Territoriu Chilenu Antárticu

Coordenaes: 75°00′S 71°30′W / 75°S 71.5°O / -75; -71.5
De Wikipedia
Territoriu Chilenu Antárticu
Alministración
PaísBandera de Chile Chile
Rexón[[Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena|{{{2}}}
Provincia[[Provincia Antártica Chilena|{{{2}}}
Comuña[[Antártica (comuña)|{{{2}}}
Tipu d'entidá rexón xeográfica
Capital Villa Las Estrellas (es) Traducir
Nome llocal Antártica (es)
Xeografía
Coordenaes 75°00′S 71°30′W / 75°S 71.5°O / -75; -71.5
Superficie 1250257.6 km²
Demografía
Población 130 hab. (2002)
Densidá 0 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−03:00
Fundación 6 payares 1940
inach.cl
Cambiar los datos en Wikidata

Territoriu Chilenu Antárticu o L'Antártida Chilena (n'español de Chile, Antártica Chilena) son los nomes que Chile da a un sector de L'Antártida ente los meridianos 53° O y 90° O. El sector, que s'asolapa parcialmente coles árees reclamaes por Arxentina (Antártida Arxentina, ente los meridianos 53° O y 74° O al sur del paralelu 60° S) y pol Reinu Xuníu (Territoriu Antárticu Británicu, ente los meridianos 53° O y 80° O al sur del mesmu paralelu), ye reclamada pola República de Chile como parte integrante del so territoriu.[1]

Alministración[editar | editar la fonte]

El territoriu reclamáu per Chile toma les islles Shetland del Sur, la península Antártica (llamada Tierra d'O'Higgins en Chile) ya islles axacentes, la islla Alejandro I, la islla Charcot, y parte de la Tierra de Ellsworth, ente otres. Tien una superficie de 1 250 257,6 km². Les sos llendes atópense definíos pol decretu 1747, promulgáu'l 6 de payares de 1940 y publicáu el 21 de xunu de 1955, del Ministeriu de Rellaciones Esteriores de Chile, qu'establez que:[1]

Formen l'Antártica Chilena o Territoriu Chilenu Antárticu toles tierres, islles, castros, petones glaciares (pack-ice), y demás, conocíos y por conocese, y el mar territorial respeutivu, esistentes dientro de les llendes del casquete constituyíu polos meridianos 53º longitud Oeste de Greenwich y 90º longitud Oeste de Greenwich.[2]

Alministrativamente pa Chile, l'área forma parte de la comuña Antártica, que ye la única comuña de Chile que nun tener una municipalidá, por cuenta de esto les comuñes Antártica y Cabo de Hornos arrexuntáronse y dambes comuñes son alministraes dende la municipalidá de Cabo de Hornos en Puerto Williams. La comuña Antártica ye una de los dos comuñes de la provincia de l'Antártica Chilena, que, de la mesma, forma parte de la rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena.

Les reclamaciones territoriales chilenes sobre L'Antártida básense principalmente en considerancies históriques, xurídiques y xeográfiques. L'exerciciu de la soberanía chilena sobre'l Territoriu Chilenu Antárticu se efectiviza en tolos aspeutos que nun s'atopen llindaos pola firma del Tratáu Antárticu de 1959.[3] Esti tratáu destinó les actividaes antártiques puramente a fines pacíficos de los países firmantes y adherentes, conxelando los pleitos territoriales y torgando la realización de nueves reclamaciones o l'ampliación de les esistentes mientres dure la so vixencia.[4]

Chile cunta anguaño con 13 establecimientos operativos: 4 abellugos y 9 bases antártiques actives, 4 d'estes postreres son permanentes y 5 de branu.

Historia[editar | editar la fonte]

Argumentación chilena respectu de los sos derechos antárticos derivaos de títulos coloniales[editar | editar la fonte]

Mapamundi d'Abraham Ortelius (1570), onde apaez la Terra Australis Incognita.

Mientres munchos años los cartógrafos y esploradores europeos especularon cola esistencia de la Terra Australis Incognita, un inmensu territoriu que se creía allugáu más al sur del estrechu de Magallanes y de la islla Grande de Tierra del Fueu y que suponíen llegaba hasta'l polu sur.

Chile considera que'l Tratáu de Tordesillas ye l'orixe de los derechos xurídicos del Imperiu español sobre L'Antártida. El tratáu foi robláu'l 7 de xunu de 1494 y afitó les árees d'influencia d'España y de Portugal, al oeste y al este, respeutivamente, d'una llinia que diba de polu a polu que nunca foi demarcada (a los 46° 37′ O na interpretación clásica española, y más al occidente según la interpretación portuguesa), polo que les árees antártiques reclamaes güei per Chile, entá desconocíes nesi entós, cayíen dientro de la zona que s'atribuyía España.

(...) que se faiga é señale pol dichu mar Océanu una raya, ó llinia derecha de polu á polu, convien á saber, del polu árticu al polu antartico, que ye de Norte á Sul, (...)

El tratáu foi respondíu por en 1506 pola bulda pontificia Hala quae pro bonu pacis, polo que se fixo obligatoriu pa tolos países católicos, pero nun foi reconocíu polos estaos europeos non católicos ya inclusive por dalgunos que sí lo yeren, como Francia. Por esa razón, para Gran Bretaña, Países Baxos, Rusia y otros países, les árees antártiques fueron depués del so descubrimientu consideraes res nullius, ye dicir tierra de naide suxeta a la ocupación de cualquier nación.

El 24 de xineru de 1539 l'emperador Carlos I d'España robló una capitulación con Pedro Sánchez del Focete nomándolo gobernador de les tierres al sur del estrechu de Magallanes, llamaes entós Terra Australis, y de les islla ensin asignar qu'afayara:[5]

(...) Item, vos prometemos que, fechu'l dichu descubrimientu de la otra parte del dichu estrechu, o de dalguna islla que nun sía en paraxa ayena, vos harémos la por cuenta de los vuesos servicios; i entrín y non que nun somos informaos de lo qu'asina descubriéredes, seais el nuesu gobernador dello.

Sicasí, esta capitulación nun tuvo efeutu dalgunu y el 12 d'agostu de 1540 Sánchez del Focete dexó tolos sos derechos a la gobernación de la Terra Australis al conquistador de Chile Pedro de Valdivia, quien en 1545 foi escoyíu gobernador de Nueva Estremadura o de Chile pol cabildru de Santiago, axuntando les gobernaciones. El 29 de setiembre de 1554 l'emperador trespasó la gobernación de la Terra Australis a Jerónimo de Alderete: (...) de la otra parte del dichu Estrechu de Magallanes, lo cual nun pudo ser reclamáu por Valdivia porque finara n'avientu de 1553. El 29 de mayu de 1555 Alderete foi amás designáu gobernador de Chile hasta l'estrechu de Magallanes. L'Estáu chilenu, como unu de los socesores de los derechos d'España na rexón, considera qu'heredó los títulos xurídicos sobre la tierres antártiques aniciaos na capitulación de la Terra Australis.

Una de les obres más importantes de la lliteratura hispana, el poema épicu L'Araucana d'Alonso de Ercilla (1569), ye considerada tamién per Chile como favorable a la so argumentación, yá que puede lleese na séptima estrofa del so Cantar I:

Ye Chile, Norte Sur, de gran longura

mariña del nuevu mar, del Sur llamáu
va tener de Leste a Oeste, de angostura
cien milles, polo más ancho tomáu
baxu del Polu Antárticu n'altor
de venti y siete graos enllargáu
hasta do'l mar Océanu y Chilenu

entemecen les sos agües por angostu senu.

Y en la cuarta estrofa del so Cantar III:

Esta foi quien topó los apartaos
indios, de les Antártiques rexones.

Esisten tamién cróniques y mapes, tantu de Chile como d'Europa, qu'indiquen la pertenencia de la Terra Australis Antártica como parte de la Capitanía Xeneral de Chile.

El 30 d'abril de 1606 Pedro Fernández de Quirós tomó posesión de toles tierres del sur hasta'l polu pa la corona d'España na islla Espíritu Santu en Vanuatu, a la que llamó Austrialia del Espíritu Santu pensando que yera parte de la Terra Australis Incognita.[6]

Avistamientos antárticos ensin verificar[editar | editar la fonte]

El navegante español Gabriel de Castiella zarpó de Valparaíso en marzu de 1603 al mandu de tres naves nuna espedición encamentada pol so primu hermanu, el virréi de Perú Luis de Velasco y Castiella, pa reprimir les incursiones de corsarios neerlandeses nos mares al sur. Al paecer esa espedición algamó los 64° de latitud sur. Nun se toparon entá n'archivos españoles documentos que confirmen la llatitú alcanzada y si realizaron avistamientos de tierres, sicasí, el rellatu del marineru holandés Laurenz Claesz (nun testimoniu ensin fecha, pero probablemente posterior a 1607), documenta la llatitú y la dómina. Claesz declara qu'él:

saleó sol Almirante don Gabriel de Castiella con tres barcos a lo llargo de les mariñes de Chile escontra Valparaiso, i dende ellí escontra l'estrechu [de Magallanes], nel añu de 1604; i tuvo en marzu nos 64 graos i ellí tuvieron muncha nieve. Nel siguiente mes d'abril tornaron de nuevu a les mariñes de Chile.

Otru documentu neerlandés publicáu n'Ámsterdam en tres idiomes en 1622 afirma qu'a los 64º S hai tierra "bien alta y montascosa, cubierta de nieve, como'l país de Noruega, toa blanca, que paecía estendese hasta les islles Salomón", lo que podría confirmar un avistamiento previu a la publicación. Les tierres avistaes seríen les islles llamaes dende'l sieglu XIX col nome de Shetland del Sur. El documentu neerlandés, talo como puede notase, anque yá estremaba la separación ente Tierra del Fueu y L'Antártida entá caltenía la creencia de que'l continente güei llamáu L'Antártida incluyía a Australia y zones próximes a les ecuatoriales islles Salomón nes que se suponíen grandes mines d'oru.

Otros historiadores atribúin el primer avistaje de tierres antártiques al marín neerlandés Dirk Gerritsz, qu'atoparía les islles güei denominaes Shetland del Sur. Según el so rellatu, la so nave foi esviada de cursu por una nube dempués de trasponer l'estrechu de Magallanes, nel viaxe d'ida d'una espedición neerlandesa a les Indies orientales en 1599. Esisten duldes sobre la veracidá del rellatu de Gerritsz.

Nos mapes de la dómina, L'Antártida y Australia formaben parte d'un inmensu continente conjetural llamáu (Terra Australis Incognita), el primeru n'afayar la esistencia d'un mar que dixebraba a América de la posible Terra Australis Incognita foi l'español Francisco de Hoces motivu pol cual el mar por él percorríu ye llamáu mar de Hoces (anque ye más frecuente na cartografía la denominación pasaxe de Drake pa referise al mesmu).

Descubrimientu de L'Antártida[editar | editar la fonte]

Mapa alemán de l'Antártica de 1891; Adolf Stielers Handatlas, publicáu por Gotha: Justus Perthes.

Tres la independencia de les colonies americanes, les nueves repúbliques reconocer ente sí'l principiu del uti possidetis, esto ye, los nuevos estaos tendríen como llendes aquellos heredaos de les colonies españoles de les cualos aniciábense. Poro, la República de Chile taba constituyida por toes aquelles tierres que pertenecieron enantes a la Capitanía Xeneral de Chile y asumió entós que esos títulos incluyíen derechos sobre L'Antártida.

Una hipótesis ensin probar ye que nel sieglu XIX la península Antártica y los archipiélagos de les Antilles del Sur fueron frecuentemente visitaos por cazadores de foques españoles ya hispanoamericanos, quien despintaríen los territorios en cuestión pa evitar la competencia (n'especial de los británicos). La presencia d'esti cazadores taría atestiguada pol alcuentru de posibles restos de los sos abellugos nes mariñes orientales de la península Antártica. Nesta dómina yá esistía la certidume d'un continente blancu al sur del pasu Drake, dixebráu de la Tierra del Fueu. En sofitu d'esta hipótesis cítase que'l 25 d'agostu de 1818 el Gobiernu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata dio la primer concesión pa la caza de foques y pingüinos en territorios correspondientes al continente antárticu a Juan Pedro de Aguirre. Nel petitoriu qu'Aguirre presentara'l 18 de febreru solicitó autorización pa la instalación d'un establecimientu pa caza de llobos marinos en dalguna de les islles esistentes al altor del polu sur. Sábese tamién que'l foquero rioplatense Spiritu Santu al mandu del capitán Carlos Tidblom, foi siguíu en setiembre de 1819 dende les islles Malvines pol bergantín estauxunidense Hercilia al mandu de Nathaniel Palmer algamar na islla Decepción nes Shetland del Sur. El fechu de qu'estos foqueros dirixir a les islles con aldu fixu suel ser consideráu como prueba de que les conocíen enantes.

La primer tierra descubierta en forma confirmada al sur del paralelu 60° S foi pol inglés William Smith a bordu del bergantín mercantil Williams, mientres saleaba dende Buenos Aires a Valparaíso, esviáu de la so ruta al sur del cabu de Fornos, el 19 de febreru de 1819 columbró la estremidá nordeste (punta Williams) de la islla Livingston. Denunció'l so descubrimientu en Valparaíso, pero nun-y foi creyíu y n'otru viaxe volvió esviase algamando'l 16 d'ochobre de 1819 la islla Rey Jorge. Bautizó al archipiélagu como Nueva Bretaña del Sur y tomó posesión d'él a nome de la corona británica, dando a conocer los sos descubrimientos al llegar a Montevidéu cuando esta ciudá formaba parte de les Provincies Xuníes del Río de la Plata.

Ente 1819 y 1821, los buques rusos Vostok y Mirny, al mandu del alemán Fabian Gottlieb von Bellingshausen al serviciu de Rusia, navegaron pelos mares antárticos. En xineru de 1820, acordies con places posteriores, columbró territoriu continental. En 1821 columbraron una islla a la que denominaron Tierra d'Alejandro I (69º 53'S) n'honor al zar de Rusia d'aquel entós. La cuestión alrodiu de quién ente Palmer, Bellingshausen o'l teniente británicu Edward Bransfield, qu'acompañó a Smith nel branu de 1819-20, foi'l primeru en columbrar territoriu continental antárticu, sigue siendo revesosa.[7]

En 1823, l'inglés James Weddell afayó'l mar que güei lleva'l so nome, llegando hasta los 74° 15′ S y 34° 17′ O.

El 10 de xunu de 1829, el Gobiernu de Buenos Aires dictó'l decretu de creación de la Comandancia Políticu Militar de les Islles Malvines y les axacentes al Cabo de Hornos nel mar Atlánticu, actu que suel ser consideráu n'Arxentina como incluyendo a les islles antártiques. A partir d'esos años, empezó a producise una medría de la caza de ballenes y llobos marinos na zona.

En 1831 el llibertador chilenu Bernardo O'Higgins unvió una carta a la Marina Real Británica falando sobre'l so país:

Chile vieyu y nuevu estender nel Pacíficu dende la bahía de Moxones hasta Islles Shetland del Sur Nueva Shetland del Sur, en llatitú 65° Sur y nel Atlánticu dende la península de San José en llatitú 42° hasta Nueva Shetland del Sur, esto ye, 23° con una superabundancia d'escelentes puertos en dambos océanos, y toos ellos salubres en toles estaciones. Una simple mirada al mapa de Suramérica basta pa probar que Chile, tal como queda descritu, tien les llaves d'esa vasta porción del Atlánticu Sur.

En 1843 una espedición chilena fundó'l Fuerte Bulnes, tomando posesión del estrechu de Magallanes, a namái díes de que llegaren navíos británicos y franceses col mesmu oxetivu.

En 1856 promulgóse'l tratáu d'amistá ente Chile y Arxentina que reconoció les llendes del uti possidetis juris, esto ye, los definíos poles lleis indianes hasta 1810.

La crecedera de la colonia chilena en Magallanes, entós yá na ciudá de Punta Arenas, dexó la fundación de compañíes pa la cacería y esplotación de ballenes nos mares antárticos, les que pidieron l'autorización del gobiernu de Chile. En 1894, apurrióse la potestá a la gobernación de Punta Arenes pa la esplotación de recursos marinos al sur del paralelu 54° S.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Nos primeros años del sieglu XX, aumentó l'interés por estudiar los territorios antárticos. Dalgunes d'estes espediciones pidieron permisu al gobiernu de Chile pa poder realizase, ente les que puede destacar la del profesor suecu Otto Nordenskjöld en 1902 y la del inglés Robert F. Scott en 1900.[8] Tamién Chile apurrió permisos d'esplotación, como'l conferíu'l 31 d'avientu de 1902 pol Decretu nᵘ 3310 a Pedro Pablo Benavides p'arriendu de les islla Diego Ramírez y Ildefonso, pudiendo estendese na pesca escontra'l sur indefinidamente, so la condición d'instalar una estación naval neses islles.

El 8 de mayu de 1906, creóse, gracies a la inciciativa del capitán Adolfo Andresen, la Sociedá Ballenera de Magallanes con sede en Punta Arenas, que foi autorizada'l 1 d'avientu a instalase nes Shetland del Sur por aciu el Decretu N° 1314 del gobernador de Magallanes, lo cual fixeron na caleta Balleneros de la islla Decepción, izando ellí la bandera chilena ya instalando un depósitu de carbón. Esi llugar foi visitáu por Jean-Baptiste Charcot n'avientu de 1908 pa reaprovisionarse de carbón y siguió siendo habitáu en temporada braniza hasta 1914.[4]

A partir de 1906, empezaron a promulgase dellos decretos, inclusive dende'l Congresu Nacional de Chile, pa permisos d'esplotación na zona antártica. El Ministru de Rellaciones Esteriores de Chile mentó'l 18 de setiembre d'esi añu los derechos antárticos chilenos nuna memoria y declaró que la delimitación del territoriu taría suxeta a investigaciones preliminares.[9] Arxentina protestó formalmente'l 10 de xunu de 1907 por eses aiciones de Chile y empecipióse un procesu de negociaciones pa la reconocencia mutua de los territorios antárticos. Estableceríase una llende pa definir dos zones distintes, pero esti tratáu nunca se robló.

El 21 de xunetu de 1908, el Reinu Xuníu anunció oficialmente la so reclamación de soberanía sobre toles tierres dientro de los meridianos 20° y 80° al Sur del paralelu 50°, qu'en 1917 treslladó al sur del paralelu 58° y en 1962, al paralelu 60°S.

En 1914, el británicu Ernest Shackleton empecipió una espedición pa cruciar el Polu Sur dende'l mar de Weddell al mar de Ross. Con dos naves, el Endurance y el Aurora, dirixir escontra'l continente blancu, pero'l clima empioró drásticamente hasta qu'un témpanu destruyó dafechu al primera navío. Shackleton saleó por diversu puertos arxentinos, de les islles Malvines y Xeorxa del Sur ensin atopar a naide que s'atreviera a buscar a los espedicionarios atrapaos nuna islla antártica. Sicasí, en Punta Arenas atopó al pilotu Luis Pardo Villalón, quien, a bordu del Yelcho, llogró rescatar a los náufragos na islla Elefante. El 4 de setiembre de 1916 fueron recibíos nel puertu de Punta Arenas como héroes. La fazaña del pilotu Pardo, saleando con temperatures cercanes a los -30° y nun mar tormentosu llenu de témpanos, valió-y el reconocencia nacional ya internacional.

Soberanía y Tratáu Antárticu[editar | editar la fonte]

Sellu postal conmemorativo de la declaración de soberanía sobre'l Territoriu Antárticu.
Mapa de Chile tricontinental, incluyendo reclamación antártica.
Gabriel González Videla mientres la inauguración de la Base Xeneral Bernardo O'Higgins na Antártica, en 1948.
Mapa de los trés árees en que s'estrema'l territoriu chilenu:
N'azul: Chile continental.
En colloráu: Chile insular.
En verde: Chile Antárticu.

El 14 de xineru de 1939, Noruega declaró les sos reclamaciones territoriales sobre territoriu antárticu ente los meridianos 0° y 20°, lo qu'esmolió al Gobiernu chilenu, polo que'l presidente Pedro Aguirre Cerda incentivó la definición del Territoriu Antárticu Nacional y el 7 de setiembre d'esi añu estableció por decretu N° 1541 una comisión especial pa esaminar los intereses del país en L'Antártida.

La comisión estableció les llendes acordies cola teoría de los sectores polares teniendo en cuenta precedentes xeográficos, históricos, xurídicos y diplomáticos, que fueron oficializaos pol Decretu nᵘ 1747, promulgáu'l 6 de payares de 1940 y publicáu el 21 de xunu de 1955.[1] Como en Chile considerábase que los sos derechos antárticos llegaben hasta la llinia del Tratáu de Tordesillas, al afitar el decretu la llende de la so reclamación nun meridianu asitiáu más al occidente (el de 53° Oeste), amenorgóse la so pretensión pa nun incluyir a les islles Orcadas del Sur en considerancia de los derechos arxentinos.[10] Arxentina protestó formalmente pol decretu por aciu nota del 12 de payares de 1940, refugando la so validez y espresando una potencial reclamación a la mesma área.[11] De la mesma, el Reinu Xuníu protestó'l 25 de febreru de 1941.

A fines de 1940, Arxentina y Chile reconociéronse mutuamente «... que Chile y Arxentina tienen derechos indiscutibles de soberanía na zona polar denomada L'Antártida americana».

En xineru de 1942, Arxentina declaró los sos derechos antárticos ente los meridianos 25° y 68° 24′ O, el de punta Dungeness. El 2 de setiembre de 1946, el Decretu N° 8944 afitó nueves llendes pal Sector Antárticu Arxentín ente los meridianos 25° y 74° de longitud Oeste. Finalmente, el 28 de febreru de 1957, el Decretu Llei nᵘ 2129 estableció les llendes definitives de la so reclamación ente los meridianos 25° y 74° Oeste y el paralelu 60° de latitud Sur. Esti decretu estableció un territoriu que se superpone sobre parte del territoriu reclamáu per Chile.

En 1947, Chile empezó a exercer actos de soberanía nel continente antárticu cola Primer Espedición Antártica Chilena y l'instalación de la Estación Meteorolóxico y Radiotelegráfico Soberanía, actual Base Naval Capitán Arturo Prat.[12] Al añu siguiente, y como forma d'asitiar les reclamaciones chilenes, el Presidente Gabriel González Videla inauguró la Base Xeneral Bernardo O'Higgins, siendo la primera visita oficial d'un Xefe d'Estáu a L'Antártida.

El 4 de marzu de 1948, Chile y Arxentina roblaron un mutuu alcuerdu na proteición y defensa xurídica de los sos derechos territoriales antárticos, reconociendo mutuamente:

(...) hasta tantu apautar, por aciu alcuerdos amistosos, la llinia de común vecindá nos territorios antárticos de Chile y la República Arxentina, declaren:
1) Que dambos Gobiernos van actuar de común alcuerdu na proteición y defensa xurídica de los sos derechos en L'Antártida Suramericana, entendida ente los meridianos 25° y 90°, de longitud oeste de Greenwich, en que los sos territorios reconocer Chile y la República Arxentina indiscutibles derechos de soberanía.

En 1953, el representante d'India nes Naciones Xuníes presentó un proyeutu pa la internacionalización de L'Antártida, movimientu al que xuntaron dellos países ensin hestoria d'actos de soberanía sobre'l territoriu antárticu. Los que sí los teníen empezaron xestiones pa evitar la internacionalización, y l'embaxador chilenu en Nueva Delhi, Miguel Serrano, llogró que'l Primer Ministru Jawaharlal Nehru baxara la propuesta.

El 4 de mayu de 1955, el Reinu Xuníu presentó dos demandes, contra Arxentina y Chile, respeutivamente, ante la Corte Internacional de Xusticia por que ésta declarara la invalidez de les reclamaciones de soberanía de los dos países sobre les árees antártiques y subantártiques. El 15 de xunetu de 1955, el Gobiernu chilenu refugó la xurisdicción de la Corte nesi casu y el 1 d'agostu facer tamién el Gobiernu arxentín, polo que'l 16 de marzu de 1956 les demandes fueron archivaes.[13]

La llei n.° 11486 del 17 de xunu de 1955 punxo al Territoriu Chilenu Antárticu so la dependencia de la provincia de Magallanes, la que se tresformó'l 12 de xunetu de 1974 na XII Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena.[14] El 4 de payares de 1975, creóse la Provincia de l'Antártica Chilena coles comuñes de Navarino y Antártica Chilena.[15]

En 1958, el presidente de los Estaos Xuníos Dwight Eisenhower convidó a Chile a la Conferencia pol Añu Xeofísicu Internacional pa resolver l'asuntu antárticu. El 1 d'avientu de 1959, Chile robló'l Tratáu Antárticu,[3] qu'estableció que:

  • L'Antártica ye Patrimoniu de la Humanidá.
  • Da al territoriu antárticu fines pacíficos, torgar la instalación militar o armada.
  • Los países firmantes del tratáu tienen derechu a establecer bases con fines científicos (bioloxía marina, sismoloxía, vulcanoloxía, etc.).
  • Dexa los pleitos sobre les reclamaciones conxelaos asegurando a cada nación firmante un statu quo pol tiempu que dure'l tratáu.
  • Nesti territoriu de fines pacíficos non pueden faese ensayos nucleares, nin de guerra, nin dexar refugayes tóxiques.

En xunetu de 2003, Chile y Arxentina empezaron a instalar un abellugu común llamáu Abrazu de Maipú, a mediu camín ente les bases O'Higgins, de Chile, y Esperanza, d'Arxentina.

Xeografía y clima[editar | editar la fonte]

Mapa del Territoriu Chilenu Antárticu.

El Territoriu Chilenu Antárticu tien una superficie de 1 250 257,6 km², equivalentes a más del 60% del total de la superficie chilena, la que ta cubierta na so totalidá, sacante pequeñes zones costeres, por una gruesa capa de xelu y nieve, les que pueden superar los 1200 metros de fondura en ciertos sectores del interior del continente.

La zona so reclamación chilena ta constituyida principalmente por un sector de L'Antártida Menor o L'Antártida Occidental, qu'inclúi la península Antártica, conocida en Chile como Tierra d'O'Higgins, siendo trevesada llonxitudinalmente pol cordal de los Antartandes. Esta cadena montascosa ye la continuación de la cordal de los Andes. Los Antartandes de la mesma, estremen claramente tres zones xeográfiques na Tierra d'O'Higgins: l'aguada occidental, el pandu central y l'aguada oriental.

Los Antartandes algamen los 4190 metros d'altitú nel monte Jackson y los 3655 metros nel monte Coman.

Dientro del sector reclamáu per Chile, nel suroeste del territoriu, atópense les más altos cumes del continente antárticu, incluyendo'l puntu de mayor altitú, les que formen parte de los montes Centinela:

El Territoriu reclamáu tien un llagu subglacial, el Llagu CECs, el cuál foi afayáu en xineru de 2014 por científicos del Centru d'Estudios Científicos con sede principal en Valdivia y foi validáu en mayu de 2015 cola publicación na revista "Geophysical Research Letters" la cual ye especialista na tema. El llagu cunta con una superficie envalorada de 18km², atopar a 2.6 km de fondura sol xelu, ta allugáu nuna zona divisoria de trés grandes glaciares polo que s'atopa nuna situación de baxa perturbación, el movimientu del xelu ye casi inesistente. Esiste una hipótesis de que podría allugar vida, esta habríase desenvueltu en condiciones d'estremu aislamientu yá que el llagu ta encapsulado.

Les precipitaciones del territoriu son relativamente escases y van menguando escontra'l polu sur, onde impera el desiertu polar».

Les zones costeres más septentrionales, como'l norte de la península Antártica ya islles Shetland del Sur, tienen un clima subpolar o de tundra, esto ye, la temperatura permediu del mes más templáu supera los 0 °C, polo tanto hai tierres descubiertes de capa de xelu permanente. El restu del territoriu atopar sol réxime de clima polar.

El Territoriu Chilenu Antárticu correspuende xeográficamente a les zones UTC-4, UTC-5 y UTC-6. Sicasí, aplícase na totalidá d'este la regulación provista pa la rexón de Magallanes y Antártica Chilena, que a partir de 2017 ye l'horariu UTC-3 tol añu.[16]

Población[editar | editar la fonte]

La Comuña Antártica tien una población de 150 habitantes nes bases chilenes, según el censu realizáu a nivel nacional en 2012, que correspuenden a 54 civiles y 96 militares. Estos habitantes son mayoritariamente miembros de la Fuercia Aérea de Chile y les sos families, que na so mayoría viven en Villa Les Estrelles. Esti pobláu, allugáu xunto a la Base Presidente Eduardo Frei Montalva, na islla Rey Jorge, foi inauguráu'l 9 d'abril de 1984 y cuenta con un aeródromu, un bancu, una escuela y guardería infantil, un hospital, un supermercáu, telefonía móvil y televisión.

El 21 de payares de 1984 nació, en Villa Les Estrelles, el primer chilenu antárticu, Juan Pablo Camacho Martíno.[17] Hasta'l momentu, nacieron en total trés chilenos nel Territoriu Chilenu Antárticu, Gisella Cortés Rojas (2 d'avientu de 1984) ya Ignacio Miranda Llagunes (23 de xineru de 1985).[18] Nun se conocen ente ellos y tampoco volvieron al continente blancu. Ignacio ye hasta'l momentu l'antárticu más recién.[19] Na actualidá, el desenvolvimientu del turismu aumentó de manera esplosiva, al traviés d'aviones (remanaos mayoritariamente por Grupu DAP) y cruceros que parten dende Punta Arenas o Ushuaia.

Bases[editar | editar la fonte]

Pingüinos alredor de la Base Gabriel González Videla, en 1957.

Por cuenta de les carauterístiques xeográfiques de la península Antártica, ésta tien les meyores condiciones pal desenvolvimientu de la vida humana. Ye por esto que nel Territoriu Chilenu Antárticu atópase'l mayor númberu de bases internacionales.

Esisten 4 bases permanentes chilenes operatives mientres tol añu, ente qu'esisten otres 5 que permanecen abiertes namái mientres el branu austral (avientu-marzu) xunto a 4 abellugos.

El mayor centru poblacional ta enclaváu na islla Rey Jorge y ta formáu pola Base Presidente Eduardo Frei Montalva (1980), que tien una pista aérea, el Centru Meteorolóxicu Presidente Frei (1969) y la Villa Les Estrelles. Perteneciente a Chile, esti enclave ye'l nucleu de sofitu loxísticu más importante pa los restantes países con bases científiques na islla Rey Jorge.

El Institutu Antárticu Chilenu (INACH), dependiente del Ministeriu de Rellaciones Esteriores, inauguró na mesma islla la Base Profesor Julio Escudero, principal centru científicu de Chile na Antártica.

L'Armada de Chile tamién collabora na Base Johann Gregor Mendel perteneciente a República Checa dende'l 14 de xineru de 1995. El máximu ye de cuatro investigadores chilenos puedan llevar a cabo trabajo científicos na base. Pa concretar esta posibilidá, los investigadores chilenos tendrán de presentar una carta d'un investigador líder checu, con quien collaboraría na so propuesta

Na llista que se detalla de siguío, nómense les bases antártiques:[20][21]

(P): Permanentes; abiertes tol añu. (V): Abiertes namái mientres el branu austral. (R): Bases abandonaes o en ruines (namái apaecen les de Chile).


Bases y Abellugos Antárticos Chilenos

Nome País Allugamientu Estáu
Base Presidente Eduardo Frei Montalva  Chile Islla Rey Jorge P
Base Xeneral Bernardo O'Higgins  Chile Península Antártica P
Base Capitán Arturo Prat  Chile Islla Greenwich P
Base Profesor Julio Escudero  Chile Islla Rey Jorge P
Estación Polar Científica Conxunta Glaciar Unión  Chile Glaciar Unión V
Base Yelcho  Chile Islla Doumer V
Base Doctor Guillermo Mann  Chile Islla Livingston V
Base Presidente Gabriel González Videla  Chile Bahía Paraíso V
Base Carvajal  Chile Islla Adelaida V
Abellugu Collins  Chile Península Fildes V
Refugio Julio Ripamonti  Chile Islla Ardley V
Refugio Luis Risopatrón  Chile Islla Robert V
Abellugu Xeneral Jorge Boonen Rivera  Chile Badea Duse V
Abellugo Cabo Gutiérrez Vargas  Chile Islla Decepción R
Base Teniente Arturo Parodi Alister  Chile Montes Patriot R
Base Antonio Huneeus  Chile Montes Patriot R
Base Pedro Aguirre Cerda  Chile Islla Decepción R
Abellugo Doctor Guillermo Mann  Chile Badea Hughes V
Abellugo Abrazu de Maipú  Chile
Bandera d'Arxentina Arxentina
Península Trinidá R

Dalgunes de les bases internacionales esistentes nel territoriu reclamáu:

Nome País Allugamientu Estáu
Base Johann Gregor Mendel  Chequia Islla James Ross V
Base Gran Muralla  China Islla Rey Jorge P
Base Amundsen-Scott  Estaos Xuníos d'América Polu Sur P
Base Carlini Bandera d'Arxentina Arxentina Islla Rey Jorge P
Base San Martín Bandera d'Arxentina Arxentina Bahía Margarita P
Base Esperanza Bandera d'Arxentina Arxentina Península Antártica P
Base Marambio Bandera d'Arxentina Arxentina Islla Seymour P
Base Brown Bandera d'Arxentina Arxentina Península Antártica V
Base Cámara Bandera d'Arxentina Arxentina Islla Media Lluna V
Base Decepción Bandera d'Arxentina Arxentina Islla Decepción V
Base Matienzo Bandera d'Arxentina Arxentina Barrera de xelu Larsen V
Base Melchior Bandera d'Arxentina Arxentina Archipiélagu Palmer V
Base Petrel Bandera d'Arxentina Arxentina islles Shetland del Sur V
Base Primavera Bandera d'Arxentina Arxentina Península Antártica V
Base Rothera Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu Islla Adelaida P
Base Fossil Bluff Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu Islla Alejandro I V
Aeródromu Sky Blu Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu Tierra de Ellsworth V
Base Ecu Nelson Privada Islla Nelson V
Base Palmer  Estaos Xuníos d'América Islla Anvers P
Base Antártica Gabriel de Castiella  España Islla Decepción V
Base Pedro Vicente Maldonado  Ecuador Islla Greenwich V
Base San Clemente de Ohrid  Bulgaria Islla Livingston V
Base Xuan Carlos I  España Islla Livingston V
Llaboratoriu Dallmann Alemaña Islla Rey Jorge V
Base Comandante Ferraz Bandera de Brasil Brasil Islla Rey Jorge P
Base King Sejong  Corea del Sur Islla Rey Jorge P
Base Machu Picchu  Perú Islla Rey Jorge V
Base Henryk Arctowski  Polonia Islla Rey Jorge P
Base Bellingshausen Bandera de Rusia Rusia Islla Rey Jorge P
Base Xeneral Artigas Bandera de Uruguái Uruguái Islla Rey Jorge P
Base Vernadsky  Ucraína Islla Arxentina P
Base Siple  Estaos Xuníos d'América Montes Ellsworth V
ECARE - Ruperto Elichiribehety Bandera de Uruguái Uruguái Península Antártica V

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Ministeriu de Rellaciones Esteriores (21 de xunu de 1955), Decreto 1747, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1017683&idVersion=1955-06-21 .
  2. Biblioteca del Congresu Nacional de Chile. «AFITA TERRITORIU CHILENU ANTARTICO». Consultáu'l 6 de payares de 2015.
  3. 3,0 3,1 «Tratáu Antárticu» (inglés, francés, rusu y español) (1 d'avientu de 1959). Consultáu'l 20 de marzu de 2011.
  4. 4,0 4,1 Pinochet de la Barra, Óscar (1976). L'Antártica Chilena. Santiago, Chile: Andrés Bello, páx. 173, 90-95.
  5. L'Antártica Chilena: estudiu de los nuesos derechos, páx. 55-56. Autor: Oscar Pinochet de la Barra. Editor: Andres Bello, 1948
  6. Canal Social Archiváu el 31 de mayu de 2008 na Wayback Machine.
  7. Vease un detalláu estudiu en Jones. A. G. Y. (1982). Antactica observed: Who discovered de Antarctic continent?. Whitby: Caedmon of Whitby Press.
  8. «Antecedentes históricos sobre'l territoriu Antárticu chilenu conocíos escontra la década de 1950». Estudio hemisferios y polares (2):  p. 115-128. 2011. http://www.revistaestudioshemisfericosypolares.cl/articulos/022-Mancilla-Antecedentes%20Historicos%20Antartica%201950.pdf. Consultáu'l 12 d'agostu de 2015. 
  9. Díez de Velasco, Manuel, Ricki Ostrov, Richard Ellmann y José Pérez Montero (1988). Liber Amicorum: Coleición d'estudios xurídicos n'homenaxe al Prof. Dr. D. José Pérez Montero. Asturies: Universidá d'Uviéu, páx. 772. ISBN 84-7468-132-4.
  10. Nota: delles fontes nacionalistes chilenes manifiesten que Chile arrenunció a favor d'Arxentina a un terciu del so sector antárticu al señalar, ensin esplicar d'ónde tomen el datu, que la llinia de Tordesillas pasaba pol meridianu 37° 7′ Oeste; sicasí, clásicamente considérase qu'España lo asitiaba nel de 46° 37′ Oeste.
  11. Rothwell, Donald (1996). «The Polar Regions and the Development of International Law» (n'inglés). Cambridge Studies in International and Comparative Law (Cambridge University Press) 3:  p. 58. ISBN 0-521-56182-5. 
  12. Ministeriu de Rellaciones Esteriores de Chile. «Informe de Oscar Pinochet de la Barra sobre Primer Espedición Oficial (1947)». Consultáu'l 4 de xineru de 2007.
  13. International Court of Justice (4 de mayu de 1955). «Contentious Cases: Antarctica (United Kingdom v. Arxentina)» (inglés). Consultáu'l 21 de marzu de 2011.
  14. Ministeriu del Interior (12 de xunetu de 1974), Decreto llei 573, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=6207&idVersion=1974-07-12 .
  15. Ministeriu del Interior (04 de payares de 1975), Decreto llei 1230, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=6524&idVersion=1975-11-04 .
  16. «branu definitivu-pa-la-region-por tou-l'anu/ Magallanes con horariu propiu a partir de 2017 - La Prensa Austral».
  17. «[http://www.24horas.cl/tendencias/espectaculosycultura/chile-en-la-antartica-a-trenta-ano-del primer-chilenu-nacíu-en-el fin-del mundu---1506774 Chile na Antártica: a trenta años del primer chilenu nacíu nel fin del mundu - 24Hores.cl]».
  18. «Pioneros de l'Antártica - El Mercurio.com».
  19. «Born Freezing: Meet Antarctica's First Citizen». Web Ecoist.
  20. Diamond DX Club (2003). «WABA Directory 2003» (inglés). lynxdxg.com. Consultáu'l 21 de marzu de 2011.
  21. Council of Managers of National Antarctic Programs (COMNAP) (1 d'abril de 2012). «Main Antarctic Facilities operated by National Antarctic Programs in the Antarctic Treaty Sía (South of 60° latitude South)» (inglés). www.comnap.aq. Consultáu'l 20 de mayu de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]