Manuel Pardo y Lavalle

De Wikipedia
Manuel Pardo y Lavalle
presidente del Senado de Perú (es) Traducir

28 xunetu 1878 - 16 payares 1878
Francisco Rosas - José Antonio García y García
diputáu de Perú

1876 - 1878
Presidente de Perú

2 agostu 1872 - 2 agostu 1876
Mariano Herencia Zevallos - Mariano Ignacio Prado
alcalde de Lima (es) Traducir

1869 - 1870
José María de la Puente y Oyague - Nemecio Orbegoso
ministru d'Economía y Finances del Perú

28 payares 1865 - 28 payares 1866
Vida
Nacimientu Lima9 d'agostu de 1834[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima16 de payares de 1878[1] (44 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Familia
Padre Felipe Pardo y Aliaga
Madre Petronila Nolasco Ignacia de Lavalle y Cabero
Fíos/es
Hermanos/es Mariana Pardo y Lavalle (en) Traducir
Familia
Estudios
Estudios Convictorio de San Carlos (es) Traducir
Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Collège de France
Universidá de Barcelona
Institutu Nacional Xeneral José Miguel Carrera
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticueconomista
Creencies
Partíu políticu Partido Civil (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel Justo Pardo y Lavalle (9 d'agostu de 1834Lima – 16 de payares de 1878Lima) foi un economista y políticu peruanu qu'ocupó l'alcaldía de Lima nel periodu de 1869 a 1870, y la presidencia de Perú nel periodu constitucional de 1872 a 1876, siendo'l primer presidente civil constitucional de la historia republicana.

Foi'l primer Alcalde de Lima en convertise depués en Presidente de la República de Perú.

Minibiografía[editar | editar la fonte]

Fíu del políticu y escritor Felipe Pardo y Árgoma y de Petronila de Lavalle y Cavero, nació na casa allugada na esquina de les cais San José y Santa Apolonia, en Lima. Perteneciente a una familia amestada a la clase dominante colonial, educar en Chile y Europa, sobremanera en Barcelona y París, demostrando preferencies polos estudios d'economía. En 1864 el presidente Juan Antonio Pezet confió-y una misión n'Europa pa xestionar un emprestu. Al volver, foi nomáu ministru de Facienda de la dictadura de Mariano Ignacio Prado en 1865. Direutor de la Sociedá de Beneficencia Pública en 1868, alcalde de Lima de 1869 a 1871, fundador del Partíu Civil en 1871, col que postuló y ganó la presidencia de la República en 1872. Yá nel poder, topó un agudu déficit fiscal, qu'intentó remediar con una prudente alza d'impuestos, l'estancu del salitre y la revisión de los contratos de la venta del guanu. Pero la crisis económica agravóse y el país quedó en cantu de la bancarrota. Robló tamién el Tratáu d'Alianza Defensiva con Bolivia de 1873 (que depués sirviría d'argumentu a Chile pa desencadenar la Guerra del Pacíficu) y desdexó la defensa nacional, atayando la construcción de dos navíos blindaos, ente que Chile armábase peligrosamente, llegando a superar el poderíu bélicu de Perú. D'otru llau, implementó importantes reformes nel planu de la educación pública y sofitó la cultura intelectual. Termináu'l so mandatu pasó a Chile, d'onde retornó al ser escoyíu senador por Junín ante'l Congresu de la República de Perú. Nomáu presidente de la Cámara de Senadores, morrió asesináu d'un balazu nel llombu a manes d'un sarxentu mayor (comandante ) del exércitu. Cuntaba apenes con 44 años d'edá. El so fíu, José Pardo y Barreda, aportó a dos veces Presidente de Perú (1904-1908 y 1915-1919).

Primeros años[editar | editar la fonte]

Fíu del políticu y escritor Felipe Pardo y Árgoma y de Petronila de Lavalle y Cavero, nació na casa allugada na esquina de les cais San José y Santa Apolonia, en Lima.

Los sos güelos paternos fueron Manuel Pardo Ribadeneira, rexente de l'Audiencia del Cuzco, y Mariana d'Árgoma, segunda fía de los Marqueses de Fonte Formosa de Miranda y descendiente del conquistador Jerónimo d'Árgoma. Pel llau maternu, yera nietu de Simón de Lavalle y Zugasti, II conde de Premiu Real, y bisnietu coronel José Antonio de Lavalle y Cortés, Primer Conde de Premiu Real, Vizconde de Lavalle, Correxidor de Piura y Abogáu de la Real Audiencia de Lima, personaxe por demás revelador de lo que foi l'aristocracia mercantil del Sieglu XVIII.

Con apenes un añu d'edá viaxó en 1835 a Chile col so padre, que fuera nomáu ministru plenipotenciario del gobiernu de Felipe Santiago Salaverry. Retornó al Perú cola so familia en 1839, pa viaxar nuevamente a Chile, al ser nomáu'l so padre nuevamente ministru plenipotenciario, esta vegada representando al primer gobiernu de Ramón Castilla, en 1846. Por ello, Manuel empecipió los sos estudios na Escuela Comercial de Valparaíso y pa dempués siguilos nel Instituto Nacional de Chile. Yá de regresu a Lima, fixo los sos estudios secundarios nel Colexu La nuesa Señora de Guadalupe (1848) el más prestixosu del país daquella, pasando depués al Convictorio de San Carlos (1849, depués parte de la Universidá de San Marcos.

Viaxó a España onde cursó la cátedra de Filosofía y Lletres na Universidá de Barcelona (1850), y Lliteratura y Economía Política nel Colexu de Francia (1852) onde fuera profesor so Michael Chevalier (quien de la mesma fuera discípulu del conde de Saint Simon) quien exerció una fuerte influencia académica sobre él, al igual que'l sansimonismo, corriente a la qu'almiraba. Inclináu hasta entós escontra los estudios humanísticos, empezó a interesase pol rigor y les aplicaciones práutiques de la Economía.

Carrera política[editar | editar la fonte]

En retornando al Perú en 1853 foi nomáu oficial segundu de la Seición d'Estadística del entós Ministeriu de Gobiernu (22 de xunu de 1854), pero tornó asumir les sos funciones y dedicóse a l'agricultura, ayudando al so pariente José Antonio de Lavalle na alministración de la facienda de Villa.

Mientres el segundu gobiernu del mariscal Ramón Castilla y tres l'abolición de la esclavitú, dirixó la comisión pa la creación de la Policía Rural xunto a destacaos políticos como Pedro Paz Soldán Ureta, Ignacio de Osma Ramírez de Arellano y Antonio Salinas y Castañeda.

Frayada la so salú, treslladar a Jauja pa restablecese. La construcción de la "república práutica" foi una tema qu'ocupó enforma l'interés, el tiempu y les enerxíes de Manuel Pardo.

En 1859, un revelador ensayu sobre'l so viaxe a la provincia de Jauja convertir nel puntu de partida d'esa visión de conxuntu qu'amodo foi articulando sobre'l Perú. La so esperiencia particular, publicada en 1860 en "La Revista de Lima", foi treslladada a la esfera pública capitalina. Asina, el viaxe del futuru Presidente de la República, a Jauja (1857-1859) foi de gran importancia tantu na so orientación vital como nel desenvolvimientu d'un modelu políticu-intelectual. La riqueza conceptual qu'exhiben los estudios sobre Jauja, nos que Manuel Pardo esboza de manera clara la so propia versión de la dicotomía civilización-barbarie y de la rellación ente'l Perú y Occidente, anicia nes pervalibles claves que felicidá narrativa zarra respectu de los oríxenes y carauterístiques del pensamientu civilista. L'itinerariu intelectual de Manuel Pardo (1834-1878) parte d'un alcuentru cola magnificencia y vastedad de los Andes centrales. Refiriéndose a la so afección pulmonar, razón de la so estadía en Jauja, Manuel Pardo encargar de sorrayar que la so llarga residencia nel valle de Junin, un llugar que cuntaba con tou aquello con que podía "favorecer a un país la Providencia", tuvo acomuñada a motivos ayenos a la so voluntá. La casualidá nun menguó, sicasí, el so interés por presentar a los llectores limeños "dellos cachos de los Andes" que bien pocos conocíen y que munchos miraben con "el más altu despreciu". L'alcuentru ente un limeñu ilustráu y un mundu rural almiráu pero tamién ignoráu, ya inclusive tarrecíu, dexó la reproducción nel Perú d'unu de los rexímenes de representación más poderosos del sieglu XIX hispanoamericanu. Un aproximamientu al mesmu va dexar esclariar ciertes traces esenciales del proyeutu civilizador que Manuel Pardo desenvolvería nes décades siguientes y que sirviría de sustentu ideolóxicu al movimientu civilista que, sol so lideralgu, surde en 1871.

Na Revista de Lima, un mediu d'espresión intelectual y política escribió importantes artículos, onde detallaba y alvertía el gradual escosamientu de les reserves de guanu y suxuría al gobiernu d'entós invertir los ingentes capitales esistentes na Ayalga Pública n'obres d'infraestructura granible en tol país, primero que estos capitales escosárense y llegara la crisis. Nesi sentíu promovió una campaña publicitaria pa llanzar el proyeutu de los ferrocarriles como la gran empresa d'inversión nel Perú. La so propuesta yera xunir por aciu víes ferriales los puertos coles zones de producción agraria, ganadera y minera de mariña y sierra, dinamizando la economía del país y alloñar de la dependencia del capital estranxeru.

Daquella incursionó tamién nel comerciu como consignatario del guanu y como importador; foi xerente de la Compañía de Conseñamientu del Guanu pa la Gran Bretaña, direutor del Bancu de Perú, presidente de la compañía de seguros de vida “La Paternal” y direutor de la Compañía Sur-Americana de Seguros Marítimos y Quemes. Amestó tamién el so apellíu al gran capital terrateniente del norte de Perú na entós próspera y gran facienda Tumán, anguaño en Lambayeque.

El dictador Mariano Ignacio Prado y el so “Gabinete de los Talentos”. José Gálvez Egúsquiza, José María Químper, Manuel Pardo y Lavalle, José Simeón Tejeda,y Toribio Pacheco y Rivero.

En 1863, col fin de faer esploraciones privaes a China, rellacionóse comercialmente cola Casa Canevaro y esi mesmu añu foi unu de los seis empresarios peruanos que conseñó ya importó el guanu a Gran Bretaña al traviés de la Compañía de Conseñamientu del Guanu. Al añu siguiente, foi unu de los fundadores del Bancu de Perú, del que foi direutor.

En 1868, en dexando Facienda y la Beneficencia, asumió la presidencia de la Compañía de Seguros La Paternal y depués la direición de la Compañía Sur Americana de Seguros.

En 1864 viaxó a Londres en compañía de José Sevilla, pa xestionar un creitu pa defender al país contra l'agresión de la Escuadra Española del Pacíficu. Pero tuvo de tornar llueu, pa recuperase del so mal, esta vegada en Huancayo. Taba inda ellí, cuando se plegó a la revolución nacionalista qu'encabezó'l so amigu, el coronel Mariano Ignacio Prado, contra'l gobiernu de Juan Antonio Pezet. Afitáu Prado nel poder, en calidá de Dictador, asumió la Secretaría de Facienda en 1865 y de esta manera integró'l famosu “Gabinete de los Talentos”. So esti ministeriu impulsó una agresiva reforma del sistema tributariu a favor de la medría de los ingresos públicos.

Escoyíu direutor de la Sociedá de Beneficencia Pública de Lima (1868), dende esti cargu combatió los efeutos de la epidemia de fiebre mariello que costó la vida a un 25% de la población en Lima y el Callao. Trabayó pa la construcción del Hospital Dos de Mayu, favoreció la fundación de la Caxa d'Aforros y esmolecióse pola educación escolar na capital. Foi tamién unu de los socios fundadores del Club Nacional, establecíu en Lima en 1855.

Alcalde de Lima[editar | editar la fonte]

En 1869 foi escoyíu alcalde de Lima pola Xunta de los Cien”, cargu que desempeñó hasta l'añu siguiente, faciendo una de los llabores municipales más tresparentes y eficaces de la historia de la ciudá. Xestionó creitos pa la creación d'escueles d'artes y oficios, la gratuidá de la educación primaria y promocionó la primera Gran Esposición Industrial Nacional, por Fiestes Patries, na que se convocó a productores de tol Perú. Unos presentaron el so salitre, otros el so azucre, los artesanos los sos trabayos en porrica, los laneros de Puno la so llana. El so mensaxe yera: «Esto ye lo que somos como Nación; somos una Nación Económica y estes son les nueses ventayes y les nueses fortaleces». Quería que Lima fuera otra vegada la Perlla del Pacíficu; abrigaba la idea d'asitiar al Perú nuna posición relevante nel contestu mundial.

Ente otres obres públiques edilicias que realizó cúntense'l saneamientu y ornatu de la ciudá, canalización de acequias, el pavimentado de cais, inauguración de places y la construcción de la carretera de Lima al Callao.

Fundación del Partíu Civil[editar | editar la fonte]

Manuel Pardo y Lavalle.

Gociando d'una gran popularidá en tolos estratos sociales, Pardo fundó la que sería una de les más trascendentales creaciones de la historia republicana de Perú: la "Sociedá Independencia Eleutoral", que dempués adoptaría'l nome de Partíu Civil, el primer partíu políticu del país, creáu como respuesta al predominiu militar na política peruana (24 d'abril de 1871). Arrexuntaba a fanegueros comerciantes, consignatarios del guanu, industriales y hacendados, representantes de la naciente burguesía nacional. Non contentos con detentar el poder económico, aspiraben tamién a controlar el poder político. A ellos xuniéronse-yos tamién numberosos intelectuales, como abogaos de San Marcos y periodistes de El Comercio y El Nacional. Yera yá la hora, según ellos, de que los homes de frac y levita, los homes de traxe negru», llegaren al poder. Esti grupu de ciudadanos vieron en Pardo la figura que podía redimir al Perú de mediu sieglu de militarismu, yá que yera miembru d'una xeneración nueva, que naciera dempués de la independencia y que, poro, nun tenía de guardar compromisos col orde español. Amás, refugaba'l desorde, l'anarquía y el despotismu de los homes de sable. El militarismu foi para ellos el maleficio qu'había veníu retardando'l despegue de Perú como nación; ésti foi acusáu d'absolutismu, de retardar a les clases sociales del manexu de la política y de ser el sacalliñu de les revoluciones o sediciones. Siendo asina, sosteníen que nun yera la voluntá popular nin la opinión pública quien faíen tomar les decisiones al mandatariu. Producióse una entusiasta adhesión en Lima y les provincies ante la posibilidá d'un civil como gobernante. D'ende nació'l nome del partíu Civil, entamáu esi mesmu añu pa les xuntes eleutorales.

Eleiciones de 1871-1872[editar | editar la fonte]

En 1871, al averase'l fin del gobiernu constitucional del presidente José Balta, convocar a eleiciones presidenciales. Balta, que de primeres deseyaba llanzar la candidatura del so hermanu Juan Francisco Balta, decidió finalmente sofitar la d'un ex-presidente, el vieyu xeneral José Rufino Echenique. Tamién se presentó como candidatu'l doctor Manuel Toribio Ureta, Fiscal Supremu, que postulaba como líder de los lliberales.

Pero foi la candidatura de Pardo, como líder del acabante fundar Partíu Civil, la que tomó fuercia en tol país y en diversos grupos sociales. El 6 d'agostu de 1871 llogró rexuntar na Plaza de Acho a 14.000 ciudadanos, que s'axuntaron pa escucha-y, númberu bien apreciable pa la dómina, polo qu'ensin dulda foi tou un acontecimientu.

Sectores del exércitu y la ilesia oponer a la candidatura de Pardo. Les acusaciones más repitíes que fixeron contra Pardo fueron les de francmasón, aristócrata y monarquista; de nun representar a la nación, sinón a un grupu de xente selecto con intereses mezquinos. Inda munchos víen a los militares como los homes más desinteresaos y fechos pal mandu.

Les eleiciones desenvolver en dos fases: na primera escoyer a los eleutores, quien s'arrexuntaben en Colexos Eleutorales, y na segunda, los eleutores escoyíen al Presidente y el Congresu. El 15 d'ochobre de 1871 tuvo llugar la primer eleición. Los civilistes consiguieron tener representantes en casi tolos departamentos, evitando asina la tradicional y violenta toma de les meses. La resultancia favoreció a Pardo. Ureta tornó'l so postulación. El presidente Balta auspició entós una candidatura de conciliación nacional na persona del xurista Antonio Arenas, viéndose Echenique obligáu a arrenunciar a la so candidatura pa dexar espaciu al nuevu candidatu.[3] Pero yá yera demasiáu tarde pa revertir la orientación popular. Ente los meses que mediaron ente la primera y la segunda eleición, hubo una tirante llucha ente'l militarismu y el civilismo. N'abril de 1872 axuntáronse los colexos eleutorales. En Lima trunfó Pardo; nos díes siguientes les telegrames del interior ratificaron el trunfu. De 4.657 eleutores, Pardo llogró 2.692 votos.

La rebelión de los Gutiérrez[editar | editar la fonte]

Faltaben pocos díes pa rematar el mandatu de Balta y producise l'ascensión al poder de Pardo, cuando'l 22 de xunetu de 1872 españó la rebelión de los hermanos Gutiérrez, cuatro coroneles encabezaos por Tomás Gutiérrez, entós ministru de Guerra. Ésti, medrosu de que so un gobiernu civil perdieren los militares los sos privilexos, y, al paecer, socatráu por prominentes políticos, prindó al presidente Balta y se autoproclamó Xefe Supremu de la República. L'armada, ente que los sos oficiales cuntábense marinos de la talla de Miguel Grau y Aurelio García y García, pronunciar contra la intentona de los Gutiérrez.

Pardo abellugar na embaxada brasilana; polos techos pasó a una casa amiga, la del doctor Ygarza y fuxó amarutáu de carreteru de la ciudá, con aldu sur. Llegó hasta Chilca, onde tenía de recoyelo un buque de la escuadra, pero al nun apaecer este, tomó un bote de pescador y fíxose llevar a alta mar, onde finalmente lo recoyó Miguel Grau nel monitor Huáscar, pasando depués a la fragata Independencia .

El cuartelazo derivó nel asesinatu del presidente Balta y la subsiguiente rebelión popular en contra del gobiernu de facto, qu'acabó de la manera más ignominiosa, cola muerte de trés de los hermanos Gutiérrez nes cais, ente ellos Tomás.

Pardo retornó desembarcando nel Callao, siendo recibíu en trunfu. Treslladar a Lima, onde ante un ensame impresionante, pronunció un discursu qu'empezaba esautamente con estes pallabres:

Realizastis una obra tarrecible; pero una obra de xusticia.

Depués d'una curtia etapa d'indecisión, na cual nun faltaron quien ciscaben que s'ignoraren los resultaos de les eleiciones, el Congresu decidió acatar el mandatu popular y nomó a Pardo Presidente Constitucional de la República, quien asumió'l mandu'l 2 d'agostu de 1872, día planiáu dende un entamu, pa un mandatu de cuatro años, acordies cola Constitución peruana de 1860.

Primer Presidente Constitucional Civil de Perú (1872-1876)[editar | editar la fonte]

Manuel Pardo y Lavalle, Primer Presidente Civil de Perú.

Pardo foi'l Primer Presidente Civil de Perú escoyíu constitucionalmente pola voluntá popular. Enantes, yá hubiera gobernantes republicanos civiles (como Manuel Menéndez, Xusto Figuerola y Domingo Elías), pero solu en calidá de provisorios o interinos, ensin mediar eleición popular. El primer civil en postular a la presidencia foi precisamente Domingo Elías, en 1850, el mesmu que fundara'l Club Progresista, consideráu como un antecedente del Partíu Civil. Elías perdió entós les eleiciones, que ganó'l xeneral Echenique.

Pardo pronunció un Discursu al recibir la Insinia del Mandu Supremu de manes del Presidente del Congresu, José Simeón Tejeda, el 2 d'agostu de 1872, onde espresó, ente otros conceutos, los siguientes:

Designáu pol sufraxu popular pa exercer el más altu cargu con que pueda honrar una nación a unu de los sos fíos, y eleváu a él, (...)dexáime, señores, inclinar la frente ante los misteriosos designios de la Providencia y ante la grandiosa victoria que la opinión algamó dempués de lluchar encarnizadamente contra l'arbitrariedá. Asina quixo la Providencia terminar la historia política de mediu sieglu, ayudar visiblemente pa inaugurar los vuesos trabayos, nel cincuentenu aniversariu de la independencia nacional, sobre les bases de la opinión victoriosa y del derechu arrincáu al imperiu de la fuercia.

Dexemos, señores, a la posteridá, l'apreciación histórica sobre los desgraciaos, que los sos fechos conducieron al país al peligrosu estremu de que'l patriotismu haber salváu, y ocupémonos nesti intre tan solo de la enseñanza política que refundia la nuesa fecunda campaña de catorce meses, y estudiémosla, güei y siempres, col cuidadosu pruyimientu y cola elevación d'espíritu con que deben los homes públicos estudiar los enclinos y aspiraciones de los pueblos, y les fuercies qu'en sí mesmos zarren, pa dirixir y aplicar éstes en serviciu d'aquélles y emponer toes pola sienda del bien. El mio oxetu nun ye tantu presentavos un pomposu programa, cuanto pidir a les vueses elevaes lluces na forma de lleis, los medios que considero necesarios pa la realización de los fines que tenemos d'algamar, y que se resumen nesta fórmula definitiva: La República práutica, la República de la verdá. Ella zarra'l mio programa, o meyor dichu, el programa que recibí de la nación que brotó del corazón de cada ciudadanu, y que ye güei la síntesis de la opinión nacional.

Llexisladores: Na realización d'esi programa, la parte más alta y más brillosa ye vuesa, porque a vós correspuende marcar na llei, los principios que tienen de rexir a la nación, les bases sobre que tienen d'entamase los servicios públicos, y entá la regularización d'éstos nel votu del presupuestu, a mi quépeme la más modesta, d'executor de les vueses disposiciones, y de celosu vixilante del cumplimientu de les lleis.

Entá llindáu a ella, el mio propósitu constante va ser conformar la mio política cola opinión de la mayoría de les Cámares, que ye igualmente la opinión del país; y nel mio deséu de fundar con llealtá'l sistema parllamentariu, asegúrovos, señores, que deploro el qu'una disposición constitucional nun me dexe llevar al gobiernu a los miembros del Congresu ensin que pierdan el so derechu de representar al país.

Ensin esa circunstancia, los representantes de la nación, llevaríen personalmente al Poder Executivu l'espíritu de les Cámares, que ye l'espíritu del país, y debe, poro, ser el qu'anime constantemente l'alministración.

La mio voluntá por llegar a esa resultancia, va suplir no posible esi grave inconveniente, mientres el tiempu dexe introducir nel nuesu códigu tan importante meyora.

Obedecer el xuramentu qu'acabo d'emprestar, cola constancia del deber y cola rixidez del convencimientu, ye la única manera de satisfaer la delda inmensa de gratitud con que m'aforfuga la distinción que merecí de los mios conciudadanos.

Crean ellos, y creéi vós, señores, que si les mios facultaes nun me dexen corresponder a les sos esperances, la derechura de la mio conciencia, nun va faltar enxamás al enfotu que depositaron en mi.

Pardo consideró claves del desenvolvimientu socioeconómico la educación y el trabayu. La educación, xunto cola participación de la población nes xeres de gobiernu, yera para él l'únicu camín pal tresformamientu estructural del país. Coles mesmes, buscó menguar el militarismu por aciu la profesionalización y democratización de les fuercies armaes. Pero la crisis económica fadría invidable la realización de toos estos proyeutos.

Manuel Pardo nunca moró nel Palaciu de Gobiernu. Vivía na so casa particular y ellí recibía n'audiencia a cualquier ciudadanu ensin afitase na posición económica o social del que solicitara velo.

Mientres el so gobiernu asocedieron trés gabinetes ministeriales: el primeru, presidíu pol vieyu xeneral José Miguel Medina; el segundu pol doctor José Eusebio Sánchez; y el terceru, pol xeneral Nicolás Freire.

Aspeutu económicu[editar | editar la fonte]

El 21 de setiembre de 1872, Pardo espunxo ante'l Congresu la situación de la Facienda. Esta topábase en situación llaceriosa. La venta del guanu, principal fonte d'ingresos del fiscu dende escontra 30 años, topar en cayente, y la totalidá del so productu taba comprometida pal pagu de la delda. La razón yera que'l guanu sufriera una fuerte baxa del so preciu por cuenta de la competencia del salitre (otru fertilizante natural que s'imponía nel mercáu mundial) y al amenorgamientu de la so calidá; otra manera, les reserves guaneras taben en camín d'escosase. El Contratu Dreyfus yá nun rindía frutos. El presupuestu de la Nación, grandemente ampliáu sol gobiernu de Balta, namái podía ser cubiertu nun 50 % colos impuestos; el déficit añal llegaba a los 8.500.000 soles.

Pardo propúnxose consiguir los recursos que riquía la Facienda de la siguiente manera:

  • Estableció la descentralización fiscal pa llograr una mayor recaldación d'impuestos nos departamentos. Como ello nun dio resultancia, estableció la descentralización alministrativa, esto ye, que cada departamentu alministrara les sos propies rentes, creándose para tal fin los Conseyos Departamentales. Pero estos organismos tampoco dieron los resultaos esperaes.
  • Propunxo al Congresu la creación d'un impuestu d'escala móvil a la esportación del salitre que s'esplotaba na provincia mariniega de Tarapacá. El salitre empezaba a mover al guanu nel mercáu internacional como fertilizante natural, polo que'l gobiernu interesar por esta riqueza que podría reemplazar al guanu como xeneradora de rentes. Pero'l Congresu desaprobó dichu impuestu y por llei del 18 de xineru de 1873 creóse l'estancu del salitre, esto ye, establecíase que l'Estáu mercaría a los empresarios salitreros tola so producción a un preciu fixu, pa depués vendela a mayor preciu a los consumidores. L'estancu fracasó y depués, por llei del 28 de mayu de 1875, autorizar al Executivu la espropiación de les salitreras pa llograr la so completa nacionalización; l'Estáu mercó gran parte d'elles al traviés de la emisión de certificaos a dos años y con un fondu de 4%. Esta midida tampoco dio los resultaos esperaes.
  • Reorganizó les aduanes y aumentó los aranceles.
  • Amenorgó los gastos públicos al mínimu, tratando d'afaer les necesidaes de la nación a los sos propios recursos. Nun pudo realizar obra dalguna d'importancia, sinón tan solo siguir les entamaes por Balta, na midida de lo posible *
En reemplazu del antiguu Contratu Dreyfus, roblar en Londres, el 7 de xunu de 1876, un nuevu contratu pa la venta de 1.900.000 tonelaes de guanu, ente'l delegáu de Perú, xeneral Mariano Ignacio Prado, y los señores Raphael y fíos, Carlos González Candamo y Arturo Heeren, volviendo al réxime de los consignatarios. Estos personaxes formaron la compañía The Peruvian Guanu.

Les midíes tomaes nun producieron los resultaos esperaes. Namái l'aumentu de les tarifes aduaneres tuvo dalgún ésitu, a tal puntu que col tiempu convertir nel rubro más importante de les rentes fiscales, pero polo pronto, el déficit presupuestal aumentó. Pal bieniu de 1874-76, los ingresos yeren de 30 millones de soles, ente que los gastos devasaben los 74 millones. A too esto tenemos d'amestar que dende 1873, el sistema capitalista mundial entró en crisis y empezó una gran depresión que duraría hasta finales d'esi sieglu. La economía peruana viose afeutada fondamente, pos cayeron los precios internacionales de les materies primes y se retrajeron les esportaciones.

La crisis financiera traxo consigo la crisis monetaria, y les monedes d'oru y plata empezaron a sumir de la circulación y de los bancos, viéndose obligáu'l gobiernu a decretar la inconvertibilidad del billete. Ente que el pagu de la delda esterna nun pudo siguise por cuenta del amenorgamientu de la venta del guanu; ello anició la perda del creitu de Perú nel esterior, poro, la imposibilidá de llograr préstamos.

El país diba pos, direutu a la bancarrota económica. Como yera d'esperar, surdieron amás los fenómenos concomitantes d'alza de los precios y la desocupación, y l'inevitable descontentu de la población.

Aspeutu internacional[editar | editar la fonte]

La situación internacional nel contestu suramericanu yera daquella bien delicada La política de solidaridá continental, qu'antaño auspiciara el presidente peruanu Ramón Castilla, topar en crisis. El Perú diba perdiendo pasu ente pasu la so superioridá marítima nel Pacíficu, ente que Chile diba ganar y demostraba enclinos de expansionismo territorial escontra'l norte de les sos fronteres, tal como s'acolumbraba nes disputes territoriales que daquella enfrentaba con Bolivia, aniciaes pola riqueza salitrera esistente nel desiertu d'Atacama.

Nesti marcu dio la firma d'un Tratáu d'Alianza ente'l Perú y Bolivia, de calter puramente defensivu, el 6 de febreru de 1873, ente'l ministru plenipotenciario bolivianu Juan de la Cruz Benavente y el ministru de Rellaciones Esteriores de Perú José de la Riva Agüero y Looz Corswarem (fíu del prócer de la Independencia). Según el tratáu:

Les altes partes contratantes xúnense y amiesten pa garantizar mutuamente la so independencia, la so soberanía, y l'integridá de los sos territorios respeutivos, obligándose nos términos del presente Tratáu, a defendese de toa agresión esterior, bien sía d'otros o otros estaos independientes, o de fuercia ensin bandera que nun obedezan a nengún poder reconocíu.

El tratáu yera pos, de calter puramente defensivu. Namái tenía aplicación y cumplimientu si dalgunu de los dos países yera atacáu. Nun yera p'atacar a dalgún país vecín, como maliciosamente afirmaron y siguen afirmando los chilenos. Si naide atacaba al Perú o a Bolivia, nun tenía aplicación. Solo fíxose efeutu cuando Chile atacó a Bolivia en 1879. Hai que señalar tamién que foi un error qu'esti tratáu tuviera'l calter de secretu, pos el gobiernu chilenu conocer el mesmu añu en que foi robláu.

Aprobáu'l tratáu pol Congresu de Perú y pol de Bolivia, empezar a xestionar l'adhesión d'Arxentina, que tamién s'atopaba en pleitos de frontera con Chile, pola posesión de la Patagonia. El gobiernu arxentín de Domingo Faustino Sarmiento aceptó'l tratáu y someter al Congresu del so país pa la so aprobación, pero ellí se entrampó ante la negativa del Senáu, onde predominaben los opositores de Sarmiento. A la fin, el gobiernu arxentín optó por atayar les sos diferencies con Chile de manera diplomática. L'alianza quedó, pos, amenorgada a Bolivia y Perú.

Les lleis de Pardo enllancando primeru y nacionalizando dempués les salitreras de Tarapacá, causaron tamién l'ofiendo de l'alta clase chilena, una y bones munchos de los sos miembros teníen capitales invertíos na esplotación del salitre tarapaqueño; esa foi una de les razones principales por qu'empezaren a esbozar planes pa la espansión y conquista d'esos territorios.

Defensa nacional[editar | editar la fonte]

Manuel Pardo y Lavalle, pocos díes dempués d'asumir el mandu de la República, decidió asesorase por espertos conseyeros en tou lo rellacionao coles necesidaes del Exércitu y la Marina. Pa esti efeutu expedió un decretu supremu, el 14 d'agostu de 1872, creando Comisiones Consultives de Guerra y de Marina. La Comisión de Marina quedó integrada por ocho xefes de la Marina de Guerra. Esta Comisión instalóse'l 26 d'agostu y conformar los siguientes oficiales: contralmirante Domingo Valle Riestra, capitales de navío Manuel J. Ferreyros, Aurelio García y García, Miguel Grau, José R. Carreño, Camilo N. Carrillo, Juan Pardo de Zela Urizar y José Elcorrobarrutia. Tamién allegó especialmente convidáu'l capitán de navío Lizardo Montero, Senador por Piura. Toos ellos fueron los asesores del Presidente Pardo en temes de Defensa Nacional.

Fueron mientres los años del gobiernu de Pardo cuando llegaron a agües chilenes los buques acorazaos Cochrane y Blanco Encalada (na imaxe). Magar que la marina peruana quedó n'inferioridá de poderíu frente al so par chilena, Pardo nun pudo compensar esta situación, pola grave la crisis económica dexada polos sos antecesores.

Magar que pudo haber una bona intención inicial, el gobiernu de Pardo, por cuenta de la grave crisis económica dexada polos militares, hubo qu'amenorgar el repotenciamiento de los dos armes de la defensa nacional, l'Exércitu y la Marina. Mentanto, Chile realizaba una carrera armamentística con mires a llevar alantre la so política expansionista. Precisamente, en 1874, llegaba a Valparaíso la fragata blindada Almirante Cochrane, y en 1876 facer la so ximielga, la fragata Blanco Encalada, coles que Chile adquiría la supremacía marítima nel Pacíficu Sur. La xestión que, según l'historiador Jorge Basadre, empecipiara'l presidente Balta p'adquirir dos navíos blindaos a imitación de Chile, nun foi siguida por Pardo. L'historiador Rubén Vargas Ugarte diz al respeutu:

Los biógrafos de D. Manuel Pardo nun omiten dicir qu'encamentáu porque'l Perú armárase y reforzara la so escuadra, mandando construyir n'Inglaterra dos blindaos como lo fixera Chile, dio a los que-y apellaben por respuesta: El Perú tien dos poderosos blindaos y ellos nun son sinón la so alianza con Bolivia y l'Arxentina. Hai que convenir qu'incurrió nun error, que foi verdaderamente fatal pal país.

Error al que foi inducíu polos sos asesores militares que lo acompañaron mientres el so mandatu Constitucional.

En cuanto al Exércitu, este quedó amenorgáu a menos de 3.000 efeutivos, anque nel aspeutu de la tecnificación del personal fixeron delles meyores, como la creación de la Escuela de Cabos y Sarxentos y de la Escuela Especial d'Artillería y Estáu Mayor, la reforma de la Escuela Militar y la reinstalación de la Escuela Naval.

La crisis económica y los gastos del gobiernu n'encalorar les continues sulevaciones (ente elles la de Nicolás de Piérola) torgaron el gastu pa la compra de navíos blindaos y material bélico polo xeneral. Esta política sería fatal pal Perú, pos foi'l so desarme lo qu'afaló a Chile a desamarrar la guerra, con mires a toye-y parte del so territoriu, ricu en guanu y salitre.

Aspeutu educativu y cultural[editar | editar la fonte]

En contraste cola crisis económica ya internacional, la obra educativo y cultural del gobiernu de Pardo foi de suma importancia.

  • Castilla fuera'l primera gobernante republicanu esmolecíu pola organización de la educación pública. Pardo siguió esta obra per mediu del Reglamentu Xeneral d'Instrucción Pública que promulgó'l 18 de marzu de 1876. Esti reglamentu establecía que la instrucción primaria sería obligatoria y gratuita nel so primer grau y que taría confiada a les Municipalidaes. Tocantes a la instrucción media, que nun yera obligatoria, taría al cargu de los Conseyos Departamentales. Pa faer estensiva la educación primaria a tol país creóse una contribución personal, d'un sol al semestre na sierra y dos soles na mariña a tolos ciudadanos d'ente los 21 y 60 años.
  • La enseñanza cimera tamién mereció atención. Al envís de preparar téunicos y especialistes nos diversos oficios de l'alministración pública, creóse la Facultá de Ciencies Polítiques y Alministratives de la Universidá de San Marcos, actual Facultá de Ciencies Económiques.
  • Creóse la Escuela d'Inxenieros Civiles y de Mines (güei Universidá Nacional d'Inxeniería).
  • Creóse la Escuela Cimera d'Agricultura (güei Universidá Nacional Agraria La Molina).
  • Creóse la Escuela Normal de San Pedro (pa muyeres que quixeren dedicase al maxisteriu).
  • Creóse la Escuela de Belles Artes.
  • Concedióse autonomía a les Universidaes.
  • Suprimiéronse les universidaes d'Ayacucho, Trujillo y Puno, subsistiendo les de Lima, Arequipa y Cuzco.

Nel aspeutu cultural púnxose la imprenta del Estáu al serviciu de la publicación d'importantes obres. Editóse El Perú del sabiu italianu Antonio Raimondi, según el Diccionariu Xeográficu Estadísticu de Perú de Mariano Felipe Paz Soldán; d'esti postreru imprimióse tamién la segunda parte de la so Historia de Perú Independiente, que la so primer foi editada mientres el gobiernu de Balta. Empezar a publicar les Tradiciones Peruanes de Ricardo Palma. Publicáronse tamién, ente otres obres, la coleición de Documentos Históricos y Lliterarios de Perú del xeneral Manuel de Odriozola, y el Diccionariu de la Llexislación Peruana de Manuel Atanasio Fuentes.

Otres obres[editar | editar la fonte]

  • Fomentó la inmigración europea. Llegaron asina 3.000 inmigrantes europeos que na so mayor parte fueron unviaos a colonizar la rexón de Chanchamayo, na ceya de selva, onde refundaron el pueblu de La Mercé (1874). Tamién s'impulsó la inmigración asiática pa beneficiar l'agricultura costeña.
  • Entamó la Direición d'Estadística. En 1876 realizóse'l Censu Xeneral de la República, el primeru fechu de manera téunica, pos hasta entós la población yera solo calculada. Esti censu refundió la cantidá de 2.704.998 habitantes. Estableciéronse los Rexistros Civiles nes Municipalidaes, pa sentar les partíes de nacencia, matrimoniu y fallecimientu de los ciudadanos, lo qu'hasta entós yera privilexu de les parroquies.
  • Restableció la Guardia Nacional, reorganizándola al envís de preparar a la ciudadanía pa la defensa del orde públicu. Tolos ciudadanos de 21 a 25 años que nun tuvieren enrolados nel exércitu activu o na reserva formaríen la Guardia Nacional en cada provincia, entrenándose-yos dacuando y pudiendo ser llamaos a serviciu activu por non más de seis meses.
  • Dio un Reglamentu Xeneral de Correos p'ameyorar el serviciu postal y mandó construyir un edificiu apropiáu en Lima.
  • Instalóse, por obra de la empresa particular, el cable submarín ente Perú y Chile, y dempués ente Paita y Panamá, quedando asina conectáu'l Perú col restu del mundu.
  • Inaugurar en Lima'l Monumentu del Dos de Mayu na plaza del mesmu nome, n'homenaxe a la victoria del Callao de 1866.
  • Inauguráronse los ferrocarriles d'Arequipa a Puno, d'Ilo a Moquegua, de Pacasmayo a Chilete y de Salaverry a Ascope, y siguióse la construcción del ferrocarril central a La Oroya.
  • Creáronse tres departamento y una provincia mariniega:

Política interna[editar | editar la fonte]

Manuel Pardo y Lavalle retornando al Callao en xineru de 1875, depués de debelar la sulevación de Piérola.

Pardo empecipió'l so gobiernu metanes inmensa popularidá, sicasí esta foi menguando pasu ente pasu por cuenta de la crisis económica que se foi agravando hasta afectar direutamente a la población, pola paralización parcial de les obres públiques y el desemplegu consiguiente, según l'alza de productos de primera necesidá.

Naturalmente, la oposición nel parllamentu aprovechó tal coxuntura p'acometer contra'l gobiernu. Dos sucesos desgraciaos exacerbaron más los ánimos. Unu d'ellos foi l'asocedíu en Ocatara, onde un trabayadores chilenos del ferrocarril central atacaron a un campamentu civil onde cometieron diverses tropelías; pero en cuenta de ser xulgaos polos tribunales de Perú, fueron embarcaos camín de la so patria, lo que dio llugar por que la oposición criticara acerbamente al gobiernu por tan insólitu proceder.

L'otru de los sucesos llamentables foi l'asocedíu nel ríu Chinchao, onde los coroneles Mariano Herencia Zevallos y Domingo Gamio, que se sulevaren contra'l gobiernu y que yeren conducíos a una guarnición asitiada na frontera col Brasil, fueron asesinaos por patrullar que los conducía. El crime foi motiváu al paecer por una antigua enemistá que'l xefe de patrullar, mayor Cornejo, tenía con Gamio, pero la opinión pública nun duldar en culpar d'esti doble crime al gobiernu de Pardo, que recibió dures crítiques nel Parllamentu y la prensa.[4]

Una de les rebeliones más importantes que tuvo que soportar Pardo foi la del caudiellu civil Nicolás de Piérola, el que fuera ministru de Facienda de Balta. Tres una estadía n'Europa, Piérola pasó a Chile, onde entamó una revolución contra Pardo. Zarpó escontra'l Perú nuna pequeña embarcación llamada El Talismán, el 11 d'ochobre de 1874. En plena travesía foi nomáu Xefe Supremu Provisional. Fondió primero en Pacasmayo pero refugó a la flota peruana y dirixóse al sur, desembarcando en Ilo. Ocupó Moquegua y entamó ocupar Arequipa, pero fuercies procedentes de Lima ganar en Los Angeles, el 30 d'avientu de 1874. Asina remató la llamada “Espedición del Talismán.”

Intentu d'asesinatu de 1874[editar | editar la fonte]

Caricatura de La Mazcarada (15.08.1874) onde se representa al presidente Pardo, nel papel de Xuliu César, entrando al Senáu, ente que un personaxe anónimu, nel papel de Brutu, ta alerta pa da-y la estocada homicida. La caricatura foi premonitoria, pos una selmana dempués, Pardo foi víctima del primer atentáu contra la so vida. Cuatro años dempués, yá como Presidente del Senáu, sería asesináu, coincidentemente, cuando ingresaba a la cortil senatorial (16.11.1878).

La llibertá de prensa foi amplia mientres el gobiernu de Pardo y en delles ocasiones enchióse. El 15 d'agostu de 1874, el periódicu satíricu La Mazcarada publicó una caricatura que cubría una páxina entera y taba allumada a tou color. Titulábase “L'últimu día de César” y subtitulada “La historia ye un espeyu onde la humanidá topa conseyu”. Nella vese al Presidente Pardo representando de Xuliu César ya ingresando al Senáu, arrodiáu del so gabinete y d'otros personaxes, toos ellos vistíos con togues al usu romana. Escontra la izquierda del pórticu senatorial, vese un pedestal onde s'irgue la estatua del Xeneral Mariano Ignacio Prado (representando a Pompeyo), y delantre d'ella, ta un misteriosu personaxe, que, representando a Marco Xunu Brutu (l'asesín de César), aguarda la ocasión de infligir la puñalada asesina, socatráu por otru (cola fisonomía de Piérola). Na parte cimera esnala una bandada de supuestos ánxeles, pero que vistos de cerca asemeyen a gallinazos, y representen a José Balta y Tomás Gutiérrez. La composición gráfica yera altamente simbólica. Magar la intención de la caricatura yera graciosa o festiva, terminó siendo considerada macabra y premonitoria. Una selmana dempués de la so publicación, Pardo sufrió un atentáu en plena vía pública, de manes del capitán del exércitu Juan Boza, quien disparó sobre'l mandatariu varios tiros de revólver, ensin que nengún diera nel blancu. El mesmu Pardo fixo frente al so agresor, glayándo-y “asesín” y “infame” y esviando col so cayáu l'arma de fueu (22 d'agostu de 1874). Un grupu d'homes qu'acompañaben a Boza, y que al paecer yeren cómplices sos, fuxeron faciendo disparos al aire. Esti atentáu asocedió cuando Pardo travesaba a cuerpu la esquina de callar Palaciu al portal d'Escribanos. De resultes d'ello, l'editor de La Mazcarada y el caricaturista fueron encarcelaos, acusaos d'afalar a la rebelión y al homicidiu.

Trespasu del poder[editar | editar la fonte]

Pardo llogró cumplir el so periodu presidencial en 1876 y apurrió el poder al so socesor escoyíu, el xeneral Mariano Ignacio Prado, pa quien nun yera nueva la invistidura presidencial, yá que lo ocupara ente 1865 y 1868.

Exiliu en Chile[editar | editar la fonte]

Gobernando'l xeneral Prado, nel so segundu gobiernu (1876-1879), Pardo foi arreyáu nel motín de la guarnición del Callao del 4 de xunu de 1877. Según testimoniu del mesmu Pardo, en carta que dirixó a la so esposa, esti motín foi obra de dalgunos de los sos partidarios exacerbados, ensin que mediara orde de parte so. Sicasí, foi escorríu y tuvo qu'abellugase na llegación de Francia. Depués partió escontra Chile, el día 15 del mesmu mes.

N'ausencia, foi escoyíu senador por Junín ante'l Congresu Nacional, nes eleiciones pa la renovación de los tercios parllamentarios de 1877, onde'l so partíu trunfó llargamente, en dambes cámares. Magar que dellos amigos en Chile aconseyáronlu non volver el Perú, Pardo decidió entamar el viaxe, aportando al Callao el 2 de setiembre de 1878. Según testigos, retornó convencíu del inminente españíu de la guerra con Chile, molición que tresmitió al mesmu presidente Prado.

Presidente del Senáu[editar | editar la fonte]

Deque que tomó posesión del so escañu como Senador, Pardo foi alzáu a la presidencia del so Cámara, na eleición efeutuada'l 27 de xunetu de 1878. Nesta ocasión, pronunció estes pallabres:

Metanes les disidencies polítiques, qu'alloñen a los homes, hai siempres un llazu que los xune: el del amor al so país y el vivu pruyimientu pola so felicidá. Ocupémonos toos pos de ganar los favores de la nación nesti terrén, que por felicidá nuesa ye bastante anchu por que toos quepan: unámosnos toos pa sirvir les idees que satisfaigan les sos necesidaes y pa combatir les pasiones que la trescalen: y asina non yá fadríamos bones lleis sinón que devolveríamos l'aselu a los espíritus y la paz a la sociedá.

Asesinatu[editar | editar la fonte]

Asesinatu de Manuel Pardo y Lavalle.

L'asesinatu de Manuel Pardo asocedió ente les 2 y 3 de la tarde del sábadu 16 de payares de 1878, cuando exercía la presidencia del Senáu, cuatro años dempués del primer atentáu que sufriera cuando yera Presidente Constitucional de Perú. Por macabra coincidencia, foi asesináu cuando ingresaba a la cortil del Senáu, tal como lo agorara años antes la caricatura de La Mazcarada.

L'escritor Fernando Ayllón Dulanto, na so obra "El Muséu de Perú: Historia del Muséu del Congresu y de la Inquisición", escribiera, que'l Presidente del Senáu Manuel Pardo y Lavalle abarruntando la so muerte, afirmáralu nuna carta a Benjamín Vicuña Mackenna historiador y prominiente políticu chilenu amigu personal de Pardo: "Yo nun lu tarrezo a la muerte sinón a la forma de morrer. Porque sumir de la escena de la vida afogáu per una membrana, col pescuezo rotu por un eslabón del caballu, nun tren desrielado y cubiertu d'aceite y de carbón, ye daqué que verdaderamente non me gustaría. Pero morrer nel so puestu, cumpliendo dignamente el so deber, sirviendo al so país, eso yá ye otra cosa y eso nun m'axoriza".

Dos díes antes, el 14 de payares, Pardo pronunció nel Senáu un discursu sobre'l proyeutu relativu a l'amortización de los billetes fiscales. El día 15 siguió ocupándose del mesmu asuntu. Dambos discursos teníen de publicar en El Comercio, polo que'l día 16 (el día aciar) foi a la imprenta de dichu diariu, onde revisó les pruebes del testu, hasta los dos de la tarde. Terminada esti llabor, dirixóse en coche a la puerta del Congresu. Acompañar los señores Manuel María Rivas y Adán Melgar. A la entrada, la guardia del batallón Pichincha presentó-y armes y Pardo fixo un xestu por que cesaren los honores. Depués ingresó al primer patiu del Congresu, cuando de secute, unu de los integrantes de dichu batallón, el sarxentu Melchor Montoya (qu'a diferencia de los sos compañeros, inda tenía la so arma alzada) disparólu, glayando “Viva'l pueblu”. La bala raspió la manzorga del señor Rivas, enfusó nel pulmón esquierdu de Pardo y salió al altor de la clavícula. Mientres la guardia permaneció impasible, el señor Melgar llanzar en persecución del asesín, que fuxó escontra la Plaza de la Inquisición, siendo finalmente prindáu pol sarxentu Juan Vellods.

Mentanto, el ex-presidente mancáu yera lleváu al segundu patiu del Senáu, onde se -y recostó sobre les baldoses de mármol (la cámara de senadores taba, nel sieglu XIX, nel actual llocal del Muséu de la Inquisición). Nunos intres, llegaron más de dolce médicos, pero la firida de Pardo yera mortal; la hemorraxa yera casi xeneralizada. El so fíu primoxénitu, Felipe Pardo y Barreda, avisáu del sucesu, allegó al Senáu acompañáu con un grupu de civilistes. Conscientes que la firida yera mortal, llamar a un sacerdote por que-y alministrara la estremaunción.

Pardo, agonizante, preguntó quién fuera l'asesín. Al saber que se trataba d'un sarxentu, dixo “perdono a toos”; tamién llegó a dicir “la mio familia”, “debo enforma”, “afuego”. El padre dominicu Caballero foi'l so últimu confesor. A les 3 de la tarde, exhaló el so últimu aliendu. El presbíteru González La Rosa cerró los sos güeyos. El presidente Prado, al enterase de lo asocedío, salió a cuerpu de Palaciu y tomó depués un coche d'arriendu pa llegar más rápidu al Senáu. Esclamó: “¡Vergüenza!” y, al referise al asesín, dixo: “¿Y por qué inda vive esi miserable?”.

Nel asesinatu de Manuel Pardo nada tuvo que ver el gobiernu d'entós. Acabamos de mentar la roxura que produció nel presidente Prado la noticia del execrable crime; tamién quedaron fora de tou barruntu Nicolás de Piérola y los sos siguidores, conocíos enemigos políticos del fundador del Partíu Civil, quien primeramente fueron sindicaos como'l autores intelectuales del crime.

Pardo foi soterráu nel Mausoléu Priváu de la Familia Pardo nel Campusantu Xeneral de Lima.

Mausoléu Priváu de la Familia Pardo nel Campusantu Xeneral de Lima.

Nel xuiciu siguíu, determinóse que'l sarxentu Melchor Montoya, nuevu de 22 años, entamara'l crime con otros trés sarxentos del batallón Pichincha, que los sos nomes yeren Elías Álvarez, Armando Garay y Alfredo Decourt. El motivu foi que nel Congresu aldericaba una llei sobre ascensos que-yos torgara'l so promoción a la clase d'oficial y convinieron faer una rebelión sulevando al so batallón y asesinando al presidente del Senáu, a quien consideraben autor del proyeutu. El siguiente pasu del plan yera salir a les cais coles tropes, armar barricaes y esperar el sofitu del pueblu. Urdieron pos, con tou detalle l'asesinatu, tal como ellos mesmos confesaron. Montoya foi fusiláu'l 22 de setiembre de 1880 a les 5 de la madrugada. Daquella gobernaba Piérola, nos díes luctuosos de la guerra con Chile.

Modesto Molina, escritor tacneño, y testigu presencial del crime, describió asina al asesín:

Montoya, que'l so llugar de nacencia ignoro, ye un home como de ventiséis años: cholo claro, baxu de cuerpu, un pocu gruesu y de facciones grotesques. Los sos güeyos son pequeños y abotagados y nellos ve una mirada siniestra. Los pómulos de la cara revelen al home vulgar y d'instintos malvaos y los llabios tán desprovistos de barba.

Consecuencies del asesinatu[editar | editar la fonte]

La muerte de Pardo provocó sorpresa, indignación, roxura y desesperación en tol país. Amás, dexó ensin cabeza al Partíu Civil, pero tamién, pa munchos, la Nación toa perdía a un líder de gran pesu ya influencia social, del que s'esperaba que fuera nuevamente candidatu a la presidencia nes eleiciones de 1880, y que'l so trunfu dar por descontáu. “La Patria ta en peligru”, dixo unu de los editoriales de El Comercio. Como si esto fuera pocu, solu meses más tarde españaba la guerra con Chile, momentu críticu en que fadría falta nel Perú la capacidá y l'esperiencia política d'un estadista como Pardo, capaz de llograr la unidá nacional pa faer frente a un retu de tal magnitú. Un observador neutral, como l'historiador italianu Tomás Caivano escribió al respeutu:

L'asesinatu de Manuel Pardo, podemos dicilo con toa seguridá, sobremanera en considerancia a les circunstancies y el momentu en que tuvo llugar, foi daqué más que l'asesinatu d'un home: foi l'asesinatu de Perú.

Otros, más ardigosos, creen que Pardo evitaría l'españíu de la Guerra del Pacíficu. Sía que non, ye bultable que'l Perú, como si tratar d'una maldición, perdía al so líder más importante, xusto en víspores de la guerra más desastrosa de la so historia republicana.

Pal so partíu políticu, a la llarga, la so prematura desapaición foi institucionalmente “beneficiosa”: la muerte del líder fundador obligó al Partíu Civil prescindir d'un caudiellu y pasar a tener una dirigencia colexada; d'esta forma'l Partíu Civil convertir na única agrupación política non “caudillista” na historia de Perú.

La so actuación pública, recta anque aldericada, la so ilustración intelectual y les circunstancies de la so muerte, convirtieron a Manuel Pardo y Lavalle rápido nuna suerte de mártir civil. "El meyor de los nuesos homes públicos" llamar J. M. Rodríguez nel so Llibru d'Estudios Económicos y Financieros publicada nel añu 1895, al faer un Balance de la República. Inclusive, el célebre Manuel González Prada, que yera feroz críticu de los civilistes, tratar con respetu. Foi'l líder que al país fíxolu falta con ocasión de la guerra con Chile, suel aportunase. Otros considerar un home que llegó tarde al poder, cuando'l dineru del guanu acabábase o yera consumíu por una enorme delda esterior.

Descendencia[editar | editar la fonte]

El 17 de xunetu de 1859, casóse con María Ignacia Josefa de Barreda y Osma, fía del fanegueru home de Negocio Felipe Barreda Aguilar y Carmen d'Osma y Ramírez de Arellano. La pareya tuvo diez fíos:

Ente los sos nietos, puede mentase a:

Coles mesmes, l'actual Marqués de Fonte Formosa de Miranda, José Manuel Pardo Paredes, ye bisnietu de Manuel Pardo y Lavalle.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Basadre 1998, páxs. 1386-1389.
  4. Basadre 1998, páxs. 1405-1408.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomos 5, 6 y 7. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Lima, AFA Editores Importadores S.A., 1985.
  • Fonseca, Juan: Un Estáu en Formación (1827-1883). Tomu X de la Historia de Perú” publicada pola Empresa Editora El Comercio S.A, 2010. ISBN 978-612-4069-96-3
  • Mc Evoy Carmen: " Manuel Pardo; La Buelga Republicana Lliberal nel Perú. Escrítos fundamentales." Fondu Editorial del Congresu de Perú. 2,004 602 pp.
  • Orrego, Juan Luis: La República Oligárquica (1850-1950). Incluyida na Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Rodríguez J.M. "Estudios Económicos y Financieros". 1,895. Lima; Llibrería, Imprenta y Encuadernación Gil. 501 pp.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 12, OJE/PEÑ. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-161-7
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Tomu IX. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8
  • Carmen Mc Evoy: Un proyeutu nacional nel sieglu XIX: Manuel Pardo y la so visión de Perú. LibrosGoogle.
  • Juan Luis Orrego Penagos: L'asesinatu del ex-presidente Manuel Pardo y Lavalle (1878).
  • El Magnicidiu del Sieglu XIX "La muerte de Manuel Pardo" Artículu periodísticu de la Historiadora Carmen Mc Evoy publicáu nel Diariu El Comercio en Lima Perú'l 25/11/2013 páxina A30.
  • Mc Evoy Carmen: "En pos de la República" Ensayos d'historia política ya intelectual. 400 pp. Capítulu 7. Manuel Pardo y el Proyeutu de la República Práutica. páxines 233 al 268. Centru d'Estudios Bicentenariu. Municipalidá Metropolitana de Lima; Asociación Educativa Antonio Raimondi, 2013.
  • Ayllón Dulanto, Fernando, "El Muséu de Perú: Historia del Muséu del Congresu y de la Inquisición, páx. 52. Sitiu web del Muséu del Congresu y l'Inquisición.
  • Vicuña Mackenna, Benjamín, "Manuel Pardo, ex-presidente de Perú". La Llibrería del Mercuriu, 1878 - 68 Páxines.
  • García Belaunde, Víctor Andrés, "L'espediente Prado". Fondu Editorial de la Universidá de San Martín de Porres. Dic.2014. páx. 249. 663 Páxines.
  • Mücke Ulrich, "Política y burguesía nel Perú - El Partíu Civil antes de la Guerra con Chile." Ed.:Institut francais d´etudes andines. 367págs.
  • Mc Evoy, Carmen: "Guerreros Civilizadores." Ed. Universidá Diego Portales, Santiago. 2011. 431 páxines.
  • Caivano, Tomes: "Historia de la Guerra d'América." Florencia. Tipografía Dell´Arte Della Stampa. MDCCCLXXXII 464 páxines.
  • Mc Evoy, Carmen: "Homo Politicus-Manuel Pardo, la política peruana y los sos dilemes 1871-1878" Lima:ONPE;PUCP.ROXURA;IEP,2007. 378 páxines.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Predecesor:
José María de la Ponte y Oyague
Alcalde Metropolitanu de Lima

1869 - 1870
Socesor:
Nemecio Orbegoso
Predecesor:
Mariano Herencia Zevallos
Presidente Provisional
Presidente Constitucional de Perú

2 d'agostu de 1872 - 2 d'agostu de 1876
Socesor:
Mariano Ignacio Prado
Presidente Constitucional
Predecesor:
Francisco Rosas
Presidente del Senáu de la República de Perú

28 de xunetu de 1878- 16 de payares de 1878)
Socesor:
José Antonio García y García

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]