Tocarios

De Wikipedia
Platu de madera con una inscripción en idioma tocariu. Proveniente de Kucha (China), del sieglu V o VIII; nel Muséu Nacional de Tokiu (fotografía personal, 2005).
Escritura tocario.
Manuscritu tocariu, c. sieglu VII; na Universidá de Frankfurt (Alemaña).
Migración de los tocarios.
Espansión de los idiomes indoeuropeos (ente'l 4000 y el 1000 e. C.), dende Rusia y Ucrania, según la hipótesis Kurgán. Hai munches duldes, que dependen principalmente de los camientos alrodiu de los tocarios, la cultura de la cerámica encordelada y la cultura del vasu campaniforme. L'área central de color violeta amuesa la cultura yamna (del 4100 al 3500 e. C.); l'área colorada amosaría la espansión escontra'l 2500 e. C. y l'área anaranxada la espansión escontra'l 1000 e. C.
Mapa d'Asia a principios del sieglu I d. C.; amuesa l'allugamientu de los tocarios (Yuechi) na zona d'Uzbequistán.
Mapa d'Asia nel sieglu II e. C.; amuesa l'allugamientu de los tocarios (Yuezhi) al norte del Tíbet

Los tocarios fueron los falantes d'un idioma indoeuropéu qu'habitaron más al este na Antigüedá, poblando la cuenca del Tarim no que güei ye la Rexón Autónoma Güigur de Sinkiang, nel oeste de l'actual República Popular China. La so peculiar cultura estender dende cerca del 1800 e. C. hasta finales del primer mileniu de la nuesa era. La so llingua conozse como tocariu.

Esiste ciertu tracamundiu na historiografía tradicional en redol al términu "tocariu", que paez usase pa designar a dos pueblos distintos. Los tocarios puramente dichos, que falaben una llingua "centum" y taben asitiaos na cuenca del Tarim, paecen ser identificables col pueblu denomináu wusun nes fontes chines. Per otra parte, el términu "tocariu" foi usáu polos árabes pa referise a un pueblu iraniu que fundó'l Imperiu kushán nel norte d'India, y que podría ser identificable col pueblu denomináu nes fontes chines como yuezhi (yüeh-chi).[1][2]

Arqueoloxía y protohistoria[editar | editar la fonte]

A partir de los años ochenta del sieglu XX, el descubrimientu de cuerpos humanos momificados naturalmente pol secañu del Turquestán Oriental (l'actual Sinkiang) evidenció que yá ente'l IV mileniu e.C. y principios del II mileniu e.C. esistía nesi estensu territoriu una población d'aspeutu caucásicu, munchos de que los sos individuos yeren de pelos rubios o pelirroxos y de güeyos claros. La esistencia de población con estes carauterístiques conocer dende faía enforma tiempu por cuenta de que yera citada por fontes chines, que la asitiaben na cuenca del Tarim y en Zungaria.

Un artículu presentáu polos arqueólogos Hemphill y Mallory en 2004 llegó a les siguientes conclusiones:

Esti estudiu confirma l'aserción d'Han (1998), según la cual los ocupantes d'Alwighul y Krorän nun derivaben de poblaciones protoeuropeas esteparias, sinón que calteníen en gran parte íntimes afinidaes con poblaciones del Mediterraneu Oriental. Entá más, los resultaos demuestren que tales pueblos del Mediterraneu Oriental tamién pueden fundar los centros urbanos de la civilización del Oxus (cultura d'Amu Daría) alcontraos nel norte y l'oeste de Bactriana. Esisten especialmente íntimes afinidaes ente Krorán, el postreru de los afayos del Sinkiang y Sapalli, el primeru de los afayos en Bactriana, ente que Alwighul y otros xacimientos tardíos de Bactriana exhiben mayores distancies d'afinidá fenotípica. Asina, esti xacimientu puede reflexar una posible variación de los contactos interregionales nel Asia Central mientres les primeres centuries del segundu mileniu antes de Cristu.

Sicasí, otra teoría envalora que los establecimientos de la cuenca del Tarim y la cuenca de Turpán fueron aniciaos por pueblos de les estepes y de los montes allugaos darréu al norte y al oeste del Asia Central. Tales pueblos son rellacionaos cola cultura Afanasevo y la cultura Andrónovo; dambos grupos colonizadores esplotaríen los ambientes del Tarim y de Turpan entemeciendo les sos maneres de producción agrícola.

La cultura Afanasevo, formada na periferia oriental del continuum de la zona de los llinguaxes indoeuropeos, tuvo'l so centru al norte de los mares Negru y Caspiu, y —según la teoría de J. P. Mallory y Victor H. Mair (2000)— nella atoparía l'orixe del llinguaxe tocariu.

Los analises de los productos testiles correspondientes a les momies del Tarim amuesen ciertes semeyances coles civilizaciones europees de la Edá del Fierro europea (por casu, con La Tène) dataes escontra'l 800 e. C.; inclúin tales testiles el texíu cruciáu de sarga, llamáu n'inglés twill y el tartán.

Les momies femenines lleven un tipu de falda bien similar a les que s'atopen calteníes en xacimientos de la Edá del Bronce Nórdico. Equivocadamente, yá que munches d'estes momies vistíen el tipu de tela llamáu tartán, dalgunos supunxeron y suponen que se trataba de poblaciones celtes. Los estudios xenéticu y llingüísticu desmienten la exactitú de tales aseveraciones.

Lo más probable ye que se trate de poblaciones con oríxenes paleoeuropeos: nel cuartu mileniu e.C. esistíen al norte del mar Negru tales poblaciones paleoeuropeas a les cualos dellos investigadores venceyen direutamente cola llamada cultura de los kurganes (o cultura Kurgan) o cola yá referida cultura Afanasievo. Nel segundu mileniu e.C. llevantar nes cercaníes del llagu Lop Nor la necrópolis llamada Qäwrghul, correspondiente al antiguu reinu tocariu de Kroraina. En tal necrópolis atópense individuos con carauterístiques somátiques paleoeuropeas. Estes poblaciones paleoeuropeas espublizar nel tercer mileniu e.C. hasta la cuenca alta del Yenisei nel sur de Siberia.

Sía comoquier nun puede identificase darréu a tales paleoeuropeos cola cultura llamada de los tocarios. Tal cultura tocaria surdiría, a partir de poblaciones paleoeuropeas, tres una llarga evolución y constituyíu los sos elementos más carauterísticos na serie d'oasis de riego de la cuenca del Tarim yá en tiempos históricos.

Los chinos caltuvieron en rellación al pueblu tocariu pervalibles testimonios nos sos escritos antiguos, pero nun s'atopen en tales escritos indicaciones clares respectu al llamáu idioma tocariu. Per otra parte la historia china empieza a ser tal a partir de Torca Qian, de cuenta qu'antes de tal historiador, según la hestoria escrita china nun esiste como tal, menos entá puede esistir dende les fontes chines una hestoria de los tocarios. Sía que non les cróniques chines estremen cinco parcialidad yuezhi: les de los Xiemí, Guishuang, Shangmi, Xidum y los Dümi. De los cinco parcialidaes, la de los Guishuang sería la más renombrada.

Tuvo d'esperase a que se produxeren les espediciones arqueolóxiques d'entamos del sieglu XX pa saber a ciencia cierta que'l tocariu yera un idioma indoeuropéu (Ver idioma tocariu). Les espediciones empobinaes pol inglés Aurel Stein, los alemanes Albert Grünwedel y Albert von Le Coq, el francés Paul Pelliot, xunto a otros xaponeses y ruses dexaron el descubrimientu de numberoses ruines y covarones que dieron gran información al respective de los tocarios, cuantimás los de la dómina budista.

Les fontes chines antigües menten la esistencia de los quanrong (quan: ‘perru', rong: ‘bárbaru del oeste') nel país de los Sables Móviles (el desiertu de Takla Makan). Estos quanrong yeren pregueros y teníen carauterístiques guerreres (combatíen a caballu usando l'arcu y la flecha). El rei Mu de la dinastía Zhou, que reinó de 1001 a 967 e. C. (según la cronoloxía tradicional china), atacó-yos n'el so propiu territoriu y prindó a cinco de los sos reis, lo que demuestra que pa esa dómina los quanrong (depués yuezhí) nun formaben un Estáu únicu.

Esisten delles razones pa suponer que los quanrong yeren n'efeutu los tocarios, o los sos ancestros direutos. Por casu, tantu pa los llamaos quanrong como pa los tocarios (y esto ta comprobáu fehacientemente ente los tocarios kuchianos) el color blancu tenía una simboloxía mística asociada a la deidá solar. Tamién ente los quanrong y los tocarios señálase la esistencia de llacuaes nos cualos una sola moza sirvía de beber y comer a dellos homes. Según Georges Dumézil tales llacuaes seríen rituales místicos amestaos a la cuestión de la inmortalidá o la busca d'una eterna mocedá.

Poro, puede almitise que los tocarios topar na Cuenca del Tarim siquier dende'l sieglu X e. C., deducción compatible cola de los oríxenes paleoeuropeos d'esti pueblu.

Sicasí, los habitantes de la Cuenca del Tarim nel primer mileniu e.C. yá nun son de tipu puramente paleoeuropeo. Mientres un llargu periodu produciríase una fuerte mixogénesis; los tocarios del periodu búdico yeren nacíos de tal fusión.

El territoriu de los tocarios[editar | editar la fonte]

Figures tocaries de les cueves de Kizil en Sinkiang, sieglu III – sieglu VIII.

El nucleu históricu de la civilización tocaria foi l'actual Sinkiang, más esautamente esta civilización espolletó na cuenca del Tarim. El territoriu en cuestión yera estepario yá fai cuatro mil años, desenvolviéndose importantes ciudaes nos oasis. El repartu de les más importantes anguaño conocíes ye d'este a oeste'l siguiente: Hami, Turfán (o Turpán), Karachahr, Kucha, Aksui y Kashgar (téngase en cuenta que casi toos estos topónimos son bien posteriores al poblamientu tocariu). Toles ciudaes reseñaes resultaron capitales de reinos tocariu. Otres ciudaes y otros reinos —entá más ignotos— esistieron nel sur de la Cuenca del Tarim pero sumieron ante la meyora de los sables. Esta civilización nun tener un Estáu unificáu tocariu debíu principalmente a les grandes distancies esistentes ente los oasis.

La Ruta de la seda percorría la Cuenca del Tarim hasta l'antigua llende occidental chinu nes Puertes de Lulán. Los oasis nos cualos vivíen los tocarios yeren jalones o etapes obligaes de tal ruta, de cuenta que los pueblos tocarios, de la que cultivaben les sos tierres fértiles, viéronse beneficiaos col comerciu que por ella se desenvolvía. Non yá mercancíes escurríen d'un estremu al otru de Eurasia per tal ruta, sinón —quiciabes lo más importante—información en forma de traces culturales (por casu: artes, relixones, formes d'escritures, etc.).

Escontra'l branu del añu 629 d. C. el célebre monxu budista chinu Xuanzang dirixir a la India travesando territorios tocarios. Al respective de unu de los principales reinos d'esti pueblu, el reinu de Kucha, refier: «El suelu ye favorable al sorgu coloráu y al trigu, produz amás el raigañu llamáu gengtao (probablemente'l ginseng), vides, granaes, gran cantidá de peres, duraznos y almendres. Atópense mines d'oru, cobre, fierro, plomu y estañu».

Al sur de Karachahr o Karashahr topábense importantes mines de plata usaes pal acuñamientu de monedes. Poco tiempu dempués del añu 400 d. C., otru viaxeru chinu, Zhimeng, rellata qu'en «la ciudá de Kucha esisten altes torres y palacios de dellos pisos decoraos con oru y plata». Los chinos quedaron embelesados pol magníficu palaciu real de tal ciudá, onde les sales taben ricamente exornadas con oru, jade y langgan. El langgan sería una variedá colorada de jade que les poblaciones de la Cuenca del Tarim vendíen a China. De tales magnificencies namái resten dellos escritos y ruines.

El tocarólogo Douglas Q. Adams envaloró qu'escontra'l sieglu VIII d. C. namái'l reinu de Kucha (y los sos vasallos) tenía una superficie d'aproximao 140.000 km² y una población de 450.000 habitantes (aproximao la mesma cantidá que na Inglaterra d'entós). Nos testos chinos la ciudá capital de tal reinu yera llamada Yiluolu y a tal ciudá envalorábenlu una circunferencia de casi 10 km.

El nome tocariu»[editar | editar la fonte]

Escontra'l 176 e. C. pueblos mongoles atacaron a los reinos de la Cuenca del Tarim, abellugaos d'esos reinos colaron masivamente escontra la Bactriana y actuales territorios del Kirguistán, y Afganistán, ye por esti motivu que nel sieglu II e. C. los griegos atopar y dan-yos el nome de τóχαροι (tokharoi), d'ellí'l llatín tocharii (en singular tocharius). Dellos testimonios de tal apelativu griegu atópense documentaos por Estrabón (11.8.2) y depués por Ptolomeo (6.11.6); esti postreru llamábalos 039;'tagouraioi). Agora bien, Thagurus yera'l nome que na Antigüedá los llatinos dáben-y a la Serindia (ye dicir al territoriu principal percorríu pola Ruta de la Seda). Este mesmu territoriu yera llamáu Tukaras o Tusharas (en sánscritu) y El to-hu-lo (en chinu). La instalación d'esti pueblu na Bactriana fizo que tal territoriu fuera denomináu polos perses Tojaristán, y tamién como foi conocíu como Tokaristán o Tokaria mientres tol primer mileniu de la era cristiana. Aquel día un testu en turcu designa a la llingua falada en dichu país como twqry.

El nome tocariu, entós, paez se-yos dau polos griegos probablemente a partir de fontes hindús o perses. Sicasí, los hindús —que carecieron la so invasión y l'instalación d'un imperiu apoderáu por esti pueblu— llamáronlos 039;'kushán o kushan, ye probable que'l nome hindú sía más próximu al nome qu'a sigo mesmos aplicábense nesa dómina los tocarios.

N'efeutu, el nome tocariu nun correspuende al nome que se daben los tocarios del importante reinu de la Cuenca del Tarim, que la so capital taba na ciudá entá güei llamada Kusha o Kucha.

Por cuenta de testos d'esti reinu sábese que'l xentiliciu singular qu'usaben yera'l de kushiññe. Per otra parte l'antiguu nome de la ciudá de Turfán foi Kushí o Gushí. Según dellos investigadores, los tocarios —o parte d'ellos— se autodenominaban arcia y vas ser (lo cual esplicaría un pocu l'apellativu to-caroi o depués tocariu que-yos dieron los griegos), por tal motivu dizse que'l so territoriu ancestral foi llamáu Serica pasando, por metonimia, depués tal nome a ser aplicáu polos europeos a China col significáu de ‘país de la seda'. El nome Kushan xeneralizaríase (acasu substituyendo en gran midida al de Arcia), cuando nel sieglu I e. C. la parcialidá guishuang tresformar na predominante.

Un testu chinu datáu nel sieglu I, proveniente de Dunghuang (nel estremu oriental de la Cuenca del Tarim) comenta que'l reinu que s'atopaba ente Kucha y Turfán —esto ye, el llamáu en sánscritu Agní, que la so capital yera la ciudá llamada Karachar— taba pobláu polos yue-che o yuezhí. En chinu esta pallabra significa ‘llinaxe de la lluna' (yue: ‘lluna', che o zhi: ‘llinaxe'), quiciabes porque los antiguos tocarios rindieron un especial cultu a la lluna como deidá de la fertilidá, o, probablemente porque yuezhi caltenía cierta parofonía cola denominación orixinal que los tocarios dar a sigo mesmos. Magar les distintes families de llingües, esiste dalguna semeyanza ente kushiññe y la pallabra compuesta china yuezhí, en cuanto al nome kushiññe y el de la perimportante parcialidá que los chinos llamaron guishuang, la rellación ye casi obvia.

La ecuación yuezhi = tokharoi ta almitida por numberosos especialistes, anque entá ye difícil demostrala d'una manera absoluta.

En 1966 el sinólogu Edwin G Pulleyblank apurrió numberosos y escelentes argumentos pa demostrar que los yuezhi falaben el llamáu tocariu. Sicasí paez bien coraxosu —y pocu probable— la opinión del llingüista inglés W. N. Hennings quien suxurió que los tocarios yeren los antiguos gutis o guteos emigraos dende la rexón d'El Cáucasu hasta'l Asia Central.

Historia[editar | editar la fonte]

Los afayos arqueolóxicos entá nun han develado el misteriu tocariu», magar habese atopáu escritos (munchos d'ellos realizaos sobre papel que los tocarios adqueríen de los chinos) ya inclusive pintures que los figuren. Falten coherentes cróniques o historiografíes que puedan ser desenvueltes pol pueblu que ye llamáu tocariu.

Gran parte de los datos históricos basar nos afayos arqueolóxicos y en rellatos casi llexendarios realizaos por xentes d'otros pueblos (chinos, griegos, perses, hindús), d'esta miente ye que gran parte de l'actual hestoria que puede mentase en rellación a los tocarios confundir cola protohistoria y por tal motivu de lo poco qu'entá sabemos enforma yá se dixo nel acápite «arqueoloxía y protohistoria».

Les fontes chines de la dinastía Han señalen qu'escontra'l sieglu II e. C. los yuezhi de la Cuenca del Tarim y Turpan fueron atacaos y vencíos polos nómaes procedentes de l'actual Mongolia llamaos polos chinos como xiongnu. Por esti motivu, tres la derrota sufierta ante los xiongnu nel 162 e. C. gran parte de los yuezhi emigró al territoriu llamáu anguaño Ganzu per una parte y pola otra -mientres yeren escorríos pola coalición de xiongnu y wusun, los yuezhi/tocarios atacaron a un reinu sai (saka) allugáu na zona del Ili y el llagu Ysik Kul, tres estos colaron sobre los territorios de la civilización eminentemente urbana llamada polos chinos Ta-Yuan (Fergana), depués avanzaron más al sur moviendo a los sakas de Sogdiana, pero los wusun nel 132 e. C. volvieron ganalos y forzáron-yos a migrar escontra la Bactriana, nesti últimu país ye onde los griegos atopar y, como se vio, llamáron-yos tocarios. Per otra parte ye altamente probable qu'una bona cantidá d'integrantes d'esti pueblu caltuviérense na zona de la ciudá de Karachahr y ellí fundaren el reinu llamáu polos hindús (en sánscritu): Agní, ello esplicaría que la mesma llingua falar en Bactriana y na zona de Karachahr.

En tiempos de la dinastía Dinastía Han Han los chinos respondieron a los ataques de los Xiongnu con fuertes contraataques na Cuenca del Tarim, de cuenta que los yuezhi o tocarios atopar nuna penosa situación ente dambos poderosos rivales, tal situación duró centuries. L'emperador han Wudi intentó llevar a cabu una operación diplomática nel añu 138 e. C. unviando un emisariu, Zhang Qian, escontra'l territoriu de los llamaos yuezhi col fin d'entamar un frente común pa frenar el poder y agresividá de los xiongnu. Aprovechando la misión, esti diplomáticu recoyería información de les rexones poles que pasó, incluyendo la de los tocarios, y estableciendo aliances con toos ellos. Repararía la presencia de productos chinos na zona, fechu que evidenciaba la esistencia de dalguna ruta comercial desconocida pola corte imperial han y que xunía'l sur de China cola India (Shendu) y los reinos d'Asia central.

Los rellatos de los esfuercios diplomáticos esplegaos polos chinos pa llograr la sumisión de los reinos y pueblos de la Cuenca del Tarim, onde la situación de guerra yera continua enfarxopeten les cróniques chines de la dinastía Han. Pero tales cróniques menten los conflictos ente los reinos y nada dicen de la situación interna de cada reinu yuezhi. De los testos tocarios que nos llegaron casi nun se llogra información útil. Sábese que los reis de Kuchi y de Agni proclamábense Grande Reyes siguiendo'l modelu de los grandes reis hindús (los Maharajá). Pa esa dómina mentar a reis qu'usaben nomes sánscritos, tal como Suvarna Pushpa (‘flor d'oru') quien reinó siquier dende'l 618 d. C. y el so fíu Suvarna Deva (nel dialeutu tocariu de Kucha: Sarainatepe (dios d'oru) quien reinó en Agni/Karachahr a partir del 624. Lo concreto ye que nel sieglu V de nuesa yera yá se restablecieren los estaos tocarios de la Cuenca del Tarim y gociaben de prosperidá, ente que dende'l 125 e. C. los tocarios establecíos en Bactriana, atacaben a los últimos reis helenísticos y depués invadíen el norte de la India (incluyendo la mayor parte del territoriu correspondiente al actual Paquistán) creando'l llamáu Imperiu kushán.

Los reis tocarios establecíos en Bactriana tendieron a asonsañar munches de los costumes griegues de los reis greco-bactrianos, ente otres usaron l'alfabetu griegu talo como se repara na numismática que realizaron. Un fechu importante de la hestoria tocaria foi la conversión al budismu, más precisamente a la escuela búdica llamada sarvāstivāda caña del budismu theravāda o hināyāna.

Ignórase entá cuando s'empecipió la conversión al budismu, anque se sabe que yá escontra'l 300 d. C. el budismu atopábase floreciente na importante ciudá de Kuchi. Ente los pueblos convertíos al budismu xunto a los tocarios atopaben los jotanios, pueblu de llingua irania establecíu en Jotán o Khotan nel suroeste de la Cuenca del Tarim, ciertos términos búdicos usaos polos tocarios kuchianos son d'orixe jotanés. Nel sieglu IV el tocariu yá s'escribía nuna variante antigua de sánscritu llamada brahmi. En tocariu con alfabetu brāhmī atópense traducíos dellos sutras.

El budismu paez tardar sieglos n'imponese sobre les antigües tradiciones relixoses de los tocarios. Por casu en Agni, dataes d'entamos del sieglu II, atopáronse cercos que correspuenden a l'antigua relixón tocaria. Rescampla que se produció una síncresis ente'l budismu y los antiguos cultos, por esto, lo mesmo que'l budismu aportó chinu en China, tibetanu nel Tibet, xaponés nel Xapón, tamién foi tocariu ente los tocarios.

Por casu los habitantes del reinu de Kuchi creíen en deidaes sincrétiques tales como'l Dios-Sol-Omnisciente (El Omnisciente ye Buda, y Dios Sol ye'l nome d'una antigua deidá tocaria). Esti pueblu veneraba al sol (al cual como se dixo, acomuñábase'l color blancu)sobremanera al sol naciente: pa ellos l'este yera la direición de referencia (el so Norte). Asina los testos del budismu tocariu falen de la elevación del Dios-Sol de la Omnisciencia» y de Ylaiñäkte (el dios del truenu). Pela so parte los tocarios, en gran midida mercé al Imperiu kushán y a les traducciones de los testos sánscritos contribuyeron al espardimientu del budismu en China. En 1913 Sylvain Lévi señaló que ciertes espresiones del budismu chinu nun provienen del sánscritu sinón del tocariu. Por casu, el fechu de faese monxu dicir en sánscritu «colar escontra alantre», sicasí los testos del tocariu kuchiano y los chinos usen la espresión «salir de la casa». Pa designar a les «herexíes», los kuchianos usaron términos del sánscritu tales como mithyā drishti (‘visión o doctrina engañosa'), pero tamién un axetivu nel so idioma: pärnaññe (‘esterior', ‘estrañu') y los chinos llamaron a les herexíes wai-tau o waidao (‘camín esternu'). D'esta miente la Cuenca del Tarim foi más qu'un simple segmentu na ruta del budismu escontra l'Oriente d'Asia, colos tocarios el budismu llogró una coloración local» antes de reemprender la so marcha.

Estermín de los tocarios[editar | editar la fonte]

La dinastía china de los Tang creada nel 618 por Li Yuan se confrontó colos köktürks o turcos azules establecíos en Mongolia y citaos polos chinos col nome de tujue. Dende l'accesu al tronu per parte de Li Yuan, el rei tocariu Suvarpushpa unvió-y embaxadores y señales d'amistá. El so socesor Suvarnadeva caltuvo rellaciones d'amistá col imperiu chinu pero alliniar colos turcos azules. Otros soberanos tocarios de la Cuenca del Tarim tendríen una actitú similar.

Suvarnadeva morrió nel 646 d. C., de cuenta que foi'l so hermanu Harí Pushpa (‘flor de [el dios] Harí') quien tuvo d'encarar la enérxica reacción china. N'efeutu l'imperiu chinu unvió numberoses tropes escontra la Cuenca del Tarim. Los tocarios kuchianos empeñaron toles sos fuercies nesta guerra y llegaron a peracabar a un xeneral chinu que fuera victoriosu en Karachahr; pero nel añu 648 fueron vencíos. Como represalia les tropes chines afararon cinco ciudaes y masacraron a los sos habitantes («miríadas de varones y muyeres») como lo reporta lacónicamente una de les cróniques chines. Tres esto la civilización tocaria foi progresivamente sinizada.

Nel 749 dC l'imperiu de los Uighures asocedió al de los turcos blancos en Mongolia. L'imperiu güigur cayó nel 840 ante la invasión de los kirguises. Los güigures fuxendo de Mongolia abellugar nel Gansu (ellí los sos descendientes son los yugur) y depués na Cuenca del Tarim —principalmente en Turfán— onde s'entemecieron colos tocarios. La mixogénesis producióse talmente que la llingua de los tocarios gradualmente sumió. Una esplicación pal fenómenu de la estinción del idioma tocariu ye que los uighures yeren abondo más numberosos que los tocarios. Per otra parte, cuando los güigures vivíen en Mongolia yá se convirtieren al maniqueísmu. En contautu colos tocarios los güigures aportaron gradualmente en budistes. Inclusive floriaba nel sieglu IX ente los güigures y tocarios el cristianismu nestoriano. Numberoses muertes y elementos de la cultura de los tocarios habríen pervivido si los güigures nun se convirtieren al islam a entamos del segundu mileniu.

Como datu interesáu correspuende mentar que al principiar el sieglu XX, los habitantes de Kucha teníen la fama de falar d'una manera estraña ente los otros pueblos de la Cuenca del Tarim, falaben en versu. Como lo supunxo Sylvain Lévi, tal manera de falar tratar d'un heriedu dexáu polos antiguos tocarios.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • AA. DD.: The Cambridge History of China. The Ch'in and Han Empires, 221B.C-A.D. 220, Cambridge: Cambridge University Press, vol. I, 1987.
  • WATSON, B.: Records of the Grand Historien of China II (traducción de Shiji de Torca Qian). New York: Columbia University Press, 1961.
  • Mallory, J.P.; Mair, Victor H. (2000), The Tarim Mummies: Ancient China and the Mystery of the Earliest Peoples from the West, London: Thames & Hudson, ISBN 978-0-500-05101-6
  • Beckwith, Christopher I. (2009), Empires of the Silk Road: A History of Central Asia from the Bronze Age to the Present, Princeton University Press, ISBN 978-0-691-15034-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (Mallory y Mair, 2000, pp. 270–297)
  2. (Beckwith, 2009, pp. 83–84)