti tipu, ye indicativu d'un eleváu nivel de pensamientu, que puede llamase pensamientu simbólicu. "La capacidá de tener estos pensamientos ye consideráu una reblagada na evolución humanes precisamente lo que nos estremó del mundu animal".[31]

Paralelamente, tamién somos la única especie que dedica'l so tiempu y enerxía a daqué aparentemente inútil dende'l puntu de vista puramente práuticu. L'arte ye una de les manifestaciones de la creatividá humana, pero una manifestación vacida y negativa dende'l puntu de vista de la sobrevivencia. Magar, esta actividá en principiu dañible, en realidá ye la ferramienta cola cual desenvolvemos la nuesa cultura, la nuesa unión, y la nuesa fuercia como pueblu. Estrémanos y dixebra d'unos pueblos; y hermánanos con otros. Nesta telaraña qu'envolubra a les nueses sociedaes, al nuesu planeta.[ensin referencies]

Ciencia[editar | editar la fonte]

Sociedá[editar | editar la fonte]

Una sociedá humana ye aquella que se considera a sigo mesma, a los habitantes y a la so redolada; tou ello interrelacionáu con un proyeutu común, que-yos da una identidá de pertenencia. Coles mesmes, el términu connota un grupu con llazos económicos, ideolóxicos y políticos. Tal sociedá supera al conceutu de nación estáu, plantegando a la sociedá occidental como una sociedá de naciones, etc.

Hábitat[editar | editar la fonte]

Monterrey. El ser humanu ye capaz de modificar dafechu la so redolada p'afaelo a les sos necesidaes.

En rellación cola capacidá pa realizar grandes cambeos ambientales, cabo dicir que Homo sapiens ye anguaño un poderosu axente xeomorfolóxicu; ye n'este y otros sentíos en que'l ser humanu ye anguaño'l mayor superpredador y l'especie más poderosa del planeta, en comparanza colos demás especies. Sicasí, sigue siendo fráxil ante posible eventos cataclísmicos que pudieren afectar el so hábitat, como les glaciaciones.

Homo sapiens, por ser un animal bien vulnerable n'estáu de naturaleza, ye bien dependiente de la teunoloxía (ergo: ye dependiente de la ciencia por primitiva qu'esta sía), asina ye que dizse de Homo sapiens que ye homo faber.

Quiciabes, yá que tou sistema retroalimentáu de forma natural llega al so fin, el fin d'un ecosistema llega cuando la vida llogró evolucionar hasta llograr seres con un grau de conciencia capaz de programase en función de la educación recibida y non según lo termodinámicamente sostenible.[ensin referencies] La educación ye, poro, la demostración evidente de si somos parte d'un sistema entá mayor o intentamos independizanos de too, estableciendo les nueses formes de llograr los nuesos recursos, ensin tener en cuenta los yá establecíos pola mesma naturaleza.

Por casu, la naturaleza dóta-y de capacidaes físiques pa buscar alimentos nel mediu que los arrodia d'una manera termodinámicamente eficaz. Los humanos establecen que lo meyor ye racionalizar los medios que la naturaleza dalos y retrucar de forma industrial, aplicando procesos que nun se dan de forma natural, aumentando'l consumu enerxéticu por redundar daqué que yá esiste y ampliándolo a daqué totalmente termodinámicamente innecesariu, como ye'l fechu de que se-y apurra alimentu en casa, d'intervenir los códigos xenéticos de los alimentos pa faelos resistentes a enfermedaes, d'influyir en qué alimentos van contener granes y cuálos non y un llargu etcétera, qu'a día de güei fainos la vida más cómoda, pero qu'ignoren cómo-yos afecten esos cambeos na so estructura xenética y, poro, si la so descendencia va portar carauterístiques fundamentales pa sobrevivir a un mediu natural o, otra manera, van nacer y van depender tan íntimamente del mediu artificial que cualquier cambéu a esi mediu -y incapacite de tal manera que provoque la so estinción.[ensin referencies]

Población[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Global Mammal Assessment Team (2008). «Homo sapiens» (inglés). Llista Roxa d'especies amenazaes de la UICN 2010.4. Consultáu'l 20 de payares de 2010.
  2. Mosterin, Jesú (21 de marzu de 2008). «Naturaleza Humana - Jesús Mosterin». Consultáu'l 18 de mayu de 2016.
  3. https://www.nature.com/news/oldest-homo-sapiens-fossil-claim-rewrites-our-species-history-1.22114
  4. Krings, M. et al. 1997, Neandertal DNA Sequences and the Origin of Modern Humans
  5. «Pleistocene Homo sapiens from Middle Awash, Ethiopia». Nature 423 (6941):  páxs. 742-747. 12 de xunu de 2003. doi:10.1038/nature01669. http://www.nature.com/nature/journal/v423/n6941/abs/nature01669.html. 
  6. Linneo, C. (1758): Systema naturae per regna tria naturae, secundum classes, ordines, xenera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis. (10ª ed.). La descripción qu'apurrió pa Homo sapiens foi a cencielles: Nosce te ipsum («Conozte a ti mesmu»).
  7. Notton, D. y Stringer, C. «Who is the type of Homo sapiens?». International Commission on Zoological Nomenclature. Frequently Asked Questions. (Consultáu'l 7 d'abril de 2018)
  8. Hecht, Jeff (19 de mayu de 2003). «Chimps are human, gene study implies». New Scientist. 
  9. 9,0 9,1 9,2 Cabrera Calero, Antonio María; Sanz Esteban, Miguel; Bárcena Rodríguez, Jesús (2011). «La organización del cuerpu humanu», Bioloxía y Xeoloxía 1. Oxford University Press, páx. 5. ISBN 9788467364446.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Rosell, J. (2005). «La operatividad téunica, dieta y crecedera del celebru. Resocialización», Carbonell, E. (coord.): Homínido: les primeres ocupaciones de los continentes. Barcelona, España: Editorial Ariel, páx. 784. ISBN 84-344-6789-5.
  11. Afechu d'una conferencia de John McArdle, Ph.D.. Vegetarian Resource Group (ed.): «Humans are omnivores». Consultáu'l 29 d'avientu de 2007.
  12. Sloan, Christopher 2004, La historia del orixe del home. National Geographic.
  13. Según estudiu a partir de los afayos en Heret (actual Kenia) de la Rutgers University coordináu l'antropólogu John Wik Harris y estudiu de la Bornemooth University coordináu por Mathew R. Bennet publicáu en Science de febreru 2009
  14. «BBC Mundu | Ciencia y Teunoloxía | L'almidón "aguiyó la evolución"». Consultáu'l 2009.
  15. Reich, David; Richard Y. Green, et al. (2010) «Genetic history of an archaic hominin group from Denisova Cave in Siberia». Nature, 468(1012): 1053–1060.
  16. Curnoe D, Xueping J, Herries AIR, Kanning B, Taçon PSC, et al. (2012) «Human Remains from the Pleistocene-Holocene Transition of Southwest China Suggest a Complex Evolutionary History for East Asians». PLoS ONE. 7(3): y31918. doi:10.1371/journal.pon.0031918
  17. Dawkins (2005). «Archaic homo sapiens», The Ancestors Tale. Boston: Mariner. ISBN 061861916X.
  18. Carbonell, Eudald (coord.) (2005) Homínidos: Les primeres ocupaciones de los continentes. Cap.2.17. Fundación Atapuerca.
  19. Boyd, R. y Silk, J.B. (2001) ¿Cómo evolucionaron los humanos? (resume y figures). Cap 14. Ariel. Barcelona.
  20. Brink, James, Direct dating of the Florisbad fossil hominid.
  21. K. Kris Hirst, 2001, Klasies River Caves
  22. Mary Katherine Gonder et al. 2006, Whole-mtDNA Genome Sequence Analysis of Ancient African Lineages
  23. Cruciani, Fulvio et al. 2011, A revised root for the human Y chromosomal phylogenetic tree: the origin of patrilineal diversity in Africa
  24. Johanson, Donald (2001). Oríxenes de los humanos modernos: ¿Multiregional o Fora d'África?
  25. Marean, Curtis W., et al. (2007) «Early human use of marine resources and pigment in South Africa during the Middle Pleistocene». Nature, 449: 905-909.
  26. Calvin, William H. (2004). A Brief history of the mind. Cap. 9 «From Africa to everywhere».
  27. モンゴロイドの形成, Muséu de Kyushu
  28. Göran Burenhult: Die ersten Menschen, Weltbild Verlag, 2000
  29. Gonçal Vicenç Cantos 2003, home-en-europa.html «La Velleta Verda.»
  30. Barbujani & Bertorelle 2001, «Genetics and the population history of Europe.»
  31. «Un taller de pintura de fai 100.000 años.»

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]