William Butler Yeats

De Wikipedia
William Butler Yeats
senador d'Irlanda

11 setiembre 1922 - 6 avientu 1928
Distritu: Nominated members of Seanad Éireann (en) Traducir
Eleiciones: 1st Seanad (en) Traducir
Vida
Nacimientu Sandymount (es) Traducir[1]13 de xunu de 1865[2]
Nacionalidá Estáu Llibre d'Irlanda [1]
Llingua materna inglés
Muerte Menton y Roquebrune-Cap-Martin[3]28 de xineru de 1939[2] (73 años)
Sepultura Drumcliff (en) Traducir[1]
Familia
Padre John Butler Yeats
Madre Susan Pollexfen
Casáu con Georgie Hyde-Lees (es) Traducir [4]
Pareyes Maud Gonne
Olivia Shakespear
Margot Ruddock
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios National College of Art and Design (en) Traducir
The High School, Dublin (en) Traducir
Llingües falaes inglés[5]
Alumnu de William Blake
Oficiu poeta, dramaturgu, escritor, políticu, místicuastrólogu
Premios
Nominaciones
Influyencies William Blake, Friedrich Nietzsche, Edmund Spenser, Percy Bysshe Shelley, Oscar Wilde, William Morris, Emanuel Swedenborg, Jakob Böhme y Isabella Augusta Gregory
Miembru de Orden Hermética de la Aurora Dorada (es) Traducir
Real Sociedá de Lliteratura
Movimientu Simbolismu
IMDb nm0947102
Cambiar los datos en Wikidata

William Butler Yeats (/jeɪts/; 13 de xunu de 1865Sandymount (es) Traducir – 28 de xineru de 1939Menton y Roquebrune-Cap-Martin) foi un poeta y dramaturgu irlandés. Envueltu nun halo de misticismu, Yeats foi una de les figures más representatives de la renacencia lliteraria irlandés y foi unu de los fundadores del Abbey Theatre. Tamién exerció como senador. Foi gallardoniáu col Premiu Nobel de Lliteratura en 1923.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

William Butler Yeats nació'l 13 de xunu de 1865 en Georgeville, cerca de Sandymount Castle, en Dublín (Irlanda), fíu del pintor John Butler Yeats y de Susan Pollexfen Yeats, d'una familia angloirlandesa de comerciantes protestantes. El so güelu, llamáu tamién William Butler Yeats, yera rector de la Ilesia irlandesa, pero'l so padre yera un nacionalista escépticu y atéu. El calter del nuevu poeta combinó dambos mundos nun estrañu misticismu que-y dexaba al empar refugar la relixón tradicional y el cientifismu maneru. El biógrafu Richard Ellmann escribe al respeutu: «Escoyó una fe escéntrica en dalgún llugar ente les creencies ortodoxes del so güelu y los descreyimientos non ortodoxos del so padre».

Monte Benbulben, en Sligo, Irlanda

En 1867, a los dos años, Yeats treslladar cola so familia a Londres, al númberu 23 de la cai Fitzroy. Ellí permaneció apenes cinco años, pos en xunetu de 1872 tornó cola so madre y los sos hermanos al condáu irlandés de Sligo, a la casa de los sos güelos William y Elizabeth Pollexfen en Merville. Ellí papóse de los cuentos de fades que cuntaba la xente senciello d'Irlanda; la so mesma madre cuntó-y munches hestories de duendes y gnomos, ente que los llabradores rellataben esperiencies cola xente pequeño». Ensin dulda esti periodu marcó pa siempres el so calter, como él mesmu almitió: «El llugar que realmente tuvo mayor influencia na mio vida foi Sligo».

N'ochobre de 1874 torna de nuevu cola so familia a Londres ya instálase en Edith Villes. Ellí'l so padre rellacionar con un grupu de pintores de la Hermandá Prerrafaelista. Na primavera de 1877 William empieza los sos estudios na escuela londinense de Godolphin de Hammersmith, pero ante l'escasu ésitu del so padre como pintor colen nel branu de 1881 a Balscadden Cottage, en Howth, cerca de Dublín. Yeats empieza a escribir y lleer poesía. Estudia na Erasmus Smith High School hasta avientu de 1883, de forma pocu aplicada y distrayida, una y bones lo único que paecía interesar -y de verdá yera la poesía.

En 1884 intentó en devanéu aportar al Trinity College; más tarde y al so pesar ingresa na Escuela Metropolitana d'Arte de Dublín, onde estudia pintura. Ellí conoz a George William Russell (qu'usó'l pseudónimu de AE), y este empecípia-y nel mundu de lo esotérico y sobrenatural. Empieza a escribir poesía simbolista y a esperimentar con visiones y allucinaciones. Repuna la ciencia, a la que vía en contraste direutu cola poesía, la guapura y la verdá, y, n'arrenunciando al credo protestante en 1880, empieza a sentise atraíu pol budismu.

Teatru[editar | editar la fonte]

En 1896 tornó a Irlanda, onde s'integró nel movimientu de la renacencia lliteraria del so país y entabló amistá cola dramaturga nacionalista lady Isabella Augusta Gregory, en que la so casa agospiar dacuando pa reponer la so frayada salú y que lo sacó de la depresión a que lo empunxera'l final de tan llarga historia d'amor; cola so ayuda fundó'l Teatru Abbey y la Compañía de Teatru Nacional Irlandés (1901), fundamentales nel desenvolvimientu cultural de la Irlanda d'esos años. Yeats escribió alguas pieces pa esta compañía, de la que foi direutor hasta la so mesma muerte. De primeres la so inspiración pa estes obres vieno de la mitoloxía céltica irlandesa, frecuentemente en redol al héroe Cúchulainn, la heroína Deirdre y el Ciclu de Ulster, so un fuerte calquier simbolista; Yeats estrenó en total les siguientes pieces, por orde cronolóxicu: La condesa Cathleen (1892, representada en 1899); El país de los nuesos deseos (1894); Cathleen Nin Houlihan (1902); The Pot of Broth (1902); Les agües tenebroses (1900, estrenáu en 1904); El reló de sable (1903); Nos siete montes (1903); L'estragal del palaciu del rei (1904); On Baille's Strand (1904); Deirdre (1906), L'Unicorniu de les Estrelles (1907); El yelmu verde (1910) y El gatu y la Lluna. Escosáu'l modelu del teatru simbolista, col que Yeats quixo enfrentase al Naturalismu ibseniano que imperaba nos escenarios ingleses, intentó anovar asimilando ciertos influxos del teatru nō xaponés, qu'empezaba a conocese n'Europa al traviés de les traducciones del so secretariu, el tamién poeta Ezra Pound; incorporó la ritualidad que caracteriza esta dramaturxa, emplegó mázcares y xestos ya incluyó coros, dances y música ceremonial. Los elementos simbolistes topar en diálogos de tonu poéticu nos qu'aprucía lo místico y lo onírico. Les pieces compuestes nesti periodu fueron axuntaes en 4 pieces pa baille (1921).

Estes audacias escéniques esixíen un públicu esperto y amenorgao, polo que contribuyeron al desenvolvimientu del teatru de cámara; sicasí Yeats va evolucionando na so dramaturxa escontra estructures y llinguaxe más claros dexando nel camín parte del so misticismu y hermetismu.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Yeats en 1923

Daquella'l poeta norteamericanu Ezra Pound empieza a trabayar como secretariu so y afayar la lliteratura xaponesa; en conociendo a una moza medium, George Hyde-Lees, Yeats merca una torre normanda en Kiltartan Cross y cásase con Hyde-Lees en 1918. Foi una bona decisión, pos punxo n'orde la vida del poeta y anovó la so poesía afalándo-y a esperimentar cola escritura automático. Tres la independencia d'Irlanda, ye escoyíu senador per esti nuevu país en 1922 y permanez nel cargu hasta 1928. En 1923 recibe'l premiu Nobel de lliteratura.

Este foi'l periodu más fecundu de Yeats, el del so maduror y vieyera. Destaquen los volumes de poesía El cascu verde, Responsabilidaes y Los cisnes selvaxes de Coole, nos que s'evidencia una fonda evolución del so llinguaxe llíricu, que se fai personal, brengosu, exactu y esllumante. En 1925 escribió'l tratáu Una visión, onde espresa la so creencia na íntima rellación ente la imaxinación poética y la realidá universal. Según l'historiador Giordano Berti (en Claves y secretos del Taró, Barcelona, Salvat, 2005, p. 23) nesta obra, la más misteriosa del poeta irlandés, vive l'alcordanza de la enseñanza esotérica de la Golden Dawn sobre'l Taró; les "28 incarnaciones", como esplicaba Yeats, son fases del tresformamientu del ser. D'esti material nacieron, por suxerencia del so secretariu Ezra Pound, formoses coleiciones poétiques como La torre (1928), La escalera de cascoxu (1933) y Últimos poemes y obres de teatru, qu'inclúi'l celebráu «Bizancio», coles que Yeats algamó'l cénit de la so llírica.

La so poesía, a pesar del so espíritu innovador, xeneralmente caracterizóse pol so cuidu formal, el simbolismu y ciertos toques qu'antemanen el surrealismu. El 28 de xineru de 1939 fina na llocalidá francesa de Menton a los 73 años.

Yeats consiguió lliberar a la poesía irlandesa de la esclavitú a los moldes, xéneros y temes de la poesía británica; rompió cola tradición de la poesía victoriana adscribiéndose al simbolismu y afondó nél en busca de los arquetipos junguianos que subyacen en toles cultures.

Premiu Nobel[editar | editar la fonte]

N'avientu de 1923 Yeats foi condecoráu col Premiu Nobel de Lliteratura y sacó el máximu partíu a la ocasión. Foi consciente en tou momentu del valor simbólicu d'esti premiu en cuantes que yera un irlandés el gallardoniáu, pocu dempués de que Irlanda consiguiera la independencia, sorrayando esti fechu siempres que-y foi posible. En respuesta a les munches cartes de felicitación que recibió dixo: «considero qu'esti honor nun vieno a mi tanto como individuu que como representante de la lliteratura irlandesa, esta reconocencia ye parte de la bienvenida per parte d'Europa al estáu llibre». Na llectura del so discursu d'aceptación del Nobel na Real Academia Sueca presentóse como estandarte del nacionalismu irlandés y de la independencia cultural irlandesa. Destacó esta idea coles pallabres:

Los teatros de Dublín yeren edificios vacíos contrataos por empreses itinerantes ingleses, y nós queríamos obres irlandeses con actores irlandeses. Cuando pensábamos neses obres pensábamos en tou lo que ye románticu y poéticu, una y bones el nacionalismu al qu'invocábamos- el mesmu nacionalismu al qu'invocó cada xeneración en momentos d'afandu- yera románticu y poéticu.

El premiu traxo un importante aumentu de la venta de los sos llibros pos los sos editores (Macmillan) llograron una importante publicidá. Per primer vegada tuvo dineru y pudo pagar non yá les sos propies deldes, sinón tamién les del so padre.

Obra[editar | editar la fonte]

  • 1886 - Mosada
  • 1888 - Fairy and Folk Tales of the Irish Peasantry
  • 1889 - El pelegrinaxe de Oisin y otros poemes (The Wanderings of Oisin and Other Poems)
  • 1891 - Representative Irish Tales
  • 1891 - John Sherman and Dhoya
  • 1892 - Irish Faerie Tales
  • 1892 - La condesa Cathleen (The Countess Kathleen)
  • 1893 - El Tapecer celta (The Celtic Twilight)
  • 1894 - The Land of Heart's Desire
  • 1895 - Poemes (Poems)
  • 1897 - La Rosa secreta (The Secret Rose)
  • 1899 - The Wind Among the Reeds (El vientu ente los xuncos)
  • 1900 - Les agües avesees (The Shadowy Waters)
  • 1902 - Cathleen nin Houlihan
  • 1903 - Idees of Good and Evil
  • 1903 - Nos siete montes (In the Seven Woods)
  • 1907 - Discoveries
  • 1910 - El yelmu verde (The Green Helmet)
  • 1912 - The Cutting of an Agate
  • 1913 - Poems Written in Discouragement
  • 1914 - Responsibilities
  • 1916 - Reveries Over Childhood and Youth
  • 1917 - Los cisnes selvaxes de Coole (The Wild Swans at Coole)
  • 1918 - Per Amica Silentia Lunae
  • 1921 - Michael Robartes and the Dancer
  • 1921 - Cuatro obres pa baille (Four Plays for Dancers)
  • 1921 - Four Years
  • 1924 - The Cat and the Moon
  • 1925 - Una visión (A Vision)
  • 1926 - Estrangement
  • 1926 - Autobiografía (Autobiographies)
  • 1927 - October Blast
  • 1928 - La Torre (The Tower)
  • 1929 - La escalera de cascoxu (The Winding Stair)
  • 1933 - La escalera de cascoxu y otros poemes (The Winding Stair and Other Poems)
  • 1934 - Collected Plays
  • 1935 - Lluna llena en marzu (A Full Moon in March)
  • 1938 - New Poems
  • 1938 - Second Chance
  • 1939 - Last Poems and Two Plays (Obra póstuma)
  • 1939 - On the Boiler (Obra póstuma)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Sobre Yeats

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: https://www.biography.com/people/william-butler-yeats-9538857. Data de consulta: 4 setiembre 2018.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 12779.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1923/.
  7. Afirmao en: Oxford Dictionary of National Biography. Oxford Biography Index Number: 37061. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2004.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=10345.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Jacinto Benavente

Premiu Nobel de Lliteratura

1923
Socesor:
Władysław Reymont