Historia del arte

De Wikipedia
La creación d'Adán (1508-1512), de Michelangelo, na Capiya Sixtina (Vaticanu).
Cuartetu pa flauta (1777), de Wolfgang Amadeus Mozart, consideráu como unu de los meyores compositores de música clásica de tola historia.
Les mil y una nueches (ألف ليلة وليلة, Alf layla wa-layla), títulu clásicu de la lliteratura árabe.
L'acorazáu Potemkin (1925), de Sergéi Eisenstein, una de les obres maestres de la historia del cine.

La historia del arte ye la evolución del arte al traviés del tiempu.

Entendíu como cualquier actividá o productu realizáu pol ser humanu con finalidá estética o comunicativa, al traviés del qu'espresa idees, emociones o, polo xeneral, una visión del mundu, l'arte emplega diversos recursos, como los plásticos, llingüísticos, sonoros o mistos.

La historiografía del arte, como disciplina académica y redolada institucional (museos, mercáu del arte, departamento universitarios, producciones editoriales) suelse acutar a les denominaes artes visuales o plástiques (esencialmente a pintura, escultura y arquiteutura), ente qu'otres artes son más específicamente oxetu d'estudiu d'otres disciplines claramente delimitadas, como la historia de la lliteratura o la historia de la música, siendo toes elles oxetu d'atención pola denomada historia de la cultura o historia cultural, xunto coles hestories sectoriales enfocaes a otres manifestaciones del pensamientu, como la historia de la ciencia, la historia de la filosofía o la historia de les relixones. Dellos campos de conocencia estrechamente rellacionaos cola historia del arte son la estética y la teoría del arte.

A lo llargo del tiempu l'arte clasificóse de bien diversa manera, dende la distinción medieval ente artes lliberales y artes vulgares (o «mecániques»), pasando pola moderna distinción ente belles artes y artes menores o aplicaes, hasta la multiplicidá contemporánea, qu'entiende como arte casi cualquier manifestación de la creatividá del ser humanu.

La socesiva ampliación del llistáu de les «artes principales» llegó nel sieglu XX hasta'l númberu de nueve: l'arquiteutura, la danza, la escultura, la música, la pintura, la poesía —entendida de forma amplia como lliteratura con intención estética, qu'inclúi los distintos xéneros del teatru y la narrativa—, la cinematografía, la fotografía y la historieta (o cómic).

Al solapamiento conceptual de términos ente artes plástiques y artes visuales añadiéronse los de diseñu y artes gráfiques. Amás de perantigues formes d'espresión artística como la moda y la gastronomía, anguaño suélense considerar artes nuevos vehículos espresivos como la publicidá, l'animación, la televisión y los videoxuegos.

La historiografía del arte ye una ciencia multidisciplinar, procurando un exame oxetivu del arte al traviés de la historia, clasificando cultures, estableciendo periodizaciones y reparando les sos carauterístiques distintives ya influencies. L'estudiu de la historia del Arte desenvolvióse primeramente nel Renacimientu, col so oxetu llindáu a la producción artística de la civilización occidental. Sicasí, col tiempu impúnxose una visión más amplia de la historia artística, intentando una descripción global del arte de toles civilizaciones y l'analís de les sos producciones artístiques en términos de los sos propios valores culturales (relativismu cultural), y non yá de los de la historia del arte occidental.

L'arte gocia güei día d'una amplia rede d'estudiu, espardimientu y caltenimientu de tol legáu artísticu producíu pola humanidá a lo llargo de la so historia. Mientres el sieglu XX abondaron les instituciones, fundaciones, museos y galeríes, d'ámbitu públicu y priváu, dedicaos al analís y catalogación de les obres d'arte, según la so esposición a un públicu mayoritariu. La puxanza de los medios de comunicación foi fundamental pal meyor estudiu y divulgación del arte.

Eventos y esposiciones internacionales, como les bienales de Venecia y São Paulo o la Documenta de Kassel ayudaron al fomentu de nuevos estilos y enclinos. Premios como'l Turner de la Tate Gallery, el Premiu de la Fundación Wolf de les Artes, la Medaya Picasso de la UNESCO, el Premiu Velázquez d'Artes Plástiques, el Premiu Pritzker d'arquiteutura, el Premiu Nobel de Lliteratura, la Medaya Mozart de la Unesco de música clásica, el Pulitzer de fotografía y los Óscar de cine tamién fomenten la obra de los meyores creadores a nivel internacional. Instituciones como la UNESCO col establecimientu d'un Patrimoniu de la Humanidá ayuden igualmente al caltenimientu de los principales monumentos del planeta.[1]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Venus de Willendorf, Muséu d'Historia Natural de Viena.

L'arte prehistórico ye'l desenvueltu pol ser humanu primitivu dende la Edá de Piedra (Paleolíticu cimeru, Mesolíticu y Neolíticu) hasta la Edá de los Metales, periodos onde surdieron les primeres manifestaciones que pueden considerase como artístiques per parte del ser humanu. Nel paleolíticu (25 000-8000 e.C. ), l'home dedicar a la caza y vivía en cueves, ellaborando la llamada pintura rupestre. Tres un periodu de transición (mesolíticu, 8000-6000 e.C. ), nel neolíticu (6000-3000 e.C. ) volvióse sedentariu y dedicóse a l'agricultura, con sociedaes cada vez más complexes onde va cobrando importancia la relixón, y empieza la producción de pieces d'artesanía. A lo último, na llamada Edá de los Metales (3000-1000 e.C. ), surden les primeres civilizaciones protohistóriques.

Paleolíticu[editar | editar la fonte]

El paleolíticu tuvo les sos primeres manifestaciones artístiques alredor del 25 000 e.C. , teniendo'l so apoxéu nel periodu magdaleniense (±15 000-8000 e.C. ). Les primeres muertes d'oxetos creaos pol home apaecen nel sur d'África, el Mediterraneu occidental, Europa central y oriental (Mar Adriáticu), Siberia (Llagu Baikal), la India y Australia. Estes primeres muertes son xeneralmente instrumentos de piedra trabayada (xil, obsidiana), o bien de güesu o madera. Pa la pintura utilizaben colloráu d'óxidu de fierro, negru d'óxidu de manganesu y ocre de magre. El so principal mediu espresivu yera la pintura rupestre, desenvuelta principalmente na rexón francu-cantábrica: son pintures de calter máxico-relixosu, en cueves, de sentíu naturalista, con representación d'animales, destacando les cueves d'Altamira, Tito Bustillo, Trois Frères, Chauvet y Lascaux. En escultura, destaquen les llamaes venus, representaciones femenines que de xuru sirvíen de cultu a la fecundidá, destacando la Venus de Willendorf. Otres obres representatives d'esta dómina son el denomináu Home de Brno, el Mamut de Vogelherd y la Venus de Brassempouy.[2]

Na prehistoria surdieron les primeres formes rudimentaries de música y danza: diversos fenómenos naturales y la modulación de la mesma voz humana fixeron ver al home primitivu qu'esistíen soníos que resultaben harmónicos y melodiosos, y qu'afectaben a les emociones, al Estáu d'ánimu tao anímicu de les persones. Al tiempu, la danza, el movimientu rítmicu, supunxo una forma de comunicación corporal que sirvía pa espresar sentimientos, o pa ritualizar acontecimientos importantes (nacencies, defunción, bodes). En principiu, música y danza teníen un componente ritual, celebraos en ceremonies de fecundidá, caza o guerra, o de diversa índole relixosa. Llueu'l ser humanu aprendió a valise d'oxetos rudimentarios (güesos, cañes, tueros, conches) pa producir soníos, ente que la mesma respiración y los llatíos del corazón sirvieron pa otorgar una primera cadencia a la danza.[3]

Neolíticu[editar | editar la fonte]

Pintura rupestre de la Roca de los Moros, en El Cogul.

Esti periodu empecipiáu alredor del 8000 e.C. nel Próximu Oriente— supunxo un fondu tresformamientu pal antiguu ser humanu, que se volvió sedentariu y dedicóse a l'agricultura y la ganadería, surdiendo nueves formes de convivencia social y desenvolviéndose la relixón. Na pintura llevantina —datada ente'l mesolíticu y el neolíticu dio la figura humana, bien esquematizada, con notables exemplos n'El Cogul, Valltorta, Alpera y Minateda. Tamién se dio esti tipu de pintura nel norte d'África (Atles, Sáḥara) y na zona del actual Zimbabue. La pintura neolítica solía ser esquemática, amenorgada a trazos básicos (l'home en forma de cruz, la muyer en forma triangular). Son de destacar igualmente les pintures rupestres del ríu Pintures n'Arxentina, especialmente la Cueva de les manes. En arte mobiliar producióse la llamada cerámica cardial, decorada con impresiones de conches (cardium), y apaeció l'arte testil. Se manufacturaron nuevos materiales como'l ámbare, el cristal de roca, el cuarzu, el xaspe, etc. Nesta dómina apaecieron les primeres muertes de poblaos con una planimetría urbanística, destacando los restos topaos en Tell as-Sultan (Xericó), Jarmo (Iraq) y Çatalhöyük (Anatolia).[4]

Edá de los Metales[editar | editar la fonte]

Complexu megalíticu de Stonehenge, n'Inglaterra.

La última fase prehistórica ye la llamada Edá de los Metales, pos l'usu d'elementos como'l cobre, el bronce y el fierro supunxo un gran tresformamientu material pa estes antigües sociedaes. Nel llamáu calcolíticu surdió'l megalitismu, monumentos funerarios en piedra, destacando'l dolmen y el menhir, o'l cromlech inglés, como nel magníficu conxuntu de Stonehenge. N'España formóse la cultura de Los Millares, carauterizada pola cerámica campaniforme y les representaciones humanes de figures esquemátiques de grandes güeyos. En Malta destacó'l conxuntu de templos de Mudajdra, Tarxien y Ggantija. Nes islles Baleares desenvolvióse una notable cultura megalítica, con diverses tipoloxíes de monumentos: la naveta, tumba en forma de pirámide truncada, con cámara funeraria allargada; la taula, dos grandes piedres asitiaes una vertical y otra enriba horizontal; y el talayot, torre con una cámara cubierta de falsa cúpula.[5]

Na Edá del Fierro destacaron les cultures de Hallstatt (Austria) y La Tène (Suiza). La primera dar ente los sieglos sieglu VIII e.C. y sieglu V e.C., carauterizada poles necrópolis con tumbes de túmulu, con cámara mortuoria de madera en forma de casa, de cutiu acompañada d'un carru de cuatro ruedes. La cerámica yera polícroma, con decoraciones xeométriques y aplicaciones d'adornos metálicu. La Tène desenvolver ente los sieglos sieglu V e.C. y sieglu I e.C., amestada a la cultura celta. Destacó polos sos oxetos en fierro (espaes, llances, escudos, fíbules), con diverses fases d'evolución (La Tène I, II y III), qu'a la fin d'esta era recibió les influencies griega, etrusca y del arte de les estepes.[6]

Arte antiguo[editar | editar la fonte]

Tablilla sobre'l diluviu, del Poema de Gilgamesh (c. sieglu VII e.C.), Muséu Británicu.

Puede llamase asina a les creaciones artístiques de la primer etapa de la historia, empecipiaes cola invención de la escritura, destacando les grandes civilizaciones del Próximu Oriente: Exiptu y Mesopotamia. Tamién englobaría les primeres manifestaciones artístiques de la mayoría de pueblos y civilizaciones de tolos continentes. Nesta dómina apaecieron les primeres grandes ciudaes, principalmente en cuatro zones delimitadas per grandes ríos: el Nilu, el Tigris y el Éufrates, el Indo y el ríu Mariellu.

Unu de les grandes meyores nesta dómina foi la invención de la escritura, xenerada en primer llugar pola necesidá de llevar rexistros de índole económica y comercial. El primer códigu escritu foi la escritura cuneiforme, surdida en Mesopotamia alredor del 3500 e.C. , practicada en tablillas de magre. Taba basada n'elementos pictográficos y ideográficos, ente que más palantre los sumerios desenvolvieron un anexu silábicu pa la so escritura, reflexando la fonoloxía y la sintaxis del idioma sumeriu faláu. N'Exiptu desenvolvióse la escritura xeroglífico, con una primer muestra na Paleta de Narmer (3100 e.C. ). La llingua hebrea foi una de les primeres qu'utilizó como métodu d'escritura l'alfabetu (abyad, alredor del 1800 e.C. ), que rellaciona un únicu símbolu a cada fonema; d'equí deriven los alfabetos griegu y llatín.[7]

Mesopotamia[editar | editar la fonte]

Estatua sedente del príncipe Gudea, patesi de Lagash (2120 e.C. ), Muséu del Louvre, París.

L'arte mesopotámico desenvolver na zona entendida ente los ríos Tigris y Éufrates (actuales Siria ya Iraq), onde dende'l IV mileniu e.C. asocediéronse diverses cultures como los sumerios, acadios, amorritas, asirios, caldeos, etc. L'arquiteutura carauterizar pol emplegu del lladriyu, con un sistema adintelado y l'introducción d'elementos constructivos como'l arcu y la bóveda. Destaquen los zigurats, grandes templos de forma gradiada piramidal, de los que práuticamente non nos llegaron muertes, sacante dellos basamentos. La tumba solía ser de corredor, con cámara cubierta de falsa cúpula, como dellos exemplos topaos en Ur. Tamién destacaron los palacios, conxuntos cercaos con un sistema de terraces a manera de zigurat, otorgando gran importancia a les zones axardinaes (los xardinos colgantes de Babilonia son una de les siete maravíes del mundu antiguu).

La escultura desenvolver en talla exenta o relieve, n'escenes relixoses o de caza y militares, cola presencia de figures humanes y animales reales o mitolóxicos. En dómina sumeria diéronse pequeñes estatues de formes anguloses, con piedra de color o pasta nos güeyos, en figures ensin pelo, coles manes nel pechu. Nel periodu acadiu son figures con pelo y llarga barba, destacando'l cercu de Naram-Ensin. De la etapa amorrita (o neosumeria) destaquen les representaciones del rei Gudea de Lagash, con mantu y turbante y les manes nuevamente sobre'l pechu. Nel dominiu babilónicu cabo mentar el famosu cercu de Hammurabi. De la escultura asiria destaquen les figures antropomórficas de toros o xenios alaos, que flanqueaban les puertes de los palacios, según los relieves con escenes de guerra o caza, como'l Obeliscu negru de Salmanasar III.[8]

Cola apaición de la escritura surdió la lliteratura, como mediu d'espresión de la creatividá del ser humanu. Na lliteratura sumeria destaca'l Poema de Gilgamesh, del sieglu XVII e.C. Escribiéronse una trentena de mitos sobre les divinidaes sumeries y acadias más importantes, ente los que destaquen: el descensu d'Inanna a los infiernos y los xeneraos en redol a los dioses Enki y Tammuz. Otra muestra de relevancia ye'l poema Lugal ud melambi Nirpal (Los trabayos de Ninurta), que'l so conteníu ye de tipu didácticu y moral. En dómina acadia destaca'l Atrahasis, sobre'l mitu del diluviu. Na lliteratura babilónica ye de remarcar el poema Enûma Elish, sobre la creación del mundu.[9]

La música desenvolver nesta rexón ente'l IV y el III mileniu e.C. , en rituales de los templos sumerios, onde se cantaben himnos o salmos (ersemma) a los dioses. El cantar llitúrxicu taba compuestu de responsorios —cantar alternáu ente sacerdotes y coru— y antífones —cantar alternáu ente dos coros—. Teníen dellos preseos, como'l tigi (flauta), el balag (tambor), la lilis (precursor del timbal), el algar (llira), el zagsal (arpa) y la adapa (panderu).[10]

Exiptu[editar | editar la fonte]

Les pirámides de Gizeh.

N'Exiptu surdió una de les primeres grandes civilizaciones, con obres d'arte ellaboraes y complexes que suponen yá una especialización profesional per parte del artista/artesanu. El so arte yera intensamente relixosu y simbólicu, con un poder políticu fuertemente centralizáu y xerarquizáu, otorgando una gran relevancia al conceutu relixosu d'inmortalidá, principalmente del faraón,[nota 1] pal que se constrúin obres de gran monumentalidad. Empecipiáu alredor del 3000 e.C. , l'arte exipcio perduró hasta la conquista d'Alexandru Magnu, magar la so influencia persistió nel arte copto y bizantín.

L'arquiteutura carauterizar pola so monumentalidad col emplegu de la piedra, en grandes bloques, con sistema constructivu adintelado y sólides columnes. Destaquen los monumentos funerarios, con tres tipología principales: la mastaba, tumba de forma rectangular; la pirámide, que puede ser gradiada (Saqqarah) o de llaos llisos (Gizeh); y los hipogeos, tumbes escavaes nel suelu o en parés de derribadorios (Valle de los Reis). La otra gran edificación ye'l templu, conxuntos monumentales precedíos d'una avenida d'esfinxes y dos obeliscos, un accesu con dos pilonos o murios trapeciales, un patiu hípetro, una sala hipóstila y el santuariu. Destaquen los templos de Karnak, Luxor, Filae y Edfú. Otru tipu de templu ye'l speos, en forma de hipogeo, como en Abu Simbel y Deir el-Bahari.

La escultura y la pintura amuesen la figura humana de forma realista, anque con gran rixidez y esquematización. Na escultura exipcia empezó a representase a faraones y dioses yá nes primeres dinastíes, algamar mientres la IV Dinastía'l dominiu absolutu de la téunica n'elegantes representaciones de porte maxestosu con acabaos apolazaos en materiales tan duros como'l granitu o la diorita. Predominaba la llei de la frontalidad y el hieratismu, con formes tendentes a la geometrización, dau'l so calter simbólicu como manifestaciones de la vida ultraterrena. Tamién destaquen los ushebti, pequeñes figurillas de tierra cocida o madera, de mayor realismu que la escultura funeraria, representando escenes cotidianes.

La pintura caracterízase principalmente por presentar figures yustapuestes en planos superpuestos. Les imáxenes representar con criteriu xerárquicu, por casu: el faraón tien un tamañu más grande que los súbditos o los enemigos que tán al so llau. Predominaba'l canon de perfil, que consistía en representar la cabeza y les estremidaes de perfil pero los costazos y los güeyos de frente. N'Exiptu desenvolviéronse notablemente les artes aplicaes, especialmente la ebanistería y la orfebrería, con magníficos exemplos como los muebles de cedru con taracees d'ébanu y marfil de les tumbes de Yuya y Tuyu (Muséu Exipciu d'El Cairu), o les pieces topaes na tumba de Tutankamon, de gran calidá artística.[11]

La lliteratura exipcia foi la primera en desenvolver un formatu lliterariu tal que lu conocemos anguaño: el llibru.[12] Una de les sos meyores manifestaciones ye la Historia de Sinuhé, un servidor de Sesostris I, que'l so rellatu data de mediaos del sieglu XX e.C. Darréu destaca'l Llibru de los muertos, escritu nel Papiru d'Ani, datáu escontra'l sieglu XIII e.C. La música exipcia yera principalmente de signu relixosu, con un gran protagonismu del cantar vocal, desenvolviendo un ciclu añal de festividaes caúna de les cuales tenía la so música correspondiente —fechu que pasó a la lliturxa xudía y cristiana—. Ente los sos preseos figuraben el sistro, el ser (panderu), el ben (arpa), la seba (flauta), el sneb (trompeta) y el met (clarinete). Al paecer, teníen tamién un tipu d'órganu hidráulicu, y na tumba de Tutankamon atopáronse dos trompetes de plata.[13]

América[editar | editar la fonte]

Ciudá de Monte Albán, Oaxaca, Méxicu.

Nuna evolución paralela a la de los pueblos neolíticos europeos, los antiguos cazadores-pañadores empecipiar na agricultura en redol al VII mileniu e.C. —especialmente'l maíz—, surdiendo les primeres sociedaes nes tierres altes de Méxicu, onde se repara'l predominiu d'una casta sacerdotal, con grandes conocencies en matemátiques y astronomía. Los primeros afayos artísticos son d'alredor del 1300 e.C. en Xochipala (estáu de Guerrero), onde se toparon unes estauínes de magre de gran vivacidad. La primera gran civilización mesoamericana foi la olmeca, asitiada nes provincies de Veracruz y Tabasco, onde destaquen les escultures de piedra, de gran naturalismu (Lluchador, topáu en Santa María Uxpanapán), o les colosales cabeces monolítiques d'hasta 3,5 metros d'altor. Los zapotecas, establecíos en Oaxaca, construyeron el magníficu conxuntu de la Ciudá de los Templos, nel Monte Albán. N'América del Norte destacaron les cultures Hohokam, Mogollón y Anasazi.

En Perú ta documentada la construcción de grandes templos antes inclusive de la invención de la cerámica, nel III mileniu e.C. (Sechín Alto, Kuntur Wasi). Destaca Chavín de Huántar (900 e.C. ), complexu relixosu construyíu en diverses fases, con una estructura en forma d'O, con una plaza embaldosada con lloses en relieve con figures de xaguares y animales mitolóxicos, templu edificáu sobre tres pisos de galeríes, y un monolitu central de granitu blancu de 4,5 metros d'altor. Nesta rexón surdió una notable industria testil, quiciabes la primera del mundu, filada con telar con filos de casi 200 colores distintos, destacando especialmente los mantos de llana de Paracas. Otres cultures remarcables de la rexón fueron la moche y la naza —colos sos enigmáticos geoglifos de Naza—. Na zona del Amazones destacó la cultura barrancoide, con una cerámica de diseños incisos, según la cultura San Agustín en Colombia.[14]

África[editar | editar la fonte]

Escultura nok.

L'arte africano tuvo siempres un marcáu calter máxicu-relixosu, destináu más a ritos y ceremonies de les diverses creencies animistas y politeístes africanes que non a fines estéticos, anque tamién hai producciones de signu ornamental. La mayoría de les sos obres son de madera, piedra o marfil, en mázcares y figures exentes de calter más o menos antropomórfico, con un típicu canon de gran cabeza, tueru rectu y miembros curtios. Tamién se producíen cerámica, xoyería y texíos, según oxetos de metalurxa —el fierro yera conocíu dende'l sieglu VI e.C. —. La primer producción de cierta relevancia foi la cultura Nok, nel I mileniu e.C. , asitiada nel norte de l'actual Nixeria. Destaquen les escultures de terracota, con figures humanes —dacuando namái la cabeza— o d'animales (elefantes, monos, culiebres), de gran sentíu naturalista, amosando espresiones faciales de signu individualizáu, con diversos peñaos, dacuando con collares y brazaletes. En Sudán desenvolviéronse les cultures kerma y meroe, caracterizaes polos sos monumentales construcciones en folla, les sos armes y la so cerámica. N'Etiopía destacó la ciudá d'Aksum, centru d'un reinu qu'algamó'l so apoxéu nel sieglu IV. Con una notable cultura —desenvolvieron una escritura en llingua ge'ez, y crearon un sistema monetariu—, son de destacar les sos cercos en forma de pilastraes monolíticos, de calter funerariu, d'hasta 20 metros d'altor.[15]

Asia[editar | editar la fonte]

India[editar | editar la fonte]

Mohenjo-Dāro.

L'arte indio tien un calter principalmente relixosu, sirviendo como vehículu de tresmisión de les distintes relixones qu'han jalonado la India: hinduismu, budismu, isllamismu, cristianismu, etc. Tamién hai que destacar como traza distintiva del arte indio'l so enfotu d'integración cola naturaleza, como adautación al orde universal, teniendo en cuenta que la mayor parte d'elementos naturales (montes, ríos, árboles) tienen pa los indios un calter sagráu.

  • Arte maurya (sieglos III-II e.C. ): la dinastía Maurya, de relixón budista, ocupó tol cursu mediu del Indo y la parte central de la península del Deccán. L'arquiteutura de piedra sustitúi al lladriyu, como nel Palaciu d'Aśoka en Pātaliputra. El monumentu carauterísticu d'esti periodu ye la stūpa, túmulu funerariu de calter conmemorativo, xeneralmente recubiertu de relieves con escenes de la vida de Buda, como la Stūpa de Sānchi.
  • Arte de Gandhāra (sieglos II e.C. -I d. C.): l'arte de Gandhāra ye de tradición grecobudista, con influencia helenística y sasánida, destacando pola representación direuta de la imaxe de Buda. Evolucionó la tipoloxía de la stūpa, que ye con cúpula sobre un altu tambor cilíndricu asitiáu sobre una base cuadrada, como'l de Kanisha, en Peshawar.
  • Arte de Mathurā y Amarāvatī (sieglos I-IV): na ciudá de Mathurā, asitiada na cuenca cimera del Ganges, desenvolvióse una importante escuela artística que s'espublizaría pol restu de la India ya influyiría al arte gupta. L'estilu Mathurā entemecía elementos tradicionales indios con motivos grecorromanos, sicasí llegar poques representaciones d'esti periodu por cuenta de la destrucción producida pola invasión islámica. L'arte d'Amarāvatī tamién tien influencia grecorromana, como lo demuestra los restos topaos en Virapatnam (Pondicherry). Al igual que los estilos anteriores, les sos obres principales son monesterios y stūpas, destacando la gran stūpa d'Amarāvatī, de 50 metros d'altor.[17]
La Guerra de Kurukshetra nuna ilustración del Mahābhāaguarón.

La lliteratura india empezó alredor del 2500 e.C. , escrita en sánscritu. La so primer manifestación foi la lliteratura védica (de veda, 'verdá'), con escritos centraos na relixón y la guerra, con un tonu poético y evocador d'un mundu máxicu. Estremar en tres grupos: los Samjitas (o 'coleiciones', qu'inclúin el mesmu Rigveda (himnos llitúrxicos de tema mitolóxica, con un llinguaxe poéticu y d'esaltación de la naturaleza); los Brāhmaṇa, tamién de calter llitúrxicu, pero de signu más esotéricu, incluyendo los Upaṇiṣad, escritos sobre doctrines secretes que suponen la primer obra de tipu filosóficu na India; y los Sutra, series d'aforismos sobre relixón, gramática, filosofía y otros aspeutos del brahmanismu. Nun periodu posvédico (escontra'l sieglu III e.C. ) surden los grandes poemes épicos indios: el Majabhárata ye la tercer obra lliteraria más estensa del mundu, con doscientos mil versos arrexuntaos en dieciocho libros (onde destaca'l Bhagavad-gītā), sobre lleendes y epopeyes de la mitoloxía hindú, pero con una fuerte fonderada filosófica y moral; y el Ramaiana, obra de Valmiki, nueva síntesis de poesía y epopeya con elementos teolóxicos y filosóficos.[18]

El teatru indiu tien el so orixe nel Nāṭyá-śāstra, llibru sagráu de Brahma comunicáu a los homes pol rishi Bharata Muni, onde se fala de cantar, danza y mímica. Xeneralmente, la temática ye de signu mitolóxicu, sobre les hestories de los dioses y héroes indios. La representación ye básicamente actoral, ensin decoraos, destacando namái'l vestuariu y el maquillaxe. Había diverses modalidaes: Śakuntalā, de siete actos; Mricchakaṭikā, de diez actos. Como dramaturgos destacaron Kālidāsa y Śūdraka.[19]

La música india tien un fuerte sellu eclécticu por cuenta de la multiplicidá étnica de los diversos pueblos que fueron llegando al subcontinente índicu: los vedes teníen melodíes namái de dos notes; los drávides teníen músiques y dances más ellaboraes, rellacionaes con cultos a la fertilidá; los protomediterráneos introducieron nuevos preseos, como'l magudhi, la famosa flauta de los encantadores de culiebres; los arios introducieron los himnos relixosos nos Vedes. El Ṛig vedá («himnos vedes») dexa constancia de tres tipos d'entonaciones: udatta (aguda), anudatta (grave) y svarita (media). El Sāma Vedá («cantares vedes») pasó de cinco a siete notes, usando xeneralmente un tetracordio nes melodíes vocales, qu'entá perdura en zones del Himalaya.[20]

China[editar | editar la fonte]

Exércitu de terracota de Xian (210 e.C. ), asitiáu nel interior del Mausoléu de Qin Shi Huang.

L'arte chino tuvo una evolución más uniforme que l'occidental, con una fonderada cultural y estético común a les socesives etapes artístiques, marcaes poles sos dinastíes reinantes. Como la mayoría del arte oriental tien una importante carga relixosa (principalmente taoísmu, confucianismu y budismu) y de comunión cola naturaleza. Al contrariu que n'Occidente, los chinos valoraben por igual la caligrafía, la cerámica, la seda o la porzolana, que l'arquiteutura, la pintura o la escultura, al empar que l'arte ta dafechu integráu na so filosofía y cultura.

  • Dinastía Shang (1600-1046 e.C. ): destacó polos sos oxetos y escultures en bronce, especialmente vasíes decoraes en relieve y mázcares y estatues antropomórficas, como les topaes na zona de Chengdu, nel altu Yangtsé, d'alredor del 1200 e.C. Atopáronse restos arqueolóxicos de delles ciudaes na zona de Henan, cercaes y con una retícula rectangular, como en Zhengzhou y Anyang. Nestos asentamientos topáronse igualmente tumbes con ricos dotees d'armes, xoyes y diversos instrumentos en bronce, jade, marfil y otros materiales.
  • Dinastía Zhou (1045-256 e.C. ): evolucionando dende l'arte Shang, los Zhou crearon un estilu decorativo y afatao, de figures estilizadas y dinámiques, siguiendo'l trabayu en cobre. Una invasión nómada en 771 e.C. estazó l'imperiu en pequeños reinos, periodu nel que sicasí floriaron l'agricultura y la metalurxa, apaeciendo diversos estilos artísticos locales nel llamáu Periodu de los Reinos Combatientes. Apaecieron el taoísmu y el confucianismu, qu'influyiríen descomanadamente al arte. Destacó'l trabayu en jade, decoráu en relieve, y apaeció la laca.
  • Dinastía Han (206 e.C. -220 d. C.): dómina de paz y prosperidá, introducióse'l budismu, que tuvo una implantación lento pero progresivo. Destacó polos sos capiyes funeraries, con estatues alaes de lleones, tigres y caballos. La pintura centrar en temes de la corte imperial, nobles y funcionarios, con un sentíu confucianista de la solemnidá y la virtú moral. Tamién son de remarcar los relieves en santuarios y cámares d'ufriendes, xeneralmente dedicaos a motivos confucianistes, nun estilu llinial de gran simplicidá.
  • Periodu de los Seis dinastíes (220-618): espublizóse más llargamente'l budismu, construyéndose grandes santuarios con estatues colosales de Buda (Yungang, Longmen). Al pie d'esta nueva relixón, y gracies a la ruta de la seda, recibiéronse diverses influencies procedentes del oeste asiáticu. En pintura formuláronse los seis principios, enunciaos por Xie He a principios del sieglu VI, y empezó la caligrafía artística cola figura llexendaria de Wang Xianzhi.[21]
Versión del Tao te king topada en Mawangdui.

La lliteratura china empecipiar con obres de calter relixosu y filosóficu, apaeciendo ente los sieglos X y V e.C. los llamaos Cinco Clásicos: el Li-Ki, compendiu de rituales y costumes que foi darréu ampliáu, llegando a los cien tomos; el I Ching, manual d'aldovinación basáu nel significáu d'ocho trigramas, atribuyíu al míticu emperador Fu Xi; el Shu-king, crónica escrita nun llinguaxe formal y ceremonioso que va ser típicu de la producción lliteraria china; el Shi King (El clásicu de la poesía), escoyeta de poemes; y el Ch'uen-tsieu, primer crónica fechada (722-481 e.C. ). En redol al sieglu V e.C. surdieron les principales obres del pensamientu chinu, grandes compendios de la filosofía y la moral: el Lùn Yǔ (Analectas) de Confucio y el Tao te king (Llibru del Tau) de Lao Tse. Tamién tuvo muncha repercusión L'arte de la guerra de Sun Tzu. En dómina Han apaeció un nuevu xéneru, el fu, poesía de calter didácticu acomuñada a una composición musical, ente qu'en prosa destacó'l She-ki (Memories históriques) de Ssê Ma-ts'ien.[22]

La música china ye pentatónica (de cinco notes), al contrariu que'l sistema heptatónicu occidental (de siete notes). Del periodu predinástico hai constancia de dellos preseos, como'l ch'ing (piedra sonora), el hsüan (flauta), el ku (tambor) y el chun (campana). De dómina Shang ye'l Shih Ching (Llibru de los Cantares), que recueye creaciones musicales dende'l 1600 hasta'l 600 e.C. Mientres la dinastía Zhou sentáronse les bases de la música tradicional china, arrexuntaes nel Lü Shih Ch'un Ch'iu (Añales del Sr. Lü) de Lü Buwei (239 e.C. ): sobre un tonu base» (huang chung) procedente d'una caña de bambú, derivaron tonos más agudos cortando'l tubu un terciu menor que l'anterior, llogrando los cinco notes: king, shang, chiao, chih, yü. Los principales preseos yeren: el pien-ch'ing (carillones de piedra de jade), el pien-chung (campanielles), el sheng (órganu de tubos de bambú), el p'ai-hsiao (flauta pánica o siringa) y el ch'in (cítara).[23]

Xapón[editar | editar la fonte]

Páxina d'un Nihonshoki (Añales de Xapón) del periodu Heian.

L'arte xaponés tuvo marcáu pol so insularidad, anque a intervalos foi recibiendo la influencia de les civilizaciones continentales, sobremanera de China y Corea. Gran parte del arte producíu en Xapón foi de tipu relixosu: a la relixón sintoísta, la más típicamente xaponesa, formada alredor del sieglu I, añadióse'l budismu en redol al sieglu V, forxando un sincretismu relixosu qu'entá güei perdura.

  • Periodu Jōmon (5000-200 e.C. ): mientres el mesolíticu y el neolíticu fabricáronse preseos de güesu y piedres apolazaes, cerámica y figures antropomorfas. Xapón caltúvose aislláu del continente, polo que tola so producción foi autóctona, anque de poca relevancia. Cabo señalar que la cerámica Jōmon ye la más antigua producida pol ser humanu, fecha a mano y decorada con incisiones o impresiones de cuerda.[24]
  • Periodu Yayoi (200 e.C. -200 d. C.): dende'l sieglu I e.C. empezó a introducise la civilización del continente, por causa de les rellaciones con China y Corea. Nesa dómina espublizóse un tipu de sepultures de gran tamañu con cámara y túmulu afatáu con cilindros de terracota, con figures humanes y d'animales. La cerámica producir con tornu.

La lliteratura xaponesa tien una fuerte influencia china, debíu sobremanera a l'adopción de la escritura chino. El testimoniu más antiguu calteníu ye'l Kojiki (Rellatos de coses antigües), especie d'historia universal de corte míticu y teogónico. Otru testimoniu de relevancia ye'l Nihonshoki (Añales de Xapón). La poesía ta representada pol Manyoshu (Coleición de diez mil fueyes), antoloxía de poemes de diversu signu, con gran variedá temática y estilística, redactáu por dellos autores ente los que destaquen Otomo Yakamochi y Yamanoue Okura.[26]

La música xaponesa tuvo les sos primeres manifestaciones nes honkyoku («pieces orixinales»), que se remonten al sieglu XIX e.C. , según el min'yō, cantares folclóriques xaponeses. Los ritos sintoístes teníen coros que recitaben un trino lentu acompañáu de flauta de bambú (yamate-bue) y cítara de seis cuerdes (yamato-goto). La principal modalidá de música y danza sintoísta ye la kagura, sobre'l mitu d'Amaterasu, diosa del sol. Executar colos preseos mentaos, y otros como'l hichiriki (oboe) y tambores como'l o-kakko y el o-daiko.[27]

Oceanía[editar | editar la fonte]

Pintura rupestre de los aboríxenes australianos.

L'arte oceánico ta marcáu pola multiplicidá de territorios insulares que jalonan l'océanu Pacíficu, destacando les islles d'Australia y Nueva Zelanda, y trés principales árees d'islles y archipiélagos: Polinesia, Melanesia y Micronesia. La primer cultura desenvuelta na zona foi la lapita (1500-500 e.C. ), aniciada en Nueva Caledonia y estendida por Nueva Guinea y Polinesia occidental (islles Salomón, Vanuatu, Fixi, Tonga y Samoa, principalmente). Carauterízase pola so cerámica decorada con motivos dentaos fechos con peñes o escayos, según oxetos d'obsidiana y conches. Ente'l 500 e.C. y el 500 d. C. siguió la colonización escontra Micronesia, Melanesia y Polinesia oriental (islles Sociedad, Marqueses, islla de Pascua, Ḥawai), anque nestes primeres fases nun se toparon numberoses muertes, sacante dellos instrumentos y abalorios, principalmente de conches. N'Australia destaquen les pintures rupestres, que son bastante esquemátiques, llegando a la simplificación xeométrica.[28]

Otres manifestaciones[editar | editar la fonte]

Puerta del Lleón en Boğazköy.
  • Arte hitita: el pueblu hitita habitó na península d'Anatolia, Armenia y Siria, ente'l III y el II mileniu e.C. Recibió influencia mesopotámica y, de la mesma, influyó al arte persa, minoicu y etruscu. La so arquiteutura yera monumental, con palacios precedíos d'aveníes con escultures d'esfinxes, como en Boğazköy, onde apaecieron tamién diversos relieves con escenes de guerra y caza. Tamién destacaron les escultures de Karkemish y Tell-Halaf (Siria).
  • Arte fenicio: pueblu de tradición marinera, dedicaos principalmente al comerciu, navegaron por tol Mediterraneu y el norte d'África, fundando la ciudá de Cartago na actual Tunicia. Tresmitieron la influencia del arte oriental por tol Mediterraneu. Destaquen les sos escultures, d'influencia asiria y exipcia, con cierta rixidez arcaica y falta de naturalidá. L'arte fenicio diose tamién en distintes zones del Mediterraneu, especialmente Xipre, Cerdeña y Eivissa.
  • Arte escita: tamién llamáu «arte de les estepes», ye'l correspondiente a los pueblos nómades qu'habitaben les llanures euroasiátiques, principalmente ente'l II y l'I mileniu e.C. El so arte yera preponderantemente mobiliar, bono de tresportar, al ser un pueblu nómada. Amestáu a la metalurxa, destaquen los oxetos en bronce, fierro y metales preciosos (armes, escudos, fíbulas, petrines, xoyes), según obres en madera, güesu, cueru, teles y alfombres. Nes sos obres destaquen los motivos animalísticos, posiblemente d'orixe totémicu. L'arte escita influyó al de los pueblos xermánicos, viquingos y paleocristianos.
  • Arte persa: en Persia desenvolvióse una importante cultura sol reináu de dos importantes dinastíes: l'aqueménida (560-331 e.C. ) y la sasánida (226-640 d. C.). L'arquiteutura persa apiguró les formes mesopotámiques coles exipcies, emplegando per primer vegada la piedra en grandes palacios como los de Susa, Persépolis y Pasargada, onde surdió per vegada primera l'usu de la ventana —a diferencia del llume cenital utilizada hasta entós—, y onde destaquen les grandes sales o apadanes, con columnes de gran altor y capiteles de volutes. En dómina sasánida surdieron palacios (Ctesifonte, Firuzabad) con sistemes abovedaos con cúpules sobre trompes, y un pórticu o iwan con gran arcu abiertu a un patiu, que va influyir al arte islámico. Na escultura persa destaquen los relieves, en piedra o cerámica esmaltada, con escenes de guerreros, combates con bisarmes o animales como toros y lleones.[29]
  • Arte nabateo: pueblu d'orixe semíticu qu'habitaron na zona siriu-palestina ente los sieglos VI y II e.C. , destaca especialmente la ciudá de Petra, asitiada ente escobios de monte, onde se toparon diversos templos, palacios y tumbes escavaos na roca, d'estilu helenísticu. Ente ellos destaca'l Jazneh Firaun («l'ayalga del faraón»), con una monumental fachada con pronaos hexástilo y frontón, y la parte cimera con un tholos redondu y dos edículos llaterales con semifrontones.
  • Arte hebreo: los hebreos instalar en Palestina nel sieglu XIII e.C. Recibieron la influencia del arte exipcio, feniciu y mesopotámicu, según del helenísticu más palantre. D'alcuerdu a la so relixón refugaben les imáxenes, polo que la mayoría del so arte ye ornamental. N'arquiteutura, hai testimonios de la gran magnificencia del Templu de Xerusalén, que lamentablemente nun llegó hasta los nuesos díes. Amás d'eso destaquen les sinagogues, xeneralmente de planta basilical y fachada tripartita, como nos templos sirios. Na lliteratura hebrea destaca la Biblia (el Tanak o Vieyu Testamentu, tamién llamáu Torá, «llei»), importante documentu non yá relixosu sinón tamién lliterariu, redactáu ente los sieglos X e.C. y II d. C.en diversos estilos y xéneros (históricu, llexendariu, mitolóxicu, poéticu, proféticu, sapiencial y epistolar). Darréu redactáronse la Mishná, el Talmud y la Cábala.[30]

Arte clásico[editar | editar la fonte]

Fachada del Partenón, na Acrópolis d'Atenes.

Denominar arte clásico[nota 2] al arte desenvueltu nes antigües Grecia y Roma, que los sos adelantos tanto científicos como materiales y d'orde estéticu apurrieron a la historia del arte un estilu basáu na naturaleza y nel ser humanu, onde preponderaba la harmonía y l'equilibriu, la racionalidá de les formes y los volumes, y un sentíu d'imitación («mímesis») de la naturaleza que sentaron les bases del arte occidental, de tala forma que la recurrencia a les formes clásiques foi constante a lo llargo de la historia na civilización occidental.

Grecia[editar | editar la fonte]

En Grecia desenvolviéronse les principales manifestaciones artístiques que marcaron la evolución del arte occidental. Tres unos entamos onde destacaron les cultures minoica y micénica, l'arte griego desenvolver en tres periodos: arcaicu, clásicu y helenísticu. Carauterizáu pol naturalismu y l'usu de la razón en midíes y proporciones, y con un sentíu estéticu inspiráu na naturaleza, l'arte griego foi'l puntu de partida del arte desenvueltu nel continente européu.

N'arquiteutura destacaron los templos, onde s'asocedieron trés órdenes constructivos: dóricu, xónicu y corintiu. Yeren construcciones en piedra, sobre un basamento (krepis), con o ensin pórticu (o con pórticu delantre y detrás, esto ye, anfipróstilo), con o ensin columnes (que pueden ser fronteres, llaterales, o pueden arrodiar tol edificiu, y nesi casu denominar períptero), y coronaos xeneralmente en forma de frontón, onde destaca'l frisu, decoráu xeneralmente con relieves escultóricos. Destaca especialmente'l conxuntu de l'Acrópolis, col templu dóricu del Partenón y los xónicos del Erecteión y la Niké Áptera. Otres obres de relevancia fueron el Teatru d'Epidauro y la Llinterna de Lisícrates, y desenvolvióse el urbanismu de la mano de Hipodamo de Mileto.

N'escultura predominó la representación del cuerpu humanu, basáu na harmonía de les proporciones. En dómina arcaica diéronse formes ríxides y esquemátiques, de gran espresividá, destacando por un tipu de sorrisa cercanu al visax, llamada «sorrisa eginética» por tener la so mayor representación nes figures del Templu d'Afaia en Egina. Tamién son típicos d'esta dómina les estatues d'atletes desnudos (kouros) y de rapaces vistíes (kore). Nel sieglu V e.C. (el llamáu «sieglu de Pericles») instauróse'l clasicismu, llevando a la perfeición el canon nes proporciones del cuerpu humanu, con mayor naturalismu y un estudiu anímicu na espresión de la figura representada. Destacó especialmente la obra de Mirón, Fidias y Policleto. Nuna segunda fase clasicista, rompióse la serenidá naturalista n'ares d'enfatizar la espresión, que resulta más tráxica y angustiosa, como percibimos na obra d'Escopas, Praxíteles y Lisipo. A lo último, nel periodu helenísticu la proporción y l'harmonía dan pasu al recargamientu y la sinuosidad, al dinamismu violentu de la forma y la espresión patética del sentimientu, como nel Laocoonte y el Toru Farnesio, magar persisten les formes clásiques n'obres como la Venus de Milo y la Victoria de Samotracia.

La pintura desenvolvióse sobremanera na cerámica, n'escenes cotidianes o de temática histórica o mitolóxica. Suelse establecer dos époques, en función de la téunica utilizada na confección de cerámica pintada: «figures negres sobre fondu coloráu» (hasta'l sieglu VI e.C. ) y «figures coloraes sobre fondu negru» (dende'l sieglu VI e.C. ). Anque nun llegaron numberoses muestres hasta l'actualidá, tiense constancia por fontes históriques del nome de dellos famosos pintores griegos, como Zeuxis, Apeles, Parrasio, Eufranor, Polignoto, etc.[31]

Empiezo de la Odisea, de Homero.

La lliteratura griega algamó cotes de gran calidá, poniendo les bases de la lliteratura occidental. Configuráronse los xéneros lliterarios (épica, llírica y dramática), siendo la base argumental de les sos obres la relixón y la mitoloxía. Dende unos entamos de tradición oral (la epopeya), surdió la lliteratura escrita col desenvolvimientu del alfabetu griegu alredor del sieglu VIII e.C.. Los mitos griegos yeren una fusión d'elementos indogermánicos y mediterráneos, con un particular sentíu estéticu que daría orixe a la poesía. N'orixe, el mythos griegu yera una historia esplicada, de tradición oral, considerándose fidedigna —al contrariu que güei, en que «mitu» ye sinónimu de lleenda, de ficción—; cola épica y la poesía, el mitu pasó a la lliteratura, principalmente cola figura de Homero y los sos dos grandes obres: la Ilíada y la Odisea. La poesía destacó por una llírica coral qu'espresaba sentimientos coleutivos, como se percibe na obra de Hesíodo, Píndaro, Safu y Anacreonte. Tamién se desenvolvió la prosa, sobremanera nel xéneru históricu, destacando Herodoto, Tucídides y Xenofonte; la oratoria, representada por Demóstenes, Platón y Aristóteles; y la fábula, practicada por Esopo.[32]

En Grecia nació'l teatru entendíu como «arte dramáticu», onde al pie d'un testu —onde predomina'l diálogu, base de la representación escénica—, intervienen tamién los actores, la escenografía, les lluces y efeutos de soníu, el vestuariu, el maquillaxe, etc., ente que ye esencial la presencia d'un públicu que contempla l'espectáculu. El teatru griegu evolucionó d'antiguos rituales relixosos (komos); el ritual pasó a mitu y, al traviés de la «mímesis», añadióse la pallabra, surdiendo la traxedia. Al empar, el públicu pasó de participar nel ritu a ser un observador de la traxedia, que tenía un componente educativu, de tresmisión de valores, al empar que de purgación de los sentimientos («catarsis»). Más palantre surdió la comedia, con un primera componente de sátira y crítica política y social, derivando más tarde a temes costumistes y personaxes arquetípicos. Apaeció entós tamién la mímica y la farsa. Los principales dramaturgos griegos fueron: Tosquilo, Sófocles y Eurípides en traxedia, ente qu'en comedia destacaron Aristófanes y Menandro.[33]

La música griega yenos desconocida a nivel auditivu, tan solo tenemos idea de cómo podía ser por documentos escritos. Los griegos escribíen música coles lletres del alfabetu, pero nun se sabe cuántu duraba cada nota, polo que se desconoz el ritmu. Una de les primeres modalidaes foi'l ditirambu, rellacionáu col cultu a Dioniso. El teatru y les narraciones épiques yeren cantaos, anque al perdese les anotaciones musicales quedaron como documentos escritos. En Grecia foi la primer vegada na historia que s'estudió la música de forma científica: Pitágores rellacionar coles matemátiques, y escribiéronse trataos teóricos sobre música, siendo'l primeru'l d'Aristóxeno nel sieglu IV e.C. Los principales preseos utilizaos en Grecia fueron: la llira, la cítara, l'aulos, la siringa, dellos tipos de tambores —como por casu el tympanon—, el crótalu, el címbalu, el sistro, etc.[34] Grecia foi'l primer llugar onde la danza foi considerada un arte, teniendo una musa dedicada a ella: Terpsícore. Les primeres muertes provienen nuevamente de los cultos a Dioniso, ente que foi nes traxedies —principalmente les de Tosquilo— onde se desenvolvió como téunica, nos movimientos rítmicos del coru.[35]

Roma[editar | editar la fonte]

El Coliséu de Roma.

Con un claru precedente nel arte etrusco, l'arte romano recibió una gran influencia del arte griego. Gracies a la espansión del Imperiu romanu, l'arte clásico grecorromanu llegó a casi tolos rincones d'Europa, norte d'África y Próximu Oriente, sentando la base evolutiva del futuru arte desenvueltu nestes zones.

L'arquiteutura destacó pol so calter práuticu y utilitariu: grandes inxenieros y constructores, los romanos destacaron n'arquiteutura civil, cola construcción de carreteres, pontes, acueductos y obres urbanístiques, según templos, palacios, teatros, anfiteatros, circos, termes, arco de trunfu, etc. Al sistema arquitrabado griegu añadieron l'usu del arcu y la bóveda, col emplegu de sillería, lladriyu y mampostería. Utilizaron los órdenes griegos, al qu'añadieron el orde toscanu, de fuste llisu y capitel con collarino y equín rematáu nun ábaco cuadráu. Ente les sos principales obres pueden recordase el Coliséu, el Panteón d'Agripa, el Teatru de Mérida, la Maison Carrée de Nîmes, les Termes de Caracalla, el Acueductu de Segovia, el Arcu de Constantino, la Torre de Hércules, etc.

La escultura, inspirada na griega, centróse igualmente na figura humana, anque con más realismu, nun-yos importaba amosar defectos que yeren inoraos pola idealizada escultura griega. Un xéneru bien espublizáu foi'l semeya, con gran detallismu y fidelidá nes traces, perceptible nel usu del trépano pa producir clarescuru y nel fechu de grabar les pupiles. Más idealizaos son les semeyes de los emperadores, realizaos en tres versiones: togata, como patriciu; thoracata, como militar; y apoteósica, como divinidá. Destacó especialmente'l relieve, en temes históriques o relixosos, como vemos nel Ara Pacis d'Augustu, nel Arcu de Tito y na Columna Trajana.

La pintura ye conocida sobremanera polos restos topaos en Pompeya, onde se perciben cuatro estilos: el de incrustación, qu'asonsaña'l revestimiento en mármol; el arquiteutónicu, llamáu asina por asemeyar arquitectures; el ornamental, con arquitectures fantástiques, guirlandes y amorcillos; y el fantásticu, amiestu de los dos anteriores, con paisaxes imaxinarios, variaes formes arquiteutóniques y escenes mitolóxiques. Tamién destacó'l mosaicu, en opus sectile, de formes xeométriques, o opus tesellatum, con pequeñes pieces que formen escenes figuratives, como El sacrificiu d'Ifigenia n'Ampurias o La batalla d'Isos en Nápoles.[36]

La lliteratura romana recibió como nel restu de les artes la influencia griega, de la qu'adoptaron téunica y xéneros; la principal innovación llatina foi'l conceutu de «estilu» que los romanos aplicaron a les sos obres. Magar la so producción nun foi de gran calidá —nel aspeutu estéticu-lliterariu—, la obra de los autores llatinos exerció una gran influencia na lliteratura occidental, pol so ascendiente sobre la lliteratura cristiana y medieval, y por cuenta de que el llatín foi l'orixe de les llingües vernácules falaes darréu en munchos llugares d'Europa. Cultivaron los mesmos xéneros que los griegos, destacando en poesía Lucrecio, Virgilio, Horacio y Ovidio; en prosa, Petronio y Apuleyo; n'oratoria, Cicerón y Séneca; en historiografía, Salustio, Tácito y Titu Liviu.[37]

El teatru romanu recibió la influencia del griegu, anque orixinalmente derivó d'antiguos espectáculos etruscos, qu'entemecíen l'arte escénico cola música y la danza: tenemos asina los ludiones, actores que baillaben al ritmu de les tibiae —una especie de aulos—; más tarde, al añader la música vocal, surdieron los histriones —que significa «baillarinos» n'etruscu—, qu'entemecíen cantar y mimu (les saturae, orixe de la sátira). Al paecer, foi Livio Andrónico —d'orixe griegu— quien nel sieglu III e.C. introdució nestos espectáculos la narración d'una historia. L'ociu romanu estremar ente ludi circenses (circu) y ludi scaenici (teatru), predominando nesti postreru'l mimu, la danza y el cantar (pantomima). Como autores destacaron Plauto y Terencio.[38] La música romana yenos desconocida, igual que la griega. Tan solo Cicerón fala un pocu d'ella nos sos escritos. Al paecer, la dómina de mayor rellumanza foi'l reináu de Nerón, que favoreció notablemente la música —él mesmu tocaba la llira—. La música romana pasó a la ilesia cristiana primitiva.

Arte medieval[editar | editar la fonte]

Mosaicu del Bon pastor, Mausoléu de Gala Placidia, Rávena (primer metá del sieglu V).

La cayida del Imperiu romanu d'Occidente marcó l'entamu n'Europa de la Edá Media, etapa de cierta decadencia político y social, pos la fragmentación del imperiu en pequeños estaos y la dominación social de la nueva aristocracia militar supunxo la feudalización de tolos territorios enantes alministraos pola burocracia imperial. L'arte clásico va ser reinterpretado poles nuevu cultures dominantes, d'orixe xermánicu, ente que la nueva relixón, el cristianismu, va trescalar la mayor parte de la producción artística medieval.

Arte paleocristiano[editar | editar la fonte]

Denominar arte paleocristiano al efeutuáu polos primeros siguidores d'esta nueva relixón, primero de forma oculta, mientres entá yeren escorríos pol poder imperial, pa pasar darréu, tres la conversión al cristianismu del emperador romanu Constantino, a ser l'estilu oficial del Imperiu. Les formes clásiques fueron reinterpretadas pa sirvir como vehículu d'espresión de la nueva relixón oficial, y producióse una atomización d'estilos por zones xeográfiques.

N'arquiteutura, les primeres manifestaciones producir nel ámbitu de los campusantos o «catacumbes», que sirvíen al empar de llugares de xunta pa los escorríos devotos cristianos. Cola llegalización de la so relixón, destacó como tipoloxía la basílica, adautación del edificiu romanu de mesmu nome que, sicasí, pasó d'una función civil a una relixosa. Xeneralmente constaba de trés partes: un atriu d'accesu, el cuerpu de la basílica, estremáu en trés naves, y el presbiteriu, onde s'asitia'l altar. Destaquen les basíliques de San Pedro del Vaticanu, San Xuan de Laterano, San Llorienzo y San Clemente en Roma, y San Apolinar en Rávena.

Les artes figuratives empecipien el camín del arte medieval, eminentemente relixosu, dando preponderancia al simbolismu de les escenes representaes percima del realismu de la narración o del so calter estéticu. N'escultura destacaron los sarcófagos, qu'evolucionaron dende la simple decoración ornamental con moldures cóncaves (strygiles) hasta la narración d'escenes en frisu. La pintura diose sobremanera nes catacumbes, con escenes relixoses y alegóriques, y surdió la miniatura, llume de manuscritos, con dos principales escueles: la helenística-alexandrina y la siria. Cobró especial relevancia'l mosaicu, que tuvo un gran desenvolvimientu, llegando a influyir al arte bizantino; los meyores exemplos topar en Santa María la Mayor de Roma y San Apolinar y San Vital de Rávena.[39]

La literatura cristiana foi desenvuelta en llatín y griegu, xeneralmente con propósitu didácticu y propagandísticu de la nueva fe. Yeren obres práutiques, ensin voluntá estilística, con una finalidá moralizante. Nun primer momentu destacó la ellaboración del Nuevu Testamentu, redactáu en griegu, con trés partes principales: los cuatro evanxelios (Matéu, Marcos, Lucas, Juan), el corpus epistolar (cartes de San Pablo y otros apóstoles) y el Apocalipsis de San Juan. De siguío surdieron una serie d'escritos apologéticos de los llamaos Padres de la Ilesia: Atenágoras, Oríxenes, Clemente d'Alexandría, Eusebio de Cesarea, etc. Al convertise'l cristianismu na relixón oficial del Imperiu surdió un enclín más lliterariu, más ellaborada y retórica, destacando san Basilio el Grande, san Juan Crisóstomo y san Gregorio Nacianceno. Ente los exegetas llatinos destacaron Tertulianu, Lactancio, Prudencio, San Jerónimo (traductor de la Biblia al llatín, la llamada Vulgata) y, especialmente, San Agustín.[40]

Gaudeamus omnes

Cantu gregorianu.

La música cristiana primitiva yera heredera de la romana, lo mesmo que de la lliturxa xudía. La misa yera cantada, de tipu coral. Nel sieglu IV san Ambrosio introdució'l cantar ambrosiano, ondulación vocal ensin ritmu nin saltos ente notes. Más palantre, el papa Gregorio I Magno creó'l cantu gregorianu (sieglu VII), con una llinia melódica continua, en forma de misal (missalis romanum). Esisten tres estilos de cantu gregorianu, que se clasifiquen dependiendo de la cantidá de tonos distintos que se canten por sílaba: cuando hai un tonu por sílaba llámase estilu «silábicu»; de 2 a 5 tonos por sílaba llámase «neumáticu»; y de 6 a más tonos por sílaba llámase «melismático».[41]

Arte xermánico[editar | editar la fonte]

Ilesia visigoda de San Juan, en Baños de Cerrato (Palencia).

La invasión del Imperiu romanu polos pueblos xermánicos supunxo la fragmentación del territoriu en diversos reinos, onde los pueblos invasores pasaron a ser la clase dirixente, magar subsistió la cultura romana ente les clases humildes. Esta convivencia cultural xeneró l'apaición de les llingües vernácules y la creación de nueves entidaes polítiques y culturales, que se van dir afitando a lo llargo de la Edá Media hasta formar les diverses nacionalidaes esistentes na actualidá nel mundu occidental.

Les primeres manifestaciones arquiteutóniques d'estos pueblos fueron d'escasa relevancia, por cuenta de la probeza de los materiales usaos y a la falta d'un programa constructivu de valumbu. Solíense aprovechar instalaciones y materiales romanos, xeneralizándose l'usu del arcu de mediu puntu y la bóveda. Destaquen les construcciones ostrogodes n'Italia, como'l Mausoléu de Teodorico en Rávena. N'escultura destacó'l relieve, como los de Poitiers en Francia o de Cividale n'Italia. La pintura desenvolver na miniatura, como vemos nos sacramentarios de Luxeuil y Gelasiano (Vaticanu).

Ente los pueblos xermánicos convien destacar el visigodu, asitiáu na península ibérica, que desenvolvió un estilu propiu de gran relevancia. L'arquiteutura destacó pol emplegu de la sillería, el arcu de ferradura y la bóveda, bien de cañón o d'arista. Desenvolvieron tres tipos d'ilesias: la basilical de tres naves (San Juan de Baños, Palencia), la d'una nave con cámares llaterales (San Pedro del Matu, Toledo) y la de cruz griega (Santa Comba de Bande, Ourense). N'escultura, ye de destacar la incorporación de la escultura figurativa a les ilesies, sobremanera en frisos y capiteles, como en Quintanilla de las Viñas (Burgos) y San Pedro de la Nave (Zamora). Destacó tamién la orfebrería, sobremanera en corones y cruces, como los topaos nes ayalgues de Guarrazar y Torredonjimeno.[42]

Arte prerrománicu[editar | editar la fonte]

Interior de la Capiya Palatina, n'Aquisgrán.

Denominar asina a los múltiples estilos desenvueltos n'Europa dende la coronación de Carlomagno (añu 800) hasta alredor del añu 1000, onde l'apaición del románicu va suponer la divulgación d'un mesmu estilu unitariu a lo llargo de tol continente européu. Esta acepción ye a cencielles una forma d'englobar una serie d'estilos independientes y con pocos o nengún factor común, col únicu aglutinante de ser predecesores de la internacionalización del románicu.

  • Arte carolinxo: la coronación de Carlomagno supunxo en cierta forma la restauración del Imperiu Romanu, lo que traxo un renacer cultural y una primer torna a la cultura clásica como fonte d'inspiración, anque matizada pola relixón cristiana. L'arquiteutura carolinxa basar nel usu del pilastra en cuenta de la columna, con arcos de mediu puntu y cubiertes de madera o bóvedes de cañón. Exemplos d'ello son la Capiya Palatina d'Aquisgrán y monesterios benedictinos como Sankt Gallen, Fulda y Corvey. La escultura producióse sobremanera en marfil y bronce, como la Estatua ecuestre de Carlomagno (Louvre). La pintura se circunscribió a la miniatura, con delles escueles como la palatina, la de Tours, la de Reims y la de Saint-Denis.
  • Arte celta: nes islles britániques, apocayá evanxelizaes, tuvo una dómina de rellumanza l'arte celta. N'arquiteutura caltienen pocos restos, yá que xeneralmente construyíase en madera: cabo destacar les ilesies de Deerhurst y Bradford-on-Avon. N'escultura destaquen les grandes cruces irlandeses, decoraes en relieve, como les de Moone, Kells y Monasterboice. La miniatura tuvo influencia carolinxa, destacando la escuela de Winchester, a la que perteneció'l Pontifical de San Aethelwold (British Museum).
  • Arte viquingo: l'arquiteutura yera en madera, destacando les ilesies de forma piramidal, de teyaos apuntaos y salientes de gran verticalidá, al estilu de les sales de xunta viquingues, como la ilesia noruega de Borgund. Destaquen coles mesmes los trabayos d'orfebrería, especialmente les fíbulas con llargues aguyes y les espaes con botón terminal y aniellos na empuñadura.

La lliteratura medieval ye heredera de la tradición clásica grecorromana, anque con un claru componente teocéntrico y d'esaltación de la relixón cristiana. Enmarcada nel terrén eclesiásticu, que ye l'encargáu del caltenimientu del antiguu legáu cultural, la producción lliteraria ye dafechu en llatín, xeneralmente sobre temes morales y de retórica, como se percibe na obra de Sidonio Apolinar, Boecio, Casiodoro, san Isidoro, san Gregorio Magno, Venancio Fortunato, etc. Tamién destacó la escuela irlandesa (san Columbano, san Beda el Venerable) y la carolinxa (Alcuino de York, Teodulfo d'Orleans, Rabano Mauro).[44]

Nesta dómina, la música va esperimentando socesives meyores: la música carolinxa foi la primera n'incorporar preseos musicales, amás del cantar de tipu gregorianu; surden les primeres pieces musicales ensin testu, n'incisos a los cantares llitúrxicos (tropos a mediu testu, y secuencies a la fin); nel sieglu VIII empezó un tipu d'escritura musical estremada del alfabetu, con una serie de grafismos (neumas) anguaño non identificaos.[45]

Arte bizantino[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa Sofía, Istambul.

Magar la cayida del Imperiu Romanu d'Occidente, n'Oriente perduró —conocíu como Imperiu bizantín[nota 3] hasta la conquista de Constantinopla en 1453 polos turcos otomanos. Herederu del arte helenístico, l'arte bizantino recoyó les principales tradiciones artístiques orientales, de les que foi puerta d'entrada n'Europa, onde l'arte bizantino influyó nel arte prerrománicu y románicu. Estremar nel arte bizantino tres «edad d'oru»: una primera nel sieglu VI, coincidiendo col reináu de Justiniano; una segunda dende'l sieglu IX hasta la toma de Constantinopla polos cruzaos el 1204; y una tercera nel sieglu XIV, cola dinastía Paleólogu.

N'arquiteutura emplegóse la piedra y el lladriyu, con recubrimientos esteriores de plaques de piedra con relieves ya interiores de mosaicu. Abondó l'usu de la columna, con capiteles cúbicos decoraos con relieves a dos planos, o bien en forma d'aviesperu. Utilizóse'l arcu de mediu puntu y la bóveda con cúpula sobre pechines. La tipoloxía más utilizada foi la de planta centralizada —quiciabes pola importancia dada a la cúpula—, con un atriu d'entrada, nártex, presbiteriu y coru al fondu, con dos cámares o sacristíes llaterales y l'altar so un baldaquino. Les primeres manifestaciones, de dómina de Justiniano, son les más monumentales: ilesia de los Santos Sergio y Baco, de Santa Irene y de Santa Sofía[nota 4] en Constantinopla; na segunda edá dorada destaquen la catedral de Santa Sofía de Kiev y San Marcos de Venecia; y na tercera cabo mentar los conxuntos de Mistra, Tesalónica y monte Athos.

Les artes figuratives tuvieron en dómina de Justiniano influencia paleocristiana, al empar que recoyeron diverses tradiciones anteriores, especialmente la helenística y la siria neoática, destacando los conxuntos musivarios de San Demetrio de Salónica y San Vital de Rávena. Na segunda edá dorada estableciéronse la estética y la iconografía bizantines, sobremanera en redol a los iconos, con una fuerte carga simbólica de les imáxenes, con figures estilizadas y perspectives xerárquiques (el tamañu de la figura depende de la so importancia relixosa). La escultura solía ser en relieve, sobre piedra o marfil, destacando les imáxenes de consagración imperial» (Cristu coles manes sobre les cabeces de los emperadores). Na tercer edá dorada la pintura sustituyó al mosaicu, sobremanera los iconos de pintura sobre tabla, destacando les escueles de Xipre, Tesalónica, Creta, Venecia y Moscú (onde descuella Andrei Rubliov).[46]

Arte islámico[editar | editar la fonte]

Mezquita-Catedral de Córdoba Gran Mezquita de Córdoba.

Cola Hégira de Mahoma en 622 surdió una nueva relixón, el isllamismu, que tuvo un rápidu espardimientu dende'l Próximu Oriente pel norte d'África, llegando a Europa cola conquista de la península ibérica y cola zona de los Balcanes tres la cayida del Imperiu bizantín. Col tiempu, la nueva relixón apiguró a una gran diversidá de pueblos y cultures, siendo'l so arte'l reflexu d'esta disparidad, teniendo numberoses manifestaciones y variantes estilístiques según la rexón onde se produxera. El so principal mediu d'espresión foi l'arquiteutura, pos la prohibición relixosa de representar imáxenes figuratives supunxo una seria torga pa la pintura y escultura, que yera namái de tipu ornamental, con motivos astractos o xeométricos.

L'arquiteutura destacó pol usu del arcu apuntáu —qu'en al-Ándalus foi de ferradura por heriedu del arte visigodo—, usáu dacuando en superposiciones y entrecruzamientos, surdiendo más palantre l'arcu lobuláu, xeneralmente de trés o cinco lóbulos. Utilizábense diversos tipos de bóveda, como la de gallones y la de crucería. Diose gran relevancia a la decoración ornamental, xeneralmente de yesería, alabastru, mármol, mosaicu o pintura, que yera de signu astractu, con motivos epigráficos, vexetales o de lacería. La principal tipoloxía ye la mezquita, compuesta por un ampliu patiu (sahn), la torre o minarete, la sala d'oración (haram), en que'l so fondu (quibla) asítiase la capiya (mihrab), precedida d'un espaciu con arqueríes (macsura). Destaquen les mezquites de Damascu, la de la Roca y al-Aqsa de Xerusalén, la de Samarra, la d'Ibn Tulun n'Exiptu, la d'Isfahán, la de Tamerlán en Samarcanda, la Mezquita Azul d'Istambul, etc.

N'Al-Andalus l'arte islámico tuvo'l so momentu de rellumanza nel emiratu de Córdoba: l'arquiteutura cordobesa yera heredera de les formes hispanu-romanes y visigodes, como nel arcu de ferradura, que ye zarráu en alfiz, con una carauterística alternanza de les sos doveles en color coloráu y blancu. El so principal monumentu ye la Mezquita de Córdoba, compuesta d'once naves perpendiculares a la quibla, con una serie d'arcaes superpuestes, de mediu puntu na parte cimera y de ferradura na inferior, cola tradicional alternanza blancu-colloráu. Tamién cabo destacar la Mezquita de Bab al-Mardum en Toledo y el Palaciu de Medina Azahara. Otres importantes manifestaciones del arte islámico na península fueron les producíes en Sevilla mientres la dominación almohade, destacando la Giralda y la Torre del Oru; y l'arte nazarí en Granada, que tien la so principal espresión na Alhambra.[47]

El Corán foi la primer obra importante y la más influyente de la lliteratura árabe.

La lliteratura árabe arrincó con una obra de gran trescendencia, el Corán, llibru sagráu del isllam escritu por Mahoma y fitu nel so testu definitivu pol califa Uthman Ibn Affan en 650. Consta de 114 capítulos (sura), en versículos rimados, con dos principales grupos de predicaciones: les escrites por Mahoma en La Meca, curties y de tonu poéticu, d'una relixosidá más fervorosa; y les escrites en Medina, más llargues y discursives, esponiendo los principales preceptos de la nueva relixón. El Corán foi la base gramatical y estilística de la lliteratura árabe, que se desenvolvió sobremanera na poesía (Abu Nuwas, al-Mutanabbi, Ibn Quzman); y la prosa, yá seya filosófica (al-Kindi, Avicena, Avempace, Ibn Tufail, Averroes), histórica (Ibn Jaldún), narrativa (Ibn al-Mugaffa, al-Jahiz), o fantástica (al-Hamadani, al-Hariri). Hai de solliñar la escoyeta de cuentos titulada Les mil y una nueches, obra anónima redactada ente los sieglos IX y XV en diversos estilos, y que ye un impresionante exerciciu d'inxeniu y fantasía.[48]

La música árabe tien el so orixe n'antiguos cantares (huda) efeutuaos polos beduinos nos sos viaxes en caravana, con seis pies métricos (rajaz) derivaos —según la lleenda— de los pasos del camellu. El cantar tenía una especial relevancia, con dos partes: estribillu (tarji) y antífona (jawab). La música sacra nun se desenvolvió tanto como la cristiana: n'orixe, la llamada a la oración (adhdan) yera cantada; el Corán tien una prosa rimada que la so asonancia emprestar a la modulación. La música profana foi prohibida polos califes ortodoxos, pero potenciada darréu polos Omeyes, predominando'l cantar solista con llaúd. Ibn Misjaḥ foi'l primera teóricu musical árabe, y ye consideráu'l padre de la música clásica árabe. Creó un sistema melódicu ornado (zawa'id), similar a la fioritura occidental. A partir del sieglu X cobró importancia la música instrumental —con una modalidá principal, la nauba, especie de suite vocal—, y empezó l'estudiu teóricu de la música (al-musiqi), destacando diversos eruditos como Avicena, al-Kindi y al-Farabi. Ente los preseos árabes destaquen el llaúd ('ud), la llira (el mio'zaf), el arpa (jank), la flauta (gussaba), el oboe (mizmar), el pínfanu (shahin), el tambor (tabl), la pandereta (duff) y los paliyos (gadib).[49]

Arte románicu[editar | editar la fonte]

Pantocrátor del ábside de San Clemente de Tahull, MNAC.

L'arte románicu representa'l primer estilu de calter internacional de la cultura europea occidental, con una identidá dafechu consolidada tres el pasu del llatín a les llingües vernácules. De calter eminentemente relixosu, casi tol arte románicu taba dirixíu a la esaltación y divulgación del cristianismu. Surdíu a mediaos del sieglu XI, desenvolvióse fundamentalmente mientres el sieglu XII, a finales del cual empezó a coesistir col incipiente góticu. Nel románicu remataron los diversos estilos producíos pol prerrománicu, al empar que se denota la influencia oriental del arte bizantino.

L'arquiteutura destacó pol usu de murios de sillería, arcos de mediu puntu y bóvedes de cañón, sofitaes en pilastres por arcos fajones, correspondientes colos contrafuertes esteriores; tamién son frecuentes les cúpules, sobre trompes o pechines. Les ilesies son d'una o tres naves, con cruceru y girola. Empecipióse la construcción de grandes catedrales, que va siguir mientres el góticu. Como principales muestres tenemos: el Monesteriu de Cluny, San Llázaro d'Autun, Santa Fe de Conques, San Saturnino de Toulouse, San Front de Périgueux y San Esteban de Caen en Francia; les catedrales de Durham, York y Canterbury n'Inglaterra; San Ambrosio de Milán, San Abundio de Como, San Zenón de Verona y les catedrales de Parma, Módena, Pisa y Lucca n'Italia; les catedrales de Speyer, Mainz y Worms n'Alemaña; les catedrales de Braga y Coimbra en Portugal; y Sant Pere de Roda, San Isidoro de Lleón, San Martín de Frómista, San Juan de Duero (Soria), Santu Domingu de Silos y les catedrales de Jaca, Solsona y Santiago de Compostela n'España.

La escultura desenvolvióse principalmente nel marcu arquiteutónicu, de calter relixosu, con figures esquematizadas, ensin realismu, de signu simbólicu, con un marcáu calter didácticu, debíu al analfabetismu de la dómina. Los principales ciclos escultóricos producir nos tímpanos de los portales d'accesu a les ilesies y catedrales, como en Santa Madalena de Vézelay, San Llázaro d'Autun, Santa Fe de Conques y el Pórticu Real de Chartres. N'Italia destacó la figura de Benedetto Antelami, que trabayó na Catedral de Parma, como nel so magníficu Descendimiento (1178). N'España destacaron en primer llugar los talleres catalanes de Ripoll y la zona pirenaica, los talleres de marfil de Lleón (Crucifixu de Fernandu I), los talleres del Camín de Santiago, la Fachada de les Plateríes de la Catedral de Santiago y el claustru de Silos; nel sieglu XII produciéronse diverses escueles rexonales: la catalana (portal del monesteriu de Santa María de Ripoll), l'aragonesa (monesteriu de San Pedro'l Viejo de Huesca), la navarra (portada de Sangüesa) y la castellana (monesteriu de Santa María la Real de Nájera).

La pintura yera preferentemente mural, de signu relixosu y figures esquemátiques al igual que la escultura. Tuvo una fuerte influencia bizantina, espublizada sobremanera pola orde benedictina. Desenvolvióse preferentemente nel ábside de les ilesies, con un programa iconográfico onde destacaba la figura del Pantocrátor, alredor del cual atópense la Virxe y los apóstoles, dexando al pie el Xuiciu Final. Vemos esta disposición na Abadía de Sant'Angelo in Formis (Capua), San Clemente de Tahull y San Isidoro de Lleón. Tamién se produció pintura sobre tabla, al temple, xeneralmente en retablos pal altar; y la miniatura, onde destacaron les escueles inglesa ya italiana.

Tuvieron gran relevancia nesta dómina les artes aplicaes,[nota 5] especialmente la orfebrería en oru y piedres precioses (Arca de les reliquies de los Reis Magos, catedral de Colonia; Cáliz de doña Urraca, San Isidoro de Lleón); l'esmalte, desenvueltu notablemente pol taller de Limoges; y los llabores testiles (Tapiz de Bayeux, Tapiz de la Creación de la catedral de Girona).[50]

Nesta dómina, la lliteratura siguió preferentemente en manes eclesiástiques, calteniendo la tradición llatina, anque adulces fueron surdiendo obres en llingua vernácula y empezó la producción lliteraria d'ámbitu profanu, principalmente col xéneru trovadoresco. Les principales innovaciones producir en Francia, onde los círculos artísticos cortesanos fueron ganando pesu y moviendo al poder eclesiásticu: destaca la gran epopeya del Cantar de Roldán, de finales del sieglu XI. La poesía trovadoresca desenvolvióse especialmente en llingua provenzal, aponderando l'amor cortesano (fin'amors), representada por Guillermo de Poitiers, Jaufré Rudel, Bernart de Ventadorn, Marcabrú, Arnaut Daniel, Bertran de Born, etc. Otru xéneru relevante foi la novela de caballería (roman courtois), en francés, representada principalmente por Chrétien de Troyes y les sos noveles del ciclu artúrico. N'España, los primeros testos escritos en llingua romance fueron les gloses del monesteriu de San Millán de la Cogolla, a les que siguieron les jarches mozárabes; darréu surdieron los «cantares de xesta», como'l Cantar de Mio Cid (1140).[51]

Notación musical colos versos del Himnu a San Xuan Bautista, que dieron nome a los siete notes musicales, innovación realizada por Guido d'Arezzo.[nota 6]

El teatru medieval yera de cai, lúdicu, festivu, con trés principales tipoloxíes: «llitúrxicu», temes relixoses dientro de la Ilesia; «relixosu», en forma de misterios y pasiones; y «profanu», temes non relixoses. Taba subvencionáu pola Ilesia y, más palantre, por gremios y cofraderíes. Los actores yeren en principio sacerdotes, pasando más tarde a actores profesionales. Les obres fueron en primer llugar en llatín, pasando de siguío a llingües vernácules. El primer testu que se caltién ye'l Regularis Concordia, de san Æthelwold, qu'esplica la representación de la obra Quem quaeritis?, diálogu estrayíu del Evanxeliu ente dellos clérigos y un ánxel.[52]

Mientres el románicu surdió la música tal como ye practicada anguaño, gracies a la creación del pentagrama y a la nomenclatura de les notes musicales ellaborada por Guido d'Arezzo. Les principales obres musicales se circunscriben al cantu gregorianu, anque empezó a desenvolvese la polifonía y la música profana, en redol a trovadores y xuglares. Los xuglares yeren trotamundos, metá poetes y metá saltimbanquis, entemeciendo nes sos actuaciones la declamación y el malabarismu, la música y la sátira, la llírica y les xestes épiques. El trovadores yeren de clase social más elevada (el mesmu rei Ricardo Corazón de Lleón foi trovador), y componíen y cantaben les sos propies obres. Ente les formes trovadoresques destaquen: el rondeau (alternanza de coples y estribillu), el virelai (en que l'estribillu nun ataya'l desenvolvimientu de les estrofes), y la ballade (estribillu alternante cada trés estrofes). N'Alemaña, el trovadores recibieron el nome de minnesänger.[53]

La danza medieval tuvo escasa relevancia, por cuenta de la marxinación a la que la sometió la Ilesia, que la consideraba un ritu paganu. A nivel eclesiásticu, la única muerte yeren les «dances de la muerte», que teníen una finalidá moralizadora. Nes cortes aristocrátiques diéronse les «dances baxes», llamaes asina porque abasnaben los pies, de les que se tien poca constancia. Fueron más importantes les dances populares, de tipu folclóricu, como'l pasacalle y la farándula, siendo famoses les dances morisques», que llegaron hasta Inglaterra (Morris dances).[54]

Arte góticu[editar | editar la fonte]

Catedral de La nuesa Señora de París.

L'arte góticu[nota 7] desenvolver ente los sieglos XII y XVI, dómina de gran desenvolvimientu económicu y cultural. El fin de la dómina feudal supunxo l'afianzamientu de los estaos centralizaos, con mayor predominiu de les ciudaes sobre'l campu, de la que un sector cada vez mayor de la sociedá tenía accesu a la cultura, que dexó de ser patrimoniu esclusivu de la Ilesia. La puxanza de les universidaes portó un aumentu de los estudios científicos, filosóficos y lliterarios, sentando les bases de la cultura moderna.

L'arquiteutura sufrió un fondu tresformamientu, con formes más llixeres, más dinámiques, con un meyor analís estructural que dexó faer edificios más estilizados, con más abertures y, por tanto, meyor llume. Apaecieron nueves tipoloxíes como'l arcu apuntáu y la bóveda de crucería, y l'usu de contrafuertes y arbotantes pa sostener la estructura del edificiu, dexando interiores más amplios y decoraos con vitrales y rosetones. Ye la dómina de les grandes catedrales, ente les que cabo destacar: Laon, Chartres, Amiens, Reims, Bourges y Notre-Dame de París, en Francia; Canterbury, Salisbury y Gloucester, n'Inglaterra; Siena, Orvieto, Florencia, Bolonia y Milán, n'Italia; Colonia, Estrasburgu, Ulm y Magdeburgu n'Alemaña; San Esteban de Viena n'Austria; Barcelona, Girona, Palma de Mallorca, Sevilla, Toledo, Burgos, Lleón, Zamora y Sigüenza, n'España; y los monesterios de Batalha y Alcobaça en Portugal. N'España cabo destacar tamién el desenvolvimientu del arte mudéxar, fuertemente influyíu poles formes islámiques, y que se caracteriza pol emplegu del lladriyu, el yelsu y la madera de pequeña escuadría: Cristu de la Vega (Toledo), San Llorienzo de Sahagún, Les Fuelgues (Burgos), Santa Clara de Tordesillas, Conventu de Guadalupe (Cáceres), Alcázar de Sevilla, etc.

La escultura siguió enmarcada na obra arquitectónica, anque empezó a desenvolvese la escultura exenta, con formes más realistes, inspiraes na naturaleza. Los artistes buscaben la guapura ideal, en formes sencielles y diáfanas, con cierta murria y nobleza nos sentimientos, y con escenes de calter narrativu. En Francia destaquen el Pórticu Real y les portaes del cruceru de la Catedral de Chartres, según los conxuntos d'Amiens y Reims. N'Italia destaca'l taller de Nicola y Giovanni Pisano en Pisa, mientres n'Alemaña descuella la obra de Veit Stoss y Tilman Riemenschneider. N'España destaca'l Pórticu de la Gloria de la Catedral de Santiago de Compostela, les portaes de la Colexata de Toro y de les catedrales de Tui y Ciudad Rodrigo, los conxuntos de Burgos, Lleón y Toledo, según la obra de Pere Johan y Gil de Siloé.

La pintura dexó de ser mural pa pasar a retablos asitiaos nos altares de les ilesies, y empezó a desenvolvese la pintura en llenzu, al temple o al oleu. Asocediéronse cuatro estilos pictóricos:

  • Góticu llinial o francu-góticu: desenvolver dende'l sieglu XIII hasta principios del XIV, carauterizáu pol dibuxu llinial, el fuerte cromatismu, un naturalismu de llinies sencielles y l'idealismu de les temes representaes. Esti estilu desenvolvióse sobremanera en vidreres y miniatures.

Les artes aplicaes tamién tuvieron gran relevancia mientres el góticu, favorecíes poles nuevu clases urbanes de mercaderes y artesanos. Destacó la ebanistería, la tapicería —siendo famosos los tapices d'Arres—, la orfebrería —especialmente les custodies y los relicarios, onde sobresal el nome d'Enrique d'Arfe—, les obres en esmalte —en particular les procedentes de Limoges—, la cerámica —onde destaca la de Faenza y Manises—, la vidriería —sobromanera la veneciana y catalana—, etc.[55]

Dante Alighieri y l'universu de La Divina Comedia, representaos por Domenico di Michelino na Catedral de Florencia.

La lliteratura tardomedieval mover ente les obres escrites inda en llatín —xeneralmente de signu relixosu—, y les escrites en llingües vernácules, que van dir ganando protagonismu y popularidá. El centru creador pasó de Francia a Italia, onde les cortes de los pequeños estaos que se partíen el territoriu de la península itálica favorecieron les artes y les lletres, dando orixe a lo que va ser la Renacencia. Practicóse sobremanera'l xéneru del canzone, escritu en endecasílabu —del que va surdir el sonetu—, ente qu'en Florencia surdió'l llamáu Dolce Stil Novo, xéneru poéticu de signu más suxetivu, qu'apondera l'amor, pero un amor más puro, más simbólicu que'l trovadorescu. Destaquen especialmente trés nomes: Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio y Dante Alighieri, autor de La Divina Comedia (1304-1320), una de les grandes obres de la lliteratura universal. N'Inglaterra destacó Geoffrey Chaucer colos sos Cuentos de Canterbury (1386-1400). En Francia, François Villon foi'l primera gran poeta en llingua francesa. N'España, nel sieglu XIII surdió la poesía del mester de clerecía (Gonzalo de Berceo), según la llírica galaicu-portuguesa (Alfonsu X el Sabiu) y la catalana (Ramon Llull); nel sieglu XIV destacaron el Arcipreste de Hita, don Juan Manuel y Pedro López de Ayala; ente que nel sieglu XV ye de remarcar les figures de Jorge Manrique y el Marqués de Santillana, según del poeta catalán Ausiàs March.[56]

El teatru desenvolver en trés principales tipoloxíes: «misterios», sobre la vida de Xesucristu, con testos de gran valor lliterariu y elementos juglarescos; «milagros», sobre la vida de los santos, con diálogos y partes danciaes; y «moralidaes», sobre personaxes simbólicos, alegóricos, con mázcares tipificadas. Nesta dómina nació'l teatru profanu, con trés posibles oríxenes —según los historiadores—: la imitación de testos llatinos de Terencio y Plauto; l'arte polivalente de los xuglares; o los pequeños divertimentos escritos por autores de signu relixosu pa safase un pocu de la rixidez eclesiástica.[57]

En música, mientres el góticu desenvolvióse la polifonía, surdiendo per vegada primera una música profana separada de la música relixosa realizada hasta entós (Le jeu de Robin et Marion, d'Adam de Topar, 1285). Surdió'l contrapuntu, voces paraleles que se funden o se contraponen, y desenvolviéronse les téuniques compositivas y la notación. De la primer fórmula compositiva por repetición pasar a la imitación nel sieglu XIV, y a la variación nel XVI. El primer compositor conocíu ye Leoninus, organista de Notre-Dame de París de mediaos sieglu XIII. Nel sieglu XIV surdió'l Ars Nova, con Guillaume de Machaut y Francesco Landino, ente que nel XV destaquen Josquin des Prés, Guillaume Dufay, Gilles Binchois, Johannes Ockeghem, Jacob Obrecht, John Dunstable y Bartolomé Ramos de Pareja. En danza, les principales modalidaes fueron: el carol, el estampie, el branle, el saltarello y la tarantela.[58]

América[editar | editar la fonte]

Machu Picchu.

L'arte precolombino florió con gran brillantez hasta'l descubrimientu d'América. Los invasores destruyeron numberoses obres d'arte precolombino (mázcares, códices ilustraos, pieces de plumes y, especialmente, obres d'oru y plata, que fueron fundíes). Aun así, la buelga precolombina perduró en numberoses producciones artístiques posteriores.

En Méxicu desenvolviéronse delles cultures: la primera foi la de Teotihuacan, ciudá construyida ente los sieglos I y VII, de sistema reticular —con un trazáu de base astrolóxica—, onde destacaba una gran avenida flanqueada de templos en forma de pirámide gradiada, decoraos con escultures en relieve y pintures al frescu. Los mayes ocupaben la península del Yucatán y les actuales Belize y Guatemala (sieglos II-IX), desenvolviendo un arte de signu relixosu, onde destacaben igualmente los templos, concebíos so midíes astronómiques, de forma piramidal (Tikal, Uxmal, Templu de Kukulcán en Chichén Itzá). La escultura yera en relieve, xeneralmente d'animales mitolóxicos, culiebres, páxaros y figures humanes, de cutiu con xeroglíficos. Los tolteques (sieglos VII-VIII), nel estáu d'Hidalgo, construyeron el Templu del Dios de la Estrella Matutina en Tula, y dexáronnos una de les meyores muestres d'escultura precolombina: el Chac Mool. Na pandu mexicanu desenvolvióse la cultura azteca (sieglos XIII-XV), que recoyó diverses tradiciones anteriores nun arte sintético consagráu a la espresión del poder. Na so capital, Tenochtitlán, construyeron una gran ciudá con grandes palacios y xardinos, y templos de forma piramidal, dedicaos al sacrificiu humanu.

Nos Andes florió l'arte inca, surdíu igual que l'azteca nel sieglu XIII, tomando los actuales Ecuador, Perú, Bolivia, Chile y parte d'Arxentina. Los inques teníen una cultura bien desenvuelta, con adelantraos procedimientos metalúrxicos, cerámicos y testiles. Al igual que los romanos desenvolvieron una notable arquiteutura ya inxeniería civil, con ciudaes planiaes y carreteres bien trazaes, como'l Camín Real de los Montes, de 6000 quilómetros, cercáu y con un anchu de 9 metros. La so capital, Cuzco, taba fortificada con muralles de sillares poligonales, téunica igualmente emplegada en Machu Picchu. Los sos edificios yeren rectangulares o circulares, con puertes y ventanes de forma trapezoidal. Amás de la so arquiteutura, destacó la so cerámica y arte testil, xeneralmente decoráu con motivos xeométricos. En Bolivia destacó la ciudá de Tiahuanaco.[59]

La lliteratura precolombina yera predominantemente oral, polo que nos llegaron poques muertes. En Méxicu caltienen delles espresiones en llingua náhuatl: escritos de signu relixosu, cosmolóxicu y adivinatorio (Códiz Borgia); documentos alministrativos y rellatos históricos (Códiz Xólotl); y composiciones poétiques, como los himnos rituales recoyíos por Bernardino de Sahagún en Cantares de los Dioses. En llingua maya destaquen los llibros de Chilam Balam, trescripción d'obres xeroglífiques sobre tradiciones orales, y el Popol Vuh, llibru sagráu de los indios quiché. En Perú, la lliteratura inca ta representada por una serie d'obres de poesía relixosa, según llargos poemes narrativos de temática histórica o mitolóxica. Al paecer, foi la única cultura precolombina onde se desenvolvió daqué paecíu al teatru, como puede apreciase nel drama en llingua quechua Ollantay.[60]

África[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Jorge, del conxuntu d'ilesies tallaes na roca de Lalibela (Etiopía).

El norte d'África tuvo más rellación col arte europeo y asiáticu, introduciéndose'l cristianismu nel sieglu IV, especialmente n'Etiopía. Darréu, el isllamismu espandir con fuercia por tolos países del Magreb. El África subsaḥariana, sicasí, tuvo más aisllada, con pequeños reinos sumíos en frecuentes disputes. Les sos primeres manifestaciones artístiques, en materiales perecederos, nun llegaron hasta nós. Les primeres muertes son talles en madera, como les de los pueblos tellem y dogon, nel actual Malí. Los oxetos en bronce apaecen n'África occidental y meridional alredor del sieglu X, como delles vasíes del pueblu Igbo-Ukwu en Nixeria. En Zimbabue florió la cultura Monomotapa (sieglos XI-XV), que la so capital, Gran Zimbabue, foi una de les ciudaes más grandes de toa África. En Ife (igualmente en Nixeria), de cultura yoruba, surdió nos sieglos XII-XIII una notable escuela de figures en terracota, de gran naturalismu. D'esta dómina daten les ilesies tallaes na roca de Lalibela, n'Etiopía, onde tamién destaca la pintura de temes cristianes. Ente los sieglos XII y XV dar en Djenné (Malí) un estilu de figures de terracota más esquemáticu, de figures masculines con una carauterística barba apuntiada. A lo último, ente los sieglos XV y XVI, diose otra notable escuela escultórica en Benín, destacando la so magnífica coleición de bronces.[61]

Asia[editar | editar la fonte]

India
Templu de Khajurāhō.
  • Arte gupta (sieglos IV-VIII): nel Imperiu gupta espandióse'l budismu, con un arte carauterizáu pol purismu formal, l'harmonía de proporciones y l'idealización de la figura humana. Destaquen los grandes santuarios rupestres o vihara (Ajantā, Ellorā, Elephanta) y los templos al campu (Bhitargaon, Bodhagaya, Deogarth, Sirpur). L'arte gupta estender por casi tol Deccán: los Chālukya emplegar nos templos d'Ahiōlē y Bādāel mio (550-750), y los Pallava poner de manifiestu nel so complexu arquiteutónicu-escultóricu de Mahābalipuram. A estos estilos suélse-yos denominar «posgupta».
  • Arte hindú (sieglos VIII-XII): mientres esti periodu perviven los estilos anteriores, acentuando les formes brahmánicas. El tipu de santuariu más espublizáu ye'l śikhara, como'l d'Udaipur. L'arquiteutura estremar en dos tipología: «l'edificiu cubiertu y la pirámide» (vimāna de Tanjore, sieglu XI), y «l'edificiu con teyáu curvilliniu» (templu de Gujarāt). Ente los sieglos X XI produció l'arte de Khajurāhō, máxima espresión del arte indoario pola elegancia formal y estética de los sos templos, lo mesmo que de la escultura que los afata. N'Orissā, na parte nororiental de la India, desenvuélvense nueves tipoloxíes que convirtieron los śikhara y los vimāna en representaciones arquiteutóniques de los dioses hindús, como en Bhubaneshwar y Kōnārka.[62]

La lliteratura india d'esta dómina realizar en diverses modalidaes: el drama siguió coles epopeyes mitolóxiques, con un fuerte sellu d'imaxinación, destacando Bhavabhūti, autor de Malatimadhava, historia sobre l'amor de dos nuevos que foi comparada con Romeo y Julieta; el poema épicu ye herederu del Rāmāyana, nun nuevu xéneru denomináu mahakavya, de temes históriques y mitolóxicos, destacando'l Rajatarangini de Kalhana (escontra 1150); la poesía llírica ta representada poles Sataka de Bhartrihari, conxuntu de poesíes sobre'l conceutu indiu de la vida, y la Gītāgovinda de Jāyādeva, poemes d'amor de tipu alegóricu; a lo último, la fábula carauterizar por cuentos curtios d'aire popular, de calter didácticu y aleccionador, destacando'l autores Narayana y Sivadasa. Tamién cabo citar al famosu Kama-sutra, compilado nel sieglu VI por Vātsyāyana, que ye un conxuntu de preceptos y conseyos relativos al amor y el sexu.[63]

El teatru evolucionó ensin grandes signos de rotura dende dómina antigua, n'espectáculos onde, xunto a drames de tipu mitolóxicu sobre la cosmogonía hindú, destacaben el cantar, la danza y la mímica. Nesta dómina destacaron dos modalidaes principales: el mahanataka (gran espectáculu), sobre les grandes epopeyes indies; y el dutangada, en qu'un actor recita'l testu principal mientres otros lo escenifican con ayuda del mimu y la danza.[64]

La música foi nesta dómina predominantemente vocal, con acompañamientu de diversos preseos, principalmente cítules y llaúdes. Escribiéronse dellos trataos sobre música: el Brihad deshi de Matamga (sieglu VIII), el Naradiya-siksa de Nārada (sieglu X) y el Samgita-Ratnakara de Śārngadeva (sieglu XIII). Teníen siete notes (svaras): sa, ri, ga, ma, pa, dha, nin; con 22 graos microtonales (srutis). La melodía componer de delles estructures de ciclos tonales (ragas), qu'inclúin diversos ornamientos (gamakas). De la mesma, cada raga ta rellacionáu con un balta o midida de tiempu, pa marcar el ritmu, que puede ser lentu (vilambita), mediu (madhya) o rápido (druta). A lo último, el kharaja (pedal) ye un soníu calteníu que sostién el centru tonal, exerciendo de guía mientres la execución de la obra.[65]

China
Colores de la seronda nos montes Qiao y Hua, de Zhao Mengfu.
  • Dinastía Tang (618-907): este foi unu de los periodos más florecientes del arte chino, destacando pola so escultura y les sos célebres figures de cerámica. La figura más representada siguió siendo Buda, según los bodhisattves (místicos budistes), destacando la estatua en madera policromada de Guan Yin (o Bodhisattva de la Misericordia), de 2,41 metros d'altor. N'arquiteutura la tipoloxía principal foi la pagoda (Hua-yen, Hsiangchi). En pintura apaeció'l paisaxe, xéneru primeramente de signu elitista, destináu a amenorgaos círculos culturales. Desafortunadamente, los paisaxes Tang nun llegaron hasta los nuesos díes, y namái se conocen por copies, como Templu budista nes llombes dempués de l'agua, de Li Cheng (sieglu X).
  • Dinastía Song (960-1279): dómina de gran florecimientu de les artes, algamóse un nivel d'elevada cultura que sería recordáu con gran almiración en posteriores etapes. Apaeció'l grabáu sobre madera, trescalada de tinta sobre seda o papel. N'arquiteutura siguió la construcción de pagodes, como la pagoda hexagonal de Kuo-Hsiang-El so (960), o la pagoda de madera de Chang-Tiu-Fu. En cerámica destaquen dos tipología: la cerámica d'esmalte blancu de Ting-tcheu, y la cerámica d'esmalte rosa o azul de Kin-tcheu. En pintura siguió'l paisaxe, con dos estilos: el septentrional, de dibuxu precisu y colores nítidos, con figures de monxos o filósofos, flores y inseutos; y el meridional, de pincelaes rápides, colores llixeros y esleíos, con especial representación de paisaxes borrinosos.
  • Dinastía Yuan (1280-1368): dinastía d'orixe mongol (el so primer emperador foi Kublai, nietu de Gengis Khan), China abrióse más escontra Occidente, como queda patente nel famosu viaxe de Marco Polo. N'arquiteutura destaca la Pagoda Blanca de Beixín. Desenvolviéronse especialmente les artes decoratives: se manufacturaron alfombres, producióse cerámica con nueves formes y colores, y ellaboráronse obres de metalistería de gran riqueza. En pintura abondaron les temes relixoses, especialmente los taoístes y budistes, destacando les pintures murales del templu de Yonglegong (Shanxi), y artistes como Huang Gongwang, Wang Meng y Nin Zan.[66]
Representación d'un conciertu de música tradicional china nel Muséu Provincial de Hubei (Wuhan).

La lliteratura china d'esta dómina tuvo marcada pola continuidá al respeutive de la producción anterior. La dómina Tang foi la edá dorada de la poesía china, destacando Li Bai y Du Fu, ente qu'en prosa tender a un estilu más simplificáu, representáu por Han Yu y Liu Zongyuan. Tamién apaeció un nuevu xéneru, el pienhuen, amiestu de versu y prosa, de signu budista. Mientres la dinastía Song apaeció la imprenta de tipos móviles (inventada por Bi Sheng), que favoreció l'espardimientu de la lliteratura. La poesía taba íntimamente rellacionada cola música (xéneru ts'y), como en Liu Yu-Hui y El so She; en prosa destacó'l tratáu históricu Tsê-che T'ong-kien, de Ssê Ma-kuang. En dómina Yuan cobró relevancia'l teatru, destacando Kuan-Han-K'ing y Po-Yeu-Fu, ente qu'en poesía descolló San-K'iu.[67]

Nesti periodu produció la edá d'oru musical china: destacaron los rituales confucianistes, onde un coru cantaba l'himnu, con instrumentos de vientu y campanielles, un órganu sopláu pal contrapuntu, y diversos xuegos de cítules (ch'in, de 5 cuerdes, y , de 26 cuerdes), pa definir la duración (tsao-man). Yera una música predominantemente tímbrica, con una harmonía senciella y elemental. Mientres el reináu del emperador Hsüan-tsung (713-756) hai constancia de qu'esistía na corte una orquesta d'unos 1300 músicos. Los poetes recitaben al ritmu d'un llaúd curtiu (p'i-p'a), música de la que nos llegaron composiciones como La última batalla de Hsiang Yü y Nueve canciones pa Yüeh. Mientres la dinastía Song popularizáronse los espectáculos músicu-teatrales, como Nan-ch'ü (Cantares del sur) y Pei-ch'ü (Cantares del norte). En dómina Yuan surdieron los drames musicales o óperes, con dos escueles: septentrional y meridional, que llegaron hasta los nuesos díes.[68]

Xapón
Templu de Hōryū-ji, en Nara.
  • Periodu Asuka (552-646): la llegada del budismu produció en Xapón un gran impautu a nivel artísticu y estéticu, con fuerte influencia del arte chino. Como edificiu más destacable d'esti periodu hai que mentar el templu de Hōryū-ji (607), representante del estilu Kudara. Les primeres imáxenes de Buda fueron importaes del continente, pero depués instaláronse en Xapón gran númberu d'artistes chinos y coreanos (Kannon de Kudara, sieglu VI). La pintura denota un gran sentíu del dibuxu, con obres de gran orixinalidá, como'l relicariu de Tamamushi.
  • Periodu Nara (646-794): nesta dómina tuvo'l so apoxéu l'arte budista, siguiendo con gran intensidá la influencia china. Caltiénense pocos exemplos d'arquiteutura: Pagoda del Este de Yakushi-ji, templu de Tōdai-ji, templu de Kōfuku-ji, Shōsoin de Nara. Llogró gran desenvolvimientu n'escultura la representación de Buda: Sho Kannon, Buda de Tachibana, Bodhisattva Gakko de Tōdai-ji. La pintura ta representada pola decoración mural de Hōryū-ji (finales del sieglu VII) y por kakemonos y makimonos, hestories pintaes nun llargu rollu de papel o seda, con testos rellatando les diverses escenes o sutras.
  • Periodu Heian (794-1185): la iconografía budista tuvo un nuevu desenvolvimientu cola importación de dos nueves sectes del continente: Tendai y Shingon. L'arquiteutura sufrió un cambéu na planta de los monesterios, que s'alzaben en llugares apartaos, pensaos pa la meditación: templos d'Enryaku-ji, Kongōbu-ji y santuariu-pagoda de Muriu-ji. Mientres el periodu Fujiwara (897-1185), el templu volvió asitiase na ciudá, siendo centru de xunta de les clases dirixentes. Construyir según el modelu de los grandes palacios, con una decoración bien desenvuelta (monesteriu de Byōdō-in, tamién llamáu del Fénix). En pintura, l'apaición de la escuela de Yamato-e supunxo la independencia de la pintura xaponesa de la influencia china; carauterizar pola so harmonía y lluminosidá, con colores brillosos.
  • Periodu Kamakura (1185-1333): nesta dómina introducir en Xapón la secta zen, qu'influyó poderosamente nel arte figurativo. N'escultura destacó la Escuela de Nara, cola figura más remarcada d'Unkei (estatues de los montes Muchaku y Seshin). L'arquiteutura yera más senciella, más funcional, menos luxosa y recargada; la influencia zen provocó'l llamáu estilu Kara-yo. Destaquen el conxuntu de cinco grandes templos de Sanjūsangen-dō (1266). La pintura carauterizar por un mayor realismu y pola so introspeición psicolóxica, desenvolviéndose principalmente'l retratismu y el paisajismu.
  • Periodu Muromachi o Ashikaga (1333-1573): nesti periodu florió notablemente la pintura, enmarcada dientro de la estética zen. Predominó la téunica de la enaguada, perfecta trescripción de la doctrina zen, que pretendía reflexar nos paisaxes lo que signifiquen, más que lo que representen, destacando Sesshū, autor de semeyes y paisaxes. Cabo mentar tamién la Escuela Kanō, qu'aplicó la téunica de l'aguada a temes tradicionales. L'arquiteutura estremar pola so elegancia, destacando les casones señoriales: el Pabellón d'Oru y el Pabellón de Plata, en Kioto; tamién hai que mentar el monesteriu de Zuiho-ji. Desenvolvióse notablemente l'arte de la xardinería, en cerámica destaca la de Sebe, y cobraron importancia los oxetos de laca y metal.[69]
Interpretación de teatru nel Gran Santuariu Kasuga (Nara).

La lliteratura xaponesa siguió col influxu de la china, sobremanera en poesía, onde la mayor producción foi en llingua china, considerada más culta: tenemos asina'l Kaifuso (Tienres alcordances de poesía, 751), antoloxía de dellos poetes. En dómina Heian hubo un renacer de les lletres xaponeses, destacando la narrativa: Genji Monogatari (Rellatu de Genji), de Murasaki Shikibu, ye un clásicu de la lliteratura nipona, describiendo'l mundu de la nobleza nun llinguaxe senciellu, de tonu dacuando eróticu. La poesía de la dómina foi compilada na antoloxía imperial Kokinshu, onde s'aponderaba preferentemente la naturaleza, escrita en waka (composición de 31 sílabes). Nel periodu Kamakura la lliteratura viose afeutada poles constantes guerres feudales, reflexaes nuna narrativa de tonu pesimista y afaráu: Hojoki (Narración de la mio cabaña), de Kamo no Chomei. Del periodu Muromachi cabo destacar el Tsurezuregusa (Ensayos n'ociu), de Yoshida Kenkō, y el Sannin Hoshi (Los trés sacerdotes), anónimu.[70]

En teatru apaeció nel sieglu XIV la modalidá denomada , drama llíricu-musical en prosa o versu, de tema histórica o mitolóxicu. El so orixe asitiar nel antiguu baille kakura y na lliturxa sintoísta, anque darréu foi asimiláu pol budismu. Ta carauterizáu por una trama esquemática, con tres personaje principales: el protagonista (waki), un monxu itinerante y un intermediariu. La narración ye recitada por un coru, mientres los actores principales desendolcar de forma xestual, en movimientos rítmicos. Los decoraos son austeros, frente a la magnificencia de vistíos y mázcares. El so principal esponente foi Chikamatsu Monzaemon.[71]

En música la llegada del budismu portó la influencia estranxera, surdiendo dos corrientes: la música esquierda, d'orixe indiu y chinu; y la música derecha, d'orixe manchú y coreanu. Estes modalidaes emplegaben preseos como'l biwa (llaúd de pescuezu curtiu), el taiko (tambor xaponés), el kakko (tambor chinu), el shôko (gong), el sô-non-koto (cítara), el koma-bue (flauta), el hichiriki (oboe), el ôteki (flauta trevesera) y el shô (órganu sopláu). Coles mesmes había una gran variedá de tipos de música tradicional: dos de los estilos más antiguos yeren shōmyō («home gordu que canta») y gagaku («música graciosa»), dambos provenientes de los periodos Nara y Heian. Adicionalmente, el gagaku estremar en sōgaku (música instrumental) y bugaku (música y danza).[72]

Sureste asiáticu [[Ficheru
Angkor

Wat.jpg|thumb|upright=1.5|Templu d'Angkor Wat, principal realización del arte jemer.]] Nel sureste asiáticu l'arte tuvo a caballu ente la tradición hinduista y budista, introduciéndose l'isllamismu nel sieglu XV, principalmente n'Indonesia. Nes cultures autóctones de la edá del bronce y del fierro —de les que se caltienen escasos restos— se denota la influencia china, siendo a partir del sieglu VI que va empezar progresivamente la influencia india.

  • Arte jemer: el reinu jemer asítiase en Camboya, teniendo'l so apoxéu ente los sieglos VIII y XII. La so principal manifestación ye'l magníficu conxuntu d'Angkor Wat (1113-1150), ciudadela-templo dedicáu a Vishnú, que la so planimetría representa'l universu. El templu central ta arrodiáu de cuatro santuarios más pequeños, coronaos por aguyes inspiraes nes śikhara indies, construyíos con piedra caliar con abrazaderes de fierro. Destaca igualmente la decoración esculpida en relieve.
  • Arte cham: dar nel reinu de Champa (Vietnam). Nos sieglos VIII-IX recibió la influencia hindú (monesteriu de Dông-Dương). Nel sieglu XII predominó la influencia jemer, afigurada nuna arquiteutura harmónica de sobria decoración.
  • Arte birmanu: en Birmania ye más bultable la influencia china, como nel usu de la bóveda de crucería. Utilizábase'l lladriyu recubiertu d'estuco, sobre'l que se realizaba la decoración. El so periodu clásicu foi la dómina de Pagan (sieglos X-XIII), onde destaquen les stūpas, que pueden ser de forma cilíndrica, cónica, hemisférica, en bulbu o en campana (templu d'Ananda, sieglu XII).
  • Arte indonesio: recibióse una primer influencia india —principalmente gupta—, constatable nes stūpas con cúpules de campana. El periodu más floreciente dar ente los sieglos VII y X, principalmente en Xava, onde la dinastía Sailendra adoptó'l budismu, construyendo'l templu de Borobudur, la stūpa más grande del mundu, con 120 metros de llongura per cada llau y 35 metros d'altor, cuntando con 1500 baxorrelieves y 400 estatues de Buda. Ente los sieglos X y XV predominó nuevamente l'hinduismu, con una arquiteutura más vertical, con decoración en relieve, destacando los monumentos funerarios (chandi), como los de Shwentar y Kidal. Nel sieglu XV introdució l'isllamismu, destacando los cercos sepulcrales y les nueves tipoloxíes arquiteutóniques, como la mezquita de Sendang Duwur.[73]

Oceanía[editar | editar la fonte]

Moái en Rano Raraku, islla de Pascua.

Nesti periodu siguió la espansión polinesia escontra la periferia oceánica (Nueva Zelanda, islles Kermadec, islles Chatham). Producióse una gran diversificación cultural y artística: namái en Melanesia, por casu, había más de 1000 grupos étnicos distintos. La mayoría de manifestaciones artístiques yeren de calter ritual, rellacionaes con dances y ceremonies de tipu animista o politeísta. En Micronesia produciéronse ellaboraos complexos arquiteutónicos con escultures de piedra y megalitos. En Yap (islles Carolines), apaeció un tipu de moneda de piedra compuesta por grandes discos con un furacu central. En Guam y les islles Marianes destaquen les cases sobre columnes de piedra (latte). En Ḥawai construyéronse grandes templos (heiau), con escultures de madera d'hasta tres metros que representaben a los sos dioses. Nes islles Marqueses diéronse un tipu de construcciones de cases megalítiques sobre plataformes de piedra, con grandes estatues antropomórficas. En Nueva Zelanda, los maorís desenvolvieron un tipu de talla de madera con figures de líderes políticos y relixosos, según colgantes de nefrita tallada (hei tiki). A lo último, cabo destacar la construcción na islla de Pascua de les famoses cabeces monolítiques (moái), de les que s'alzaron unes 600 ente l'añu 900 y el 1600. Son figures de 4 o 5 metros, que s'asitiaben sobre plataformes de piedra que sirvíen de base a los templos (ahu) de cultu a los ancestros.[74]

Arte de la Edá Moderna[editar | editar la fonte]

La nacencia de Venus (1485), de Sandro Botticelli, Uffizi (Florencia).

L'arte de la Edá Moderna —nun confundir con arte moderno, que se suel emplegar como sinónimu d'arte contemporáneo[nota 8] desenvolver ente los sieglos XV y XVIII. La Edá Moderna supunxo cambeos radicales a nivel políticu, económicu, social y cultural: l'afitamientu de los estaos centralizaos supunxo la instauración del absolutismu; los nuevos descubrimientos xeográficos —especialmente'l continente americanu— abrieron una dómina d'espansión territorial y comercial, suponiendo l'entamu del colonialismu; la invención de la imprenta traxo un mayor espardimientu de la cultura, que s'abrir a tou tipu de públicu; la relixón perdió la preponderancia que tenía na dómina medieval, a lo que coadyuvó el surdimientu del protestantismu; al empar, l'humanismu surdió como nuevu enclín cultural, dexando pasu a una concepción más científica del home y del universu.

L'orixe de la historia del arte como tal data del sieglu XVI, considerándose les Vides de Giorgio Vasari el testu inaugural del estudiu del arte con calter historiográficu. El métodu que siguió l'eruditu florentín yera la biografía del artista. Esta metodoloxía foi la que s'impunxo hasta'l sieglu XVIII, cuando'l historiador alemán Johann Joachim Winckelmann empecipió un nuevu tipu d'analís del arte buscando nel desenvolvimientu de les civilizaciones una evolución estilística.[nota 9]

Renacimientu[editar | editar la fonte]

Surdíu n'Italia nel sieglu XV (Quattrocento), espandir pol restu d'Europa dende finales d'esi sieglu y entamos del XVI. Los artistes inspirar nel arte clásico grecorromanu, polo que se faló de renacencia artística tres l'oscurantismu medieval. Estilu inspiráu na naturaleza, surdieron nuevos modelos de representación, como l'usu de la perspeutiva. Ensin arrenunciar a la temática relixosa, cobró mayor relevancia la representación del ser humanu y la so redolada, apaeciendo nueves temátiques como la mitolóxica o la histórica, o nuevos xéneros como'l paisaje, el bodegón y, inclusive, el desnudo. La guapura dexó de ser simbólica, como na era medieval, pa tener un componente más racional y mesurado, basáu na harmonía y la proporción.

Ilesia de Santa Maria Novella, en Florencia, diseñada por Leon Battista Alberti.

L'arquiteutura recuperó los modelos clásicos, reelaborados con un conceutu más naturalista y con bases científiques: recuperóse l'usu del arcu de mediu puntu, la bóveda de cañón, la cúpula de media naranxa y los órdenes clásicos (dóricu, xónicu, corintiu y compuestu). La estructura del edificiu basar en proporciones matemátiques, que buscaben la perfeición de les formes, al empar que se potenció la lluminosidá y la diafanidad de los espacios. Nel Quattrocento destacó l'arquiteutura desenvuelta en Florencia: Filippo Brunelleschi (cúpula de Santa María del Fiore, Basílica de San Llorienzo), Leon Battista Alberti (San Andrés de Mantua); ente que nel Cinquecento el centru artísticu pasó a ser Roma: Bramante (San Pietro in Montorio, Basílica de San Pedro del Vaticanu), Antonio da Sangallo (Palaciu Farnesio). Nesta dómina cobró una progresiva puxanza la xardinería, qu'empezó a ser concebida por aciu un diseñu estructurado; surdió asina'l llamáu «xardín italianu», de composición xeométrica, construyíu sobre terraces con escalinates (Xardín del Belvedere, Bramante; Villa Madama, Rafael). Fora d'Italia, la Renacencia desenvolvióse sobremanera en Francia, cola obra de Philibert Delorme; n'Alemaña nun llegó hasta mediaos del sieglu XVI, col castiellu de Heidelberg y, sobremanera a finales de sieglu, en Baviera; nos Países Baxos la influencia italiana se denotó especialmente na decoración, sobre estructures inda de signu góticu; n'Inglaterra producióse'l estilu Tudor, desenvueltu sobremanera na construcción de palacios civiles, carauterizáu pol usu del arcu Tudor; en Rusia, la Renacencia italiana —introducíu por Aristotile Fioravanti— foi afechu al estilu bizantín típicamente rusu, como nel magníficu conxuntu del Kremlin. N'España desenvolviéronse dellos estilos: el platerescu, carauterizáu pol usu de panales almohadillados, columnes abalaustradas y profusa decoración de grutescos (Alonso Covarrubias, Diego de Siloé); y el purismu, más esmolecíu pola estructura racional del edificiu, abandonando la decoración exuberante del platerescu (Rodrigo Gil de Hontañón, Andrés de Vandelvira).

La escultura buscó igualmente la idealizada perfeición del clasicismu, anque perduraron hasta'l sieglu XVI la elegancia curvillinia y la esbeltez de proporciones del góticu internacional. Utilizábense materiales nobles, como'l mármol y el bronce, con un especial gustu pola forma monumental. Al pie de la temática relixosa desenvolvióse la semeya, en bustu o en figures ecuestres, al estilu de l'antigua Roma. Destacaron especialmente: Lorenzo Ghiberti, Jacopo della Quercia, Luca della Robbia, Andrea Verrocchio y, especialmente, Donatello (David, 1409; Judit y Holofernes, 1455-1460); y, fora d'Italia, Michel Colombe en Francia, Peter Vischer n'Alemaña, y Felipe Bigarny, Bartolomé Ordóñez y Damián Forment n'España.

La pintura sufrió una notable evolución dende les formes medievales, con formes naturalistes y temátiques profanes o mitolóxiques xunto a les relixoses. Los estudios de perspeutiva dexaron faer obres de gran efeutu realista, basaes en proporciones matemátiques, con especial usu de la seición áurea» tres l'estudiu publicáu por Luca Pacioli (De Divina Proportione, 1509). Utilizóse'l frescu y el temple, ente que s'introdució'l oleu a mediaos del sieglu XV por influencia flamenca. Unu de los sos principales esponentes foi Leonardo Da Vinci, xeniu polifacéticu qu'introdució'l sfumato o «perspeutiva aérea», con obres como La Virxe de les Roques (1483), La Última Cena (1495-1497), La Gioconda (1503), etc. Otru nome de relevancia foi Rafael, maestru del clasicismu sele y equilibrao, con una perfecta execución pictórica, como se demuestra nos sos frescos de les Estancies del Vaticanu. Otros artistes destacaos fueron: Masaccio, Fra Angelico, Paolo Ucello, Andrea del Castagno, Perugino, Piero della Francesca, Benozzo Gozzoli, Domenico Ghirlandaio, Botticelli, Andrea del Verrocchio, Luca Signorelli, Andrea Mantegna, Giovanni Bellini, Antonello da Messina, etc. Nel restu d'Europa: Matthias Grünewald, Alberto Durero, Hans Holbein el Mozu y Lucas Cranach el Viejo n'Alemaña; Quentin Metsys y Pieter Brueghel n'Holanda; y Pedro Berruguete, Alejo Fernández, Vicente Masip, Juan de Juanes, Pedro Machuca y Luis de Morales n'España.

Les artes industriales tuvieron una gran puxanza debida al gustu pol luxu de les nueves clases adineraes: desenvolvióse la ebanistería, sobremanera n'Italia y Alemaña, destacando la téunica de la intarsia, embutíos de madera de dellos tonos pa producir efeutos lliniales o de ciertes imáxenes. La tapicería destacó en Flandes, con obres basaes en bocetos desenvueltos por pintores como Bernard van Orley. La cerámica ellaborar n'Italia con barnices vidraos, consiguiendo tonos brillosos de gran efeutu. El vidriu desenvolvióse notablemente en Venecia (Murano), decoráu dacuando con filos d'oru o con filamentos de vidrios de colores. La orfebrería foi cultivada por escultores como Lorenzo Ghiberti, con pieces de gran virtuosismu y elevada calidá, destacando especialmente los esmaltes y camafeos. Cola invención de la imprenta desenvolviéronse les artes gráfiques, apaeciendo o perfeccionándose la mayoría de les téuniques de grabáu: calcografía (aguafuerte, aguatinta, grabáu al buril, grabáu a media tinta o grabáu a punta seca), linograbado, xilografía, etc.[75]

Don Quixote (1605), de Miguel de Cervantes.

La lliteratura renacentista desenvolvióse en redol al humanismu, la nueva teoría que destacaba'l papel primordial del ser humanu sobre cualesquier otra considerancia, especialmente la relixosa. Nesta dómina'l mundu de les lletres recibió un gran impulsu cola invención de la imprenta por Gutenberg, fechu que favoreció l'accesu a la lliteratura por un públicu más mayoritariu. Ello traxo a una mayor esmolición pola ortografía y la llingüística, surdiendo los primeros sistemes de gramática en llingües vernácules (como la española d'Elio Antonio de Nebrija) y apaeciendo les primeres academies de llingües nacionales. Ente los lliteratos d'esta dómina destaquen: Angelo Poliziano, Matteo Maria Boiardo, Ludovico Ariosto, Jacopo Sannazaro, Pietro Bembo, Baldassare Castiglione, Torquato Tasso, Tomás Moro, Erasmu de Rotterdam, François Rabelais, Pierre de Ronsard, Michel de Montaigne, Edmund Spenser, Luís de Camões, etc. N'España empezó una edá dorada de les lletres, que s'enllargaría hasta'l sieglu XVII: la poesía, influyida pola italiana del stil nuovo, cuntó coles figures de Garcilaso de la Vega, frai Luis de León, San Xuan de la Cruz y Santa Teresa de Jesús; en prosa surdieron los llibros de caballería (Amadís de Gaula, 1508) y empecipióse el xéneru de la picaresca col Lazarillo de Tormes (1554), ente qu'espuntó la obra de Miguel de Cervantes, el gran xeniu de les lletres españoles, autor del inmortal Don Quixote (1605).[76]

El teatru renacentista tamién acusó'l pasu del teocentrismu al antropocentrismu, con obres más naturalistes, d'aspeutu históricu, intentando reflexar les coses tal como son. Buscábase la recuperación de la realidá, de la vida en movimientu, de la figura humana nel espaciu, nos trés dimensiones, creando espacios d'efeutos ilusionísticos, en trompe-l'œil. Surdió la reglamentación teatral basada en tres unidaes (aición, espaciu y tiempu), basándose na Poética d'Aristóteles, teoría introducida por Lodovico Castelvetro. En redol a 1520 surdió nel norte d'Italia la Commedia dell'arte, con testos improvisaos, en dialeutu, predominando la mímica ya introduciendo personaxes arquetípicos como Arlequín, Colombina, Pulcinella (llamáu en Francia Guignol), Pierrot, Pantalone, Pagliaccio, etc. Como principales dramaturgos destacaron Niccolò Machiavelli, Pietro Aretino, Bartolomé Torres Naharro, Lope de Rueda y Fernando de Rojas, cola so gran obra La Celestina (1499). N'Inglaterra descolló el teatru isabelín, con autores como Christopher Marlowe, Ben Jonson, Thomas Kyd y, especialmente, William Shakespeare, gran xeniu universal de les lletres (Romeo y Julieta, 1597; Hamlet, 1603; Otelo, 1603; Macbeth, 1606).[77]

Orfeo - Toccata

Toccata, de La favola d'Orfeo, una de les primeres óperes (1607), compuesta por Claudio Monteverdi.

La música renacentista supunxo la consagración de la polifonía, según l'afianzamientu de la música instrumental, que diría evolucionando escontra la orquesta moderna. Apaeció'l madrigal como xéneru profanu qu'aunía testu y música, siendo la espresión paradigmática de la música renacentista. En 1498 Ottaviano Petrucci escurrió un sistema d'imprenta afechu a la música, en pentagrama, colo que s'empezar a editar música. Como compositores renacentistes destacaron Orlandus Lassus, Carlo Gesualdo, Giovanni Gabrieli, Tomás Luis de Victoria, Cristóbal de Morales, Claudio Monteverdi y Giovanni Pierluigi da Palestrina. A finales del sieglu XVI nació la ópera, iniciativa d'un círculu d'eruditos (la Camerata Fiorentina) que, al afayar que'l teatru griegu antiguu yera cantáu, tuvieron la idea de musicalizar testos dramáticos. La primer ópera foi Dafne (1594), de Jacopo Peri, a la que siguió Euridice (1600), del mesmu autor; en 1602 Giulio Caccini escribió otra Euridice; y, en 1607, Claudio Monteverdi compunxo La favola d'Orfeo, onde añadió una introducción musical que denominó sinfonía, y estremó les estructures cantaes en aries.[78]

La danza renacentista tuvo una gran revitalización, debida de nuevu al papel preponderante del ser humanu sobre la relixón, de tal manera que munchos autores consideren esta dómina la nacencia de la danza moderna. Desenvolvióse sobremanera en Francia —onde foi llamáu balé-comique—, en forma d'hestories baillaes, sobre testos mitolóxicos clásicos, siendo impulsáu principalmente pola reina Catalina de Médicis. Suelse considerar que'l primera balé foi'l Ballet comique de Reinar Louise (1581), de Balthazar de Beaujoyeulx. Les principales modalidaes de la dómina yeren la gayarda, la pavana y el tourdion. Nesta dómina surdieron los primeres trataos sobre danza: Domenico da Piacenza escribió D'arte saltandi et choreas ducendi, siendo consideráu'l primera coreógrafu de la historia; Thoinot Arbeau fixo una escoyeta de dances populares franceses (Orchesographie, 1588).[79]

Manierismu[editar | editar la fonte]

David (1501-1504), de Michelangelo, Galería de l'Academia, Florencia.

Surdíu igualmente n'Italia a mediaos del sieglu XVI como evolución de les formes renacentistes, el manierismu[nota 10] abandonó la naturaleza como fonte d'inspiración pa buscar un tonu más emotivu y espresivu, cobrando importancia la interpretación suxetiva que l'artista fai de la obra d'arte. L'arquiteutura adquirió un signu más efeutista y de tirante equilibriu, destacando'l polifacéticu artista Michelangelo, autor del ábside y la cúpula de San Pedro del Vaticanu; Jacopo Vignola (Ilesia del Gesù); y Andrea Palladio, creador d'un estilu propiu (paladianismu), como vemos na Basílica de Vicenza, la Villa Capra (llamada la Rotonda), San Giorgio Maggiore de Venecia, etc. En Francia surdió la notable Escuela de Fontainebleau. N'España produció l'arquiteutura herreriana (por Juan de Herrera), estilu sobriu y senciellu, de formes simples y desnudes de decoración, d'alcuerdu a la doctrina contrarreformista qu'entós imperaba; tuvo la so máxima realización nel Monesteriu d'El Escorial.

La escultura ye nuevamente reflexu del pesimismu qu'apoderaba la sociedá italiana de la segunda metá del sieglu XVI, con un arte onde se deforma la realidá a caprichu, predominando la espresión sentimental del artista, con figures estilizadas, en posiciones violentes y actitúes dramátiques. Descuella nuevamente la obra de Michelangelo, con obres de tirante dinamismu onde resalta la espresión de la persona representada: Piedá (1501), David (1501-1504), Moisés (1513-1515), Sepulcru de los Médicis (1520-1534), etc. Otros importantes escultores fueron: Baccio Bandinelli, Benvenuto Cellini, Giambologna y Jacopo Sansovino; y, fora d'Italia, Jean Goujon y Germain Pilon en Francia, Adriaen de Vries en Flandes, Hubert Gerhard n'Alemaña, y Alonso Berruguete, Juan de Juni y Gaspar Becerra n'España.

La pintura manierista tuvo un sellu más caprichosu, estravagante, con gustu pola forma tropezosa y estilizada, deformando la realidá, con perspectives aburuyaes y atmósferes efeutistas. Destacó en primer llugar —como nes otres artes— Michelangelo (autor de la decoración de la Capiya Sixtina), siguíu de Bronzino, Andrea del Sarto, Pontormo, Correggio, Parmigianino, Giorgione, Ticianu, Veronese, Tintoretto, Jacopo Bassano, Giuseppe Arcimboldo, etc. Cabo mentar a Maarten van Heemskerck y Abraham Bloemaert nos Países Baxos, y Bartholomeus Spranger n'Alemaña. N'España destacaron Juan Fernández de Navarrete, Alonso Sánchez Coello, Juan Pantoja de la Cruz y, especialmente, El Greco, artista escepcional creador d'un estilu personal y único, de fuerte sentíu espresionista.[80]

Barrocu[editar | editar la fonte]

Les Meninas (1656), de Velázquez (Muséu del Prado), foi un alegatu de la figura del pintor como artista inspiráu, frente a la condición de simple artesanu qu'hasta entós se tenía del oficiu de pintor.

El barrocu[nota 11] desenvolver ente'l sieglu XVII y principios del XVIII. Foi una dómina de grandes disputes nel terrén políticu y relixosu, surdiendo una división ente los países católicos contrarreformistas, onde s'afitó l'estáu absolutista, y los países protestantes, de signu más parllamentariu. L'arte volvióse más refináu y afatáu, con pervivencia d'un ciertu racionalismu clasicista pero con formes más dinámiques y efeutistas, con gustu polo sorprendente y anecdótico, poles ilusiones óptiques y los golpes d'efeutu.

L'arquiteutura, so unes llinies clásiques, asumió unes formes más dinámiques, con una exuberante decoración y un sentíu escenográficu de les formes y los volumes. Cobró relevancia la modulación del espaciu, con preferencia poles curva cóncaves y convexes, poniendo especial atención nos xuegos ópticos (trompe-l'œil) y el puntu de vista del espectador. Al igual que na dómina anterior, el motor del nuevu estilu volvió ser Italia: Gian Lorenzo Bernini foi unu de los sos meyores esponentes, siendo'l principal artífiz de la Roma monumental que conocemos güei día (columnata de la Plaza de San Pedro, baldaquino de San Pedro, San Andrés del Quirinal, Palaciu Chigi-Odescalchi); Francesco Borromini ye otru gran nome de la dómina, autor de les ilesies de San Carlo alle Quattre Fontane y Sant'Ivo alla Sapienza; tamién destacaron Pietro da Cortona, Baldassare Longhena, Filippo Juvara y Guarino Guarini. En Francia, sol reináu de Lluis XIV, empecipiáronse una serie de construcciones de gran fastuosidad: fachada del Palaciu del Louvre, de Louis Le Vau y Claude Perrault; Palaciu de Versalles, de Le Vau y Jules Hardouin-Mansart. N'Austria destacó Johann Bernhard Fischer von Erlach, autor de la Ilesia de San Carlos Borromeo en Viena. N'Inglaterra cabo mentar la Catedral de San Pablo de Londres, de Christopher Wren. N'España, l'arquiteutura acusó na primer metá del sieglu XVII l'heriedu herreriana, con Juan Gómez de Mora como figura destacada, ente que na segunda metá de sieglu diose l'estilu churrigueresco (por José Benito Churriguera), carauterizáu pol exuberante decorativismu y l'usu de columnes salomóniques (Retablu Mayor de San Esteban de Salamanca).

La escultura adquirió'l mesmu calter dinámicu, tropezosu, espresivu, ornamental, destacando'l movimientu y la espresión, con una base naturalista pero deformada a caprichu del artista. N'Italia destacó nuevamente Bernini, autor d'obres como Apolo y Dafne (1622-1625), Éxtasis de Santa Teresa (1644-1652), Muerte de la beata Ludovica Albertoni (1671-1674), etc. En Francia destacaron François Girardon, Antoine Coysevox y Pierre Puget. N'España perduró la imaginería relixosa d'heriedu góticu, destacando Gregorio Fernández, Juan Martínez Montañés, Alonso Cano, Pedro de Mena, Francisco Salzillo, etc.

La pintura desenvolver en dos tendencies contrapuestes: el naturalismu, basáu na estricta realidá natural, con gustu pol clarescuru —el llamáu tenebrismu—, onde cabo citar a Caravaggio, Orazio y Artemisia Gentileschi, Pieter van Laer, Adam Elsheimer, Georges de La Tour y los hermanos Le Nain; y el clasicismu, que ye igualmente realista pero con un conceutu de la realidá más intelectual ya idealizáu, englobando a Annibale Carracci, Guido Reni, Domenichino, Guercino, Giovanni Lanfranco, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Hyacinthe Rigaud, etc. Nel llamáu «plenu barrocu» (segunda metá del sieglu XVII), d'estilu decorativu y predominiu de la pintura mural, destacaron Pietro da Cortona, Andrea Pozzo, Luca Giordano y Charles Le Brun. Amás d'estes corrientes, hubo infinidá d'escueles, estilos y autores de bien diversu signu, destacando dos escueles rexonales: la flamenca (Peter Paul Rubens, Anton Van Dyck, Jacob Jordaens, Frans Snyders), y la holandesa (Rembrandt, Jan Vermeer, Frans Hals). N'España destacó la figura escepcional de Diego Velázquez (La fragua de Vulcano, 1630; La rindición de Breda, 1635; Venus del espeyu, 1650; Les Meninas, 1656; Les filanderes, 1657), según José de Ribera, Francisco Ribalta, Alonso Cano, Francisco de Zurbarán, Juan de Valdés Leal y Bartolomé Esteban Murillo.

Nel terrén de les artes industriales, destaca especialmente la ebanistería, que llegó a cotes de peralta calidá sobremanera en Francia, gracies a la obra d'André-Charles Boulle, creador d'una nueva téunica d'aplicación de metales (cobre, estañu) sobre materiales orgánicos (carey, madreperla, marfil) o viceversa. Ente les sos obres destaquen los dos cómodes del Trianón, en Versalles, y el reló de pendilexu col Carru d'Apolo en Fontainebleau. Tamién destacaron la tapicería, la orfebrería —especialmente les piedres dures» en Florencia—, la cerámica y el vidriu —que cobró relevancia en Bohemia—.[81]

Portada del Manuscritu Chacón, que tresmitió la obra poética de Luis de Góngora.

La lliteratura barroca carauterizar pol pesimismu, con una visión de la vida plantegada como llucha, suañu o mentira, onde tou ye fugaz y perecederu. El so estilu yera suntuosu y recargáu, con un llinguaxe bien axetiváu y metafóricu. Nun primer momentu produciéronse diverses corrientes: l'eufuismu n'Inglaterra (John Lyly, Robert Greene), el preciosismu en Francia (Vincent Voiture), el marinismu n'Italia (Giambattista Marín), la primer (Martin Opitz, Angelus Silesius, Andreas Gryphius) y segunda escuela de Silesia (Daniel Casper von Lohenstein, Hans Jakob Christoph von Grimmelshausen) n'Alemaña. Más palantre surdió'l clasicismu en Francia, con autores como François de la Rochefoucauld, Jacques-Bénigne Bossuet, Nicolas Boileau-Despréaux, Jean de La Fontaine, François de Malherbe, Cyrano de Bergerac y Madeleine de Scudéry. N'Inglaterra destacó la obra poética de John Milton (El paraísu perdíu, 1667). N'España, onde'l sieglu XVII sería denomináu'l Sieglu d'Oru, produciéronse dos corrientes: el culteranismu, lideráu por Luis de Góngora, onde destacaba la guapura formal, con un estilu suntuosu, metafóricu, con proliferación de llatinismos y xuegos gramaticales; y el conceutismu, representáu por Francisco de Quevedo y Baltasar Gracián, onde predominaba l'inxeniu, l'agudez, con un llinguaxe concisu pero polisémicu, con múltiples significaos en poques pallabres.[82]

Nel teatru barrocu desenvolvióse sobremanera la traxedia, basada na ineluctabilidad del destín, con un tonu clásicu, siguiendo los trés unidaes de Castelvetro. La escenografía yera más recargada, siguiendo'l tonu ornamental carauterísticu del Barrocu. Destaquen Pierre Corneille, Jean Racine y Molière, representantes del clasicismu francés. N'España'l teatru yera básicamente popular («corrolada de comedies»), cómicu, con una personal tipoloxía, estremándose: bululú, ñaque, gangarilla, cambaleo, garnacha, bojiganga, farándula y compañía. Destacaron Tirso de Molina, Guillén de Castro, Juan Ruiz d'Alarcón y, principalmente, Lope de Vega (El perro del hortelano, 1615; Fuenteovejuna, 1618) y Pedro Calderón de la Barca (La vida ye suañu, 1636; L'alcalde de Zalamea, 1651).[83]

Tocata y fuga en re menor, BWV 565

de Johann Sebastian Bach

La música barroca destacó pol contraste, los acordes violentos, los volumes móviles, la ornamentación esaxerada, la estructura variao y oldeao. Caracterizóse especialmente pol usu del so continuu, seición instrumental grave que sostenía ininterrumpidamente la parte melódica cimera. Nesta dómina la música algamó cotes de gran brillantez, desvenceyándose dafechu de la voz y el testu, surdiendo les formes instrumentales pures (suite, sonata, tocata, conciertu, sinfonía). Cola sonata nacieron los nomes de velocidá: allegro, adaxu, empresto, vivace, andante, etc. Na música relixosa nacen l'oratoriu y la cantata, ente que la música coral trunfó especialmente nel mundu protestante. N'España nacieron la zarzuela y la tonadilla como manifestaciones de la música popular. Ente les grandes figures de la música barroca convien recordar a Antonio Vivaldi, Tommaso Albinoni, Arcangelo Corelli, Marc-Antoine Charpentier, Johann Pachelbel, Heinrich Schütz, Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann, Georg Friedrich Haendel, etc.

N'ópera destacó la escuela veneciana, primer llugar onde la música se desligó de la proteición relixosa o aristocrática pa ser representada en llugares públicos: en 1637 fundóse'l Teatru di San Cassiano, primer centru operísticu del mundu. Empezó'l gustu poles voces solistes, principalmente les agudes (tenor, sopranu), apaeciendo'l fenómenu de los castrati. La ópera barroca destacó pola escenografía complicada, afatada, recargada, con cambeos repentinos. Destaquen Pier Francesco Cavalli, Antonio Cesti, Jean-Baptiste Lully, Henry Purcell, Georg Friedrich Haendel, etc. A finales del sieglu XVII, la escuela napolitana introdució un estilu más purista, más clasicista, simplificando los argumentos y faciendo óperes más cultes y sofisticaes. Alessandro Scarlatti introdució l'aria en trés partes (aria da capo).[84]

En Francia, la danza barroca (balé de cour) fixo evolucionar la música instrumental, de melodía única pero con una rítmica afecha a la danza. Foi patrocinada especialmente por Lluis XIV, que convirtió la danza en grandes espectáculos (Ballet de la Nuit, 1653, onde intervieno'l rei carauterizáu de sol), creando en 1661 l'Academia real de Danza. Como coreógrafu destacó Pierre Beauchamp, creador de la danse d'école, el primer sistema pedagóxicu de la danza. Les principales tipoloxíes fueron: minuet, bourrée, polonaise, rigaudon, allemande, zarabande, passepied, gigue, gavotte, etc. N'España tamién se dieron diverses modalidaes de danza: seguidilla, zapateado, chacona, fandangu, xota, etc.[85]

Rococó[editar | editar la fonte]

El xingadoriu (1767), de Jean-Honoré Fragonard, Coleición Wallace, Londres.

Desenvueltu nel sieglu XVIII[nota 12] —en convivencia a principios de sieglu col barrocu, y a finales col neoclasicismu—, supunxo la pervivencia de les principales manifestaciones artístiques del barrocu, con un sentíu más enfatizado de la decoración y el gustu ornamental, que son llevaos a un paraxismu de riqueza, sofisticación y elegancia. La progresiva puxanza social de la burguesía y los adelantos científicos, según l'ambiente cultural de la Ilustración, traxeron l'abandonu de les temes relixoses a favor de nueves temátiques y actitúes más mundanes, destacando'l luxu y la ostentación como nuevos factores de prestíu social.

L'arquiteutura pasó de la grandilocuencia barroca a un gustu más delicáu, de formes gráciles y con preponderancia d'espacios pequeños, d'ambientes de recogimiento pensaos pal bienestar y el confort. Poner de moda lo exótico, especialmente'l gustu pol arte oriental. El rococó desenvolvióse sobremanera en Francia y Alemaña, representáu principalmente por Ange-Jacques Gabriel (Petit Trianon de Versalles, Hotel Biron de París), François de Cuvilliés (Pabellón d'Amalienburg del Palaciu de Nymphenburg en Múnich), Johann Balthasar Neumann (Palaciu Episcopal de Würzburg) y Dominikus Zimmermann (Ilesia de Wies). En xardinería, al xardín italianu» asocedió'l xardín francés», de composición xeométrica igual que l'italianu, pero con una perspeutiva más llarga, composición más simple, mayores zones de verde y un nuevu detalle ornamental: el parterre; destaquen los xardinos de Versalles (diseñaos por André Le Nôtre) y Aranjuez.

La escultura tien un aire grácil, refináu, con cierta pervivencia de les formes barroques, especialmente por influencia de Bernini. N'Italia cabo destacar la Fontana de Trevi, de Pietro Bracci y Filippo della Valle. En Francia destacó la obra d'Edmé Bouchardon, Jean-Baptiste Pigalle y Étienne-Maurice Falconet. N'Alemaña tenemos la presencia de Georg Rafael Donner, Franz Ignaz Günther y los hermanos Asam (Cosmas Damian y Egid Quirin). N'España podemos reseñar a Juan Pascual de Mena y Luis Salvador Carmona.

La pintura mover ente la esaltación relixosa o'l paisaxismu vedutista n'Italia (Giambattista Tiepolo, Canaletto, Francesco Guardi), y les escenes cortesanes de Jean-Antoine Watteau, François Boucher, Jean-Baptiste-Siméon Chardin y Jean-Honoré Fragonard en Francia, pasando pol retratismu inglés de Joshua Reynolds y Thomas Gainsborough. Figura aparte ye l'inclasificable pintor español Francisco de Goya, qu'evolucionó dende un sellu más o menos rococó hasta un ciertu prerromanticismu, pero con una obra personal y espresivo de fuerte tonu intimista. Cultivó tanto la pintura como'l grabáu, siendo igualmente de destacar los sos cartones pa tapices. Ente les sos obres destaquen: los Caprichos (1799), La familia de Carlos IV (1800), El trés de mayu de 1808 en Madrid (1814), les Pintures negres (1820), etc.

Les artes decoratives tuvieron especial relevancia, yá que, como se señaló, el rococó foi un arte d'aire burgués dedicáu a la ostentación y el luxu. Desenvolvióse notablemente'l interiorismu, con especial énfasis nel moblame, los espeyos, les sedes, los tapices y los oxetos de porzolana. Esta postrera tuvo un gran espardimientu, sobremanera la de Saxonia y la de Sèvres, con delicaos motivos ornamentales, preferentemente d'estilu oriental. En porzolana fabricáronse tamién pequeñes talles escultóriques con motivos galantiadores, pastorales o de la Commedia dell'arte. En moblame desenvolvióse'l «estilu Chippendale» (por Thomas Chippendale), carauterizáu pol eclecticismu, con amiestu d'elementos góticos, rococó, palladianos y chinescos. N'España adquirieron notoriedá los tapices de la Real Fábrica de Santa Bárbara, dalgunos d'ellos diseñaos por Goya. Nesta dómina apaeció la litografía, nueva modalidá de grabáu sobre piedra caliar, inventada por Aloys Senefelder en 1778.[86]

Portada de L'Encyclopédie (1751).

A nivel lliterariu, el sieglu XVIII foi'l de la Ilustración, proyeutu empecipiáu con L'Encyclopédie de Diderot y D'Alembert y que supunxo la consagración del racionalismu a nivel filosóficu, poniendo l'acentu na idea de progresu del ser humanu y la so capacidá ilimitada, conceutu qu'estableció'l xerme de la era moderna. Los sos principales representantes fueron Montesquieu, Voltaire, Denis Diderot, Jean-Jacques Rousseau, el Ablaya Prévost, André Chénier, Giambattista Vico, Alexander Pope, Daniel Defoe, Jonathan Swift, etc. N'España se denotó la influencia francesa nuna lliteratura crítico y especulativo, ganando gran puxanza'l xéneru del ensayu; destacaron Benito Jerónimo Feijoo, Diego de Torres Villarroel, Ignacio Luzán y José Francisco d'Islla. Ye de remarcar la fundación nesta dómina de la Biblioteca Nacional y la Real Academia Española.[87]

El teatru nel sieglu XVIII siguió modelos anteriores, cuntando como principal innovación la reforma qu'efeutuó Carlo Goldoni de la comedia, qu'abandonó la vulgaridá ya inspiróse en costumes y personaxes de la vida real. Tamién se desenvolvió'l drama, asitiáu ente la traxedia y la comedia. La escenografía yera más naturalista, con un mayor contautu ente públicu y actores. Los montaxes solíen ser más populares, atrayendo un mayor públicu, dexando'l teatru de tar acutáu a les clases altes. Al entamase espectáculos más complexos, empezó a cobrar protagonismu la figura del direutor d'escena. Como dramaturgos destaquen Pietro Metastasio, Pierre de Marivaux, Pierre-Augustin de Beaumarchais y Voltaire. N'España, Nicolás Fernández de Moratín enmarcar na comedia de salón» dieciochesca, con base en Molière.[88]

Al rococó en música correspuende la llamada «música galantiadora», que yera más sele que la barroca, más llixera y senciella, atenta, decorativa, destacando'l sentimentalismu. Sumió'l gustu pol contraste y buscóse la gradación sonora (crescendo, diminuendo). Na llamada Escuela de Mannheim desenvuélvese la música sinfónica, cola primera gran orquesta moderna (40 preseos), iniciativa del eleutor Carlos Teodoro de Wittelsbach. El so principal representante, Johann Stamitz, ye consideráu'l primera direutor d'orquesta. D'ente los músicos de la dómina destaquen los fíos de Bach: Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel, Johann Christoph Friedrich y Johann Christian —esti últimu introductor del pianu na música sinfónica, inventáu en 1711 por Bartolomeo Cristofori—. N'ópera, xunto a la culta apaez la «ópera bufa», d'aire risible, destinada a un públicu más popular, con influencia de la Commedia dell'arte (Niccolò Piccinni, Baldassare Galuppi).[89]

La danza siguió desenvolviéndose sobremanera en Francia, onde en 1713 creóse la Escuela de Balé de la Ópera de París, la primer academia de danza. Raoul-Auger Feuillet creó en 1700 un sistema de notación de danza, pa poder trescribir por escritu la diversa variedá de pasos de danza. Nesta dómina la danza empezó a independizase de la poesía, la ópera y el teatru, consiguiendo autonomía propia como arte, y formulando un vocabulariu propiu. Empezar a escribir obres musicales namái pa balé, destacando Jean-Philippe Rameau —creador de la opéra-balé—, y empezaron a surdir nomes de baillarinos destacaos, como Gaetano Vestris y Marie Camargo. A nivel popular, el baille de moda foi'l valse, de compás ¾, ente que n'España surdió'l flamencu.[90]

Neoclasicismu[editar | editar la fonte]

Xuramentu de los Horacios (1784), de Jacques-Louis David, Muséu del Louvre.

La puxanza de la burguesía tres la Revolución francesa favoreció'l resurdimientu de les formes clásiques, más pures y austeres, en contraposición a los escesos ornamentales del barrocu y rococó, identificaos cola aristocracia. A esti ambiente de valoración del legáu clásicu grecorromanu influyó l'afayu arqueolóxicu de Pompeya y Herculano, xunto a l'espardimientu d'un ideariu de perfeición de les formes clásiques efeutuáu por Johann Joachim Winckelmann, quien postuló que na antigua Grecia diose la guapura perfecta, xenerando un mitu sobre la perfeición de la guapura clásica qu'entá condiciona la perceición del arte güei día.[nota 13]

L'arquiteutura neoclásica yera más racional, de signu funcional y un ciertu aire utópicu, como vemos nos postulaos de Claude-Nicolas Ledoux y Étienne-Louis Boullée. Convien estremar dos tipos d'arquiteutura neoclásica: la d'heriedu barrocu, pero desaposiada d'escesiva decoración pa estremase de l'arquiteutura rococó; y la puramente neoclásica, de llinies austeres y racionales, sobria y funcional. A la primera pertenecen obres como'l Panteón de París, de Jacques-Germain Soufflot, o la Ópera de Berlín, de Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff; tamién s'enmarca nesta llinia'l neopalladianismu británicu y estauxunidense. Na nueva llinia más racional puede mentase'l proyeutu urbanísticu de les Tullerías, de Pierre-François-Léonard Fontaine (iniciador del llamáu «estilu Imperiu»); la Piazza del Popolo de Roma, de Giuseppe Valadier; el Walhalla de Ratisbona, de Leo von Klenze; y el Muséu del Prado de Madrid, de Juan de Villanueva.

La escultura, de lóxicu referente grecorromanu, tuvo como principales figures a: Jean-Antoine Houdon, retratista de la sociedá prerrevolucionaria (Rousseau, Voltaire, Lafayette, Mirabeau); Antonio Canova, que trabayó pa los papes y la corte de Napoleón (Paulina Borghese como Venus, 1805-1807); y Bertel Thorvaldsen, bien influyíu pola escultura griega, consagráu a la mitoloxía y la historia antigües (Jasón col vellocino d'oru, 1803). Otros nomes destacables seríen John Flaxman, Johann Gottfried Schadow, Johan Tobias Sergel y Damià Campeny.

La pintura caltuvo un sellu austero y equilibrao, influyíu pola escultura grecorromana o figures como Rafael y Poussin. Destacó especialmente Jacques-Louis David, pintor «oficial» de la Revolución Francesa (Xuramentu de los Horacios,1784; La muerte de Marat, 1793; Napoleón cruciando los Alpes, 1800). Al pie de él convien recordar a: François Gérard, Antoine-Jean Gros, Pierre-Paul Prud'hon, Anne-Louis Girodet-Trioson, Jean Auguste Dominique Ingres, Joseph Wright of Derby, Johann Zoffany, Angelika Kauffmann, Anton Raphael Mengs, Joseph Anton Koch, Asmus Jacob Carstens, José de Madrazo, etc.[91]

Les artes decoratives desenvolver en diversos estilos, dalgunos de los cualos perduraron a lo llargo del sieglu XIX: l'estilu Direutoriu surdió en Francia na dómina del Direutoriu (1795-1805), carauterizáu peles llinia sencielles, clásiques, sobries, ensin adornos escesivos; l'estilu Imperiu desenvolver na Francia napoleónica y de la Restauración, d'onde pasó al restu d'Europa, sustituyendo la sobriedá pola ostentación y el luxu, con un estilu suntuosu, con preferencia de temes exótiques y orientales; en contraposición, l'estilu Biedermeier alemán presentó un diseñu más práuticu y cómodu, de llinies sencielles y llariegues. Estos estilos influyeron nel isabelín español y el victoriano inglés, d'aire burgués, dedicaos al luxu y la ostentación, anque ensin arrenunciar al confort y la funcionalidad.

A nivel lliterariu, a finales del sieglu XVIII produció una vuelta a premises clasicistes, cola pretensión d'establecer un tipu de lliteratura preceptiva, ordenadora, con una base ética ya intelectual. Munchos de los autores d'esta dómina tuvieron a caballu ente'l neoclasicismu y el prerromanticismu, destacando: Friedrich Gottlieb Klopstock, Christoph Martin Wieland, Henry Fielding, Laurence Sterne, etc. N'España, se denotó la influencia del clasicismu francés y los preceptos fitos por Boileau, destacando José Cadalso, Juan Meléndez Valdés y Gaspar Melchor de Xovellanos, según los fabulistes Tomás d'Iriarte y Félix María Samaniego.[92] El teatru neoclásicu tuvo poques variaciones respeuto al desenvueltu a lo llargo del sieglu XVIII, siendo'l so principal carauterística la inspiración en modelos clásicos grecorromanos, seña d'identidá d'esta corriente. Destaquen: Vittorio Alfieri, Richard Brinsley Sheridan y Gotthold Ephraim Lessing y, n'España, Leandro Fernández de Moratín y Vicente García de la Huerta.[93]

K527

Obertura de Don Giovanni, una de les pieces más famoses de Wolfgang Amadeus Mozart (1787).

La Música del Clasicismu música clásica[nota 14] supunxo ente'l postreru terciu del sieglu XVIII y principios del XIX la culminación de les formes instrumentales, consolidaes cola definitiva estructuración de la orquesta moderna. El clasicismu manifestar nel equilibriu y la serenidá de la composición, la busca de la guapura formal, de la perfeición, en formes harmonioses ya inspiradores d'altos valores. Nació'l desenvolvimientu, nueva forma de composición que consistía en desmontar la tema, coyendo'l ritmu o la melodía, pero camudando la tonalidá al traviés de la modulación. Evolucionó la música de cámara al sumir el so continuu, en distintos formatos: dúu, tríu, cuartetu, quintetu, etc. La música clásica ta representada principalmente por: Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Christoph Willibald Gluck, Luigi Boccherini y Domenico Cimarosa. La ópera clásica yera menos recargada que la barroca, con una música austera, ensin ornamientos vocales, aries llindaes, recitativo con acompañamientu orquestal, argumentos más sólidos y personaxes más verídicos. Destaquen: Jean-Philippe Rameau, Christoph Willibald Gluck y, especialmente, Wolfgang Amadeus Mozart, autor de delles de les meyores óperes de la historia (Le Nozze di Figaro, 1786; Don Giovanni, 1787; La flauta máxica, 1791).[94]

El balé clásicu tamién esperimentó un gran desenvolvimientu, sobremanera gracies al apurra teóricu del coreógrafu Jean-Georges Noverre y el so balé d'action, que destacaba'l sentimientu sobre la rixidez xestual del baille académicu. Buscóse un mayor naturalismu y una meyor compenetración de música y drama, fechu perceptible nes obres del compositor Gluck, qu'esanició munchos convencionalismos de la danza barroca. Otru coreógrafu relevante foi Salvatore Viganò, que dio mayor vitalidá al cuerpu de balé», el conxuntu qu'acompaña a los baillarinos protagonistes, que cobró independencia al respeutive d'estos.[95]

América[editar | editar la fonte]

Catedral Metropolitana de la Ciudá de Méxicu.

Dende'l descubrimientu d'América por Cristóbal Colón en 1492 hasta la independencia de los diversos países americanos a lo llargo del sieglu XIX (los postreros Cuba y Puertu Ricu en 1898) diose'l denomináu arte colonial, que foi un fiel reflexu del arte efeutuáu na metrópolis, desenvolviéndose los mesmos estilos artísticos que nel continente européu, principalmente'l Renacimientu, el Barrocu y el Rococó. Les principales muestres d'arte colonial producir nos dos centros xeográficos de más relevancia na era precolombina: Méxicu y Perú.

L'arquiteutura basar nes mesmes tipoloxíes d'edificios propios de la cultura europea, principalmente ilesies y catedrales, dau la rápida meyora del llabor d'evanxelización de los pueblos nativos americanos, pero tamién edificios civiles como conceyos, hospitales, universidaes, palacios y villes particulares. Mientres la primer metá del sieglu XVI fueron les órdenes relixoses les encargaes de la edificación de numberoses ilesies en Méxicu, preferentemente un tipu d'ilesies fortificaes llamaes «capiyes d'indios». A mediaos de sieglu empezar a construyir les primeres grandes catedrales, como les de Méxicu, Puebla, Guadalaxara, Cuzco y Córdoba. L'arquiteutura barroca carauterizar por una profusa decoración, que resultaría exacerbada nel llamáu «ultrabarroco» (Fachada del Sagrariu de la Catedral de Méxicu). En Perú, les construcciones desenvueltes en Lima y Cuzco dende 1650 amuesen unes carauterístiques orixinales que s'adelantren inclusive al barrocu européu, como nel usu de murios almohadillados y de columnes salomóniques (Ilesia de la Compañía, Cuzco). Nel sieglu XVIII l'arquiteutura empobinar a un estilu más exuberante, otorgando un aspeutu inconfundible al barrocu limeñu (Palaciu del Marqués de Torre-Tagle.

Les primeres muestres de pintura colonial fueron les d'escenes relixoses ellaboraes por maestros anónimos, como les imáxenes de la Virxe col Neñu. La producción artística fecha en Nueva España por indíxenes nel sieglu XVI ye denomada arte indocristiano. La pintura barroca recibió la influencia del tenebrismu sevillanu, principalmente de Zurbarán, como puede apreciase na obra de los mexicanos José Juárez y Sebastián López d'Arteaga, y del bolivianu Melchor Pérez de Holguín. A finales del sieglu XVI destacó la Escuela cuzqueña de pintura, representada principalmente por Luis de Riañu y Marcos Zapata. Nel sieglu XVIII la principal influencia sería la de Murillo, y en dalgún casu —como en Cristóbal de Villalpando— la de Valdés Leal. Destaquen Gregorio Vázquez de Arce en Colombia y Juan Rodríguez Juárez y Miguel Cabrera en Méxicu.

N'escultura les primeres muestres fueron nuevamente nel terrén relixosu, en talles exentes y retablos pa ilesies, iguaes xeneralmente en madera recubierta con yelsu y decorada con encarnación —aplique direutu del color— o estofado —sobre un fondu de plata y oru—. A principios del sieglu XVII nacieron les primeres escueles locales, como la quiteña y la cuzqueña, destacando'l llabor patrocinador de la orde xesuita. Nel barrocu destacó la obra escultórica desenvuelta en Lima, como la sillería de la Catedral de Lima. En Brasil destacó la obra del Aleijadinho.[96]

África[editar | editar la fonte]

Gran Mezquita de Djenné, Malí.

Nesta dómina siguió la diversidá d'estilos y manifestaciones artístiques nel continente africanu, por cuenta de la multiplicidá étnico y relixoso, y a les distintes organizaciones sociales, dende pueblos nómades hasta estaos centralizaos como Benín, Dahomey, el Congo y Ashanti. Los principales materiales yeren la madera, la piedra, el marfil, el metal, el magre, pieles, plumes, conches, etc. Nos montes Drakensberg (Sudáfrica), los San (o bosquimanos) realizaron miles de pintures rupestres ente los sieglos XVIII y XIX, rellacionaes con rituales xamánicos. Na rexón d'Owerri (Nixeria) construyéronse una serie d'edificios votivos llamaos mbari, decoraos con pintures y escultures. En Malí destacaron les construcciones en adobe, como la Gran Mezquita de Djenné, datada primeramente del sieglu XIII pero reconstruyida delles vegaes. En Ashanti (actual Ghana) adquirieron notoriedá los texíos llamaos kente, d'algodón o seda, decoraos con motivos xeométricos.

La escultura foi la principal actividá artística nel continente polo xeneral, carauterizada pol so gran espresividá y fuercia emotivo, que llegó a influyir nel arte de vanguardia européu cuando'l colonialismu favoreció la creación de museos etnolóxicos que llevaron les obres d'arte africanu por toa Europa. En Benín faíense figures de latón dende'l sieglu XV hasta'l XIX. En Ashanti diose un estilu naturalista de pequeñes escultures de metal (sieglos XVII-XX). Na cultura yoruba (ente Nixeria, Benín y Togu) abondaron los relieves en madera tallao, como nes puertes del palaciu d'Ikere, del escultor Olowe d'Ise. Otres tipoloxíes fueron: los fetiches o «figures de poder» (nduda), rellacionaes con ritos ultraterrenales, de figures antropomórficas recubiertes de tela, cueru o plumes; los pfemba, dedicaos a la maternidá, xeneralmente una muyer con un neñu en brazos; y los mbulu-ngulu, relicarios proteutores. Tamién se forxaron figures en fierro, como la del rei Glele de Dahomey, de tamañu natural, obra d'Akate Akpele Kendo (1860). A lo último, destacaron les mázcares, destinaes a ritos de distinta índole (funerarios, agrícoles, de fertilidá, etc.).[97]

Asia[editar | editar la fonte]

India
Taj Mahal.

Mientres esti periodu introducir na India'l arte islámico. La invasión musulmana, que tuvo la so culminación nel Imperiu mogol, provocó una gran convulsión na sociedá india y, por tanto, nel so arte. A les formes tradicionales añadiéronse elementos carauterísticos del arte islámico, con nueves tipoloxíes como la mezquita. Esti sincretismu artísticu manifestar en construcciones como les mezquites de Lahore y Delhi y nes sepultures d'Agra, sobremanera nel famosu Taj Mahal (sieglu XVII). Tamién se desenvolvieron la xardinería y la miniatura, dambes d'influencia persa, y adquirieron gran relevancia les artes testiles y les xoyes engarzadas (como'l Tronu d'Aurangzeb).

L'arte tradicional hindú tuvo la so manifestación nel magníficu templu de Meenakshi (Madurai), según na escuela miniaturista de Rajput, onde vivía una comunidá xainista que creó un arte que tuvo gran espardimientu n'Occidente, afiguráu nun conxuntu de templos y escultures de mármol con incrustaciones de piedres de colores, decoraos con gran preciosismu. A partir del sieglu XII la escultura realizóse más en bronce qu'en piedra, destacando les representaciones del dios Śivá n'actitú danzante; dempués seríen carauterísticos les semeyes de guerreros y cortesanos, tradición que llegó hasta'l sieglu XVIII. L'arquiteutura de finales d'esti periodu evolucionó escontra formes cada vez más complexes, con gran riqueza decorativa, na que podría denominase una fase barroca» del arte indio (anque ensin faer paralelismos col barrocu européu).[98]

En lliteratura la principal particularidá d'esta dómina foi l'espunte de les llingües vernácules, surdiendo una lliteratura n'hindi, bengalí, tamil, maratí, guyaratí, télugu, rayastaní, etc. Nel xéneru dramáticu destacó Anandarayamakhin, autor de Jiva-nandana (hacia 1700), drama alegóricu que representa l'alma humana como un rei encarceláu nel so palaciu (el cuerpu); y nel poema épicu destaca'l Ram-chari-esquites de Tulsidas, reelaboración del Ramaiana con gran pureza llingüística y estilística. El teatru derivó en tiempos más recién del antiguu dutangada —onde predominaba la danza y la mímica— nuna nueva modalidá denomada kathakali, qu'igualmente ponía énfasis na música y la gestualidad. Nesta interpretación adquirió gran relevancia'l llinguaxe de les manes (mudras, con 24 posiciones básiques y otres combinaes), según la espresión de la cara y los movimientos de los güeyos (navarasya). Tamién tenía importancia'l maquillaxe, onde los colores yeren simbólicos, identificando al rol o personaxe.[99]

La música recibió igualmente la influencia musulmana, anque subsistieron les antigües formes tradicionales, basaes nos ragas. Sicasí, la convivencia de dambes modalidaes provocó una división en dos tradiciones musicales estremaes: la septentrional o indostánica, más influyida pola música árabe; y la meridional o carnática, más conservadora de l'antigua tradición. La primera yera más elegante, decorativa, romántica, ente que la segunda yera más austera, intelectual. Dos de les dances clásiques de la India que ejemplifican lo anterior son el kathak, nel norte, y el bharatanatyam, nel sur.[100]

China
El Palaciu de la Suprema Harmonía, nel centru de la Ciudá Prohibida de Beixín.
  • Dinastía Ming (1368-1644): supunxo la restauración d'una dinastía autóctona tres el periodu mongol, retornando a les antigües tradiciones chines. El tercer emperador de la dinastía, Yongle, treslladó la capital de Nankín a Beixín (1417), construyendo un Palaciu Imperial (la Ciudá Prohibida), con trés grandes patios arrodiaos d'una muralla de 24 quilómetros, y un ampliu complexu d'edificios onde destaquen la Sala de la Suprema Harmonía (col tronu imperial) y el Templu del Cielu. La pintura d'esta dómina yera tradicional, de signu naturalista y cierta opulencia, como na obra de Lü Ji, Shen Zhou, Wen Zhengming, etc. Tamién destacó la porzolana, bien llixera y de tonos brillosos, xeneralmente en blancu y azul, y empezó la decoración de vasíes de bronce en esmalte cloisonné.
  • Dinastía Qing (1644-1911): dinastía d'orixe manchú, nel arte supunxo la continuidá de les formes tradicionales. La pintura yera bastante ecléctica, dedicada a temes florales (Yun Shouping), relixosos (Wu Li), paisaxes (Gai Qi), etc. N'arquiteutura, siguióse la construcción —y, en dellos casos, restauración— de la cortil imperial, col mesmu sellu estilísticu, de la que s'edificaben nuevos templos y villes aristocrátiques, destacando la riqueza de los materiales (balaustraes de mármol, cerámica nos teyaos, etc.). Siguió igualmente la tradición nes artes aplicaes, especialmente ebanistería, porzolana, texíos de seda, laques, esmalte, jade, etc. Cabo mentar que les manufactures chines influyeron na decoración del rococó européu (les llamaes chinoiseries).[101]

La lliteratura siguió siendo de corte tradicional, destacando en dómina Ming la producción teatral, con obres como El círculu de tiza de Li-Hsing-Tau, La guitarra de Kao Ming y El pabellón de T'ang-Hien-Tsu. En prosa destacó El monu, de Wu Cheng'en, de signu alegóricu; y La ciruela del vasu d'oru, de Wang Shih-chên, narración de tonu eróticu. En dómina Qing la poesía destacó pol so virtuosismu, detectándose per vegada primera l'influxu occidental na obra de Huang-Tuen-Hien. La narrativa yera más humanista, como puede percibise en P'o-Song-Ling y Ts'ao-Sine-K'in, autor de Hong-leu-mon, la más famosa novela d'amor chino; Los lletraos, de Wu-Ching-Tzu, ye una novela de tonu satíricu.[102]

La música siguió les tradiciones anteriores, arrexuntaes nel Manual de música de Tsai Yü (1596). D'esta dómina destaquen les tonaes pa cítara, con dos vertientes: tonaes curties (hsiao-ch'ü), de lletra con acompañamientu musical; y tonaes llargues (ta-ch'ü), puramente instrumentales. Na dinastía Ming destacó'l compositor Wei Liang-fu, creador d'un nuevu estilu dramáticu con óperes de 30 actos (k'un-ch'ü), con partes cantaes y partes declamadas. El preséu principal yera la flauta trevesera (ti), xunto a la guitarra (san-hsien), el llaúd curtiu (p'i-p'a) y el tambor (pan-ku). Mientres la dinastía Qing surdió un nuevu tipu d'ópera (ching-hsi), más popular, con acompañamientu de violín d'una cuerda (hu'chpin). Nesi periodu empezó la influencia occidental, de la que la música china llegó a Occidente, como se repara na obertura de Turandot, de Carl Maria von Weber (1809).[103]

Xapón
La ponte Ōhashi en Atake so una agua repentino (1857), d'Utagawa Hiroshige, Brooklyn Museum of Art, Nueva York.
  • Periodu Momoyama (1573-1615): l'arte d'esta dómina alloñar de la estética budista, remarcando los valores tradicionales xaponeses, anque mientres esti periodu recibieron les primeres influencies d'Occidente. Construyéronse grandes castiellos y palacios: palaciu de Fushimi, castiellos de Himeji y Osaka. En pintura, la escuela de Tusa siguió la tradición épica xaponesa (Mitsuyoshi, Mitsunori). La cerámica algamó un momentu de gran apoxéu: Sebe siguió siendo unu de los primeros centros de producción, ente qu'en Mino nacieron dos escueles bien importantes: Shino y Oribe. Na producción de laca destaca'l nome de Honami Kōetsu.
  • Periodu Edo o Tokugawa (1615-1868): esti periodu artísticu corresponder col históricu de Tokugawa, nel que Xapón se cerró a tou contautu esterior. Los edificios más importantes son el mausoléu de Toshogu en Nikkō y el palaciu de Katsura en Kioto. Tamién son carauterístiques d'esta dómina les cases de (chashitsu). Desenvolvióse notablemente la pintura, qu'adquirió gran vitalidá, destacando Tawaraya Sōtatsu y Ogata Kōrin, según la escuela d'Ukiyo-e, que destacó pola representación de tipos y escenes populares (Kitagawa Utamaro, Katsushika Hokusai, Utagawa Hiroshige). La cerámica tuvo unu de los sos mayores centros de producción en Kioto, con influencia del arte chino y coreanu; el so principal artista ye Nonomura Ninsei. Nesti periodu producieron les primeres porzolanes, con un primer centru productor en Arita; destaquen les escueles de Kakiemon, Nabeshima y Ko-Kutami.[104]

La lliteratura evolucionó escontra un mayor realismu, xeneralmente de tonu costumista y con una sutil vena humorística, como s'aprecia na obra de Saikaku Ihara, Jippensha Ikku y Ejima Kiseki. En poesía, la principal modalidá ye'l haiku, composición de 17 sílabes, xeneralmente de tonu bucólicu, centraes na naturaleza y el paisaxe, destacando Matsuo Bashō, Yosa Buson y Kobayashi Issa. Siguió'l xéneru de la waka, xeneralmente en chinu, representada principalmente por Rai Sanyo. Nel sieglu XIX destacó'l novelista Takizawa Bakin, autor de Satomi Kakkenden (Vides d'ocho perros).[105]

En teatru surdió la modalidá del kabuki, que sintetizó les antigües tradiciones tantu musicales ya interpretatives como de mímica y danza, con temátiques dende les más mundanes hasta les más místiques. Según el yera de tonu aristocráticu, el kabuki sería la espresión del pueblu y la burguesía. La puesta n'escena yera de gran riqueza, con decoraos onde destacaba la composición cromática, vistíos de luxu y maquillaxe de tonu simbólicu, representando según el color diversos personaxes o estaos anímicos. La dicción yera de tipu ritual, amiestu de cantar y recitativo, n'ondulaciones qu'espresaben la posición o'l calter del personaxe.[106]

La música foi nesta dómina principalmente de cámara, de tipu profanu, desenvuelta con diversos preseos ente los que destaquen el shamisen (llaúd de trés cuerdes), el shakuhachi (flauta de bambú) y el koto (cítara de 13 cuerdes). El koto, principalmente, tuvo una gran puxanza a partir del sieglu XVII, siendo popularizáu pol músicu ciegu Yatsushashi. Tocábase solo, con diverses variaciones (dan) de 52 compases (hyoshi), o acompañáu de voz (kumi).[107]

Oceanía[editar | editar la fonte]

Casa de xunta melanesia.

L'arte siguió siendo predominantemente indíxena, anque se dieron los primeros contactos cola civilización occidental. Nos viaxes de James Cook pol Pacíficu (1768-1780) axuntó una serie d'obres d'arte qu'incluyíen texíos, escultures, xoyes, muebles, armes, ferramientes, preseos musicales, etc. En Melanesia destaquen les grandes cases de xunta o «cases de los espíritus», dedicaes a ceremonies rellacionaes col cultu a los antepasaos. Siguió la talla de figures antropomórficas —principalmente deidaes locales—, como la de Kukailimoku, dios de la guerra ḥawaianu (British Museum), o'l dios A'a, de Rurutu (islles Australes). Tamién siguió la tradición de les mázcares, especialmente en Nueva Guinea (mai), Nueva Irlanda (malanggan) y Nueva Caledonia (apuema). Los asmat, tribu d'Irian Jaya (Nueva Guinea), construyíen unos postes conmemorativos (bisj) d'ente 5 y 10 metros d'altor, tallaos con figures antropomórficas, una enriba d'otra. Nes islles Salomón danse estatues de madera (indalo) de figures humanes o animales, con incrustaciones de conches. N'Australia siguió la tradición de les pintures rupestres, según les churingues, pieces de madera, piedra o concha, decoraes con motivos xeométricos.[108]

Arte contemporáneo[editar | editar la fonte]

Viaxeru frente al mar de borrina (1818), de Caspar David Friedrich, Kunsthalle de Hamburgu.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Ente finales del sieglu XVIII y principios del XIX sentáronse les bases de la sociedá contemporánea, marcada nel terrén políticu pol fin del absolutismu y la instauración de gobiernos democráticos impulsu empecipiáu cola Revolución francesa—; y, no económico, pola Revolución Industrial y l'afianzamientu del capitalismu, que va tener respuesta nel marxismu y la llucha de clases. Nel terrén del arte, empieza una dinámica evolutiva d'estilos que s'asoceden cronológicamente cada vez con mayor celeridad, que va rematar nel sieglu XX con una atomización d'estilos y corrientes que conviven y se contraponen, inflúyense y enfréntense. Surde'l arte moderno como contraposición al arte académico, asitiándose l'artista a la vanguardia de la evolución cultural de la humanidá.

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Arquiteutura del sieglu XIX
Torre Eiffel, diseñada por Alexandre Gustave Eiffel pa la Esposición Universal de París (1889).

L'arquiteutura decimonónica sufrió una gran evolución por cuenta de les meyores téuniques que portó la Revolución Industrial, cola incorporación de nuevos materiales como'l fierro, el aceru y el formigón, que dexaron la construcción d'estructures más sólides y diáfanas. Cobró cada vez mayor importancia'l urbanismu, la esmolición pola redolada habitable, que se tradució n'obres de saneamientu, infraestructures, mayor atención a los medios de tresporte y apertura d'espacios verdes pa buscar meyores ambientes y condiciones de vida pal ciudadanu. Dempués d'unos primeros planteamientos de signu utópicu, como los de Robert Owen o Charles Fourier, produciéronse los grandes tresformamientos urbanos del sieglu XIX: París (plan Haussmann), Londres, Bruxeles, Viena, Florencia, Madrid, Barcelona (plan Cerdà), etc. Otru gran motor de l'arquiteutura de la dómina fueron les esposiciones universales, festivales económicu-sociales que pretendíen incentivar y espublizar el comerciu, la industria, la cultura, les meyores teunolóxicos, etc. Estos eventos fueron un campu de pruebes pa les nueves tipoloxíes arquiteutóniques, como se punxo de manifiestu na Esposición de Londres de 1851, la de París de 1889 (cola famosa Torre Eiffel), etc. En xardinería, apaeció'l llamáu «xardín inglés» —qu'introdució'l conceutu de «arquiteutura paisaxística»—, que, frente al geometrismu del italianu y el francés, defendía una mayor naturalidá na so composición, interviniendo namái nuna serie de detalles ornamentales, como templetes o pérgoles, o inclusive l'allugamientu de ruines naturales o artificiales—, d'acordies colos conceutos románticos de lo sublime y lo pintorescu (Regent's Park, de John Nash; Kew Gardens, de William Chambers).

Estilísticamente, la primer metá de sieglu vio un ciertu eclecticismu de les formes, según un revival d'estilos anteriores reinterpretados según conceutos modernos: ye'l llamáu historicismu, que produció movimientos como'l neorrománicu, el neogóticu, el neobarrocu, etc. Ente los sos principales artífices cabo recordar a: John Nash, Augustus Pugin, Viollet-le-Duc, etc. N'Estaos Xuníos surdió una nueva tipoloxía d'edificiu, el rascacielos, fomentáu pola denomada Escuela de Chicago (William Le Baron Jenney, Louis Sullivan). A finales de sieglu surdió'l modernismu,[nota 15] que supunxo una gran revolución nel terrén del diseñu, con nomes como Victor Horta, Henry van de Velde, Hector Guimard, Charles Rennie Mackintosh, Otto Wagner, Adolf Loos, Joseph Maria Olbrich, Hendrik Petrus Berlage, Antoni Gaudí, Lluís Domènech i Montaner, Josep Puig i Cadafalch, etc.[109]

Romanticismu[editar | editar la fonte]

La Llibertá guiando al pueblu (1830), d'Eugène Delacroix, Muséu del Louvre, París.

Movimientu de fonda renovación en tolos xéneros artísticos, los románticos punxeron especial atención nel terrén de la espiritualidá, de la imaxinación, la fantasía, el sentimientu, la evocación ensoñadora, l'amor a la naturaleza, al pie d'un elementu más escuru d'irracionalidá, d'atraición pol ocultismu, la llocura, el suañu. Valoróse especialmente la cultura popular, lo exótico, la torna a formes artístiques feches de menos del pasáu —especialmente les medievales—, y adquirió notoriedá'l paisaje, que cobró protagonismu por sigo solo. Cobraron tamién importancia les artes gráfiques, principalmente la litografía y el grabáu en madera.

En pintura, dempués d'una fase prerromántica onde podríamos citar a William Blake y Johann Heinrich Füssli, destacaron Hubert Robert, Eugène Delacroix, Théodore Géricault, Francesco Hayez, John Constable, Joseph Mallord William Turner, Caspar David Friedrich, Karl Friedrich Schinkel, Philipp Otto Runge, etc. Una derivación del romanticismu foi'l movimientu alemán de los Nazarenos, inspiraos nel Quattrocento italianu y nel Renacimientu alemán, principalmente Durero (Friedrich Overbeck, Peter Cornelius, Franz Pforr). N'España destacaron Genaro Pérez Villaamil, Valeriano Domínguez Bécquer, Leonardo Alenza y Eugenio Lucas.

N'escultura prevalecen les formes neoclásiques, reinterpretadas según les nueves temátiques romántiques. Cabría citar en Francia a: François Rude, qu'evolucionó del neoclasicismu al romanticismu (La Marsellesa, 1832); Antoine-Louis Barye, especializáu en figures d'animales; Jean-Baptiste Carpeaux, artista polivalente con gustu polo espectacular; y David d'Angers, autor del relieve del frontón del Panteón de París (1830-1837). N'Alemaña destacaron: Christian Daniel Rauch, Rudolf Schadow y Johann Heinrich Dannecker.[110]

Lord Byron, unu de los meyores poetes románticos.

La lliteratura del Romanticismu estableció la idea d'un arte que surde bonalmente del individuu, destacando la figura del xeniu» —l'arte ye la espresión de les emociones del artista—. Aponderó la naturaleza, l'individualismu, el sentimientu, la pasión, con un nuevu gustu por formes íntimes y suxetives d'espresión como lo sublime, y dando valor a nuevos aspeutos como lo escuro, lo tenebroso, lo irracional. Nun prerromanticismu afiguráu nel movimientu alemán Sturm und Drang— destacaron Johann Christoph Friedrich von Schiller y Johann Wolfgang von Goethe, según el poeta inglés William Blake. Darréu ye de remarcar la obra de: Johann Christian Friedrich Hölderlin, Novalis, Heinrich Heine, August Wilhelm von Schlegel, Friedrich von Schlegel, Heinrich von Kleist, Johann Ludwig Tieck, E. T. A. Hoffmann, Walter Scott, William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, John Keats, Lord Byron, Percy Shelley, Mary Wollstonecraft Shelley, Jane Austen, Alphonse de Lamartine, Madame de Staël, François-René de Chateaubriand, Alfred de Vigny, Victor Hugo, George Sand, Prosper Mérimée, Alexandre Dumas (padre), Ugo Foscolo, Giacomo Leopardi, Alessandro Manzoni, Aleksandr Pushkin, Nikolai Gogol, Adam Mickiewicz, Washington Irving, James Fenimore Cooper, Ralph Waldo Emerson, Nathaniel Hawthorne, Edgar Allan Poe, Gustavo Adolfo Bécquer, Ramón de Campoamor, José d'Espronceda, Mariano José de Larra, Fernán Caballero, Rosalía de Castro, Bonaventura Carles Aribau, Andrés Bello, Domingo Faustino Sarmiento, José Hernández, Gertrudis Gómez de Avellaneda, etc.[111]

El teatru románticu tuvo dos notables antecedentes nuevamente nel Sturm und Drang con Schiller (Don Carlos, 1787; Guillermo Tell, 1804) y Goethe (Fausto, 1808). Como nel restu de la lliteratura romántica, destaca pol sentimentalismu, el dramatismu, la predilección por temes escures y escabrosos, la esaltación de la naturaleza y del folclor popular. Surdió un nuevu xéneru, el melodrama, y popularizáronse los espectáculos de variedaes (vaudeville). Los sos meyores esponentes fueron: Georg Büchner, Christian Dietrich Grabbe, Juliusz Słowacki, Alfred de Musset, Victor Hugo, Francisco Martínez de la Rosa, el Duque de Rivas, Antonio García Gutiérrez, José Echegaray, José Zorrilla (Don Juan Tenorio, 1844), etc.[112]

Oda a l'allegría

De la Novena Sinfonía de Beethoven.

La música romántica caracterízase como nel restu de les artes pol predominiu del sentimientu y la pasión, de la suxetividá y emotividá del artista, aponderando la música nacional y popular. Amplíase notablemente la orquesta, pa poder satisfaer dafechu la espresividá del artista, los nuevos sentimientos que nél añeren (lo sublime, lo patético). El pianu foi'l preséu de moda, pos el so rexistru, la intensidá de la pulsación, son fiel reflexu d'esa emotividá, amestada al nuevu cultu a la personalidá que se desenvuelve nel romanticismu. Nació la musicoloxía como ciencia aplicada a la música, según la crítica y la estética musicales, y apaecieron los primeres conservatorios. Los sos principales representantes fueron: Ludwig van Beethoven, Carl Maria von Weber, Franz Schubert, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Robert Schumann, Franz Liszt, Frédéric Chopin, Niccolò Paganini, Johann Strauss, Johannes Brahms, Anton Bruckner, Hector Berlioz, Jules Massenet, etc.

Nesta dómina desenvolvióse notablemente la ópera, sobremanera n'Italia, onde recibió'l nome de bel cantar. Destacó pol rellumu de les sos voces, la coloratura, la ornamentación, ganando importancia'l papel de la sopranu —dende 1840 poner de moda'l do de pechu—. La ópera romántica tuvo dos vertientes: la cómica —o bufa— y la dramática, sobre los grandes drames lliterarios románticos. Destaquen: Luigi Cherubini, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini, Gioacchino Antonio Rossini, Charles Gounod, Georges Bizet y, especialmente, Giuseppe Verdi (Rigoletto, 1851; Il trovatore, 1853; La Traviata, 1853; Aida, 1870). N'Alemaña, Richard Wagner dio a la ópera cotes de gran brillantez, cola pretensión de faer una «obra d'arte total» (gesamtkunstwerk) qu'auniera música, poesía, filosofía, escenografía, etc. (Tannhäuser, 1845; Lohengrin, 1850; Tristán y Isolda, 1865; Parsifal, 1882).[113]

La danza romántica recuperó'l gustu polos bailles populares, les dances folclóriques, munches de les cualos sacó del olvidu. Surdió'l clásicu vestuariu de balé (el tutú), apaecíu per vegada primera nel Balé de les Monxes de Robert le Diable (1831), de Giacomo Meyerbeer. Empezar a componer música puramente pa balé, destacando Coppélia (1870), de Léo Delibes. Nel aspeutu teóricu, destacó la figura del coreógrafu Carlo Blasis, principal creador del balé modernu en cuanto codificó tolos aspeutos téunicos tocantes a la danza: en El códigu de Terpsícore (1820) rellacionó la danza coles otres artes, efeutuando estudios d'anatomía y movimientos corporales, ampliando'l vocabulariu relativu a la danza, y estremando dellos tipos de baillarinos según el so físicu. Tamién introdució'l baille sobre les puntes de los pies, nel que destacaron Maria Taglioni y Fanny Elssler. En bailles populares, siguió la moda del valse, y apaecieron la mazurca y la polca.[114]

Realismu[editar | editar la fonte]

El Ángelus (1857), de Jean-François Millet, Muséu d'Orsay, París.

Dende mediaos de sieglu surdió un enclín que punxo énfasis na realidá, la descripción del mundu circundante, especialmente d'obreros y llabradores nel nuevu marcu de la era industrial, con un ciertu componente de denuncia social, amestáu a movimientos políticos como'l socialismu utópico. En pintura destacaron Camille Corot, Gustave Courbet, Jean-François Millet, Honoré Daumier, Adolph von Menzel, Hans Thoma, Ilya Repin y Marià Fortuny. Amestáu al realismu tuvieron dos escueles paisaxístiques: la francesa de Barbizon (Théodore Rousseau, Charles-François Daubigny, Narcisse-Virgile Díaz de la Peña), marcada por un sentimientu panteísta de la naturaleza; y l'italiana de los Macchiaioli (Silvestro Lega, Giovanni Fattori, Telemaco Signorini), de corte antiacadémico, carauterizada pol usu de manches (macchia n'italianu, d'ende'l nome del grupu) de color y formes inacabadas, afilvanaes. En Gran Bretaña surdió la escuela de los prerrafaelitas, que s'inspiraben —como'l so nome indica— nos pintores italianos anteriores a Rafael, según na acabante surdir fotografía, destacando Dante Gabriel Rossetti, Edward Burne-Jones, John Everett Millais y Ford Madox Brown.[115]

La escultura basóse igualmente nel fiel reflexu de la sociedá, con predilección por figures d'obreros y personaxes marxinales. Destaquen: Max Klinger, Adolf von Hildebrand, Aimé-Jules Dalou, los hermanos Agapito y Venancio Vallmitjana, Ricardo Bellver, Mariano Benlliure y, especialmente, Constantin Meunier, principal evocador de la figura del proletariu, con ciertu aire idealizáu, l'obreru como héroe modernu (El Pudelador, 1884-1888).

La lliteratura realista oponer al suxetivismu románticu, defendiendo la descripción rigoroso y detallao de la realidá, con influencia de la filosofía positivista, que consideraba al artista como parte indisoluble de la sociedá, siendo la obra artística un fiel reflexu de los condicionamientos sociales qu'envolubren al artista. El principal formatu realista foi la novela, que destacó por un estilu naturalista que enfatizaba l'aspeutu cotidianu de la realidá, que yera descrita en tola so minuciosidad y fidelidá al mundu real, con descripciones temperamentales de los personaxes, de gran prospección psicolóxica. L'autor ye un cronista», que presenta de forma oxetiva los fechos, con un eleváu componente críticu, d'enfotu reformador. Destaquen figures como: Honoré de Balzac, Stendhal, Gustave Flaubert, Guy de Maupassant, Émile Zola, Giovanni Verga, Giosuè Carducci, Charles Dickens, Alfred Tennyson, les hermanes Emily, Charlotte y Anne Brontë, George Eliot, Fiodor Dostoievski, Lev Tolstoi, Maksim Gorki, Mark Twain, Herman Melville, Henry James, Emily Dickinson, Joseph Conrad, Benito Pérez Galdós, Pedro Antonio d'Alarcón, Marcelino Menéndez y Pelayo, Emilia Pardo Bazán, Leopoldo Alas (Clarín), Vicente Blasco Ibáñez, Ignacio Manuel Altamirano, José María Eça de Queirós, etc. Tamién destaquen les noveles d'aventures y suspense, como les de Alexandre Dumas (fíu), Emilio Salgari, Jules Verne y Arthur Conan Doyle.[116]

Col teatru realista nació'l teatru modernu, pos sentó les bases del que sería'l teatru del sieglu XX. Púnxose énfasis nel naturalismu, la descripción minuciosa de la realidá, non yá na temática y el llinguaxe, sinón tamién en decoraos, vestuariu, atrezzo, etc. La interpretación yera más veraz, ensin grandes gesticulaciones nin dicción grandilocuente, como na representación antiteatral» —actuar como na vida real, como si nun se tuviera nun teatru— d'André Antoine y el so Théâtre Llibre —onde per primer vegada allumóse namái l'escenariu, dexando al públicu a escures—. A un periodu prenaturalista correspuenden Eugène Scribe, Victorien Sardou y Eugène Labiche. Destacó especialmente'l teatru nórdicu, con figures como Björnstjerne Björnson, August Strindberg y Henrik Ibsen. Otros autores fueron: Frank Wedekind, Anton Chejov, Adelardo López de Ayala, Manuel Tamayo y Baus, Àngel Guimerà, etc.[117]

Y lucevan le stelle

Acto III de Tosca, ópera de Giacomo Puccini.

Nel terrén de la música, en paralelu al realismu surdió'l llamáu nacionalismu musical, que supunxo'l renacer de diverses rexones europees hasta entós pocu destacaes culturalmente. Herederu de les formes musicales romántiques, revalorizóse'l folclor y la música popular como portadores d'ancestrales valores culturales de tolos pueblos. Destacaron figures como: Mijaíl Glinka, Modest Mussorgski, Aleksandr Borodin, Nikolai Rimski-Korsakov y Piotr Chaikovski en Rusia; Antonín Dvořák, Bedřich Smetana y Leoš Janáček en Checoslovaquia; Jean Sibelius en Finlandia; Edvard Grieg en Noruega; Carl Nielsen en Dinamarca; Karol Szymanowski en Polonia; Béla Bartók y Zoltán Kodály n'Hungría; Edward Elgar y Ralph Vaughan Williams en Gran Bretaña; Isaac Albéniz, Enrique Granados y Manuel de Falla n'España. Tamién n'América surdieron les primeres escueles nacionales: John Philip Sousa n'Estaos Xuníos; Heitor Villa-Lobos en Brasil; Manuel María Ponce en Méxicu; Guillermo Uribe en Colombia; Próspero Bisquertt en Chile; Juan Bautista Plaza en Venezuela; Amadeo Roldán en Cuba; y Eduardo Fabini n'Uruguái. N'ópera, el verismu italianu buscaba n'igual midida reflexar la realidá, con argumentos más populares, n'ambientes rurales y proletarios, onde los protagonistes son personaxes corrientes. Ta representáu por Arrigo Boito, Amilcare Ponchielli, Ruggero Leoncavallo, Umberto Giordano y, principalmente, Giacomo Puccini (La Bohème, 1896; Tosca, 1900; Madama Butterfly, 1903).[118]

Na danza, el centru xeográficu tocantes a creación ya innovación pasó de París a San Petersburgu, onde'l Balé Imperial algamó cotes de gran brillantez, con un centru neurálxicu nel Teatru Mariinski —y, darréu, nel Bol'šoj de Moscú—. La figura principal na conformanza del balé rusu foi Marius Petipa, qu'introdució un tipu de coreografía narrativa onde ye la mesma danza la que cunta la historia. Fixo ballets más llargos, d'hasta cinco actos, convirtiendo'l balé nun gran espectáculu, con esllumantes puestes n'escena, destacando la so collaboración con Chaikovski en trés obres escepcionales: La bella durmiente (1889), El cascanueces (1893) y El llagu de los cisnes (1895). A nivel popular, el baille más famosu de la dómina foi'l cancán, ente que n'España surdieron la habanera y el chotis.[119]

Impresionismu[editar | editar la fonte]

Impresión, sol naciente (1872-1873), de Claude Monet, Muséu Marmottan Monet, París. Cuadru al que debe'l so nome'l movimientu.
  • Impresionismu: foi un movimientu fondamente innovador, que supunxo una rotura col arte académico y un tresformamientu del llinguaxe artísticu, empecipiando'l camín escontra los movimientos de vanguardia. Los impresionistes inspirar na naturaleza, de la que pretendíen captar una impresión visual, la plasmación d'un intre nel llenzu —por influxu de la fotografía—, con una téunica de pincelada suelta y tonos claros y lluminosos, valorando especialmente la lluz. Surdió una nueva temática, derivada de la nueva forma de reparar el mundu: xunto a los paisaxes y marines, apaecen vistes urbanes y nocherniegues, interiores con lluz artificial, escenes de cabaré, circu y music-hall, personaxes de la bohemia, méndigos, marxinaos, etc. Cabo mentar como principales representantes a Édouard Manet —consideráu un precursor—, Claude Monet, Camille Pissarro, Alfred Sisley, Pierre-Auguste Renoir y Edgar Degas. Igual de renovador foi nel terrén de la escultura'l papel d'Auguste Rodin, que sentó les bases de la escultura del sieglu XX (El pensador, 1880-1900; Los burgueses de Calais, 1884-1886). Tamién destacó Medardo Rosso, que conduciría la escultura escontra la desintegración de la forma.
  • Neoimpresionismu: evolucionando dende l'impresionismu, los neoimpresionistes esmoleciéronse más de los fenómenos ópticos, desenvolviendo la téunica del puntillismu, consistente en componer la obra por aciu una serie de puntos de colores puros, que s'asitien al pie d'otros de colores complementarios, fundiéndose na retina del espectador nun nuevu tonu. Los sos principales representantes fueron Georges Seurat y Paul Signac. Otra variante foi'l divisionismu, surdíu n'Italia n'ambientes d'inconformismu social cercanos al anarquismu. Esta téunica carauterizar pola proximidá de colores descompuestos, con llargues pincelaes que, reparaes a llarga distancia, producen un efeutu de composición. Esti estilu foi practicáu principalmente por Giovanni Segantini, Giuseppe Pellizza da Volpedo y Gaetano Previati, ya influyó nel futurismu italianu.
  • Postimpresionismu: fueron una serie d'artistes que, partiendo de los nuevos afayos téunicos efeutuaos polos impresionistes, los reinterpretaron de manera personal, abriendo distintes víes de desenvolvimientu de suma importancia pa la evolución del arte nel sieglu XX. Asina, más qu'un determináu estilu, el postimpresionismu foi una forma d'arrexuntar a diversos artistes de distintu signu: Henri de Toulouse-Lautrec, autor d'escenes de circu y cabaré esbozaes con rápidos apuntes del natural; Paul Gauguin esperimentó cola fondura dando un nuevu valor al planu pictóricu, con colores planos de calter simbólicu; Paul Cézanne estructuraba la composición en formes xeométriques (cilindru, conu y esfera), nuna síntesis analítica de la realidá precursora del cubismu; Vincent van Gogh foi autor d'obres de fuerte dramatismu y prospección interior, con pincelaes tropezoses y trupes, d'intensu coloríu, deformando la realidá, a la qu'dio un aire onírico. N'España podemos reseñar a Joaquín Sorolla, autor d'escenes populares onde destaca l'usu de la lluz.[120]

En paralelu a la pintura, la música impresionista fai primar la harmonía sobre la melodía, igual que na pintura prevalez el color sobre la llinia. Dexar al espectador la reconstrucción d'una composición musical, fecha a base de partes, de suxerencies. El so principal representante, Claude Debussy, refugó'l cromatismu tónicu, introduciendo nuevos acordes de cinco y seis tonos, opuestos a les escales habituales. Frente a la melodía continua wagneriana, volvió a la tonalidá estática, aquietando l'harmonía y potenciando la testura, la tímbrica, la irregularidá rítmica (Preludiu al pigazu d'un faunu, 1894). Maurice Ravel retornó a la espresión llinial, anque con notes y acordes daqué fora de contestu (Boleru, 1928). Otros representantes fueron Paul Dukas y Florent Schmitt.[121]

Simbolismu[editar | editar la fonte]

El besu (1908), de Gustav Klimt, Österreichische Galerie Belvedere (Viena).

Estilu de corte fantásticu y oníricu, surdió como reaición al naturalismu de la corriente realista ya impresionista, poniendo especial énfasis nel mundu de los suaños, según n'aspeutos satánicos y terroríficos, el sexu y la perversión. Una carauterística principal del simbolismu foi'l esteticismu, reaición al utilitarismu imperante na dómina y a la feúra y materialismu de la era industrial. Frente a ello, el simbolismu dio al arte y a la guapura una autonomía propia, sintetizada na fórmula de Théophile Gautier «l'arte pol arte» (L'art pour l'art), llegando inclusive a falase de relixón estética». La guapura alloñar de cualesquier componente moral, convirtiéndose nel fin últimu del artista, que llega a vivir la so propia vida como una obra d'arte —como puede apreciase na figura del dandy—. Destacaron: Gustave Moreau, Odilon Redon, Pierre Puvis de Chavannes, James McNeill Whistler, Lawrence Alma-Tadema, Arnold Böcklin, Ferdinand Hodler y Gustav Klimt, según el grupu de los Nabis (Maurice Denis, Paul Sérusier, Pierre Bonnard, Félix Vallotton y l'escultor Aristide Maillol). Amestáu al simbolismu tuvo tamién el llamáu arte naïf, que los sos autores yeren autodidactes, con una composición daqué inocente y desestructurada, instintiva, con ciertu primitivismu, anque dafechu consciente y espresiva (Henri Rousseau, Séraphine Louis, Grandma Moses).[122]

La literatura simbolista destacó pol so esteticismu y decadentismu, llevando la sensibilidá romántica a la desaxeración, sobremanera nel gustu polo morboso y terrorífico, surdiendo una estética del mal», apreciable na atraición pol satanismu, la maxa y los fenómenos paranormales, o la fascinación pol viciu y les esviaciones sexuales. Los escritores estremar del mundu y les convenciones sociales, surdiendo la figura del «poeta malditu». El so principal vehículu d'espresión foi la poesía, que yera ellaborada, formalmente esixente, con un sentíu rítmicu casi musical, con un llinguaxe evocador y suxerente, simbólicu, destacando'l so calter polisémicu. Tuvo un antecedente nel parnasianismu de Leconte de Lisle, José María de Heredia y Charles Baudelaire, destacando darréu autores como Oscar Wilde, Algernon Charles Swinburne, Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, Stéphane Mallarmé, el Conde de Lautréamont, Jean Moréas, Anatole France, Frédéric Mistral, Joris-Karl Huysmans, Walt Whitman, Dmitri Serguéievich Merezhkovski, etc.[123]

El teatru simbolista recibió la influencia del espectáculu total» wagneriano, destacando por un llinguaxe de fuerte fonderada metafísicu y trascendente, buscando la esencia humana al traviés de la intuición y la meditación, con preferencia poles temes míticos y les lleendes, d'influxu esotéricu y teosóficu. Destacaron Auguste Villiers de l'Isle-Adam, Paul Claudel, Maurice Maeterlinck y Émile Verhaeren.[124] En música, Gabriel Fauré anovó con un llinguaxe sonoru preciosista, minuciosu y personal, na llinia de la poesía simbolista. Fixo una música estática, difusa, d'harmoníes líquides, dando importancia a los preseos solistes: El bonu cantar (1892), sobre poemes de Verlaine.

Modernismu[editar | editar la fonte]

El valle de les naranxales, Biniaraix (Mallorca) (1901), de Santiago Rusiñol.

En paralelu a l'arquiteutura, el modernismu[nota 15] tamién se desenvolvió en pintura, surdiendo una notable escuela en Cataluña, con artistes como Ramon Cases y Santiago Rusiñol, con un estilu carauterizáu por una temática naturalista d'ambiente aveseo, con una cierta influencia del impresionismu francés. Más tarde recibióse la influencia del simbolismu, practicáu pol mesmu Rusiñol y por artistes como Alexandre de Riquer, Adrià Gual y Joan Llimona. N'escultura cabo mentar a Eusebi Arnau, Josep Llimona y Miguel Blay. Nun llamáu «posmodernismu»[nota 16] atópense nomes como Isidre Nonell y Joaquim Mir, según topamos la presencia d'un mozu Pablo Picasso, que s'enfusó nel ambiente modernista alredor del añu 1900, fechu que supunxo un cambéu na so trayeutoria y la so adscripción al arte de vanguardia, como podemos ver na so etapa fauvista (1900-1901) y nel simbolismu de la «dómina azul» (1901-1904), pa desaguar finalmente nel cubismu.

Nel restu d'Europa, la pintura modernista tuvo bien amestada al mundu del diseñu y la ilustración, especialmente al carteluismo, nuevu xéneru artísticu a caballu ente la pintura y les artes gráfiques, yá que se basaba nun diseñu realizáu por un pintor o ilustrador, pa ser depués reproducíu en serie. Na so xénesis foi determinante l'aspeutu publicitario del cartelu, anque llueu se dedicó tamién a la divulgación d'eventos y a la propaganda política ya institucional. Ente los diversos artistes dedicaos a la pintura o'l cartelu convien recordar a Alfons Enforma, Aubrey Beardsley, Jan Toorop, Fernand Khnopff, etc.

El modernismu, pol so calter ornamental, supunxo una gran revitalización de les artes aplicaes, especialmente la carpintería, la forxa, la vidriería, la cerámica, el moldiáu en yelsu, la impresión (llibros, revistes, postales), la xoyería, el mosaicu, etc.[125] A ello ayudaron los nuevos procedimientos industriales, que dexaben la fabricación en serie. Cobró especial relevancia'l diseñu, el procesu creador del artista, que materializa la so creación na esquisa de la obra, que puede ser depués realizada por diversu artesanos. Ente los sos principales artífices destacaron Émile Gallé (ceramista y vidreru), René Lalique (orfebre), Koloman Moser (diseñador), Louis Comfort Tiffany (xoyeru y vidreru), Gaspar Homar (ebanista), etc. Tamién tuvo especial relevancia'l movimientu inglés Arts and Crafts («Artes y Oficios»), promovíu por John Ruskin y William Morris, que defendía una revalorización del trabayu artesanal y defendía la torna a les formes tradicionales de fabricación, axustando que l'arte tien de ser tan útil como bellu.[126]

En lliteratura, suelse venceyar el modernismu a la obra del nicaragüense Rubén Darío, inaugurador de les lletres modernes españoles con un llinguaxe esteticista de gran riqueza formal, d'influxu simbolista. Otros esponentes fueron el cubanu José Martí, el mexicanu Amado Nervo, el peruanu José Santos Chocano, l'arxentín Leopoldo Llugones y el colombianu José Asunción Silva, según los españoles Salvador Rueda y Eduardo Marquina. Col mesmu enfotu modernizador podemos asitiar tamién equí la denomada Xeneración del 98 que, frente al pesimismu pola perda de les últimes colonies españoles, supunxo un gran impulsu na renovación de la lliteratura española, especialmente tocantes a conteníu. Destacaron autores como Ramón María del Valle-Inclán, Antonio Machado, Jacinto Benavente, Juan Ramón Jiménez, Azorín, Pío Baroja, Miguel de Unamuno, Ramiro de Maeztu, Ramón Menéndez Pidal, etc. En Cataluña diose'l movimientu de la Renaixença, destacando Jacinto Verdaguer y Joan Maragall, ente qu'en Galicia el Rexurdimento cuntó con figures como Manuel Curros Enríquez y Eduardo Pondal.[127]

Fotografía[editar | editar la fonte]

Islla Pagoda na desaguada del ríu Min (1870), de John Thomson. La fotografía supunxo una gran revolución a la de concebir l'arte nel sieglu XIX y el XX.

Nel sieglu XIX apaeció una nueva teunoloxía que dexaba captar imáxenes del natural, al traviés del principiu de la cámara escura. Magar ser una realización puramente téunica, llueu s'acolumbró la artisticidad d'esti nuevu mediu, pos la obra resultante podía ser considerada artística en cuanto suponía la intervención de la creatividá de la persona que capta la imaxe, derivada del llabor de perceición, diseñu y narratividad efeutuada en tomar de la imaxe. Asina, llueu la fotografía pasó a ser considerada una de les artes, concretamente la octava.[nota 17]

Esta nueva téunica empezó coles investigaciones de Joseph Nicéphore Niépce, que llogró la primer fotografía en 1816, en negativu sobre papel, a partir d'onde se fueron perfeccionando los procedimientos téunicos pa la so captación y reproducción. La construcción del daguerrotipu por Louis-Jacques-Mandé Daguerre supunxo un nuevu adelantu, consiguiendo impresionar plaques metáliques y afitar la imaxe con un bañu de sal y mercuriu. Otru de los pioneros foi William Henry Fox Talbot, qu'en 1835 inventó'l negativu, que dexaba sacar diverses copies de la imaxe llograda. Hippolyte Bayard llogró en 1840 la fotografía en positivu direutu. Otru precursor, John Frederick William Herschel, foi'l creador del términu fotografia, según negativu y positivu, y instantánea cuando s'amenorgó'l tiempu d'esposición (25/100 de segundu). En 1888 George Eastman llanzó la película de celuloide y l'aparatu Kodak, pequeña cámara cargada con 100 clixés. La primer fotografía en color foi llograda por James Clerk Maxwell en 1861; sicasí, la primer placa fotográfica en color (Autochrome) nun llegó a los mercaos hasta 1907.

A partir d'entós la fotografía popularizóse, yá que yera un mediu que nun riquir grandes cualidaes personales, a cencielles el dominiu de la téunica, apaeciendo numberosos aficionaos que se llanzaron a afigurar el mundu n'imáxenes. Surdieron los primeros estudios y llaboratorios fotográficos, dedicaos en principiu sobremanera a la semeya, anque darréu a tou tipu d'eventos y a imáxenes del natural. Tamién apaeció la fotomecánica y les primeres publicaciones ilustraes, siendo pioneros los álbumes de Excursions Daguerriennes (1841-1842) y, como primer llibru ilustráu, Pencil of Nature (1844), de Fox Talbot. Igualmente apaeció la fotografía documental, especialmente tocantes a la plasmación de conflictos bélicos, siendo les guerres de Crimea y de Secesión americana les primeres en ser retrataes.

A finales de sieglu empezar a considerar la fotografía como un arte, surdiendo'l pictorialismu como primer movimientu artísticu fotográficu; este tenía la pretensión de faer fotografíes con una composición de tipu pictóricu, con influencia del impresionismu. Ente los fotógrafos más destacaos del sieglu XIX puede citase a Gaspard-Félix Tournachon, Louis Désiré Blanquart-Evrard, André Adolphe Eugène Disdéri, David Octavius Hill, John Thomson, Julia Margaret Cameron, Oscar Gustav Rejlander, Eadweard Muybridge, Étienne-Jules Marey, Jacob August Riis, etc.[128]

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Fonte, de Marcel Duchamp. El sieglu XX supunxo una perda del conceutu de guapura clásica pa consiguir un mayor efeutu nel diálogu artista-espectador.

L'arte careció un fondu tresformamientu: nuna sociedá más materialista, más consumista, l'arte dirixir a los sentíos, non al intelectu. Igualmente, cobró especial relevancia'l conceutu de moda, una combinación ente la rapidez de les comunicaciones y l'aspeutu consumista de la civilización actual. Surdieron asina los movimientos de vanguardia, que pretendíen integrar l'arte na sociedá, buscando una mayor interrellación artista-espectador, yá que ye esti postreru'l qu'interpreta la obra, pudiendo afayar significaos que l'artista nin conocía. Los últimos enclinos artísticos perdieron inclusive l'interés pol oxeto artísticu: l'arte tradicional yera un arte d'oxetu, l'actual de conceutu. Hai una revalorización del arte activu, de l'aición, de la manifestación bonal, efímera, del arte non comercial (arte conceptual, happening, environment).[129]

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Arquiteutura del sieglu XX
Casa de la catarata (1939), de Frank Lloyd Wright, Bear Run, Pennsylvania.

L'arquiteutura sufrió un fondu tresformamientu dende les formes tradicionales hasta los movimientos de vanguardia, que supunxeron un nuevu conceutu constructivu basáu nuna idea más racional del espaciu, estructurado de forma más depurada y funcional, con especial atención a les nueves teunoloxíes y al so allugamientu medioambiental. Cobró gran importancia'l urbanismu, fomentáu pol nuevu aspeutu consumista de la civilización occidental, al empar que la puxanza de les comunicaciones derivó nun desenvolvimientu de los estudios d'inxeniería aplicaos a l'arquiteutura.

L'arquiteutura del sieglu XX tuvo un desenvolvimientu independiente del restu de les artes, anque n'ocasiones foi en paralelu a dalgún determináu movimientu artísticu. Tenemos asina l'arquiteutura espresionista, carauterizada pol usu de nuevos materiales y la so fabricación en masa (lladriyu, aceru, vidriu), con nomes como Bruno Taut, Erich Mendelsohn, Hans Poelzig y Fritz Höger. El futurismu tamién tuvo dalguna manifestación arquitectónica, anque lo utópicu de les sos formulaciones torgó en munchos casos la so realización material; destaca la obra d'Antonio Sant'Elia. Nel neoplasticismu holandés tenemos la obra de Jacobus Johannes Pieter Oud y Gerrit Thomas Rietveld. A lo último, cabo reseñar l'aguada arquitectónica del constructivismu rusu, onde s'empecipió un programa amestáu a la revolución que buscaba una arquiteutura funcional que satisfixera les necesidaes reales de la población; tuvo representáu principalmente por Konstantin Melnikov.

Pero'l principal enclín artísticu del sieglu XX foi'l racionalismu (1920-1950) —tamién llamáu «estilu internacional»—, representáu fundamentalmente pola Escuela de la Bauhaus. Esta corriente buscaba una arquiteutura encontada na razón, de llinies sencielles y funcionales, basaes en formes xeométriques simples y materiales d'orde industrial (lladriyu, aceru, formigón, vidriu), arrenunciando a la decoratividad escesiva y otorgando gran importancia al diseñu, que ye igualmente senciellu y funcional. Ente les sos figures sobresalen: Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe, Le Corbusier, José Luis Sert, Frank Lloyd Wright, Eliel Saarinen, Oscar Niemeyer, Alvar Aalto, etc.

Ente los últimos enclinos arquiteutónicos producióse una gran diversidá d'estilos y movimientos, como nel restu d'artes plástiques: nos años 1950 surdió'l denomináu brutalismu en paralelu al espresionismu astractu norteamericanu, carauterizáu poles formes austeres, basaes na pureza del material, primando la estructura sobre l'acabáu (Alison y Peter Smithson); el metabolismu xaponés respondía a les necesidaes d'una sociedá masificada, con grandes escales, estructures flexibles y formes orgániques (Kenzō Tange, Kishō Kurokawa); l'arquiteutura pop destacó'l calter urbanu y les tipoloxíes populares, tomando como referencia los ambientes nocherniegos de Las Vegas, coles sos lluces de neón y el so escenografía decorativista (Robert Venturi, Denise Scott Brown); el llamáu «diseñu científicu y estructural» punxo énfasis nes nueves posibilidaes de la téunica, especialmente l'usu de formigón y les formes orgániques (Félix Candela, Pier Luigi Nervi, Frei Otto, Jørn Utzon, Eero Saarinen, Richard Buckminster Fuller); nos años 1960 apaeció'l high-tech, basáu nes posibilidaes daes poles nuevu teunoloxíes, tanto a nivel práuticu como estéticu (Norman Foster, Richard Rogers, Renzo Piano); ente los años 1960 y 1970 surdió'l antidiseño, opuestu al racionalismu y a la primacía del diseñu sobre la función social y cultural de l'arquiteutura, representáu pol grupu inglés Archigram y los italianos Archizoom y Superstudio; el neorracionalismu supunxo nos años 1970 la torna a les premises funcionalistes, representáu pol grupu italianu Tendenza y l'estauxunidense Five Architects; dende 1975 desenvolvióse l'arquiteutura posmoderna, que como nes otres artes basar nel eclecticismu y la reinterpretación d'estilos anteriores (James Stirling, Aldo Rossi, Ricard Bofill, Arata Isozaki); nos años 1980 diose'l deconstructivismu, carauterizáu pola fragmentación, el procesu de diseñu non llinial y la manipulación de les estructures (Frank Gehry, Peter Eisenman, Rem Koolhaas). Ente otros arquiteutos contemporáneos convien destacar igualmente a Jean Nouvel, Glenn Murcutt, Peter Zumthor, Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Sverre Fehn, Ieoh Ming Pei, Zaha Hadid, Santiago Calatrava, Rafael Moneo, Luis Barragán, Álvaro Siza, etc.[130]

Vanguardismu[editar | editar la fonte]

Formes úniques de continuidá nel espaciu (1913), d'Umberto Boccioni, Galleria d'Arte Moderno, Milán.

Nos primeros años del sieglu XX forxáronse les bases del llamáu arte de vanguardia: el conceutu de realidá foi cuestionáu poles nuevu teoríes científiques (la suxetividá del tiempu de Bergson, la relatividá d'Einstein, la mecánica cuántica); tamién influyó la teoría del psicoanálisis de Freud. Per otra parte, les nueves teunoloxíes provocaron que l'arte camudara de función, una y bones la fotografía y el cine yá s'encargaben d'afigurar la realidá. Gracies a les coleiciones etnográfiques fomentaes pol colonialismu européu los artistes tuvieron contautu col arte d'otres civilizaciones (africanu, asiáticu, oceánicu), qu'apurrió una visión más suxetiva y emotiva del arte. Toos estos factores portaron un cambéu de sensibilidá que se tradució na busca de nueves formes d'espresión per parte del artista.

  • Futurismu (1909-1930): movimientu italianu qu'aponderó los valores del progresu téunicu ya industrial del sieglu XX, destacando aspeutos de la realidá como'l movimientu, la velocidá y la simultaneidá de l'aición. El futurismu aspiraba a tresformar el mundu, a camudar la vida, amosando un conceutu idealista y daqué utópicu del arte como motor de la sociedá. Foi'l primer movimientu que se proclamó con un manifiestu (redactáu por Filippo Tommaso Marinetti), sellu distintivu de los futuros movimientos de vanguardia, que denotaba amás la interrellación ente les diverses artes. Destaquen en pintura Giacomo Balla y Gino Severini, y Umberto Boccioni n'escultura.[131]
  • Arte astracto (1910-1932): cuestionáu'l conceutu de realidá poles nuevu teoríes científiques, y col surdimientu de nueves teunoloxíes como la fotografía y el cine, que yá s'encargaben d'afigurar la realidá, producióse la xénesis del arte astracto: l'artista yá nun intenta reflexar la realidá, sinón el so mundu interior, espresar los sos sentimientos. L'arte pierde tou aspeutu real y d'imitación de la naturaleza pa centrase na simple espresividá del artista, en formes y colores qu'escarecen de cualesquier componente referencial. Empecipiáu por Vasili Kandinski, foi desenvueltu pol movimientu neoplasticista (De Stijl), con figures como Piet Mondrian y Theo Van Doesburg en pintura, y Georges Vantongerloo n'escultura.
  • Dadaísmu (1916-1922): movimientu de reaición a los desastres de la guerra, el dadaísmu supunxo un planteamientu radical del conceutu d'arte, que pierde cualesquier componente basáu na lóxica y la razón, reivindicando la dulda, l'azar, lo absurdo de la esistencia. Esto traduzse nun llinguaxe subversivu, onde se cuestionen tantu les temátiques como les téuniques tradicionales del arte, esperimentando con nuevos materiales y nueves formes de composición, como'l colax, el fotomontaje y los ready-made. Destaquen Hans Arp, Francis Picabia, Kurt Schwitters y Marcel Duchamp.

Últimos enclinos[editar | editar la fonte]

Aponderamientu de l'agua (1987), d'Eduardo Chillida, Parque de la Creueta del Coll, Barcelona.

Dende la Segunda Guerra Mundial l'arte esperimentó una vertixinosa dinámica evolutiva, con estilos y movimientos que s'asoceden cada vez más rápidu nel tiempu. El proyeutu modernu aniciáu coles vanguardies históriques llegó a la so culminación con diversos estilos antimátericos que destacaben l'orixe intelectual del arte por sobre la so realización material, como'l arte d'aición y l'arte conceptual. Algamáu esi nivel de prospección analítica del arte, producióse l'efeutu inversu —como suel ser habitual na historia del arte, onde los diversos estilos enfréntense y se contraponen, el rigor d'unos asocede al escesu d'otros, y viceversa—, retornando a les formes clásiques del arte, aceptando'l so componente material y estéticu, y arrenunciando al so calter revolucionariu y tresformador de la sociedá. Surdió asina'l arte postmoderno, onde l'artista transita ensin pudor ente diverses téuniques y estilos, ensin calter reivindicativu, volviendo al trabayu artesanal como esencia del artista. A lo último, hai que remarcar a finales de sieglu l'apaición de nueves téuniques y soportes nel terrén del arte: videu, informática, internet, láser, holografía, etc.[133]

  • Arte cinético (dende 1950): tamién llamáu op-art (arte óptico), ye un estilu que pon énfasis nel aspeutu visual del arte, especialmente nos efeutos ópticos, que son producíos bien por ilusiones óptiques (figures ambigues, imáxenes persistentes, efeutu de moiré), bien por aciu el movimientu o los xuegos de lluces. Ye un arte astracto pero racional, compositivo, al contrariu que'l informalismu. Destaquen Victor Vasarely, Jesús Rafael Sotu, Yaacov Agam, Julio Le Parc, Eusebio Sempere, etc.
¿Por qué'l procesu ente Pilatos y Jesús duró solamente dos minutos? (1996), de Wolf Vostell, Muséu Vostell, Malpartida de Cáceres.
  • Nueves teunoloxíes (dende 1965): l'apaición de nueves teunoloxíes dende los años 1960 (televisión, videu, informática) supunxo una gran revolución pal arte non yá tocantes a nuevos soportes y materiales, sinón a nueves formes d'espresión qu'ampliaron les llendes del arte. El videoarte surdió en 1965 cola apaición de la primera cámara de videu portátil (la Portapak de Sony). Nesta modalidá destaca non yá el so componente físicu —la emisión d'imáxenes, xeneralmente nel marcu d'instalaciones o performances—, sinón el mensaxe inherente a la imaxe filmada, fundiendo'l mundu de la comunicación cola cultura popular. Esponentes d'esta modalidá son Nam June Paik, Dan Sandin, Bill Viola, Tony Oursler, etc. El sound art (o audiu art) basar nel soníu, yá seya natural, musical, teunolóxicu o acústicu, ya intégrase nel arte al traviés d'ensamblaxes, instalaciones, performances, videoarte, etc. (Laurie Anderson, Brian Eno). La informática y internet supunxeron igualmente un gran impulsu pal arte, non yá como soporte sinón poles sos nuevu posibilidaes creatives y, especialmente, pol so aspeutu interactivo, suponiendo una nueva forma de collaboración ente l'artista y el públicu (Olia Lialina, Heath Bunting, Jake Tilson).

Globalización del arte[editar | editar la fonte]

Instalación del grupu xaponés Gutai, na Bienal de Venecia de 2009.

Mientres el procesu de colonización empecipiáu poles potencies europees nel sieglu XIX, y sobremanera nel XX cola puxanza de los medios de comunicación (radio, televisión, internet) y el procesu de globalización cultural producíu a nivel mundial, l'arte haise estandarizado progresivamente escontra la universalización d'estilos, calteniendo en munchos llugares les formes autóctonu y tradicional, pero adquiriendo un sellu estilísticu común perceptible en diversos puntos del planeta. Antigües formes artístiques basaes en materiales y tipoloxíes tradicionales abrazaron les nueves teunoloxíes y un nuevu sentíu estéticu apoderáu por factores como la moda y la rapidez d'espardimientu de los diversos movimientos artísticos.

Nel continente africanu entá perduren ciertes formes tradicionales d'arte, magar la colonización europea introdució l'arte occidental, produciéndose cierta mezcolanza de dambos estilos. En munches partes d'África l'arte ta marcáu pola relixón islámica, ente que n'otres ye más de signu cristianu, pero entá perduren les antigües formes animistas. L'interés pol arte africano n'Europa llevó a la so producción con fines d'esportación, principalmente mázcares y escultures ornamentales d'ébanu o marfil. Ente los artistes más destacaos puede citase a Ashira Olatunde (de Nixeria), Nicholas Mukomberanwa (de Zimbabue), Henry Tayali (de Zambia) y Eric Adjetey Anang (de Ghana).

Na India, l'arte abrir a mediaos del sieglu XX a les formes de vanguardia, como puede apreciase na intervención d'arquiteutos estranxeros como Le Corbusier en Chandigarh y Bangalore. Anguaño la India ta viviendo una puxanza nel campu de la creación emerxente y les artes plástiques contemporánees, siendo l'artista indiu más cotizáu l'escultor Anish Kapoor, xunto al que destaquen nomes como Ram Kinker Baij, Sankho Chaudhuri, Ajit Chakravarti y Nek Chand.

El fin de la era imperial supunxo la modernización de China, que s'abrir más a la influencia occidental. El trunfu de la revolución comunista impunxo como arte oficial el realismu socialista, magar apocayá la nueva política aperturista favoreció la llegada de los últimos enclinos artísticos, amestaes a les nueves teunoloxíes. En 1989 tuvo gran resonancia la esposición China/Vanguardia, na Galería Nacional China de Beixín, qu'amosaba les últimes creaciones del momentu, incluyendo tantu obra pictórica como fotografíes, instalaciones y performances. Desgraciadamente, los sucesos de Tiananmen provocaron un nuevu retrocesu, hasta una nueva apertura en 1992. Los artistes chinos contemporáneos más relevantes son: Qi Baishi, Wu Guanzhong, Pan Yuliang, Zao Wou Ki y Wang Guangyi.

En Xapón, el periodu Meiji (1868-1912) supunxo una fonda renovación cultural, social y teunolóxica, abrir más al esterior y empezando a incorporar los nuevos adelantos consiguíos n'Occidente. La pintura presentó entós dos corrientes: una tradicional (Nihonga), y otra occidentalista (Yōga). N'escultura esiste igualmente la dualidá tradición-vanguardia. Más apocayá destaca la presencia nel terrén del arte d'aición del grupu Gutai, qu'asimiló la esperiencia de la Segunda Guerra Mundial al traviés d'aiciones cargaes d'ironía, con un gran sentimientu de crispadura y una agresividá latente. Artistes destacaos del Xapón contemporaneu son: Tsuguharu Foujita, Kuroda Seiki, Tarō Okamoto, Chuta Kimura, Leiko Ikemura, Michiko Noda, Yasumasa Morimura, Yayoi Kusama, Yoshitaka Amano, Shigeo Fukuda, Shigeko Kubota, Yoshitomo Nara, Isamu Noguchi y Etsuro Sotoo.[135]

Artes decoratives[editar | editar la fonte]

Diseño d'oxetos d'usu art déco Pal-Bell, de Maurice Ascalon.

Nel sieglu XX les artes decoratives tuvieron una rápida evolución, marcada pol usu de nuevos materiales y teunoloxíes más avanzaes, y con un claru apueste pol diseñu como base creadora, remarcando l'aspeutu intelectual d'estes creaciones frente a la mera realización material dada tradicionalmente a l'artesanía. La gran revitalización d'esta actividá artística provieno del art déco,[nota 20] movimientu surdíu en Francia a mediaos de los años 1920 que supunxo una revolución pal interiorismu y les artes gráfiques y industriales. Esti estilu carauterizar pola predilección pela llinia curva y el floriáu simétricu n'artes gráfiques, y les formes cuadráu y xeométricu en moblame y decoración interior. Dirixíu principalmente a un públicu burgués, destacó pola ostentación y el luxu, y desenvolvióse notablemente n'ilustración publicitaria (Erté) y carteluismo (Cassandre). El art déco tamién se dio n'arquiteutura (el Chrysler Building de William van Alen) y pintura (Tamara de Lempicka, Santiago Martínez Delgado).

Otru gran adelantu nel terrén del diseñu producir cola Bauhaus, que frente a la escesiva ornamentación del art déco introdució un conceutu de diseñu más racional y funcional, más afechu a les necesidaes reales de la xente. Esta institución pretendía romper les barreres ente arte y artesanía, con un claru apueste pola producción industrial. El so diseñu basar na simplicidá, l'astraición xeométrica y l'usu de colores primarios y de nueves teunoloxíes, como se fixo patente nel moblame d'aceru tubular creáu por Marcel Breuer, o les llámpares diseñaes por Marianne Brandt. Nesta escuela destacaron creadores como László Moholy-Nagy, Oskar Schlemmer, Johannes Itten, Paul Klee, Josef Albers, etc. Igualmente, el grupu neoplasticista De Stijl desenvolvió un estilu interiorista basáu na simplicidá, les formes xeométriques y los colores primarios, como la famosa siella colorada y azul de Gerrit Thomas Rietveld (1923). Dende entós el diseñu industrial y d'interior siguió pela vía de la creación intelectual y el diseñu funcional, con un progresivu aumentu de la esperimentación con nuevos materiales (plásticu, fibra de vidriu), atendiendo a les necesidaes de mercáu ensin arrenunciar al procesu de modernización de la sociedá, lo que xeneró una llinia llamada styling (representada fundamentalmente por Raymond Loewy).[136]

Lliteratura contemporánea[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XX la lliteratura tuvo —como'l restu de les artes— una gran diversidá estilística, partiendo de premises anteriores y cánones clásicos en dellos casos, y rompiendo col pasáu y esperimentando nueves formes y estilos n'otros. L'enfotu d'innovación llevó a la busca de la esencia lliteraria, d'un llinguaxe trascendente y metafísicu, como ye'l casu de la denomada «poesía pura» (Paul Valéry, William Butler Yeats, Ezra Pound, T. S. Eliot, Eugenio Montale, Fernando Pessoa, Konstantinos Kavafis). El principal campu d'esperimentación foi'l de les vanguardies artístiques: el futurismu destacó pol so enfotu modernizador, aponderando los adelantos téunicos, la velocidá, l'aición, inclusive la violencia (tuvo estrechos contactos col fascismu italianu), defendiendo la destrucción de la sintaxis y la llibertá de les pallabres; tuvo representáu principalmente por Filippo Tommaso Marinetti y Vladimir Maiakovski. El cubismu buscó nueves formes sintáctiques, desfaciendo los poemes y dándo-yos un aspeutu gráficu, con distintos tipos de lletra y apaición de signos extralingüísticos, suprimiendo los signos de puntuación («colax llingüísticu»), destacando Guillaume Apollinaire. El dadaísmu introdució l'anarquía na xénesis lliteraria, buscando deliberadamente un llinguaxe caóticu y absurdu, que pierde'l so aspeutu lóxico y comunicativo, como na obra de Tristan Tzara. L'espresionismu criticó la sociedá burguesa de la so dómina, el militarismu, la alienación del individuu na era industrial y la represión familiar, moral y relixosa. Yá nun s'asonsaña la realidá, nun s'analicen causes nin fechos, sinón que l'autor busca la esencia de les coses, amosando la so particular visión. Destacaron Franz Kafka, Gottfried Benn, Alfred Döblin, Georg Heym, Franz Werfel, Georg Trakl y Rainer Maria Rilke. El surrealismu tuvo gran influencia de la psicoloxía freudiana, remembrando nes sos obres el mundu del inconsciente, de los suaños, de la suxetividá, nun estilu que buscaba l'asociación insólita de pallabres, de metáfores oníriques y delirantes, que se tradució na téunica de la «escritura automático». Destacaron André Breton, Paul Éluard y Louis Aragon.

Ulises, de James Joyce. Portada de la primer edición (1922).

Nel ámbitu de la narrativa, l'amargosa esperiencia bélica na guerra mundial provocó una serie d'obres de crítica de la guerra, de reflexón, d'introspeición psicolóxica, de busca d'unos nuevos valores morales, con un llinguaxe simbólico y metafórico; asina s'aprecia na obra de Marcel Proust, André Gide, François Mauriac, Thomas Mann, Hermann Hesse, etc. Más palantre surdió un mayor compromisu social, con obres de denuncia de los valores burgueses que llevaren a la guerra; esta corriente ta representada por André Malraux, Antoine de Saint-Exupéry, George Orwell y Aldous Huxley. En contraposición, hai una corriente más innovadora, más centrada na téunica lliteraria, nel virtuosismu estilísticu y la profundización de los personaxes, como podemos apreciar en James Joyce, Lawrence Durrell y Virginia Woolf. N'Estaos Xuníos surdió la llamada «xeneración perdida», carauterizada igualmente pola crítica social y la busca d'unos nuevos valores humanos: John Dos Passos, F. Scott Fitzgerald, John Steinbeck, William Faulkner, Gertrude Stein, Henry Miller y Ernest Hemingway.

La segunda metá del sieglu XX tuvo marcada pol eclecticismu y la diversidá d'enclinos, con un ciertu continuismu d'estilos anteriores, sobremanera en poesía, onde autores como Jacques Prévert, Dylan Thomas y Wystan Hugh Auden faen una poesía inconformista y intelectualizada. La narrativa ye más innovadora, carauterizada pola esmolición esistencial y el compromisu social: Jean-Paul Sartre, Albert Camus, Simone de Beauvoir, Jean Genet, Cesara Pavese, Italo Calvino, Alberto Moravia, etc. Nos años 1950 surdió en Francia'l nouveau roman («nueva novela»), centráu nel analís fríu y oxetivu de la realidá (Alain Robbe-Grillet, Nathalie Sarraute). Nesos años hai un renacer de la «novela histórica», con Marguerite Yourcenar, Robert Graves y Umberto Eco. N'Alemaña, apaecieron escritores anticonvencionales como Peter Handke y Günther Grass, ente que n'Estaos Xuníos surdió la xeneración beat (Allen Ginsberg, William Burroughs, Jack Kerouac), según una nueva serie de novelistes encabezada por Truman Capote, J. D. Salinger y Norman Mailer. Ente otros grandes autores del sieglu XX merecen destacar igualmente: H. G. Wells, Rudyard Kipling, J. R. R. Tolkien, Salvatore Quasimodo, Nikos Kazantzakis, Halldór Laxness, Pär Lagerkvist, Mika Waltari, Jaroslav Haišek, Boris Pasternak, Mihail Šolohov, Aleksandr Solzhenitsyn, José Saramago, Sholem Asch, Rabindranath Tagore, Jalil Gibran, Naguib Mahfuz, Wen Yiduo, Yukio Mishima, Kenzaburo Oé, Wole Soyinka, Orhan Pamuk, etc.[137]

N'España, la lliteratura del sieglu XX empezó col llamáu novecentismu, representáu por José Ortega y Gasset, Ramón Pérez de Ayala, Ramón Gómez de la Serna y Eugeni d'Ors. Más palantre surdió la Xeneración del 27, con un mayor enfotu vanguardista, qu'escuerre l'ideal de poesía pura», con cierta influencia del surrealismu (Federico García Lorca, Rafael Alberti, Vicente Aleixandre, Pedro Salinas, Jorge Guillén, Dámaso Alonso, Gerardo Diego, Luis Cernuda, Miguel Hernández). Los años de la dictadura producen una dixebra: per un sitiu, una lliteratura afecta al réxime qu'apondera los valores nacionales (Luis Rosales, Leopoldo Panero); por otra, una lliteratura desarraigada, de tonu angustiosu (Camilo José Cela, Ramón J. Sénder, Miguel Delibes, Gonzalo Torrente Ballester, Carmen Laforet, Ana María Matute). Nos años 1950 surdió'l realismu social, lliteratura más comprometida que denuncia la inxusticia y la falta de llibertá (Blas de Otero, Gabriel Celaya, León Felipe). Dende los años 1970 surde una nueva vitalidá nes lletres, con enfotu reformador (los llamaos «Novísimos» en poesía), destacando figures como Manuel Vázquez Montalbán, Juan Marsé, Antonio Gala, José Hierro, Jaime Gil de Biedma, José Agustín Goytisolo, etc. Nel sieglu XX desenvuélvense la lliteratura catalana (Josep Carner, Carles Riba, Salvador Espriu, Josep Pla, Mercè Rodoreda, Josep Maria de Sagarra), gallega (Celso Emilio Ferreiro, Ramón Otero Pedrayo, Alfonso Rodríguez Castelao, Álvaro Cunqueiro) y vasca (Esteban Urkiaga, Gabriel Aresti, José Luis Álvarez Enparantza). N'Hispanoamérica destaquen: Alfonsina Storni, Gabriela Mistral, Vicente Huidobro, César Vallejo, Pablo Neruda, Jorge Luis Borges, Nicolás Guillén, Rómulo Gaḷḷegos, Miguel Ángel Asturias, Alejo Carpentier, Juan Rulfo, Carlos Fuentes, Julio Cortázar, Mario Vargas Llosa, Gabriel García Márquez, Octavio Paz, Guillermo Cabrera Infante, Augustu Roa Bastos, Ernesto Sabato, Mario Benedetti, Isabel Allende, etc.[138]

Teatru contemporaneu[editar | editar la fonte]

Bertolt Brecht, creador del teatru épicu.

El teatru del sieglu XX tuvo una gran diversificación d'estilos, evolucionando en paralelu a les corrientes artístiques de vanguardia. Ponse mayor énfasis na direición artística y na escenografía, nel calter visual del teatru y non yá el lliterariu. Avanzar na téunica interpretativa, con mayor profundización psicolóxica (métodu Stanisllavski, Actors Studio de Lee Strasberg), y reivindicando el xestu, l'aición y el movimientu. Abandónense los trés unidaes clásiques y empieza el teatru esperimental, con nueves formes de faer teatru y un mayor énfasis nel espectáculu, retornando al ritu y a les manifestaciones de cultures antigües o exótiques. Cobra cada vez mayor protagonismu'l direutor teatral, que munches vegaes ye l'artífiz d'una determinada visión de la puesta n'escena (Vsevolod Meyerhold, Max Reinhardt, Erwin Piscator, Tadeusz Kantor).

Ente los diversos movimientos teatrales convien reseñar: l'espresionismu (Georg Kaiser, Fritz von Unruh, Hugo von Hofmannsthal); el «teatru épicu» (Bertolt Brecht, Peter Weiss, Rainer Werner Fassbinder); el «teatru del absurdu», venceyáu al esistencialismu (Antonin Artaud, Eugène Ionesco, Samuel Beckett, Albert Camus); y los Angry young men, de signu inconformista y antiburgués (John Osborne, Harold Pinter, Arnold Wesker). Otros autores destacaos son: George Bernard Shaw, Luigi Pirandello, Alfred Jarry, Tennessee Williams, Eugene O'Neill, Arthur Miller, John Boynton Priestley, Dario Fo, etc. N'España destaquen Federico García Lorca, Miguel Mihura, Alejandro Casona, Antonio Buero Vallejo, Alfonso Paso y Fernando Arrabalde.

Dende los años 1960 el teatru reaccionó contra la distanciación del teatru épicu, buscando una comunicación dramática establecida al traviés d'aiciones reales qu'afecten al espectador (The Living Theatre, teatru-llaboratoriu de Jerzy Grotowski, aiciones de happening). Los nuevos direutores amestaron a esti teatru de provocación» una conciencia estilística basada na ceremonia, el divertimento y l'exhibicionismu (Peter Brook, Giorgio Strehler, Luca Ronconi). El llinguaxe oral queda asina dobláu pol visual, y l'arte dramáticu recupera en cierta forma la so antigua ambición de teatru total». Esto ponse de manifiestu en dellos grupos españoles, como Els Joglars, Els Comediants y La Fura dels Baus, o'l grupu canadiense Cirque du Soleil.[139]

Música contemporánea[editar | editar la fonte]

Adagietto

Adagietto, cuartu movimientu de la Quinta Sinfonía de Gustav Mahler.

Nel terrén musical la transición de sieglu tuvo marcada pol postromanticismu de Richard Strauss, Gustav Mahler y Aleksandr Skriabin, introduciéndose darréu nel ámbitu de les vanguardies artístiques: el cubismu tendió a la deshumanización, a la esquematización y a les construcciones lliniales, ensin ornamientos (Erik Satie); l'espresionismu pretendía desligarse de los fenómenos oxetivos esternos, siendo preséu namái de l'actividá creadora del compositor y reflexando principalmente'l so estáu anímicu, fora de toa regla y toa convención (Darius Milhaud, Francis Poulenc, Arthur Honegger); el futurismu esperimentó col ruiu y los soníos de la naturaleza y la vida cotidiana (Luigi Russolo, Edgar Varèse); el neoclasicismu —amestáu en Rusia al realismu socialista, tamién llamáu «sinfonismu soviéticu»— recuperó les formes clásiques, pero reinterpretándolas, y ensin arrenunciar a los nuevos adelantos vanguardistas (Carl Orff, Gustav Holst, Igor Stravinski, Sergei Prokofiev, Dimitri Shostakovich, Sergéi Rajmáninov); el dodecafonismu foi un sistema basáu nos dolce tonos de la escala cromática, que s'utilizaben en cualesquier orde, pero en series, ensin repitir una nota antes de sonar les otres, evitando la polarización, l'atraición a centros tonales (Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton von Webern); otramiente, l'ultracromatismu amplió la escala musical a graos inferiores al semitonu —cuartos o sestos de tonu— (Alois Hába, Ferruccio Busoni); la Nueva Oxetividá apurrió una visión más realista y social de la música, surdiendo'l conceutu de Gebrauschmusik («música utilitaria»), basada nel conceutu de consumu de mases pa ellaborar obres de senciella construcción y accesibles a tol mundu (Paul Hindemith, Kurt Weill).

Dende mediaos de sieglu siguió la esperimentación y la diversidá de conceutos musicales, produciendo nueves téuniques y efeutos sonoros, como la música electrónica de Karlheinz Stockhausen; la música concreta de Pierre Schaeffer y Pierre Henry; el serialismu d'Olivier Messiaen, Luigi Dallapiccola, Pierre Boulez y Luis de Pablo; el poliestilismu de Luciano Berio; los ámbitos sonoros» de Luigi Nonu; la música aleatoria de John Cage, Charles Ives, Witold Lutoslawski y Cristóbal Halffter; el neotonalismu d'Arvo Pärt y Henryk Górecki; la música estadística» d'Iannis Xenakis, Krzysztof Penderecki y György Ligeti; el minimalismu de Philip Glass; y el new age de Michael Nyman y Wim Mertens.[140]

Ficheru:Porgy and Bess1.jpg
Porgy and Bess, de George Gershwin, pol New York Harlem Theater.

La ópera nel sieglu XX caltuvo vixente'l repertoriu anterior, que se sigue representando con ésitu nos meyores teatros y auditorios del mundu, ente que a nivel granible, magar esistió una bayurosa y escelente producción, les innovaciones producíes nesti terrén nun gociaron de gran ésitu ente'l públicu mayoritariu. A principios de sieglu, el verismu italianu siguió nun llamáu «posverismu» representáu principalmente por Riccardo Zandonai (Francesca da Rimini, 1914; Giulietta y Romeo, 1922). El postromanticismu cuntó cola gran figura de Richard Strauss (Salomé, 1905; Ariadne auf Naxos, 1912). El neoclasicismu dexó obres como Edipo rei (1925), d'Igor Stravinski; Lady Macbeth de Mtsensk (1936), de Dimitri Shostakovich; y Guerra y paz (1946), de Sergei Prokofiev. A nivel vanguardista, destacaron l'espresionismu y el dodecafonismu: Moisés y Aarón (1926), d'Arnold Schönberg; Wozzeck (1925) y Lulú (1935), d'Alban Berg; Jonny spielt auf (1927), d'Ernst Krenek. Más apocayá destaca la obra de Benjamin Britten, de gran valor dramáticu (Peter Grimes, 1945; A Midsummer Night's Dream, 1961; Muerte en Venecia, 1973). Otros esponentes son: Kurt Weill (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, 1930), George Gershwin (Porgy and Bess, 1935), Paul Hindemith (Matías el pintor, 1938), Francis Poulenc (-yos mamelles de Tirésias, 1947), Gian Carlo Menotti (La médium, 1946; El teléfonu, 1947; El cónsul, 1950), Alberto Ginastera (Bomarzo, 1967), etc.

Tamién tuvo muncha importancia la música popular, que xeneró diversos estilos musicales como'l jazz, el soul, el blues, el rock, el pop, el heavy, el punk, el reggae, el rap, el ska, etc. Nel sieglu XX tamién tuvieron una gran puxanza los espectáculos musicales, como'l cabaré y el music hall, de la que cobró un creciente protagonismu la banda sonora cinematográfica (John Williams, Ennio Morricone, Henry Mancini, Andrew Lloyd Webber, Leonard Bernstein, Maurice Jarre, Vangelis, Nino Rota). L'aspeutu consumista de la civilización actual, l'apaición de nueves tipoloxíes (radio, filo musical, videu-clip) y l'introducción de nuevos soportes de grabación musical (discu de vinilu, casete, discu compactu, formatos informáticos d'audiu, MP3) favorecieron la popularización de la música, que se convirtió nun aspeutu indispensable del ociu modernu, cola proliferación de conciertos y recitales, y auténticos fenómenos de mases en redol a diversos grupos ya intérpretes (Elvis Presley, The Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Michael Jackson, Madonna, etc.). Nos últimos tiempos, la industria discográfico sufrió un progresivu cayente por cuenta de les descargues illegales n'internet, fechu que xeneró un fuerte discutiniu qu'entá perdura.[141]

Danza contemporánea[editar | editar la fonte]

Balé rusu (1912), d'August Macke, Kunsthalle, Bremen.

La danza contemporánea empecipióse nuevamente col lideralgu del balé rusu adquiríu a finales del sieglu XIX: Mihail Fokin dio más importancia a la espresión sobre la téunica; la so obra Chopiniana (1907) inauguraría'l balé atmosféricu» —namái danza, ensin filo argumental—. Sergéi Diágilev foi l'artífiz del gran trunfu de los Ballets Rusos en París, introduciendo la danza nes corrientes de vanguardia: el so primer gran ésitu llograr coles Dances polovtsianas de El Príncipe Igor de Borodin (1909), al que siguieron El páxaru de fueu (1910), Petrushka (1911) y La consagración de la primavera (1913), de Stravinski; a lo último, Parade (1917) foi un finxu dientro de la vanguardia, con música d'Erik Satie, coreografía de Léonide Massine, llibretu de Jean Cocteau y decoraos de Pablo Picasso. Nel grupu de Diágilev destacaron los baillarinos Vaslav Nijinsky, Anna Pavlova y Tamara Karsavina. Cola Revolución soviética el balé rusu pasó a ser un preséu de propaganda política, perdiendo gran parte de la so creatividá, anque surdieron grandes baillarinos como Rudolf Nureyev y Mihail Baryshnikov, y produciéronse obres memorables como Romeo y Julieta (1935) y Cenicienta (1945), de Prokofiev, y Espartaco (1957), d'Aram Khachaturian. Tamién algamó notoriedá'l sistema pedagóxicu escurríu por Agrippina Vagánova.

La danza espresionista supunxo una rotura col balé clásicu, buscando nueves formes d'espresión basaes na llibertá del xestu corporal, lliberáu de les atadures de la métrica y el ritmu, onde cobra mayor relevancia la autoexpresión corporal y la rellación col espaciu. El so principal teóricu foi'l coreógrafu Rudolf von Laban, quien creó un sistema que pretendía integrar cuerpu y alma, poniendo énfasis na enerxía que emanan los cuerpos, y analizando el movimientu y la so rellación col espaciu. Esti nuevu conceutu quedaría afiguráu cola baillarina Mary Wigman. De forma independiente, la gran figura de principios de sieglu foi Isadora Duncan, qu'introdució una nueva forma de baillar, inspirada n'ideales griegos, más abierta a la improvisación, a la espontaneidá.

Nel periodu d'entreguerras destacaron les escueles francesa y británica, según l'espuntar de los Estaos Xuníos. En Francia, el Balé de la Ópera de París volvió a la rellumanza de la era romántica, gracies sobremanera al llabor de Serge Lifar, Roland Petit y Maurice Béjart. En Gran Bretaña destacaron figures como Marie Rambert, Ninette de Valois, Frederick Ashton, Antony Tudor, Kenneth MacMillan, Margot Fonteyn, etc. N'Estaos Xuníos, onde había escasa tradición, consiguir en poco tiempu llegar a un altu nivel de creatividá y profesionalización, gracies en primer llugar a pioneres como Ruth Saint Denis, Martha Graham, Doris Humphrey y Agnes De Mille. El rusu George Balanchine —surdíu de la compañía de Diágilev— instalóse ellí en 1934, onde fundó la School of American Balé, y produció espectáculos que lo renombraron como unu de los meyores coreógrafos del sieglu. Nos años 1950 y 1960 destacó l'actividá innovadora de Merce Cunningham que, influyíu pol espresionismu astractu y la música aleatoria de John Cage, introdució la danza basada na casualidá, el caos, la aleatoriedad (chance choreography). Otru gran finxu de la dómina foi'l West Side Story (1957) de Jerome Robbins.

Con Paul Taylor la danza entró nel ámbitu de la posmodernidad, con un manifiestu inicial nel so Duet (1957), onde permanecía inmóvil al pie d'un pianista que non tocaba'l pianu. La danza posmoderna introdució lo corriente y lo cotidiano, los cuerpos ordinarios frente a los estilizados de los baillarinos clásicos, con una mezcolanza d'estilos ya influencies, dende les orientales hasta les folclóriques, incorporando inclusive movimientos d'aerobic y kickboxing. Otros coreógrafos posmodernos fueron Glen Tetley, Alvin Ailey y Twyla Tharp. Nes últimes décades del sieglu destacaron coreógrafos como William Forsythe y Mark Morris, según la escuela holandesa, representada por Jiří Kylián y Hans van Esquiten, y onde tamién se formó l'español Nacho Duato. A nivel de bailles populares, nel sieglu XX esistió una gran diversidá d'estilos, ente los que puede remarcase: foxtrot, charlestón, claqué, chachachá, tangu, boleru, pasudoble, rumba, samba, conga, merengue, salsa, twist, rock and roll, moonwalk, hustle, break dance, etc.[142]

Fotografía del sieglu XX[editar | editar la fonte]

La fotografía del Che Guevara (1960), d'Alberto Korda, ye una de les fotografíes más famoses y reproducíes del sieglu XX.

Nel sieglu XX estendióse notablemente l'usu de la fotografía, una y bones les continues meyores téuniques en cámares portátiles dexaben un usu xeneralizáu d'esta téunica a nivel amateur. La so presencia foi esencial en revistes y periódicos, asumiendo los medios de comunicación de mases un papel preponderante na cultura visual del sieglu XX. Mientres la Primer Guerra Mundial y la siguiente posguerra nació'l periodismu fotográficu, orixinalmente n'Alemaña, con revistes como Berliner Illustrierte Zeitung y Münchner Illustrierte Presse, destacando la obra d'Erich Salomon y Stefan Lorant, creador del reportaxe fotográficu». Llueu esta forma de fotoperiodismu espandir per tol mundu, favorecida pola apaición d'una nueva cámara —la Leica (1925)— con oxetivos intercambiables y rollos de 36 tomes. En 1947 apaeció la Polaroid, de película instantánea. Nel sieglu XX la fotografía tamién tuvo bien xunida a la moda y la publicidá.

La fotografía integróse dafechu a los movimientos de vanguardia: asina, los fotógrafos espresionistes alemanes (August Sander, Karl Blossfeldt, Albert Renger-Patzsch) crearon un tipu de fotografía basada na nitidez de la imaxe y l'usu de la lluz como mediu espresivu, modelando les formes y destacando les testures. Esti tipu de fotografía tuvo una importante resonancia internacional, xenerando movimientos paralelos como la photographie pure francesa y la straight photography estauxunidense. El futurismu italianu tuvo amestáu a la fotografía en movimientu (fotodinamismu), representáu por Anton Giulio Bragaglia. En Gran Bretaña surdió'l vorticismu, amestáu al cubismu, destacando Alvin Langdon Coburn. Cola Revolución soviética, en Rusia impúnxose'l realismu socialista, cola figura predominante d'Aleksandr Rodchenko. N'Estaos Xuníos, Alfred Stieglitz fundó la Photo-Secession, qu'amosó la vida urbana con una emotividá artística, y venceyóse a movimientos como'l dadaísmu. Nesti postreru destacó Man Ray, que llegó a faer fotografíes ensin cámara, poniendo oxetos sobre la película y esponiéndolos unos segundos a la lluz, creando imáxenes ambigues ente la figuración y l'astraición. Otra innovación del dadaísmu foi'l fotomontaje, como los ellaboraos por John Heartfield y Hannah Höch. A lo último, el surrealismu introdució en fotografía'l mundu del inconsciente, de los suaños, les imáxenes oníriques (Eugène Atget, Jacques-André Boiffard, Raoul Ubac).

Nel periodu d'entreguerras surdieron una serie de fotógrafos que retrataron la crudeza de la realidá circundante, especialmente tres la crisis económica de 1929, como ye'l casu de Lewis Hine, Margaret Bourke-White y Dorothea Lange. Dende la Segunda Guerra Mundial la fotografía siguió xunida al periodismu —especialmente cola puxanza d'axencies como Magnum—, según a la fotografía documental, predominando'l realismu fotográficu. Tamién tuvo fuertemente venceyada a los últimos enclinos artísticos, especialmente'l pop art, el hiperrealismu y l'arte conceptual. Ente los más afamaos fotógrafos d'esti sieglu destaquen: Werner Bischof, Brassaï, René Burri, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Agustí Centelles, Imogen Cunningham, Robert Doisneau, Robert Frank, Raoul Hausmann, André Kertész, William Klein, Alberto Korda, Jacques-Henri Lartigue, Annie Leibovitz, Dora Maar, Inge Morath, Helmut Newton, Irving Penn, Joe Rosenthal, Sebastião Salgado, Jeanloup Sieff, William Eugene Smith, Emmanuel Sougez, Otto Steinert, Gerda Taro, Spencer Tunick, Edward Weston, etc. Dende 1990, fecha d'apaición de la fotografía dixital, la creación fotográfica venceyóse fuertemente a les nueves teunoloxíes, preferentemente nel diseñu por ordenador y los programes de retoque fotográficu, como Photoshop.[143]

Cine[editar | editar la fonte]

Viaxe a la lluna

Viaxe a la lluna (1902), de Georges Méliès.

Una de les grandes revoluciones artístiques y audiovisuales del sieglu XX foi'l cine: a partir de la invención del cinematógrafu en 1895 polos hermanos Lumière, el cine tuvo una rápida evolución tanto artística como teunolóxica que lo convirtió nun auténticu fenómenu de mases, siendo rápido consideráu como'l «séptimu arte».[nota 21] El cine ye quiciabes unu de los medios artísticos más completos, yá que aúna imaxe con soníu, guión lliterariu, interpretación, decoraos, maquillaxe, vestuariu, etc. Amás introduz una nueva dimensión, el tiempu, la socesión cronolóxica de los fechos, onde cobra un papel relevante'l montaxe. Nos sos entamos el cine yera mudu, ensin soníu, fechu que nun torgar la creación d'una auténtica gramática visual qu'apurrió la base principal de la narración cinematográfica. Cola incorporación d'elementos tomaos del teatru como los decoraos y los efeutos especiales —procesu empecipiáu por Georges Méliès—, el cine algamó un grau d'auténtica artisticidad. De calter netamente industrial tocantes al so aspeutu granible, el cine tuvo una primera y rápida implantación n'Estaos Xuníos, onde se forxó una poderosa industria cinematográfica que cristalizaría en Hollywood. Ellí surdieron dalgunos de los primeros xenios del cine: Edwin S. Porter, primero en rodar escenes planu-contraplano; David Wark Griffith, qu'introdució'l montaxe narrativu y los efeutos de lluz; y Charles Chaplin, qu'amás de ser iniciador del star system hollywoodiense, foi pioneru en numberosos aspeutos interpretativos y argumentales, como los xéneros y los personaxes arquetipu, amás d'introducir la psicoloxía na interpretación.

El gabinete del doctor Caligari (1919), de Robert Wiene, obra maestra del cine espresionista alemán.

Los siguientes pasos del cine van en paralelu a les vanguardies artístiques de la dómina: el cine espresionista alemán introdució un estilu suxetivista qu'ufiertaba n'imáxenes una deformación espresiva de la realidá, traducida en términos dramáticos por aciu la distorsión de decoraos y maquillaxes, según efeutos de lluz, y la consiguiente recreación d'atmósferes terroríficas o, cuandoquier, esmolecedores. Hai de solliñar a Robert Wiene, Friedrich Wilhelm Murnau, Fritz Lang, Georg Wilhelm Pabst, Josef von Sternberg y Ernst Lubitsch. En Francia, tuvieron reflexu cinematográficu tanto'l impresionismu como'l surrealismu: el primeru traducir n'obres d'eleváu conteníu intelectual y moral, de temática refinada y gran simplicidá estilística, y un naturalismu contrapuestu a l'artificiosidá espresionista, con recursos como'l flou y el flashback; tuvo representáu por Louis Delluc, Abel Gance y Jean Epstein. El cine surrealista foi un fiel reflexu del calter oníricu d'esta corriente, con obres onde predominaba una cierta atmósfera de suañu, de deliriu, sinón de llocura; fueron los sos meyores representantes Salvador Dalí y Luis Buñuel. El cubismu tamién tuvo'l so reflexu na esperimentación rítmicu-plástica del Balé mecánicu (1924) de Fernand Léger. Llegar inclusive a realizar dellos filmes astractos, obra de direutores como Viking Eggeling (Sinfonía Diagonal, 1921), Hans Richter (Rythmus, 1921), Oskar Fischinger (Composición n'azul, 1927) y Germaine Dulac (Arabesque, 1930). Unu de los grandes apurras al cine mudu foi'l del cine soviéticu: conscientes del valor divulgativu del nuevu arte, los líderes revolucionarios rusos fomentaron la industria cinematográfica, qu'algamaría cotes elevaes cola obra de Sergei Eisenstein, Lev Kuleshov, Dziga Vertov, Vsevolod Pudovkin, Aleksandr Dovzhenko, etc. Ye un cine que aúna pureza visual con elegancia estética, anovando'l llinguaxe cinematográficu al traviés del montaxe, col que consiguen metáfores visuales de gran impautu y calidá, con un gran componente d'introspeición psicolóxica y espresión sentimental.

En 1926 introducióse'l soníu, cola película Don Juan, a la que siguió al añu siguiente The Jazz Singer, dambes d'Alan Crosland. Esta nueva particularidá portó per una parte la meyora de los guiones, que podíen ser más ricos en diálogos —lo que llevó a nuevos rexistros interpretativos per parte de los actores— y, per otru llau, la introducción de la música, que sería primordial p'acompañar numberoses escenes. La siguiente meyora teunolóxica foi la introducción del color en 1935 con La feria de la vanidá, de Rouben Mamoulian. Foi esta la dómina dorada del cine estauxunidense, con direutores como King Vidor, Frank Capra, John Ford, William Wyler, Elia Kazan, George Cukor, Billy Wilder, Cecil B. DeMille, Howard Hawks, Alfred Hitchcock, Michael Curtiz, Raoul Walsh, Orson Welles, etc. N'Europa, asoceder nesos años diversos movimientos de gran relevancia: en Francia apaeció'l naturalismu poéticu», carauterizáu pola simbiosis ente'l realismu descriptivu y el llinguaxe poéticu, representáu por Jean Vigo, René Clair y Jean Renoir; y la nouvelle vague, influyida pol esistencialismu, de signu antiintelectual, surdiendo'l llamáu «cine d'autor» (Claude Chabrol, François Truffaut, Alain Resnais, Jean-Luc Godard). N'Italia surdió'l neorrealismu, que se nutrió de la estricta realidá, con obres de denuncia social realizaes xeneralmente n'ambientes obreros y rurales; destaquen Luchino Visconti, Roberto Rossellini, Vittorio de Sica, Federico Fellini y Pier Paolo Pasolini. En Gran Bretaña produció'l Free cinema, carauterizáu por una estética realista y temátiques de compromisu social (Lindsay Anderson, Tony Richardson, Karel Reisz). Espuntó'l cine nórdicu cola obra de Carl Theodor Dreyer, Ingmar Bergman y Victor Sjöström. N'España producieron les primeres obres d'importancia de la mano de Luis García Berlanga, Juan Antonio Bardem, Carlos Saura, etc.

Citizen Kane (1940), d'Orson Welles, considerada como la obra maestra de la historia del cine.[144]

A mediaos de sieglu empezaron a cobrar importancia les cinematografíes de países non occidentales, qu'apurriríen nueves formes d'entender el cine y una mayor frescura tantu en temátiques como en particularidaes estétiques. En Brasil producióse una escuela (cinema nôvo) qu'apiguraba'l legáu folclóricu cola denuncia social: Glauber Rocha, Nelson Pereira do Santos, Ruy Guerra, Vítor Lima Barreto. En Cuba l'impulsu revolucionariu favoreció la creación d'una industria de signu documentalista pero gran calidá estética (Humberto Solás, Tomás Gutiérrez Alea). Tamién espuntaron les cinematografíes mexicana (Juan Bustillo Oro, Emilio Fernández) y arxentina (Hugo del Carril, Leopoldo Torre Nilsson, Mario Soffici). En Xapón aunióse la moderna teunoloxía cola temática tradicional, con un particular sentíu estéticu que daba gran importancia a la llírica visual (Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi, Nagisa Ōshima). Otres cinematografíes emerxentes son l'africana y la islámica (especialmente n'Irán con Abbas Kiarostami). Na India xeneróse una fuerte industria cinematográfica que se denominó Bollywood —emulando la meca del cine estauxunidense pero con B, por Bombay—, con preferencia pola tema mitolóxicu y la presencia de música y danza tradicionales, destacando Satyajit Ray, Raj Kapoor, Farah Khan y Sanjay Leela Bhansali.

Nes últimes décades del sieglu XX la producción cinematográfica bazcuyó ente'l cine comercial y el cine artísticu, siendo de remarcar la obra de direutores como Woody Allen, Pedro Almodóvar, Adolfo Aristarain, Bernardo Bertolucci, Tim Burton, Mario Camus, Francis Ford Coppola, Constantin Costa-Gavras, Brian De Palma, Clint Eastwood, Miloš Forman, José Luis Garci, John Huston, Stanley Kubrick, Ang Lee, David Lynch, George Lucas, Joseph L. Mankiewicz, Vincente Minnelli, Max Ophüls, Roman Polanski, Sydney Pollack, Otto Preminger, Carol Reed, Arturo Ripstein, Martin Scorsese, Ridley Scott, Steven Spielberg, Oliver Stone, Andréi Tarkovski, Guillermo del Toro, Fernando Trueba, Andrzej Wajda, Wim Wenders, Zhang Yimou, Franco Zeffirelli, Fred Zinnemann, etc. Unu de los últimos movimientos cinematográficos foi Dogma 95 (Lars von Trier, Søren Kragh-Jacobsen), cine ascético y llibre, en llocalizaciones esteriores, ensin decoraos nin más lluz que la natural, con soníu direutu y color, ensin trucajes, xéneros nin aición superficial.[145]

Historieta[editar | editar la fonte]

Little Nemo in Slumberland. La historieta foi una de les últimes incorporaciones a la categoría de belles artes.

La historieta —o cómic— ye una narración ilustrada per mediu de viñetes, que presenta imáxenes y —opcionalmente— testu (inxertáu al traviés de los llamaos «bocaos» pa diálogos, y «cartuchos» pa testu al pie d'imaxe), narrando una historia en sentíu argumental y cronolóxicu. Basáu na reproducción en serie, apaeció per primer vegada en periódicos y revistes, pa cobrar autonomía propia n'ediciones independientes. Tien pos el so orixe nos medios de comunicación de mases apaecíos a finales del sieglu XIX y principios del XX. Suelse considerar como primer historieta la de The Yellow Kid, de Richard Felton Outcault, apaecía en 1896 nel diariu New York World (la camisa mariella del personaxe dio nome a la llamada «prensa mariella»). En 1905 apaeció Little Nemo in Slumberland, de Winsor McCay, qu'alzó la historieta a grandes cotes artístiques, destacando pola so fantasía y creatividá. Darréu destacaron Rudolph Dirks, George Herriman, George McManus, etc.[146]

Pasada la Primer Guerra Mundial apaecieron los primeres comic-books o revistes d'historietes, y empezó la rellación del cine cola historieta, que s'influyeron mutuamente, destacando la obra de Walt Disney, que les sos películes de dibuxos animaos convertir n'auténticos clásicos. Nos años 1930 apaecieron dalgunos de los personaxes y autores más reconocíos del mundu de la historieta: Buck Rogers de Dick Calkins (1929), Hergé y el so Tintín (1930), Chester Gould y Dick Tracy (1931), Alex Raymond con Flash Gordon (1933), Terry y los pirates de Milton Caniff (1934), Burne Hogarth y Tarzán (1936), Harold Foster con Príncipe Valiente (1937), etc. Un gran filón pal cómic fueron los superhéroes, con figures mítiques como Superman (1938), Batman (1939) o'l Captain America (1941).

La edá d'oru de la historieta foi nos años posteriores a la Segunda Guerra Mundial (1945-1960): na prensa impúnxose la llamada daily strip («tira diaria»), con personaxes como Nancy (1938) d'Ernie Bushmiller, Pogo (1948) de Walt Kelly, y Peanuts (1950) de Charles Schulz, col so mundialmente famosu Snoopy; nel comic-book algamóse una gran variedá temática, trunfando los de ciencia ficción, aventures, terror, romance y western. Nesta dómina apaecieron personaxes como Lucky Luke de Morris (1946), Los pitufos de Peyo (1958), Astérix el Galu de Goscinny y Uderzo (1960), etc. Siguió l'ésitu de los superhéroes, con Fantastic Four (1961) y Spiderman (1962), destacando la obra de Stan Lee, Jack Kirby y el sellu Marvel. N'España, descuella la obra de Francisco Ibáñez, con personaxes como Mortadelo y Filemón (1958).

Ente los años 1960 y 1980 hubo una gran diversificación del mediu, con una nueva sensibilidá onde predominaba la estética y el sellu calidable, y empezaron a abondar los títulos empobinaos a un públicu más adultu. Destaquen personaxes como Barbarella (1962), Blueberry (1963), Mafalda de Quino (1964), Valentina (1965), el Curtiu Maltés de Hugo Pratt (1967), Conan de Roy Thomas y John Buscema (1970), etc. Surdió'l cómic eróticu (Guido Crepax, Milo Esquitara), la historieta d'autor (Jacques Tardi, Carlos Giménez, Enki Bilal, Vittorio Giardino), y sellos más vanguardistas, como Métal Hurlant de Moebius. Dende los años 1980 tuvo gran ésitu'l manga xaponés, carauterizáu por llargues epopeyes de gran dinamismu, con abondosos efeutos sonoros. Anque'l so entamu venceyar a la revista Manga Shōnen (1947), d'Osamu Tezuka, sería a finales de los 1980 cuando algamaría la so mayor repercusión, con Akira de Katsuhiro Otomo (1982-93) y Dragon Ball d'Akira Toriyama (1984-95). A lo último, les nueves teunoloxíes supunxeron grandes innovaciones pa la historieta, como'l webcómic n'internet.[147]

Arte efímero[editar | editar la fonte]

Diseño de moda de 1909.

Nel sieglu XX adquirió gran puxanza l'arte efímero, que pol so calter perecederu y transitoriu nun dexa una obra perdurable, o si dexar —como sería'l casu de la moda— yá nun ye representativa del momentu en que foi creada. Nestes espresiones ye decisivu'l criteriu del gustu social, que ye'l que marca los enclinos, pa lo cual ye imprescindible'l llabor de los medios de comunicación.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. El términu «faraón» provién del exipciu per-o («la gran casa», pol palaciu onde habitaba'l rei), pero esti vocablu surdió mientres la dinastía XVIII, polo que nun tendría d'aplicar se a reis anteriores, anque polo xeneral suelse extrapolar. Isaac Asimov: Los exipcios, Alianza Editorial, Madrid, 1981, ISBN 84-206-1794-6, p. 82.
  2. Deriváu del llatín classicus («de primer clase»), el términu clásicu» faía referencia al periodu del arte griego entendíu ente l'arcaicu y l'helenísticu, valoráu como'l de mayor creatividá de la historia del arte griego. Asina, el términu quedó como sinónimu de creatividá, d'excelencia, de la meyor dómina de cualquier estilu artísticu, polo que numberosos estilos a lo llargo del tiempu tuvieron una fase denomada «clásica». Heinrich Wölfflin, por casu, referir a arte clásico pa falar del Renacimientu italianu. Chilvers (2007), p. 207.
  3. El nome del Imperiu Bizantín deriva del antiguu nome de la so capital, Bizanciu (en griegu Bizantion, deriváu del fundador de la ciudá'l 657 e.C. , llamáu Byzas), darréu rebautizada Constantinopla n'honor al emperador Constantino, y llamada Istambul na actualidá. Isaac Asimov: Constantinopla, Alianza Editorial, Madrid, 1982, ISBN 84-206-1886-1, p. 12.
  4. Hagia Sophía (Άγια Σοφία) en griegu, que quier dicir Santa Sabiduría; sicasí, suelse nomar como Santa Sofía en castellán.
  5. El términu artes aplicaes ye sinónimu d'artes decoratives o artes industriales —tamién llamaes artes menores—, refiriéndose a les obres realizaes con una ellaboración industrial o artesanal pero escorriendo una cierta finalidá estética, xeneralmente de tipu ornamental. Guillermo Fatás y Gonzalo Borrás, Diccionariu de términos d'arte y elementos d'arqueoloxía, heráldica y numismática, Alianza, Madrid, 1990, ISBN 84-206-0292-2, p. 30.
  6. Ut queant laxis, resonara fibris, el miora gestorum, famuli tuorum, solve polluti, labii reatum, Sancte Ioannes. Más tarde, camudóse ut por do —sacante en Francia—. Nos países anglogermánicos caltúvose la notación poles lletres del alfabetu: a=la, b=si, c=do, d=re, y=el mio, f=fa, g=sol.«notes musicales-guido-de-arezzo/ Historia de les notes musicales». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  7. La denominación góticu» foi introducida polos artistes italianos del Renacimientu, en sentíu despreciatible, pos lo víen como daqué bárbaru y atrasáu, como les realizaciones de los godos» qu'acabaron col Imperiu romanu. Chilvers (2007), p. 419.
  8. El términu «arte moderno» provién del conceutu de «modernidá», teoría filosóficu-cultural que postula l'actual vixencia d'un periodu históricu marcáu no cultural pola Ilustración, no político pola Revolución Francesa y no económico pola Revolución Industrial, y que supondría'l raigañu social propia de la Edá Contemporánea. El proyeutu modernu carauterizar pol fin del determinismu y de la supremacía de la relixón, sustituyíos pola razón y la ciencia, el obxetivismu y l'individualismu, l'enfotu na teunoloxía y el progresu, nes mesmes capacidaes del ser humanu. Esta era moderna» llegaría hasta l'actualidá, tando dafechu vixente según un escritores, ente qu'otros defenden que ye anguaño una fase superada na evolución de la humanidá, falándose de «posmodernidad» como periodu socesor d'esti proyeutu modernu. Valeriano Bozal: Modernos y postmodernos, Historia 16, Madrid, 1993.
  9. Esta ye una simplificación del estudiu históricu del arte, pos ye difícil establecer nun nome o una fecha l'entamu de la historiografía del arte. Suelse citar a Vasari como iniciador d'esta ciencia, anque los sos escritos —xeneralmente cróniques, inventarios, biografíes o otros escritos más o menos lliterarios— escarecíen de perspeutiva histórica y el rigor científico necesarios pa ser consideraos historiografía del arte. Sicasí, Winckelmann creó una metodoloxía científica pa la clasificación de les artes, polo que suel ser consideráu'l padre de la historia del arte. Valeriano Bozal (y otros): Historia de les idees estétiques y de les teoríes artístiques contemporánees (vol. I). Visor, Madrid, 2000, ISBN 84-7774-580-3.
  10. La pallabra deriva del términu italianu maniera, que significaba «estilu», y que foi introducíu por Giorgio Vasari nes sos biografíes d'artistes pa denotar l'estilu grácil y equilibráu de los artistes del so tiempu. Chilvers (2007), p. 593.
  11. El términu barrocu» provién d'un vocablu d'orixe portugués, onde a les perlles que teníen dalguna deformidá denominar perlles barruecas, siendo n'orixe una pallabra despreciatible que designaba un tipu d'arte caprichoso, grandilocuente, descomanadamente recargáu. Chilvers: (2007), p. 83.
  12. El rococó surdió en Francia mientres la rexencia del duque d'Orleáns, na minoría d'edá de Lluis XV, y pervivió mientres el reináu d'ésti. El términu rococó formar cola conxunción del italianu barocco y rocaille, elementu decorativu paecencia a una concha, bien usáu na ornamentación mientres esti periodu. Chilvers (2007), p. 818.
  13. En Reflexón sobre la imitación de les obres d'arte griegu (1755), Johann Joachim Winckelmann afirmó que los griegos llegaron a un estáu de perfeición total na imitación de la naturaleza, polo que nós namái podemos asonsañar a los griegos. Coles mesmes, rellacionó l'arte coles etapes de la vida humana (infancia, maduror, vieyera), estableciendo una evolución del arte en tres estilos: arcaicu, clásicu y helenísticu. Valeriano Bozal (y otros): Historia de les idees estétiques y de les teoríes artístiques contemporánees (vol. I). Visor, Madrid, 2000, ISBN 84-7774-580-3, páxs. 150-154.
  14. Anque güei día suelse xeneralizar como «música clásica» la música sinfónica de tipu orquestal, en realidá fai referencia a un periodu concretu de la historia de la música, carauterizáu pol clasicismu, correspondiente al postreru terciu del sieglu XVIII y principios del XIX. El términu música clásica» apaeció per primer vegada nel Oxford English Dictionary en 1836, y señalaba les composiciones europees más destacaes del sieglu anterior. Col tiempu significó lo opuesto a la música popular nel llinguaxe corriente: ye'l nome habitual de la música culta, académica o docta.The Oxford English Dictionary. The OED Online (ed.): «Classical». Consultáu'l 10 de mayu de 2007.
  15. 15,0 15,1 El modernismu recibió diversos nomes según el llugar de procedencia: Art Nouveau en Francia, Modern Style en Reinu Xuníu, Jugendstil n'Alemaña, Sezession n'Austria, Liberty n'Italia, etc. Chilvers (2007), p. 61.
  16. Convien nun confundir con arte postmoderno, aplicáu a los últimos enclinos artísticos del sieglu XX y principios del XXI. Francesc Fontbona: El modernisme i el noucentisme, en El llibre d'or de l'art català, Edicions Primer Plana, Barcelona, 1997, páxs. 171-172.
  17. Anque la fotografía ye anterior al cine, ésti considérase'l séptimu arte y la fotografía l'octavu, pos adquirió tal categoría primero que la fotografía algamara dichu estatus.
  18. Denominar «vanguardies históriques» a les producíes dende la preguerra de primeros de sieglu (en redol a 1910) y el fin de la Segunda Guerra Mundial. Javier Arnaldo: Vanguardies históriques (I), Historia 16, Madrid, 1993, p. 6.
  19. El términu «surrealismu» foi escurríu por Apollinaire en 1917, refiriéndose a lo que ta «percima de la realidá». N'español traducióse direutamente del francés surréalisme, anque lo correcto sería «sobrerrealismu» o «superrealismu».
  20. El términu art déco ye diminutivu de arts décoratifs («artes decoratives» en francés), y provién de la Esposición d'Artes Decoratives de 1925 (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes) en París. AA. VV.: Enciclopedia del Arte Garzanti (1991), p. 59.
  21. Denominación introducida pol críticu Ricciotto Canudo en 1911Ricciotto Canudo». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Onians (2008), páxs. 316-317.
  2. Honour-Fleming (2002), páxs. 36-44.
  3. Abá (2004), p. 15.
  4. Onians (2008), páxs. 20-25.
  5. Azcárate (1983), páxs. 24-28.
  6. Onians (2008), páxs. 30-31.
  7. «escritura.htm Historia de la escritura». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  8. Azcárate (1983), páxs. 36-44.
  9. Margueron, Jean-Claude (2002). «La lliteratura sumeria», Los mesopotámicos. Madrid: Cátedra. 84-376-1477-5.
  10. Robertson-Stevens (2000), páxs. 13-20.
  11. Azcárate (1983), páxs. 29-34.
  12. Amelia Edwards. «The literature and religion of ancient Egypt». Consultáu'l 29 d'agostu de 2010.
  13. Robertson-Stevens (2000), páxs. 21-30.
  14. Honour-Fleming (2002), páxs. 121-126.
  15. Honour-Fleming (2002), p. 127.
  16. Honour-Fleming (2002), páxs. 60-64.
  17. Onians (2008), páxs. 82-85.
  18. Riquer-Valverde (2007), vol. I, páxs. 13-16.
  19. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 18-19.
  20. Robertson-Stevens (2000), páxs. 31-39.
  21. Honour-Fleming (2002), páxs. 267-276.
  22. Riquer-Valverde (2007), vol. II, páxs. 835-838.
  23. Robertson-Stevens (2000), páxs. 59-72.
  24. Onians (2008), páxs. 46-47.
  25. Onians (2008), páxs. 88-89.
  26. Riquer-Valverde (2007), vol. II, p. 843.
  27. Robertson-Stevens (2000), páxs. 87-89.
  28. Onians (2008), páxs. 50-51.
  29. Onians (2008), páxs. 80-81.
  30. Riquer-Valverde (2007), vol. I, páxs. 25-36.
  31. Azcárate (1983), páxs. 64-74.
  32. Lladó-García (1999), páxs. 23-27.
  33. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 27-52.
  34. Robertson-Stevens (2000), páxs. 143-161.
  35. Abá (2004), páxs. 15-16.
  36. Azcárate (1983), páxs. 76-88.
  37. Lladó-García (1999), páxs. 48-53.
  38. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 55-71.
  39. Azcárate (1983), páxs. 96-102.
  40. Riquer-Valverde (2007), vol. I, páxs. 138-144.
  41. Beltrando-Patier (1996), páxs. 36-67.
  42. Azcárate (1983), páxs. 103-110.
  43. Azcárate (1983), páxs. 111-135.
  44. Riquer-Valverde (2007), vol. I, páxs. 154-168.
  45. Beltrando-Patier (1996), páxs. 67-83.
  46. Azcárate (1983), páxs. 144-155.
  47. Azcárate (1983), páxs. 158-178.
  48. Riquer-Valverde (2007), vol. I, páxs. 37-48.
  49. Robertson-Stevens (2000), páxs. 185-207.
  50. Azcárate (1983), páxs. 188-234.
  51. Lladó-García (1999), páxs. 72-78.
  52. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 78-88.
  53. Beltrando-Patier (1996), páxs. 88-129.
  54. Abá (2004), páxs. 17-18.
  55. Azcárate (1983), páxs. 243-337.
  56. Lladó-García (1999), páxs. 88-97.
  57. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 88-103.
  58. Beltrando-Patier (1996), páxs. 134-206.
  59. Honour-Fleming (2002), páxs. 521-530.
  60. «Lliteratura precolombina». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  61. Honour-Fleming (2002), páxs. 530-536.
  62. Onians (2008), páxs. 134-135.
  63. Riquer-Valverde (2007), vol. I, páxs. 17-24.
  64. Oliva-Torres Monreal (2002), p. 20.
  65. Robertson-Stevens (2000), páxs. 39-50.
  66. Honour-Fleming (2002), páxs. 557-560.
  67. Riquer-Valverde (2007), vol. II, páxs. 838-840.
  68. Robertson-Stevens (2000), páxs. 72-79.
  69. Onians (2008), páxs. 140-141.
  70. Riquer-Valverde (2007), vol. II, páxs. 844-847.
  71. Oliva-Torres Monreal (2002), p. 435.
  72. Robertson-Stevens (2000), páxs. 89-96.
  73. Onians (2008), páxs. 142-143.
  74. Onians (2008), páxs. 144-145.
  75. Pérez Sánchez (1983), páxs. 347-409.
  76. Lladó-García (1999), páxs. 119-128.
  77. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 109-162.
  78. Beltrando-Patier (1996), páxs. 219-283.
  79. Abá (2004), páxs. 20-24.
  80. Onians (2008), páxs. 154-155.
  81. Pérez Sánchez (1983), páxs. 479-598.
  82. Riquer-Valverde (2007), vol. II, páxs. 9-106.
  83. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 165-233.
  84. Beltrando-Patier (1996), páxs. 349-383.
  85. Abá (2004), páxs. 25-35.
  86. Pérez Sánchez (1983), páxs. 607-640.
  87. Lladó-García (1999), páxs. 154-161.
  88. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 237-243.
  89. Beltrando-Patier (1996), páxs. 507-516.
  90. Abá (2004), páxs. 37-66.
  91. Honour-Fleming (2002), páxs. 640-645.
  92. Riquer-Valverde (2007), vol. II, páxs. 110-235.
  93. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 243-250.
  94. Beltrando-Patier (1996), páxs. 516-532.
  95. Abá (2004), páxs. 37-56.
  96. Onians (2008), páxs. 150-153.
  97. Honour-Fleming (2002), páxs. 764-777.
  98. Onians (2008), páxs. 198-199.
  99. Oliva-Torres Monreal (2002), p. 434.
  100. Robertson-Stevens (2000), páxs. 50-53.
  101. Honour-Fleming (2002), páxs. 699-704.
  102. Riquer-Valverde (2007), vol. II, páxs. 840-841.
  103. Robertson-Stevens (2000), páxs. 79-84.
  104. Onians (2008), páxs. 204-205.
  105. Riquer-Valverde (2007), vol. II, páxs. 847-848.
  106. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 435-436.
  107. Robertson-Stevens (2000), páxs. 96-100.
  108. Onians (2008), páxs. 208-209.
  109. Ramírez Domínguez (1983), páxs. 663-702.
  110. Honour-Fleming (2002), p. 652-670.
  111. Lladó-García (1999), páxs. 182-191.
  112. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 253-277.
  113. Beltrando-Patier (1996), páxs. 538-639.
  114. Abá (2004), páxs. 57-90.
  115. Ramírez Domínguez (1983), páxs. 730-740.
  116. Lladó-García (1999), páxs. 199-211.
  117. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 309-332.
  118. Beltrando-Patier (1996), páxs. 639-655.
  119. Abá (2004), páxs. 92-122.
  120. Ramírez Domínguez (1983), páxs. 759-772.
  121. Beltrando-Patier (1996), páxs. 738-263.
  122. Honour-Fleming (2002), páxs. 729-733.
  123. Lladó-García (1999), páxs. 226-235.
  124. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 289-302.
  125. «El modernisme». Consultáu'l 14 d'avientu de 2008.
  126. Dempsey (2002), páxs. 33-37.
  127. Lázaro-Tusón (1982), páxs. 308-335.
  128. Sougez (2007), páxs. 39-261.
  129. Valeriano Bozal: Los oríxenes del arte del sieglu XX, Historia 16, Madrid, 1993, páxs. 6-13.
  130. Delfín Rodríguez Ruiz: L'arquiteutura del sieglu XX, Historia 16, Madrid, 1993, páxs. 51-112.
  131. Ramírez Domínguez (1983), p. 773-786.
  132. Ramírez Domínguez (1983), p. 807-837.
  133. González (1991), páxs. 3-5.
  134. González (1991), páxs. 7-61.
  135. Onians (2008), páxs. 290-315.
  136. Dempsey (2002), páxs. 130-139.
  137. Lladó-García (1999), páxs. 249-329.
  138. Lázaro-Tusón (1982), páxs. 377-487.
  139. Oliva-Torres Monreal (2002), páxs. 363-432.
  140. Beltrando-Patier (1996), páxs. 746-862.
  141. «Descargues illegales». Consultáu'l 28 d'agostu de 2010.
  142. Abá (2004), páxs. 124-363.
  143. Sougez (2007), páxs. 299-358.
  144. «Citizen Kane sigue siendo la meyor película de la historia». Consultáu'l 20 d'agostu de 2010.
  145. Porter-González (1988), páxs. 17-123.
  146. Ramírez Domínguez (1983), páxs. 794-797.
  147. Ramírez Domínguez (1983), páxs. 855-864.
  148. «La gastronomía y l'arte, más cerca que nunca». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • AA.VV. (1991). Enciclopedia del Arte Garzanti. Barcelona: Ediciones B. ISBN 84-406-2261-9.
  • Abá Carlés, Ana (2004). Historia del ballet y de la danza moderna. Madrid: Alianza Editorial. ISBN 84-206-5666-6.
  • Azcárate Ristori, José María de; Pérez Sánchez, Alfonso Emilio; Ramírez Domínguez, Juan Antonio (1983). Historia del Arte. Madrid: Anaya. ISBN 84-207-1408-9.
  • Beltrando-Patier, Marie-Claire (1996). Historia de la música. Madrid: Espasa. ISBN 84-239-9610-7.
  • Chilvers, Ian (2007). Diccionariu d'arte. Madrid: Alianza Editorial. ISBN 978-84-206-6170-4.
  • Cirlot, Lourdes (1990). Los últimos enclinos pictóricos. Barcelona: Vicens-Vives. ISBN 84-316-2726-3.
  • Dempsey, Amy (2002). Estilo, escueles y movimiento. Barcelona: Blume. ISBN 84-89396-86-8.
  • González, Antonio Manuel (1991). Les claves del arte. Últimos enclinos. Barcelona: Planeta. ISBN 84-320-9702-0.
  • Honour, Hugh y Fleming, John (2002). Historia mundial del arte. Madrid: Akal. ISBN 84-460-2092-0.
  • Lázaro Carreter, Fernando y Tusón, Vicente (1982). Literatura española. Madrid: Anaya. ISBN 84-207-1758-4.
  • Lladó, Mariantònia y García, Montserrat (1999). Breu història de la lliteratura universal. Barcelona: La Magrana. ISBN 84-8264-198-0.
  • Oliva, César y Torres Monreal, Francisco (2002). Historia básica del arte escénico. Madrid: Cátedra. ISBN 84-376-0916-X.
  • Onians, John (2008). Atles del arte. Barcelona: Ed. Blume. ISBN 978-84-9801-293-4.
  • Porter, Miquel y González, Palmira (1988). Les claves de la historia del cine. Barcelona: Ariel. ISBN 84-344-0453-2.
  • Riquer, Martín de y Valverde, José María (2007). Historia de la lliteratura universal I. Madrid: Gredos. ISBN 978-84-249-2875-9.
  • Riquer, Martín de y Valverde, José María (2007). Historia de la lliteratura universal II. Madrid: Gredos. ISBN 978-84-249-2876-6.
  • Robertson, Alec y Stevens, Denis (2000). Historia xeneral de la música I. De les formes antigües a la polifonía. Madrid: Ismu. ISBN 84-7090-034-X.
  • Sougez, Marie-Loup (2007). Historia xeneral de fotografiar. Madrid: Cátedra. ISBN 978-84-376-2344-3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]