Nicolás de Piérola

De Wikipedia
Nicolás de Piérola
ministru d'Economía y Finances del Perú

Vida
Nacimientu Arequipa5 de xineru de 1839[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima23 de xunu de 1913[2] (74 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Familia
Padre Nicolás Fernández de Piérola y Flores
Fíos/es
Hermanos/es Carlos de Piérola
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Creencies
Partíu políticu National Party (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José Nicolás Baltazar Fernández de Piérola y Villena (5 de xineru de 1839Arequipa – 23 de xunu de 1913Lima), moteyáu El Califa, foi un políticu peruanu, qu'ocupó la Presidencia de Perú en dos oportunidad: la primera, de facto, de 1879 a 1881; y la segunda, de iure, de 1895 a 1899. Según opinión de diversos autores, ye'l presidente peruanu más importante del sieglu XIX, xunto a Ramón Castilla.[3]

De 1869 a 1871 foi Ministru de Facienda y Comerciu del gobiernu de José Balta, so que la so xestión roblar el denomináu Contratu Dreyfus, pol cual concedíase a la empresa francesa Dreyfus de París el monopoliu d'esportación del guanu.

Ente 1874 y 1877 intentó en delles ocasiones derrocar a los gobiernos de Manuel Pardo y de Mariano Ignacio Prado, na postrera de les cualos encetó'l monitor Huáscar col qu'enfrentó con ésitu a dos buques de la marina británica nel combate de Pacocha. Pero ganada'l so intentona golpista, tuvo que exiliase en Bolivia y Chile.

En 1879, col entamu de la Guerra con Chile y l'ausencia del presidente Mariano Ignacio Prado, dio un golpe d'estáu y alzóse col poder, en calidá de Xefe Supremu de la República. Entamó la defensa de Lima, creando dos llinies defensives al sur de la capital, pero sufrió les derrotes de San Juan y Miraflores, depués de les cualos les tropes chilenes ocuparon Lima (xineru de 1881). Depués estableció'l so gobiernu na sierra peruana, en Ayacucho, onde convocó a una Asamblea Nacional que'l 29 de xunetu de 1881 nomar Presidente Provisional. Entamó resucitar l'antigua Confederación Perú-boliviana p'atacar a Chile pola retaguardia, pero asediado por socesivos pronunciamientos militares, dimitió en payares de 1881 y partió escontra Europa.

En 1884 fundó'l Partíu Demócrata y en 1895, dempués d'aliase col Partíu Civil, entamó partíes guerrilleres, nel marcu de la revolución desamarrada contra'l gobiernu del presidente Andrés A. Cáceres. Partiendo dende Pisco, avanzó escontra'l norte pa finalmente ocupar la ciudá de Lima, provocando l'arrenunciu de Cáceres. Depués de lo cual foi escoyíu Presidente Constitucional de la República. Hasta terminar esti segundu mandatu en 1899 realizó importantes reformes económiques y llogró una estabilidá política nel país, consolidando'l sistema presidencialista. Foi l'artífiz de la Reconstrucción Nacional y quien inauguró la etapa llamada República Aristocrática, que s'enllargaría mientres les dos primeres décades del sieglu XX. Depués de rematáu'l so mandatu, caltúvose alloñáu práuticamente de l'actuación pública, hasta la so muerte en Lima, en 1913.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Nicolás de Piérola foi'l fíu mayor de José Nicolás Fernández de Piérola y Flores del Campu y de Teresa Villena y Pérez.[4] Los sos padres moraben en Camaná (ciudá onde'l so bisagüelu Juan Lucas Antonio Nicolás Flores del Campu yera Alcalde y Coronel de Milicies) pero treslladar a Arequipa pa la so nacencia. Foi bautizáu'l mesmu día de la so nacencia nel templu de La Recoleta.[5]

En 1853, con solu 14 años, ingresó al Seminario conciliar de Santu Toribio, en Lima. Ellí estudió, ente otros cursos, Teoloxía y Derechu, llegando a dictar el cursu de Filosofía cuando entá nun terminara los sos estudios. Pero abandonó'l Seminariu en 1860 y pocu dempués casóse cola so prima-hermana Jesusa de Iturbide, fía de Nicolasa Fernández de Piérola y del príncipe imperial de Méxicu Agustín Jerónimo y nieta del emperador Agustín I. Los sos fíos fueron: Pedro José Nicolás, Eva María, Raquel, Isaías, Luis Benjamín, Amadeo y Victoria.[6]

Los sos padres finaron en 1857, y él dedicóse a actividaes mercantiles y al periodismu; nesti últimu campu collaboró dacuando en periódicos d'inspiración católica, como La Patria y El Progresu Católicu. Ente 1864 y 1865 editó'l so propiu periódicu, El Tiempu, que sofitó al gobiernu de Juan Antonio Pezet.

El so carrera política empecipiar a los 30 años, mientres el gobiernu del coronel José Balta, llamáu por ésti, gracies a l'encamientu del so primu políticu, el ex-presidente José Rufino Echenique, pa desempeñar el ministeriu de Facienda, asumiendo asina la terrible responsabilidá de sacar al país de la crisis económica.

Ministru de Facienda (1869-1871)[editar | editar la fonte]

Piérola ocupó'l ministeriu de Facienda de 5 de xineru de 1869 a 18 de xunetu de 1871 (anque descontando un curtiu intervalu nel que foi reemplazáu por Manuel Angulo, d'ochobre de 1870 a febreru de 1872). La so primer midida foi pidir autorización al Congresu de la República p'axustar direutamente (ensin consignatarios) la venta del guanu al estranxeru, nun volume que bordiaba los dos millones de tonelaes métriques. La casa xudíu francesa Dreyfus Hnos., que'l so titular yera'l xudíu francés Auguste Dreyfus, aceptó la propuesta.

El contratu ente'l gobiernu peruanu y la casa Dreyfus roblóse'l 5 de xunetu de 1869 y foi aprobáu pol Congresu'l 11 de payares de 1870. El contratu llevóse alantre a pesar de les protestes de los capitalistes peruanos o consignatarios, que quixeron suplantar a la Casa Dreyfus, llegando inclusive a llograr al so favor un fallu de la Corte Suprema. Pero a la fin impúnxose la voluntá del gobiernu de llevar alantre la execución del contratu.

Esti contratu significó la venta de dos millones de tonelaes de guanu per valor de 73 millones de soles. La suma llograda dexó al gobiernu de Balta entamar una xigantesca política d'obres públiques, especialmente la construcción de ferrocarriles.

Al concluyir el gobiernu de Balta, el Congresu aldericó una acusación contra Piérola referente a les responsabilidaes de la so xestión como ministru, de la cual foi absueltu'l 21 de payares de 1872, anque Piérola tuvo que siguir el so defensa al traviés de les páxines de La Patria.

Revolucionariu (1874-1877)[editar | editar la fonte]

En siendo tachada polos civilistes la so eleición como diputáu por Arequipa, Piérola viaxó a Chile, y dellí a Francia, onde participó de la vida frívola parisina.[7] De regresu a América, empecipió dende'l puertu chilenu de Quintero una revolución contra'l gobiernu de Manuel Pardo, zarpando escontra'l Perú nuna pequeña embarcación llamada El Talismán, el 11 d'ochobre de 1874. En plena travesía foi nomáu Xefe Supremu Provisional. Fondió primero en Pacasmayo pero refugó a la flota peruana y dirixióse al Sur, desembarcando en Ilo. Ocupó Moquegua y entamó ocupar Arequipa, pero fuercies procedentes de Lima ganar, el 30 d'avientu de 1874. Asina remató la llamada “Espedición del Talismán.”

Piérola fuxó a Bolivia pa depués treslladase a Chile, en 1875, onde entamó otra insurrección, yá sol gobiernu de Mariano Ignacio Prado. Treslladar a Arica, el 3 d'ochobre de 1876 y con dellos partidarios aconceyaos en Torata, tomó nuevamente Moquegua, el 6 d'ochobre. Pero tuvo que retirase al averase les fuercies gobiernistas, siendo alcanzáu y derrotáu en Yacango, el 19 d'ochobre, polo que partió nuevamente al destierru

Combate de Pacocha (29 de mayu de 1877). En primer planu ta'l HMS Shah.

Sicasí, el so obstinación abasnar escontra un tercer intentu revolucionariu. Pero esta vegada planió meyor la so remanar. Los sos partidarios prindaron el Huáscar, surto na badea del Callao, el 6 de mayu de 1877, pa poner depués proa al sur, hasta la mariña boliviana, recalando n'Acovez, onde xubieron a bordu a Piérola y izaron la insinia presidencial. El gobiernu peruanu ufiertó un pagu a quien sometieren al Huáscar, asitiándolo práuticamente na categoría de buque pirata. Los revolucionarios, nes sos correríes al bordu del Huáscar, detuvieron a dos embarcaciones mercantes con bandera británica, lo que motivó que l'almirante inglés A.M. Horsey, entós de visita nel Callao, amenaciara con prindar al monitor p'apurrilo a les autoridaes peruanes. Ello foi tomáu por Piérola como una intromisión estranxera nos asuntos de Perú y respondió a Horsey de manera altanera; pa él, yá nun se trataba de derrocar al gobiernu peruanu sinón de defender la honra nacional. Frente a Pacocha el monitor trabó un combate coles fragates britániques HMS Shah y HMS Amethyst, el 29 de mayu de 1877. El monitor, anque notoriamente inferior en poderíu a los poderosos navíos de l'armada británica, llogró poner en retirada a estos, quedando dueñu de les agües. Depués d'esta fazaña, Piérola apurrir en Iquique a les autoridaes peruanes y apautó una honrosa capitulación. Y conducíu al Callao, prefirió entamar viaxe a Chile y depués a Europa. Esti episodiu encimentó la popularidá de Piérola, hasta convertilo nun caudiellu llexendariu.[8]

Xefe Supremu de la República (1879-1881)[editar | editar la fonte]

Piérola tornó a Chile en marzu de 1879 al apinase'l conflictu con Bolivia y, fracasada la mediación peruana, retornó al Perú col diplomáticu José Antonio de Lavalle.[4] Empecipiada la Guerra del Pacíficu, Piérola ufiertó los sos servicios al gobiernu, pero foi refugáu. El presidente Mariano Ignacio Prado treslladar a Arica pa dirixir la guerra pero tres la derrota na campaña del sur retornó a Lima'l 28 de payares de 1879. Prado informó de los pormenores de la guerra al so gabinete ministerial; ésti autorizar a por que viaxara al estranxeru y mercara buques y armamentu. Encargáu del gobiernu quedó'l vicepresidente Luis La Puerta, de 68 años.[9]

El vicepresidente La Puerta nun foi aceptáu poles guarniciones de Lima y Callao. Piérola sublevóse'l 21 d'avientu de 1879, cuntando col sofitu del Batallón Artesanos de Ica. Les sos tropes tuvieron un enfrentamientu bien seriu coles tropes del xeneral Manuel González de la Cotera.[10] El 23 d'avientu de 1879, una xunta de vecinos na Municipalidá presidida pol Alcalde Guillermo Seoane, invistió a Piérola col calter de Xefe Supremu de la República, asumiendo personalmente toles funciones executivu y llexislativu del gobiernu col calter de Dictador.[11]

Por aciu decretu del 22 de mayu de 1880 (refrendáu por Miguel Iglesias), Piérola quitó a Prado del títulu y los derechos de ciudadanu de Perú, por ausentase del país, a lo que consideró como una «vergonzosa deserción y fuga». Tamién lo condergó a la degradación pública, tan llueu fuera habíu.[12] Por ello, Prado nun pudo tornar al Perú nesi entós, como yera la so voluntá. Tornaría dellos años dempués, en 1886, entós que'l gobiernu de Cáceres anulara esi decretu.

Ente les midíes de la dictadura de Piérola, citamos les siguientes:

  • Promulgó'l so propiu Estatutu pa normar los actos de la Dictadura.[13]
  • Robló un pactu d'unión con Bolivia, que'l so fin yera poner los cimientos a una nueva entidá xeopolítica, que se llamaría los Estaos Xuníos Perú-Bolivianos, sobre la base de la conversión de los departamentos de dambes repúbliques n'Estaos federales.[14]
  • Impunxo control estrictu a les informaciones periodístiques. Dellos direutores fueron prindaos nos primeros díes y dellos diarios fueron clausuraos. Por casu, El Comercio nun remaneció sinón hasta dempués de trés años.[15]
  • Pa restablecer el creitu, axudicó la propiedá de los ferrocarriles del Estáu a los tenedores de bonos de la delda esterna.
  • Intentó consiguir más creitos suscribiendo un nuevu contratu cola casa Dreyfus.
  • Pero, naturalmente, centró'l so interés na guerra con Chile. Tres les derrotes en Tacna y Arica, mandó plenipotenciarios a les negociaciones nel Lackawanna, que fracasaron.[16]
  • Ante l'amenaza chilena de llevar la guerra a la capital mesma, entamó la defensa de Lima, asumiendo'l comandu supremu del llamáu Exércitu de Llinia, formáu a base de los exércitos del Centru y del Norte. Llamó a files a los ciudadanos hábiles d'ente 16 y 60 años d'edá, y nomó xefe d'Estáu Mayor del Exércitu al xeneral Pedro Silva. L'exércitu, distribuyíu en 4 divisiones, comandadas por Suárez, Dávila, Cáceres y Iglesias, distribuyir en dos llinies de defensa: una que s'estendía dende Chorrillos escontra'l Morru Solar y la otra en Miraflores. Estes llinies yeren demasiáu estenses y, por lo mesmo, vulnerables. L'artillería montada nos cuetos axacentes, tampoco ufiertaba garantía tocantes a la so efectividá.[17]

Crítiques a la so actuación na Guerra del Pacíficu[editar | editar la fonte]

Nicolás de Piérola.

Les crítiques a Piérola encontar en que nos momentos más álgidos de la guerra, este priorizaría los sos intereses políticos a los intereses de la nación, al asítiase nos mandos militares a los sos principales allegaos, fueren militares o non, moviendo a esperimentaos oficiales. Un exemplu d'ello sería'l de Juan Martín Echenique, un civil al que se-y conocía solo como negociador o diplomáticu en tiempos de Balta, magar lo cual recibió'l rangu de coronel y un importante mandu nel Exércitu de Reserva.[18][19]

Atribúyese-y tamién estremar les fuercies peruanes, al entamar un inútil Segundu Exércitu del Sur, acantonáu n'Arequipa al mandu del coronel Segundu Leiva, que la so lentitú torgó que llegara a tiempu a la batalla de Tacna, y que, magar qu'ordenar siguir escontra Arica (onde siguíen los peruanos aguantando sol mandu de Bolognesi), tornó a Arequipa.[20]

Asina tamién, se asevera que se dexó llevar por una mezquina rivalidá personal na so rellación col xefe políticu militar del Sur, el contralmirante Lizardo Montero, quien años antes -y había derrotáu, mientres la so etapa de revolucionariu contra'l gobiernu de Pardo. Piérola quitó-y a Montero'l mandu políticu y dexó-y solo'l militar, y non conforme con ello, desoyó los insistentes pidíos de dichu xefe pa suministrar l'exércitu acantonáu en Arequipa. Esti exércitu nunca llegó a entrar n'aición.

Coles mesmes tamién se critica la proteición brindada al coronel Agustín Belaúnde, xefe del batallón "Cazadores de Piérola", quien non yá votó a favor de la capitulación de la plaza de Arica ante l'exércitu chilenu, sinón que desertó y fuxó díes previos al combate.

A última hora, los adversarios de Piérola, responsabilizaron a ésti de la cayida de les places de Tacna y Arica en 1880, al nun brinda-yos sofitu loxísticu. Pero esta opinión pasa per alto'l fechu que, desque Chile facer del dominiu marítimu, faíase imposible una gran movilización pa sofitar a Tacna y Arica.

Nel aspeutu económicu, los planes de Piérola mientres la guerra agravaron la precariedá económica del país. Magar el presidente Prado llograra casi finiquitar el contratu col Credit Industrial Bank, Piérola anular y contrató un alcuerdu con Dreyfus a quien autorizó la esplotación y esportación del guanu yá en poder de los chilenos; Dreyfus, sicasí, y cuntando col so sofitu, fíxose cobrar a cuenta de les arques peruanes más de 1 millón de llibres esterlines, ensin haber amortizado los 6 millones de llibres que debía al estáu peruanu. Esto traxo a qu'influyentes grupos financieros europeos dexaren de sofitar al Perú y alliniárense con Chile pa poder cobrar la delda nacional col guanu y salitre de los territorios ocupaos pol exércitu d'esti país.

Metanes una crisis estrema na guerra del Pacíficu, Piérola atopó escelente oportunidaes pa malversar y escalar los fondos destinaos a la defensa nacional. Enxamás se presentó cuenta o rexistru oficial dalgunu pa xustificar los retiros y el gastu d'ente 95 y 130 millones de soles mientres l'añu de dictadura de Piérola: una investigación oficial llevada a cabo año mas tarde atopó que mientres la guerra hubo irregularidaes estremes nel manexu de los fondos y gastos públicos, pero nunca s'impunxo sanción dalguna.

Piérola tamién torgó la compra del acorazáu Stevens Battery, una nave de combate estauxunidense que fuera ufiertada a baxu preciu a los axentes peruanos unviaos pel presidente Prado. Sicasí, esta decisión foi atinada, pos dicha nave yera inservible y años dempués foi rematada en Nueva York como chatarra.

Cuando los chilenos optaron por atacar Lima depués de los sos trunfos en Tacna y Arica, Piérola, siguiendo la opinión de dellos conseyeros militares, estremó l'exércitu de reserva en dos débiles llinies de defensa al sur de Lima. Esta estratexa inspirar en diversos exemplos de guerres de la dómina (por casu, la guerra ruso-turca de 1877-1878), nes que s'aplicara con ésitu la implementación de trincheres defendíes por infantes armaos con bonos fusiles. Diversos observadores fixeron notar l'error de tal decisión (los combatientes peruanos escarecíen de "bonos fúsiles") y suponen que lo más acertao sería concentrar les tropes en zones estratéxiques pa desordenar l'ataque del enemigu. La mayoría de los soldaos yeren montoneros llegaos de distintos puntos del país y civiles de toa clase de la ciudá de Lima (dos de los cualos yeren los escritores Ricardo Palma y Manuel González Prada) y dellos soldaos de llinia que sobrevivieren dempués de les desastroses campañes del sur. Lo más grave yera que taben desatacaos y peor armaos.[21]

Piérola tamién mandó instalar cañones de relativu poder sobre'l visu del Cuetu San Cristóbal qu'apoderaba la capital pa poder atacar dende ellí a los chilenos, en momentos en que se creía qu'estos atacaríen pel norte (sicasí, los chilenos avanzaríen dende'l sur). Esti allugamientu foi bautizáu por él mesmu como Ciudadela Piérola y nunca entró n'aición, siendo prindáu polos chilenos cuando estos tomaron la ciudá.

Otra de reprochar que se-y faen a Piérola ye'l nun ordenar un ataque contra los chilenos, cuando estos, depués del saquéu y destrucción de Chorrillos, topábense alcoholizados y engarrándose ente ellos. Piérola negar a autorizar esta operación, pos la consideró bien riesgosa. Anque Cáceres, nes sos memories, aportuna en sostener que se perdió una oportunidá única pa infligir al enemigu un grave revés, lo cierto yera que, descontando a los soldaos chilenos borrachos ya indisciplinaos (quien, según cálculos del historiador Carlos Dellepiane, nun devasaben el númberu de dos mil),[22] el gruesu del exércitu chilenu (25 000 efectivos) topábase alerta pa responder cualquier sorpresa.[23] Sicasí, esti episodiu ye unu de los que más alimentaron la lleenda negra contra Piérola y hasta se-y llegó a responsabilizar de la derrota peruana, por non dar la orde que, supuestamente, revirtiera'l cursu de la guerra.

La derrota de los peruanos en San Juan y Miraflores fizo que Piérola abandonara Lima y enfusárase na sierra, dexando'l gobiernu acéfalu. Atribuyó la so derrota a la indisciplina del exércitu y a la escasez de material bélico.[24]

Opiniones favorables escontra Piérola[editar | editar la fonte]

En contraparte a les crítiques sobre Piérola, l'historiador José de la Riva Agüero y Osma opinó favorablemente sobre la so actuación na guerra:

L'encargase del mandu, que xacía en tierra abandonáu de toos, en mediu del desaliendu y la consternación xenerales, n'hores de peligru supremu, foi, inda más qu'un actu d'ambición, un actu de patriotismu, que casi merez el calificativu d'heroicu. Si Piérola col so entusiasmu, la so actividá y la so popularidá de caudiellu, nun afalara a la llucha, ¿opondríamos acasu al invasor resistencia tan aportunada en San Juan y Miraflores, que si nun dio la victoria, salvó a lo menos l'honor de la capital?.[25]

Enrique Chirinos Soto tamién epondera'l llabor de Piérola y comparar con Léon Gambetta, l'héroe civil de la defensa de París de 1870:

Piérola ye l'alma de la resistencia de Perú, como l'alma de la resistencia de Francia foi Gambetta, a quien conoció personalmente n'unu de los sos viaxes a Europa. Como Gambetta, Piérola improvísase militar. Yá Napoleón III rindiérase en Sedán, cuando Gambetta encárgase, por mesma decisión, de prosiguir la llucha contra los prusianos, tal como yá'l Perú taba claramente derrotáu cuando Piérola asume'l poder. Gambetta defende a París, como Piérola defende a Lima. A la fin de cuentes, los prusianos entren a París, como los chilenos ingresen a Lima. Pero nun s'atopa inda nel Perú'l monumentu a Piérola como'l que, nel corazón de la Ciudá Lluz, la gratitud de Francia llevantó a la memoria heroica y pernomada de Gambetta.[26]

Presidente provisional. El so arrenunciu (1881)[editar | editar la fonte]

Tres les derrotes en San Juan y Miraflores, y la ocupación de Lima poles tropes chilenes el 17 de xineru de 1881, Piérola pasó a la sierra y declaró como capital o sede de gobiernu'l llugar onde él s'atopara. Finalmente, establecer en Huamanga, onde convocó l'Asamblea Nacional d'Ayacucho, que s'instaló'l 28 de xunetu de 1881, ante la cual arrenunció a la dictadura. L'Asamblea, sicasí, lo invistió col títulu de Presidente Provisional y dio un Estatutu, tamién provisional, el día 29 de xunetu. Como ministru xeneral foi nomáu'l marín Aurelio García y García. N'ochobre, Piérola conformó'l so gabinete ministerial, nel que figuraba Cáceres como ministru de Guerra, pero esti gabinete nunca llegó a axuntase.[27] Esti gobiernu foi paralelu al de Francisco García Calderón, el gobernante de La Madalena.

Piérola propúnxose siguir la guerra contra Chile y suxurió resucitar la Confederación Perú-Boliviana p'atacar por retaguardia a los chilenos. Inclusive, llegó a viaxar a Bolivia pa coordinar col presidente bolivianu Narciso Campero dichu plan.[28] Pero socesivos pronunciamientos realizaos n'Arequipa, Cajamarca y Chosica obligar a arrenunciar a la presidencia'l 28 d'avientu de 1881. Nel so proclama a la nación, declaró lo siguiente:[29]

"El deber para cola Patria que me traxo al gobiernu del país en momentos de suprema congoxa nacional foi cumplíu ensin tregua nin descansu mientres dos años a pesar de toles torgues y a cuenta de tolos sacrificios. Cumplo esi mesmu deber dixebrándome del gobiernu y del país na tarrecible situación creada al Perú polos estropiaos elementos que zarra nel so senu. Esi mesmu deber imponme silenciu. Que la Providencia salve a la nación del abismu abiertu ante ella polos sos propios fíos"

Depués, partió escontra Europa.

Actividá política ente 1882 y 1894[editar | editar la fonte]

Antes de partir a Europa, Piérola entamó en Lima les bases d'un partíu de calter nacional, que'l so fin yera unificar les fuercies polítiques de Perú, con mirar puestes nuna futura reconstrucción del país (5 de febreru de 1882). Esti llamáu a la unidá política nun tuvo ecu, principalmente pola oposición del Partíu Civil (que daquella adoptara'l nome de Partíu Constitucional), que sofitaba a Francisco García Calderón. N'Europa, Piérola xestionó la firma de la paz ensin cesión territorial, buscando la mediación de Francia ya Inglaterra, ensin resultancia.[30]

Tres la firma del tratáu de Rancón, Piérola tornó al Perú, siendo perbién recibíu pola ciudadanía nel Callao y Lima, el 8 de marzu de 1884. Evidentemente, les acusaciones que los sos enemigos faíen-y como presuntu responsable de la derrota con Chile, enxamás-y restaron popularidá.[31] Contra lo que s'esperaba, nun fixo oposición al gobiernu del xeneral Miguel Iglesias (1883-1886), aduciendo que la nación precisaba tranquilidá y non confrontaciones polítiques, con cuenta de favorecer la so reconstrucción, a pocu de sufrir una desastrosa guerra.[32]

En xunetu de 1884 fundó'l Partíu Demócrata, conocíu tamién como partíu pierolista, que la so xunta direutiva taba conformada por Serapio Orbegozo, Federico Panizo, Bernardo Roca y Boloña, Antonio Bentín, Manuel Pablo Olaechea, Lorenzo Arrieta, Lino Alarco, Manuel Jesús Obín, Manuel A. Rodulfo y Carlos de Piérola.[33]

Caltúvose neutral nes eleiciones de 1886, les mesmes que llevaron al poder al xeneral Andrés A. Cáceres. Rematando esti gobiernu en 1890, entamáronse eleiciones. Piérola demostró'l so enraigono popular nuna multitudinaria manifestación realizada na Alamea de los Descalzos en Lima, onde se distribuyeron diez mil medayes a los afiliaos demócrates. Pero al comprobar que'l gobiernu taba determináu a imponer de toes toes al so candidatu Remigio Morales Bermúdez, Piérola prefirió abstenese a participar nos comicios.[34]

L'astención de Piérola nun aseló al gobiernu. El 10 de mayu de 1890, el caudiellu demócrata foi prindáu y sometíu a xuiciu pola so actuación mientres la guerra con Chile, y anque el procesu foi abandonáu, permaneció presu polos sos antecedentes llevantinos. Cola ayuda de los sos amigos y del so fíu Amadeo, el 5 d'ochobre fugó de la cárcel, y depués de permanecer ocultu per dellos meses, embarcar nel Callao camín de Guayaquil, el 14 d'abril de 1891.[35]

Una vegada más, viaxó a Europa. Dos años dempués remaneció en Valparaíso, Chile.[4] Por esa dómina los sos siguidores empezaron a llama-y “El Califa”.[36]

La Revolución de 1894-1895[editar | editar la fonte]

El presidente Morales Bermúdez finó sópitamente'l 1 d'abril de 1894, y sicasí corresponde-y constitucionalmente el mandatu a Pedro Alejandrino del Solar na so calidá de primer vicepresidente, asumir el segundu vicepresidente, coronel Justiniano Borgoño, acérrimo cacerista, esaniciándose asina cualquier estorbisa que pudiera interponese na vuelta del xeneral Cáceres a la presidencia de Perú. Transgrediendo la Constitución, el gobiernu de Borgoño eslleió'l Congresu y convocó a eleiciones cola única candidatura de Cáceres, quien como yera d'esperar trunfó ya inauguró el so segundu gobiernu, el 10 d'agostu de 1894. Esti gobiernu escarecía de llexitimidá y popularidá, polo que yera inevitable que surdiera la guerra civil.

Nesi entós, la oposición al gobiernu cacerista (o del partíu Constitucional) representar dos grupos políticos:

  • La Unión Cívica (que yera una alianza ente los partidarios de Mariano Nicolás Valcárcel, disidente del cacerismo, y el Partíu Civil); y *

El Partíu Demócrata, de Nicolás de Piérola.

El 30 de marzu de 1894, en víspores del fallecimientu de Morales Bermúdez, roblóse un pactu de coalición ente cívicos y demócrates "en defensa de la llibertá eleutoral y de la llibertá de sufraxu". Fórmase asina la Coalición Nacional, qu'arrexuntaba a los dos adversarios más agafaos de la historia política peruana: los civilistes y los demócrates. De siguío empezaron a surdir bonalmente en toles provincies de Perú partíes de guerrilleros revolucionarios o montoneros, empecipiándose asina la rebelión civil contra'l segundu gobiernu del xeneral Cáceres.

El movimientu al empecipiase nun tenía inda un xefe nin una direición, pero entós designóse a Guillermo Billinghurst por que fora a Chile en busca de Nicolás de Piérola. Ésti aceptó encabezar la revolución y embarcóse en Iquique, el 19 d'ochobre de 1894; el día 24 desembarcó en Puertu Caballas, cerca de Pisco. De Pisco pasó a Chincha, onde'l 4 de payares llanzó un Manifiestu a la Nación, tomando'l títulu de "Delegáu Nacional", y poniéndose de momentu en campaña sobre Lima, axuntando a los montoneros de les zones próximes.

Piérola y los sos montoneros entren a Lima pela Puerta de Cocharcas (17 de marzu de 1895).

Dende xineru de 1895 Lima vivió en constante incertidume, pos se tarrecía d'un momentu a otru l'ataque de Piérola. Cáceres disponía de 4000 homes bien armaos, y los coalicionistas namái teníen 3000. Na tarde del 16 de marzu de 1895 Piérola dispunxo l'ataque a la capital. El so exércitu estremar en tres cuerpo p'atacar simultáneamente Lima pel Norte, Centru y Sur.

Na madrugada del domingu 17 de marzu empezó l'ataque y Piérola, a caballu y al mandu de los sos huestes, entró pola Portada de Cocharcas, memorable sucesu históricu que foi inmortalizado pol pincel de Juan Lepiani. Les fuercies de Cáceres recularon hasta'l Palaciu de Gobiernu, combatiendo con denuedo. Piérola estableció'l so Cuartel Xeneral na Plazuela del Teatru Segura, a cuatro cuadres de la Plaza d'Armes. La llucha ente coalicionistas y caceristas foi bien sangrienta.[37]

A l'amanecida del 19 de marzu, más de 1000 cadabres xacíen insepultos nes cais y non menos de 2000 mancaos nos hospitales. El fuerte calor veraniego empezó a descomponer los cadabres, lo qu'amenaciaba con desamarrar una epidemia. Axuntóse entós el cuerpu diplomáticu y so la presidencia del nunciu apostólicu, monseñor José Macchi, consiguióse una tregua de 24 hores ente los combatientes pa soterrar a los muertos y atender a los mancaos. Téunicamente falando, les fuercies montoneras de Piérola nun consiguieren la victoria, pos l'exércitu de Cáceres permanecía práuticamente intactu; sicasí l'ambiente público yera a favor de los revolucionarios y asina lo entendieron los caceristas.

Prorrogáu l'armisticiu, roblóse un alcuerdu ente Luis Felipe Villarán (representante de Cáceres) y Enrique Bustamante y Salazar (representante de Piérola), so la mediación del Cuerpu Diplomáticu, alcordándose l'establecimientu d'una Xunta de Gobiernu presidida pol civilista Manuel Candamo, y con dos representantes de Cáceres y dos de Piérola. La misión d'esta Xunta sería convocar a eleiciones, ente que los dos exércitos retirar de la capital. El xeneral Cáceres, depués d'arrenunciar al gobiernu, partió aldu al estranxeru. La revolución trunfara.[38]

Eleiciones de 1895[editar | editar la fonte]

El 14 d'abril de 1895 la Xunta de Gobiernu convocó a eleiciones presidenciales. La Coalición Nacional, calteniendo l'alianza, llanzó como yera d'esperar la candidatura de Piérola, quien ensin contendor resultó electu con apolmonante mayoría. Hasta entós, les eleiciones facer pol sistema indireutu de los Colexos Eleutorales: de los 4.310 eleutores, 4.150 votaron por Piérola.[39]

Presidente Constitucional de Perú (1895-1899)[editar | editar la fonte]

Piérola mientres el so segundu gobiernu

Nicolás foi unxíu como Presidente de la República'l 8 de setiembre de 1895, inaugurando una nueva etapa na historia republicana de Perú que se conoz como la República Aristocrática. Esta xestión foi notable. Convocó a los más capaces pa ocupar funciones nel gobiernu, ensin tener en cuenta antecedentes partidarios; respetó escrupulosamente la Constitución; fortaleció les instituciones públiques ya impulsó el desenvolvimientu integral del país.

De siguío, les midíes que tomó esti gobiernu y otros fechos importantes.

Aspeutu económicu[editar | editar la fonte]

  • Siguióse una política d'austeridá nel manexu de los fondos públicos. Aguiyóse l'aforru, evitáronse emprestos qu'empeñaren más al país y fomentóse la formación de cooperatives.
  • Establecióse la primer llei normativa de la execución presupuestal.[4]
  • Abolióse la contribución personal” (reminiscencia del antiguu “tributu indíxena”), en 1895.[40]
  • Amenorgar los impuestos a los productos de primera necesidá como l'arroz, la mantega y otros, pero aumentaron los d'aquellos consideraos de prestar o de viciu, como l'alcohol y el tabacu.[41]
  • Implantación del estancu del sal, que'l so productu foi destináu como fondu pal rescate de Tacna y Arica, en poder de Chile.[42]
  • Implementóse un drástica reforma del sistema tributariu, cola creación de la Compañía Recaldadora d'Impuestos S.A. (“La Recaldadora”), en reemplazu del antiguu sistema de recaldación fiscal que nun yera bien efectivu.[43]
  • Reformóse'l sistema monetariu cola implantación del patrón d'oru. Hasta entós el Perú tenía como moneda'l Sol de Plata, metal que'l so preciu empezó a cayer a nivel internacional. Por llei del 29 d'avientu de 1897 ordenóse l'acuñamientu de monedes d'oru, col mesmu llei y pesu de la llibra esterlina inglesa. Un decretu del 10 de xineru de 1898 estableció'l pesu y llei de la nueva moneda nacional, la que se llamaría Llibra Peruana y tendría nel anverso un escudu de Perú y pol aviesu la efixe d'un Inca. Mientres el siguiente gobiernu d'Eduardo López de la Romaña, por llei de 14 d'avientu de 1901, llegalizóse esta situación.[44]

Aspeutu comercial ya industrial[editar | editar la fonte]

  • Protexóse ya incentivó a la industria agrícola y minero, que cuntó col apurra de capitales nacionales y estranxeros. La industria azucrero evolucionó a la so tecnificación, especialmente nos grandes centros agroindustriales del norte. La esportación del azucre llegó en 1898 a les 105 731 tonelaes, ente que'l consumu internu yera de 25 000 tonelaes. La minería tuvo un desenvolvimientu más lentu, empecipiándose'l so verdaderu despegue a principios del sieglu XX. En 1897 afayáronse los ricos xacimientos de Cuetu de Pasco. La esplotación del petroleu pol Estancamientu Industrial del Petroleu, de Zorritos, y pola London Pacific Petroleum, de Negrinos, algamó un vastu desenvolvimientu.
  • Impulsóse'l desenvolvimientu de l'Amazonia, que'l so puxanza económica empecipiar cola esplotación del cauchu. Un aventureru peruanu, Carlos Fermín Fitzcarrald convertir nel rei del cauchu”.
  • Debíu al dinamismu de la economía, surdieron entidaes industriales y comerciales qu'aceleraron el procesu de reconstrucción. En 1896 fundáronse la Sociedá Nacional de Minería y la Sociedá Nacional d'Industries.
  • Surdieron igualmente nueves instituciones financieres: el Bancu de Perú y Londres, el Bancu Internacional de Perú, el Banco Popular de Perú. Formáronse Compañíes de Seguros, como la Compañía Internacional de Seguros y la Compañía de Seguros del Rímac.
Nicolás de Piérola nel so despachu.

Obres públiques[editar | editar la fonte]

  • Llevar a cabu un plan d'obres públiques ensin recurrir a los emprestos, gracies a la economía y a la organización fiscal.
  • Por llei del 22 de xineru de 1896 creóse'l Ministeriu de Fomentu, pa entamar un plan d'obres públiques ya impulsar el desenvolvimientu industrial. El so primer Ministru foi l'inxenieru Eduardo López de Romaña, que dempués foi quien asocedió a Piérola na presidencia.[45]
  • Impulsóse l'allongamientu de caminos y ferrocarriles y la modernización de ciudaes. Un camín, la llamada vía central o camín al Pichis empezó a ser abiertu pa xunir la mariña cola selva amazónica.[46]

Aspeutu militar[editar | editar la fonte]

  • Contratóse los servicios d'una misión militar francesa, pa modernizar al exércitu. Tuvo presidida pol xeneral Pablo Clément ya integrada polos coroneles Eduardo Dogny y Claudio Perrot. Foi l'empiezu del fin del vieyu militarismu.[47]
  • Creóse la Escuela Militar de Chorrillos, el 24 d'abril de 1898, que'l so fin yera faer de la milicia una carrera téunica.[48]
  • Establecióse'l serviciu militar obligatoriu a partir del 27 de setiembre de 1898.[49]
  • Promulgóse'l primer Códigu de Xusticia Militar, el 20 d'avientu de 1898, que, reemplazó a les ordenances militares españoles entós vixentes.[50]

Desenvolvimientu urbanu de Lima y Callao[editar | editar la fonte]

  • Siguió'l plan empecipiáu por José Balta d'espandir la ciudá de Lima, depués de que fueren derruidas les muralles coloniales. Construyóse'l Paséu Colón y trazóse l'Avenida Brasil en direición a la Madalena. Empecipióse l'Avenida del Truébanu, llamada dempués Avenida Nicolás de Piérola, en direición al Callao.
  • Llevantáronse nuevos edificios, como'l de la Casa de Correos.
  • Creáronse delles sociedaes pa l'atención de la ciudá, como la Compañía del Ferrocarril Urbanu, la Empresa Tresmisora de Fuercia Llétrico,[51] la Compañía de Gas Acetilenu, la empresa de regación y agua potable para Miraflores.[52]
  • Como complementu del progresu urbanu de la capital llegó tamién el progresu téunicu: El primer fonógrafu (1896); el primer cinematógrafu (1897), que la so función inaugural foi dada cola presencia de Piérola;[53] los rayos Röntgen o rayos X (1896); los primeres automóviles (1898); y aumentáronse les llinies telefóniques.
  • Nel Callao inauguróse, costeado por suscripción popular, el monumentu al héroe Miguel Grau, inauguráu'l 21 de payares de 1897.[54]

Aspeutu llaboral[editar | editar la fonte]

  • Debíu a la puxanza económico y granible, creáronse puestos de trabayu pa los varones y pa les muyeres en correos, telégrafos, teléfonos, fábriques. Lo de crear puestos de trabayu pa muyeres foi un sucesu revolucionariu pa la dómina.
  • Como faltaba mano d'obra, en 1899 empecipióse la inmigración xaponesa.[55]
  • En 1896 asocedieron fuelgues de los trabayadores de la fábrica de texíos de Vitarte, de los tipógrafos de Lima que reclamaben el salariu de 1869, y depués la de los pasteleros, en demanda los primeres d'amenorgamientu de les hores de trabayu que devasaben los ocho hores, y toos por meyores condiciones de trabayu lo mesmo que de salarios.[56]

Reforma del sistema eleutoral[editar | editar la fonte]

Reformóse l'anticuáu sistema eleccionario de los Colexos Eleutorales y del votu indireutu qu'esistiera mientres a lo llargo del sieglu XIX. En reemplazu d'esi sistema estableció la esistencia d'una Xunta Eleutoral Nacional, formada por representantes del Congresu, del Gobiernu y del Poder Xudicial que dirixiría y controlaría les eleiciones, y estableció el votu direutu y públicu de tolos ciudadanos que supieren lleer y escribir.[57]

Aspeutu internacional[editar | editar la fonte]

  • La cuestión de les provincies peruanes de Tacna y Arica so ocupación chilena demandó l'atención de Piérola. Yá venciera'l plazu de diez años fitos pa la realización del plebiscitu que decidiría'l destín final de diches provincies y Chile nun daba señales de querer cumplir lo apautao. De primeres nun espolletaron les negociaciones peruanes, pero en 1898 el gobiernu chilenu, ante'l conflictu que sostenía con Arxentina pola Patagonia, avenir a realizar el plebiscitu, roblándose'l Protocolu Billinghurst-La Torre, qu'establecía'l procedimientu normativu a siguir en tal consulta. Yera bultable que la intención de Chile yera evitase un frente nel norte nel hipotéticu casu d'una guerra con Arxentina, polo que nun sorprendió que, en resolviendo'l so pleitu con Arxentina, volviera dilatar la realización del plebiscitu, acentuando la so nefasta política de chilenización en Tacna y Arica, onde promovió la migración de chilenos a eses zones y el hostigamiento a la población residente.[58]
  • D'otru llau, el gobiernu peruanu fíxose popular en Llatinoamérica. Por casu, cuando s'amburó totalmente Guayaquil, n'ochobre de 1896, unvió'l cruceru Lima cola correspondiente ayuda pa casos de desastres, tales como alimentos, ropa y medicines. Nel mesmu añu dio'l so sofitu moral a Cuba, qu'había remprendido la so llucha pola independencia.[59]

Política interna[editar | editar la fonte]

El gabinete ministerial presidíu por Manuel Pablo Olaechea, el terceru del gobiernu de Piérola en 1896.

Piérola nun tuvo una verdadera oposición. El país goció de les más amplies llibertaes ensin producise enchas populares. El Partíu Civil que formaba parte de la Coalición Nacional collaboró nel so gobiernu y dellos civilistes fueron los sos ministros. La Unión Cívica tamién collaboró col gobiernu. El Partíu Constitucional de Cáceres, estremáu de la vida pública dempués del trunfu de la revolución, caltener na astención. Nun se producieron movimientos revolucionarios a esceición del asocedíu en Loreto, de calter federal, encabezáu por Mariano José Madueño, que fracasó ensin mayores incidentes.

L'únicu que fizo oposición a Piérola foi'l notable lliteratu ya intelectual Manuel González Prada y el so pequeñu partíu acabante formar, la Unión Nacional. Prada tuvo dellos años n'Europa, pero de regresu al Perú en 1898, entamó una campaña de violentos discursos y xuntes públiques nes qu'atacaba al gobiernu, y n'especial, a la persona de Piérola. Particularmente, reprochába-y non realizar reformes nes temes agrariu, obreru ya indíxena.

Eleiciones de 1899[editar | editar la fonte]

En 1899, rematando'l mandatu de Piérola, convocar a eleiciones. Piérola nun dio sofitu oficial a nengún candidatu; el so partíu, el Demócrata, estremar en dos bandos: unu d'ellos, que diba n'alianza colos civilistes, llanzó la candidatura del inxenieru Eduardo López de Romaña; l'otru bandu, la de los demócrates “oficiales”, designó a Guillermo Billinghurst. Nes eleiciones aplicar por primer vegada na historia peruana'l votu direutu, saliendo trunfador López de Romaña.[60]

Últimos años[editar | editar la fonte]

Nicolás de Piérola en 1910.

Nicolás de Piérola nun volvió exercer cargu públicu en saliendo de la presidencia'l 8 de setiembre de 1899, permaneciendo retiráu de les actividaes polítiques, anque non totalmente. Asumió la direición d'una empresa de construcciones, llamada El Truébanu, hasta 1909. Sicasí, siguió inspirando los grandes lineamientos de la política del so partíu, el Demócrata.[4]

En 1900 encabezó una llista que postuló a l'Alcaldía de Lima, pero inesperadamente foi ganáu por una llista independiente, liderada por Federico Elguera.[61]

En 1904, nuevamente postuló a la Presidencia de la República, a la cabeza del Partíu Demócrata, pero depués de dar una serie de vibrantes discursos, retiróse poco primero de realizase les eleiciones, aduciendo falta de garantíes, lo qu'anició que'l so contrincante, José Pardo y Barreda, candidatu de l'alianza ente civilistes y constitucionalistas, resultara ganador. De magar, Piérola abstener de postular a la presidencia, pos según la so opinión, nun quería ser cómpliz d'una farsa y qu'abstenese yera «obrar y obrar de la manera más eficaz y saludable posible».[62]

El 29 de mayu de 1909, mientres el primer gobiernu d'Augusto B. Leguía Salcedo, un grupu de ciudadanos simpatizantes del Partíu Demócrata o pierolista, llograron entrar a balasma a Palaciu de Gobiernu. Atoparon a Leguía nel so despachu. Los revoltosos pidiéron-y el so arrenunciu. Encabezaben alteriar Carlos de Piérola (hermanu de Nicolás) y los hermanos Isaías y Amadeo de Piérola (fíos de Nicolás). Leguía negar a arrenunciar. Entós, los remontaos secuestraron al Presidente de la República y llevar hasta la Plaza de la Inquisición y, al pie del monumentu a Bolívar, encamentar a arrenunciar per segunda vegada. Leguía volvió negar el so arrenunciu. Intervieno la fuercia público, que llogró rescatar al presidente depués d'un tirotéu que mató a más de cien manifestantes. A pesar de nun tener participación nesta revuelta, Nicolás de Piérola tuvo qu'escondese ante la persecución desamarrada pol gobiernu.[63]

Mausoléu de Nicolás de Piérola nel campusantu Presbíteru Matías Maestru de Lima.

Al averase les eleiciones de 1912, producióse una conferencia de delegaos de los partíos d'oposición (el civilismo independiente, el Demócrata, el Lliberal y el Constitucional) pa intentar unificar les sos fuercies nuna candidatura única, qu'enfrentara al candidatu oficialista Ántero Aspíllaga (sofitáu abiertamente pol presidente Leguía). Piérola participó como representante del so partíu. Pero retirar de la conferencia al nun tar acordies coles condiciones que los delegaos del civilismo independiente queríen imponer, como la de buscar un candidatu que nun ufiertara resistencies al presidente Leguía. Rescamplaba que los civilistes nun queríen a Piérola como candidatu.[64] El caudiellu, al igual qu'en 1903, 1904 y 1908, caltuvo pos la so llinia política d'abstenese a participar nes eleiciones, pos consideraba que nun habíen garantíes, ya impunxo a los sos partidarios esa decisión personal. Y cuando remaneció a última hora la candidatura popular de Guillermo Billinghurst (el so ex partidariu), Piérola negóse tamién a sofitalo[65] y propunxo infructuosamente la convocatoria de nueves eleiciones, no que foi'l so últimu mensaxe al país, el 14 de xunetu de 1912, qu'empezaba cola siguiente frase: «Y siguimos al abismu con ceguedá inconcebible».[66]

Poco dempués, Piérola tuvo un diálogu col yá presidente Billinghurst, cuando ésti amenació al Congresu con eslleilo si nun llexislaba en favor de los obreros: «Señor Billinghurst ¿Como piensa gobernar bien el país si antes nun gobierna bien los sos nervios?», dícese que-y dixo.[67]

A mediaos de xunu de 1913 anuncióse'l grave estáu de la so salú. Diverses personalidaes fueron a visita-y na so casa de la cai del Milagru en Lima, ente ellos el presidente Billinghurst y el ex-presidente Leguía. Finó a les 9 y 26 minutos de la nueche del 23 de xunu de 1913. Los sos funerales constituyeron tou un acontecimientu que convocó a un ensame de persones.[68] Nes parés de les cais, partidarios enfervorizados escribieron: «Piérola morrió. ¡Viva Piérola!».[69]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: pierola-nicolas. Apaez como: Nicolás Pierola. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: alemán.
  2. Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=nicolas;n=fernandez+de+pierola. Apaez como: Nicolás Fernández de Piérola.
  3. Chirinos Soto, 1985, páxs. 444-447.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Tauro del Pinu, Alberto, «PIÉROLA, Nicolás de», PIÉROLA, Nicolás de, 6 (3ª edición), PEISA, ISBN 9972-40-149-9 
  5. Chirinos Soto, 1985, p. 371.
  6. Orrego Penagos, Juan Luis, «PIÉROLA VILLENA, Nicolás», en Lexus Editor, PIÉROLA VILLENA, Nicolás (1ª edición), Lexus, ISBN 9972-625-50-8 
  7. Chirinos Soto, 1985, p. 378.
  8. Chirinos Soto, 1985, páxs. 380-384.
  9. Basadre Grohmann, 2005c, p. 50.
  10. Basadre Grohmann, 2005c, p. 56.
  11. Basadre Grohmann, 2005c, p. 57.
  12. Basadre Grohmann, 2005c, p. 58.
  13. Basadre Grohmann, 2005c, p. 101.
  14. Basadre Grohmann, 2005c, páxs. 101-102.
  15. Basadre Grohmann, 2005c, páxs. 114-115.
  16. Basadre Grohmann, 2005c, páxs. 132-134.
  17. Rivera Serna, 1975, p. 139.
  18. Basadre Grohmann, 2005c, p. 142.
  19. Vargas Ugarte, 1984b, páxs. 149-150.
  20. Basadre Grohmann, 2005c, páxs. 72-73.
  21. Basadre Grohmann, 2005c, páxs. 145-148.
  22. Basadre Grohmann, 2005c, p. 153.
  23. Vargas Ugarte, 1984b, p. 167.
  24. Basadre Grohmann, 2005c, p. 164.
  25. Chirinos Soto, 1985, p. 387, citando a Riva Agüero..
  26. Chirinos Soto, 1985, p. 387.
  27. Basadre Grohmann, 2005c, páxs. 193-194.
  28. Basadre Grohmann, 2005c, p. 193.
  29. Basadre Grohmann, 2005c, p. 197.
  30. Basadre Grohmann, 2005c, p. 198.
  31. Basadre Grohmann, 2005c, p. 166.
  32. Chirinos Soto, 1985, p. 389.
  33. Basadre Grohmann, 2005d, p. 15.
  34. Chirinos Soto, 1985, p. 391.
  35. Chirinos Soto, 1985, páxs. 391-392.
  36. Chirinos Soto, 1985, p. 392.
  37. Basadre Grohmann, 2005, páxs. 22-24.
  38. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 24-25.
  39. Basadre Grohmann, 2005y, p. 32.
  40. Contreras y Cueto, 2013, p. 195.
  41. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 109-112.
  42. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 108-109.
  43. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 103-104.
  44. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 276-278.
  45. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 135-136.
  46. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 139-140.
  47. Basadre Grohmann, 2005y, p. 130.
  48. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 130-131.
  49. Basadre Grohmann, 2005y, p. 132.
  50. Basadre Grohmann, 2005y, p. 131.
  51. Basadre Grohmann, 2005y, p. 168.
  52. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 164.
  53. Contreras y Cueto, 2013, p. 196.
  54. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 132-135.
  55. Basadre Grohmann, 2005y, p. 207.
  56. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 180-181.
  57. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 68-69.
  58. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 199-200.
  59. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 207-208.
  60. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 215-223.
  61. Basadre Grohmann, 2005y, páxs. 246.
  62. Chirinos Soto, 1985, páxs. 397-398.
  63. Basadre Grohmann, 2005f, páxs. 212-216.
  64. Basadre Grohmann, 2005g, páxs. 49-50.
  65. Chirinos Soto, 1985, p. 397.
  66. Basadre Grohmann, 2005g, páxs. 53.
  67. Chirinos Soto, 1985, p. 474.
  68. Basadre Grohmann, 2005g, páxs. 65-66.
  69. Chirinos Soto, 1985, p. 398.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Francisco García Calderón
Ministru de Facienda y Comerciu de Perú
Escudu de Perú

5 de xineru de 1869-26 d'ochobre de 1869
Socesor:
Manuel Angulo
Predecesor:
Manuel Angulo
Ministru de Facienda y Comerciu de Perú
Escudu de Perú

26 de febreru de 1870-21 de xunetu de 1871
Socesor:
Camilo Carrillo Martínez
Predecesor:
Luis La Puerta
1º vicepresidente de la República
Xefe Supremu de la República de Perú
Escudu de Perú

23 d'avientu de 1879-28 de xunetu de 1881
Socesor:
Francisco García Calderón
Presidente Provisional de la República
Predecesor:
Francisco García Calderón
Presidente Provisional de la República
Presidente Provisional de Perú
(Gobiernu paralelu al de Francisco García Calderón)

Escudu de Perú

29 de xunetu de 1881-28 de payares de 1881
Socesor:
Lizardo Montero Flores
Presidente Provisional de la República
Predecesor:
Manuel Candamo Iriarte
Presidente de la Xunta de Gobiernu
Presidente Constitucional de la República de Perú
Escudu de Perú

8 de setiembre de 1895-8 de setiembre de 1899
Socesor:
Eduardo López de Romaña
Presidente de la República