Percy Bysshe Shelley

De Wikipedia
Percy Bysshe Shelley
Vida
Nacimientu Horsham[1]4 d'agostu de 1792[2]
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Reinu de Gran Bretaña  1r xineru 1801)
Residencia Elan Valley (en) Traducir
Muerte La Spezia, Lerici (es) Traducir[3] y Viareggio (es) Traducir[4]8 de xunetu de 1822[2] (29 años)
Sepultura Cementerio protestante (es) Traducir
Causa de la muerte afogamientu[5]
Familia
Padre Timothy Shelley
Madre Elizabeth Pilford
Casáu con Harriet Westbrook (1811 – 1816)[6]
Mary Shelley (1816 – m. 1822)[6]
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Eton College (es) Traducir
(1804 -
University College (es) Traducir
(1810 -
Llingües falaes inglés[9]
Oficiu llingüista, poeta, traductor, dramaturgu, novelistaescritor
Trabayos destacaos Ozymandias
Love's Philosophy (en) Traducir
The Cloud (en) Traducir
Prometeo liberado (es) Traducir
Influyencies John Milton, Ovidiu, Robert Burns, Francis Bacon, Lord Byron, William Godwin, Adam Weishaupt y Pedro Calderón de la Barca
Movimientu romanticismu
Xéneru artísticu poesía romántica (es) Traducir
IMDb nm0791222
Cambiar los datos en Wikidata

Percy Bysshe Shelley (4 d'agostu de 1792Horsham – 8 de xunetu de 1822La Spezia, Lerici (es) Traducir y Viareggio (es) Traducir) foi un escritor, ensayista y poeta románticu inglés. Ente les sos obres más famoses atópense Ozymandias, Oda al vientu del Oeste, A una calandria y La mázcara d'Anarquía. Tamién ye bien conocíu pola so asociación con otros escritores contemporáneos como John Keats y Lord Byron. Morrió, como estos postreros, a una edá temprana. Tuvo casáu cola escritora Mary Shelley.

Biografía y obra[editar | editar la fonte]

Percival Bisshe Shelley nació nuna familia bien abaratada de l'aristocracia de Sussex descendiente del Conde de Arundel. Fíu mayor de Sir Timothy Shelley y Elizabeth Pilfold, convertir n'herederu del segundu baronet del Castillo Goring en 1815. En 1802 ingresó na Academia de la Casa de Sion en Brentford y dos años dempués nel prestixosu Colexu d'Eton. En 1810 entró a estudiar nel Colexu Universitariu d'Oxford onde permaneció apenes un añu.

La so primer publicación foi una novela gótica llamada Zastrozzi (1810), na que yá empezaba a espuntar la cosmovisión atea que más tarde-y traería problemes. Esi mesmu añu, xunto cola so hermana Elizabeth publicó una obra poética: "Poemes orixinales de Victor y Cazire", y pocu dempués d'ingresar en Oxford, una coleición de versos (ostensiblemente burlescos, anque realmente subversivos): Fragmentos póstumos de Margaret Nicholson, na que probablemente collaboró unu de los sos amigos na Universidá: Thomas Jefferson Hogg.

En 1811 publicó un panfletu llamáu La necesidá del ateísmu, que'l so conteníu valió-y ser espulsáu d'Oxford xunto a Hogg. Habríen-y readmitido, gracies a la intervención del so padre, de renegar de les sos doctrines, pero Shelley refugó faer tal cosa, lo que-y enfrentó a Sir Timothy, col que nun volvió tener tratu hasta la muerte d'aquél.

Cuatro meses dempués de ser espulsáu d'Oxford, Shelley d'apenes 19 años, fugar a Escocia con una moza de 16: Harriet Westbrook, fía d'un posaderu de Londres.

Dempués de casase con ella, el 28 d'agostu de 1811, Percival convidó al so collaciu Hogg a compartir la so casa y la so esposa, según los ideales que defendía sobre l'amor llibre. Ante la negativa de Harriet, Shelley abandonó les sos pretensiones y volvió con Harriet a Inglaterra onde pretendió dedicase a escribir.

Poco duraría; atraíu pol clima políticu de la dómina, viaxó a Irlanda pa xunise al movimientu radical d'escritores de panfletos. Estes actividaes -y granjeron una atención bien pocu favorable de les autoridaes gubernamentales, lo que-y fixo volver a Londres. Nos dos años siguientes, Shelley escribió La reina Mab: un poema filosóficu; nél amuésase la influencia qu'empezara a tener nel so pensamientu la filosofía radical de librepensamiento (anarquismu) que'l filósofu inglés William Godwin defendía. Aquel día, un Shelley yá infeliz nel so matrimoniu, dexaba con frecuencia a la so muyer y a los sos dos fíos solos mientres visitaba la llibrería de Godwin en Londres. Foi ellí onde conoció y namoróse de Mary, la nueva fía de 16 años de Godwin y de la filósofa y escritora Mary Wollstonecraft, pionera del pensamientu feminista, que finara tres el partu de la so fía. En xunetu de 1814, cuatro años dempués de la so primer fuga, Percy Shelley repitió la xugada, esta vegada cola moza Mary. Nesti casu tamién-yos acompañó la hermanasca de Mary, Clare Marie Jane Clairmont (Claire); los trés embarcaron escontra'l continente y cruciaron Francia antes d'establecese en Suiza. Seis selmanes dempués de la fuxida, quiciabes con señardá de Londres, o pola falta de dineru, los trés tornaron a Inglaterra p'atopase con que Godwin, el otrora defensor a estazón y prauticante del amor llibre, refugaba volver dirixi-yos la pallabra.

Na seronda de 1815, Percy y Mary inda vivíen cerca de Londres, intentando evitar a los acreedores. Naquella dómina Shelley produció l'alegoría poética Alastor, o l'espíritu de la soledá. A pesar del pocu entusiasmu qu'espertó entós, güei día ye considerada una de les sos principales obres poétiques mayores.

Nel branu de 1816 los Shelley fixeron un segundu viaxe a Suiza a pidimientu de la hermanasca de Mary, Claire Clairmont, que tendría una rellación amorosa con Lord Byron l'anterior primavera poco primero de volvese a dir a Xinebra. Byron perdiera l'interés pola rellación y utilizó la oportunidá d'axuntase colos Shelley p'atraer al poeta con ellos. Los Shelley y Byron arrendaron una casa, la Villa Diodati, nes veres del llagu Lemán y pasaron ellí'l branu. La conversación habitual con Byron tuvo un efeutu rejuvenecedor na poesía de Shelley. El viaxe que dambos fixeron en barca inspirólu pa escribir el Himnu a la guapura intelectual, la so primer obra significativa dende la publicación del Alastor.

Otru viaxe, esta vegada a Chamonix nos Alpes franceses, sirvió pa inspirar el poema "Mont Blanc," una difícil obra na que Shelley trata con cuestiones como la inevitabilidad de la hestoria y la rellación ente la mente humana y la naturaleza. La obra foi incluyida nel llibru qu'escribió xunto con Mary, Historia d'una escursión de seis selmanes. Pela so parte, tamién Shelley influyó na obra de Byron, influencia que se nota na tercer parte de La pelegrinación de Childe Harold y en Manfred.

Pela so parte, Mary tamién llogró una renta inspiradora d'aquellos díes, siendo entós cuando concibió la que sería la so obra más conocida: Frankenstein. Al terminar aquel branu, los Shelley y Claire tornaron a Inglaterra; Claire habíase quedáu embarazada de Byron, un fechu que tendría un enorme impautu n'el mesmu futuru de Shelley.

El regresu a Inglaterra tuvo marcáu pola traxedia. La mediohermana de Mary, Fanny Imlay, suicidóse na seronda y n'avientu del mesmu añu Harriet, supuestamente embarazada, fixo lo propio refundiándose al llagu Serpentine que ta nel centru del parque Hyde londinense. Antes de rematar esi mesmu añu, poques selmanes dempués de que'l cuerpu de Harriet fuera recuperáu de l'agua, Percy y Mary casáronse. Esti matrimoniu pretendía, fundamentalmente, consiguir que la custodia de los fíos de Percy fuera dada a la nueva familia Shelley, pero foi en devanéu: los tribunales decidieron que los neños fueren apurríos a unos padres adoptivos.

Entós, los Shelley asitiar en Marlow, Buckinghamshire, onde vivía un amigu de Percy: Thomas Love Peacock. Nos meses que siguieron, Shelley participó nel círculu lliterariu qu'arrodiaba al personaxe de Leigh Hunt y, mientres esti periodu conoció a John Keats. La principal obra del poeta mientres esta etapa foi "Laon y Cythna," un llargu poema narrativu nel que s'atacaba a la relixón y que presentaba a una pareya d'amantes incestuosos. Foi rápido retiráu de les llibreríes y namái unes poques copies llegaron a vendese, anque darréu sería reditado como "La revuelta del Islam" en 1818. Tamién d'esta dómina son los trataos políticos revolucionarios que publicó sol pseudónimu "L'ermitañu de Marlow".

A principios de 1818 los Shelley y Claire volvieron abandonar Inglaterra, cola intención esta vegada d'apurri-y a Byron la fía qu'aquél y Claire concibieren, Allegra. Esta vegada fueron a Venecia, onde entós moraba'l poeta. De nuevu, el contautu con Byron animó la producción lliteraria de Shelley. Na última parte d'aquél añu escribió "Julian y Maddalo," una descripción llixeramente amarutada de les conversaciones que Shelley y Byron caltuvieron nos sos viaxes en góndola peles cais de Venecia que terminaben nuna visita a un manicomiu.

En 1820, Shelley escribe l'estensu drama llíricu "Prometeo lliberáu," una suerte de continuación del "Prometeo Encadenáu" de Tosquilo, pero estremándose conscientemente de la figura d'un Prometeo reconciliáu con Xúpiter, como intentaría representar el dramaturgu griegu na segunda y tercer parte de la so triloxía prometeica, de la que namái sobreviven fragmentos. Ensin dulda una de les sos obres más significatives, con una estilizada conxugación de mitu y hestoria, refier el fin del reináu de la tiranía, el Mal y l'odiu (representaos pola figura de Xúpiter) pa dar pasu a una era de primacía del Bien, l'Amor y el florecimientu de les Artes. La lliberación del titán Prometeo oldear a la lliberación de la humanidá de les cadenes del patriarcáu, la violencia y el dominiu del home pol home, y la posibilidá d'una nueva unión cola Naturaleza.

La traxedia había de volver na forma de muerte. El fíu de Shelley, Will, morrió en 1818 d'unes fiebres en Roma y la so fía recién nacida morrió en 1819 mientres otra mudanza. Los Shelley treslladar d'una ciudá italiana a otra. Shelley completó'l so Prometeo en Roma, a onde fueron dempués de dexar Venecia y pasó el branu de 1819 en Livorno escribiendo una traxedia: "Los Cenci". Tamién mientres anguaño, y quiciabes impulsáu ente otres causes pola masacre de Peterloo, escribió los sos poemes políticos más conocíos: "La mázcara d'Anarquía," "Homes d'Inglaterra" y "La bruxa del Atles," probablemente les sos obres más conocíes mientres el sieglu XIX, según l'ensayu "La perspeutiva filosófica de la reforma," la que resulta ser la esposición más completa del so ideariu políticu. En 1821, inspiráu pola muerte de John Keats, Shelley escribió la elexía "Adonaïs".

En 1822, convenció a James Henry Leigh Hunt, el poeta y editor británicu que fuera unu de los sos principales sofitos n'Inglaterra, por que se treslladara a Italia cola so familia. La so idea yera crear, xunto con Hunt y Byron, un periódicu (The Lliberal), nel que Hunt sería l'editor, que tremara los revesosos escritos que salíen de les sos plumes y que sirvieren como contrapuntu a los periódicos de corte conservador como la Revista Blackwood y la Revista Quincenal.

Balta de Shelley nel campusantu protestante de Roma.

El 8 de xunetu de 1822, poco primero de cumplir los 30 años, Shelley pereció afogáu nuna repentina nube mientres saleaba nel so veleru, el Don Juan, de regresu a Lerici dende Pisa col so amigu Edward Ellerker Williams. Volvía dempués de faer los preparativos pal llanzamientu de El Lliberal col recién llegáu Hunt. El nome del veleru pretendía homenaxar a Byron y fuera escoyíu por Edward Trelawny, un miembru del círculu Pisano de Shelley y Byron, pero según Mary, Shelley camudar pol de "Ariel". El cuerpu de Shelley foi recuperáu y más tarde encenráu nuna sablera cerca de Viareggio por orde de Byron. El so corazón foi estrayíu mientres la cremación y foi guardáu envueltu en seda por Mary hasta la so muerte, pero les sos cenices reposen nel campusantu protestante de Roma. Descubiertu tres la muerte de la so madre, el corazón foi guardáu pol so fíu y soterráu con él al finar.

De los sos ocho fíos biolóxicos, solu trés sobreviviéron-y: Ianthe (1813-1876) y Charles (1814-1826), los que tuviera con Harriet y que fueron apurríos n'adopción a la muerte d'ésta; y Percy Florence (1819-1889), unu de los fíos que tuvo con Mary. Charles morrió cuatro años dempués que'l so padre y Percy heredó'l títulu de barón ventidós años dempués de morrer el so padre, al morrer el so güelu.

El Courier, un diariu conservador londinense, publicó: "Shelley, the whriter of some infidel poetry, has been drowned. Now, he knows wheter there is God or non (Shelley, l'escritor de delles poesíes infieles, afogóse: agora sabe si hai Dios o non.)",[10] La influencia de Shelley foi bien cimera nos años posteriores a la so muerte qu'en vida (a diferencia de Byron, que yera popular ente l'alta sociedá de la so dómina a pesar de les sos idees radicales). Dempués de la so muerte, la so memoria foi caltenida y defendida pero edulcorada pola so esposa y fíu, anque Shelley foi principalmente consideráu namái nos círculos de los poetes victorianos como Tennyson y Browning, según polos prerrafaelitas y polos socialistes y el movimientu obreru (Karl Marx foi unu de los sos almiradores). Namái a la fin del sieglu XIX, el trabayu de Shelley, o meyor dichu, el so trabayu más inocuo, fíxose respetable ente la burguesía y l'alta sociedá, popularizáu quiciabes por biografíes como la de Henry Salt: "Percy Bisshe Shelley: poeta y pioneru" (1896).

Filmografía[editar | editar la fonte]

Douglas Walton interpreta al poeta na película Bride of Frankenstein (1935).

Asina mesmu, Valentín Pelka poner na piel de Percy Bysshe Shelley na película Remando al viento (1988).

En 1986, el direutor inglés Ken Russell dirixó Gothic, na que l'actor Julian Sands personificó al poeta Shelley.

Yá en 2017, pal filme Mary Shelley, el poeta ye interpretáu pol actor Douglas Booth.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Fragment: Is It That In Some Brighter Sphere - Poem by Percy Bysshe Shelley». PoemHunter.com.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 24 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «Portico View from Porto Venere» (20 ochobre 2012).
  4. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 11108.
  5. Afirmao en: Oxford Dictionary of National Biography. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2004.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Afirmao en: Kindred Britain.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  8. 8,0 8,1 Afirmao en: Oxford Dictionary of National Biography. Oxford Biography Index Number: 25312. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2004.
  9. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  10. James Bieri (2008). Johns Hopkins University Press: Percy Bysshe Shelley A Biography: Exile of Unfulfilled Reknow, 1816-1822. ISBN 9780801888618.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]