Neolíticu

De Wikipedia
Neolíticu
periodu arqueolóxicu
Prehistoria
Mesolíticu Neolíticu edá del cobre
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa d'Europa Neolíticu-Mesolíticu, cultures ca. 4500-4000 e.C.:     Cultura de la cerámica de bandes     Cultura Bükk     Cerámica cardial      Ertebölliense     Cultura Dniéper-Don     Cultura de Vinča     Cultura almeriense     Dímini     Cultura de la cerámica furada

El Neolíticu (del griegu νέος, néos: ‘nuevu’, y λίθος, líthos: ‘piedra’), o Edá de Piedra Nueva o Pulida, ye unu de los periodos en que se considera estremada la Edá de Piedra. El términu foi acuñáu por John Lubbock na so obra Prehistoric Times (1865).

Primeramente dióse-y esti nome en razón de los afayos de ferramientes de piedra apolazada, en cuenta de tallada; esto ye, en cuenta de cutida, que yera menos resistente,[1] que paecíen acompañar al desenvolvimientu y espansión de l'agricultura. Anguaño defínese'l Neolíticu precisamente en razón de la conocencia y usu de l'agricultura o del llendo. De normal, pero non necesariamente, va acompañáu pol trabayu de l'alfarería.

Introducción[editar | editar la fonte]

Entamos de l'agricultura en distintes rexones del planeta; namái se consideren les árees de desenvolvimientu primariu onde l'agricultura apaeció independientemente (esclúyense árees onde adomaron plantes por influxu de rexones que primeramente desenvolvieren l'agricultura).
Espardimientu de l'agricultura dende dalgunos de los focos de desenvolvimientu independiente inicial.

L'agricultura y la ganadería empezaron a practicase en distintos llugares del planeta de manera independiente y en distintes feches. La primer rexón onde s'atopen pruebes de la transición d'unes sociedaes de cazadores-pañadores a otres de productores foi Oriente Próximu, escontra'l 8500 e.C., dende onde s'estendió a Europa, Exiptu, Oriente Mediu y, quiciabes, el sur d'Asia. Bien pocu dempués los procesos productores desenvolver de manera totalmente independiente nel norte de China nos valles del ríu Mariellu y del Yangtsé (7500 e.C.). En Nueva Guinea tamién se dio un desenvolvimientu tempranu independiente de la horticultura, una y bones dellos nicios suxuren que foi escontra'l 7500 e.C., anque dicha fecha ye inda insegura. N'África les primeres rexones onde se dieron los tresformamientos neolíticos fueron el Sáḥara, Sahel y Etiopía, anque hai diverxencia d'opiniones: un autores cunten que pudo esistir dalgún tipu d'influencia dende Asia y otros consideren que'l desenvolvimientu foi independiente yá que s'adomaron especies de plantes locales.[2] Finalmente n'América'l desenvolvimientu de l'agricultura foi más tardíu anque se dio de manera independiente en tres rexones: primero en Mesoamérica y la rexón andina (nun se sabe con seguridad si la horticultura na Amazonia occidental tuvo influyíu pola rexón andina) y abondo más tardíamente nel este de Norteamérica. N'Europa'l desenvolvimientu nun foi independiente y l'agricultura apaeció ente'l 6000 e.C. y el 3500 e.C. (dependiendo de les rexones) gracies a la llegada d'especies procedentes de Próximu Oriente. Pa una descripción más detallada de les distintes rexones:

La etapa de transición ente'l Paleolíticu y el Neolíticu conozse como Mesolíticu, ente que les fases del Paleolíticu tardíu contemporánees col Neolíticu y el Mesolíticu n'otres rexones del planeta conócense como Epipaleolítico. Denominar Subneolítico a un pueblu o comunidá d'economía cazadora-pañadora que recibe dalgún influxu de tipu neolíticu, típicamente l'alfarería, de los sos vecinos llabradores.

La pallabra neolítica» significa ‘de la piedra moderna’, siendo sinónima, en llinguaxe prehistóricu, de piedra apolazada’, por constituyir unu de les sos traces más carauterístiques; otros llamar tamién ‘de los animales domésticos’, por ser la dómina en que l'home fixo definitivamente la conquista del perru, el caballu, el güe, el gochu, etc.

Anque Neolíticu traduzse lliteralmente como ‘Nueva (edá de) Piedra’, quiciabes sería más apropiáu llamalo ‘Edá de la Piedra Apolazada’;[ensin referencies] ensin escaecer que la principal carauterística que define anguaño'l periodu nun ye otra qu'una nueva forma de vida basada na producción d'alimentos a partir d'especies vexetales y animales adomaes. Toma distintos periodos temporales según los llugares. Asitiar ente'l 7000 e.C. y el 4000 e.C. aproximao. Esti periodu empecipiar nel Curdistán antes del 7000 e.C. (quiciabes escontra'l 8000 e.C.) y espublizóse amodo, ensin que n'Europa pueda falase de Neolíticu hasta feches posteriores al 6000 e.C.. No que a la Península Ibérica se refier, 5.900 e.C. pal Mediterraneu, 5.500 e.C. pa la Meseta y 5.000 e.C. pal Cantábricu[4].


Influencia del cambéu climáticu[editar | editar la fonte]

A partir del 8000 e.C., el cambéu climáticu (dómina posglaciar) fixo fuxir a los fataos de renos escontra'l norte, provocando un amenorgamientu de la caza. Tornó la cultura, volviendo l'home a les cueves (anque en dellos casos aisllaos caltuviéronse los cabanos). El cultu a los difuntos y los rituales funerarios fixéronse más complexos. Esta dómina ye llamada «periodu de marasmo» y asítiase nel final del Mesolíticu y el principiu del Neolíticu. Esti cambéu de clima escontra'l 8000 e.C. (en que se pasó a un clima templáu) fizo que l'home modificara les sos costumes (lo que se facilitaría polos cambeos climáticos —templáu, fríu, templáu, fríu— del periodu ente'l 12000 a 8000 e.C.).

Les diferencies culturales d'una zona a otra son perceptibles pero resulta imposible dar otru calificativu a los homes que pueblen estenses zones que'l de Homo sapiens o Home de Cro-Magnon, ensin que puedan establecese diferencies étniques rexonales que necesariamente hubieron de dase pol desenvolvimientu separáu de los distintos grupos, l'ambiente xeográfico distintu, la diversa climatoloxía, los vezos alimenticios distintos y les múltiples costumes locales.

Del establecimientu de la ganadería y de una economía de base ganadera surde l'alzada, que pon en contautu a los pueblos y, consecuentemente, facilita la comunicación ente xentes de cultures, tierres y tribus diverses. La emigración de tribus y l'espardimientu de téuniques, que cada grupu apriende del grupu vecín, va estendiendo les cultures neolítiques dende'l so focu orixinariu escontra'l restu del mundu. D'estos contactos y del desenvolvimientu simultáneu de l'agricultura surden, ente otres coses, los primeros molinos manuales pa moler los granos que se cultiven.

Fases del Neolíticu[editar | editar la fonte]

El Neolíticu estremar en tres fases:

  • Neolíticu inicial (I fase)
  • Neolíticu mediu (II fase)
  • Neolíticu final (III fase).

Carauterístiques d'esti periodu son la completa doma de dellos animales (el pollín, el caballu, el renu y otros), la sustitución de los preseos de piedra tallada polos de piedra apolazada (que nun ye la novedá más importante, magar ye la que da nome al periodu), una práutica desapaición de les manifestaciones artístiques y el desenvolvimientu de los cultivos na primer fase, siguida d'una escayencia xeneral.

El Neolíticu mediu o plenu[editar | editar la fonte]

Espansión del Neolíticu n'Europa central.

Puede asitiase el Neolíticu mediu o plenu ente'l 3500 e.C. y el 2500 e.C.

Ye nesti periodu que l'alfarería algama'l so mayor espardimientu, cola importancia que tuvo pa la vida del home. L'alfarería d'entós correspuende al tipu llamáu d'alfarería con acanaladura que da idea d'un mayor desenvolvimientu de la cerámica polo xeneral.

Llama l'atención nesti periodu la desapaición de los cultivos agrícoles, qu'adquirieron abondo desenvolvimientu na etapa anterior, y que nesta casi s'escasten o cuandoquier reculen en forma bultable. Nun se conoz la causa que motivó esti fenómenu xeneral.

Paez ser qu'esti periodu provocó desplazamientos masivos de poblaciones que s'asitiaron en determinaes zones xeográfiques. En Cataluña percíbese claramente l'asentamientu d'una población procedente de xuru de Suiza y del norte d'Italia, qu'emburrió a los primeres emigrantes orientales del periodu anterior más al sur. Los emigrantes instalaos en Cataluña, que constitúin la Cultura de les sepultures de fuesa, apurrieron una cultura de base agrícola y ganadera, qu'establecía los sos poblaos en cabañes nos llanos, soterrándose en fueses como sepultura, distintes de la sepultura en cueves, lo que demuestra que nun les utilizaben. Ensin dulda pasada la primer dómina d'invasión, y asitiada sólidamente la población, estos emigrantes pudieron adoptar nueves costumes funeraries, relixoses, económiques y sociales, influyíos non solo pola cultura d'onde procedíen, sinón tamién polos restos de la cultura mesolítica anterior a la primer emigración oriental, y por esta primer cultura oriental.

L'alzada punxo en contautu a los pobladores de diverses rexones. Asina la cultura arcaizante, Asturiense, de la cordelera Cantábrica y Aquitania, la Cultura de las Cuevas nel Valle del Ebro (neolítica), y la Cultura de los Sepulcros de fuesa en Cataluña.

Nesta dómina yá apaecieron dellos elementos de cobre en Francia, escontra'l final del periodu.

La vida nel Neolíticu[editar | editar la fonte]

Vasu neolíticu atopáu na Foz de los Cavíos, Piloña. 3.300-3.000 e.C.[5]
Hachu pulíu.

El cambéu climáticu provoca una lenta conversión de la economía de subsistencia, basada na caza, escontra una economía más estable de base pastoril y sofitada nos cultivos (agricultura). Apréciase que l'home dexa los montes pa movese escontra los llanos en persecución de les sos preses de caza. L'home vuelve a les cueves anque en dellos puntos pudo caltener l'usu de cabanos nes cercaníes de ríos.

Platu del neolíticu n'Europa: piedra de molín, pan y restos carbonizaos d'alimentos, olla de folla, recipientes pa beber d'estiles de venáu y de madera.

El desenvolvimientu del llendo da llugar a l'alzada y a los contactos relativamente frecuentes con xente d'otres tierres, esistiendo una mayor intercomunicación ente les diverses tribus.

Pa los hachos y otros preseos utiliza la piedra pulida y los preseos y delles ferramientes fabríquense frecuentemente con güesu. Apaecen tamién útiles d'obsidiana.

Surdimientu de l'agricultura y los poblaos[editar | editar la fonte]

Instrumentos agrícoles típicos del Neolíticu y los sos posibles emplegos al traviés d'antigües representaciones exipcies.

Puede siguise'l Neolíticu con relativa exactitú na zona de Canaán, rexón onde surden cultures agrícoles, sedentaries (les primeres cultures agrícoles surdieron ensin dulda nel Sureste d'Anatolia (Çatalhöyük) escontra'l 8000 e.C.) probablemente antes del 7000 e.C.

Saber de la llantadera, recueya y almacenaxe de ceberes. Ente los inventos útiles pa los llabores agrícoles, atópense la focete de madera, l'hachu de piedra apolazada, el molín de mano pa moler el granu o la cebera y los oxetos d'espartu, como les cestes de blima, los sacos o les sandalies d'espartu. L'aráu tiráu por gües o pollinos dexó remover meyor la tierra y llabrar una mayor estensión de terrén en menos tiempu.[6]

L'alfarería[editar | editar la fonte]

Un inventu de vital importancia pa la vida de les persones, y que tuvo un desenvolvimientu bien rápido, ye l'alfarería. Dexó la construcción de recipientes pa líquidos y facilitó descomanadamente la vida del home, que yá nun precisaba tar permanentemente nes cercaníes de l'agua, o realizar de cutiu llargos percorríos p'abastecese, pos almacenaba l'agua, y tamién granos, granes, productos molíos, etcétera, nos recipientes d'alfarería. Solo precisaba movese dacuando p'anovar el suministru de la cantidá consumida dende'l suministru anterior.

Antes usaben calabaces vacíes (que podíen contener agua pero nun podíen ponese al fueu) y cestos de blima (que nun podíen contener agua). Darréu estos recipientes de blima impermiabilizar col magre secu al sol o cocida al fueu. Más tarde aprendieron a dar la forma al magre con una cadarma de blima bien simple y depués ensin cadarma. La forma yera de cutiu de calabaza y les dimensiones asemeyaes al cestu de blima.

Los cazadores usaben en rares ocasiones les pieces de magre (por casu, nun sirvíen como carcaj pola so fraxilidá), prefiriendo les de blima o de texíos. Sicasí, a los ganaderos y llabradores apurría-yos seguridá nel almacenamientu d'agua y otros productos lo cual, xunto colos medios de caltenimientu de la carne, faía-yos menos dependientes de la caza diaria.

Nesta dómina espublízase l'usu de les pieces d'alfarería, que la so usu na Península Ibérica ye segura, esistiendo restos del Neolíticu mediu.

Apaecía l'alfarería, l'home intenta decorala. Hai nicios de que les primeres decoraciones facer con cuerdes, utilizaes de cutiu de refuerzu, pero dempués introduciéronse otres variantes: la acanaladura, el gordón (llinia en relieve a manera de cuerda, llixeramente debaxo del cantu) y les ases de diversos tipos.

La cerámica de la dómina inicial (escontra'l 4000 e.C.) ye de la llamada «cardial», con incisiones de diversos tipos nel magre blandu pero yá moldiada, feches colos deos o con punzones o espátules de güesu o piedra pulida, pero principalmente cola concha del moluscu Cardium edule (virigüetu) d'onde recibe'l nome. Les incisiones, de cutiu combinaes, buscaben efeutos simétricos.

Trenzaos de freba y telar[editar | editar la fonte]

Instrumentos rellacionaos cola ganadería, típicos del Neolíticu y los sos posibles emplegos al traviés d'antigües representaciones mesopotámiques.

Empiecen a usase los primeres trenzados de frebes, cuantimás en blima.

De xuru los primeres fixéronse toscamente con cañes. La téunica foi evolucionando hasta llegase a cesto perbién llograos nel Neolíticu, productu de la necesidá de recueya de frutos, qu'esistía escontra cientos o miles d'años. Los cestos facer de blima. Quien vio los niales de los páxaros texedores, puede imaxinar fácilmente la fonte d'inspiración pa los primeros cestos. De xuru inclusive se colectaban güevos de los niales de los páxaros texedores

El fusu y el telar (pueden trate na imaxe axunta) son unos de los más revolucionarios inventos del neolíticu.[7] Los humanos dieron cuenta, por causes desconocíes, quiciabes por casualidá, de que dellos productos, como la llana y el llinu (y depués otros, como'l cáñamu) podíen espurrise por aciu un toscu fusu o una barra de madera redondo. A manera d'imitación de los texíos de los cestos, podíen texese estos filos y fabricar teles (les de llana pal iviernu y les de llinu pal branu). De xuru de primeres pensó utilizase l'inventu pa faer cestes más llixeres, antes de destinalos a teles de vistíos. Otra prenda bien espublizada ye'l sacu, texíu con otru material, l'espartu.

Doma de los animales[editar | editar la fonte]

Sábese que nesta dómina adomaron dellos animales, y ente ellos, el primeru, el perru. El güesu úsase frecuentemente.

Pa caltener la carne usa'l sistema del acecináu, ensugáu al sol o saláu, asitiándola colgada nel centru d'una figura de trés estaques col suelu nel mesmu vértiz.

L'habilidá manual de los pobladores de la dómina utilizar na preparación de trampes de cuerdes de cierta complexidá. L'animal prindáu poles cuerdes anoyaes tendíes pol home, yera rematáu dempués per este. El desenvolvimientu de les trampes coincide col cultu a l'araña, estendíu por toles cultures neolítiques d'Europa Occidental y otres, cultu probablemente venceyáu a l'habilidá d'esti pequeñu animal p'asitiar les sos trampes, les teles d'araña.

L'humanu taba avezáu a siguir les buelgues de los animales y ye bultable la especialización qu'habíen alcanzáu, hasta'l puntu de que nes pintures rupestres, nos pies tán representaes perfectamente les pezuñes tal que se marcaben nel suelu. Al paecer, poles representaciones pictóriques, los homes corríen a una peralta velocidá, escorriendo a les sos preses.

D'esta dómina son tamién les primeres cuyares, que nun s'usaben pa comer sinón pa entemecer los alimentos en cocción.

Nesta dómina, arriendes de captures de xabalinos vivos (xabatos), principalmente femes, estos animales fueron adomaos y dieron orixe al gochu (polo xeneral el xabalín yera una pieza de caza). De cutiu represéntense nes pintures fataos de xabalinos que nun son oxetu de caza y que podría tratase de fataos en procesu de doma.

Les dances rituales[editar | editar la fonte]

Les dances rituales, acomuñaes a ritos de fertilidá, les práutiques relixoses (qu'agora desconocemos) de la dómina, siguen practicándose. Probablemente, cada grupu disponía d'un bruxu, que s'afataba con una cabeza de toru selvaxe bueca y una piel de toru qu'incluyía la cola. Estos bruxos son los qu'aprendíen y espublizaben les nueves téuniques, tresmitíen les sos conocencies al so socesor o socesores y hasta ye posible que fueren los autores de les pintures rupestres pos polo xeneral estes supónense acomuñaes a ritos relixosos o máxicos.

Los bruxos teníen vagues conocencies astronómiques (reparaben el cielu y nuna pintura ta representada la sietestrellu); reparaben les costumes de los animales, selvaxes o non, pa faer más fácil la so captura o asonsañalos (por casu l'araña, pero tamién otros) y ensayaba sobre vexetales, comestibles o non.

Execuciones y asamblees de guerreros[editar | editar la fonte]

Esisten representaciones d'execuciones: una falanxe de guerreros, ente los que paez estremase unu de los demás pola so posición y pol usu d'una pieza na cintura, y que probablemente tenía de ser el xefe del grupu, dispara fleches contra un condergáu. Nesti periodu celebraben asamblees o xuntes de guerreros, representaes non solo pa les execuciones, creyéndose que teníen importancia política o relixosa. Represéntense escenes con unos venti guerreros lo que demostraría la esistencia de grupos d'unos cien individuos o más, yá que hai qu'incluyir a les muyeres, neños, vieyos, adolescentes, bruxos y los sos ayudantes, centineles, y otros (supónse que la población de Çatalhöyük yera d'unos 3000 habitantes). Créese que l'asamblea de guerreros exercía un poder decisorio. Por delles representaciones deduzse que l'asamblea, si nun tenía calter militar, tenía una finalidá relixosa, venerándose a les pintures de los grandes animales o a estos mesmos (de la veneración de les pintures neolítiques esiste constancia en dómines posteriores, inclusive en tiempos de los romanos, presumiéndose que la tradición de la so veneración siguió ensin interrupción dende'l Neolíticu al periodu romanu).

Los primeros poblaos[editar | editar la fonte]

Construyéronse poblaos de cases d'adobe, aproximao rectangulares en medianería, ensin cais y con entrada pola cubierta, que yera plana. Tamién cabañes circulares, semi-soterrañes, d'una sola cámara, colos murios y el suelu cubiertos de folla (Jyroquitya, en Xipre).

La innovación espublizar con estrema rapidez y antes del 7000 e.C. yá se constata siquier una aldega, Xericó, con una superficie d'unos cuatro hectárees, con una muralla de piedra y un foso escaváu d'unos 8 metros d'anchu por 3 metros de fondu, y con, siquier, una gran torre circular de 9 m d'altor, que se pensó sirvía como torre de vixilancia, con escalera p'aportar al techu y a la parte alta de la muralla, pero que realmente resultó ser un muriu contra hinchentes y un almacén de granu.

Esta primer cultura neolítica (Neolíticu pre-alfareru) duró dende aproximao'l 7500 e.C. al 6500 e.C. y foi sustituyida por otra invasión» dende'l norte, d'Anatolia, que duró tamién unos mil años (6500 al 5500 e.C.); siguió dempués otra cultura neolítica procedente tamién del norte, que subsistió otros mil años (5500-4500 e.C.). Estes cultures fuéronse espublizando por toa Eurasia, acelerándose l'espardimientu dempués del 5000 e.C., fecha en que puede afitase l'entamu del periodu neolíticu nel continente européu, algamando pocu dempués la Península Ibérica.

Los trupos agrupamientos d'aldegues y pequeñes ciudaes, confinaos en principiu a los márxenes de les corrientes d'agua natural, tuvieron que recurrir cada vez más al regadíu artificial pa regar los sos campos de trigu y cebada. Escontra'l 6350 e.C. llevantáronse templos monumentales de lladriyu d'adobe nel centru d'importantes ciudaes como Eridu y Al Ubaid. Les primeres ciudaes surdieron na zona d'Oriente Próximu en redol a los 7000 años d'antigüedá y acomuñaes a les primeres cultures neolítiques. La cercanía de los ríos Éufrates y Tigris dexó'l cultivu de ceberes y otres plantes que podíen ser regaes per mediu de les obres de canalización que realizaron los habitantes d'estes primeres ciudaes. Surdieron tamién los primeros edificios públicos que caractericen a la ciudá, los palacios y los templos. Unos y otros van funcionar como grandes oficines alministratives nes que se llevaba'l control de la producción d'alimentos y del comerciu. La necesidá d'alministrar esta información llevó a l'apaición de sencielles formes d'anotación, contabilidá y escritura.

El miel y les bébores[editar | editar la fonte]

L'usu de la miel sigue. La so importancia deriva del fechu de que yera l'únicu alimentu duce conocíu[ensin referencies], igual que'l sal yera l'únicu saláu. Amás, de los setues llográbase la cera, que de xuru s'usaba en rituales máxicos, relixosos o funerarios.

Del miel llograr nuna dómina indeterminada'l hidromiel, solución aguacienta de miel que por cuenta de la fermentadura alcohólica perdió toa o parte de la materia azucarada y convirtióse en alcohol etílico, siendo paecíu nel so sabor a dellos tipos de vinu. El hidromiel tenía un color brilloso y dorao, que lo asemeyaba igualmente a ciertos vinos. Pa fabricar hidromiel usábase l'agua utilizada pa llavar instrumentos que contuvieren miel, a la cual añedíase miel (25 % de miel y 75 % d'agua) col polen estrayíu de los setos pa la so fermentadura (0,05 %), creándose una bébora d'unos quince graos.

Otra bébora ye la cerveza, que ye anterior a los cultivos. Créese que los pobladores neolíticos calecíen al máximu una piedra bueca que contenía agua y plantes monteses, lleldándolo coles mesmes yerbes mazcaes y cuspíes nel líquidu. Esti procedimientu usábase entá na industria llechero vasca a principios del sieglu XX pa fabricar cuayada o mamilla (magar la lleche introducir en recipientes de madera nos que s'introducíen les piedres calientes). Foi n'Exiptu onde s'aprendió a ellaborar la cerveza con cebada, sistema que probablemente nun algamar Europa hasta'l periodu de los indoeuropeos o celtes.

Nun se conocía'l vinu nin tampoco l'aceite, usándose grases animales. Sicasí, arriendes de la doma del ganáu conocía la lleche, anque solo usábase la de cabra, nun espublizándose l'usu de la lleche de vaca hasta la dómina romana.

Les farines[editar | editar la fonte]

Escenes d'ellaboración de pan na Tumba de Ramsés III. Valle de los Reis. Exiptu.

El trigu, que yera una planta montesa espublizada n'Asia menor, foi cultiváu n'Oriente Mediu y el so cultivu espublizar nel Neolíticu llegando a Europa escontra'l 5000 e.C. Comíense los granos de trigu y otres ceberes. Más tarde esmagayáronse, comiéndolos esmagayaos o convertíos en pasta. Dacuando tamién se comíen los granos fervíos.

El sistema de moler farina con molinos de piedra espublizar nel Neolíticu. La pasta o masa de farina y agua cocer en piedres calientes. Más tarde afayóse'l sistema de fermentadura y la so cocción empezó a realizase en fornos cada vez más evolucionaos. Fabricábase'l pan con farina de trigu, de cebada y de centenu, y probablemente tamién con otres ceberes como miyu y avena.

Arte neolítico[editar | editar la fonte]

L'estilu naturalista del Neolíticu, abiertu a les sensaciones y a la esperiencia, tresformar nuna intención artística geométricamente estilizada, cerrada a la riqueza de la realidá empírica. En llugar de les minucioses representaciones fieles a la naturaleza, plenes de ciñu y paciencia pa los detalles del modelu correspondiente, atopamos perdayures signos ideográficos, esquemáticos y convencionales, qu'indiquen más que reproducen l'oxetu.

L'arte neolítico tiende agora a afitar la idea, el conceutu, la sustancia de les coses, ye dicir a crear símbolos en cuenta de imáxenes.

El cambéu d'estilu que conduz a estes formes d'arte dafechu astractu depende d'un xiru xeneral de la cultura, que representa quiciabes el corte más fondu qu'esistió na historia de la humanidá.

Amás nesti periodu desenvolvióse un estilu de pintura rupestre na zona llevantina de la península ibérica basáu na pintura d'escenes de caza en roques al campu, con representaciones esquemátiques de figures humanes.

Otru tipu de muertes de cultures neolítiques constituyir los antropolitos, zoolitos y ornitolitos topaos en Suramérica.[8]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://sociedadytecnologiaculng4.wordpress.com/egipto/
  2. Diamond, J. (1997), Armes, Xermes y Aceru, cap. 5.
  3. Martínez, Francesc A. y Llaguna, Antonio (2007). «De nómades a ciudadanos», La Gran Historia de la Comunitat Valenciana. Valencia: Editorial Prensa Valenciana, S.A.. ISBN 978-84-87502-90-3.
  4. Blas Cortina, Miguel A. 2013 "La implantación neolítica en la Bahía de Gijón desde las postrimerías del V milenio A. C.: enfoque arqueológico y paleoambiental y notas sobre la monumentalidad megalítica". Zephyrus: Revista de prehistoria y arqueología Nº 72, páxs. 73-93.
  5. Blas Cortina, Miguel A. 2011 "Un rara avis de la alfarería prehistórica en Asturias: Las sugerencias inducidas del Vaso Neolítico (IV milenio a. de C.) de la Hoz de los Cavíos (Piloña)". Munibe Antropologia - Arkeologia Nº 62, páxs. 207-226
  6. http://abanicodeculturas.blogspot.com.es/2012/12/inventos-del-neolitico.html
  7. Eiroa, Jorge Juan (1994). Historia de la Ciencia y de la Téunica: La prehistoria, Paleolíticu y Neolíticu 1. Madrid: Ediciones AKAL, páx. 51. ISBN 84-460-0217-5.
  8. Uruguái prehistóricu

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Aróstegui Sánchez, J.; García Sebastián, M.; Gatell Arimont C.; Palafox Gamir, J.; Risques Corbella, M. (2004). «Los raigaños históricos d'España», Crisol:Historia. Barcelona: Vicens Vives. ISBN 84-316-7075-4.; Información sobre los raigaños históricos españoles, concretamente, sobre'l paleolíticu nes páxs. 10 y 11
  • Castiñeira Morales, Raquel; López Parra, Carlos; Mata Comín, Fernando; Prieto Calonge, María Eugenia (2002). «La Prehistoria», Ciencies Sociales ESO: CURSU 1. Zaragoza: Editorial Luis Vives. ISBN 84-263-4711-8.; Una pequeña introducción sobre la prehistoria, concretamente, sobre'l paleolíticu nes páxs. 118 y 119

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]