José Rufino Echenique

De Wikipedia
José Rufino Echenique
Presidente de Perú

20 abril 1851 - 5 xineru 1855
Ramón Castilla - Ramón Castilla
presidente de la Cámara de Diputados de Perú (es) Traducir

Vida
Nacimientu Puno16 de payares de 1808[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima16 de xunu de 1887[1] (78 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Familia
Casáu con Victoria Tristán de Echenique
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata

José Rufino Echenique Benavente (16 de payares de 1808Puno – 16 de xunu de 1887Lima) foi un militar y políticu peruanu. Presidente Constitucional de la República de Perú ente 1851 y 1855.

Bien nuevu se enroló nel exércitu independentista (1821); depués participó nes campañes contra Bolivia (1828) y la Gran Colombia (1829). Intervieno nes guerres civiles y revoluciones de les décades de 1830 y 1840. Mientres l'anarquía de 1841-44, foi gobernante interín mientres unos díes, en marzu de 1843. Foi collaborador del Direutoriu de Manuel Ignacio de Vivanco (1843-44), pero depués pasó a sirvir al primer gobiernu de Ramón Castilla (1845-51), quien -y auspició como'l so socesor. Escoyíu presidente nes eleiciones de 1850, el so gobiernu foi d'enclín conservador, sufriendo una fuerte oposición de los lliberales. El so principal collaborador foi Bartolomé Herrera, sacerdote que yera'l líder de los conservadores. Cuntando cola prosperidá económica derivada de la venta del guanu, siguió'l progresu material empecipiáu per Castilla. Empecipió la delimitación de les fronteres col Brasil per mediu del revesosu Convenio Herrera-Da Ponte Ribeiro. Tamién siguió'l pagu de la delda esterna y la delda interna; esta postrera, denominada afitamientu, derivó nun escándalu mayúsculu, al abarruntase que s'enchieron los montos pa beneficiar a un grupu de persones allegaes a él. Esti escándalu foi unu de los motivos de la revolución lliberal de 1854 encabezada per Castilla, que desaguó nuna sangrienta guerra civil. Echenique foi ganáu na batalla de La Palma, llibrada nes contornes de Lima'l 5 de xineru de 1855, dempués de lo que abandonó'l poder y partió al exiliu. Volvió al cabu d'unos años, rehabilitándose y siguiendo na política. Aportó a presidente de la Cámara de Diputaos (1864-1865) y presidente del Senáu (1868-1872) y tocó-y suscribir la declaración de condena a la rebelión de los coroneles Gutiérrez contra'l gobiernu de José Balta. Foi tamién candidatu a la presidencia en 1871. Depués retiróse definitivamente de la política.

Biografía[editar | editar la fonte]

El so padre foi José Manuel Echenique y Vásquez, natural de Valparaíso, Chile, fíu de Miguel de Echenique y Ibárola y Ana Vásquez de Ojeda y Morales. La so madre foi Hermenegilda Benavente Macoaga, natural d'Ayata, na actual Bolivia, hermana de Jorge de Benavente y Macoaga, arzobispu de Lima.

Cuando cuntaba seis años d'edá treslladar cola so familia al Cuzco, coincidiendo col empiezu de la revolución empobinada polos hermanos Angulo y Pumacahua (1814). Un indiu del pueblu de Para secuestró-y y escondió, salvándolo asina d'una matanza entamada contra los españoles. Adoptáu por una familia india, dedicar al llendo hasta que, al cabu de dos años, foi reconocíu por un conductor de corréu y devueltu a los sos padres. Treslladáu a Lima, ingresó nel colexu del Príncipe.

En proclamándose la Independencia, presentóse ante'l xeneral José de San Martín y apuntóse como cadete nel Batallón Nᵘ 3 de la Lexón Peruana (1822). Llueu xubió a subteniente y participó na Segunda Campaña d'Entemedios que dirixió'l xeneral Agustín Gamarra contra les fuercies realistes qu'ocupaben el sur peruanu. Foi fechu prisioneru nel combate de Alsuri y confináu na isla Esteves, nel Llagu Titicaca. Tres el definitivu trunfu patriota en 1824 foi lliberáu y retornó entós a Lima, siendo xubíu a teniente.

En 1827 participó na campaña militar entamada contra los indios iquichanos de Huanta, quien calteníen la so llealtá al rei d'España. En 1828 integró l'exércitu del xeneral Agustín Gamarra qu'invadió Bolivia p'acabar cola presencia grancolombiana en dichu país. Mientres la guerra cola Gran Colombia, tuvo na sorpresa de Saraguro y na batalla del Portete de Tarqui del 27 de febreru de 1829, onde llogró'l grau de sarxentu mayor.

Secundó al presidente Gamarra mientres la campaña efeutuada sobre la frontera boliviana, na zona del Desaguadero, en 1831. Al añu siguiente foi-y concedida la xefatura del batallón Piquiza y contribuyó a debelar la combalechadura del capitán Felipe Rossel, el 19 de marzu de 1832.

En xineru de 1834 sofitó la rebelión del xeneral Pedro Pablo Bermúdez contra'l gobiernu provisional del xeneral Luis José de Orbegoso, pero ante la impopularidá d'esta revolución fixo de mediador y auspició el llamáu "abrazu de Maquinhuayo" nel que dambos bandos reconciliáronse. Orbegoso xubir a coronel y dio-y la comandancia de la guarnición del Cuzco.

Al producise la intervención boliviana de 1835, solicitada pol mesmu Orbegoso, Echenique retirar a la vida privada, dedicándose a la esplotación de caña d'azucre na facienda “San Pedro”, nel valle de Lurín, onde introdució delles meyores téuniques, como l'usu del trapiche a vapor.

Por insistencia del xeneral Manuel Ignacio de Vivanco, retornó en 1843 a l'actividá pública como prefeutu del departamentu de Lima. Sirvió entós al gobiernu del Direutoriu qu'instaló dichu caudiellu y al españar la rebelión constitucional dirixida pol xeneral Ramón Castilla, encamentóse-y frenar la meyora de la mesma. Echenique entamó una campaña militar na sierra central, pacificando dicha zona, pero una rebelión civil en Lima contra Vivanco encabezada pol prefeutu interín Domingo Elías obligó-y a dirixise de vuelta escontra la capital, que se preparar pa la resistencia (episodiu conocíu como la "Semana Magna", xunetu de 1844). A la fin, Echenique arrenunció l'ataque, pos según cuenta él nes sos memories, Felipe Pardo y Árgoma convenciólu de que taba a puntu de decidise la guerra en Arequipa, ente les fuercies de Vivanco y Castilla, y per ende nun tenía yá sentíu intervenir na capital. Efeutivamente, la guerra remató pocu dempués cola derrota de Vivanco na batalla de Carmen Alto, el 22 de xunetu de 1844. Echenique nun participó nesta fase final de la guerra, y llevó, como daquién dixo entós, "un moñu blancu nel entierru del Direutoriu." Foi xubíu esi mesmu añu a Xeneral de Brigada.

Magar ser partidariu de Vivanco, el nuevu gobiernu presidíu per Castilla incorporar como collaborador, nomándo-y pa cargos importantes: conseyeru d'estáu en 1845, ministru de guerra (1846-1847) presidente del conseyu d'estáu, ye dicir primer vicepresidente de la República escoyíu dos veces y n'exerciciu en 1850 y 1851.

A tal puntu llegó a ganase l'enfotu del presidente Castilla, qu'ésti-y brindó'l so sofitu por que presentara la so candidatura a la presidencia de la República. Ganó asina les eleiciones y asumió como presidente pal periodu 1851-1857, pero nun concluyó'l so mandatu, pos foi depuestu en 1855 por una revolución lliberal encabezada pol mesmu Castilla.

Eleiciones presidenciales de 1851[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones de 1851 el presidente Ramón Castilla auspició la candidatura de Echenique, col sofitu de sectores conservadores. Otros candidatos fueron:

Echenique trunfó nesta eleición, qu'a dicir del historiador Jorge Basadre foi'l primer procesu eleutoral verdaderu de la historia republicana de Perú, anque con serios nicios de males maniobres.[2] Echenique recibió'l mandu'l 20 d'abril de 1851 y la so xestión convertir de dalguna manera nel allongamientu del primer gobiernu de Castilla.

Obres del so gobiernu[editar | editar la fonte]

José Rufino Echenique.
  • Empezando pola política económica, a mediaos de 1851 la esportación per parte de la casa Gibbs del guanu de les islles escontra Inglaterra llegó a les 112.000 tonelaes y convirtió a dichu rubro nel más importante de los ingresos del fiscu. Les islles esplotar dende 1849 sol sistema del conseñamientu, métodu qu'esixía a la firma inglesa adelantrar el pagu y realizar préstamos al Estáu cola garantía del esfrute esclusivu de dichu fertilizante. El 21 de marzu de 1853 el gobiernu prorrogó ensin nengún tipu ventaya económica adicional y por seis años el conseñamientu a la casa Gibbs a partir de 1855, añu en que remataba'l contratu robláu en 1849. Esti actu foi bien criticáu pola oposición parllamentaria, acometiendo especialmente contra'l ministru de Hacienda Nicolás Fernández de Piérola (padre del futuru caudiellu homónimu).
  • La prosperidá económica tamién dexó'l arreglu de la delda esterna, cuantimás la delda que se tenía colos gobiernos de Colombia y Venezuela pola ayuda dada al Perú mientres la guerra de la independencia. Esti fechu ye pocu conocíu polos llatinoamericanos: la llegada al Perú de los exércitos llibertadores dende Chile y la Gran Colombia tuvo un monto justipreciado, fechu incomprensible si tener en cuenta que la empresa llibertadora foi una causa común na que los patriotes peruanos dieron la so cuota valiosísima. Echenique afaló inclusive a que se pagara en 1854 a los herederos del Llibertador Simón Bolívar la suma d'un millón de pesos, según lo alcordao pol Congresu peruanu de 1825.
  • Rematóse la construcción del ferrocarril de Tacna a Arica, el segundu en construyise nel país. Proyeutóse'l de Islay a Arequipa.
  • Entamóse la construcción de carreteres de Cuzco a Arequipa y de Lima a Matucana; ameyoróse'l de Lima al Callao.
  • Construyéronse aduanes y ameyoráronse los muelles de dellos puertos importantes.
  • Dotar a Lima d'un nuevu mercáu.
  • Contratóse'l serviciu d'allumáu a gas pa Lima.
  • Pal embellecimiento de la capital mandáronse iguar en Roma les estatues de Colón y Bolívar, y les qu'enguapecieron l'Alamea de los Descalzos.
  • Contratáronse inxenieros estranxeros con cuenta d'entamar obres de regación na mariña p'ampliar les zones cultivables nos valles de Lima, Cañete, Tacna y Lambayeque.
  • Siguir col fortalecimientu de la Marina, empecipiáu per Castilla. Mandar a construyir la fragata Apurímac y les goletas Baltes y Apondera. L'armada peruana aportó a la más importante de Suramérica: cuntaba con 17 unidaes. Marinos peruanos fueron unviaos a Europa pa perfeccionase profesionalmente.
  • Poner en práutica una política inmigratoria europea. Llegaron asina colonos alemanes pa poblar la rexón del Pozuzo. Tamién se fomentó la inmigración china, empecipiada per Castilla.
  • Promulgóse'l Códigu Civil y el Códigu d'Enxuiciamientu Civil, los primeres que tuvo'l Perú, en reemplazu de los vieyos códigos virreinales entá vixentes (xunetu de 1852).
  • Restableciéronse les Municipalidaes, importantes organismos de gobiernu llocal, pero so la dependencia del poder executivu.
  • Esanicióse'l pasaporte interior y declaróse el llibre tránsitu de les pontes.
  • El 23 d'ochobre de 1851 roblar en Lima la Convención de Comerciu y Navegación con Brasil, ente'l ministru interín de Rellaciones Esteriores de Perú, Bartolomé Herrera y el ministru plenipotenciario de Brasil, Duarte Da Ponte Ribeiro, conveniu qu'incluyó un parcial alcuerdu de llendes de la parte norte de la frontera de dambos países. Hai que remarcar qu'esti alcuerdu foi en principiu una Convención de calter comercial y fluvial, y non un Tratáu Estremeru, polo que resulta revesosu que se decidieren llendes de territoriu.[3] Esta Convención foi bien criticada porque'l Perú aceptó'l criteriu del uti possidetis, pol cual arrenunciaba a territorios amazónicos ocupaos poco tiempu tras por población brasilana, a cambéu del llibre tráficu de mercaderías, productos y embarcaciones pela frontera y los ríos de dambos países. Afitóse una llinia de frontera imaxinaria que partía de la población de Tabatinga hasta la desaguada del ríu Apaporis pel norte y el Yaraví pel sur. La frontera del sur del Yaraví nun foi entós tocada, por ser territoriu desconocíu. Esti alcuerdu cuntar ente los actos internacionales más aldericaos de la historia diplomática peruana, porque pa llegar a un alcuerdu con un país vecín apurrióse territoriu nacional. Otru puntu de vista considera sicasí que yera necesariu un entendimientu con Brasil, ante l'amenaza potencial d'otros países estremeros, especialmente'l Ecuador y Bolivia. El llibre navegación pol Amazones llograr el Perú recién el 22 de febreru de 1858, cola firma d'una Convención Fluvial, yá sol segundu gobiernu de Castilla.

La nota negra del gobiernu de Echenique foi ensin dulda l'escándalu de corrupción nel afitamientu o cancelación de la delda interna, según vamos ver aína.

L'escándalu del Afitamientu[editar | editar la fonte]

El fechu más sonáu d'esti gobiernu foi la afitamientu de la delda interna colos recursos fiscales provenientes del guanu de les islles, operación que yá empecipiara l'anterior gobiernu de Ramón Castilla. Entender por “afitamientu de la delda interna” al pagu de la delda que l'Estáu contraxera con ciudadanos particulares, mientres la guerra de la independencia y guerres posteriores. Mientres esa guerra los xefes del Exércitu Llibertador realizaren confiscaciones, emprestos forzaos, imponiendo cupos, embargos, y contribuciones; los xefes militares apurríen a cambio recibo, vales o cartes de cobranza en favor de los afeutaos, cola promesa qu'una vegada rematada la llucha'l nuevu Estáu peruanu pagaría les deldes asina contraíes.

Mientres el gobiernu del mariscal Ramón Castilla reconocióse que la delda del Estáu xubía a 4 millones 879 mil 607 pesos de plata debidamente sofitaos; según el mesmu Castilla, nel peor de los casos el monto total de la delda interna nun podría devasar los 6 o 7 millones de pesos. Pero sol gobiernu de Echenique reconociéronse más de 19 millones de pesos adicionales a los reconocíos per Castilla, lo que xeneró barruntu de malos manexos al nun xustificase l'apaición d'una delda tan elevada (que casi cuadruplicaba'l monto orixinal).

Los opositores a Echenique alegaron que munchos partidarios o allegaos del presidente adulteraron documentos y espedientes p'aumentar falsamente delles deldes verdaderes, o inclusive pa invocar deldes inesistentes y faese pasar por "acreedores del Estáu" ensin selo en realidá. Acusóse tamién al gobiernu de Echenique d'haber pagu elevaes sumes ensin esmolecese de verificar l'autenticidá de los espedientes. Nun informe emitíu en 1856 pola Caxa d'Afitamientu señalóse que más de 12 de los 19 millones de pesos reconocíos por Echenique teníen orixe fraudulento.[4] En total l'Estáu peruanu pagó a diversos particulares más de 23 millones de pesos en total, aniciándose asina munches fortunes y surdiendo una clase emerxente de “nuevos ricos”.

Esti manexu revesosu de la delda interna foi denunciáu polos enemigos políticos de Echenique como un actu de corrupción política y grave espilfarru, destináu a beneficiar solamente a los amigos y allegaos del presidente. Constituyó unu de los motivos pal españíu d'una insurrección popular, que derivaría nuna sangrienta guerra civil.

Incidentes internacionales[editar | editar la fonte]

  • Dende diba dellos años Inglaterra apoderárase de les islles de Llobos, na mariña norte peruana, alegando que yeren "tierra de naide", y anunció la so intención de faer embarques llibres de guanu. El gobiernu de Echenique procedió enérxicamente a reclamar el dominiu sobre diches islles, demostrando la so intención d'usar los cañones de la so poderosa escuadra, si fuera necesariu. Los ingleses nun quixeron arriesgase a un conflictu y abandonaron les sos pretensiones sobre les islles.
  • Daquella solicitó la hospitalidá de Perú'l xeneral ecuatorianu Juan José Flores, dempués del fracasu de la so espedición monarquista de 1848. Flores aniciar en Lima y cuntando cola aprobación de Echenique, dio en armar una espedición pa baltar al gobiernu del Ecuador. La espedición Flores” fracasó al llegar a la isla Puná, provocando non yá les protestes del Ecuador sinón de Nueva Granada, llegando a tarrecese una guerra, pero felizmente caltúvose la paz.
  • Les dificultaes con Bolivia, que paecíen habese disipáu mientres el gobiernu de Castilla, persistieron pola invasión de la moneda feble boliviana que siguía entorpeciendo el comerciu nel sur peruanu. El presidente de Bolivia Manuel Isidoro Belzú demostró más d'una vegada la so hostilidá escontra'l gobiernu peruanu, y ante los reclamos presentaos pol representante de Perú en La Paz, respondió espulsando a dichu diplomáticu. Ante tal ofiensa suplió nel Perú l'estáu de guerra contra Bolivia. El Congresu dio al presidente Echenique facultaes estraordinaries y movilizóse l'exércitu a la frontera. Pero la guerra nun se produció porque españó entós la revolución lliberal contra'l gobiernu de Echenique.

Revolución lliberal de 1854-1855[editar | editar la fonte]

Alzando como bandera'l refugo al escándalu del afitamientu llevantar en Ica el líder civil Domingo Elías, pero foi ganáu poles fuercies gobiernistas na batalla de Saraja, el 7 de xineru de 1854. A esti fechu siguió darréu'l llevantamientu n'Arequipa, en que'l so manifiestu acusar al gobiernu de indolencia frente a los ultraxes infligidos pol gobiernu de Bolivia. El mariscal Castilla lideró la rebelión, moviendo a Vivanco y cuntando col sofitu de los mozos líderes lliberales Pedro Gálvez y Manuel Toribio Ureta. A la rebelión sumáronse tamién Domingo Elías, el xeneral Miguel de San Román y el xeneral Fermín del Castillo.

Esta insurrección foi un gran movimientu popular que derivó nuna guerra civil bien enllargada, costosa y dañible pal país. Morrieron más de 4.000 persones y causó perxuicios económicos bien considerables pal país: calcúlase que'l so costo llegó a los 15 millones de pesos, ye dicir casi equivalente al monto infláu de los pagos del afitamientu, unu de los motivos de la guerra fratricida.[5]

Mientres la llucha, Castilla declaróse presidente provisional; en Ayacucho decretó l'abolición definitiva del tributu indíxena (5 de xunetu de 1854); depués ganó a les fuercies de Echenique n'Izcuchaca, colando aína a Huancayo onde robló l'históricu decretu aboliendo la esclavitú nel Perú (5 d'avientu del mesmu añu). La victoria definitiva de la revolución peracabar nes contornes de Lima, na batalla de La Palma, onde les tropes de Echenique fueron sometíes (5 de xineru de 1855). A otru día desamarróse la violencia y la llerza en Lima, onde fueron asaltaes les cases de los “consolidaos”.

Post-Presidencia[editar | editar la fonte]

José Rufino Echenique, hacia 1870.

Tres la so derrota, Echenique partió al destierru con direición a los Estaos Xuníos, onde publicó un Manifiestu, dende Nueva York en 1855. Retornó clandestinamente en 1861 sol gobiernu del xeneral Miguel de San Román, solicitando un procesamientu políticu, que se-y concedió y nel que-y fueron llevantaos tolos cargos nel so contra.

Yá rehabilitáu, foi escoyíu diputáu por Lima al Congresu en 1862 y presidió el so cámara en 1864. En 1868 foi escoyíu senador per Lima y esi mesmu añu foi nomáu presidente del so cámara. La so candidatura presidencial foi presentada pa les eleiciones de 1871-1872, pero al cabu de poco tiempu decidió retirala por cuenta de la violencia qu'adquiriera la llucha eleutoral. Na so condición de presidente del Congresu, suscribió una declaración de condena a la revuelta de los hermanos Gutiérrez contra'l gobiernu de José Balta. Foi esta la so última aición pública. Depués retiróse definitivamente de la política y viaxó a Europa, onde moró por dalgún tiempu. Morrió pocu dempués de retornar al Perú.

Foi soterráu nel cuartel "San Job", nichu N°128-C xunto a la so esposa nel Campusantu Presbíteru Matías Maestru.

Descendencia[editar | editar la fonte]

El 8 de xineru de 1838, casar na Ilesia del Sagrariu de la Catedral de Lima cola heredera arequipeña Victoria Tristán y Flores del Campo. La pareya tuvo siete fíos:

  • José María Echenique y Tristán.
  • Pío Jorge Pedro Echenique y Tristán, casáu con Juana Rosa Rita de los Dolores Beltrán y Sendeja.
  • Francisco Echenique y Tristán
  • Juan Martín Echenique y Tristán (1841-1912), xeneral.
  • Rufino Pompeyo Eusebio Echenique y Tristán (1846-1893), casáu con María Rosa Elena Bryce López-Aldana. Descendientes sos seríen el banqueru Francisco Echenique Bryce y l'escritor Alfredo Bryce Echenique.
  • Merced Catalina Hermenegilda Echenique y Tristán (1850-1921), casada con José J. P. Ottone.

Obra escrita[editar | editar la fonte]

  • Memories pa la historia de Perú (1808-1878), publicada en 1952. 396 pp., 2 vols. Lima, Ed. Huascarán. Prólogu de Jorge Basadre.

Árbol xenealóxicu[editar | editar la fonte]

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Martín de Echenique Ilundaray
 
 
 
 
 
 
 
8. Francisco de Echenique
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Miguel de Echenique y Ibárola
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9. Francisca de Ibárola
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. José Martín de Echenique y Vásquez de Ojeda
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10. Jose Vásquez Bermudez
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5. Ana Josefa Vásquez de Ojeda y Morales
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22. Clemente de Ojeda Espinoza de los Monteros
 
 
 
 
 
 
 
11. Juana de Ojeda Morales Bocanegra
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23. Maria Josepha de Morales Bocanegra
 
 
 
 
 
 
 
1. José Rufino Echenique y Benavente
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24. Domingo Gregorio de Benavente Tijero
 
 
 
 
 
 
 
12. Gabriel Joseph de Benavente Moscoso
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25. Maria Josefa Moscoso Zegarra de la Cuba
 
 
 
 
 
 
 
6. Pedro Joseph de Benavente Silva
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
13. Clara Hipólita de Silva Menendez
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Victoria Hermenegilda de Benavente Macoaga
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
7. María Isabel de Macoaga
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w60311rh. Apaez como: José Rufino Echenique. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Basadre, 1998, p. 793.
  3. Basadre, 1998, p. 970.
  4. Orrego, Juan Luis, 2000, p. 837.
  5. Chirinos Soto, 1985, tomu 1, p. 180.
Bibliografía
  • Basadre Grohmann, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomos 3 y 4. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Lima, AFA Editores Importadores S.A, 1985.
  • Orrego, Juan Luis: La República Oligárquica (1850-1950). Incluyida na Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 6. PEÑ/QUI. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-155-3
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Octavu Tomu: La República (1833-1843). Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971. Depósitu Llegal: B. 36.345 – 1970. Novenu Tomu: La República (1844-1879). Segunda Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1984. Depósitu Llegal: B. 22436-84 (IX).
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8
  • Historia de la corrupción nel Perú - Alfonso Quiroz.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Eleuterio Aramburú
Cmdte. Xeneral de la guarnición de Lima
Gobernante interín de Perú
Escudu de Perú

21 de marzu de 1843 a 27 de marzu de 1843
Socesor:
Juan Antonio Pezet
Gobernante interín
Predecesor:
Ramón Castilla
Presidente Constitucional
Presidente de la República de Perú
Escudu de Perú

20 d'abril de 1851 a 5 de xineru de 1855
Socesor:
Ramón Castilla
Presidente provisional
Predecesor:
José María Pérez Franco
Presidente de la Cámara de Diputaos de la República de Perú
1864 - 1865
Socesor:
Antonio Salinas y Castañeda
Pdte. Congresu Constituyente de 1867
Predecesor:
Francisco García Calderón
Pdte. Congresu Constituyente de 1867
Presidente del Senáu de la República de Perú
1868 - 1872
Socesor:
Manuel Francisco Benavides